▪️ ایلهان عمر: حتی یک افغانی نیز در میان عاملان 11 سپتامبر وجود نداشت
🔹 ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تصمیم بایدن برای مسدود کردن داراییهای افغانستان در توئیترنوشت:
🔹 در میان هواپیماربایان (یازده سپتامبر) حتی یک افغانی حضور نداشت.
🔹 با این حال، ما میلیاردها دلار به دولتهای عربستان سعودی و مصر میدهیم که ارتباط مستقیمی با تروریستهای ۱۱ سپتامبر دارند.
🔹 حتی اگر اینطور نبود، مجازات میلیونها نفر از گرسنگان برای این جنایات بی وجدانی است.
▪️اندیشکده امریکایی خاورمیانه:
🔹برای ایران، هرچه حضور نظامی آمریکا در منطقه ضعیفتر باشد، اسرائیل آسیبپذیرتر خواهد شد و این امکان را می دهد که ایران مستقیماً یا از طریق نیروهای نیابتی خود، نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه گسترش و اسرائیل را بیشتر منزوی کند.
💬 M.Emadi
⭕️ یاد اعتکاف در میلاد ساقی کوثر (ع):
🔹من معتکفم فیض حضورم بدهید
🔹از وادیِ معصیت عبورم بدهید
🔹از بهرِ مناجات چو موسای کلیم
🔹در خلوتِ دل، وادی طورم بدهید
..
.
🔹امروز که میلاد ولی الله است
🔹از دستِ علی جام طهورم بدهید
🔸#محمدصادق_ابوالحسنی
یادگاری از اعتکاف، 13 رجب المرجب، سنۀ 1388 ش - مسجدالشهداء طهران
💡 مدرسه مجازی تبیین برگزار میکند
💢 اولین دوره از سلسله درسگفتارهای دانش افزایی جهادگران تبیین
🎙 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوطالبی
🔰 ۵ جلسه ۹۰ دقیقه ای
➕ پرسش و پاسخ
🌐 آنلاین و آفلاین
📆 از یکشنبه ۱ اسفند
⏰ هرروز ساعت ۱۳
💳 هزینه دوره:
آنلاین: ۴۹ هزار تومان
آفلاین: ۳۹ هزار تومان
✅ تخفیف ویژه مدارس علمیه، تشکل ها و ثبت نام های گروهی
🔻 ثبت نام از طریق:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/0TFKoX95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳شعار شفافیت نان دارد و رأی!!!
🤔عمل به شفافیت ضرر دارد!!!
🔴اینکه چند ماه مانده به انتخابات مجلس، فریاد شفافیت سرداده میشود تا سهمیه رأی لازم برای تصاحب مجلس را کسب کنند؛
اما به محض آغوش کشیدن صندلی مجلس، شفافیت خلاف #شرایط_حساس_کنونی و ضد مصلحت میگردد!!!
چیز خیلی عجیبی نیست، که اقتضاء طبیعت باندهای قدرتطلب میباشد
⚠️اما اشکال در بدنه محترم انقلابی است که اینگونه تناقضات آشکار و ساده را میبینند و باز هم با دروغ #شرایط_حساس_کنونی تمام تلاش خود را جهت تحقق #بدعت_صالح_مقبول بکار میبندند و بی اجر و مزد سینه چاک این قماش #محافظهکار میشوند
⭕️و این یعنی به مذبح کشاندن انقلاب و هزینه کردن از ولایت و عدم تحقق آرمانهای انقلاب
🔻🔻🔻🔻🔻
حجةالاسلام والمسلمین پناهیان:
⚠️ حتماً شفافیت برای عدهای ضرر دارد که در تصویب طرح شفافیت تعلل میکنند!
🔻 نمایندهای که اسم مردم را «گروه فشار» میگذارد، به مردم توهین کرده
🔻 از شورای نگهبان میپرسم: نمایندهای که مردم را «گروه فشار» مینامد، آیا هنوز صلاحیت نمایندگی دارد؟!!!
🔷توفیق شد به نیابت از همه مومنین بر سر تربت سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی مشرف شویم
🔶لکن مقصود اصلی سفر برداشتن گامهایی و لو اندک در راستای #جهاد_تبیین بود.
❇️نزد مدیر باشرفی که بدون توجه به عربدههای قدرتطلبان و ترسهای #محافظهکاران اقدام به اجرای شفافیت از درون شهرداری کرمان کرده
هر چند این اقدام که هنوز آغاز راه است به مذاق مفسدین و ساکتین خوش نیامده و تلاش جهت برکناری این #مدیر_باشرف میکنند
همانطور که تلاش میکنند دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کرمان حجةالاسلام محمد حسن مولا را برخلاف رویه قانونی و مرسوم برکنار کنند!!!
✴️حجةالاسلام والمسلمین مولا مدتی کوتاه است که در کرمان، گامهای آغازین مبارزه با فساد و مطالبهگری از مسئولان را پیگیری میکند.
🔰 #عکس_نگاشت
▪️روحانیت سیاسی
➖رسالت روحانیت
╔═ 🍃🌺🍃 ══════
و تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر :
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
🔑 ذکری برای حاجتهای بزرگ!
➖ این یعنی چی که میگن؛
«محبت داشتن نسبت به بعضی اشخاص،
کاری میکنه که آدم، بدون حساب و کـتاب، بره بهشت»؟!
‼️ یعنی هر کاری خواستیم، بکنیم؛
بعدشم بهشتی میشیم؟!
➖ یعنی چی که میگن؛
«بعضی از ذکرها، خاصن؛
و گرههای بزرگ رو باز میکنن»؟!
✖️ پس چرا برای من، فایدهای نداشتن؟!
🌟 ویژهی میلاد #امیر_المؤمنین علیهالسلام
#LiveLikeAli
#فقط_به_عشق_علی
1_1357391190.pdf
713.6K
فایل پاورپونت تدریس و ارائه کتاب جهاد تبیین در اندیشه رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای(دام ظله)
#ایران_قوی
#جهاد_تبیین
@mesagh
⚠️ تجمع تبیین جنایات #باندفریدون و پیگیری شکایت بیش از ۶۳۰ هزار ایرانی از حسن روحانی
🎙 سخنرانان همایش:
1⃣ استاد کامران #غضنفری
2⃣ حجتالاسلام حمید #رسایی
3⃣ حجتالاسلام #نیک_بین
4⃣ استاد محمدعلی #شکوهیان_راد
5⃣ دکتر سید محمد #آصفری
6⃣ خانم دکتر #حشمتیان
7⃣ استاد روحالله #مومن_نسب
🗓 چهارشنبه، ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۹
📍 تهران، میدان محمدیه، خیابان خیام، امامزاده سید ناصرالدین(ع)
📌 https://nshn.ir/2csbv8P9Pxifu_
💢 حضور برای عموم مردم و شکایتکنندگان آزاد است
🛰 پخش زندۀ تصویری برنامه در سروش+، بله، آیگپ، بالونت و در هر کجای اینترنت👇🏻
👉🏻 live.24on.ir
🛰 ایتا👇🏻
👉🏻 Eitaa.com/jebheh
🛰 روبیکا👇🏻
👉🏻 rubika.ir/jebheh
⚖ ستاد پیگیری #محاکمه_روحانی
🔗 https://asle90.24on.ir
@mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺واکنش خودروسازها به سخنان رهبر انقلاب
🔹بحث کیفیت خودروهای داخلی همواره مورد انتقاد مصرف کنندگان بوده است؛ اما بعد از سخنان رهبری درباره کیفیت پایین خودرو، شرکت های خودروساز از برنامه های خود برای ارتقای کیفیت محصولات خود خبر دادند.
🔴3800 ایرانی زندانی در خارج از کشور داریم
🔹معاون امور بینالملل قوه قضاییه: با بیان اینکه در مجموع حدود 3800 ایرانی زندانی در خارج از کشور داریم که 2 هزار نفر آنها فقط در ترکیه هستند که این آمار زیاد است. از هموطنان خود میخواهم که قوانین کشورهای دیگر را رعایت کنند و نماینده خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ ایران باشند.
🔹وظیفه حاکمیت در بخشهای مختلف جمهوری اسلامی دفاع از حقوق این زندانیها است، حتی اگر مجرم هم باشند. برخی از این زندانیان ایرانی خارج از کشور شرایط مناسبی ندارند، از جمله با توجه به سرپرست خانواده بودن برخی از آنان، مشکلات عدیدهای به وجود آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | تبیین حقایق در کلام اميرالمؤمنين
🔻 رهبر انقلاب: «تبیین»؛ حقایق را برای مردم بیان میکرد؛ شما خطبههای نهجالبلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیّاتی است که در جامعهی آن روز وجود داشته -چه خطبههای حضرت، چه نامههای حضرت- بخشی از #نهجالبلاغه خطبهها است، بخشی نامهها است؛ آن نامهها غالباً نامهی به کسانی است که حضرت به آنها اعتراضی دارد؛ یا دشمنانند مثل معاویه و امثال اینها، یا عمّال خود آن حضرتند که حضرت به آنها ایراد دارد؛ غالباً اینجوری است؛ بعضیها هم توصیه و دستورالعمل و فرمان است، مثل عهد مالک اشتر؛ در همهی اینها #تبیین میکند، حقایق را بیان میکند برای مردم. یکی از رشتههای کار #امیرالمؤمنین این است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
⭐ @Khamenei_ir
@mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سارقین و سابقه داران عفو نخوردند
🔹معاون قضایی قوه قضائیه: هیچ کدام از محکومانی که جرم آنها سرقت بوده یا سابقه سرقت داشتهاند، در لیست عفو ۲۲ بهمن قرار نداشتند.
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش چهارم)
🔷در آیه ۱۱۲ سوره انعام نیز سخن از گروه #شياطين انس و جن است؛ آنها كه به دشمنى پيامبران كمر بسته اند و براى خنثى كردن تعليمات و تبليغات آنها آماده اند، يك مشت #سخنان_فريبنده و بى اساس را براى #اغفال_مردم و پرده پوشى بر حقايق به طور مرموز به يكديگر مى گويند و #طرق_فريب و #نيرنگ را به هم مى آموزند تا پرده بر چهره #حقايق بيفكنند و مردم را از تعليمات انبياء دور سازند.
🔷خداوند در این آیه می فرماید: «وَ كَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ؛ اینگونه در برابر هر پیامبرى، دشمنى از #شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سرّى #سخنان_ظاهر_فریب و بى اساس [براى اغفال مردم] به یکدیگر القا مى کردند؛ و اگر پروردگارت مى خواست، چنین نمى کردند؛ [ولى ایمان اجبارى سودى ندارد] بنابراین، آنها و تهمت هایشان را به حال خود واگذار».
🔷قابل توجّه اينكه در اين آيه «شياطين» به صورت جمع ذكر شده در حالى كه «عدوّ» به صورت مفرد است. اين تعبير ممكن است به خاطر آن باشد كه همه #شياطين در طريق #اغواى_مردم #متّحد و متفق اند؛ و همچون يك #دشمن عمل مى كنند. بعضى نيز گفته اند كه «عدوّ» در اين جا به معناى «اعدا» است (معناى جمعى دارد). [۱] بعضى نيز تصريح كرده اند كه عدو بر مفرد و تثنيه و جمع هر سه اطلاق مى شود. [۲] #ادامهدارد...
پی نوشت ها
[۱] روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، آلوسى، تحقيق: على عبدالبارى عطيه، دارالكتب العلميه، بيروت، ۱۴۱۵ ق، چ اول، ج ۴، ص ۲۵۰، سوره أنعام، آيات ۱۱۱ الى ۱۲۸
[۲] تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)، محمد رشيد بن علي رضا، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ۱۹۹۰ م، ج ۸، ص ۵
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ ش، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه #وسوسه_هاى_شيطان
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کدام یک از آیات قرآن به #آيه_حكمت معروف است و در شأن چه كسی نازل شده است؟
🔷در آيه ۲۶۹ سوره «بقره» مى خوانيم: «يُؤتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِىَ خَيْراً كثيراً؛ خداوند #دانش و #حكمت را به هركس بخواهد [و شايسته باشد] مى دهد و به هر كس دانش داده شود خير فراوانى داده شده است». حاكم حسكانى در «شواهد التنزيل» از ربيع بن خيثم نقل مى كند كه نام #على (عليه السلام) را نزد او بردند، گفت: «لَمْ اَرِهِم يَجِدُونَ عَلَيْهِ فى حُكْمِهِ وَ اللهُ تَعالى يَقُول وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِىَ خَيْراً كَثيراَ؛ نديدم كسى از مردم بتواند ايرادى بر حكم و داورى آن حضرت بگيرد و خداوند متعال مى گويد كسى كه دانشى به او داده شده است خير فراوانى به او داده شده است». [۱]
🔷در همان كتاب چند حديث ديگر به همين معنى يا نزديك به آن نقل شده است. در ضمن از ابن عباس نيز نقل مى كند كه #پيامبر_اكرم (ص) فرمود: «مَن اَرادَ اَن يَنْظُرَ اِلى اِبْراهِيْمَ فى حِلْمِهِ وَ اِلى نُوْحِ فى حِكْمَتِهِ وَ اِلى يُوسُفَ فى اِجْتِماعِهِ فَلْيَنْظُر اِلى عَلىِّ بْنِ اَبى طالِب؛ كسى كه مى خواهد به ابراهيم در حلمش، و به نوح در حكمتش، و به يوسف در مردم داريش بنگرد؛ نگاه به #على_بن_ابیطالب (ع) كند». [۲]
🔷و در جاى ديگر از ابى العمراء نقل مى كند كه: ما نزد پيامبر (ص) بوديم، #على (ع) به سوى ما آمد، #رسول_خدا (ص) فرمود: «مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَنْظُرَ اِلى آدَمَ فى عِلْمِهِ وَ نُوح فى فَهْمِهِ وَ اِبْراهيمَ فى خُلَّتِهِ فَلْيَنْظُر اِلى عَلِىِّ بْن اَبيطالب؛ كسى كه خشنود مى شود كه به آدم (ع) در علمش نگاه كند و به نوح (ع) در فهمش و به ابراهيم در مقام خليل اللّهي اش پس نگاه به #على_بن ابیطالب (ع) كند [كه همه اين صفات در او جمع است]». [۳] و نيز از عبدالله بن عباس نقل مى كند كه نزد رسول خدا (ص) بودم، درباره #على (ع) از او سؤال شد فرمود: «قُسِّمتِ الْحِكْمَةُ عَشَرَةِ اَجْزاءَ فَاُعْطِىَ عَلى تِسْعَةُ اَجْزاءَ وَ اُعْطِىَ النّاسُ جُزْءً واحِداً؛ #دانش و #حكمت به ده قسمت تقسيم شده، نه قسمت آن به #على (ع) داده شده و يك قسمت آن به همه مردم». [۴]
🔷اين تعبيرات به خوبى نشان مى دهد كه در #امت_اسلامى بعد از #پيامبر_اكرم (ص) كسى در #علم و #دانش و #حكمت، به پاى #على (ع) نمى رسد و از آنجا كه مهمترين #ركن_امامت، #علم و #حكمت است، لايقترين فرد براى #امامت و #خلافت بعد از #پيامبر_گرامى_اسلام (ص) او بوده است. در صحيح ترمذى نيز آمده است كه #پيامبر_اكرم (ص) فرمود: «اَنَا دارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِىٌّ بابُها؛ من خانه دانشم و #على (ع) درب آن خانه است». [۵] مسلّم است كه هر كسى بخواهد وارد خانه اى شود بايد از در وارد گردد، همانگونه كه #قرآن_مجيد نيز دستور داده است: «وَ أتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها؛ و از در خانه ها وارد شويد». [بقره، ۱۸۹] بنابراين هر كس مى خواهد به #خزائن_علم و #دانش #پيامبر_اسلام (ص) راه يابد، بايد از #على (ع) آغاز كند و كليد اين گنجينه را از او بطلبد.
پی نوشت ها:
[۱] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، عبيد الله بن احمد، تحقيق: محمد باقر محمودى، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چ اول، ۱۴۱۱ ق، ج ۱، ص ۱۳۸، [سوره بقره، آيه ۲۶۹]، ح ۱۵۰
[۲] همان، ص ۱۳۷، [سوره بقره، آيه ۲۶۹]، ح ۱۴۷
[۳] همان، ص ۱۰۰، [سوره بقره، آيه ۳۱]، ح ۱۱۶
[۴] همان، ص ۱۳۵، [سوره بقره، آيه ۲۶۹]، ح ۱۴۶
[۵] الجامع الصحيح سنن الترمذي، محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي، تحقيق: أحمد محمد شاكر و آخرون، دار إحياء التراث العربي بيروت، بی تا، ج ۵، ص ۶۳۷، كتاب المناقب، باب مناقب على بن ابيطالب، ح ۳۷۲۳
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶ ش، چ ششم، ج ۹، ص ۲۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #امیرالمؤمنین #علی
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️طبق روایات و تفاسیر اهل سنت #آيه_انفاق در شأن چه کسی نازل شده است؟
🔷در آيه ۲۷۴ سوره «بقره» میخوانیم: «اَلَّذينَ يُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِاللَّيلِ وَ النَّهارِ سِرّاً وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَاخوفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ كسانى كه #اموال_خود را شب يا روز، پنهان يا آشكار انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان [محفوظ] است؛ نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين مى شوند». بدون شك مفهوم آيه كلّى و جامع است و تشويق به انفاق در راه خدا در اشكال مختلف است، آشكارا و پنهان، در شب و روز و به كسانى كه انفاق مى كنند بشارت عظيمى مى دهد که هم پاداششان نزد پروردگارشان بزرگ است و هم [اين كه] خوف و اندوهى از گذشته و آينده نخواهند داشت؛ ولى از #روايات_اسلامى استفاده مى شود كه #فرد_شاخص_آن، #امیرالمؤمنین #امام_على (ع) است؛ زيرا در #شأن_نزول اين آيه، #روايات_بسيارى وارد شده كه نشان مى دهد نخستين بار درباره #امام_على (ع) نازل گشت.
🔷ابن عبّاس مى گويد: اين آيه درباره #على_بن_ابيطالب (ع) نازل شد او فقط #چهار_درهم داشت، درهمى را در #شب، درهمى را در #روز، درهمى را #آشكارا و درهمى را #پنهان در راه خدا انفاق كرد. #رسول_خدا (ص) فرمود: «ما حَمَلَكَ عَلى هذا؟؛ چه چيز تو را بر اين كار واداشت؟»، عرض كرد: «حَمَلَنى عَلَيْها رَجاءَ اَنْ اَسْتَوجِبُ عَلَى اللهِ ماوَعَدَنى؛ براى اين بود كه وعده اى را كه خدا به من داده است استحقاق پيدا كنم»، #رسول_خدا (ص) فرمود: «اَلا ذلِكَ لَكَ؛ آگاه باش كه اين وعده درباره تو تحقّق يافت»، در اين هنگام #آيه_فوق نازل گشت. اين حديث را حاكم حسكانى در «شواهد التنزيل» به اضافه هفت حديث ديگر! به همين مضمون از طرق مختلف آورده است. [۱]
🔷سيوطى در «الدّرالمنثور» از طرق متعدّد، همين مضمون را از ابن عبّاس نقل مى كند، كه اين #آيه درباره #على_بن_ابيطالب (ع) نازل شده، #حضرت_علی (ع) چهار درهم داشت، درهمى را در شب، درهمى را در روز، درهمى را پنهان و درهمى را آشكارا انفاق كرد و اين آيه نازل شد. [۲] معنى اين حديث آن است كه #امام_على (ع) براى جلب #خشنودى_خداوند بوسیله #مسأله_انفاق از هر درى وارد مى شد؛ اوّلا: آنچه در بساط داشت در راه خدا #انفاق كرد، ثانياً در شب و در #حال_مختلف (پنهان و آشكار) #انفاق كرد و در روز نيز در دو حالت مختلف (پنهان و آشكار) انفاق نمود. اين ايثار و اخلاص آميخته با اشتياق فراوان براى جلب رضاى خداوند از هر طريق ممكن، مقبول درگاه الهى واقع شد و آيه شريفه نازل گشت. از كسانى كه روايت فوق را نقل كرده اند، محبّ الدين طبرى در «ذخائر العقبى» و سبط بن جوزى در «تذكره» و علامه گنجى در «كفاية الطّالب» و مفسّر معروف قرطبى در تفسيرش و گروهى ديگر اين حديث را به عين همان عبارت يا با تفاوت مختصرى در كتاب هاى خود آورده اند.
🔷شبلنجى در «نورالابصار» و شيخ سليمان قندوزى در «ينابيع المودة» نيز آن را ذكر كرده اند. نويسنده فضائل الخمسه در كتاب خود اين حديث را از گروه ديگرى نيز نقل مى كند از جمله ابن اثير در «اسد الغابه» و ابن حجر در «الصّواعق المحرقه» و واحدى در «اسباب النّزول». اين احاديث را با جمله اى از ابن ابى الحديد معتزلى پايان مى دهيم: او به هنگام برشمردن #صفات_والاى #امام_علی (ع) هنگامى كه به مسأله جود و سخاوت مى رسد، بعد از اشاره به آيات سوره «هَل آتى» مى گويد: «وَ رَوَى الْمُفَسِّرونَ اَنَّهُ لَم يَمْلِكْ اِلاّ اَرْبَعَةَ دَراهِمَ، فَتَصَدَّقَ بِدِرْهَم لَيْلا، وَ بِدِرْهَمِ نَهاراً، وَ بِدِرْهَمِ سِرّاً، وَ بِدِرْهَمِ عَلانِيَةً، فَاَنْزِلَ فيهِ اَلَّذينَ يُنْفِقُونَ اَمْوالُهُمْ...؛ مفسّران نقل كرده اند كه #على (ع) فقط #چهار_درهم داشت، درهمى را در #شب و درهمى را در #روز، درهمى #پنهانى و درهمى #آشكار #انفاق كرد و خداوند اين آيه را درباره او نازل فرمود». [۳] اين تعبير نشان مى دهد كه مسأله در ميان مفسّران مورد اتفاق يا لااقل مشهور است.
پی نوشت:
[۱] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، عبيدالله بن احمد، تحقيق: محمودى، محمد باقر، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، ۱۴۱۱ ق، چ اول، ج ۱، ص ۱۴۰
[۲] الدر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، جلال الدين، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، قم، ۱۴۰۴ ق، ج ۱، ص ۳۶۳
[۳] شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، محقق / مصحح: محمد ابراهيم، کتابخانه آية الله مرعشي نجفي، قم، ۱۴۰۴ ق، چ اول، ج ۱، ص ۲۱، (القول فى نسب أمير المؤمنين علی(ع) و ذكر لمع يسيرة من فضائله).
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ ش، چ ششم، ج ۹، ص ۳۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #امیرالمؤمنین #علی