eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ «تقلید در احکام»؛ مخالفت با قرآن و عقل، و عامل پراکندگی! چرا باید تقلید کرد با اینکه: اوّلا: قرآن با هرگونه تقلید مبارزه پیگیر دارد و پیوسته از پیروى هاى نسنجیده انتقاد مى کند. ثانیاً: تقلید یک نوع تبعیّت بدون دلیل است و عقل و منطق پیروى بدون دلیل را نمى پذیرد. ثالثاً: تقلید مایه پراکندگى صفوف مسلمانان است، زیرا مراجع تقلید غالباً متعدّد بوده و آراى آنها در همه مسائل یکسان نیست!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: واژه «تقلید» دو معنا دارد؛ 1- پیروى کورکورانه، که تقلید در عرف عام به این معنا استعمال مى شود. 2- مراجعه افراد غیر متخصّص به افراد متخصّص در مسائل تخصّصى. که اولی بسیار کار ناپسندی است و قرآن هم در آیه 23 سوره زخرف از آن نهی کرده، اما دومی مانند مراجعه بیمار به طبیب لازم و ضروری است. و این گونه مراجعه به دانشمندان، پیروى بدون دلیل نیست؛ بلکه آمیخته با یک دلیل منطقى است و آن این که؛ «نظریّه شخص عالم و متخصّص به حقیقت بسیار نزدیکتر است». امّا این که مى گویند مراجعه به مراجع تقلید موجب اختلاف و پراکندگى است، حرف عجیبى است. اوّلا: مراجع معروف تقلید در هر زمان غالباً یک نفر و یا چند نفرند، در حالى که اگر همه مردم بخواهند در احکام اسلامى نظر بدهند، به تعداد نفرات مسلمانان ممکن است آراى گوناگون پیدا شود و این از نظر اختلاف و پراکندگى فوق العاده اثرش بیشتر است. ثانیاً: اختلافات دانشمندان در مسائل درجه سه و چهار است و در مسائل اصولى و اساسى اختلافى نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0317439 _
🔰 ارزشهای اخلاقی و الگوهای رفتاری در بیان امیرمؤمنان علی(ع) ✍️ اشاره: یکی از تعابیری که در ادبیات شیعی به حضرت علی(ع) نسبت داده می شود، وصف «ابوّت» یا «پدری» است. برای مثال در روایتی از حضرت رسول(ص) درباره حضرت علی(ع) می خوانیم: «حَقُّ عَلِيٍّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ كَحَقِّ الْوَالِد». اما آیا این تعبیر، به جز آن که دال بر رابطه عاطفی شیعیان با امام(ع) باشد و بر پیوندهای وثیق معنوی شان با وجود نازنین آن حضرت دلالت کند، هیچ کارکرد دیگری ندارد؟ پاسخ این سؤال را شاید بتوان در مفهوم «الگوسازی» و «الگوگیری» به عنوان یکی از مهم ترین روش های تربیتی برررسی کرد؛ پدر هر خانواده [در کنار مادر] به عنوان اولین الگوی فرزندان، نقش بسیار مهم و عمیقی را می تواند در شکل گیری باورها، رفتارها و به طور کلی شخصیت شان ایفا کند. با این نگاه، به مرور اجمالی برخی از مهم ترین توصیه های تربیتی حضرت علی(ع) می پردازیم تا ببینیم مهم ترین مؤلفه های رشد فردی و اجتماعی فرزندان، در نگاه آن حضرت چه اموری بوده اند؟ ✍️ عناوین مقاله: - جایگاه الگوسازی در تزکیه و تربیت اخلاقی - برخی ارزش های اخلاقی در نگاه امام علی(ع) - توصیه به هم نشینی با الگوهای سازنده در کلام امام علی(ع) - امام علی(ع) و دستور به پرهیز از آسیب های معرفتی، رفتاری و گفتاری - نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) منشور تربیت اسلامی 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419984 (ع) _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔰 حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی دموکراسی چیست؟ / آفت های پنهان نظام دموکراسی / استبداد در لباس دموکر اسی / دموکراسی دوگانۀ آمریکا / انتخابات آمریکا رسوایی دموکراسی غربی است http://mk6.ir/VuQsL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
❓ رويکرد عرفان التقاطی (تصوف) نسبت به احکام اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در عرفان اسلامى احكامى كه از قرآن و سنت به دست آمده كاملا محترم است، و يا به تعبير ديگر رعايت اصول و احكام شريعت گام اول براى سير و سلوك است و سالكان طريقت هرگز به خود اجازه نمى دهند كه براى وصول به حقيقت كمترين تخطى و انحرافى از احكام شريعت پيدا كنند؛ در حالى كه در عرفان التقاطى يا همان «تصوف» تخطي از اين احکام نه تنها مجاز شناخته شده، بلكه احياناً مورد توصيه نيز قرار گرفته و به عنوان يك الگو مطرح شده است. نمونه هاى روشن اين معنى را در كتاب «احياء العلوم» به نقل از مشايخ تصوف و عرفان مى توان يافت، و شايد همان سبب شده است كه بعضى از دانشمندان معروف اهل سنت مانند ابوالفرج ابن الجوزى الحنبلى كه به گفته مرحوم محدّت قمى يد طولانى در تفسير و حديث و وعظ و ساير علوم اسلامى داشته، كتابى به نام «اعلام الاحياء باغلاط الاحياء» نوشته و قسمتى از اين گونه انحرافات را بر او خرده گرفته، و در كتاب ديگرى بنام «تلبيس ابليس» قسمتهايى از كتاب احياء العلوم را با ذكر اسناد و مدارك مورد انتقاد شديد قرار داده است كه قسمتهايى از آن را به عنوان شاهدى براى موضوع مورد بحث در اينجا مى آوريم: ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401148 _____________
✍️ پرسش از محضر بزرگان / عصمت پیامبران و امامان(علیهم السلام) ❓ سوال: آیا عصمت نیرویی است که به انسان در برابر هر نوع گناه و انحراف و خطا مصونیّت می‌بخشد؟ بنابراین، چنین افرادی با توجّه به این نیروی نهفته قادر به گناه نیستند و آیا در این صورت پاکی و قداست آنان، افتخاری خواهد بود؟! ❓ سوال: علل و ریشه‌های کمالات روحانی پیامبران که منجر به معصوم بودن ایشان شده است چه بوده؟ و آیا آن‌ها صرفاً بر اثر موهبت مخصوص الهی معصوم بودند، یا خودشان این حالت را در پرتو اعمالشان تحصیل می ‌کردند؟ ❓ سوال: در برخی از دعاهایی که ازپیغمبران و امامان(علیهم السلام) رسیده است، دیده می‌شود که آنان در ظاهر اقرار به گناه خود کرده و از پیشگاه پروردگار خواستار آمرزش گناهان خویش شده‌اند. منظور آن‌ها از این گونه تعبیرات، چه بوده؟! ✍️ پاسخ سوالات فوق: makarem.ir/maaref/l/0419982 _____________
❓ نگاه عرفان التقاطی (تصوف) به «تفسير قرآن»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: يک عارف مسلمان هرگز به خود اجازه نمى دهد افكار خود را بر قرآن و سنت تحميل كند و قرآن را به آن گونه كه ميل و خواست او است تفسير كند. او در تفسير آيات و روايات ضوابطى را رعايت مى كند كه با قواعد ادبى و مفاهيم لغوى و قرائن حاليه و مقاليه و متفاهم عرف در باب الفاظ سازگار باشد. ولى در عرفان وارداتى و تصوّف الفاظ از اين قواعد و ضوابط آزاد مى گردد، و مانند موم به هر شكلى لازم باشد در مى آيد، و تفسير به رأى بر متون اسلامى حاكم مى شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401149 📖 مطالعه بیشتر درباره «تصوّف»: http://mk6.ir/NlFfP __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه و فلسفه «اجتهاد و تقلید» 🔸انواع تقلید و تقلید مورد تایید اسلام 🔸اخلال در تقلید فقهی به خاطر اخلال در تأسی از معصومین! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اجتهاد و تقليد": http://mk6.ir/MtMcV 🆔 @makarem_ir
🔰 عرفان اسلامی و عرفان التقاطی ✍️ اشاره: روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله» از طریق سیر دورن، و شهود باطنی، و جلوه‌های معنوی و روحانی با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی. انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید، و از طریقی نزدیک‌ تر، و شاید مطمئن‌ تر و آرامش‌ بخش ‌تر، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک‌تر شود؛ اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است. ✍️ عناوین مقاله: - تصوف در گذشته و امروز - تضادهای ناشی از التقاط - انگیزه‌های گرایش به «تصوف» 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419986 📖 مطالعه مقالات بیشتر درباره «عرفان و تصوف»: http://mk6.ir/AfPaD __________
⁉️ شهادت سوم در اذان و اختلاف نظر علمای شیعه درباره آن؟! آیا درست است که بعضی از علمای شیعه معتقد هستند شهادت به ولایت علی بن ابی طالب جزئی از اذان نیست؟ با این وجود می گویند: می توان آن را در ضمن اذان گفت، البته با صدایی آرامتر یا به نحوی که جدا بودن آن از اذان مشخص باشد؛ اگر برای این شهادت حجت شرعی وجود ندارد، چه اصراری برای گفتن آن در اذان دارید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فقهای شیعه این شهادت را «جزئی» از اذان نمی دانند؛ اما ذکر آن را در اذان «مستحبّ» می دانند. زیرا روایاتی وجود دارد که می گوید، هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیز بدهید. اطلاق این روایات شامل اذان نیز می شود. شهادت ثالثه به هیچ وجه بدعت نیست؛ چون فقهای شیعه آن را بخشی از اذان نمی دانند تا ادای آن، وارد کردن چیزی در دین به حساب آید. اگر بخواهیم شهادت ثالثه را بدعت بدانیم، خلیفه دوم به خاطر ایجاد تغییراتی در اذان، سزاوارتر است که به بدعت گذاری متهم شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394751 📖 مطالعه بیشتر درباره «فلسفه احکام» با 174 مطلب: http://mk6.ir/WrCfL __________
🔰 آفت های پنهان نظام دموکراسی در نظام دموکراسی، مسأله رهبرى، عملاً جاى خود را به «دنباله‏ روى» می سپرد و مفاسد و مظالم و انحرافات و آلودگی هاى اجتماعى از هر نوع و هر قبيل كه مورد علاقه اكثريّت باشد، نه تنها دنبال، بلكه تشديد می شود. مثلاً هم جنس بازى در انگلستان و آمريكا قانونى می شود! و سقط جنين و مفاسد ديگرى در بسيارى از كشورهاى غربى به حكم قانون مجاز می گردد؛ چرا كه همجنس‏گرايان در آنجا نماينده بلكه نمايندگان دارند! و نمايندگان مردم در اين گونه نظام ها فارغ از مصالح مردم، خود را ملزم به رعايت خواسته‏ هاى اكثريت (بى ‏هيچ قيد و شرط) می دانند. در محيطى كه تمام ارزش ها طبق مقياس هاى «اومانیستی» تعيين می گردد، موضوع «عدالت» به شدت بی معناست و توجّه به معنویات و ارزش هاى انسانى و اخلاقى در راستای صلح و امنیت به قهقرا سوق داده می شود، در نتیجه عدم کنترل حس افزون‏طلبى انسان و «تضاد خواسته‏ ها و امكانات» در نظام های مدعی دموکراسی، جنگ را به يكى از لوازم هميشگى زندگى مادى مبدل می سازد. 📖 مطالعه: http://mk6.ir/VuQsL __________
⁉️ شبهه «وحیانی نبودن الفاظ قرآن»!؟ پاسخ كسانی كه احتمال داده اند الفاظ و عبارات قرآن «وحيانى» نيست و معانى آن بر قلب پيامبر(ص) اِلقاء شده و ايشان آن را در قالب الفاظ درآورده اند چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در پاسخ بايد گفت: اولا: به تصريح قرآن، الفاظ و عبارات و ساختار آن، از آنِ خدا است و با دستِ وحى انجام گرفته است. ثانیا: با اعجاز و تحدّى قرآن منافات دارد؛ زيرا گستره عاجز بودن شامل پيامبر(ص) نيز مى شود. ضمن اینکه چنين برداشتى از دو آيه از سوره «بقره» و «شعراء» كاملا سطحى مى نمايد؛ زيرا مقصود از «قلب» در آنها، شخصيّت درونى پيامبر(ص) است كه شخصيّت حقيقى او را تشكيل مى دهد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418198 📖 مطالعه بیشتر درباره «وحی» با 62 مطلب: http://mk6.ir/GvYuB __________
⁉️ سکوت خداوند در قبال ظالمان! چرا خداوند در قبال ظلم ظالمان سکوت نموده است و آنها را نابود نمی کند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: مجازات فوری و نابود کردن ظالم با «اختیار» انسان و اتمام حجّت منافات دارد؛ اگر هر عمل ظالمانه ای، بلافاصله و به صورت فوری، جزا داده شود، هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و ظهور باطنش نخواهد داشت. فرصت دادن به ظالمان به معنی سکوت خداوند در برابر ظلم نیست؛ ممکن است برخی از ظالمان توبه كنند. گاهی خداوند طبق «سنّت استدراج» به ظالمان فرصت می دهد تا زمینه شدید تر شدن عذاب اخروی خود را فراهم کنند. همچنین طبق خاصیّت نظام هستی، نمی ‌‌توان در این دنیا تمام مجازات برخی از ظالمان را اجرا نمود. از طرفی خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملّتى را تغییر نمى دهد مگر آن که آنان آنچه را در وجود خودشان است تغییر دهند؛ خداوند هم ظلم کردن و هم زير بار ظلم‌ رفتن را نمی‌ پذيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415253 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی» با 127 مطلب: http://mk6.ir/AlRfO _____________
⁉️ حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: شرور اموری «عدمی» هستند، یعنی مثلا وقتی می گوییم بیماری، منظورمان عدم سلامت است. امر عدمی نمی تواند منتسب به خالقی باشد. ثانیا: شرور اموری «نسبی» هستند نه مطلق. یعنی از آنجا که بدی ذاتی آن امر نیست، برای صدق وصف بدی برای آن نمی توان به صورت کلی و مطلق حکم داد. به تعبیر دیگر برای صدق وصف «بد» برای هر پدیده، پای عنصری به عنوان «ملاک مقایسه» به میان می آید که چیزی جز دیدگاه و منافع شخصی ما نیست. ثالثا: میکروب ها نیز مثل همه آفریده های الهی بنا به ضرورتی خلق شده و فعال شدن دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن منوط به فعالیت میکروب هاست. خارج از بدن نیز میکروب ها فواید بسیار زیادی در تجزیه فضولات و لاشه های حیوانات مرده و تبدیل و بازیابی آنها به عناصر حیاتی ای چون ازت و هیدروژن و اکسیژن دارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415679 📖 مطالعه بیشتر درباره «حکمت الهی»: http://mk6.ir/IcRyY 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی»: http://mk6.ir/AlRfO _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تبعیض در مجازات والدین قاتل فرزند؟! 🔸تاوان عمومی در مصائب و بحران ها و مسأله عدل الهی؟! 🔸حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عدل الهی": http://mk6.ir/GgCgQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تقابل عقل و وحی! 🔸تفاوت وحی با پیشگویی؟ 🔸تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه وحی": http://mk6.ir/JiQsE 🆔 @makarem_ir
⁉️ وحی، حقیقتی غیر قابل درک برای عموم بشر و بی ثمر! آیا می توان ماهیّت چیزی را فهمید که فقط عدّه ای خاص توانایی دریافت آن را دارند و حکایت از مفاهیم غیبی و ماواء طبیعت دارد؟! اگر حقیقت وحی قابل درک نباشد، نزول وحی چه ثمره ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: اگرچه «حقیقت وحی» جز برای انبیاء برای هیچ کس دیگر قابل درک نیست، اما چنین موضوعی هیچ ملازمه ای با «بی اثر و بی نتیجه بودن وحی» ندارد. ما می توانیم با اطلاع از معارف افاضه شده به انبیاء، راه سعادت را بیابیم. آثار وحی در رفتارها و مأموریت ها و مسئولیت های تبلیغی و هدایتی انبیای الهی نمود می یابد و به واسطه آن، آدمی امکان هدایت و کمال را می یابد. ثانیا: «داده ها» و معارفی وحیانی ای که پیامبران به بشر می آموزند نمی توانند مانند خود «وحی» برای عامه مردم «نامفهوم» باشند؛ زیرا موجب نقض شدن غرض اصلی خدا از بعثت انبیا می گردد. ثالثا: نامفهوم بودن بخش هایی ناچیز از اطلاعات وحیانی - مثل روح، وقت قیامت و... - برای بشر، خللی به غرض خداوند از بعثت انبیاء و ارتباط با آنها از راه وحی وارد نمی کند؛ چرا که اطلاع یافتن و نیافتن انسان از این امور، اثری در تکامل او و رسیدن به اهداف متعالی تعیین شده از سوی خداوند یا تزکیه و تربیتش ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412795 📖 مطالعه بیشتر: http://mk6.ir/JiQsE _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راه اثبات صدق و كذب مدّعي «نبوّت» 🔸فرق «معجزه» با خوارق عادات بشري؟! 🔸ماجرای «معجزات درخواستي» و علّت ردّ آنها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه نبوت و رسالت": http://mk6.ir/PmPlB 🆔 @makarem_ir
❓ چرا اسلام خوردن برخی از خوراکی ها را تحریم نموده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام با تحریم گوشت درندگان، نمي خواهد انسان مسلمان خوى درندگى پيدا كند. همچنین گوشت خنزير(خوك) را تحريم كرده؛ زیرا اين حيوان معروف به بى بند و بارى جنسى است، و اسلام نمى خواهد از طريق هورمونهاى موجود در گوشت این حیوان، اين صفات ناپسند به جامعه اسلامی منتقل شود. اگر اسلام، شرب خمر را حرام كرده به خاطر آن است كه آثار آن ناميمون است و ضررهاى فراوانى به دنبال دارد، تا آنجا كه در روايات به «امّ الخبائث»؛ «مفتاح كلّ شرّ»؛ «رأس كلّ اثم»؛ و مانند آن تعبير شده، و تمام پيامبران آن را تحريم كرده اند. ✍️ پاسخ تفصيلي: makarem.ir/maaref/l/0406664 📖 مطالعه بیشتر در «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/MxRmY ___________________
❗️ کناره گیری امام حسن(ع) از خلافت به نفع یک کافر! اگر معاویه کافر بود، چرا امام حسن(ع) - به عنوان امام معصوم - به نفع یک کافر از خلافت مسلمین دست کشید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: صلح، بدون رضایت امام(ع) به ایشان تحمیل شد؛ ایشان جنگ با فردی چون معاویه را بر صلح ترجیح می دادند. چنانکه خود ایشان خطاب به منتقدین صلح می فرمایند: «اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى‏ جنگیدم تا کار یکسره شود» و خطاب به معاویه می فرمایند: «اگر قرار به جنگ باشد پيش از هر كس بايد با تو بجنگم. چه مبارزه با تو از جنگ با خوارج لازم تر است». ثانیا: امام حسن(ع) نه تنها هیچ گاه معاویه را تایید نکرد، بلکه همواره از انتقاد نسبت به معاویه دست نکشید و همواره با بیانات و اقدامات خود اعلام می کرد که خلافت معاویه را به رسمیت نمی شناسد. مناظره های آن حضرت با معاويه و مزدوران و طرفداران او شاهد اين معنا است. ثالثا: معاویه فردی نیست که با پذیرش اجباری صلح توسط امام حسن(ع) تطهیر شود؛ گرچه معاویه با حجّت ظاهری مسلمان نامیده می شود، ولی منابع تاریخی اهل سنّت او را در حد یک منافق متظاهر، یک فرد فاسق و جنایت کار، یک حاکم بدعت گذار و دغل کار معرفی می کنند! ✍️ پاسخ تفصيلی: http://mk6.ir/UnBlR 📖 مطالعه درباره صلح امام حسن: http://mk6.ir/CoLhF 📖 مطالعه درباره مظلومیت امام حسن: http://mk6.ir/CaYeJ (ع) ___________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸اهمیّت و جایگاه حجاب در قرآن؟ 🔸جایگاه حجاب در سیره اهل بیت(علیهم السلام)؟ 🔸تاثیر حجاب و بی حجابی، در عاقبت اخروی انسان؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حجاب": http://mk6.ir/HeAsT 🆔 @makarem_ir
⁉️ تکرار «جنایت» با «حکم قصاص» و مسئله حکمت الهی و عطوفت اسلامی؟! تکرار جنایت قتل، با اجرای حکم قصاص در اسلام، چگونه با حکمت الهی و رأفت اسلامی سازگار می باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: نوع بشر قصاص را با توجّه به حس تظّلم جویی و آرامش طلبی، عاقلانه و عادلانه می دانند؛ چرا که قتل نفس مهمترین عامل تهدید کننده حیات و اجتماعات انسانی است. در اسلام نیز مسأله قصاص يك مسأله احساساتى و انتقامجويى نيست، بلكه قانونى است كه با تكيه بر عقل وضع شده است. ثانیا: فلسفه قصاص در اسلام، حيات، آرامش و حمايت از زندگى است؛ ضرورت حفظ جامعه انسانی ایجاب می ‌کند که اقدامات بازدارنده‌ و متناسب با جنایت و در جهت حفظ حق اولیاء دم، علیه قاتلین در نظر گرفته شود و چه بسا که اگر این حق برای اولیاء دم لحاظ نشود، آنان بدون مجوز اقدام به انتقام نمایند؛ در این صورت، پایانی برای قتل های ناشی از انتقام جویی های پی در پی نخواهد بود. ثالثا: در اسلام قصاص واجب یا مستحب نمى باشد، بلکه امری مباح است. ضمن اینکه در سراسر قرآن مجيد چهار بار كلمه «قصاص» تكرار شده است، در حالى كه كلمه «رحمت» هفتاد و نه بار، و كلمه «رحمان» صد و شصت مرتبه، و كلمه «رحيم» صد و نود و هشت مرتبه، تكرار شده است؛ اينها همه دلالت روشنى دارد كه قصاص يك استثناء است، و اصل بر رحمت و رأفت و عطوفت اسلامى است. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0419182 📖 مطالعه بیشتر در «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/MxRmY ___________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸حکم شرط بندی با «سلاح» و «مرکب» روز 🔸استفاده از قرص ضدبارداری مصداق تغییر «ما خلق الله»!؟ 🔸محرمیت فرزند حاصل از «لقاح مصنوعی» با مادرِ جانشین و شوهر او عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "مسائل مستحدثه": http://mk6.ir/CcAoQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸خطرات کاهش ازدواج 🔸علل بالا رفتن سن ازدواج 🔸تعیین قراردادی سنّ ازدواج؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خواستگاری و ازدواج": http://mk6.ir/GkXeB 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸ماجرای واقعه حرّه؟ 🔸قیام توابین ثمره قیام عاشورا 🔸انتشار اخبار کربلاء و تاثیر آن در میان مسلمانان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ثمرات قيام حسینی": http://mk6.ir/IlOoQ 🆔 @makarem_ir
❓ فلسفه خواندن نماز به زبان عربی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خواندن نماز به زبان عربى يکى از نشانه هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى که در يک جبهه واحد فعّاليّت مى کنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند که به وسيله آن تفاهم کنند؛ و نماز با زبان واحد و به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن، رمز وحدت آنها می باشد. خصوصا اينکه زبان عربى به اعتراف اهل فن، يکى از جامع ترين زبان هاى دنياست. ضمن اينکه خواندن نماز به يک صورت معيّن، آن را از تحريف و آميخته شدن به خرافات نگاه مى دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0319371 📖 مطالعه درباره «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/WrCfL __________
⁉️ آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد؟! دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بی‌معناست. در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند. اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌ هاست، نه صفت خودآنها. وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد ص می فرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای رامی خوانند از آنانکه تنها اضطرارا او را صدا می زنند، دقیقا تشخیص می دهند. ... سخنگوی خداوند که از توکل و توحید می گفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه می داد؟ خوانده اید که چگونه از الاهیات "بدن به ‌مثابه امانت" می گفت که لباس‌ها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون، "بهداشت" را حق‌الناس و "سلامت" را مقدس، و طبابت را "عبادت" خواند و همه بیماری‌ها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟ در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همه‌ چیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، و البته رعایت حقوق حیوان، تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت و نجاست و ضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود؟ mshrgh.ir/1146403
هدایت شده از makarem.ir
🔸رسائل الشریف المرتضی 🔸سلسله کتب «الوصیه» سندی بر حقّانیت امام علي(علیه السلام) 🔸شبهه در «اعتبار سندی» نهج البلاغه و «انتساب مضامین» آن به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کتابشناسی شيعه": http://mk6.ir/YdXiU 🆔 @makarem_ir
❓ جواز بحث از فلسفه و علل احکام؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام به ما اجازه داده درباره مصالح و مفاسد احكام بحث نماييم و از آن آگاه شويم، ولى چنان نيست كه اگر فلسفه حكمى براى ما قابل درك نباشد، بتوانيم آن را ترك كنيم. اين مدعا دو دليل دارد: 1- در قرآن مجيد و روايات اسلامى به طور مرتب در مورد فلسفه احکام بحث شده است و اين دليل بر جواز بحث و گفتگو درباره آن است. 2- بسيارى از اصحاب پيامبر اكرم(ص) يا ائمه اطهار(ع) از اين پيشوايان بزرگ در مورد علل احكام سؤال مى كردند و آنها پاسخ هاى روشنى مى دادند و اين خود امضاى عملى از جانب معصومين(ع) نسبت به اين كار است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394669 📖 مطالعه درباره «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/WrCfL __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از عبارت «خير البريه» در سوره بينه؟ 🔸معنای «شیعه» در عصر پیامبر(صلّی الله علیه وآله)؟ 🔸تغییر سنّت پیامبر(صلّی الله علیه وآله) به جهت ضدیّت با شیعه! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حقانیت شیعه": http://mk6.ir/FuQvI 🆔 @makarem_ir