eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
واما نسبت به صحیحه ای که فرمود: "فعلیکم بالاحتیاط حتی تسألوا عنه فتعلموا" اصلا معلوم نیست این روایت آمر به احتیاط در مقام عمل باشد. در این روایت یکی از اصحاب ائمه علیهم السلام میگوید از ما راجع به دو نفری که صیدی در حال احرام کرده اند پرسیدند که ‌آیا بر هر ذمه ی هر یک کفاره ای مستقل ثابت است یا کفاره ی واحدی به نحو اشتراک بر ذمه هر دو نفر؟ و ما ندانستیم چه جوابی بدهیم. امام علیه السلام در جواب میفرماید: " إِذَا أُصِبْتُمْ بِمِثْلِ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَيْكُمْ بِالاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا[4] ". ‌شاید امام میخواهد بفرماید: ای سائل، اگر همچون وضعی پیش آمد، یعنی از شما سؤال کردند و جوابش را نمیدانستید "علیکم بالاحتیاط فی مقام الافتاء"، یعنی فتوی ندهید تا اینکه بپرسید و یاد بگیرید و سپس فتوی دهید. پس مفاد روایت این است که "اذا اصبتم بالسؤال و عدم معرفة الجواب فعلیکم بالاحتیاط حتی تسئلوا فتعلموا". و معلوم نیست اصلا بخواهد بفرماید: "علیکم بالاحتیاط العملی حتی تسئلوا حتی تعلموا"، بلکه امام میفرماید اگر مبتلا به چنین موردی شدید احتیاط کرده و از قول به غیر علم و فتوی به غیر علم اجتناب کنید. و این مطلب ‌چه ربطی به احتیاط عملی دارد؟! فلذا هر چند تفصیل الکلام فی محله، لکن لایبعد العدول عما تقدّم فی مبحث الاجتهاد و التقلید و بعید نیست صحت فرمایش استاد و آقای سیستانی و اینکه فرمایش ایشان خالی از وجه نبوده و "رفع ما لایعلمون" انصراف از همچون عامی ای ندارد. ادله وجوب تعلّم نیز عمدتا همین سه دلیل است: 1. "هلاّ تعلمت حتّی تعمل" که توبیخ بر ترک تعلّم است و معنا ندارد که عامی توبیخ بر ترک اجتهاد شود. 2. "طلب العلم فریضة" که مفاد مطابقیش تشویق است بر تحصیل علم، و نسبت به عامی که نمیگویند باید بروی مجتهد شوی. البته مدلول التزامی روایت این است که با امکان تحصیلِ علم برائت جریان ندارد. و ان شئت قلت: طلب العلم فریضة بیش از این اقتضاء نمیکند که باید طلب علم کنید، عامی نیز در مقام طلب علم برآمده و به دنبال فحص از فتاوای فقهاء بوده لکن فتوائی تحصیل نکرده، از مجتهدی نسبت به وظیفه اش سؤال پرسیده و وی در جواب گفته است: "رفع عن امتی ما لایعلمون" و این شخص نیز متمکن از تعلّم فتوی معتبره نیست. نفس اینکه این شخص به مجتهد مراجعه کرده و از وی نسبت به وظیفه اش می پرسد مصداق طلب العلم است. 3. "علیکم بالاحتیاط" نیز شاید مربوط به احتیاط در مقام فتوی باشد. ♻️نتیجه اینکه: اگر نگوییم رجوع عامی در فرض مزبور به برائت مصداق طلب العلم است، لااقل این است که طلب العلم اقتضاء نمیکند که این عامی تا مجتهد نشود حق اجرای برائت ندارد. ⚠️البته اینکه در حلق لحیه فتوی معتبره بر حرمت نداشته باشیم، بحثی فرضی است و الا آقای صافی فتوی به حرمت حلق لحیه داده اند، هر چند در مقابل بعضی گفته اند حلال است لکن قول‌شان در حد معارضه با فتوای آقای صافی نیست. 🎙درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدي(19-2-1397) دامه دارد.... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⚡️ حتماً حوزه‌ها مکلف‌اند که علوم مدرن را بفهمند و سخن دین را نسبت به آن ارائه کنند، ولی این کار یک قواعدی دارد. اگر درست عمل نکنیم، ممکن است خدای‌ناکرده ما در دهه‌های آینده به یک فضلایی تبدیل شویم که ابزار عرفی‌سازی دین می‌شویم. ⚡️ انسان تا جزو عبادالله نشده و به فرقان دست پیدا نکرده است نباید سراغ کتب ضاله برود. ⚡️ اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم را تقویت کرده باشم که بتواند اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از اطلاعات فیلسوفان مادی را در جهاز هاضمه خودم بریزم، طبیعی است که مسموم می‌شوم. ⚡️ این یک انحراف خطرناک است که فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن تعریف کنیم و بپذیریم، و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند! 🔵 : «من یک هشدار جدی می‌دهم نسبت به این انبوه‌خوانی‌هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه دارد اتفاق می‌افتد‌. اینها کتبی هستند که انسان تا ندارد نباید سراغشان برود. بله، اگر کسی جزو شد و نورانی به نور هدایت الهی شد و فرقان داشت، می‌تواند سراغشان برود (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ). تا به آنجا نرسیدی، «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ»؛ آدم باید به طعام خودش نگاه کند؛ در معنای این آیه فرمود: «عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ». علمتان را ببینید از چه کسی می‌گیرید. این نکته را من جدی می‌گویم. این کسانی که فیلسوفان دوره مدرن که دست به بدنشان بزنی باید بروی آب بکشی، این نجاست مال روحشان است که به بدن سرایت کرده است. روح کافر نجس است که جسمش نجس می‌شود. قرآن به ما گفته است این‌قدر فاصله‌گذاری کنید. حال اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم هم تقویت کرده باشم که بتواند آن اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از آن اطلاعات آنها را در جهاز هاضمه خودم ببرم، طبیعی است که می‌شوم. این که به‌خصوص جوانان عزیز ما، و گاهی ما، انجام می‌دهند، با فرقان، خیلی خوب است و آدم می‌داند دارد چه کار می‌کند. اما اگر بخوانیم تا ببینیم که حق کجاست، این اولِ خطاست. آنها حق و باطل را با هم قاطی کرده‌اند و قاطی کردنش اینطوری است که «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ». اگر فرقان نباشد، یک‌موقعی خدای‌نکرده ما در دهه‌های آینده تبدیل می‌شویم به یک فضلایی که ابزار می‌شویم و دین را به نفع مفاهیم عرفی و به نفع مفاهیم مدرن و به نفع علوم مادی تغییر می‌دهیم و ابزار این کار می‌شویم. البته حتماً حوزه‌ها مکلف‌اند که بر این علوم، بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه کنند؛ اصلاً این‌طوری، و می‌شود؛ اصلاً مسئله امروز ما این است. ولی این کار یک قواعدی دارد. اینکه ما از آن طرف بیاییم و مفاهیم عرفی را بگیریم و فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن [تعریف کنیم و بپذیریم،] و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند و [بگوییم] «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» یعنی همین، و حضرت هم همین کار را می‌کرده است، این حرف، قطعاً است و انحراف خطرناکی هم هست؛ فرق نمی‌کند آن کسی که این انحراف را دارد خدایی‌نکرده ملبس باشد یا نباشد. باید با قرآن و با معارف اهل بیت(ع) و با یک رفت‌و‌برگشت مستمر بین معارف قرآن و اهل بیت(ع) بتوانیم به مفاهیم اساسی برسیم [و این امور را تحلیل کنیم.]». ☑️ @mirbaqeri_ir
5f4fbbba62390a842ecf62f0_-8184599836927989225.mp3
20.89M
🎵 ⭕️ ارزش علم فقه و مقام والای فقهاء 🎙بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی در مجلس ترحیم آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی رحمت الله علیه 📅 سال ۱۳۵۳ در کویت •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
💥سیره شاگردان شریف العلماء: طریق تلامذه شریف العلماء آن بود که چون درس را می خواندند پس یکی از تلامذه را که افضل بود می نشاند و یک دفعه دیگر از همان درس را تقریر می کرد و اگر رد و بحثی داشت بیان می کرد باز دسته دسته و فرقه فرقه صد نفر پنجاه نفر و دو نفر یک را می نشانیدند باز آن درس را تقریر می کرد. بالجمله یک درس را در شبانه روزی چندین دفعه گفت و شنود می کردند و پس از آن تحریر می کردند لهذا زود ترقی می کردند البته طریق درس همین است. ❇️الدرس حرف و التکرار الف❇️ 📚قصص العلماء(مخطوط)،ص۲۸۳ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
امروز ضد انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند. 📚صحیفه امام(قدّس سرّه)/ ج ۱۲/ صفحه ۱ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
مرحوم موید بود؛ کاظمینی؛ که خودش نقل کرد که آمدم رد شوم دیدم این عطاری سر آن گذر هی می گوید: لاحول ولا قوه الا بالله. گفتم چیه؟ گفت: من متحیرم از ساعت چهارِ شب[۱] دو نفر آمدند این جا شروع به بحث کردند؛ این دو تا ایستاده مشغول مباحثه بودند، موذن که گفت الله اکبر هر دو خدا حافظی کردند و رفتند. بعد پرسیدم که بودند؟ گفت یکی  آقای آسید ابوالقاسم [خویی] ویکی هم آسید محمد هادی [میلانی] . پنج ساعت ایستاده! این ها از درس مرحوم اصفهانی آمده بودند؛ این طور از همه چیز غافل تا اذان صبح مشغول بحث! [۱]-چهار ساعت گذشته از شب(چهار ساعت بعد از غروب آفتاب). #طلبه_یعنی… •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚هداية الطالب فی شرح المکاسب 📝تأليف:ميرزا فتاح شهيدي(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ مولف کتاب میرزا فتاح بن محمد علی بن نور الله شهیدی تبریزی متوفای ۱۳۷۲ هجری قمری می‌باشد. کتاب هدایة الطالب یکی از شروح ارزشمند مکاسب است که توسط ایشان تالیف شده است. از نظر تنوع حواشی در ذکر مباحث فقهی، اصولی، رجالی، تصحیح متن کتاب، آدرس صفحات مآخذ و منابع و سایر مطالب موجود در آن کم نظیر است. این کتاب نظیر کتاب حاشیۀ ایروانی (م ۱۳۵۴ ق) بیشتر به بررسی و نقد متن کتاب پرداخته است و در این بررسی از حواشی مختلفی که با عبارت «بعض الحواشی» از آنان یاد شده و همین طور نظریات اساتید مؤلف همچون آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ ق) صاحب کفایة الاصول و سید محمد کاظم یزدی (م ۱۳۳۷ ق) استفاده شده است. علاوه بر بررسی متن کتاب تا حد زیادی نیز به مآخذ و منابع اقوال و نظریات فقها مراجعه شده است و مؤلف با مراجعه به این مآخذ و منابع به سبک کتاب‌هایی نظیر « غایة الآمال » میرزا محمد حسن مامقانی (م ۱۳۲۳ ق) و « نهایة المقال » میرزا عبدالله مامقانی (م ۱۳۵۱ ق) سعی نموده که بیشتر اقوال و نظریات را مطرح نموده و مورد بررسی قرار دهد که این خود به غنای علمی کتاب می‌افزاید. در این کتاب هر سه قسمت مکاسب محرمه ، بیع، و خیارات شرح زده شده است و بعدها سه کتاب تقیه ، عدالت، قضاء عن المیت که به المکاسب شیخ اعظم ملحق شده است که با نام «وسیلة الوسائل فی شرح الثلاث رسائل» به آن ضمیمه شده است که در کتاب موجود فقط کتاب‌های تقیه و عدالت وجود دارد. ز مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب این که مؤلف در شرح کتاب المکاسب هم به سبک محقق ایروانی متن کتاب را بررسی و تفسیر نموده و هم به سبک میرزا محمد حسن مامقانی به بررسی اقوال و نظریات فقها و مآخذ و مراجع کتاب المکاسب پرداخته است. استفاده از نظریات سید محمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی و حواشی دیگر مکاسب از دیگر ویژگی‌های کتاب می‌باشد. علاوه بر این نظریات، وی در بعضی از موارد به نظریات استادش شیخ الشریعة اصفهانی (م ۱۳۳۹ ق) و سید میرزا محمد (محمود) بن علی اصغر حسینی طباطبایی صاحب کتاب عجب العجائب فی اخذ الاجرة علی الواجب (م ۱۳۱۰ ق) نیز متعرض شده است. جزئی‌ترین مباحث صرفی و نحوی، ترجمۀ لغت و مرجع ضمیر تا دقیق‌ترین مباحث فقهی و اصولی از خصوصیات بارز کتاب می‌باشد. علاوه بر مباحث فقهی متعارف، مباحث بسیار دقیق رجالی در کتاب ذکر شده است و در بعضی موارد نیز از کتب تراجم نظیر ریاض العلماء و امل الآمل استفاده شده است. از دیگر ویژگی‌های کتاب ارجاع تفصیل مطالب آن به سایر کتاب‌های فقهی مفصل مؤلف نظیر شرح بر نجاة العباد، کتاب جامع الدلالات فی القضاء و الشهادات، و رسالۀ احیاء موات می‌باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✴️برنامه كلاس های موسسه✴️ سال تحصیلی(۱۳۹۹_۱۴۰۰) ⚠️برنامه مشاورات وکلاس های فوق العاده متعاقبا اعلام میگردد⚠️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
علی بهجت فرزند آیت الله بهجت در مصاحبه ایی گفته: آقایی که هم‌مباحثه آیت‌الله سیستانی بود، برای مرحوم والد تعریف کرده بود که آقای خویی گفته بودند: «من از روزی که استاد الفبا را یادم داد، تدریس را شروع کردم و تا به حال قطع نشده است». سؤال شد شما الفبا را به چه کسانی یاد می‌دادید؟ مگر در خانواده شما آدم بی‌سوادی هم بود؟ آقای خویی گفته بودند: «ما در خانه مرغ و خروس و کبوتر داشتیم؛ می‌رفتم دم لانه آنها می‌نشستم و همه درسهایی را که یاد گرفته بودم، برای آنها تعریف می‌کردم و این عادت درس گفتن هرگز ترک نشد. تا زمانی که بلد نبودم به انسانها درس بدهم، به پرنده‌ها درس می‌دادم!» •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚الرسائل الجدیده و الفرائد الحديثه 📝تأليف:آیت الله مشکینی(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي كتاب✨✨✨✨ «الرسائل الجدیدة و الفرائد الحدیثة»، نوشته مرحوم آیة الله، علی مشکینی اردبیلی، شرحی است بر کتاب گران سنگ «فرائد الاصول» شیخ اعظم مرتضی انصاری که با قلمی روان و بیانی شیوا به رشته تحریر درآمده است. این کتاب، به زبان عربی بوده و در قطع رحلی و در یک جلد به چاپ رسیده است. با توجه به اینکه کتاب «الرسائل الجدیدة و الفرائد الحدیثة»، شرح کتاب « رسائل » مرحوم شیخ انصاری است، ازاین رو ترتیب مباحث آن، همانند ترتیب مباحث کتاب «فرائد الاصول» است. روش نویسنده نیز بدین صورت است که در ابتدا، عبارت متن کتاب «فرائد الاصول» را بیان نموده و سپس در ذیل آن، توضیحات خود را مرقوم می‌دارد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🌷🌷روی عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام قال: أني لأرحم ثلاث وحق لهم ان يرحم: 1⃣عزيز أصابته مذلة بعد العز و 2⃣غنى اصابته حاجة بعد الغنى و 3⃣عالم يستخف به أهله و الجهلة 📚روضة الواعظين،ص٨ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔹 پس از این‌که در بحث عمومی آیت‌الله (رحمه‌الله‌تعالی) فیض دریافت نور حضورشان دست داد، یک روز مطلبی را از علامه نقل کردند. کتاب علامه حلی (قدس‌سره) را داشتم. به نظرم رسید قدری تفاوت دارد. آن را نوشتم، ولی جرأت پیش رفتن نداشتم، آن را به حضور آیت الله حاج علی آقا (رحمه‌الله‌تعالی) دادم که ایشان به آقا عرض کنند، ولی ایشان که بنده را می‌شناخت و افتخار شاگردی‌اش را هم داشتم، معترضانه فرمود: چرا ضعف داری؟ برو پای منبر و نوشته‌ات را خودت تقدیم کن، بنده هم جرأت یافتم و اشکال را تقدیم کردم، آیت الله بروجردی نوشته را از بنده گرفتند و به آن ترتیب اثر دادند. حاج علی آقا صافی فرمودند: نگفتم ضعف نفس را کنار بگذار. این‌گونه برخوردها، در روح ها آثار سازنده داشت. بیشتر تأثیر می‌گذارد تا و استاد!. ☑️ خاطره مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی 🌐@seyedololama •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_456710232.mp3
41.78M
❖ بیان مستندات تاریخی حرکت امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا در منابع متقدم تاریخی در پاسخ به سؤالهای مطرح شده از سوی انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو 🎙آیت الله یوسف غروی (١٦ محرم ١٤٤٢، ١٥ شهریور ۱٣۹۹) 🌐@Yusufi_Gharawi •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1⃣یکی از خصوصیات حضرت امام این بود که شاگردان خود را وادار به مطالعه می‌کرد. دلیل آن هم این بود که حضرت امام در خلال درس از کلمات بزرگانی، چون آقایان نایینی، آقا ضیاء عراقی و آقای کمپانی استفاده می‌کردند و لازم بود شاگردان ایشان به منابع و مأخذ مربوطه رجوع، و خود، عین عبارت بزرگان یادشده را ملاحظه کنند. 2⃣از دیگر خصوصیات امام این بود که شاگردان را وادار به اظهارنظر می‌کرد و معتقد بود هر یک از آقایان در موردی از موارد که دیدگاهی دارد، باید زمینه را برای اظهار آن مهیا ببیند. یک بار هم جمله‌ای را از استادشان مرحوم حاج شیخ نقل می‌کردند که شاگرد همیشه باید اهل نق زدن باشد. از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نیز نقل می‌کردند که یک بار فرمود: من به محضر درس مرحوم فشارکی حاضر می‌شدم که به سید استاد معروف بود. مباحثی را که ایشان در درس مطرح می‌کردند، روی کاغذ می‌آوردم و به دقت می‌نوشتم. یک بار که دفترم را به ایشان نشان دادم، فرمود: «شما این مطالب را که می‌نویسید، چرا در مورد آنها اظهار نظر و به قول طلبه‌ها «إن قلت» نمی‌کنید؟ بهتر است در ذیل هر بحث نظر خودتان را هم قید کنید. نظر من این است که شاگرد درس خارج باید ضمن اینکه به ثبت دیدگاه‌های استاد اهتمام ورزد، در جاهای لازم زیر نظر استاد خط بکشد و إن قلتی بزند و اگر چیزی به نظرش نمی‌رسد، دست‌کم چیزی به استاد بگوید!» بعد مرحوم حاج شیخ در ادامه فرموده بودند: «از آن به بعد دیگر روش درس خواندن ما عوض شد و سعی می‌کردیم روح نقادی و اجتهادی را در خودمان تقویت کنیم و پرورش دهیم». 🎙مصاحبه با علی اکبر مسعودی خمینی. 🌐 https://b2n.ir/354704
👓 پدر در تخت بیمارستان هم مطالعه و کارهای علمی خود را ترک نمی کنند. علی رغم ابتلای حاج آقا به بیماری سرطان و مشکلات ناشی از آن ، ایشان حتی در تخت بیمارستان هم برنامه علمی و مطالعاتی خود را تعطیل نکردند و مدتی که در بیمارستان بستری بودند ، کتابهایی را سفارش میکردند تا از منزل برای ایشان ببرم. بارها در آخر شب و هنگام استراحت حاج آقا دیده ام درحالی که کتاب در دستشان است، به خواب رفته اند. 🔹حدود ۲۰ سال است یکی از برادرانم دچار یکی از سخت‌ترین بیماری هاست، بیماری مادر نیز مدتی است شدت گرفته و وضعیت بيماري پدر نیز مشخص است. یک شب خدمت حاج آقا عرض کردم چرا دچار چنین وضعیتی شدیم ؟ با شنيدن اين سوال رنگ صورت پدر برافروخته شد و فرموند: ‼️ غرق در نعمتیم! شرمنده خدا هستیم و هیچ طلبی هم نداریم. ✍سیدحسین فاطمی نیا 🌐@HozeTwit •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🌷🌷روی عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام قال: مَنِ ازْدَادَ فِي اللَّهِ عِلْماً وَ ازْدَادَ لِلدُّنیا حُبّاً ازْدَادَ مِنَ اللَّهِ بُعْداً وَ ازْدَادَ اللَّهُ عَلَيْهِ غَضَبا 📚الاختصاص،۲۴۳ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
مرحوم سیّد تمام مدّت تحصیل اجاره نشین بوده حتى پس از مرجعیت هم مدتى اجاره نشین بوده و بعد خانه ملکى خریده است. درباره دشواریها و گرفتاریهاى اجاره نشینى خود مى فرمود: (منزلى را در آخر بازار سلطانى اجاره کرده بودیم مدتى گذشت نتوانستیم اجاره آن را بپردازیم. چند بار صاحب خانه به ما اخطار کرد تا این که یک روز با صراحت گفت: اگر تا امروز ظهر اجاره را ندادید اثاثیه تان را کنار خیابان مى ریزم. این را گفت و رفت. متحیّر شدم چه کنم؟ به منزل رفتم و جریان را به همسرم گفتم. ایشان گفت: من هنوز یک قطعه دیگر طلا دارم ببرید بفروشید و مشکل را حل کنید. با شرمندگى به ایشان گفتم: من همه طلاهاى شما را فروختم و خرج امرار معاش کردم این یکى باشد مال خودتان. گفت: آقا آبروى شما از همه چیز بالاتر است. خلاصه با اصرار همسرم طلا را گرفتم و با عجله وارد بازار شدم و موفق شدم در آخرین مغازه اى که هنوز نبسته بود طلا را بفروشم که او هم بى انصافى کرد و کم تر از معمول خرید و من هم آن مبلغ را به صاحب خانه دادم و قضیّه حل شد.) این قضیه را براى ما نقل مى کرد تا آن گذشته ها را به یاد بیاوریم. ❇️مصاحبه با حضرت آیت اللّه مروّج/مجله حوزه سال 1379 شماره 98 📸آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني(قدسره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚النجم الثاقب فی وجوب صلاة الجمعة العيني+منبع الحياة و حجية قول المجتهدين من الأموات 📝تأليف:سيد نعمة الله جزايري رحمه الله •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
منبع الحياة.pdf
7.72M
•┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ کتاب بارگزاري شده مشتمل بر دو کتاب می باشد: 1-کتابي در وجوب عيني نماز جمعه می باشد که تاليف ملا محسن فيض کاشاني رحمه الله می باشد در مقدمه آن می نويسد: «وجوب نماز جمعه - في الجمله - روشن‌تر از خورشيد نيم روز است و از جمله احكامى است كه علماى اسلام، در جميع اعصار و همه بلاد اسلامى بر آن اتفاق دارند؛ چنانكه تعداد قابل توجهى از خوبان علما به اين مطلب تصريح كرده‌اند؛ همچنين آنان بر اين باورند كه پيامبر(ص) در حيات مقدس خويش، با استمرار در اقامه نماز جمعه، وجوب عينى آن را فهماندند و اين در حالى است كه پس از رحلت آن حضرت نسخى واقع نمى‌شود.» 2-کتابي در بررسي جواز بقاء بر مجتهد ميت وتقليد ابتدايي از وی می باشد که تاليف سيد نعمة الله جزايري می باشد. کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و سه عنوان کلی «ادله النافین لحجیه قول المجتهد من الاموات»، «ادله المثبتین لحجیه قول المجتهد من الاموات» و «فی تقلید الجاهل للمجتهد المیت و انه معذور فی الاحکام‌ام لا». کتاب مذکور از جهت جامعيت در بررسي آراء واقوال از جمله بهترين مصنفات موجود در بحث تقليد از ميت می باشد که مطالعه آن خالي از لطف نمی باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi