🔰 نکات استظهاری
💢#تضاد_تعلیل_با_تقیه💢 {بخش اول}
🔸در رابطه با نسبت میان #تعلیل و #تقیه گفته شده است :
🔘حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری رحمت الله علیه کراراً در درس می فرمودند :
روایت همراه با تعلیل تقیةً #صادر_نشده_است چون تقیه ضرورت است و "الضرورات تتقدر بقدرها" و به طور معمول وجهی ندارد که امام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و سپس برای آن علتی نیز ذکر نموده و آن را بیش از پیش حق جلوه دهند.¹
🔘همچنین در اینباره شهید صدر می نویسد :
●«لسان التقية عادة لسان الإجمال والاضطراب لا التفصيل والتعليل والتأكيد²»
●لسان تقیه لسان اجمال و اضطراب است نه لسان تفصیل و تعلیل و تاکید
✅ نتیجتاً باید گفت همراهی روایت با #تعلیل قرینه ای است بر این مطلب که مفاد روایت #تقیتاً نیست
🔄 البته اگر قرینه بر خلاف اصل فوق بود و اثبات کرد مفاد روایت معلل #تقیةً می باشد ، خود #تعلیل_حجت_است و می توان بدان استناد کرد.
◾️مترتب بر آنچه گفته شد #نتایجی حاصل می شود که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهد شد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:نور مجرد،ج ۳،ص ۴۴۰
*²:نام کتاب : بحوث في شرح العروة الوثقی،ج۳،ص۳۵۱
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 تعبیر #ممّا_انفردت_به_الامامیّة
{بخش اول}
🔹مرحوم سیّد مرتضی در کتاب #انتصار به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، #اجماع_فقهای_شیعه است یا خیر؟
💢انظار فقها در دلالت این تعبیر💢
1⃣ دلالت بر اجماع
🔸برخی از فقها این عبارت را حاکی از اجماع دانستهاند مانند مرحوم #سید_مجاهد در کتاب المناهل نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت میدهد¹ و همچنین #مرحوم_نراقی در بحث وجوب یا عدم وجوب خمس نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت میدهد²
🔹بعضی از بزرگان به صراحت این عبارت را کاشف از وجود اجماع در آن دوره میدانند. مرحوم جزائرى در کتاب هدی الطالب دلالت عبارت مذکور را بر اجماع غیر قابل انکار میداند. وی میگوید «ظهور مما انفردت به الإمامية و عندنا في الإجماع لا ينكر³.»
2⃣عدم دلالت بر اجماع
🔹قائلان به این نظریه به دو گروه تقسیم میشوند:
🔻الف) دلالت بر وجود حداقل دو قائل دیگر غیر از سید مرتضی
🔸مرحوم #وحید_بهبهانی از عبارت مما انفردت چنین استفاده میشود که غیر از مرحوم سید، حداقل دو قائل دیگر نیز در مسأله وجود دارد⁴
🔻ب)دلالت بر نظر اختصاصی امامیه در مقابل عامه
🔹برخی به صراحت، دلالت این عبارت را بر اجماع نفی کردهاند از آن جمله مرحوم #صاحب_جواهر است که عبارت مذکور را فقط دال بر نظر اختصاصی امامیه و لو فی الجمله در مقابل عامه میداند ⁵ و در جای دیگر میگوید «مما انفردت به الامامیة» اجماع نیست⁶
🔸و همچنین #آیةالله_شبیری نیز همانند مرحوم صاحب جواهر این عبارت را در مقابل عامه میداند و دلالت آن را بر اجماع نمیپذیرد⁷
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:کتاب المناهل ص۶۸۱ : نبّه في الانتصار على دعوى الإجماع على ما صاروا اليه قائلا و ممّا انفردت به الاماميّة انّ الزوجة لا ترث من رباع المتوفى شيئا
*²:مستندالشیعه ج۱۰،ص۲۹ : و وجوب الخمس فيه إجماعيّ، و عليه دعواه في الانتصار و الغنية و المنتهى
*³:هدی الطالب ج۷،ص۹۰: ظهور «مما انفردت به الإمامية» و «عندنا» في الإجماع لا ينكر
*⁴:مصابیح الظلام ج۲،ص۲۹: بل لا أقلّ من قول اثنين زائدا على قوله
*⁵:جواهر الکلام،ج۱۱،ص۴۲۸: أنه في صدد بيان متفرد الإمامية من القول بالوجوب أداء و قضاء و لو في الجملة في مقابل العامة
⁶*همان،ج۳۴،ص۲۸۰:و ليس في الانتصار سوى أنه مما انفردت به الإمامية و ليس ذلك إجماعا
*⁷:کتاب نکاح،ج۲۵،ص۷۷۷۸:انتصار: «مما انفردت به الامامية القول بأن أكثر مدة الحمل سنة واحدة» ظاهر عبارت اول آن است كه در مقابل اهل سنت است
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
مسیر فقاهت
🔰#فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــ
🔰#فقه_و_حقوق
💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش سوم}💢
ــــــــــــــــــــ
ادامه بحث:
🔻دلیل پنجم : الحدود تدرأ بالشبهات.
و فیه : این قاعده در جایی می آید که منافات با حق دیگری نداشته باشد و شامل مقام نمی شود .
🔻دلیل ششم : قاعده (تفسیر به نفع متهم) که معمولا حقوقدانها به آن تمسک می کنند .
و فیه : این قاعده با حق اولیاء دم معارضه دارد و اینجا نمی آید و شاید این قاعده در تبدیل قصاص به دیه استفاده شود .
🔻دلیل هفتم : ادله جواز ابراء پزشک
و فیه : اولا جواز قیاس جواز ابراء بر جواز عفو قصاص دلیلی ندارد ثانیا این ابراء از باب تعطیل نشدن باب طبابت ثابت شده است و در مقام این عذر وجود ندارد .
در طرف مقابل عده ای قائل به عدم سقوط قصاص هستند و لو مجنی علیه اسقاط کند
عمده دلیل آنها : عمومات ادله قصاص
بعضی این عمومات را نسبت به بعد از قتل و پیش از قصاص تخصیص زده اند کما اینکه در قانون هم آمده بود و اگر این تخصیص ثابت شود بعید نیست که اسقاط این حق را بتوان قبل از جنایت هم ثابت کرد .
🔸اما نسبت به قسم دوم اتانازی که با روشهای سلبی رخ می داد شاید بتوان انتساب قتل را به پزشک منتفی دانست الا در بعض فروض که تنها راه نجات این بیمار شخص پزشک باشد و کاری برای نجات او از بقیه برنیاید .
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا بالینک کانال
🔰دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند:
🔹اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه #متون_درسی در نظام آموزشی
🔅با موضوع:
💢شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی
🔶با حضور ارزشمند اساتید معظم:
🔹حجت الاسلام و المسلمین سیدطاهر غفاری
🔹حجت الاسلام و المسلمین حسن شکوری
🔹حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی
🔹حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما
📆زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
⏱ ساعت ۱۳
🌀مکان: میدان معلم،حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام،طبقه سوم،سالن سلمان فارسی
🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰#روایات_افضل_الاعمال {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این ر
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش سوم}
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸ادامه وجوه جمع بین این روایات :
3⃣أفضل بودن در این روایات، #حیثی می باشد، یعنی از یک جهت خاصّ مصلحت این أعمال از بقیّه أعمال حتّی واجبات بیشتر است، اگر چه با توجّه به لحاظ همه جهات، این أعمال أفضل نباشند. شاهد این مطلب، تفاوت أفضل الأعمال در روایات است، به گونه ای که در هر روایت، عملی أفضل الأعمال معرّفی شده است.
4⃣این اعمال از جهت #مصلحت_در_فعل، افضل هستند، ولی مفسده در جعل وجوب در برخی از آنها موجب عدم جعل وجوب در مورد آنها شده است.
5⃣ أفضل بودن ناظر به خصوص مصلحت است، نه ترک مفسده و لذا أعمالی که أفضل شمرده اند، مصلحتشان از واجبات نیز بیشتر است، ولی چون در ترک آنها مفسده نیست وجوب جعل نشده است.
این مطلب بنابر مبنای شیخ أنصاری می باشد. ایشان معتقد است، قوام وجوب به وجود مصلحت در فعل و مفسده در ترک می باشد.
🔆ایشان می فرماید: «و أمّا أولویّة دفع المفسدة فهی مسلّمة، لکن المصلحة الفائتة بترک الواجب أیضاً مفسدةٌ و إلّا لم یصلح للإلزام؛ إذ مجرّد فوات المنفعة عن الشخص و کون حاله بعد الفوت کحاله فیما قبل الفوت لایصلح وجهاً لإلزام شیءٍ علی المکلّف ما لم یبلغ حدّاً یکون فی فواته مفسدة وإلّا لَکان أصغر المحرّمات أعظم من ترک أهمّ الفرائض مع أنّه جُعل ترک الصلاة أکبر الکبائر¹»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فرائد الاصول،ج۲،ص۱۸۷
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 #شیخ_انصاری (اعلی الله مقامه الشریف)
💢مطایبات💢
🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند:
🔹شیخ انصاری شوخی های جالبی داشته است که با متانت و ذوق خاصی توأم بوده است : میگویند : فاضل دربندی ، ملا باسواد معاصر شیخ بوده و هردو شاگرد شریف العلماء بوده اند ، فاضل دربندی ملای جامع و در عین حال ساده بوده و خودش را از شیخ هم اعلم میدانسته است.روزی در حرم حضرت امیر(علیه السلام) خطاب به شیخ میگوید:به خداقسم من اعلم از شما هستم!
شیخ میگوید:آقا شما چرا قسم میخورید؟قسم خوردن وظیفه منکر است!! :)
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰گزارش تصویری
🔹 با همت دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی
🔸با موضوع:شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار گردید.
🆔@masire_feghahat
120301_005.m4a
21.86M
🔰 #نشست_علمی
🔸شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی
🔹صوت اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰#شیخ_مفید (رضوان الله علیه)
💢تنقیح مناط درکلام شیخ مفید💢
🔶وسئل عليه السلام عن رجل يشتد عليه الصوم أيما أفضل له: أن يصوم على المشقة أو يتصدق عن كل يوم بدرهم فقال عليه السلام: صدقة درهم كل يوم أفضل من صيامه¹
و فقه هذا: أنه من صام على المشقة لم يؤمن عليه الضرر من المرض فصدقة درهم على مؤمن أفضل ويحتمل أن يكون أفضل على كل حال، لأن ثواب سرور أهل الإيمان أفضل عند آل محمد عليهم السلام من التطوع بالصلاة والصيام²
🔷توضیح:
🔸به نظر می رسد شیخ مفید "ره" مناط حکم به "افضلیت صدقه بر روزه مستحبی با مشقت" را "افضلیت ثواب سرور اهل ایمان بر عبادات مستحبی" می داند، فلذا قید "مشقت داشتن روزه مستحبی" در متن سوال و فرد "روزه" در متن سوال و جواب را مقید و متخصص حکم موجود در جواب ندانسته و به صورت کلی "صدقه" را افضل بر "عبادات مستحبی" (چه عبادت مستحبی با مشقت و چه بدون مشقت/چه روزه مستحبی و چه سایر عبادات مستحبی)و می داند.
☑️به نظر می رسد، اتکاء بر "شناخت مبینان شریعت و نظام ارزشی آنها(مذاق شارع)" مسیر #تنقیح_مناط را برای #شیخ_مفید هموار کرده است کمااینکه آخر مطلب ارشاد به این مطلب دارد
ــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الوسائل،ج۷،باب ۱۱ من أبواب الصوم المندوب
*²:المقنعة،ص۳۸۱
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا بالینک کانال
کانال مسیر فقاهت(1).mp3
10.94M
🔰استاد سیدمحمدجواد #شبیری(زیدعزه)
🔸بعد از شیخ انصاری دو سبک
در اصول بوجود آمد سبک اصحاب السامراء و سبک اصحاب النجف
🔹بعضی ها میگویند ممثل نجفیها «انما» است و ممثل سامرائیها «لیت و لعل»
🔸سبکی که محقق بروجردی پایه گذاری کرد بر پایه ی #تتبع بود
🆔@masire_feghahat
🔰 استجابت دعای شیخ انصاری
🔘 شيخ محمود ميثمى عراقى مولّف كتاب "دارالسلام" شاگرد شيخ انصارى بود. وى تقريرات درس شيخ را نوشته است به نام "قوامع الفضول عن وجوه حقائق الأُصول".
🔸 شيخ محمود در دارالسلام از ميرزا حبيب الله رشتى و ايشان هم از پسر آقا سيد على شوشترى نقل كرده است:
🔹زمانى در نجف وبا شايع شد. در اواسط شب، ناخوشى #وبا بر پدرم عارض گرديد و چون حال او را بسيار پريشان ديديم، از ترس اينكه فردا شيخ مؤاخذه نكند كه چرا مرا مطّلع نكردى، فانوس را روشن كرديم تا نزد شيخ برويم.
پدرم متوجه شد و پرسيد: مى خواهى چه كنى؟! عرض كردم مى خواهيم شيخ را با خبر كنيم.
فرمود: نياز نيست، شيخ الآن تشريف مى آورد. چراغ را خاموش كنيد و بنشينيد.
🔸فانوس را خاموش كرديم و نشستيم. در همان لحظات در زده شد. پدرم فرمود: شيخ است، در را باز كنيد. در را باز كرديم. ديدم شيخ به همراه ملا رحمت الله پشت در است!
شيخ فرمود: حاج سيد على چگونه است؟! عرض كرديم: خدا رحم كند!
شيخ فرمود: ان شاء الله جاى نگرانى نيست. شيخ داخل شد و سيد على را مضطرب ديد.
🟢 شيخ گفت: مضطرب نباش، ان شاء الله خوب مى شوی. سيد على گفت: از كجا مى گويى؟!
🔸شيخ گفت: خواسته ام كه تو بعد از من بمانى و بر جنازه ام نماز بگزارى. سيد گفت: چرا اين را خواستى؟!
🔹شيخ گفت: حالا كه شد... سپس مقدارى سؤال و جواب و مزاح كردند و شيخ برخاست و رفت.
🔹فرداى آن روز شيخ بعد از درس بالاى منبر فرمود كه مى گويند حاج سيد على ناخوش است. هر كسى كه مى خواهد، براى عيادتش بيايد. سپس با عده اى از طلاّب به عيادت سيد على رفت.
🔸وقتى شيخ به منزل سيد على وارد شد، مانند كسى كه خبر ندارد، از سيد احوالپرسى كرد!
🔹ناقل قضيه مى گفت: خواستم به شيخ عرض كنم كه شما ديشب تشريف آورديد و ديديد... ناگهان سيد على انگشت به دندان گرفت و به من فهماند كه راضى نيست چيزى بگويم. من هم سكوت كردم.
🔸بعد از آن، سيد نيز از بيمارى عافيت يافت و همان گونه كه شيخ گفته بود، پس از وفاتِ شيخ بر وى نماز گزارد.
🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢رسائل شیخ انصاری💢
🔸آیا به نظر نمیرسد که در کتاب رسائل عدم نظم منطقی وجود دارد که نیاز به تهذیب را ایجاب کند ؟
🔹پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
این خاصیت تاسیس است،شیخ مؤسس است؛یعنی اول کسی که این مباحث را آورده است لذا نیاز به تحریر دارد مانند خواجه نصیر طوسی که کتابهای دانشمندان سابق را تحریر کرده که بسیار ذی قیمت است و از کتابهای اصلی ارزش بیشتری دارد؛البته خواجه نصیر برای تحریر صالح بوده است ولی پس از شیخ نظیر شیخ کسی که بتواند کلمات اورا تحریر کند نیامده
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰مقبره استاذ الفقهاء و المجتهدین آیت الله الباری شیخ مرتضی انصاری(اعلی الله مقامه الشریف)واقع در ورودي باب القبله صحن مطهر علوي
🆔@masire_feghahat
🔰#مخطوطات
🔸دستخط مبارک شیخ اعظم مرتضی انصاری(رضوان الله تعالی علیه)
🔹تصویر منقطع از اصل نسخه نقل شده و فقط سجع و خط شیخ انصاری واضح و معلوم است
🔸 لعل حاشیه ای بر رساله فتوایی شیخ الفقهاء صاحب #جواهرالکلام (رحمة الله علیه) باشد
🔹بسم الله الرحمن الرحیم والصلاة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین فیقول الاحقر ابن محمد امین مرتضی الانصاری عفی عنهما اعلم ان کلما یذکر فی هذه الحواشی من "الاحوط" و من "الاستشکال" فهو من باب عدم الافتاء فی تلک المسئلة فللمقلد ان یرجع فیها الی غیری من المجتهدین الأعلم منهم فالأعلم
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰عظمت علمی و عملی شیخ اعظم انصاری(رحمة الله علیه)
🔸آیت الله العظمی وحید خراسانی(حفظه الله):
🔹شیخ انصاری مردی است که مادر علم، کم تر مثل او زاییده است. امروز روز وصف عظمت او نیست
🔸شیخ انصاری آن کسی است که دنیا اعتراف می کند که او از آن نوابغ نایاب بشریت است و از آن مغزهای طراز اول عالم بشریت است. شیخ فرمانده صد میلیون شیعه بوده و میلیونها ليره در آن زمان از زیر دستش رد می شده، ولی وقتی که از دنیا رفت، تمام دارایی اش هفده تومن بوده.
🔹آن علمش که سیطره علم او دنیا را پر کرده و این هم عملش که وضع عملش عالم را گیج کرده است. این است که وقتی خليفه عثمانی از والی عراق برنامه زندگی شیخ انصاری را پرسید، او به خلیفه عثمانی گفت که اگر می خواهی علی بن ابی طالب را در علم ببینی و اگر می خواهی فاروق را در زهد ببینی باید شیخ انصاری را ببینی، شیخ چنین مردی است
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰توسل سید عالمي به مرقد شیخ انصاری و کرامت میرزای شیرازی
آیت الله سید میرزا هادی خراسانی حائری در کتاب معجزه و کرامات ائمه اطهار می نویسد :
🔹 حکایت کرد عالم بارع ثقه، الشيخ محمد القمى «دام فضله» از عالم اورع ثقه، السيد احمد الارجزینی که جناب ارجزینی پیرمردی بود متقی و محضر خاتم المجتهدين و المتقین شیخ انصاری «اعلى الله مقامه» را درک نموده، سید فرمود:
🔸مادام که حضرت شیخ «قدس سره» در حیات بودند متکفل مخارج من كما هو حقه بودند، بعد از رحلت آن بزرگوار به عالم قدس امر معیشت بر من سخت شد، روزی از خانه بیرون رفتم در صدد تهيه طعام برای اهل و عیال چیزی تحصیل نشد، تا آنکه روز نزدیک به پایان رسید، ایام تابستان و هوا در نهایت گرما درب حرم مطهر را هم بستند مردم از تردد ایستادند آشنائی را هم پیدا نکردم، با کمال یأس و نا امیدی از اسباب ظاهریه، به مقبره منوره شیخ انصاری در آمدم و اظهار کردم که حضرت شما از حاتم طائی کمتر نیستید
🔹 جمعی بر سرا مقبره حاتم وارد شدند و طلب ضیافت از او کردند، وقتی نگذشت که عده ای از خویشان حاتم به تعجیل حاضر شدند و شتری نجری ضیافت نیکو به ایشان نمودند و گفتند: حاتم به خواب ما آمد . میهمان های مرا دریابید».
من هم الساعه میهمان شما هستم
🔸مشغول به فاتحه خواندن شده زمانی نگذشت، دیدم میرزای شیرازی «اعلى الله مقامه» با کمال سرعت می آید و از شدت حرارت هوا غرق در عرق شده، رسید نزدیک مقبره دست از شباک «پنجره» داخل نمود به طرف من دراز کرد به سرعت وجهی به من داد و فوری برگشت، از شدت گرما فاتحه هم نخواند
🔹 هرگز کسی گمان یا توقع نداشت که در آن وقت ظهر از خانه بیرون بیاید، چون در کمال نظافت و لطافت مزاج بودند. من هم با آن پول هر چه لازم بود خریدم و به منزل برای عائله بردم و از پذیرائی شیخ انصاری خوشحال و متشکر شدم
📚معجزات و کرامات ائمه اطهار ؛ ص ۳۵
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰#روش_شناسی
💢روش اجتهادی شیخ اعظم💢
🔸ان اکثرها لایخلو من منع او قصور لکن المجموع منها لعله یفید القطع او الظن بعدم وجوب الاحتیاط فی الجملة¹
🔹شیخ اعظم پس از اینکه شش وجه در راستای اثبات عدم وجوب اجتناب در شبهات غیر محصوره بیان میکند متن فوق را به عنوان نتیجه تحقیق خویش بیان میکند ایشان به جز وجه اول (اجماع منقول) را ناتوان از اثبات مقصود می بیند
🔸لکن با قرار دادن آنها کنار یکدیگر و کمک هر یک به دیگری #مجموع را کافی برای اثبات مدعا میبیند با این بیان که این مجموعه یا مفید قطع است یا مفید ظن و هرکدام باشد قابلیت استناد دارد
🔹مسئله ی شبهه ی غیر محصوره از تبار مسائل فقهی است که میتوان در آن به ظن اعتماد کرد و با #تجمیع_ظنون ظن قوی به عدم اجتناب حاصل میشود
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فرائد الاصول ص۲۶۰
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔻این چند روز به مناسبت سالگرد وفات شیخ اعظم انصاری(رضوان الله علیه) مطالب مرتبط با ایشان منتشر میشود
🔹ان شاالله از هفته ی بعد سیر مطالب به همان روال قبلی بازمیگردد
🆔@masire_feghahat
🔰صورت اجازه روایت شیخ اعظم انصاری(رحمة الله علیه) به میرزا محمد همدانی
🔹 میرزا محمد بن عبدالوهاب بن محمد بن داود همدانی مقیم کاظمین وملقب به امام الحرمین، دارای تالیفات بسیاری می باشد .
🔸متن اجازه
🔻الحمدلله و سلام علی عباده الذین اصطفی اما بعد فلما کان علی کل شیخ اجازة الروایة لمن یعتمد علیه من تلامذته فی ورعه و دیانته و فضیلته و کان ثمرة فؤادی و محل اعتمادی قدوة العلماء و زبدة الفقهاء قطب الشیعة و معقل الشریعة العالم العامل الاوحد و النحریر الکامل الاعز الامجد المیرزا محمد بن عبدالوهاب الهمدانی اقر الله عیوننا به و کثرالله امثاله مستجیزا منی ذلک و سالکا من العلم احسن المسالک اجزت له ان یروی عنی ما اجاز لی روایته شیخنا الاوحد و العلم المفرد المولی احمد
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰شیخ اعظم و بزرگان
🟢تا کنون دو جا دیده ام که شیخ اعظم انصاری (ره) کلام بزرگی را نقل کرده و دیگران را دعوت به تامل در آن کلام کرده باشند تا شاید نکته ای غیر از آنچه شیخ اعظم برداشت کرده ، دیگران متوجه شوند :
1⃣مبحث ملاک بودن تسامح عرفی یا دقت عقلی در مفاد تصوری الفاظ و هیئات / #کلام_مولی_احمد_نراقی / کتاب : عوائد الأيام في بيان قواعد الأحكام ؛ نویسنده : النراقي، المولى احمد ؛ صفحه : ۵۰۳-۵۰۵
🔸شیخ انصاری بعد از نقل کلام مذکور می نویسد :
🔹.. و عليك بإمعان النظر في كلامه لعلّك تطّلع على ما لم نطّلع عليه ، وهو الموفّق المسدّد الهادي¹
2⃣مبحث فائده و کارکرد نقل اجماع / #کلام_محقق_تستری / کتاب : کشف القناع عن وجوه حجیه الاجماع ؛ نویسنده : محقق تستری ؛ صفحه : ۴۰۰-۴۰۵
🔸شیخ انصاری قبل از ذکر کلام مذکور می نویسد :
🔹ثم إنه قد نبه على ما ذكرنا - من فائدة نقل الإجماع - بعض المحققين في كلام طويل له، وما ذكرنا وإن كان محصل كلامه على ما نظرنا فيه، لكن الأولى نقل عبارته بعينها، فإنا قد مررنا على العبارة مرورا، ولا يبعد أن يكون قد اختفى علينا بعض ما له دخل في مطلبه قال (قدس سره) في كشف القناع وفي رسالته التي صنفها في المواسعة والمضايقة، ما هذا لفظه²
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:مطارح الأنظار،ج۲،ص۳۰۱-۳۰۲
*²:فرائد الاصول،ج۱،ص۲۱۸
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰#شیخ_انصاری
💢مطایبات💢
🔸اعتماد به نفس بالای عالم اصفهانی و رفتار حکیمانه شیخ انصاری
🔹سیّد بزرگواری از علمای اصفهان به نجف آمد و پسرش که از طلّاب و محصّلین بود نیز همراهش بود. روزی پدر و پسر خدمت شیخ انصاری رسیدند. سید عرض کرد: پسر من به نوشته های شما اعتراضات و شبهاتی دارد. شیخ انصاری فرمود: اگر چند وقتی او را در نجف بگذارید ان شاء الله رفع شبهات او می شود.
سیّد گفت: پسر من سخن مرا گوش می دهد و مرا از تمام اهل زمان اعلم میداند و کسی را بهتر از من نمی داند.
شیخ انصاری فرمود: هرگاه در نجف بماند این شبهه نیز رفع خواهد شد
📚کشکول ابن العلم ج۲ ص ۱۸۸
🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سلوک شیخ انصاری
🔸آیت الله العظمی شبیری زنجانی :
🔹از مسائلی که راجع به سلوک شیخ است و نشان میدهد که جایگاه شیخ انصاری از نظر معارفی در چه پایهای است، این است که در بعضی از کتب، درباره جودی شاعر نوشتهاند که او میگفته است من در مشهد به #حضرت_رضا صلوات الله علیه متوسّل شدم برای اینکه یک نفر #مرشد_معنوی را به من ارائه دهند پیش که با ارشادات آن شخص #هدایت پیدا کنم
🔸در همان عالم به او القا میکنند که مرشد تو در #نجف است. او خیال میکند که مقصود از این کلام، یکی از صوفیهای بکتاشی است که در نجف دستگاهی پهن کرده بود. جودی وارد نجف میشود و سحر به حمام میرود و غسل میکند تا به حرم رفته و بعد پیش مرشد بکتاشی برود تا #تصحیح_باطنی پیدا کند.
🔹 بین الطلوعین، و کمی بعد از اذان صبح، از مقابل منزل آقا سید علی #شوشتری میگذرد؛ در همین حین درب منزل ایشان باز میشود و خادم منزل ایشان، در را باز میکند و به ایشان میگوید شما به داخل بیایید که آقا با شما کار دارند.
🔸 وقتی او به خدمت آقا سیدعلی شوشتری میرود، ایشان به او میگوید مرشد تو، #شیخ_انصاری است. او (در اثر همین کلام ایشان)، میرود و به شیخ انصاری اتصال پیدا میکند.
[فایل پیوست فیلم سخنان آیت الله شبیری میباشد]
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا بالینک کانال
🔰#اجزاء_در_تقلید {بخش اول}
💠طـرح مـسـئـلــه
🔸ازمهمترین مسائلی که در مبحث اجزا مطرح میشود اجزای اعمالی است که مقلد بر طبق فتوای مرجع تقلید عمل نموده و #طبق_نظر_مرجع_جدید عمل سابق او باطل محسوب میشود و یا براساس #نظر_جدید_مرجع_تقلید عمل سابق #باطل تلقی میشود
🔹مثلا سالیانی بر طبق فتوایی غسل میکرده که در غسل ترتیب بین سمت راست و چپ را لازم نمیدانسته یا خروج از آب را در غسل لازم نمیدانسته اما هم اکنون مقلد کسی شده که تمامی غسل های قبلی اورا باطل میدانسته است
🔸 این بحث در معاملات نیز ممکن است رخ دهد معامله ای طبق نظر مرجع تقلیدی صورت گرفت است اما طبق فتوای جدید او یا مرجع کنونی معامله سابق ربوی و باطل است
🔹اجزا و صحت عبادت یا معامله ای که سابقا انجام شده مربوط به پذیرش #اجزا_در_تقلید است و در غیر این صورت باید تمامی عبادات سابق یا معاملات تجدید شوند و آثاری که تا کنون بر آن مترتب بوده نیز ساقط خواهد شد مثلا اجاره ای که این مدت دریافت میکرده یا نماهایی که کسب کرده را مالک نیست
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا بالینک کانال