#اطلاعیه
📢قابل توجه طلاب پایه۳و۵ مدرسه
ان شاءالله روز پنجشنبه ۱۲/آبان ماه جلسات آموزش #مقاله_نویسی برگزار می گردد.
🔰استاد:حجت الاسلام والمسلمین سید رضا موسوی
⏱ساعت جلسات۹:۳۰الی۱۱:۳۰ می باشد.
⚠️حضور برای تمامی طلاب پایه ۳ و ۵ الزامی است و غیبت در این جلسات مساوی با غیبت غیر موجه درس همان ساعت می باشد.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌جلسات #منهج_شناسی_شیخ_اعظم|۱۲/آبان|استاد ربانی بیرجندی
🔖جلسه هفتم
🔖جلسه هشتم
⚠️طلاب گرامی#پایه_هفتم مدرسه تا ساعت۱۷:۰۰ پنجشنبه تنها فرصت استماع را دارند.
لطفا هنگام اعلام استماع نام و نام خانوادگی خود را ارسال کنید.
مهلت ارسال #جزوه نیز روز شنبه می باشد.
#روش_شناسی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
درر الفوائد للعلامه الحائری.pdf
27.84M
📚درر الفوائد
✍تالیف:شیخ عبدالکریم حائری
#اصول
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
البدر الزاهر -شيخ ناصر الکرمی.pdf
4.33M
کتاب پیش رو تالیف حضرت آیت الله ناصر کرمی از اعلام حوزه اهواز می باشد این کتاب مجموعه مختصری از شرح حال علما و فقهای امامیه که در جواهر الکلام نام آنها مطرح شده است می باشد.
مولف بزرگوار در مقدمه کتاب می نویسد:(من خلال عملنا المتواصل و مراجعتنا المکرره الدائمه المستمره لهذا السفر الجلیل راینا القیام بترجمه مختصره للتعریف باعلامه الاجله واصحابنا من فقها المله ثم اتممنا ذلک بذکر لرجال عظما و فقها اجلا......)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌جلسات #منهج_شناسی_شیخ_اعظم۱۹/آبان|استاد ربانی بیرجندی
🔖جلسه نهم
🔖جلسه دهم
⚠️طلاب گرامی#پایه_هفتم مدرسه تا ساعت۱۷:۰۰ پنجشنبه تنها فرصت استماع را دارند.
لطفا هنگام اعلام استماع نام و نام خانوادگی خود را ارسال کنید.
مهلت ارسال #جزوه نیز روز شنبه می باشد.
#روش_شناسی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
- 1 - .pdf
30.91M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
- 2 - .pdf
26.74M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌جلسات #منهج_شناسی_شیخ_اعظم۲۶/آبان|استاد ربانی بیرجندی
🔖جلسه یازدهم
🔖جلسه دوازدهم
⚠️طلاب گرامی#پایه_هفتم مدرسه تا ساعت۱۷:۰۰ پنجشنبه تنها فرصت استماع را دارند.
لطفا هنگام اعلام استماع نام و نام خانوادگی خود را ارسال کنید.
مهلت ارسال #جزوه نیز روز شنبه می باشد.
#روش_شناسی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
838-الزامات-طلبگی.mp3
1.69M
💢الزامات طلبگی- علو همت و اراده قوی
🎙آیت الله جواد مروی زید عزه
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
14010224=فقه (Trimmed).mp3
1.05M
⭕️آیت الله سیدجواد شبیری(زیدعزه):
کتاب المقنعه شیخ مفید، نوعی طراحی حکومتی دارد...
#سالروز_شیخ_مفید
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴🏴🏴
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ
حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ.
اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْهاوَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ
هدایت شده از اجتهاد
💢فقیهی که معتقد به توانمندی موشکی بود!
✔️حجتالاسلام والمسلمین حسین طائب:
🔹حضرت امام در اول انقلاب فرمودند: ما قاضی نداریم. آیتالله میراز جواد آقا تبریزی وقتی این حرف را شنیدند با اینکه درس فقهشان به قضا نرسیده بود؛ درس قضا را برای تربیت قضات شروع کردند. دو روز در هفته را اختصاص به تدریس درس قضا دادند تا از این طریق برای جمهوری اسلامی قاضی تربیت بشود. این کاری که آیتالله تبریزی کردند اصلاً مرسوم نیست. اگر شخصی درسی را شروع به تدریس کرده باشد طبق ترتیبی که برای درس منظور شده، تدریس مینماید، لذا میرزا جواد به توصیه امام توجه کرد و درس قضا را شروع کرد تا قاضی برای جمهوری اسلامی تربیت کند.
🔸آیتالله تبریزی معتقد بود که ما باید به گونهای قدرت پیدا کنیم که ابرقدرتها به ما طمع نداشته باشند. ایشان در باب توانمندی موشکی، یکی از مشوقین جمهوری اسلامی ایران بود. در این زمینه میگفت: باید بروید و توانمند بشوید. آن زمان بحث بر سر خرید و ساخت صنایع موشکی بود. فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه به دیدار ایشان رفته بود و در گزارشی تفاوت قیمت ساخت و خرید موشکها را برای ایشان بیان کرده بود و گفته بود ما با ساخت موشک توانستهایم صرفهجویی کنیم. حاج آقا در پاسخ به فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه فرموده بودند: «اصلا قیمت مهم نیست. ممکن است شما بتوانید پول خرید را هم فراهم کنید. مهم این است که اگر شما موشک را از کشور دیگری بخرید، آن کشور برای شما تعیین میکند که کجا را بزنید یا نزنید. شما باید موشکی داشته باشید که خودتان تصمیم بگیرید کجا را بزنید و کجا را نزنید.» خیلی مهم است که یک فقیه در این سطح ورود کند.
🔹بچههای هوافضای سپاه از حاج آقا درخواست میکردند تا در تستهای موشکی حضور داشته باشند. واسط این درخواست هم اخوی بنده بود. از طریق اخوی درخواست کرده بودند تا میراز جواد آقا تبریزی در تستهای موشکی شرکت داشته باشند. میدان تیر موشکی هم در خارج از قم قرار داشت. ایشان در جواب درخواست بچههای هوافضا پاسخ داده بودند: ضروری است که من بیایم؟ آنها به حاج آقا گفته بودند که حضور شما موجب دلگرمی و روحیه گرفتن بچهها میشود. ایشان هم در جواب گفته بود اگر اینطور است من میآیم.
🔸وقتی میرزا جواد آقا در رزمایش تستهای موشکی حاضر میشدند، از ایشان میخواستند که در سنگر حضور داشته باشند تا خطری برایشان پیش نیاید. ایشان میگفت: «بین من و این بچهها چه فرقی است؟ اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد برای همهی ما میافتد.» ایشان حتی حاضر نشدند به سنگر هم بروند. چون قائل به توانمندی جمهوری اسلامی بودند، با توجه به جایگاهی که داشتند در تستهای موشکی شرکت میکردند.
🔹در بین شاگردانشان ضدانقلاب پیدا نمیکنید. ممکن است آن طرف انقلابی نباشد، اما ضد انقلاب نداریم. جلسه درس ایشان بدین صورت نبود که پاتوق افراد ضدانقلاب باشد. بخاطر اینکه ایشان پای کار انقلاب بودند. این نکته خیلی مهم است. حاج آقا شاگرد مکتب آقای خویی و نجف بودند و مسلک آقای خویی را میگفتند. اینطور نبود که شاگرد امام باشند و تحت تعلیم ایشان از انقلاب دفاع کنند.
👈 متن گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68777
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی حکم《محاربه》:
🔻بخش اول:توضیح تعریف محاربه:
✳️شهيد اول در لمعه بيان می کند:( وهي تجريد السلاح برا أو بحرا ليلا أو نهارا لاخافة الناس في مصر وغيره من ذكر أو أنثى قوي أو ضعيف لا الطليع والردء ولا يشترط أخذ النصاب .).
❇️توضيح عبارت ايشان بدين شرح است که:
¤¤بیان شروط معتبر در محاربه¤¤
در صدق محارب دو عنوان شرط می باشد:
1⃣تجريد سلاح:
تجريد از جرد به معنای عريان کردن می باشد ومقصود از سلاح هر آلت ووسيله ايي می باشد که برای جنگ و درگيري تدارک ديده شده يا عرفا در اين مسير استفاده شود(۱) با اين بيان سلاح شامل سلاح سرد وگرم خواهد بود بلکه به هر آلت قتاله اطلاق سلاح خواهد شد.
لازم به ذکر است که گروهی از فقها همانند صاحب جواهر علاوه بر تجريد سلاح حمل سلاح را نيز مطرح کرده است(۲)اما باید توجه داشت که اين قيد تنافی با قيد مذکور در کلام شهيد ندارد زيرا آنچه ملاک است اين است که سلاح در مسير ارعاب استعمال شود خواه ارعاب بواسطه حمل آن محقق شود خواه بواسطه اظهار آن(۳).
2⃣-قصد اخافه الناس:
اين شرط دارای دو بخش است که نيازمند توضيح می باشند:
الف-قصد اخافه:
اخافه بر وزن افعاله به معنای ترساندن می باشد وفقها درتحقق ماهيت محارب تنها قصد اخافه را شرط دانسته اند،وطبق ظاهر عبارات فقها قصد اخافه قيد تعليلي برای شهرسلاح می باشد که در اينصورت شهر سلاح برای غير اخافه خارج خواهد شد.
ب-الناس:
کلمه"ناس"جمع می باشد از اين رو اين توهم را ايجاد می کند که قصد اخافه يک گروه شرط است و قصد اخافه يک فرد داخل در عنوان محارب نخواهد بود اما بايد توجه داشت با وجود آنکه در کلمات فقهای قدماء روشن نشده است که در صدق عنوان محارب اخافه يک فرد نيز کافی است ياخير لکن گروهی از اعلام همانند:شهيد ثاني(۴) صاحب جواهر(۵)و آيت الله فاضل لنکراني(۶) ارعاب وترساندن يک فرد را نيز در تحقق عنوان محارب کافی دانسته اند.
حاصل آنکه در صدق محاربه دو عنوان شرط می باشد:
اول:شهر السلاح
دوم:قصد اخافه
____________
(۱)-ر.ک:العين،ج1،ص419-المحکم والمحيط الأعظم،ج3،ص194
(۲)-ر.ک:جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج41،ص564
(۳)-ر.ک:اسس الحدود و التعزيرات،ص381
(۴)-ر.ک:مسالک الأفهام الی تنقيح شرائع الإسلام،ج15،ص5
(۵)-ر.ک:جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج41،ص564
(۶)-ر.ک:تفصيل الشريعه فی شرح تحرير الوسيله،کتاب الحدود،ص641
#اختصاصی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسی حکم《محاربه》:
🔻بخش اول:توضیح تعریف محاربه:
¤بیان شروط غیر معتبر در محاربه¤
در مقابل شروطي را شهيد در تعريف نفی می کند و بيان می دارد که آنها در صدق عنوان محارب لازم نمی باشند که عبارتند از:
1⃣ تحقق فعل خارج از شهر:
فقهای حنفي و حنبلی در تحقق محاربه معتقد هستند که بايد ارعاب بوسيله سلاح در خارج از شهر وآبادي محقق شود و با ارعاب درون شهر عنوان محاربه صدق نخواهد کرد(۱) شهيد در تعريف اعتبار اين شرط را نفی می کند ومی فرمايدکه صدق عنوان محارب در شهر وخارج آن علی السويه است وتفاوتی ندارد.
2⃣مرد بودن:
فقهای حنفی مرد بودن را شرط در محارب دانسته اند(۲)وشهيد ثاني رحمه الله نيز اين قول را به ابن جنيد از فقهای اماميه نسبت داده است(۳) طبق عبارت شهيد قدس سره اين شرط نيز در صدق عنوان محارب لازم نمی باشد.
3⃣ قوی بودن:
گروهی از فقها همانند محقق حلی در صدق محارب با وجود ضعيف بودن اشکال کرده است لکن در انتها ملتزم شده است که محارب با وجود ضعف نيز صدق می کند(۴)شهيد نيز همانند:علامه حلی(۵) ابتداء بدون بيان تردد معتقد شده است که شخص ضعيف نيز در صورتی که سلاحی را جهت ترساندن مردم بکار بگيرد محارب خواهد بود.
4⃣عدم صدق عنوان بر"طليع"و "ردء":
مقصود از"طليع" ديدبانی است که برای محارب ديده بانی می کند ومقصود از"ردء"کسي است که نياز های محارب را بر آورده می کند واصطلاحاً تدارکاتچی محارب می باشد بدون آنکه خود در محاربه دست داشته باشد.
فقهای حنفی حکم کرده اند که اين دو دسته نيز ملحق به محارب می باشند(۶) لکن فقهای اماميه از زمان شيخ طوسي(۷)معتقد اند که به اين دسته حکم محارب صدق نمی کند.
5⃣ أخذ نصاب:
فقهای عامه در صدق عنوان محارب أخذ مال از ديگري را شرط دانسته اند و فتوا داده اند که هرکس بمقدار مقرر در حد سرقت مالی را از کسي در صحرا بواسطه اسلحه ببرد محارب خواهد بود(۸)أما در مقابل فقهای اماميه اخذ نصاب سرقت را در صدق محارب شرط ندانسته اند بلکه معقتد هستند که محارب بدون اخذ نصاب نيز صادق است البته فقها در خصوص قطع يد محارب در اعتبار أخذ مال به مقدار نصاب اختلاف کرده اند اما اين اختلاف با قول اهل سنت فرق دارد زيرا اهل سنت اصل عنوان محارب را مشروط به أخذ مال می دانند نه تعين حکم قطع يد را.
♻️بعد از آنکه قيود مذکور در تعريف شهيد اول روشن شد لازم است مستند مطالب مذکور روشن شود.
_________________
(۱)-ر.ک:المغني لإبن قدامه،ج8،ص288
(۲)-ر.ک:بدائع الصنائع،ج7،ص91
(۳)-ر.ک:مسالک الأفهام الی تنقيح شرائع الإسلام،ج15،صص5و6
(۴)-ر.ک:شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام،ج4،ص167
(۵)-ر.ک:قواعد الأحکام،ج3،ص568
(۶)-ر.ک:المبسوط للسرخسي،ج9،ص98
(۷)-ر.ک:الخلاف،ج5،ص466،م10
(۸)-ر.ک:بدائع الصنائع،ج7،ص95
#اختصاصی
#پژوهش_طلاب_مدرسه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسی حکم《محاربه》:
♦️بخش دوم:بررسي مستند شروط معتبر در محاربه:
🔘[بخش اول]🔘
1⃣مستند شرط اول:تجريد السلاح:
عنوان"سلاح"ازجمله عناوين مستالم در عنوان محارب می باشد لکن می توان برای اثبات اعتبار اين عنوان می توان به دو دليل تمسک کرد:
الف:آيه مبارکه:(إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ......)[مائده:33].
وجه استدلال بدين شرح است که:صدق عرفی عنوان "حرب"متوقف بر وجود سلاح واستعمال آن است ودر غير اينصورت عرفا عنوان حرب صدق نمی کند.
ب:گروهی از روايات وارده در ارتباط با محارب وماهيت آن در موضوع حکم محارب عنوان سلاح را شرط دانسته اند برای مثال در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر عليه السلام وارد شده است که:«من شهر السلاح في مصر من الأمصار....»(1).
از اين رو اعتبار بکارگيري اسلحه در صدق عنوان محارب علاوه بر تسالم فقها ظاهر از آيه مبارکه و تصريح صحيحه محمد بن مسلم می باشد.
2⃣مستند شرط دوم: قصد اخافه الناس:
همانگونه که گذشت اين شرط دو عنوان دارد:الف إخافه ب-الناس
هرکدام از دو عنوان نيازمند اثبات می باشد از اين رو مستند اين شرط را در دو مرحله بررسي می کنيم:
[اول]:مستند عنوان"قصد إخافه"
در عنوان اخافه در بين اماميه دو قول مطرح شده است:
قول اول:قول به اعتبار عنوان "قصد اخافه" اين قول مشهور ديدگاه مطرح شده در بين اماميه می باشد.
قول دوم:قولی در مقابل قول مشهور است که قائلی به آن جز شهيد ثاني رحمه الله در شرح لمعه يافت نمی شود ايشان در شرح لمعه معتقد اند که قصد اخافه در عنوان معتبرو لازم نمی باشد(2).
صاحب رياض رضوان الله تعالی عليه در اثبات قول اول سه دليل را مطرح می کند:
أول:اتفاق وتسالم فقهای اماميه بر اعتبار قيد مذکور در عنوان محارب.
دوم:عدم صدق عرفی عنوان محارب در آيه بدون قصد اخافه توضيح آنکه:
حرب در مقابل صلح وسلم است از اين رو در عنوان حرب دشمنی أخذ شده است و ادنی مرتبه دشمنی ترساندن می باشد به همين جهت در عنوان محارب ترساندن لازم است.
سوم:روايت علی بن جعفر سلام الله عليهما،ايشان از امام کاظم عليه السلام سوال کرده است:« عن رجل شهر إلى صاحبه بالرمح و السكين؟»در پاسخ به ايشان امام کاظم عليه السلام فرموده اند:« إن كان يلعب فلا بأس»(3).(4).
وجه استدلال به اين روايت تمسک به مفهوم شرط در روايت می باشد به اين بيان که "إن لم یقصد اللعب فيثبت البأس" ودر صورت نفی لعب و اثبات جديت لازم می آيد که ادنی مرتبه جديت در محاربه ترساندن می باشد.
در مقابل اين سه دليل شهيد ثاني در شرح لمعه تمسک به عموم آيه مبارکه 33 سوره مائده تمسک کرده است لکن بايد توجه داشت که اين دليل محل إشکال است زيرا در دليل دوم صاحب رياض روشن شد که در موضوع محاربه عرفاً ترساندن أخذ شده است از اين رو آيه تخصصاً شامل فرض غير ترساندن يعني مراتبه ادنای از ترساندن همانند شوخی کردن ولعب نمی شود.
وبايد توجه داشت که مراتب اعلای از ترساندن همانند قصد قتل را بطريق اولی شامل می شود .
[ب]:مستند عنوان"الناس":
ذيل اين عنوان لازم است متعرض به پاسخ دو سوال مهم شويم:
اول:آيا در عنوان ناس اسلام أخذ شده؟
دوم:آيا إخافه يک شخص نيز مصداق إخافه ناس می باشد؟
(((پاسخ به سوال اول))):
در کلام مشهور فقهای اماميه عنوان"ناس"بعنوان مضاف الیه برای اخافه مطرح شده است(5)درمقابل تعبير مذکور سه تعبير ديگر نيز مطرح شده است:
الف-عدم ذکر عنوان "ناس"و تقييد إخافه به مکان خاص اين تعبير را می توان از عبارت شيخ مفيد رضوان الله تعالی علیه استفاده کرد ايشان در بيان شرط اصلی محاربه می نويسد:«اذا جردوا السلاح فی دار الإسلام»الخ(6) همين تعبير را نيز سلار با کمی تفاوت مطرح کرده است(7).
ب- ذکر عنوان"ناس"وتقييد آن به خصوص مسلمانان اين روش تعبير در عبارات فاضل اصفهانی در کشف اللثام يافت می شود ايشان در تعريف محارب نوشته است:«جرّده لإخافة الناس المسلمين»(9).
ج-عدم ذکر عنوان "ناس"ومطرح کردن خصوص عنوان "مسلمين"اين روش تعبير از مسأله در کلمات فاضل صيمري مطرح شده است(10).
ظاهر از ادله اولويت تعبير مذکور در کلمات مشهور اماميه است زيرا خصوصيتي در مسلمان ياد دار الإسلام از ادله استفاده نمی شود بلکه آنچه از ادله محارب استفاده می شود اين است که جنگيدن با هرشخصي که شارع حکم به حقن دم ايشان کرده است موجب صدق عنوان "يحاربون الله و رسوله"خواهد شد خواه شخص مسلمان باشد يا از اهل ذمه در ارض اسلام باشد يا در دار الکفر زيرا عرفاً جنگ باشخصي که تحت حمايت وحفظ کسي است جنگ با شخص حافظ و حامی است واهل ذمه مثلاً شرعاً تحت حمايت قانونی شارع می باشند به همين سبب جنگ با آنها جنگ با شارع نيز قلمداد می گردد.
#اختصاصی
#پژوهش_طلاب_مدرسه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi