eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فرائد الاصول مع حواشي أوثق الوسائل 📝تأليف:ميرزاموسي تبريزي •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا.pdf
27.2M
📙جلد اول(قطع وظن[1]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا (2).pdf
35.45M
📙جلد دوم(قطع وظن[2]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا (4).pdf
24.91M
📙جلد سوم(برائت[1]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا (3).pdf
24.28M
📙جلد چهارم(برائت[2]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا (6).pdf
32.81M
📙جلد پنجم(استصحاب[1]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
فرائد_الاصول_مع_حواشي_أوثق_الوسا (5).pdf
25.04M
📙جلد ششم(استصحاب[2]) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ اوثق الوسائل، تالیف میرزا موسی بن جعفر بن احمد تبریزی (متوفای ۱۳۰۷ قمری) است. کتاب اوثق الوسائل یکی از بهترین شروح فرائد الاصول (رسائل) شیخ اعظم انصاری است و از نظر وسعت تتبع و تنوع مطالب کم نظیر می‌باشد. از نکات مثبت کتاب این که مؤلف به واسطه استادش سید حسین بن محمد کوه کمری تبریزی معروف به سید حسین ترک (متوفای ۱۲۹۹ قمری) که شاگرد شیخ اعظم و صاحب فصول بوده، با نظریات واقعی شیخ اعظم آشنایی داشته و گاهی با عبارت: «و قد نقل بعض مشایخنا عن المصنف- قده- انه قال» مطلب را بیان می‌فرماید و با مراجعه به نسخه‌های مختلف رسائل نیز سعی در به دست آوردن نظریات اصلی شیخ اعظم داشته است؛ مانند: «و فی بعض النسخ قد وقع الامر بالتامل بعد قوله...» . مؤلف در نهایت تواضع و فروتنی به شیخ اعظم بسیار احترام می‌گذاشته است. در خطبه کتاب می‌خوانیم «فیقول المذنب الجانی قلیل البضاعة کثیر الاضاعة موسی بن جعفر...» و راجع به شیخ اعظم می‌گوید: «شیخ المشایخ ممهد قواعد الدین و محرز ضوابط الشرع المبین و مهذب القوانین المحکمة و مبین الاشارات المبهمة و مصباح مناهج شرایع الاسلام و مشکوة مسالک غایة المرام، کاشف اللثام عن غایة المراد کاشف الغطاء عن نهایة الارشاد، کاشف الاسرار و الرموز عن مدارک الاحکام...» . (اگر توجه شود مؤلف به بسیاری از کتب اصولی و فقهی در این عبارت‌ها اشاره کرده است.) کتاب اوثق الوسائل یکی از بهترین منابع برای به دست آوردن مآخذ و منابع نظریات شیخ اعظم در رسائل است و در واقع، در بسیاری از موارد اوثق الوسائل یک دوره کتاب شناسی و شناسایی منابع و مآخذ اقوال مختلف می‌باشد. در رسائل شیخ انصاری از بسیاری از دانشمندان اصولی و کتاب‌های آنها به رمز و کنایه تعبیر شده که اوثق الوسائل آنها را بیان کرده است، از جمله: ۱- از شریف العلماء تعبیر به بعض مشایخنا شده، قوله من بعض مشایخنا هو الفاضل النراقی فی مناهجه. ۲- قوله تبعا لبعض الاساطین الخ، السید السند صاحب مفتاح الکرامة . ۳- قوله بعض من قارب عصرنا من الفحول، هو العلامة الطباطبائی فی قواعده. ۴- قوله کما صرح به بعض المحققین الخ، هو المحقق الخوانساری . ۵- قوله و قد یظهر من بعض المعاصرین الخ، هو صاحب الفصول . ۶- قوله بعض المحققین، هو الشیخ اسد الله التستری . ۷- قوله بعض المعاصرین، هو صاحب المناهج . ۸- قوله بعض مشایخنا هو شریف العلماء . ⚠️توجه شود که أوثق الوسائل به دو صو ت چاب شده است بهترين شکل چاب فايل بارگزاري شده می باشد که متن شيخ أعظم أنصاري به صورت کامل در بالاي صفحه وشرح در پاورقي ذکر شده است لکن در چاپ قديمي تنها اکتفا با بيان مقداري از کلام شيخ شده است واصطلاحاً به روش قوله أقول مطالب بيان شده است.⚠️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسي حکم تراشيدن ريش4️⃣💢 ⁉️بررسي يک سوال مهم:[اجراي برائت از جانب عامي]4️⃣⁉️ ❇️دفاع از قول اول❇️: حال ما میخواهیم دفاعی از قول اول داشته باشیم، که البته بحث مفصّلش ان شاء الله در بحث اصول، مبحث اجتهاد و تقلید. دفاعی که ما میخواهیم داشته باشیم این است که میگوییم: مراد از "طلب العلم فریضة" چیست؟ آیا مراد "طلب الاجتهاد فریضة" یا "طلب العلم اعم از اجتهاد یا تقلید"؟ این عامی تقلید نمیتواند کند چون فتوی معتبری وجود ندارد، "طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم" که اجتهاد را واجب نم یکند. ظهور "طلب العلم فریضة" اقتضاء نمی کند وجوب اجتهاد به نحو واجب عینی بر عامی را. لذا این دلیل اقتضاء عدم جواز اجرای برائت از جانب عامی را ندارد. ظاهر "طلب العلم فریضة" این است که مردم باید سراغ تحصیل علم بروند، نه این‌که قبل از تحصیل علم اجرای برائت جائز نیست؛ این دیگر بحثی است حاشیه‌ای. مفاد مطابقی این روایتترغیب مردم است به تحصیل علم. اما آیا همه را ترغیب می کند به تحصیل اجتهاد به نحو وجوب عینی؟! این‌که خلاف ظاهر و ‌خلاف ارتکاز متشرعه است. مفاد مطابقی روایت عدم جریان برائت قبل از تحصیل علم نیست. بله، مفاد "هلاّ تعلّمت حتّی تعمل" کاملا روشن نبود و این بود که در فرض امکان تعلّم برائت جاری نکنید، لکن اشکال این روایت این بود که توبیخ بر ترک تعلّم می نمود، و عامی بر ترک اجتهاد توبیخ نمی شود، بلکه توبیخ عامی صرفا بر ترک تعلم فتوی معتبره است که اینجا هم فتوی معتبره ای نیست. مدلول التزامی "طلب العلم فریضة" این است که برائت قبل از تحصیل علم جاری نیست، لکن مدلول مطابقیش ترغیب به تحصیل علم است، لکن نه ترغیب همه مردم به تحصیل اجتهاد به نحو یک واجب عینی. لذا "طلب العلم فریضة" ظهور ندارد در این‌که عامی اگر فتوی معتبره نیافت باید تحصیل اجتهاد کرده یا احتیاط بکند. مفاد مطابقی این روایت شرطیت تحصیل علم برای اجراء برائت نیست تا بگوئیم اگر تحصیل علم امکان داشت فهو و الا اگر عاجز از تحصیل علم بود برائت جاری کند. عدم جریان ذاتی برائت در فرضی که راه برای تحصیل علم باز است، مدلول التزامی این حدیث است و نه مطابقی آن. لکن مدلول مطابقی "طلب العلم فریضة" میگوید: مردم! بروید سراغ تحصیل علم. و متفاهم عرفی از این تشویق، سوق دادن عوام است به تحصیل علم، إما بنحو الاجتهاد و إما بنحو التقلید، نه اینکه همه را تشویق به تحصیل ملکه اجتهاد کند. و این که گفته شود: "مفاد عرفی این روایت این است که عامی -که تحصیل اجتهاد بر وی لازم نبوده و فقط مکلف به تقلید است- اگر فتوای معتبری پیدا نکرد و یا اینکه فتوای فقهاء با یکدیگر تعارض کرد و یکی فتوا به حلیت و دیگری فتوا به حرمت داد و تساقط نمود، چون ذاتا تحصیل اجتهاد در حق او امکان دارد دیگر حق اجرای برائت نداشته و باید اجتهاد کند" خلاف ظهور و انصاف است، و لو ما در بحث اجتهاد و تقلید خواستیم به این "طلب العلم فریضة" استدلال کرده و بگوییم بر عامی هم جامع بین اجتهاد و تقلید و یا احتیاط لازم است. خب، وقتی اجتهاد متعین نیست و تقلید امکان ندارد باید احتیاط کند، لکن انصاف این است که این ادعای ما واضح نبوده و فرمایش آقای سیستانی و مرحوم استاد جای دفاع دارد. و اما این عامی را با مجتهدی که موقّتا منابع کافی در اختیار ندارد قیاس مع الفارق است. بله، این مقدار که چنین مجتهدی نظیر عامی ای است که بالفعل فاقد رساله مجتهد است صحیح است، و این دو حق اجرای برائت ندارند. اما در فرضی که قصور مقتضی نبوده وعامی کوتاهی نکرده و تلاش خویش را مبذول داشته، لکن چون مراجع فتوی نمیدهند یا اختلاف دارند به نتیجه ای نرسیده است، نمی توان گفت از "طلب العلم فریضة" استفاده میشود چون این شخص ذاتا میتواند اجتهاد کند، نمیتواند برائت جاری کند و انصافا استفاده این مطلب از "طلب العلم فریضة" مشکل است. البته هر چند ما انصراف "رفع ما لایعلمون" از شبهات حکمیه قبل الفحص را قبول داریم، لکن این انصراف به قدری وسیع نیست که شامل این عامی نیز بشود تا بگوییم برائت در حقّ این عامی هم منصرف است و لو این‌که وی فحص وسیعی انجام داده و فتوی معتبر بر حرمت حلق لحیه پیدا نکرده است، و بگوییم "رفع ما لایعلمون" از وی نیز منصرف است چون شبهه حکمیه قبل الاجتهاد است در حق وی، انصاف این است که "رفع ما لایعلمون" انصراف از چنین شخصی ندارد.
واما نسبت به صحیحه ای که فرمود: "فعلیکم بالاحتیاط حتی تسألوا عنه فتعلموا" اصلا معلوم نیست این روایت آمر به احتیاط در مقام عمل باشد. در این روایت یکی از اصحاب ائمه علیهم السلام میگوید از ما راجع به دو نفری که صیدی در حال احرام کرده اند پرسیدند که ‌آیا بر هر ذمه ی هر یک کفاره ای مستقل ثابت است یا کفاره ی واحدی به نحو اشتراک بر ذمه هر دو نفر؟ و ما ندانستیم چه جوابی بدهیم. امام علیه السلام در جواب میفرماید: " إِذَا أُصِبْتُمْ بِمِثْلِ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَيْكُمْ بِالاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا[4] ". ‌شاید امام میخواهد بفرماید: ای سائل، اگر همچون وضعی پیش آمد، یعنی از شما سؤال کردند و جوابش را نمیدانستید "علیکم بالاحتیاط فی مقام الافتاء"، یعنی فتوی ندهید تا اینکه بپرسید و یاد بگیرید و سپس فتوی دهید. پس مفاد روایت این است که "اذا اصبتم بالسؤال و عدم معرفة الجواب فعلیکم بالاحتیاط حتی تسئلوا فتعلموا". و معلوم نیست اصلا بخواهد بفرماید: "علیکم بالاحتیاط العملی حتی تسئلوا حتی تعلموا"، بلکه امام میفرماید اگر مبتلا به چنین موردی شدید احتیاط کرده و از قول به غیر علم و فتوی به غیر علم اجتناب کنید. و این مطلب ‌چه ربطی به احتیاط عملی دارد؟! فلذا هر چند تفصیل الکلام فی محله، لکن لایبعد العدول عما تقدّم فی مبحث الاجتهاد و التقلید و بعید نیست صحت فرمایش استاد و آقای سیستانی و اینکه فرمایش ایشان خالی از وجه نبوده و "رفع ما لایعلمون" انصراف از همچون عامی ای ندارد. ادله وجوب تعلّم نیز عمدتا همین سه دلیل است: 1. "هلاّ تعلمت حتّی تعمل" که توبیخ بر ترک تعلّم است و معنا ندارد که عامی توبیخ بر ترک اجتهاد شود. 2. "طلب العلم فریضة" که مفاد مطابقیش تشویق است بر تحصیل علم، و نسبت به عامی که نمیگویند باید بروی مجتهد شوی. البته مدلول التزامی روایت این است که با امکان تحصیلِ علم برائت جریان ندارد. و ان شئت قلت: طلب العلم فریضة بیش از این اقتضاء نمیکند که باید طلب علم کنید، عامی نیز در مقام طلب علم برآمده و به دنبال فحص از فتاوای فقهاء بوده لکن فتوائی تحصیل نکرده، از مجتهدی نسبت به وظیفه اش سؤال پرسیده و وی در جواب گفته است: "رفع عن امتی ما لایعلمون" و این شخص نیز متمکن از تعلّم فتوی معتبره نیست. نفس اینکه این شخص به مجتهد مراجعه کرده و از وی نسبت به وظیفه اش می پرسد مصداق طلب العلم است. 3. "علیکم بالاحتیاط" نیز شاید مربوط به احتیاط در مقام فتوی باشد. ♻️نتیجه اینکه: اگر نگوییم رجوع عامی در فرض مزبور به برائت مصداق طلب العلم است، لااقل این است که طلب العلم اقتضاء نمیکند که این عامی تا مجتهد نشود حق اجرای برائت ندارد. ⚠️البته اینکه در حلق لحیه فتوی معتبره بر حرمت نداشته باشیم، بحثی فرضی است و الا آقای صافی فتوی به حرمت حلق لحیه داده اند، هر چند در مقابل بعضی گفته اند حلال است لکن قول‌شان در حد معارضه با فتوای آقای صافی نیست. 🎙درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدي(19-2-1397) دامه دارد.... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⚡️ حتماً حوزه‌ها مکلف‌اند که علوم مدرن را بفهمند و سخن دین را نسبت به آن ارائه کنند، ولی این کار یک قواعدی دارد. اگر درست عمل نکنیم، ممکن است خدای‌ناکرده ما در دهه‌های آینده به یک فضلایی تبدیل شویم که ابزار عرفی‌سازی دین می‌شویم. ⚡️ انسان تا جزو عبادالله نشده و به فرقان دست پیدا نکرده است نباید سراغ کتب ضاله برود. ⚡️ اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم را تقویت کرده باشم که بتواند اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از اطلاعات فیلسوفان مادی را در جهاز هاضمه خودم بریزم، طبیعی است که مسموم می‌شوم. ⚡️ این یک انحراف خطرناک است که فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن تعریف کنیم و بپذیریم، و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند! 🔵 : «من یک هشدار جدی می‌دهم نسبت به این انبوه‌خوانی‌هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه دارد اتفاق می‌افتد‌. اینها کتبی هستند که انسان تا ندارد نباید سراغشان برود. بله، اگر کسی جزو شد و نورانی به نور هدایت الهی شد و فرقان داشت، می‌تواند سراغشان برود (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ). تا به آنجا نرسیدی، «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ»؛ آدم باید به طعام خودش نگاه کند؛ در معنای این آیه فرمود: «عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ». علمتان را ببینید از چه کسی می‌گیرید. این نکته را من جدی می‌گویم. این کسانی که فیلسوفان دوره مدرن که دست به بدنشان بزنی باید بروی آب بکشی، این نجاست مال روحشان است که به بدن سرایت کرده است. روح کافر نجس است که جسمش نجس می‌شود. قرآن به ما گفته است این‌قدر فاصله‌گذاری کنید. حال اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم هم تقویت کرده باشم که بتواند آن اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از آن اطلاعات آنها را در جهاز هاضمه خودم ببرم، طبیعی است که می‌شوم. این که به‌خصوص جوانان عزیز ما، و گاهی ما، انجام می‌دهند، با فرقان، خیلی خوب است و آدم می‌داند دارد چه کار می‌کند. اما اگر بخوانیم تا ببینیم که حق کجاست، این اولِ خطاست. آنها حق و باطل را با هم قاطی کرده‌اند و قاطی کردنش اینطوری است که «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ». اگر فرقان نباشد، یک‌موقعی خدای‌نکرده ما در دهه‌های آینده تبدیل می‌شویم به یک فضلایی که ابزار می‌شویم و دین را به نفع مفاهیم عرفی و به نفع مفاهیم مدرن و به نفع علوم مادی تغییر می‌دهیم و ابزار این کار می‌شویم. البته حتماً حوزه‌ها مکلف‌اند که بر این علوم، بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه کنند؛ اصلاً این‌طوری، و می‌شود؛ اصلاً مسئله امروز ما این است. ولی این کار یک قواعدی دارد. اینکه ما از آن طرف بیاییم و مفاهیم عرفی را بگیریم و فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن [تعریف کنیم و بپذیریم،] و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند و [بگوییم] «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» یعنی همین، و حضرت هم همین کار را می‌کرده است، این حرف، قطعاً است و انحراف خطرناکی هم هست؛ فرق نمی‌کند آن کسی که این انحراف را دارد خدایی‌نکرده ملبس باشد یا نباشد. باید با قرآن و با معارف اهل بیت(ع) و با یک رفت‌و‌برگشت مستمر بین معارف قرآن و اهل بیت(ع) بتوانیم به مفاهیم اساسی برسیم [و این امور را تحلیل کنیم.]». ☑️ @mirbaqeri_ir
5f4fbbba62390a842ecf62f0_-8184599836927989225.mp3
20.89M
🎵 ⭕️ ارزش علم فقه و مقام والای فقهاء 🎙بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی در مجلس ترحیم آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی رحمت الله علیه 📅 سال ۱۳۵۳ در کویت •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
💥سیره شاگردان شریف العلماء: طریق تلامذه شریف العلماء آن بود که چون درس را می خواندند پس یکی از تلامذه را که افضل بود می نشاند و یک دفعه دیگر از همان درس را تقریر می کرد و اگر رد و بحثی داشت بیان می کرد باز دسته دسته و فرقه فرقه صد نفر پنجاه نفر و دو نفر یک را می نشانیدند باز آن درس را تقریر می کرد. بالجمله یک درس را در شبانه روزی چندین دفعه گفت و شنود می کردند و پس از آن تحریر می کردند لهذا زود ترقی می کردند البته طریق درس همین است. ❇️الدرس حرف و التکرار الف❇️ 📚قصص العلماء(مخطوط)،ص۲۸۳ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
امروز ضد انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند. 📚صحیفه امام(قدّس سرّه)/ ج ۱۲/ صفحه ۱ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhad
مرحوم موید بود؛ کاظمینی؛ که خودش نقل کرد که آمدم رد شوم دیدم این عطاری سر آن گذر هی می گوید: لاحول ولا قوه الا بالله. گفتم چیه؟ گفت: من متحیرم از ساعت چهارِ شب[۱] دو نفر آمدند این جا شروع به بحث کردند؛ این دو تا ایستاده مشغول مباحثه بودند، موذن که گفت الله اکبر هر دو خدا حافظی کردند و رفتند. بعد پرسیدم که بودند؟ گفت یکی  آقای آسید ابوالقاسم [خویی] ویکی هم آسید محمد هادی [میلانی] . پنج ساعت ایستاده! این ها از درس مرحوم اصفهانی آمده بودند؛ این طور از همه چیز غافل تا اذان صبح مشغول بحث! [۱]-چهار ساعت گذشته از شب(چهار ساعت بعد از غروب آفتاب). #طلبه_یعنی… •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚هداية الطالب فی شرح المکاسب 📝تأليف:ميرزا فتاح شهيدي(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ مولف کتاب میرزا فتاح بن محمد علی بن نور الله شهیدی تبریزی متوفای ۱۳۷۲ هجری قمری می‌باشد. کتاب هدایة الطالب یکی از شروح ارزشمند مکاسب است که توسط ایشان تالیف شده است. از نظر تنوع حواشی در ذکر مباحث فقهی، اصولی، رجالی، تصحیح متن کتاب، آدرس صفحات مآخذ و منابع و سایر مطالب موجود در آن کم نظیر است. این کتاب نظیر کتاب حاشیۀ ایروانی (م ۱۳۵۴ ق) بیشتر به بررسی و نقد متن کتاب پرداخته است و در این بررسی از حواشی مختلفی که با عبارت «بعض الحواشی» از آنان یاد شده و همین طور نظریات اساتید مؤلف همچون آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ ق) صاحب کفایة الاصول و سید محمد کاظم یزدی (م ۱۳۳۷ ق) استفاده شده است. علاوه بر بررسی متن کتاب تا حد زیادی نیز به مآخذ و منابع اقوال و نظریات فقها مراجعه شده است و مؤلف با مراجعه به این مآخذ و منابع به سبک کتاب‌هایی نظیر « غایة الآمال » میرزا محمد حسن مامقانی (م ۱۳۲۳ ق) و « نهایة المقال » میرزا عبدالله مامقانی (م ۱۳۵۱ ق) سعی نموده که بیشتر اقوال و نظریات را مطرح نموده و مورد بررسی قرار دهد که این خود به غنای علمی کتاب می‌افزاید. در این کتاب هر سه قسمت مکاسب محرمه ، بیع، و خیارات شرح زده شده است و بعدها سه کتاب تقیه ، عدالت، قضاء عن المیت که به المکاسب شیخ اعظم ملحق شده است که با نام «وسیلة الوسائل فی شرح الثلاث رسائل» به آن ضمیمه شده است که در کتاب موجود فقط کتاب‌های تقیه و عدالت وجود دارد. ز مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب این که مؤلف در شرح کتاب المکاسب هم به سبک محقق ایروانی متن کتاب را بررسی و تفسیر نموده و هم به سبک میرزا محمد حسن مامقانی به بررسی اقوال و نظریات فقها و مآخذ و مراجع کتاب المکاسب پرداخته است. استفاده از نظریات سید محمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی و حواشی دیگر مکاسب از دیگر ویژگی‌های کتاب می‌باشد. علاوه بر این نظریات، وی در بعضی از موارد به نظریات استادش شیخ الشریعة اصفهانی (م ۱۳۳۹ ق) و سید میرزا محمد (محمود) بن علی اصغر حسینی طباطبایی صاحب کتاب عجب العجائب فی اخذ الاجرة علی الواجب (م ۱۳۱۰ ق) نیز متعرض شده است. جزئی‌ترین مباحث صرفی و نحوی، ترجمۀ لغت و مرجع ضمیر تا دقیق‌ترین مباحث فقهی و اصولی از خصوصیات بارز کتاب می‌باشد. علاوه بر مباحث فقهی متعارف، مباحث بسیار دقیق رجالی در کتاب ذکر شده است و در بعضی موارد نیز از کتب تراجم نظیر ریاض العلماء و امل الآمل استفاده شده است. از دیگر ویژگی‌های کتاب ارجاع تفصیل مطالب آن به سایر کتاب‌های فقهی مفصل مؤلف نظیر شرح بر نجاة العباد، کتاب جامع الدلالات فی القضاء و الشهادات، و رسالۀ احیاء موات می‌باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✴️برنامه كلاس های موسسه✴️ سال تحصیلی(۱۳۹۹_۱۴۰۰) ⚠️برنامه مشاورات وکلاس های فوق العاده متعاقبا اعلام میگردد⚠️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
علی بهجت فرزند آیت الله بهجت در مصاحبه ایی گفته: آقایی که هم‌مباحثه آیت‌الله سیستانی بود، برای مرحوم والد تعریف کرده بود که آقای خویی گفته بودند: «من از روزی که استاد الفبا را یادم داد، تدریس را شروع کردم و تا به حال قطع نشده است». سؤال شد شما الفبا را به چه کسانی یاد می‌دادید؟ مگر در خانواده شما آدم بی‌سوادی هم بود؟ آقای خویی گفته بودند: «ما در خانه مرغ و خروس و کبوتر داشتیم؛ می‌رفتم دم لانه آنها می‌نشستم و همه درسهایی را که یاد گرفته بودم، برای آنها تعریف می‌کردم و این عادت درس گفتن هرگز ترک نشد. تا زمانی که بلد نبودم به انسانها درس بدهم، به پرنده‌ها درس می‌دادم!» •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚الرسائل الجدیده و الفرائد الحديثه 📝تأليف:آیت الله مشکینی(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي كتاب✨✨✨✨ «الرسائل الجدیدة و الفرائد الحدیثة»، نوشته مرحوم آیة الله، علی مشکینی اردبیلی، شرحی است بر کتاب گران سنگ «فرائد الاصول» شیخ اعظم مرتضی انصاری که با قلمی روان و بیانی شیوا به رشته تحریر درآمده است. این کتاب، به زبان عربی بوده و در قطع رحلی و در یک جلد به چاپ رسیده است. با توجه به اینکه کتاب «الرسائل الجدیدة و الفرائد الحدیثة»، شرح کتاب « رسائل » مرحوم شیخ انصاری است، ازاین رو ترتیب مباحث آن، همانند ترتیب مباحث کتاب «فرائد الاصول» است. روش نویسنده نیز بدین صورت است که در ابتدا، عبارت متن کتاب «فرائد الاصول» را بیان نموده و سپس در ذیل آن، توضیحات خود را مرقوم می‌دارد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🌷🌷روی عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام قال: أني لأرحم ثلاث وحق لهم ان يرحم: 1⃣عزيز أصابته مذلة بعد العز و 2⃣غنى اصابته حاجة بعد الغنى و 3⃣عالم يستخف به أهله و الجهلة 📚روضة الواعظين،ص٨ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi