eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.5هزار عکس
167.5هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺ژِئواِستراتژیک چیست؟ 📝اگر در حد یک جمله ساده بخواهیم بگوییم: به‌کارگیری "استراتژی" بر پایه "جغرافیا" توسط یک دولت را "ژئواستراتژی" گویند. 📝بازهم به زبان ساده میتوان اینگونه تعریف کرد: "موقعیت مناسب جغرافیایی" که به یک کشور "برتری نظامی" نسبت به رقیب یا رقبا را می‌دهد. ✅و اما توضیح بیشتر👇 📝به مطالعه اثر عوامل استراتژیکِ محیطِ جغرافیایی روی تصمیم‌گیری‌های سیاسی حکومت‌ها، ژئواستراتژیک میگویند. 📝این محیط جغرافیایی که از آن سخن میگوییم میتواند منطقه ای باشد یا جهانی. 📝همچنین در ژئواستراتژی، اثر گذاری‌های متقابل کشورها درابعاد منطقه‌ای و جهانی، و سیاستهای قدرتی را نیز مطالعه میکنیم. 📝ژئواستراتژی، روابط بین استراتژی و عناصر جغرافیایی را بررسی میکند. 📝ژئواستراتژی هدایت صحیح عملیات نظامی و یا دفع خطرات احتمالی را به طور ویژه شامل میشود. 📝بعبارتی ژئواستراتژی کشف روابط استراتژی و محیط جغرافیایی است برای پرداختن به تعیین "قلمرو جغرافیایی استراتژی های نظامی" به منظور هدایت صحیح عملیات نظامی. 📝عناصر جغرافیای طبیعی، بنیان ژئواستراتژیک را تشکیل می‌دهد چرا که عناصر طبیعی تأثیر عمیقی در کاربرد ابزار و امکانات دارد.(مانند راه ابریشم، خلیج فارس، سواحل مکران، باب المندب، مناطق نفت خیز و...) 📝 سرزمین، جمعیت، کشور، جامعه، اقتصاد، سیاست و استراتژی ازجمله عناصر ژئواستراتژیک هستند. 📝بطور خاص مختصات جغرافیایی یک منطقه، پایه و اساس ژئواستراتژی است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️چرایی سکوت سکولارها در جنایت جنگی رژیم اشغالگر در غزه⁉️ 🔸️تا دیروز عده ای از این سکولارها از حقوق بهائیان دفاع می کردند و با فوت مهسا امینی سخن از چرخه معیوب حکمرانی راندند و در ماجرای سطل ماست، ماجرای خلال یهودی را با صدای بلند مرور کردند، چرا امروز در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کردند در حالی که همه آزادگان جهان از هر دین و آیینی که هستند این جنایات را محکوم می کنند. 🔸️سکولارهایی که ندای جدایی دین از سیاست را فریاد می زنند ظاهرا انسانیت و وجدان را هم کنار گذاشتند و مواضع یکسانشان با لیبرال ها در مخالفت با جمهوری اسلامی را بر اساس عناد یا منافع مشترک هماهنگ می کنند. 🔹️گرچه هیچ وقت نباید به این طیف حوزویان اعتماد و اتکا کرد، اما این قبیل حوادث، موقعیت مناسبی برای شناخت چهره واقعی آنان است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
مهدی جمشیدی: 🔹احمق هایی به نام نواندیشان دینی، از آتش بس و تشکیل دو کشور مستقل در فلسطین سخن گفته اند. 🔸تهی اندیشان سکولار پاسخ بدهند که در برابر غاصب باید"مقاومت" کرد یا "معامله"؟! 🔸با غاصب باید "جنگ" کرد یا "صلح"؟! 🔸"بیرون کردن" غاصب رواست یا "به رسمیت شناختن" او؟! ♦️راه قدس، از کربلای خونین جهاد و شهادت می گذرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
♨️طوفان الاقصی؛ مردها و نامردها 🔹️از ویژگی‌های حوادث و فتنه‌ها این است که مرد و نامرد و اصلی و فیک از هم تمییز داده می‌شوند. به تعبیر عارف مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران «هنگامی که شیپور جنگ نو‌اخته می‌شود، مرد از نامرد شناخته می‌شود.» 🔹️در ماجرای جنایات سبعانه و هولناک اخیر اسرائیل علیه محصوران در باریکه غزه که این‌روزها آب و برق و ارتباطات مجازی و زمینی آنها هم قطع شده است، این شناخت بخوبی به دست آمد. کسانی که انتظاری از آنها نمی‌رفت موضع گرفتند و کسانی دیگر با توجه به ادعاها و موضعگیری‌های قبلی‌شان، در کمال تعجب سکوت محض کردند و یا به نفع جنایتکاران صهیونیست موضع گرفتند. 1️⃣ دسته اول انسانهای آزاده ای که فارغ از هر نگرشی در اقصی نقاط جهان، جنایات رژیم اشغالگر قدس را محکوم و از مردم مظلوم فلسطین دفاع کردند. 2️⃣ دسته‌ دوم از نرگس محمدی که اخیرا در روزهای منتهی به این جنایات، جایزه نوبل صلح را به او دادند گرفته تا مدعیان روشنفکری در موسسات و دانشگاه‌ها و حتی «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور اسبق کشورمان که از مهمترین شعارهای دوران انتخابات و بعد از انتخابش درباره اسرائیل و هولوکاست و قربانی‌شدن نابحق مردم فلسطین به دلیل جنایات ادعایی در اروپا علیه یهودیان بود، از شاخص‌ترین کسانی است که از ساکتین مشهور جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اند. 3️⃣ دسته‌ دیگر از عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان گرفته تا مهدی نصیری سوپرانقلابی و مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان که موضع آنها به نفع اشغالگران اسرائیلی یا علیه مجاهدان فلسطینی بود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
♨️ طوفان الاقصی و نصیری 🔸️ مهدی نصیری که طی ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای افتراق و دوگانه‌سازی بین مراجع انقلابی داخل ایران بخصوص رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت‌الله سیستانی در عراق به کار بسته بود، پس از صدور بیانیه انقلابی این مرجع بزرگوار علیه جنایات اسرائیل و به نفع مجاهدان و مردم مظلوم فلسطین، در موضعی جدید به حمایت حضرت آیت‌الله سیستانی از مجاهدان حماس تاخت. 🔸️وی که سال‌های سال زمام مهمترین روزنامه سیاسی کشور تا سال ۷۳ را به دست داشت، درست مانند اشتباهش در مناظره با دکتر خانعلی‌زاده فعال رسانه‌ای کشورمان که مستند مدعاهای خود را کانال‌های تلگرامی معرفی کرد، این‌بار هم با استناد به اراجیف رسانه‌هایی که ادعای کشتار کودکان اسرائیلی توسط حماس را مطرح کردند و بعدها همان رسانه‌ها به تکذیب اخبار قبلی خود پرداختند و حتی در داخل اسرائیل این ادعاها تکذیب شد، خطاب به مرجع عالی ساکن عراق نوشت: «چرا این مرجع، هیچ اشاره‌ای به خشونت‌ها و جنایات حماس نسبت به مردم غیرنظامی و بعضاً توریست اسرائیل نکرده است.» ☑️ خیلی سخت است ببینیم این سکوت‌ها یا موضعگیری‌ها به نفع اسرائیل، در شرایطی است که کسانی چون وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و نیز ستاره سابق صنعت پورن هم برای محصوران و مظلومان فلسطینی اشک ریختند اما سوپرانقلابی‌های پشیمان برای اسرائیلی‌های غاصب، نه! ✅️ این است معنای این سخن والای امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» در خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه که فرمود: شماها غربال خواهيد شد تا آنكه پايين است به رو آيد و آنكه بالاست به زير رود و آنان كه واپس مانده‌اند جلو بیفتند و آنان كه پيش افتاده بودند واپس بمانند.»
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️انتقاد تند استاد شجاعی به وضعیت اجاره مسکن و بی عاطفگی رو به افزایشِ صاحبخانه‌ها
هدایت شده از mesaghمیثاق
پاسخ دانشجوی فلسطینی مقیم ایران به شایعات دربارهٔ مردم فلسطین 🔹محمد نورس حمید، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد: مهم‌ترین شایعاتی که در ایران شنیده‌ام، شایعه ناصبی‌بودن مردم فلسطین و ردکردن خون اهدایی از طرف مردم ایران توسط مردم فلسطین است. 🔹مردم فلسطین، اهل تسنن و پیرو مذهب شافعی هستند اما مذهب شافعی، نزدیک‌ترین مذهب به مذهب شیعه است. ما در غزه و کرانهٔ باختری، مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و مسجد فاطمه‌الزهرا(س) داریم و محبت اهل بیت(ع) در دل مردم فلسطین است. 🔹مشخص است انتشار این شایعات، کار بدخواهان و ناشی از ضعف رسانه‌ای موجود‌ در جامعه است. اینجا اهمیت کلام رهبری بیشتر معلوم می‌شود که فرمودند ما امروز در جامعه به جهاد تبیین و جهاد رسانه‌ای نیاز داریم. 🔹از جوانان ایرانی درخواست می‌کنم امروز، زبان ما باشند. بچه‌های فلسطین متأسفانه در زبان فارسی ضعیف هستند. وقتی جوانان ایرانی در فضای مجازی، دربارهٔ حقیقت ماجرای فلسطین اطلاع‌رسانی کنند و به شایعات جواب بدهند، درواقع حمایت از مردم فلسطین و یک نوع جهاد فی سبیل‌الله می‌کنند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصری ها که دیدن با کامیون نمی تونن آب و غذا به غزه ببرن
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری به بایدن می گه پیامت به ایران و حزب الله چیه؟ بایدن می گه Don't 😐 آمریکا از All options are on the table (تمام گزینه ها رو میزه ) رسیده به Don't(نکن 😢)
هدایت شده از mesaghمیثاق
سرزمین های اشغالی کلید ظهور ظهور انقلاب اسلامی در ایران برنامه‌ریزی دقیق نظام شیطانی سلطه غرب برای جهان اسلام را به هم ریخت. بر اساس اسناد فراوان هدف نظام سلطه از ایجاد اسرائیل (رسالت و فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی) جلوگیری از اتحاد جهان اسلام و شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی و ممانعت از ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه بود. برای تحقق این هدف، دکترین «گسترش جغرافیایی اسرائیل از نیل تا فرات» را انتخاب کرده و راهبرد «جنگ در بیرون از خانه، امتیاز‌گیری در خانه» را برای وصول به دکترین مذکور انتخاب کرده بودند و بر اساس همین راهبرد رژیم صهیونیستی به طور دائم در خارج از فلسطین مشغول جنگ و پیشروی در جنگ خاکریز‌ها و الحاق به سرزمین‌های اشغالی و گرفتن امتیاز بیشتر بود. اوج قدرت‌نمایی اعراب برای درهم شکستن راهبرد صهیونیست‌ها در نبرد شش روزه موسوم به نبرد اعراب و اسرائیل بود که ارتش‌های عراق، عربستان، تونس، الجزایر، لیبی و کویت نیز به کمک ارتش‌های مصر، سوریه و اردن شتافتند، اما با بیش از ۲۱ هزار کشته و خسارت سنگین از رژیم صهیونیستی شکست خورده و امتیاز‌های فراوانی به صهیونیست‌ها داده شد. ظهور انقلاب اسلامی ایران همه معادلات و برنامه‌های رژیم صهیونیستی را به هم ریخته و طی ۴۵ سال گذشته مقاومت فلسطین سیر تکاملی پیموده و به میزان رشد کمی و کیفی مقاومت فلسطین، روز به روز از اقتدار و توانمندی صهیونیست‌ها کاسته و رژیم صهیونیستی را در سراشیبی مرگ قرار داده است: ۱- در شرایطی که نغمه‌های سازش با رژیم صهیونیستی از دولت‌های عربی شنیده می‌شد، امام خمینی (ره) به عنوان اولین گام در مبارزه با اسرائیل، هدف‌گیری جهان اسلام را مبارزه با موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. ۲- در حالی‌که تا پیش از انقلاب اسلامی، مسئله فلسطین مربوط به فلسطینی‌ها بوده و کشور‌های مسلمان به آنان کمک می‌کردند، با ابتکار ایران در گام دوم مسئله فلسطین به عنوان مسئله جهان اسلام اعلام شد. ۳- در نقطه مقابل روز نکبت، در گام سوم جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس اعلام و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد با استقبال مسلمانان (و حتی غیر مسلمانان) جهان مواجه شده و مسئله فلسطین به عنوان دغدغه اصلی جهان اسلام و جهان مستضعفین مطرح شد. ۴- در گام چهارم انتفاضه (جنگ با سنگ) مظلومانه فلسطینی‌ها در برابر مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی شکل گرفت. ۵- رفته رفته نهال انتفاضه قوت گرفته و جبهه جهاد اسلامی در غرب فلسطین راه‌اندازی شد. ۶- با قوت گرفتن جهاد اسلامی فلسطین، رژیم صهیونیستی مجبور شد استراتژی «جنگ در بیرون از خانه، امتیازگیری در خانه» را به استراتژی تحمیلی «جنگ در خانه، امتیازدهی در بیرون از خانه» داد. ۷- دکترین «گسترش قلمرو از نیل تا فرات» نیز در این مرحله جای خود را به دکترین تحمیلی «حصر خانگی و احداث دیوار حایل در داخل سرزمین‌های اشغالی» داد. ۸- ایستادگی در برابر حملات ددمنشانه صهیونیست‌ها سبب ارتقای تجربه فلسطینی‌ها و افزایش توانمندی‌های نظامی و حرکت در مسیر خودکفایی در تولید نیازمندی‌های نظامی شد و به این ترتیب جبهه مقاومت فلسطین جایگزین حرکت مظلومانه انتفاضه شد. ۹- صهیونیست‌ها برای «خروج از حصر خانگی و بازگشت به دکترین پیشین» و «درهم شکستن جبهه مقاومت» و «جلوگیری از الحاق این جبهه به حزب‌الله لبنان» به انجام نبرد‌های «۳۳ روزه»، «۲۲ روزه» و «۱۱ روزه» روی آوردند، اما این خطای راهبردی آن‌ها سبب الحاق جبهه مقاومت فلسطین به محور مقاومت اسلامی شد. ۱۰- رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در این مرحله برای اولین بار تابو و طلسم نظام سلطه در باره تروریست خواندن فلسطینی‌ها را درهم شکسته و در مقام مطالبه گر (و نه پاسخگو) ضرورت حمایت همه جانبه و کمک‌های نظامی و غیر نظامی به فلسطینی‌ها و تجهیز نظامی کرانه باختری رود اردن را رسماً اعلام کردند. محور مقاومت اسلامی فلسطین در این مرحله با گذر از راهبرد‌های «مقاومت فعال»، «بزنی می‌خوری»، «بزنی ۱۰تا می‌خوری»، «نزنی هم می‌خوری» اینک به راهبرد «نابودی رسالت و هدف ایجادی رژیم صهیونیستی» روی آورده و نابودی این رژیم سفاک و تروریست را به عنوان مقدمه حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نشانه رفته است. این عملیات بی‌نظیر گلوگاه صلح ناپاک آبراهام را فشرد و بر این اساس باید اذعان کرد که روند‌های عادی‌سازی با صهیونیسم را به عنوان قدرت پوشالی با افول روبه‌رو خواهد ساخت. باید عملیات طوفان الاقصی را پارادایم و ماتریس جدیدی در معادلات منازعه مقاومت و رژیم صهیونیستی بدانیم، چراکه مفاهیم آینده را باید بر مبنای آن سنجید و با مفاهیم قبل از آن متفاوت خواهد بود، به گونه‌ای که این عملیات را پاسخی روشن به جنگ‌های کلاسیک ارتش‌های عربی با رژیم صهیونیستی در ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ و همچنین پاسخی به توحش و درنده خویی رژیم صهیونیستی در صبرا و شتیلا، دیریاسین و خان یونس ارزیابی می‌کنند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
شاهزاده ی قاجار همسرشیخ رجبعلی خیاط به نقل از فرزندشان ✍🏻:مادرم با آنکه از شاهزاده های قاجار بود، با درآمد کمی که پدر داشت زندگی می‌کرد و هیچوقت اعتراضی نداشت و با هم اختلافی نداشتند. -پدرم بسیار شوخ طبع و خنده رو بود. در خانه ما احترام به مادر واجب بود. ما هشت خواهر و برادر بودیم و همه مادرمان را خانم صدا میزدیم. پدر همیشه با مادرم شوخی می‌کرد. 🗣 شیخ در کلاس‌های اخلاق به شاگردانش می‌گفت: ✅ شما نمی‌خواهد به هر کسی که از راه می رسد بگویید قربانت بروم. این قربانت بروم را در خانه به همسرتان بگویید. این رفتارهاست که باعث علاقه میان زن و شوهر می شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢درمنابع اسلامی چه ارزش و اهميتی برای «سكوت» بيان شده است؟ (بخش اول) 🔹در روایات اسلامی تاکید زیادی به شده است. امام على (ع) در فرازی از خطبه متقين در بيان اوصاف ايشان مى فرمايد: «اگر پرهيزكار كند، سكوت او، او را محزون نمى كند». فرد متقى وقتى سكوت مى كند كه حرفى پسنديده نداشته باشد، و كسى كه بداند اگر بخواهد سخن بگويد، حرف بيهوده و چه بسا باطل كه منجر به گناه مى شود مى زند از سكوت خود خشنود است. اگر صاحب مارى، مارى را در سوراخ خود محبوس كرده باشد، مگر ناراحت مى شود؟ نه هرگز!؛ زيرا بيرون آمدن مار همان و نابود كردن انسانها و بلكه خود صاحب مار همان! غصه خوردن بر سكوت براى كسى است كه زبان خود را به بيهوده گويى و سخنان زائد عادت داده است؛ و اهل تقوا به جهت آگاهى از فواید و ثمرات دنيوى و اخروى سكوت و مفاسد و آفات سخن گفتن مثل: خطا و دروغ و غيبت و سخن چينى و نفاق و اهانت و ستيزه جويى و ايذاء خلق و غير اينها، خود را عادت داده اند كه بيشتر از مقدار لازم سخن نگويند. 🔹رسول اکرم (ص) مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه زياده گويى را از زبانش گرفت و زيادى مال خود را انفاق كرد». [۱] اميرالمؤمنين (ع) مى فرمايند: «اگر كلام تو از نُقره باشد، يقين بدان كه [تو] از طلا است». [۲] و در كلمات بزرگان آمده است: «لايق ترين چيزى كه در زندان مى باشد، زبان است»؛ [۳] و نيز گفته شده: «زبان كم جِرم (وزن)، ولى بزرگ جُرم است!». [۴] ابوبكر بن عياش مى گويد: «چهار پادشاه هند و چين و كسرى و قيصر اجتماع كردند [كسرى لقب پادشاهان ايران و قيصر لقب پادشاهان روم بوده است]، يكى از آنها گفت: من بر آنچه گفته ام پشيمانم و بر آنچه نگفته ام پشيمان نيستم. دومى گفت: من هنگامى كه سخن مى گويم و كلمه اى بر زبانم جارى مى كنم، آن كلمه مالك من است، ولى من مالك و صاحب اختيار او نيستم و وقتى آن كلمه را نگويم مالك آن هستم و آن مالك من نيست. سومى گفت: تعجب مى كنم براى متكلّم كه وقتى سخن او به سوى او برگردد، كلمه او به او ضرر و زيان مى زند و اگر رجوع به او نكرد به او نفع نمى رساند [يعنى تعجب از بعضى كه وقتى سخن مى گويد، يا به ضرر او تمام مى شود، يا نفعى براى او ندارد]. چهارمى گفت: من بر برگرداندن آنچه نگفتم قدرتمندتر هستم، تا آنچه گفتم [آنچه از دهان بيرون آمد ديگر برنمى گردد]». [۵] 🔹گفته اند: «چهار چيز است كه هرگز برنمى گردد: ۱) سخنى كه گفته شود. ۲) تيرى كه انداخته شود. ۳) ساعتى كه بگذرد. ۴) فرصتى كه از دست برود». [۶] امام صادق (ع) فرمودند: «سكوت، شعار محققين به حقایق گذشتگان و حقایق ثابت و محقق است (و در آن فوایدى است)؛ ۱) [سكوت] كليد همه راحتی هاى دنيا و آخرت است. ۲) رضايت خداوندى در آن است. ۳) [موجب] سبك كردن حساب. ۴) حفاظت از خطاها و لغزشها. ۵) پوششى بر جاهل است كه جهل و نادانى هاى او آشكار نشود. ۶) زينت و زيبايى و اُبُهّت عالم است. ۷) در سكوت، گوشه گيرى و انزواى هواى نفسانى است. ۸) رياضت و مجاهدت با نفس در آن است. ۹) شيرينىِ عبادت. ۱۰) از بين رفتن قساوت قلب. ۱۱) عفت. ۱۲) جوانمردى و مروّت. ۱۳) تدبر صحيح و فهم و كياست و عقل، از جمله فوائد آن به شمار مى رود. 🔹پس تا مجبور و ناچار نشدى، لب به سخن مگشاى و زبان فرو بند، خصوصاً اگر شنونده اهليت كلام تو را نداشته باشد». «ربيع بن خثيم» كاغذى در برابر خود مى گذاشت و هر چه تكلم مى كرد مى نوشت و شبانگاه محاسبه مى كرد كه چه به نفع او بوده و چه به ضرر او و مى گفت: «آه آه نَجَا الصَّامِتُونَ وَ بَقِينَا»؛ (آه آه سكوت كنندگان نجات يافتند و ما باقى مانديم [و گرفتار سخن شديم!]). بعضى از ياران رسول الله (ص) مرتب سنگ در دهان خود مى گذاردند، وقتى مى خواستند حرف بزنند و مى دانستند براى خدا و در راه خدا و براى انجام وظيفه الهى است، سنگ را از دهان بيرون آورده و سخن مى گفتند. بسيارى از صحابه (سكوت مى كردند) و گاهى آه بلندى مثل تنفس انسان غمديده از سينه مى كشيدند و مانند اشخاص مريض (كه به زور حرف مى زند) حرف مى زدند! و جز اين نيست كه سبب هلاكت خلق و نجات آنها در سخن و سكوت است (سخن موجب هلاكت و سكوت موجب نجات است)! پس خوشا به حال كسى كه معرفت عيب كلام و درستى آن و فواید سكوت نصيبش شد که این از اخلاق انبیاء (علیهم السلام) و شعار برگزیدگان است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱]منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، هاشمی خویی، حسن زاده آملی، کمره‌ای، مكتبة الإسلامية، چ۴، ج۱۲، ص۱۵۵ [۲]همان [۳]همان [۴]همان [۵]همان [۶]خواندنیهای دلنشین، سعیدی لاهیجی، کتاب سعدی، قم، ۱۳۶۸ش، ج۱، ص۱۰۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پیچیدگی خاص در مبارزه با نفوذ 🔹راه مبارزه با از پیچیدگی خاصی برخوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن گردد؛ که متاسفانه هنوز برای بسیاری از ملت های اسلامی مرز بین «اسلام آمریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس‌ نماهای متحجر و سرمایه داران‌ خدانشناس و مرفهین بی‌درد، کاملًا مشخص نشده است، و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین، دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهمی است... بیانات حضرت امام ۶۷/۰۶/۱۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
از نگاه روایات اسلامی «مشاور» چه شرایطی را بايد دارا باشد تا انسان بتواند با طیب خاطر با او مشورت نماید؟ 🔹بى شك طرف انسان، مخصوصاً در امور مهمّه و مسائل حساس اجتماعى، هر شخصى نمیتواند باشد، بلكه بايد داراى صفات ويژه اى باشد كه او را صالح براى اين كار كند؛ به همين دليل در روايات اسلامى، گروهى به عنوان «افراد شايسته مشورت» و گروهى به عنوان «غير شايسته» معرّفى شده‌اند. امام صادق (ع) در حديثى ميفرمايد: «مشورت تنها با چهار شرط سودمند است، نخست اينكه تو عاقل باشد، دوّم آزاده و با ايمان، و سوّم دوست علاقمند و دلسوز باشد و چهارم اینکه او را از راز خود در مسأله مورد مشورت چنان آگاه سازی که خود آگاهی، و او این راز را مخفی دارد و کتمان نماید). [۱] در حديث ديگرى از امام على (ع) مى خوانيم: «بهترين كسى كه با او میكنى صاحبان عقل و علم و كسانى كه داراى تجربه و دور‌انديشى هستند میباشد). [۲] 🔹در نقطه مقابل اين معنى، در روايات اسلامى شديداً از با افراد بخيل، ترسو، حريص و احمق نهى شده است. پيغمبر اكرم (ص) به امام على (ع) فرمود: «(اى على با آدم ترسو نكن كه راه خروج [از مشكلات] را بر تو تنگ ميكند و با بخيل مشورت مكن كه تو را از [بذل و بخشش بجا] و رسيدن به هدف باز میدارد و با حريص نيز مشورت مكن كه حرص و آز را براى تو زينت میدهد [و تو را به راه خطا میکشاند]). [۳] در روايات ديگرى از با افراد احمق، نادان، كذّاب و دروغگو نيز نهى شده است. [۴] از آنچه در بالا گفته شد به خوبى استفاده میشود كه ـ مخصوصاً در امور مهم ـ بايد افرادى هوشمند، عاقل، خيرخواه، باتجربه، راستگو، امين، شجاع و باسخاوت بوده باشند و از ميان رفتن هريك از اين صفات موجب وهن، سستى و تزلزل پايه هاى مشورت میگردد. 🔹مثلا هرگاه ، آدم احمق و جاهل باشد، حقايق را در نظر انسان دگرگون میسازد و - آنگونه كه در احاديث وارد شده است - اراده میكند به تو نيكى رساند ولى مايه شرّ میشود! و اگر ترسو باشد مانع از اقدام به موقع و قاطعيّت در امور میگردد، و هر گاه دروغگو باشد به تعبير روايات، دور را در نظر تو نزديك، و نزديك را دور مى سازد و به سرابى میماند كه تشنگان را در بيابان فريب میدهد و اگر بخيل باشد مانع از هر كار خير میگردد و دائماً تو را از فقر و تنگدستى میترساند، و اگر ترسو باشد مانع از تصميم‌ گيرى به موقع میشود، و فرصتها از دست میرود و اگر آدم كم‌تجربه يا بى تجربه‌اى باشد همه چيز را به هم میریزد و برنامه هاى سازنده را به شكست میکشاند و اگر حريص باشد تو را به ظلم و ستم دعوت ميكند تا آتش حرص را فرو بنشاند. [۵] با توجه به اين پيامدها بايد در انتخاب مخصوصاً در مسائل مهمّ اجتماعى كه حقوق ديگران در آن مطرح است سختگير بود، و معيارهاى بالا را دقيقاً در نظر گرفت. 🔹اين نكته نيز قابل توجّه است كه از نظر اسلام ايجاد حق ميكند؛ يعنى شخص يا بايد مشورت را نپذيرد و يا اگر پذيرفت حق امانت را رعايت كند، و آنچه را خير و صلاح تشخيص ميدهد در اختيار مشورت‌ كننده قرار دهد، و در غير اينصورت خائن محسوب میشود! و خيانت در مشورت يكى از بزرگترين گناهان است. در حديثى از رسول خدا(ص) میخوانيم: «هركس برادر مؤمنش با او مشورت كند و خيرخواهى را خالصانه انجام ندهد، خداوند عقل و خرد او را از او خواهد گرفت). [۶] در حديث ديگرى از امام على(ع) آمده است: «خيانت به كسى كه در برابر نظر تو تسليم شده و مشورت میخواهد از بدترين كارها، و بزرگترين بدیها، و موجب عذاب سوزان [روز قيامت] است!). [۷] پی نوشت‌ها؛ [۱]بحارالأنوار،دارإحياءالتراث العربی، چ۲، ج۷۲، ص۱۰۲ [۲]غررالحكم و دررالكلم‏، تميمى آمدى، چ۲، ص۳۵۶، قصار۴۴ [۳]بحارالأنوار، همان، ج۷۰، ص۳۰۴ [۴]همان، ج۷۵، ص۲۳۰، باب۲۳؛ تحت العقول، چ۲، ص۳۱۶ [۵]تمام آنچه دربالا گفته شد تقريباً در روايات مختلف آمده است [۶]بحارالأنوار،همان،ج۷۲،ص۱۰۴، باب۴۸؛ و... [۷]غررالحكم و درر الكلم‏، همان، چ۲، ص۳۶۳، قصار۳۸ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، ‏۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۱۰، ص ۹۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️کلام نور 🔹مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ ﴿١٧﴾ سرگذشت آنان مانند کسانی است که [در شب بسیار تاریک بیابان] آتشی افروختند [تا در پرتو آن خود را از خطر نجات دهند]، چون آتش پیرامونشان را روشن ساخت، خدا [به وسیله توفانی سهمگین] نورشان را خاموش کرد و آنان را در تاریکی هایی که مطلقاً نمی دیدند واگذاشت 🔹صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿١٨﴾ کر و لال و کورند، به این سبب آنان [از گمراهی و ضلالت به سوی هدایت و حقیقت] بازنمی گردند 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره
هدایت شده از mesaghمیثاق
«اولی الامر» به اعتقاد علمای شیعه و اهل سنت چه کسانی هستند؟ 🔹خداوند در آیه ۵۹ سوره نساء می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ فَاِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ اِلَی اللهِ وَ الرَّسُولِ اِنْ کُنْتُمْ تُوْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ اَحْسَنُ تَاْویلاً»؛ (اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر [خدا] و خود را. و هر گاه در امرى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر باز گردانید [و از آنها داورى بطلبید] اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این [کار براى شما] بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است). اينكه منظور از چه كسانى هستند كه اطاعت آن ها هم رديف اطاعت خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله) شمرده شده است در ميان مفسران گفتگو است. 🔹مفسران و علماى شيعه و پيروان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) همگى اتفاق نظر دارند كه منظور از امامان معصوم هستند كه رهبران معنوى و مادى جامعه اسلامى در تمام شئون زندگى و حيات اند، و غير آنها را شامل نمى شود؛ چرا كه اطاعت بى قيد و شرط كه در آيه شريفه آمده و هم رديف اطاعت خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله) شمرده شده است تنها درباره تصور مى شود، و اما كسان ديگرى كه اطاعت آنها لازم است همواره محدود به حدود و مقيد به قيودى است، و هرگز اطاعت مطلق در مورد آنها وجود ندارد، و اين مسأله واضح است. اين در حالى است كه مفسران و علماى اهل سنّت در معنى «اولى الامر» اختلاف زيادى دارند، بعضى آن را به معنى صحابه، و بعضى به فرماندهان لشگر و بعضى به خلفاى چهارگانه تفسير كرده اند. آنها هيچ دليل روشنى براى اين تفسيرهاى سه گانه بيان نكرده اند. 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ششم، ج ۹، ص ۵۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️شکست‌ غیرقابل‌ ترمیم‌ رژیم‌ صهیونیستی 🔹در این چند روز، یک قضیّه‌ی مهمّ سیاسی و نظامی دنیا را متوجّه به خودش کرد و آن، حوادث بی‌ سابقه‌ی عزیز است. ما نمی توانیم نسبت به این قضایا، نسبت به این حادثه‌ی مهم، بی‌ تفاوت باشیم و عبور کنیم. خوشبختانه مسئولین موضع‌ گیری‌ های درست و خوبی کردند. من چند نکته را در این زمینه می خواهم به شما عزیزان مان، به ملّت ایران و به همه‌ی برادرانمان در کشورهای اسلامی عرض کنم. نکته‌ی اوّل همان چیزی است که در تحلیل‌ های گوناگونی که این دو سه روزه شده وجود داشت ‌و آن، این است که در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، ، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ 🔹شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من می گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌ های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که می کند، با همه‌ی حمایت هایی که امروز در دنیا از سوی غربیها از او میشود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض میکنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له
هدایت شده از mesaghمیثاق
سیره حکومتی امام على (ع) در برخورد با بازاریان و کسبه چگونه بود؟ 🔹مطابق آنچه كه مرحوم كلينى در كتاب شريف «كافی» آورده است: اميرالمؤمنين (عليه السلام) هر روز صبح اوّل وقت به بازار مى آمد و بر كار مغازه داران و داد و ستد نظارت مى نمود و از مفاسد اقتصادى پيشگيرى مى كرد. آن حضرت تازيانه اى نيز در دست داشت تا افراد سركش بترسند، و سركشى و تمرّد نكنند. آن حضرت در ابتداى مى ايستاد و در ضمن جملاتى كوتاه كسبه بازار را نصيحت نموده، آنها را به وظايفشان آشنا مى كرد. بازاريان با شنيدن صداى مولى دست از كار كشيده و به سخنان آن حضرت گوش جان مى سپردند: «يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ اِتَّقُوا اللهَ؛ اى و اى كسبه! پيشه كنيد». سپس در ضمن جملاتى كوتاه و شفّاف امّا عميق و پرمعنا ده سفارش به آنها مى فرمود: 1⃣«قَدِّمُوا الْإِسْتِخَارَةَ»؛ (اى اهل بازار! خير را از خداوند متعال مسئلت كنيد). مغازه و كارخانه و شركت و زمين كشاورزى و ماشين و اداره و مانند آن، ابزار و وسيله است. خير را از مسبّب الاسباب و وسيله ساز طلب نماييد. 2⃣«وَ تَبَرَّكُوا بِالسُّهُولَةِ»؛ (سختگيرى نكنيد و آسان بگيريد). با مردم كنار بياييد چرا كه در سهولت و تركِ سختگيرى است. 3⃣«وَ اقْتَرِبُوا مِنَ الْمُبْتَاعِينَ»؛ (به مشتريان نزديك شويد). سخنانى از قبيل «قيمت هاى ما مقطوع است» و «يك كلام» و مانند اينها كه باعث دورى مشتريان مى شود نگوييد. 4⃣«وَ تَزَيَّنُوا بِالْحِلْمِ»؛ (صبر و حوصله داشته باشيد). اگر مشترى جنس مغازه شما را نپسنديد و خريد نكرد عصبانى نشويد و بد و بيراه نگوييد. 5⃣«وَ تَنَاهَوْا عَنِ الْيَمِينِ»؛ (از به هنگام معامله خوددارى كنيد). خداوند بزرگتر از آن است كه او را وسيله رسيدن به منافع مادّى قرار دهيد. 6⃣«وَ جَانِبُوا الْكَذِبَ»؛ (و از دروغ گفتن بپرهيزيد). متأسفانه دروغ ابزار كار بعضى از كسبه و تجّار است، تا آنجا كه كاسبى كردن را بدون دروغ امكان پذير نمى دانند. بايد توجّه داشته باشيم كه دروغ گفتن گاه زبانى است و گاه عملى. اجناس داخلى را برچسب خارجى زدن و فروختن آن به عنوان جنس خارجى نوعى دروغ است. غشّ در معامله نيز خود دروغ محسوب مى شود. 7⃣«وَ تَجَافَوْا عَنِ الظُّلْمِ»؛ (ظلم و ستم نكنيد). به قانع باشيد؛ زيرا سود غيرعادلانه هر چند زياد هم باشد؛ ولى بركت ندارد، صرف دارو و دكتر مى شود. 8⃣«وَ أَنْصِفُوا الْمَظْلُومِينَ»؛ (نسبت به افراد مظلوم انصاف داشته باشيد). رعايت حال افراد مظلوم و كم درآمد را بكنيد، تا خداوند نيز رعايت حال شما را بكند. 9⃣«وَ لَا تَقْرَبُوا الرِّبَا»؛ (نزديك ربا نشويد). نه تنها آلوده نشويد؛ بلكه نزديك آن هم نرويد. 🔟«وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ»؛ (كم فروشى نكنيد)».‌ [۱] به گونه اى نباشد كه داراى دو وزنه باشيد. براى خريد كالا از وزنه كامل و براى فروش آن از وزنه ناقص استفاده كنيد. 🔸آرى! اين است روش اسلام و دستور اسلام براى تجارت و كسب درآمد از راه حلال، كه از زبان مولى الموحدين، اميرالمؤمنين امام علی (عليه السلام) نقل شده است. پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، دار الكتب الإسلاميه، چ چهارم، ج ‏۵، ص ۱۵۱ (باب آداب التجارة) 📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، ‏مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، ‏چ اول‏، ص ۲۰۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️قرآن موجودی ربوبی و از عالم نور است 🔹بالاخره ما شیعیان که عقیده داریم عدیل علیهم‌ السلام و اهل‌ بیت عدیل قرآن‌اند، و بین آنها جدایی وجود ندارد، آیا نمی‌ توانیم از نظر به قرآن و به اهل‌ بیت علیهم‌ السلام استفاده‌ های معنوی و جسمانی بکنیم؟! آیا هیچ می‌ دانیم که نظیر سایر مکتوبات نیست! گویی موجودی ربوبی از عالم نور و روحانی است که در عالم اجسام و اعراض ظهور کرده است. به دلیل اینکه چیزهایی از آن بر می‌آید، یا دیده می‌شود، که از اجسام و اعراض دیده نمی‌شود. بنابراین، باید به‌ طور یقین بفهمیم که نگاه کردن به قرآن مثل نگاه کردن به سایر کتب نیست. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۳۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
منظور خداوند از اين که در قرآن می فرمايد «دروغگويان را هدايت نمی کند» چيست؟ 🔹خداوند در آيه ۳ سوره زمر مى فرمايد: «اِنَّ اللهَ لا يَهْدِى مَنْ هُوَ كاذِبٌ كَفّارٌ»؛ (خداوند كسى را كه و كفران كننده است [هرگز] هدايت نمى كند). هم چنين در آيه ۲۸ سوره غافر می فرمايد: «اِنَّ اللهَ لا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذّابٌ»؛ (خداوند كسى را كه اسراف‌كار و بسيار است هدايت نمى كند). از سوی دیگر، و به دست خدا است؛ حتى پيامبر خدا هم اگر بخواهد كسى را هدايت كند، تا خدا اراده نكند نمى تواند هدايت كند؛ «اِنَّكَ لا تَهْدِى مَنْ اَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللهَ يَهدِى مَنْ يَشاءُ» [۱]؛ (تو هر كس را دوست بدارى نمى توانى هدايت كنى، ولى خداوند هر كس را بخواهد هدايت مى كند). 🔹ولى اين بدان معنى نيست كه خداوند گروهى را به اجبار هدايت و گروهى را به اجبار گمراه می كند، سپس گروه اول را در ميان نعمت هاى بهشتى غوطه ور ساخته و گروه دوم را در آتش دوزخ فرو برد، كه اين نه با عقل و منطق، و نه با عدل الهى سازگار است؛ بلكه منظور اين است، هنگامى كه زمينه هاى هدايت و ضلالت از طريق اعمال خود انسان فراهم شود، خداوند هر كس را مطابق لياقت و شايستگى هايش، پاداش مى دهد. دست گروهى را مى گيرد و به سرمنزل مقصود مى رساند، و لطف و عنايتش را از گروهی بر مى دارد، تا سرگردان شوند، و هرگز به سرمنزل سعادت نرسند. ، اسراف و كفران نعمت، از مهم‌ترين امورى است كه زمينه های گمراهى را فراهم مى سازد. از تعبيرات دو آيه فوق می توان به خوبى دريافت، کسانی كه هدايت و ضلالت را امرى اجبارى مى دانند، تا چه اندازه در اشتباهند. در حقیقت، يكى از مهم‌ترين عوامل گمراهى و بدبختى انسان است. 🔹ممكن است مصداق اين دو آيه، دروغ بستن بر خدا، و انحراف از اصل توحيد باشد، لکن هرگز مُخَصِّص نيست، يعنى خصوصيت این موارد، مانع از عموميت حكم كلى كه در اين دو آيه وارد شده، نیست. ممکن است رابطه اى که ميان دروغ و كفران نعمت، در آيه اول آمده، از اين نظر است كه آنها نعمت وجود موسى (عليه السلام) را كه براى هدايتشان آمده، كفران كرده و به تكذيبش پرداختند. و رابطه ميان اسراف و دروغ از اين نظر است كه فرعونيان در مخالفت فرمان خداوند و ظلم بر بنى اسرائيل، و كشتن فرزندان آنها، راه اسراف را پيمودند و نبوّت موسى (عليه السلام) را تكذيب كردند. پی نوشت: [۱] قرآن کریم، سوره قصص، آيه ۵۶ 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابیطالب (ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چ اول‏، ج ۳، ص ۲۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اميرالمؤمنين امام علی عليه السلام:  🔸عَجِبتُ لِمَن يَرى أنَّهُ يَنقُصُ كُلَّ يَومٍ فِی نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا يَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ. 🔹در شگفتم از كسى كه می بيند هر روز از جان و عمر او كاسته مى شود، امّا براى آماده نمی گردد. 📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۶۲۵۳
هدایت شده از mesaghمیثاق
چرا طالبان بهشت و فراریان از دوزخ در خواب غفلت فرو می روند؟ 🔹امام علی (علیه السلام) در فرازی از خطبه ۲۸ نهج البلاغه، به همگان هشدار مى دهد و مى فرماید: «أَلا وَ إِنّى لَمْ أرَکَالْجَنَّةِ نامَ طالِبُها وَ لا کَالنَّارِ نامَ هارِبُها». (بدانید! من هرگز چیزى را مانند ندیدم که طالبانش [این گونه] به خواب فرو رفته باشند، و نه همانند آتشِ [وحشتناکِ] که فراریان از آن [این گونه] به خواب فرو روند). افرادى را دیده ایم که وقتى سفر کوچکى در پیش دارند که مختصر منافع مادى در آن است، شبانگاه خواب از چشمشان مى پرد و بیدار مى مانند و یا هنگامى که خطرى جزیى آنها را تهدید مى کند، خواب به چشمانشان فرو نمى رود؛ 🔹با این حال چگونه ممکن است که انسانِ طالبِ در سراى جاودان باشد ـ نعمتى که بالاتر از آن تصور نمى شود، یا ترسانِ از آتش باشد، ـ درد و رنج جاودانى بى نظیرى که از آن رنجى برتر تصور نمى شود ـ ولى چنان به فرو رود که گویى، خبرى نیست که نیست؟! این پدیده ممکن است از نسبت به جهان دیگر سرچشمه گیرد، و یا از غرق شدن در منافع زودگذر و زرق و برق دنیا؛ هر چه باشد پدیده اى دردناک و وحشت‌زا است. به هر حال، وظیفه رهبران الهى است که مردم را همواره از این خواب غفلت بیدار کنند و با تقویت مبانى ایمان و زدودن آثار خودباختگى در برابر سود و زیان زودگذر دنیا، آنان را به وظایف اصلى و اهداف بزرگى که در پیش دارند آشنا و آشناتر سازند. 🔹سپس امام علی (علیه السلام) به مسأله مهم دیگرى در همین رابطه اشاره کرده، مى فرماید: «أَلاَ وَ إِنَّهُ مَنْ لاَیَنْفَعُهُ الْحَقُّ، یَضُرُّهُ الْبَاطِلُ وَ مَنْ لایَسْتَقیمُ بِهِ الْهُدَى، یَجُرُّ بِهِ الضَّلاَلُ إِلَى الرَّدَى». (آگاه باشید! آنها که از سود نگیرند، زیان دامنشان را خواهد گرفت، و آن کس که [انوار] او را به راه راست نبرد، [ظلمتِ] او را به وادى هلاکت مى کشاند). هدف اميرالمؤمنين (عليه السلام) از بیان این جمله علاوه بر توجه دادن به یک اصل کلّى که در سرنوشت انسانها بیشترین اثر را دارد، این است که به مردم بفهماند اگر از دستورات او که هماهنگ با حقّ و عدالت است پیروى نکنند، در چنگال ظلم و ستم گرفتار خواهند شد و زیانِ باطل، تمام زندگى آنها را فرا خواهد گرفت، همان گونه که سرانجام نیز چنین شد. 📕پيام امام امير المومنين (ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۵ش، ج ۲، ص ۱۸۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️وحدت در راه مبارزه 🔹هان ای مظلومان جهان! از هر قشر و از هر کشوری هستید به خود آیید و از هیاهو و عربده و سایر زورمندان تهی مغز نهراسید، و جهان را بر آنان تنگ کنید، و حق خود را با مشت گره کرده از آنان بگیرید. و هان ای ! از هر تیره و پیرو هر مذهب که هستید دشمنیِ خانگی را کنار بگذارید و به فرمان قرآن کریم و خدای بزرگ‌ گردن نهید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جِمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». خداوند تعالی عزت را برای خود و رسول عظیم الشان خود و مومنین قرار داده است به حکومت های جابرانه که هستی شما را تحت اختیار دشمنان اسلام قرار داده‌اند بشورید و ممالک خود را از دست این خائنین سیه روی نجات دهید؛ که خداوند با شماست. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۱۱/۱۹ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
در منابع اسلامی چه ارزش و اهميتی برای «سكوت» بيان شده است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹در روایات اسلامی تاکید زیادی به شده است. امام على (ع) در فرازی از خطبه متقين در بيان اوصاف ايشان مى فرمايد: «اگر پرهيزكار سكوت كند، سكوت او، او را محزون نمى كند». كسى كه ارزش و مقدار را فهميده باشد، را شعار خود قرار داده و بدون و سخن نمى گويد و كسى كه اطلاع و احاطه بر آثار لطيف و خصوصيات دقيق و باريك سكوت پيدا كرده و سكوت را نگهبان امين اسرار و حقایق قلبى خود قرار داده است، البته كلام و سكوتِ چنين آدمی عبادت خواهد بود و كسى بر اين عبادتِ او آگاهى نمى يابد بجز پادشاه با جبروت كه همان خداوند متعال است. [۱] 🔹ابن ابى الحديد در ذيل اين فراز مى گويد: «پرهيزكار از فوت كلام و سخن نگفتن محزون و ناراحت نمى شود؛ زيرا را غنيمت مى داند، نه خسران و زيان». [۲] آرى ساكتان ناطقند، آنها گرچه ساكتند، ولى روش و منش آنها گوياى ارزش هاى اخلاقى است. آنها مجسمه و تابلوى تمام نماى قرآنند. «قرآن هم امر و هم نهى مى كند و ساكت ناطق است». [۳] رسول اكرم (ص) مى فرمايند: «چهار چيز است كه فقط دارا است، يكى از آنها است و آن اولين عبادت است». [۴] امام صادق (ع) مى فرمايند: «كسانى كه قبل از شما بودند، سكوت را فرا گرفتند و شما سخن را، اگر فردى از شما خواست و عبادت كننده [با خلوص نيت] باشد، بايد را قبل از آن به مدت ده سال فرا گيرد، اگر اين كار را به خوبى انجام داد و صبر بر آن كرد، متعبّد مى شود و گرنه بايد بگويد: «مَا اَنَا لِمَا اَرُومُ بِاَهْلٍ؛ [۵] من اهليّت آنچه را در نيت دارم، ندارم». 🔹از نبى اكرم (ص) نقل شده كه: «حضرت به مردى كه نزد ايشان آمده بود فرمودند: آيا تو را به امرى كه وارد مى كند، راهنمایى كنم؟ گفت: بله يا رسول الله! فرمودند: از آنچه خدا به تو داده به ديگرى بده، گفت: اگر محتاجتر از ديگرى بودم چطور؟! فرمودند: مظلوم را يارى كن. گفت: اگر ضعيفتر از كسى باشم كه ياريش میكنم؟! فرمودند: راهنماى انسان جاهل و احمق باش، گفت: اگر خود، جاهلتر از ديگرى بودم؟! فرمودند: «زبان خود را ساكت كن، جز براى خير»؛ تو را خوشحال نمى كند اينكه در وجودت خصلتى از اين خصال باشد كه تو را به سوى بهشت سوق دهد؟». [۶] امام على (ع) نيز درباره صفات مؤمن در نهج البلاغه مى فرمايند: «مؤمن، سكوتش زياد و وقتش مشغول است». [۷] آنقدر به دنبال كار خير است كه ديگر، وقتى براى كلام و سخن بيهوده ندارد. «كم گوى و بجز مصلحت خويش مگوى - چيزى كه نپرسند تو خود پيش مگوى ؛ گوش تو دو دادند و زبان تو يكى - يعنى كه دو بشنو و يكى بيش مگوى». [۸] 🔹آنرا كه شراب معرفت نوش كنند - از هرچه به جز اوست فراموش كنند ؛ آنرا كه زبان دهند، ديده ندهند - و آن را كه دهند ديده خاموش كنند». [۹] امام صادق (ع) مى فرمايند: «در حكمت آل داود (ع) چنين آمده است: «بر فرد عاقل لازم است كه عارف به زمان خود باشد و روى آورنده به شأن و امورات خود گردد و بررسى احوال خود كند و حافظ زبان خود باشد». [۱۰] «وَشّا» مى گويد: «شنيدم از امام رضا (ع) كه میفرمود: اگر مردى از بنى اسرائيل مى خواست عابد بشود مى بايست ده سال قبل از آن اختيار كند». [۱۱] پيرگوى (گوينده اى كه پيرمرد بود) درباره خودستايى نزد حكيمى لاف میزد، كه بر سه زبان مسلط است و میتواند با آن زبانها نطق كند. حكيم گفت: بفرمائيد كه به چه زبانى ميتوانيد كنيد. [۱۲] در مجلس معاويه يكى از بزرگان خاموش بود و هيچ نمى گفت، معاويه گفت: «چرا سخن نمیگويى؟ آن مرد فاضل گفت: چه گويم، اگر راست گویم از تو بترسم و اگر دروغ گويم از خدا بترسم، پس در اين مقام سكوت اولاتر [از سخن گفتن است]». [۱۳] پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج‏۶۸، ص۲۸۴، باب۷۸؛ و... [۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، چ۱، ج۱۰، ص۱۳۸، ص۱۶۰ [۳] بحارالأنوار، همان، ج۸۹، ص۲۰، باب۱؛ و... [۴] همان، ج۷۴، ص۸۸، باب۴؛ و... [۵] همان، ج۷۵، ص۲۸۸، باب۲۴؛ و... [۶] همان، ج۶۸، ص۲۹۶، باب۷۸؛ و... [۷] همان، ج۶۴، ص۳۰۵، باب۱۴؛ و... [۸] مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة، امام صادق (ع)، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چ۱، ص۱۲۱؛ و... [۹] همان [۱۰] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۲، ۱۱۶؛ و... [۱۱] الكافی، همان، ج۲، ص۱۱۶؛ و... [۱۲] مجله پاسدار اسلام، ش۹۰، ص۳۸ [۱۳] خواندنی های دلنشین، سعیدی لاهیجی، کتاب سعدی، ۱۳۶۸ش، ج۱، ص۹۱ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۵ش، چ۱، ج۲، ص۵۶۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)