eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 (رحمة الله علیه) 💢فرق ماهوی علت و حکمت💢 🔸محقق عراقی «ره» در تبیین علت و تمایز آن از حکمت معتقد است که علت و حکمت را باید در پرتو به علت تبیین کرد. 🔹 وی بر این باور است که خصوصیت بارز در علت ، استناد حکم به علت است در مقابل اگر استناد حکم به علت ، باشد در این صورت آن خصوصیت ، حکمت خواهد بود. 🔸به عنوان مثال در بحث لاضرر ، اگر رفع حكم از مصداق الف مثلا مستند به وجود ضرر در همان مصداق باشد در این صورت این استناد بلاواسطه بوده و در واقع ملاک رفع حکم، ضرر شخصی است نه ضرر نوعی. اما اگر رفع حکم از الف به استناد وجود ضرر در فرد دیگری از همان طبیعت یا از غیر آن طبیعت باشد ، در این صورت استناد رفع ضرر به علت، مع الواسطه است. 🔹به عنوان مثال اگر عمل حرام برای شخص زید ضرر داشته باشد در این صورت استناد رفع حرمت ، به ضرری بودن عمل برای شخص زید است اما اگر آن عمل برای زید ضرری نداشته بلکه برای نوع مکلفین و اکثر آنها ضرری بوده دراین صورت رفع حرمت عمل از زید ، مباشرتا نبوده بلکه مع الواسطه می باشد که دراین صورت ضرر خواهد بود¹ . ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:قاعدة لاضرر للآغاضیاء، ص ۲۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢تعابیر شیخ نسبت به فقهای عظام💢 🔸شیخ انصاری در مباحث و نوشته های فقهی و اصولی خویش از پیشین و نیز معاصر خود، با کمال ادب و احترام یاد می کند. ⚜از با عنوان «سيدنا المرتضی» 🔹از و فرزندش با تعبیر«العلامه و ولده السعيد» یا «فخر الدین» ⚜از با «شيخنا الشهيد» 🔹از (ملا احمد) با «المحقق الأردبیلی» ⚜از با «شيخنا البهائی» 🔹از با «المحقق المجلسی، یا «الفاضل المحدث المجلسی» ⚜از (صاحب کشف اللثام) با «بعض الأجله» 🔹از با «المولى الاعظم وحيد عصره» ⚜و نیز از و شاگرد برجسته اش با «شيخ مشايخنا» یا «بعض الاساطين» یا «بعض الاعاظم» 🔹از علامه با «العلامة الطباطبائی» یا «بعض المحققين» ⚜از با «محقق القمی» یا «بعض الافاضل» و «بعض المحققين» 🔹از با «سید مشایخنا» ⚜از (فرزند صاحب ریاض) با «سید مشايخنا قدس الله أسرارهم» 🔹 از با «بعض مشايخنا» یا «بعض مشايخنا المعاصرين» ⚜از با«بعض المحققین» و «بعض الافاضل» 🔹از صاحب هداية المسترشدین با «بعض المحققين من المعاصرين» ⚜از شیخ صاحب الفصول الغروية با «بعض الاعلام» يا «بعض المعاصرين» 🔹از با «شيخنا المعاصر» یا «بعض مشايخنا المعاصرين» یاد می کند 🆔@masire_feghahat
🔰 (زیدعزه) 💢بحثی مهم و دقیق پیرامون رجال ابن غضائری💢 🔸راویان شماره شده در کتاب رجال ابن غضائری را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد: 1⃣راویانی که شده اند و به هیچ روی روایت آنان 🔹ابن غضائری در مورد جعفر بن محمد بن مالک فرازی مینویسد: ¹ 2⃣راویانی که ولو در نظر ابن غضائری شمرده شدند اما به دو دسته قابل (صحیح) و پذیرش(سقیم) تقسیم میشود 🔸مانند ابراهیم بن اسحاق احمری : فی حدیثه و فی مذهبه ارتفاع و امره مختلط² 3⃣راویانی که بر آنها این دسته از راویان اگرچه در نگاه ابن غضائری نقطه ضعفی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان ضعیف دانستن آنان را به 🔹مانند ادریس بن زیاد که اورا از راوی ضعفاء میداند اما ادریس بن زیاد یکنی ابالفضل... یروی عن الضعفاء³ 4⃣راویانی که از آنان که این دسته خود به دو دسته تقسیم میشود : الف)راویانی که ابن غضائری با اینکه ضعف ایشان رامیپذیرد اما از آنان میکاهد و برخی بدگمانی ها در باره ی ایشان را روا نمیداند 🔸مانند محمدبن عیسی الهَمْدانی :ضعیف و یروی عن الضعفاء و یجوز ان یُخَرَّجَ شاهداً⁴ ب)راویانی که ابن غضائری ضعیف دانستن آنان را و بر درون مایه های حدیثی آنان پای میفشارد 🔹مانند محمد بن اورَمَة: اتهمه القمیون بالغلو و حدیثه نقی 5⃣راویانی که ابن غضائری به ژرفنگری در محدوده نگاه اعتراض آمیز دیگران به آنها میپردازد و با این روش این دسته را بر می نمایاند 🔸 مانند احمد بن محمد بن خالد برقی : احمد بن محمد بن خالد بن محمد بن علی البرقی...طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه انما الطعن فی من یروی عنه فانه کان لایبالی عمن یأخذ علی طریقة اهل الاخبار⁶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:رجال ابن غضائری،ش۲۷ *²:همان،ش۹ *³:همان،ش۸ *⁴:همان،ش۱۳۶ *⁵:همان،ش۱۳۳ *⁶:همان،ش۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢دلایل وجود اجتهاد در عصر ائمه(ع)💢 1⃣دستور ائمه به فتوا دادن 🔹 از ناحیه معصومین به اصحاب بوده و در عمل راه اجتهاد را در سطح گسترده تر گشود و زمینه را برای مرجعیت فقهای اصحاب و رجوع عموم مسلمانان به آنها فراهم کرد 🔹 مانند فرمان فتوا دادن به ابان بن تغلب ⚜قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اِجْلِسْ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ وَ ، إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي شِيعَتِي مِثْلُكَ¹ 🔹مرحوم امام خمینی در الرسائل پس از ذکر این روایت در دلایل وجود اجتها‌د در عصر معصومین میفرمایند: و الفتوى ليس الا بالاجتهاد و التفقه² فتوا دادن جز با اجتهاد و تفقه امکان پذیر نیست 🔸آیت الله سبحانی در توضیح روایت ابان می گوید: واضح است که منظور از فتوا این نیست که فقط به نقل روایت اکتفا شود، بلکه مقصود این است که در هر موردی که آیه یا روایت وارد شده است، طبق آن آیه یا روایت فتوا دهد، اما در موردی که آیه یا روایت در خصوص آن مورد وارد نشده، از آیات و روایات کلی و قواعد عامه ای که از امام صادر شده است، حکم آن مورد را استنباط و استفاده نموده و فتوا داده شود³ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الفهرست للطوسی،ص۱۷ *²:الرسائل،ج۲،ص۱۲۷ *³:حکومت در اسلام،ج۲،ص۲۲۳ 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (رحمة الله علیه) 💢ظهور «لا احب ذلک» در کراهت یا اعم از کراهت و حرمت؟💢 🔸محقق خویی (ره) قائل هستند که «لا احب» به دودلیل ظهوری در کراهت بمعنی الاخص(از احکام خمسه) ندارد : 1⃣ این کلمه در قرآن در رابطه با موارد مبغوض محرمه ی زیادی به کار رفته است مانند آیات ذیل: والله لا یحب الفساد¹ یا لا یحب الله الجهر بالسوء²(در رابطه با غیبت) یا والله لایحب الظالمین³ 2⃣ما بین عقلاء این اسلوب کلامی برای مبغوض بودن افعال استعمال میشود ⁴ 🌀تطبیق در صحیحه عبدالرحمن بن حجاج از امام کاظم(علیه السلام) سَأَلْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْمٍ غَلَتْ عَلَيْهِمُ اَلْأَضَاحِيُّ وَ هُمْ مُتَمَتِّعُونَ وَ هُمْ مُتَرَافِقُونَ وَ لَيْسُوا بِأَهْلِ بَيْتٍ وَاحِدٍ وَ قَدِ اِجْتَمَعُوا فِي مَسِيرِهِمْ وَ مِضْرَبُهُمْ وَاحِدٌ أَ لَهُمْ أَنْ يَذْبَحُوا بَقَرَةً فَقَالَ لاَ أُحِبُّ ذَلِكَ إِلاَّ مِنْ ضَرُورَةٍ ⁵ ⚪ در فقه فرعی مطرح است مبنی بر اینکه آیا در حج تمتع میشود چند نفر به جای اینکه جداگانه هرکدام قربانی بدهدند ،باهم قربانی واحدی بدهند یاخیر ؟ با توجه به تفصیلات گذشته اگر بگوییم لا احب ظهور در کراهت دارد میتوان گفت طبق این روایت میتوان یک قربانی داد علی کراهة ولی اگر گفتیم ظهورش در مطلق مبغوضیت است از این روایت نمیتوان استفاده کرد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:البقرة: ۲۰۶ *²:النساء: ۱۴۸ *³:آل عمران:۵۷ *⁴:كتاب الحج للخوئی،ج۲،ص۲۶۶ *⁵:الکافي ،ج ۴، ص ۴۹۶ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢نگاهی به مکاتب فقهی شیعه💢 🔸بخشی از مقدمه : 🔻در این کتاب ذیل عنوان مکتب‌های فقهی و فقیهان معروف و مشهور، کوتاه در حدّ آشنایی با ترجمه و زندگینامه فقها، شاگردان کتاب‌ها در حوزه درسی و پاره‌ای از خصوصیات آنان و مکتب فقهی ایشان سخن گفته ایم. 🔻مراد از مکتب فقهی، مجموعه‌ای از آرا و نظریات یک فقیه در برگیرنده مجموعه از تجربه و دانش او است و ویژگی‌هایی دارد که وجود آنها باعث شده آن را «مکتب» بنامیم، زیرا این ویژگی‌ها سبب می‌شود مکتب فقهی، مطرح و آن فقیه، صاحب مکتب شناخته شود. 🔹ساختار کتاب 🔻این کتاب شامل ۱۲ فصل «فقه در آغاز عصر غیبت»، «مکتب شیخ مفید»، «مکتب حله»، «مکتب جبل عامل»، «مکتب محقق اردبیلی»، «مکتب علامه وحید بهبهانی»، «مکتب فیض کاشانی»، «مکتب صاحب جواهر»، «مکتب شیخ انصاری»، «مکتب آیت‌الله بروجردی»، «مکتب امام خمینی» و «مکتب آیت‌الله خویی» است. ✍نویسنده حجت الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی 📖انتشارات بوستان کتاب 🆔@masire_feghahat
💢استحسان💢 🔸تعریف استحسان استحسان عبارت است از دلیلی که در پسندیده آید ولی مجتهد از توصیف یافته ذهنی خویش ناتوان باشد. این اصطلاح و تعریف، به مقدسی حنبلی - در کتاب مغنی - منسوب است 🔹سیر تاریخی استحسان تاریخچه استحسان به بعد از نیمه قرن اول هجری باز میگردد و پیش از آن زمان استحسان به عنوان منبع شناخت احکام شریعت مطرح نبوده است، کسی که استحسان را به عنوان منبع شناخت احکام حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه به صحنه استنباط و اجتهاد وارد ساخت، ¹ میباشد و در نیمه قرن دوم ابوحنیفه عمل به استحسان را به اوج خود رساند 🔸شرایط اعتبار استحسان نزد معتبرین آن دسته از عالمان اهل سنت که به استحسان عمل می کنند برای اعتبار استحسان و جواز عمل به آن دو قید قائلند : 1⃣ به حکم شرعی از راه کتاب و سنت و اجماع 2⃣اینکه عمل بر طبق قياس مطابق با نباشد. 🔹استحسان در نگاه مذاهب اسلامی 🔻اندیشمندان امامیه، استحسان را به عنوان منبع و پایه شناخت احکام شرعی مورد پذیرش قرار 🔻شافعیان همانند امامیه، استحسان را به عنوان منبعی مستقل در شناخت احکام الهی اند 🔻مالک بن انس اصبحی-پیشوای مذهب مالكی-استحسان را به عنوان منبع استنباط پذیرفته و استحسان را بر قیاس میداد. 🔻احمد بن حنبل شیبانی پیشوای حنابله بنابر نقلی، استحسان را به مفهوم التفات و توجه به مصلحت و عدالت است. ـــــــــــــــــــــــــ *¹:موسوعه فقه عبدالله بن عمر،ص۱۱۳ 🆔@masire_feghahat
انصراف در اطلاق و علایم حقیقت و مجاز.ogg
2.96M
🔰استاد (زیده عزه) 💢نکتة هامة💢 🔸تفاوت انصراف در «الی» و انصراف در «عن» 🔹تفاوت صحت سلب در علائم «حقیقت و مجاز» با «اطلاق» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸اگر صرف مانع باشد هیچ اطلاقی باقی نمی ماند مگر نادربه خاطر این که کدام اطلاق را می توان پیدا کرد که انصراف به بعض حصص نداشته باشد. 🔹 به این معناست که به خاطر یک انس و تعارف،ذهن به این سمت می رود که اطلاق کلام مولا شامل این مصادیق است اما در رابطه ی لفظ و معنا به گونه ای شده که عرف نسبت به برخی حصص مشاهده می کند به نظر می رسد آنچه که مانعیت دارد انصراف عن باشد نه انصراف الی که به صرف تعارف حاصل می شود. ✅ تطبیق دربحث رویت هلال با هم رویت با سلاح اگرچه متعارف نیست اما عرف صحت سلب مشاهده نمی کند. 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰 💢واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا💢 🎙با سخنرانی 🔸حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله) 🔹دکتر محمدرضا قدیر(رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم) 🔸مکان : مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،سالن فقاهت ⏱زمان:چهارشنبه ۸/دی ماه/۱۴۰۰ ساعت ۱۰صبح 🌐لینک حضور مجازی markazfeqhi.com/live 🔆گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 ـــــــــــــــــــــ 5️⃣عدم ظهور کلام در خصوصیت مثل اینکه در روایت وارد شده است اگر کسی قبل از امام از رکوع بلند شود باید دوباره به رکوع رود و اصحاب از این روایت تعدی کرده اند و در سجده هم همین حکم را جاری نموده اند و بنایشان هم بر این بوده است که این روایت ظهور در خصوصیت ندارد . 6️⃣منصوص العلة منصوص العله این است که علتی که در بیان شرعی وارد شده است عمومیت داشته باشد و بتواند کبرای قیاس واقع شود 🔻شرایط تمسک به منصوص العلة برای الغاء خصوصیت 🔸الف)علت مذکور اضافه به موضوع نشده باشد به این صورت که علت برای افاده ی کبری در نص ذکر شده باشد اما در صورتی که علت اضافه به موضوع شده باشد مثلا «الخمر حرام لإسکارها» اینجا دیگر از باب منصوص العله خارج میشود و تسری حکم به مورد دیگر بواسطه ی این علتی که احتمال دارد مختص به این موضوع باشد امکان ندارد¹ 🔹ب)علت منصوصه علت تامه باشد به نحوی که بدانیم حکم دائر مدار این علت است² 🔻وجه حجیت منصوص العله مدرک حجیت منصوص العله به این خاطر است که صغری واقع میشود برای کبرای حجیت ظواهر به این بیان که بواسطه ی ظهور نص در اینکه علت عام است حکم موضوع خاص معلل به هر موضوعی که دارای این علت است منقلب میشود پس در نتیجه موضوع عام است که شامل معلل و غیر معلل میشود³ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المکاسب و البیع للمیرزا النائینی ،ج۲،ص۲۱ *³،²:اصول الفقه للمظفر،‌ج۲،ص۱۷۷ 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
بیعت با تهدید و زور در منابع عامه.ogg
3.15M
🔰استاد (زید عزه) 💢ایام فاطمیه💢 🔸بیعت گرفتن با تهدید در منابع عامه 🔹تجمیع قرائن و نقل ها 🆔@masire_feghahat
لیلة القدر فاطمة.ogg
24.58M
🔰استاد (زید عزه) 💢فاطمیه💢 🔸 سه احتمال برای ارتباط لیلة القدر و بی بی دو عالم سلام الله علیها 🔹معنای حجت بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بر اهل بیت علیهم السلام 🆔@masire_feghahat
اعتباریات در فقه و اصول(بخش اول) 🔸دانشمندان فقه و اصول در مسیر حل برخی از مسائل فقه و اصول که با مرتبط بوده ، به های زیر پیرامون توجه داشته اند 🔺اعتباریات در اینجا به معنای ساخته و عمل ذهن است¹ 1⃣تفکیک اعتبار و معتبَر تفکیک نفس اعتبار که واقعی است از خود امر اعتباری ، مورد توجه برخی اصولیون در مباحث علم اصول فقه قرار گرفته است² 2⃣تفکیک ملاک معتبَر از خود معتبَر تمییز ملاک امر اعتباری که واقعی است از خود امر اعتباری ، مورد توجه برخی دانشمندان علم اصول فقه قرار گرفته است³ 3⃣تفکیک نفس امر اعتباری و امر تکوینی مبحثی که فاضل نراقی مطرح می کند و در انتهای تنبیه استصحاب زمان و زمانیات در بعض کتب اصول فقه موجود است و پاسخهای دیگران به نظر فاضل نراقی ، مثال خوبی در این زمینه است⁴ 4⃣تفکیک قواعد امور تکوینی و قواعد امور اعتباری این مطلب مثالهای مختلف دارد⁵ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الرافد في علم الأصول؛محاضرات السید علی السیستانی،ص۴۷/اصول فلسفه و روش رئاليسم،ج۲،ص۱۳۸ *²:غایة المأمول من علم الأصول،ج۲،ص۵۵۷/اصول الشيعه لاستنباط احكام الشريعة،ج۵،ص۱۷۲/ حاشية كتاب المكاسب؛للإصفهاني،ج۲،ص۲۱۵ *³:نهاية الدّراية في شرح الكفاي،للإصفهاني، ج۱،ص۱۳۷/الرافد في علم الأصول،ص۴۸/حاشية فرائد الأصول سید یزدی،ج۳،ص۵۶ *⁴:فرائد الأصول،ج۳،ص۲۱۰/بحر الفوائد في شرح الفرائد،ج۷،ص۴۳/مطارح الأنظار،ج۱،ص۱۶۷/الرسائل امام خمینی،ج۱،ص۱۱۹ *⁵:الرافد في علم الأصول،ص۶۱الرسائل امام خمینی،ج۱،ص۱۱۵ 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰 (رحمة الله علیه) 💢 تراجم 💢 🔸با آنکه در خارج درس بسیار متواضع و فروتن بود سیما نسبت به اهل علم لکن وقتی که به قرار میگرفت چنان هیبتی و سلطنتی از ان جناب بروز و ترواش مینمود که هیچ سلطانی در سریر سلطنت خود اینطور مهایت نداشت 🔹و لذا سؤال و جواب نمودن با آن بزرگوار در درس بغایت مایه ی افاضل بود و وقتی که حقیر در اصفهان بودم یک دو نفر از فضلا از نجف مراجعت کرده بودند اگر از آنها سؤال از درجات فقهی بعضی از طلاب میشد و کسی را از او مینمودند میگفتند که فلان در حوزه ی درس آخوند 🔸وقتی که به نجف مشرف شدیم دیدیم که سؤال و جواب نمودن با آن در درس نهایت احاطه و بزرگواری را لازم دارد.بسیار سریع الجواب بود هنوز ایراد طرف مقابل تمام نشده بود جواب داده شده بود 📚مرگی در نور اثر عبدالحسین مجید کفایی(از نوادگان آخوند خراسانی)،ص۱۰۸ 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی {بخش اول}💢 🔸طرح مسئله اُتانازی به معنی مرگ خوب یا از روی ترحم و عطوفت گفته شده است که معمولا بیماران لاعلاجی هستند که امیدی به درمان ندارند و درخواست قتل با امور ایجابی یا سلبی دارند . در بعض کشورها این کار قانونی مانند بلژیک است 🔹فرض بحث فرض بحث : اگر پزشک بدون نظر بیمار این کار را انجام دهد قطعا محقق است و قصاص ثابت می شود. بحث در این است که اگر بیمار درخواست کند و قبل از عمل پزشک او را عفو کند آیا این کار جایز است ؟ در قانون سال ۹۲ آمده است که مجنی علیه پس از وقوع جنایت و قبل از فوت ، میتواند جانی را عفو نماید بخلاف قانون سال ۷۰ که این حق را به طور مطلق برای مجنی علیه ثابت کرده است قبل از وقوع جنایت یا بعد از آن. 🔸فرع مشابه (طریق است برای یافتن ادله ی احتمالی در بحث) در فرض اینکه کسی دیگری را تهدید میکند که مرا بکش و الا تو را می کشم بحث حق قصاص را بررسی کرده است . این حکم به ما نحن فیه شبیه است از این حیث که مجنی علیه اذن در قتل داده است مرحوم آقای خویی (ره) در این فرض بحث حق قصاص را بررسی کرده است . مرحوم علامه حلی (ره) قصاص و دیه را در این فرض ساقط میداند لکن میفرماید گناه از بین نمی رود. مرحوم امام خمینی (ره) ارجح را سقوط قصاص دانسته است 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰 {بخش اول} 🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده اند که به نمونه ای از آنها اشاره می کنیم: 🔸«وَ رُوِيَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السّلام) أَنَّهُ قَالَ: صَحَّ عِنْدِي قَوْلُ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله): أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ بَعْدَ الصَّلَاةِ إِدْخَالُ السُّرُورِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بِمَا لَا إِثْمَ فِيهِ. » 🔹«رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله)‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ‏ الْأَعْمَالِ.‏ فَقَالَ: إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِي السَّبَرَاتِ وَ نَقْلُ الْأَقْدَامِ إِلَى الْجَمَاعَاتِ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاطُ. » ◼️شبهه ای که مطرح می شود، این است که چگونه ممکن است، عمل مستحبّ، أفضل از همه أعمال أعمّ از مستحبّات و واجبات باشد؟! 💠 در اینکه مراد از أفضلیّت، أفضلیّت از جهت است یا از جهت إجمال وجود دارد، ولی در برخی موارد تصریح شده که از جهت ثواب است: «وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَشَدَّ مِنَ الْجِهَادِ هُوَ أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ ثَوَاباً عِنْدَ اللَّهِ. » 💠در اینجا توجیهاتی وجود دارد که ذکر میشود : 1⃣ مراد از أفضلیّت، أفضل بودن از جهت مصلحت فعل است، نه بیشتر بودن ثواب و این منافاتی ندارد که عملی که مصلحت قویّ در مجعول دارد، مستحبّ گردد، ولی عملی که مصلحتش کمتر است، واجب شود. 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰استاد سیدمحمدجواد (زیدعزه) 💢وجه تعبیر مصحح در لسان فقها💢 🔶 در کلمات مثل صاحب جواهر دو اطلاق دارد. 🔹برخی موارد به این اعتبار مصحح اطلاق می شود که برخی این سند را صحیح نمی دانند ولی ، صحیح است 🔸اطلاق دیگر هم به این اعتبار است که در کلمات قوم از آن به عنوان صحیحه یاد شده و ولی خود ایشان مراجعه به سند نکرده است. 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 ــــــــــــــــــــــــــ 7⃣اتحاد طریق در دو مسئله 🔸در موارد عدیده ای فقها در الغاء خصوصیت به این مورد اعتماد کردند و تعبیر به اتحاد طریق در دو مسئله کرده اند . و از جمله مسائلی که اختلاف شدیدی بین فقهاء واقع شده این فرع است که در صورتی که ادعایی بر علیه میت شود در روایات مربوطه بیان شده مدعی علاوه بر اقامه بینه قسم هم باید بخورد و فقهاء به این مطلب فتوی داده اند اما محل نزاع این مسئله است که در صغیر و مجنون هم علاوه بر اقامه بینه نیاز به قسم میباشد یا خیر ؟ کسانی که تعدی حکم داده اند به اتحاد طریق در دو مسئله تمسک کرده اند و کسانی که به عدم تعدی حکم داده اند نیز گفته اند طریق در دو مسئله یکی نمیباشد بلکه حکم در اصل اقوی از فرع است¹ 8⃣اولویت عرفی (فحوی الخطاب یا مفهوم موافقت) 🔹در جایی که است مسکوت عنه در حکم موافق با منطوق باشد و اوضح مصادیق تمسک به این عامل ایه شریفه «فلا تقل لهما اف» است که حرمت ایذاء والدین هم اثبات میشود 🔸مدرک حجیت این اولویت عرفی حجیت ظهور است زیرا این اولویت زمانی فرض میشود که لفظ ظهوری برای تعدی حکم به مورد اولی از خودش داشته باشد 🔻ثمره: در الغاء خصوصییت بواسطه این عامل علم به علت نیاز نیست و ظهور لفظ در تعدی کفایت میکند² ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:مستند الشيعة لفاضل النراقي،ج۱۷،ص۲۳۵/إيضاح الفوائد للفخر المحققين،ج۴،ص۳۳۴/كتاب القضاء للآشتياني،ص۱۴۶ *²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۸/هدایة المسترشدین،ص۱۹۴ 🆔@masire_feghahat
🔰میرزا محمدحسن آشتیانی(صاحب حاشیه بحرالفوائد فی شرح الفرائد) 💢تراجم💢 🔸میرزا محمدحسن آشتیانی وقتی به نجف رسید به درس آیت الله شیخ مرتضی انصاری در مسجد هندی حاضر شد و به خاطر کوچکی و کمی سنش در پس پرده می نشست و درس را گوش میکرد 🔹تا اینکه روزی بر شیخ اشکالی نمود و شیخ اعظم از شنیدن کلامش متعجب شد و اورا به منبرش نزدیک نمود و از اسم و شهرش پرسید 🔸شیخ اعظم ،آشتیانی را به شاگردان خود معرفی کرد و دیگران را بدو حوالت میداد و آشتیانی هم به خاطر حسن تقریر و بیان زیبایش به تقریر درس شیخ میپرداخت و به لسان الشیخ شهرت یافت 📚اختران فقاهت،ج۱،ص۳۲۳ 🆔@masire_feghahat
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد 🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ 🔶مدخلی خواندنی پیرامون: 1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن 3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت 5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده 6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار 7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن 🆔@masire_feghahat
🔰 (رحمةالله علیه) 💢تعبیر ممّا انفردت به الامامیّة💢 🔸مرحوم سیّد مرتضی در کتاب به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، است یا خیر؟ 🔹به برخی از فقهایی که از این عبارت اجماع را فهمیده اند اشاره میکنیم: 1⃣ محقّق أردبیلی : « واقع على ذلك. قال السيّد المرتضى في انتصاره: ان كل طعام عالجه الكفار ....¹» 2⃣صاحب ریاض : «و ظاهر الأوّل دعوى عليه حيث قال: أنّ حقّ الشفيع ...²» 3⃣شیخ أنصاری : «ثمّ إنّ أكثر أدلّة القدماء إنما تدل على مانعية الفسق لا اشتراط العدالة و هو أيضا معقد المحكي عن السيّد حيث قال: ...³» 🔸اما در مقابل استاد قائینی قائل هستند که این تعبیر دلالتی بر اجماع ندارد بلکه معنای این تعبیر، این است که این نظریّه در میان فقهای شیعه وجود دارد، نه اینکه همه فقهای شیعه به آن قائلند. برخی از معاصرین نیز نوشته اند:«هذه العبارة ، بل عدم موافقة أهل الخلاف لهم في هذه الفتوی⁴» ✅ اما باتوجه به اجماعاتی بر خلاف اجماعات سید ظاهرا این عبارت دلالتی بر اجماع ندارد ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹: مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان،ج۱۱،ص۲۳۲ *²: رياض المسائل،ج۱۴،ص۹۶ *³:كتاب الزكاة،ص۳۳۱ *⁴:دراسات في المكاسب المحرمة،ج۲،ص۷۷ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله علیه) 💢نتیجه علمی از نیش عقرب!💢 🔹آقای آخوند همدانی این‌گونه از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نقل می‌کرد 🔸در درس میرزا بین سید محمّد فشارکی و میرزا در مسأله بحث شد که آیا شمس «بالإشراق» شیء را تطهیر می‎‌کند؟ یا اگر به آن محل اشراق نشود ولی با مجاورت خشک شود، آن هم کفایت می‎کند؟ 🔹میرزا می‌گوید: بالاشراق. سید محمّد می‌گوید ادلّه اطلاق دارد و با انتساب به شمس و لو به جای دیگر بتابد و حرارتش این را خشک کند، کفایت می‌کند.بالاخره سید محمّد قانع شد و آن جلسه منقضی شد 🔸بعدها میرزا را عقرب زده بود. مرحوم حاج شیخ عبدالکریم می‌فرموده که ما با استادمان مرحوم سید محمّد فشارکی به عیادت میرزا رفتیم. سید محمّد به میرزا سلام کرد. میرزا هم از سمّ عقرب و ناراحتی به خودش می‌پیچید. تا جواب سلام را داد به سید محمّد گفت: اگر گفتم عقرب مرا زده یعنی نیشش با آن محل دستم تماس گرفته، نه اینکه به جای دیگر زده و در دستم اثر کرده! [📚جرعه‌ای از دریا،ج۱،ص۱۱۴] پی نوشت : ظاهرا مرحوم مجدد شیرازی بااین کلام میخواستند بگویند که ادله انصراف دارد از مجاورت و منشاء انصراف هم غلبة الاستعمال یا متفاهم عرفی میباشد 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی {بخش اول}💢 🔸طرح مسئله
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــــــ 🔸در این بحث دو قسم تصویر دارد : 1⃣اتانازی با اعمال ایجابی مثل زدن آمپول و قطع کردن دستگاه اکسیژن و . . . 2⃣اتانازی با اعمال سلبی مثل عدم رسیدگی به بیمار که موجب مرگ او شود. 🔹اما ادله قسم اول در جواز اسقاط حق قصاص : 🔻دلیل اول : اذن مقتول موجب عدم ضمان می شود . مرحوم تبریزی(ره)در تقریب این دلیل می فرماید که قصاص ضمان نفس است و با اذن در قتل ضمان نفس را ساقط می کند مثل جایی که اذن در اتلاف در مال داده شود . در اشکال به این تقریب فرموده اند که ضمان مال تلف شده در اختیار مالک است لذا اذن در اتلاف معنی دارد لکن در مورد نفس و عضو اینطور نیست چون سلطنتی برای آن وجود ندارد علاوه بر اینکه قصاص نفس یا عضو عوض تالف نیست بلکه حقی است که برای مجنی علیه یا اولیاء او ثابت است لذا قیاس به مال نمیشود 🔻دلیل دوم : آیه شریفه (النفس بالنفس...) به این بیان که عموم عفو از قصاص شامل ما نحن فیه می شود علاوه بر اینکه در ذیل این آیه روایاتی آمده است که عمومش شامل مقام میشود. صاحب جواهر این دلیل را رد کرده اند به این بیان که آیه شریفه در مقام بیان خصوصیات ذی الحق نیست بلکه اصل حق را ثابت می کند . 🔻دلیل سوم : اطلاق المومنون عند شروطهم در پاسخ مرحوم صاحب جواهر فرموده اند این دلیل نسبت به شرط شرعی و غیر آن اطلاق ندارد و باید شرعی بودن شرط مفروض باشد. 🔻دلیل چهارم : ظهور ادله قصاص در ارث است یعنی در رتبه سابقه این حق برای خود مجنی علیه ثابت و قابل اسقاط است 🆔@masire_feghahat
🔰 💢نقد نظریه تزاحم حفظی💢 🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدمصطفی حسینی نسب 🔸دبیر علمی:حجت الاسلام رضا پور صدقی 🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،طبقه ۲،سالن امام خمینی(قدس سره) ⏱زمان:دوشنبه،۲۰/دی ماه/۱۴۰۰،ساعت ۹:۳۰صبح 🌐لینک حضور مجازی http://markazfeqhi.com/live 🔆میز پژوهشی علم اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش اول} 🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده
🔰 {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این روایات ناظر به می باشد، یعنی در میان مستحبّات، أفضل أعمال تعیین شده است. 🔴نقد: مشکلی که در این توجیه وجود دارد، این است که در برخی از این روایات، أفضل أعمال، چند أمر شمرده شده که برخی از آنها از می باشند، پس معلوم می شود أفضلیّت در خصوص دایره مستحبّات نمی باشد. نمونه : 🔻الف) «قُلْتُ: بِأَبِي أَنْتُمَا أَيَّ الْأَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلَ؟ قَالا: فَدَيْنَاكَ بِالْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ‏ الْأَعْمَالِ‏ الصَّلَاةَ عَلَيْكَ وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام)‏. » صلوات و آب دادن واجب نیستند، ولی حبّ از أوجب واجبات است. 🔻ب)«قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام):‏ أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. » در راه خدا واجب است، ولی نماز اوّل وقت مستحبّ است. مراد از «الصّلاة لوقتها»نماز در وقت نیست تا گفته شود که واجب است، بلکه مراد، نماز اوّل وقت است. مؤیّد این مطلب، این روایت می باشد: «وَ سُئِلَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله) عَنْ أَفْضَلِ‏ الْأَعْمَالِ؟‏ قَالَ: الصَّلَاةُ لِأَوَّلِ وَقْتِهَا. » [ادامه دارد] 🆔@masire_feghahat