eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 عقب‌گرد حوزه 📝 دانشگاهی‌شدن حوزه، تحول نیست ♨️ لزوم بازگشت به سنت‌های اصیل آموزشی 📌 امروز سالر
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: خروجی عملکرد شورای عالی در تحقق مطالبات امام حوزه 💬 استاد حوزه قم؛ نام محفوظ: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ❓یک سؤالی که از اعضای محترم شورای عالی مطرح است این است که چرا کثیری از مطالبات امام خامنه‌ای درباره تحول، روی زمین مانده و عملی نشده است؟ 🔻 خب چیزی که بسیار شنیده‌ایم این است که مراجع یا بزرگان مخالفت‌ها یا ملاحظاتی داشته‌اند. این مطلب را درباره مطالبه «تغییر کتب درسی» تا حدودی می‌توان پذیرفت. ❗️اما مراجع که با همه مطالبات امام خامنه‌ای مخالف نیستند! ❓مثلا مراجع موافق دانشگاهی‌شدن حوزه‌ها هستند؟ ❓مراجع موافق مدارک بی‌هویت و بی‌ارزش معادل دانشگاهی هستند؟ ❗️الان اساتید و طلاب می‌بینند آنچه رهبری فرموده بشود محقق نشده است! ولی دقیقا آنچه رهبری فرمودند نشود عینا خلافش محقق شده است!! رهبری گفتند روش‌های تعلیم و تعلم سنتی حوزه‌ها را بر نیندازید و روش‌های دانشگاهی را عَلَم نکنید... ولی کو آن روش‌های سنتی؟ متأسفانه به موزه‌ها پیوست و لابلای سطور خاطرات علما مدفون شد. 🔺 البته ما می‌دانیم که ان‌شاءالله اعضای محترم شورای عالی عمدی در تخلف از بیانات رهبری ندارند؛ ولی درک این همه خروجی خلاف بیانات امام جامعه هم دشوار است. و تقاضا داریم شورا برای تحقق مطالبات امام حوزه، همت کند. ✅ باز الحمدلله که تریبون‌هایی هرچند محدود وجود دارند که بیانات و مطالبات رهبری را عنوان کنند... ✅ امید همه طلاب و اساتید به عملکرد شورای عالی است؛ ان‌شاءالله این عزیزان امید ما را ناامید نفرمایند و بتوانند تحولی ایجاد کنند. @Manahejj
💐 ولادت با سعادت خورشید سلسله نورانی انبیاء، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات الله علیه تهنیت باد 🌀 صلوات امام سجاد بر پیامبر، دعای ۲ صحیفه ﴿1﴾ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَلَيْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِي لَا تَعْجِزُ عَنْ شَيْ‌ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ ، وَ لَا يَفُوتُهَا شَيْ‌ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ . همۀ ستایش‌ها مخصوص خداست که نه بر امّت‌های گذشته و زمان‌های سپری شده؛ بلکه بر ما به وجود محمّد (صلّی الله علیه و آله) منّت نهاد؛ با قدرتش که از هیچ چیز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمی‌شود؛ و هیچ چیز هر چند کوچک و ریز باشد، از دایرۀ اختیار و عرصۀ اراده‌اش، بیرون نمی‌رود. ﴿2﴾ فَخَتَمَ بِنَا عَلَى جَمِيعِ مَنْ ذَرَأَ ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى مَنْ جَحَدَ، وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ خدای توانا، ما را بر همۀ امّت‌هایی که آفرید، خاتم قرار داد؛ و بر همۀ منکران حق و حقیقت گواه گرفت؛ و با نیکی و احسانش، ما را بر آنان که اندک بودند، فزونی بخشید. ﴿3﴾ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ ، وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ ، وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ ، إِمَامِ الرَّحْمَةِ ، وَ قَائِدِ الْخَيْرِ ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَكَةِ خدایا! بر محمّد درود فرست، آن وجود مبارکی که امین بر وحی‌ات و گزیدۀ از آفریده‌هایت و انتخاب‌شدۀ از بندگان توست؛ و او پیشوای رحمت و قافله سالار خوبی و کلید برکت است. ﴿4﴾ كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ چنانکه جانش را برای فرمانت به زحمت انداخت. ﴿5﴾ وَ عَرَّضَ فِيكَ لِلْمَكْرُوهِ بَدَنَهُ و بدنش را در راه وجود مقدّست در معرض ناراحتی قرار داد. ﴿6﴾ وَ كَاشَفَ فِي الدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ و در دعوت به سوی تو، آشکارا با خویشان و نزدیکانش رو در رو قرار گرفت. ﴿7﴾ وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ أُسْرَتَهُ و در مسیر خشنودی‌ات با اشخاص خانواده‌اش جنگید. ﴿8﴾ وَ قَطَعَ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ و در راه برقراری دینت، از خویشاوندانش برید. ﴿9﴾ وَ أَقْصَى الْأَدْنَيْنَ عَلَى جُحُودِهِمْ و نزدیک‌ترین بستگانش را به سبب انکارشان، از خود دور کرد. ﴿10﴾ وَ قَرَّبَ الْأَقْصَيْنَ عَلَى اسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ و دورترین را به علّت پذیرفتن دین تو، به خود نزدیک فرمود. ﴿11﴾ وَ وَالَى فِيكَ الْأَبْعَدِينَ با بیگانه‌ترین مردم، به خاطر تو دوستی ورزید. ﴿12﴾ وَ عَادَى فِيكَ الْأَقْرَبِينَ و با نزدیک‌ترین خویشان، به خاطر تو دشمنی کرد. ﴿13﴾ و أَدْأَبَ نَفْسَهُ فِي تَبْلِيغِ رِسَالَتِكَ و جانش را در رساندن پیام تو به خستگی انداخت. ﴿14﴾ وَ أَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ و وجودش را به خاطر فراخواندن مردم به آیین تو، به زحمت افکند. ﴿15﴾ وَ شَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ و خود را به خاطر خیرخواهی، نسبت به پذیرندگان دعوتت، در عرصۀ کار و کوشش گذاشت. ﴿16﴾ وَ هَاجَرَ إِلَى بِلَادِ الْغُربَةِ ، وَ مَحَلِّ النَّأْيِ عَنْ مَوْطِنِ رَحْلِهِ ، وَ مَوْضِعِ رِجْلِهِ ، وَ مَسْقَطِ رَأْسِهِ ، وَ مَأْنَسِ نَفْسِهِ ، إِرَادَةً مِنْهُ لِإِعْزَازِ دِينِكَ ، وَ اسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ الْكُفْرِ بِكَ و برای تبلیغ دینت، به سرزمین‌های غربت و جا و مکان دور از وطن و دور از خانه و منزلش و جدای از مرکز سکونت و محلّ تولّد و آرامگاه جانش، هجرت کرد. این هجرت اراده و خواست او بود برای نیرومند شدن دینت و یاری جستن برضد کافران به حضرتت. ﴿17﴾ حَتَّى اسْتَتَبَّ لَهُ مَا حَاوَلَ فِي أَعْدَائِكَ تا جایی که راه آنچه دربارۀ دشمنانت با چاره‌جویی و دوراندیشی، در هدف به دست آوردنش بود، برای او هموار شد. ﴿18﴾ وَ اسْتَتَمَّ لَهُ مَا دَبَّرَ فِي أَوْلِيَائِكَ . و آنچه در مورد دوستانت، سنجیده و نظام داده بود، برایش کامل گشت. ﴿19﴾ فَنَهَدَ إِلَيْهِمْ مُسْتَفْتِحاً بِعَوْنِكَ ، وَ مُتَقَوِّياً عَلَى ضَعْفِهِ بِنَصْرِكَ پس در حالی که از کمک دهی‌ات، خواستار پیروزی بود و از یاری‌ات به جبران ناتوانی‌اش درخواست نیرو داشت، ﴿20﴾ فَغَزَاهُمْ فِي عُقْرِ دِيَارِهِمْ به سرعت به کارزار با دشمنان برخاست؛ در نتیجه در وسط سرزمینشان با آنان جنگید. ﴿21﴾ وَ هَجَمَ عَلَيْهِمْ فِي بُحْبُوحَةِ قَرَارِهِمْ و در میان محلّ اقامتشان به آنان هجوم برد. ﴿22﴾ حَتَّى ظَهَرَ أَمْرُكَ ، وَ عَلَتْ كَلِمَتُكَ ، ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾. تا فرمانت آشکار شد و دینت برتری یافت؛ گرچه مشرکان را خوش نیامد. ﴿23﴾ اللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِمَا كَدَحَ فِيكَ إِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْيَا مِنْ جَنَّتِكَ خدایا! به خاطر مشقّت و زحمتی که در راه تو کشید، مرتبۀ او را به بالاترین درجه بهشت بالا بر. ادامه 👇🏻 @Manahejj
🌀 صلوات امام سجاد بر پیامبر، دعای ۲ صحیفه 👆🏻 ادامه ﴿24﴾ حَتَّى لَا يُسَاوَى فِي مَنْزِلَةٍ ، وَ لَا يُكَافَأَ فِي مَرْتَبَةٍ ، وَ لَا يُوَازِيَهُ لَدَيْكَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ، وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ . تا جایی که هیچ فرشتۀ مقرّب و پیامبر مرسل، در پیشگاه حضرتت در قدر و منزلت و درجه و مرتبت، با او یکسان و برابر و موازی نشود. ﴿25﴾ وَ عَرِّفْهُ فِي أَهْلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ أُمَّتِهِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ حُسْنِ الشَّفَاعَةِ أَجَلَّ مَا وَعَدْتَهُ و از نیکی شفاعت و پذیرش میانجی‌گری او در مورد اهل بیت پاکیزه‌اش و امّت مؤمنش، بیش‌تر از آنچه به او وعده داده‌ای، به حضرتش اعلام کن. ﴿26﴾ يَا نَافِذَ الْعِدَةِ ، يَا وَافِيَ الْقَوْلِ ، يَا مُبَدِّلَ السَّيِّئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ . ای که وعده‌ات تحقّق می‌یابد و عهدت قرین وفاست! ای که بدی‌ها را، به چندین برابر به خوبی‌ها تبدیل می‌کنی! همانا تو صاحب احسان و بخشش عظیمی. @Manahejj
💐 ولادت با سعادت خورشید سلسله نورانی انبیاء، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات الله علیه و میلاد جامع علم و عمل و عبادت، پرچم‌دار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد. @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام با رهبر انقلاب.mp3
6.82M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار امروز میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و جمعی از مسئولان نظام 🏷 دیگر کیفیت‌ها: khl.ink/f/48890 💻 @Khamenei_ir |
🌀 جلوگيرى از تبديل شيوه‌ى آموزشى حوزه‌ها به شيوه‌ى آموزشى فرسوده دانشگاه‌ها 📝 مسؤوليت شورای عالی حوزه‌ها 💠 امام خامنه‌ای 🔸 چند نكته در فرمايشات دوستان بود كه من يک اشاره‌اى بكنم. بعضى از اين حرفهايى كه آقايان مطرح كردند، حرفهايى نيست كه اين حقير بخواهم علاج كنم آنها را؛ 🔻 مثلاً فرض بفرماييد اينكه ما نبايد بگذاريم شيوه‌ى طلبگى ما از لحاظ تعليم و تعلّم و نظام درسى، رنگ شيوه‌ى دانشگاهى را بگيرد، اين حرف كاملاً درستى است؛ ♨️ بنده هم اين مطلب را در قم و در جاهاى ديگر گفته‌ام، منتها چه كسى بايد اين كار را بكند؟ خب همين رؤساى حوزه‌ها بايد بكنند؛ اين كار من نيست. شما شوراى عالى هستيد، مدير حوزه هستيد - چه شما، چه [حوزه‌ى] قم - خيلى خب، بنشينيد نحوه‌ى كار را جورى طرّاحى كنيد كه شيوه‌ى درسى در حوزه‌هاى علميّه، با شيوه‌ى تقليدىِ از غرب - كه اساساً غلط و كهنه و فرسوده است، اصلش هم غلط بوده، حالا كه هم شده - آميخته نشود؛ اين كار شما است، اين كار را بايد بكنيد. 🔻 آقاى رشاد (رئيس شوراى حوزه‌هاى علميّه‌ى استان تهران) گفتند، آقايان ديگر [هم] فرمودند؛ بله خوب است اين كار، مهم است، منتها مسؤوليت شما است؛ يكى از كارهايى كه مديريّتهاى حوزه - چه اينجا، چه قم، چه مشهد و جاهاى ديگر - بايد انجام بدهند همين است. 📗 بيانات در ديدار مديران، مدرّسان و طلّاب حوزه‌هاى علميّه‌ى استان تهران 📅 ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وجوب تبعیت از رهبری 🎥 مرحوم علامه مصباح یزدی 🔸 اگر باور داریم فرمان ولی فقیه مانند فرمان معصوم (علیه السلام) است، وظیفه ما گوش دادن به سخن اوست؛ ولو در هزار مورد، یک مورد هم اشتباه کند! ⛔️ اگر سربازان به سخن گوش نکنند، کِی پیروز خواهند شد؟!! @mesbahedustan @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 لباس روحانیت، آرم نبوت است 🎥 سخنان تکان‌دهنده علامه حسن زاده برای آحاد روحانیون اعم از طلاب و مسؤولین @Manahejj
🌀 اقدام شایسته تقدیر حوزه در طلاب 📝 برگزاری ۱۳۳ دوره مهارتی رایگان برای طلاب حوزه‌های علمیه 🔸 همواره در طول زمان، یکی از نقدهای جدی به حوزه‌های علمیه غفلت از آموزش مهارت‌ها و بسنده‌کردن به صرف آموزش‌های علمی محض بوده است. امروز بحمدالله حوزه در مسیر توجه به آموزش قرار گرفته است. ✅ مهارت‌هایی که برای یادگیری برخی از آن‌ها نیاز به صرف هزینه بسیار است، کاملا رایگان و در محیطی جذاب به طلاب ارائه می‌شود. ❇️ گرچه تا مطلوب فاصله زیاد است؛ اما امیدواریم با پیشرفت و توجه روزافزون مسؤولین، آحاد طلاب به بهترین نحو، مهارت‌های لازم را مطابق استعداد و وظایفشان فرا بگیرند. 🌐 دسترسی به مهارت‌خانه‌ی طلاب: 1️⃣ وارد شدن به سایت پیشخوان، گزینه مهارت خانه را کلیک کنید 2️⃣ لینک مستقل مهارت‌خانه طلاب: http://karbordi.ismc.ir 📌 اینترنت مصرفی برای همراه اول رایگان است. @Manahejj
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید 📝 طلاب باید درد را منتشر کنند 💠 امام خامنه‌ای ✅ مراحل علاج مشکلات حوزه‏: 9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف‌ و استعدادها تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مى‌دهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیم‌بندى نمى‌گنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذرانده‌اند و به مدارج عالى علمى رسیده‌اند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند. ✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطه‌ى قبلى، حدود هزار نفر از آن‌ها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دوره‌ى بیست‌ساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید این‌ها را گزینش کرد و روى آن‌ها کار ویژه‌ى فقاهتى انجام داد. از بین این‌ها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است. اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مى‌شوید هزار فقیه زبده‌ى برجسته‌ى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، این‌ها را پیدا کنند. باید به این‌ها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دوره‌هاى خارج بروند و یا در دانشگاه‌ها بورسیه شوند و بورس بگیرند. ✅ تربیت علمای شهری از این تعداد که بگذریم، در مرحله‌ى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مى‌شود. البته این هم یک دوره‌ى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دوره‌ى بیست‌ساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دسته‌ى اوّل، حدود بیست سال طول مى‌کشد، این دسته‌ى دوم کمتر خواهد بود. همه‌ى این‌ها قابل برنامه‌ریزى است. ✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...) پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گوینده‌ى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع این‌ها پانزده هزار نفر مى‌شود. ⛔️ فردا دیر است البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیم‌بندى‌اى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مى‌دانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد. 📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴ ۲۶ سال گذشت... ‼️ @Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 فی التوقیع الشریف عن خاتم الاوصیاء(عجل الله تعالی فرجه): «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ» 🔻 مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاهی رفیع می‌باشد و پاسداشت آن، تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثه الأنبیاء» و «الفقهاء امناء الرسل». 🔻 یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است. 🔻 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«دامت برکاته» با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی«اعلی الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی«قدس سره» در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است. 🔻 امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضاءات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و می‌فرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.» 🔻 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالیقدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله العالی) نیز بوده است، اعلام می‌دارد: 🔻 لازم است اصحاب قلم در هر فعل و قولی، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت، انصاف و تقوا قلم بزنند. مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ» هستند و با بصیرت و علم سخن می‌گویند و بر اساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم بر می‌دارند. 🔻 سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید هاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @j_modarresin @Manahejj
🌀 تندی و گزندگی یادداشتم متوجه لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها بود؛ نه مرجعیت 📝 در برابر استفاده‌ی ابزاری از مرجعیّت 🖋 مهدی جمشیدی 🔸 یادداشت این حقیر در نقد سخن یکی از بزرگان گرانقدر حوزه، با واکنش‌های مختلفی روبرو گردید. از آن جمله، برخی نیروهای سیاسیِ حوزوی که وابسته به جریانِ «چپِ سیاسی» هستند، هوچی‌گری به راه انداختند و نسبت‌های ناصوابی را روا داشتند که بر من دشوار آمد. برای کسی‌که «مقلّد» است و دل در گروی «اسلام» دارد و «اسلامِ منهای روحانیّت» را «اسلامِ منهای اسلام» می‌داند و مرجعیّت را «قلّۀ عظمت شیعه» می‌انگارد، تلخ است چنین برداشت‌های سوگیرانه و تفسیرهای غرض‌ورزانه‌ای که جز در «سیاسی‌کاری» و «معادلاتِ غیرمعرفتی» ریشه ندارند. 🔹 جریان‌های «تکنوکرات» و «لیبرال» که در خاک ناپاکِ دولت‌های سازندگی و اصلاحات روییده‌اند، همواره در پیِ این بوده‌اند که از مرجعیّت، یک نیروی «منتقد» و «در برابر انقلاب» بیافرینند تا به این واسطه، فشار را تشدید کنند و انقلاب را به راهی که بیراهه است سوق بدهند. در واقع، برنامۀ ناگفتۀ آنها، «سوء‌استفاده از مرجعیّت شیعه» است؛ می‌خواهند سخن‌شان از «زبان مرجعیّت» گفته شود تا مخالفت‌ها و مقاومت‌ها خاموش شوند. آنها به دنبال «توجیه‌سازی‌های دینی» برای نسخۀ سیاستیِ خویش هستند و ازاین‌رو، «چشم طمع» به مراجع دارند و خواهان «استفادۀ ابزاری» از آنها هستند. پس مسألۀ آنها، «سپرکردن مراجع» است برای هدف‌های تجدُّدی‌شان، نه «دلسوزی» برای مراجع و «حمایت» از آنها. 🔹 هر چند مراجع بزرگوار، اهل تشخیص و تمیز هستند، امّا چنانچه سخنی از ایشان در جامعه منتشر گردید که به دست‌مایۀ «استفادۀ ابزاریِ لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها» تبدیل شد، چه باید کرد؟! آیا باید سکوت کرد تا این توطئۀ نانوشته و مخرّب، تثبیت شود؟! یا باید «دلسوزانه» و «صمیمانه» موضع‌گیری کرد و توصیۀ به حقّ کرد و مجال نداد که جریان‌های سیاسیِ بدنام و بدپیشینه و نفوذی‌های این دفتر و آن دفتر، و پاره‌ای آقازاده‌های بیگانه با زهد و بی‌تعلّقیِ مراجع بزرگوار، فرصت‌طلبی کنند؟! «حقّ» و «صلاح» کدام است؟! 🔹 جالب است که نیروهای تکنوکرات و لیبرال ‌که پرچم «آزادی» و «دموکراسی» را در ایران به دست گرفته و به «لوترها و کالون‌های معمّمِ» نقشۀ رفورمِ دینی تبدیل شده‌اند و بر منبرهای‌شان، «مواعظ جان لاکی» می‌خوانند، یک سخن منتقدانه را بر نمی‌تابند و برای «سرکوب منتقد»، نمایش مبتذلِ رسانه‌ای می‌سازند و از دین و «اسلام» و «اخلاق» و «مرجعیّت» و «روحانیّت» و «حوزه» هزینه می‌کنند! این‌همه ولخرجی و گشاده‌دستی بدان سبب است که دست در انبانِ «اعتبارِ اجتماعی و قدسیِ حوزه» برده‌اند، نه جیب خویش. «دین‌سازی» و «دین‌فروشی» می‌کنند تا «اسلامِ انقلابی» را مغلوب، و «لیبرالیسم» را مسلّط کنند. دیروز، در صف «مارکسیسم منافق» بودند و امروز در صف «لیبرالیسم منافق». و چه‌ها که نمی‌کنند با «ضروریّات و مسلّماتِ اسلام» تا جامۀ «لیبرالیسم» به اندام آن موزون افتد. بی‌جهت نبود که آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد که دشمن در پیِ «استحالۀ نظامِ جمهوری اسلامی» است؛ چنان‌که ممکن است حتّی فردی «معمّم» در رأس آن قرار گیرد، امّا هیچ خاصیّتِ قدسی و سیاستی بر این حضورِ نمادین، مترتّب نشود. و بی‌دلیل نیست این‌همه تأکید آیت‌الله ‌خامنه‌ای بر «نظریۀ نظام انقلابی» و این‌که حوزۀ مطلوب، «حوزۀ انقلابی» است. 🔹 یادداشت این حقیر، تند و گزنده بود، امّا این غلظت و تعدّی معطوف به جریان‌های «تکنوکرات» و «لیبرال» بود که نان مردم را ربودند و سقف معیشت را بر سرشان فرو ریختند و وضع ناگوار امروز را رقم زدند. اینان که رسم «شارلاتانیسم مطبوعاتی» را از روزنامه‌های زنجیره‌ای عهدِ تاریک اصلاحات به ارث برده‌اند و نام و نشان حوزوی را نیز ضمیمۀ خویش ساخته‌اند، یادداشتی را که آمرش، «وجدان اسلامی و انقلابی‌ام» بوده است را به آمر «بیرونی» نسبت می‌دهند و مرا که تعلّق و تعهّد عمیقِ ایمانی به اصالت‌های اسلامی و حوزوی دارم، «در برابر مرجعیّت» تعریف می‌کنند تا بازیِ سیاسیِ آلوده و منفعت‌طلبانه‌شان کامل شود، غافل از این‌که همان یادداشت نحیف، محاسبات‌شان را در هم ریخت و غرض‌شان را نقش بر آب کرد. قصد آن داشتند که به‌تدریج، از ظرفیّتِ مرجعیّت برای «بازی‌سازی‌ سیاسی» و «بازسازیِ سیاسیِ» خویش بهره ببرند و مرجعیّت را هزینه و هیزمِ آتشِ فتنۀ خویش سازند، امّا گمان نمی‌بردند که کسانی به بازی وارد ‌شوند که دل‌نگران «حریم» و «اعتبارِ» مرجعیّت شیعه هستند و «صادقانه» و «خالصانه»، سخن حقّ‌شان را با آنها در میان می‌گذارند؛ هر چند رسانه‌های لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها، سیل دشنام‌ها و تهمت‌ها را نصیب‌شان کند. @Manahejj