📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن
🔶 زهری گوید: در خدمت امام علی بن الحسین به نزد عبدالملک بن مروان رفتم. گوید چون چشم عبدالملک بر اثر سجده ای که در پیشانی علی بن الحسین بود افتاد آن را بزرگ شمرد و گفت:
💫 ای ابامحمد، آثار کوشش در تو آشکار است و خدای تعالی در روز ازل برای تو نیک خواسته است که تو پاره تن رسول خدا صلّی الله علیه و آله شده ای و بجز گذشتگان از پیشینیان خودت هیچکس به مانند تو از فضیلت و دانش و دین و پرهیزکاری بهره مند نبوده است.
💎 علی بن الحسین عليه السلام فرمود: همه آنچه تو گفتی نتیجه فضل خدای سبحان و تایید و توفیق اوست؛ پس کو تا من شکر او را در زمینه این همه فضل بجا آورم.
🔻 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آنقدر به نماز ایستاد که پاهای مبارکش ورم کرد و در روزه داری آنقدر تشنه ماند که دهان مبارکش خشک شد.
به آن حضرت عرض شد: یا رسول الله مگر نه این است که خدای تعالی همه گناهان تو را از گذشته و آینده آمرزیده است؟
آن حضرت در پاسخ می فرمود: آیا بنده سپاسگذاری نباشم؟ 🔺
و اگر نبود اينكه
📍خانواده ام را بر من حقى است؛
📍و ديگران را نيز از خاص و عام بر من حقوقى است كه تا آنجا كه در وسع و توانم است بايد بر آن حقوق قيام كنم و آن حقوق را بر آنان برسانم؛
👈 هر آينه چشم به آسمان می دوختم و دلم را متوجه خدا مى كردم وچشم و دل را از آسمان و حضرتش باز نمی داشتم تا خداوند كه بهترين حكم كنندگان است جان مرا بگيرد آنگاه آن حضرت گريست و عبدالملك هم به گريه افتاد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٩٦ و١٩٧
#توحید
✅ چرا شهید به وجه الله نظر می کند؟ به خاطر این است که این دنیا و آخرت خودش را، اگر آدم عارفی باشد کف دست گذاشته و تقدیم می کند، ⬅️ چون تقدیم می کند این است که نظر به وجه الله می کند و می شود شاهد.
✅ شهید یعنی شاهد خداوند تبارک و تعالی. معنای شهید این نیست که فقط در میدان جنگ کشته شود، پس بنابراین شهادت یعنی شاهد خداوند باشد مثل حضرت امیر، آن وقتی که در عالم طبیعت بود آن وقت هم شاهد خداوند تبارک و تعالی بود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت اول
🔹لذّت چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، کمال و خیر به نظر میرسد، از آن جهت که کمال و خیر است.
🔸و ألم و درد چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، آسیب زا (زیان آور) و شرّ است.
خیر و شرّ نسبت به اشیاء، مختلف میشوند.
❓ما در شیای که هیچ شعوری ندارد، لذّت داریم؟
خیر، در کسی که اصلاً ادراک ندارد، لذّت معنایی ندارد.
❓لذّت کجاست؟
وقتی ادراکی باشد، لذّتی هم به دنبالش میآید ⬅️ بلکه خودِ لذّت، یک نوع ادراک ویژه است.
☑️ مثلاً اگر سنگی را تکّه کنید، احساس درد میکند؟ خیر و درد در آن معنا ندارد.
☑️دست را تکّه کنند چه می.شود؟ درد [دارد].
حیوان، دستش را تکّه کنیم چه میشود؟ درد [دارد] یعنی لذّت، فقط در موجوداتِ دارایِ شعور مطرح است.
❓چه نوع ادراکی است؟
☑️ من تصوّرِ حلوا خوردن را بکنم، تصوّرِ یک شیرینی در درونِ کام بکنم، کامم شیرین میشود؟
تصور کردن یک نوع ادراک است.
ادراکِ حصولی، یک نوع ادراک است،
❌ امّا در ادراک حصولی لذّت و ألم نیست؛ من تصوّرِ دندان دردِ دیروز را میکنم، دیروز درد داشت، امّا امروز درد ندارد. تصورش را بکنم. الان درد ندارم و احساس درد نمی کنم.
تصوّرِ درد، درد نیست.
❓پس، کِی لذّت و الم مطرح میشود؟
موقعی که ادراک باشد؛
❌امّا نه ادراکِ حصولی.
بلکه ادراک حضوری.
ادراکی که در آن خودِ حلوا را رویِ زبان گذاشتم و این احساس را دارم، نه فکرِ حلوا کردن.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه
▪️ قسمت دوازدهم
🍃برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را درياب!
🔸 به قول جناب خواجه حافظ:
🌱صد ملك دل به نيم نظر مىتوان خريد
🌱خوبان در اين معامله تقصير مىكنند
🔸 از سيد كائنات صلى الله عليه و آله روايت شده است كه «من أخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع
الحكمة من قلبه على لسانه؛
🍃 يعنى هركس چهل روز به اخلاص براى خدا باشد خداوند چشمه هاى حكمت را از دلش بر زبانش جارى گرداند.
🔸 و ثقة الاسلام كلينى رضوان الله تعالى عليه در جامع كافى از ابى جعفر امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است
كه:
«ما أخلص عبد الايمان بالله اربعين يوما او قال ما أجمل عبد ذكر الله اربعين يوما
الا زهده الله فى الدنيا و بصره دائها و دوائها و أثبت الحكمة فى قلبه و انطق بها
لسانه»؛
🍃 يعنى امام عليه السلام فرمود:
هيچ بنده اى ايمان به خدا را در چهل روز خالص نگردانيده است يا اينكه
فرمود هيچ
بنده اى ذكر خدا را در چهل روز نيكو نگردانيده است مگر اينكه خداوند وى را از دنيا بيزارى دهد و به درد و دوايش بينايى و حكمت را در دلش ثابت گرداند و زبانش را بدان ناطق.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
‼️تا ۱۸ مرداد تــــمـــــدیـــــد شــــد‼️
📣 پـــذیـــرش دوره هـــای مـــجـــازی
مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
تـــا ۱۸ مـــرداد مــاه 📅تـــمدید شـــد
🔅مزایا:
🔸بهرمندی از اساتید برجسته فلسفهوعرفان
🔹پایشمستمرومنظمپیشرفتعلمی
🔸اعطای گواهینامه معتبر توسط موسسه نفحات و دانشگاه تهران
📚۱. دورههــایعـــمـــومـــی:
🔸دوره مــنــطـقوفـلسفـهاســلامی
🔹دوره علمالنفسوحکمتعملی
🔸دوره مقامات عارفان
🔹دوره عرفان اسلامـی
🔸دوره مــعـارف الـهـی۱
📚۲. دورههاینیمهتخصصیوتخصصی:
🔹دوره بدایةالحکمه
🔸دوره نهایةالحکمه
🔹دوره تکمیلی نهایه
📔لینکدفترچهراهنما:
📌https://B2n.ir/Coursemanual
🔗لـــیـــنـــکثـــبـــتنــــام:
📌 https://lms.nafahat-eri.ir
📲پــاســـخبــهسـوالات:
🆔@Amuzeshe_Nafahat_admin
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع
💫لازم است توجه شود كه براي تحقق عيني حقوق زن در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوري، ضروري میباشد.
✅اول: اثبات اصل حق و شؤون آن با دليل عقلي يا نقلي معتبر كه هر كدام طبق تحقيق اصول فقه حجّت خواهد بود، و تدوين آن به صورت مواد و تبصره هاي حقوقي و تصويب آن در محافل رسمي قانونگذاري.
✅دوم: در صورتي كه عمل به آن حقوقِ ثابت شده مزاحم حق شوهر است با توافق طرفين در متن عقدِ نكاح يا عقدِ مشروعِ لازمِ ديگر و يا طي يك تعهد ابتدايي و مستقل بنا بر لزوم وفا به شروط ابتدايي و عدم احتياج طرح آن در ضمن عقد لازم ديگر، و نيز با رعايت اهمّ و مهمّ از لحاظ صلاح جامعه يا خانواده، محدوده آنها به طور واضح تبيين شود.
✅سوم: ضمانت اجراي حقوقِ مشترك و مختصِ زن و مرد بدون تضييع، تثبيت شود، چون حقوقي كه ضامن اجرا ندارد، رفته رفته از ديوان خاطره ها رخت برميبندد و همان عادت جامعه و فرهنگ مردم، منبع تدوين حقوق تلقي مي شود، لذا جريان اجراي حقوق كه عامل احياي عيني آن در متن زندگي است نبايد مورد غفلت قرار گيرد، زيرا احياي علمي حقوق زن در كتاب هاي ديني و حقوقي و نيز تعليم آنها در حوزه هاي درسي، ثمري جز حيات لفظي يا ذهني آنها نخواهد داشت، و چنين روش نكوهيده اي مرضي خداوند كه اصلي ترين تعيين كننده حقوق بندگان خويش است نخواهد بود. از اين جهت چاره اي جز هماهنگي قوه مقنّنه و قوه مجريه از يك سو و نظارت و قضا و داوري صحيح و به موقع قوه قضائيّه از سوي ديگر نمي باشد، وگرنه تئوري محض، جامعه را ايده آل نمي كند.
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
🔰 اطلاعیه
📝 دوستان و همراهان گرامی
در راستای ترویج فلسفه و تولید محتوای حکمی به زبان روان و ساده برای مخاطب عام، بنا را بر معرفی آثار خوب در این زمینه گذاشتیم، تا باب آشنایی با این مدل کارها برای عزیزان باز شود.
در همین راستا، ابتدا به معرفی کتاب برای مخاطب سنین ابتدایی میپردازیم.
انشاءالله به توفیق الهی، هر هفته یک اثر معرفی میشود.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب وقتش نیست
🖌نویسنده: فاطمه صالحی
🌿 داستان این کتاب در مورد یک بچه کانگورو هست، که اصرار دارد زودتر از روند رشدش، کارهای بزرگترها را تجربه کند. زودتر از کیسهی مخصوصش خارج شود، راه برود، بپرد و....
در مسیر این تجربه زودهنگام، متحمل رنج و سختیهایی میشود. در نهایت متوجه میشود که اگر امروز کاری را که باید انجام ندهد، فردا کاری که دوست دارد را نمیتواند انجام بدهد.
کنایه از مسیر رشد انسان که باید خود را برای دوران پس از این دنیا آماده سازد و کم کم رشد کند و تواناییهایی به دست بیاورد تا در آخرت کمال لازم را داشته باشد.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل اول
🔶 یكى از آداب مهم قرائت كتاب الهي كه عارف و عامی در آن شركت دارند و از آن نتایج حسنه حاصل شود و موجب نورانيت قلب و حيات باطن شود :
💫 تعظيم است؛
👈 و آن موقوف به فهم عظمت و بزرگی و جلالت و كبريای آن(قرآن) است .
♦️فهم عظمت هر چیز به فهم حقیقت آن است و حقيقت قرآن شريف الهى قبل از تنزّل به منازل خلقیه، از شئون ذاتيه و حقایق علميه در حضرت واحديت است.
❌ واين حقيقت براى أحدى حاصل نشود به علوم رسميه و نه به معارف قلبيه و نه بكاشفه غيبيه.
✔️ مگر مكاشفه تامّه الهيه براى ذات مبارك نبي ختمى صلى الله عليه وآله وسلم در محفل انس قاب قوسين بلكه در خلوتگاه سرّ مقام او أدنى.
✅ و دست آمال عائله بشريه از آن كوتاه است مگر خُلّص ازاولياءالله كه
📍 به حسب انوار معنويه و حقايق الهيه با روحانيت آن ذات مقدس مشترك؛
📍و به واسطه تبعيت تامّه، فانى در آن حضرت شدند؛
📍كه علوم مكاشفه را بالوراثة از آن حضرت تلقى كنند؛
📍و حقيقت قرآن به همان نورانيت و كمال كه در قلب مبارك آن حضرت تجلی كند به قلوب آن ها منعكس شود؛
و آن قرآن بی تحريف و تغيير است.
✳️ سايرين نتوانند اخذ اين حقيقت كنند مگر با تنزُّل از مقامِ غيب به موطِن شهادت و تَطوُّر به اطوار ملكيه و تَكسّى بكسوه الفاظ وحروف دنياويه و اين يكى از معانى تحريف است .
👈 عدد مراتب تحريف مطابق با عدد بطون قرآن است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٠ و ٢٠١
🏴 نور هدایت حسین علیه السلام
▪️حسین (علیهالسّلام) متعلّق به انسانیّت است؛
▪️ما شیعیان افتخار میکنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند.
▪️در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت انشاءالله؛
▪️ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان میدهد.»
۱۳۹۸/۰۶/۲۷
#رهبر_معظم_انقلاب
#اربعین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دوم
🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است.
☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛
باید یک نوع ادراک حضوری باشد.
❓ادراک حضوری چیست؟
خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او.
لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است.
✅ باید خودِ آن شیء را بچشید.
پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی.
❓چه نوع ادراکی؟
ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود.
❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟
باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد
⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود
لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛
◀️ احساس خیر کند
◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد
◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است.
اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه.
⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم.
✅ باید نزد او کمال و خیر باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه
▪️ قسمت سیزدهم
🍃دوست من! نخست ذكر، انس آورد و سپس انس، موجب ذكر مىشود.
🔸 با سوره مباركه اخلاص كه نسبت رب است
بيشتر مأنوس باش.
🔹 سوره با قدرِ قدر به ولايت راهنمايى مىكند.
🔸سوره يس قلب قرآن است.
🔹آيه نور، نور مىدهد.
🔸آيه سخره، رفع وساوس نفسانى مىكند و هفتاد بار آن در كافى منصوص است و آن از «ان ربكم الله الذى تا قريب من المحسنين» است.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع
▪️قسمت دوم
✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است ( و جعل بينكم مودّةً و رحمةً؛ روم، ۲۱)
و اين دو فضيلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب میشوند؛ تا:
✔️وِداد عقلی به جای دوستی غريزی و جوانی ننشيند؛
✔️و علاقه طبيعی از جای برنخيزد و اشتياق فراطبيعی را بهجای خود ننشاند.
✔️و مِهْر عقلی به جای گرايش مادّی قرار نگيرد.
✔️و جاذبه جنسی در حريم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشيند.
✔️و زن و شوهر فطرت مشترك هم ديگر را از يك سو و ويژگی صنف خاص يكديگر را از سوی ديگر به طور صحيح ادراك نكنند و خصوصيت های صنفی را مكمّل هم ندانند؛
⬅️ آن بنيان مرصوص كه خواسته اسلام است بنا نمیشود.
✅ لذا نصاب اخلاق در خانواده و نيز جامعه كمتر از نصاب حقوق نخواهد بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
ادامه در پست بعد👇👇👇
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع ▪️قسمت دوم ✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت
💫 در پيوند اخلاق و حقوق میتوان گفت:
🔸 اگر در موردی قانون از جهت مادّه يا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود ⬅️ اخلاق، جبران نقصهای ياد شده را به عهده میگيرد.
🔸 چه اين كه متقابلاً اگر در جامعه يا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاكم نباشد ⬅️ هر كسی قانون را به رأی و هوای خويش تفسير و تحريف مینمايد.
✖️و برای هر فردی در هر جايی نصب يك پليس ميسور نيست.
✖️گذشته از آن كه پليسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود.
زيرا كسی که:
✔️ توان حفظ گوهر دين خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد؛
✔️ و قلب خود را از تهاجم اهريمنان درون نگهداری نمیكند؛
⚠️ هرگز توان حفظ حقوق ديگران را ندارد.
🔸 و چون رعايت اصول اخلاقی، مهم ترين عامل تضمين كننده حقوق افراد است ⬅️ اسلام به زن و شوهر توصيه متعادل و برابر اخلاقی دارد، نه آن كه در توصيه اخلاقي جانب مرد را بيش از جانب زن رعايت كرده باشد.
🔴 ليكن بايد در تحليل سفارش های اخلاقی، ويژگی هر صنفی از زن و مرد ملحوظ گردد، تا چنين توهّم نشود كه اسلام، زن را خاكسار مرد قرار داد و همان رسم فرسوده جاهلی را در كسوت اخلاق بر زن تحميل نمود.
🔸 تفاوت صنفی زن و مرد مانند تفاوت اصناف ديگر از مردها با يكديگر و نيز زنها با همديگر برای برقراری نظام احسن بر اساس تسخير عادلانه متقابل است نه تسخير ظالمانه يا جاهلانه اولاً و نه تسخير يك جانبه ثانياً.
✨ و اين معنا را میتوان از آيه ۳۲ سوره زخرف استظهار كرد: آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم میكنند؟ ما معاش آنان را در زندگی دنيا ميانشان تقسيم كردهايم و برخی از آنان را از نظر درجات، بالاتر از بعضی قرار دادهايم تا بعضی از آنها بعضی را در خدمت گيرند و رحمت پروردگارت از آنچه آنان میاندوزند بهتر است.
↩️اين آيه، معيار ارزش را پيشرفت مادّی نمیداند و آن را نفی مینمايد.
هدایت شده از انتشارات آلاحمد
📖 منتشر شد:
همگام با اربعین تا ظهور
▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیتالله یزدانپناه و با تدوین و نگارش حجتالاسلام مهدی صداقت چاپ شد.
▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیتالله یزدانپناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آلاحمد علیهمالسلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است.
▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه میشود.
📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛
https://Al-Ahmad.ir
📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت میتوانید از برنامه کاربردی انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید.
#منتشر_شد
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
#مهدی_صداقت
📃 انتشارات آل احمد
@al_ahmad
📚 کتاب یه جای کار ایراد داره
🖌نویسنده: خدیجه بابایی
🪴 داستان از زبان یک کلاف نخ کاموایی روایت میشود که دوست دارد کلاه گرمابخشی باشد، برای دخترک فقیری که جلوی مغازهی کاموا فروشی گل میفروشد.
این کلاف، هر کاری به ذهنش میرسد انجام میدهد تا تبدیل به کلاه شود و هر بار شکست میخورد تا اینکه به دست پیرزن مهربانی بافته میشود.
در نتیجهی داستان به این نکته اشاره میشود که هر چیزی راهی دارد و هر کاری، کاردانی.
کنایه از این که برای راه یافتن به موفقیت باید از مسیر درست این راه را طی کرد.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و سوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل اول
🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی:
📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛
📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛
📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛
📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛
📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است.
1⃣ اما عظمت متکلم و منشی و صاحب آن:
🔸پس آن، عظيم مطلق است که جمیع عظمت های مُتصَوّره در ملك و ملكوت و تمام قدرتهای نازل در غیب و شهادت رشحه اى از تجليّات عظمت فعل آن ذات مقدس است و حق تعالى با تجلی و عظمت برای احدى ممکن نيست تجلی كند و پس از هزاران حجب و سرادقات تجلى کند چنانچه در حديث است:
" إنَّ للّهِ سبعينَ ألف حجاب من نورٍ و ظُلمةٍ لو كُشِفَت لأحرّقَت سبحات وجههِ دونَهُ :
2⃣ و امّا عظمت آن به واسطه محتویات و مقاصد و مطالب آن (است).
3⃣ و اما عظمت رسول وحی و واسطه ایصال:
🔸پس آن جبرئیل امين و روح اعظم است که پس از خروج رسول اکرم صلی الله علیه و آله از جُلبابِ بشریت و توجه دادن شطرِ قلب را به حضرت جبروت، متّصل به آن روح اعظم شود.
✔️ آن(جبرئیل) یکی از ارکان اربعه دار تحقّق بلکه اعظم ارکان و اشرف انواع آن است. چه که آن ذات شريف نورانی، ملک موکّلِ علم و حکمت و صاحب ارزاق معنويه و أطعمه روحانیه است و از کتاب خدا و احاديث شريفه تعظيم جبرئیل و تقدّم او بر دیگر ملائکه استفاده شود.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٢ و٢٠٣
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اربعین مقدمه پیوسته به ظهور
#اربعین
#توحید
✅ بنیه آدم این گونه است که ملک و شیطان ادراک می کند لذا دو درخت در او هست یک درخت طوبی و یک درخت زقوم درخت زقوم عبارت از آن چیزی است که با هوای نفس دریافت کند، با خود باشد و آنچه را که با هوای نفس، که مخالف فرمان خدا است، دریافت کرده است.
کم کم که فرمان خدا آمد همین درخت زقوم درخت طوبی می شود.
✅ ملاصدرا می فرماید ما هفت در جهنم داریم که همان حواس پنجگانه به علاوه وهم و خیال است که تا زمانی که توحید نیامده هفت در جهنم است اما زمانی که توحید احدی صمدی آمد همه این درها، در بهشت می شود و درخت زقوم، درخت طوبی می شود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت سوم
🔹 مگر همه لذّت ها مثل هم نیستند؟
❌خیر! لذت هر چیزی به حسب آن متفاوت میشود.
⬅️ یعنی یک چیز برای یک قوه می تواند لذّت باشد،
⬅️برای قوّه دیگر الم بشود؛
یک قوّه برایش خوش است. قوّۀ دیگر درد میکشد.
☑️ مثلاً از یک جهت دارد به نامحرم نگاه میکند،
⬅️به لحاظ لذّت حسی، به قول خودش لذّت میبرد،
⬅️ اما از منظَر دیگر، میبیند این کار،ذموجب می شود دلْ از ناحیۀ شیطان تیر خورده و اوضاع قلبش به هم بخورد.
از یک طرف درد میکشد، از طرف دیگر لذّت.
✅ این، همان جنگ نفس امّاره و فطرت است؛
نفس امّاره این وَر میکِشد ازش لذّت میبرد؛ فطرت از طرف دیگر لذّت میبرد.
🔸فطرت، از اینکه بخواهد خیانت و خلاف نکند، لذّت میبرد، احساس پیروزی و خوشی میکند،
🔸 نفس امّاره از اینکهاین سویی و خاکی است و کارهای خودش را می کند، لذّت میبرد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 كشش و كوشش
💥محور اصلی تعليم كتاب و حكمت و تزكيه و تهذيب كه برنامه رسمی پيام آوران الهي است ⬅️ گوهر ذات انسان است كه موجودی است مجرّد.
✔️ از اين جهت نه مذكر است و نه مؤنث چنانچه در مباحث كتاب به طور مبسوط بيان شد.
و آنچه بين زن و مرد فرق است _گذشته از ساختار بدن كه ابزار روح مجرّد انساني است_ برخی از شؤون نفس مجرد میباشد و آن اين كه:
✔️ روحِ مجرّد مرد، بعضی از اوصاف و بينشها و گرايشهای خاص دارد كه با تجرّد نفس او سازگار است.
✔️ و روح مجرّد زن نيز برخی از اوصاف مخصوص دارد كه آن هم با تجرّد نفس انسانی منافات ندارد.
🔸و اگر وظايف مشترك زن و مرد بررسی شود معلوم خواهد شد كه خطوط جامعِ تعليم و تزكيه كه مهمترين رسالت انبيا عليهم السلام است در آنها حضور دارد.
🔹و اگر به وظايف خاص هر كدام از دو صنف مزبور نگاه شود، معلوم خواهد شد، وظايف اختصاصی هر كدام نيز به منزله شرح همان متن جامع و مشترك است و هرگز مبائن با متن مشترك نمیباشد.
✅ غرض آن كه اگر برخی از اوصاف در زن جلوه بيشتری دارد مانند عاطفه، نه مباين با تجرّد روح او است و نه منافی با هدف مشترك و نه موجب كاهش جنبه عقلی و علمی او است.
💫 در مدار اصلی زندگی خانوادگی و پيوند نكاح، هم زن درصدد جذب وِداد و گرايش دل مرد است و هم مرد در تلاش برای جذب قلب زن میباشد.
❗️ و هرگز رابطه جذبه و كوشش نابرابر نيست تا زن درصدد شكار قلب مرد باشد و مرد در پی شكار جسم زن.
✖️ مگر پيوندهای ناروا که بيرون از ساحتِ مقدس زنی است كه تجرّد روح او چون مرد، مدار بحث است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال