eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
533 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚کتابشناسی 📝اعتبار «فقه الرضا» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸حاجی نوری در مستدرک درباره علیه السلام نوشته است: «لنا إلیه طریق آخر لایکون حجّة لغیرنا». مرحوم حاج آقا رضا زنجانی می‌گفت: من زیرش نوشتم: «و لا لنا»! 🔹من از حاج آقا رضا شنیدم و او هم از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کرد که حاجی نوری از شخص جفّاری درباره فقه الرضا علیه السلام سؤال کرده بود و او گفته بود که املاء حضرت و به خطّ احمد بن اسحاق قمی است. (🔆 پاورقی: آیة الله شیخ محمد علی اراکی رحمه الله در یادداشت‌های خود از مرحوم حاج شیخ این قضیه را چنین نقل کرده است: نقل فرمود استاد استناد (دام عمره) که مرحوم خواست از شخص جفّاری که در خصوص این کتاب از جفر استفساری نماید تا جواب چه آید. چون رجوع کرد، جواب آمد: املاء از آن جناب و تألیف از احمد بن محمد بن عیسی است». (یادنامه آیة الله اراکی، ص۵۰۲) حضرت آیة الله شبیری زنجانی پس از ملاحظه این نقل فرمودند: من از حاج آقا رضا شنیدم و او از حافظه‌اش این قضیه را نقل کرد، ولی آقای اراکی مستقیماً از حاج شیخ می‌شنید و یادداشت می‌کرد، لذا باید نقل آقای اراکی صحیح باشد.) ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۳۶ ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
☀️ زنان و مردان چه تفاوت‌هایی در احکام شرعی دارند؟ 📋این اختلافات در «کتاب النکاح» عبارتند از: 🔹منها: أنّ الرجل المسلم یجوز له التزویج من أهل الکتاب بناءا علی قول و أمّا المرأة المسلمة فلا یجوز لها مزاوجة أهل الکتاب باتفاق الآراء. 🔸و منها: أنّ الرجل المؤمن یجوز له التزویج من المخالفین ما عدا الناصبیّ منهم علی المشهور و أمّا المرأة المؤمنة فلا یجوز لها مزاوجتهم. 🔹و منها: أنّ الرجل یحلّ له ما ملکت یمینه من النساء و أمّا المرأة فلا یحلّ لها ما ملکت یمینها من الرجال. 🔸و منها: أنّ الرجل لو عقد النکاح فی مرض موته و مات قبل الدخول ینفسخ العقد و أمّا المرأة فانّها لو عقد علیها فی مرض موتها لم ینفسخ العقد و لو ماتت قبل الدخول. ⏺این اثر گرانقدر برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (علیه السلام) منتشر شده است. 🔰مرکز پخش: کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314 (تلفن: 02537848326 ) ✳️فروش اینترنتی: http://dinook.ir ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi☀️ زنان و مردان چه تفاوت‌هایی در احکام شرعی دارند؟ 📋این اختلافات در «کتاب النکاح» عبارتند از: 🔹منها: أنّ الرجل المسلم یجوز له التزویج من أهل الکتاب بناءا علی قول و أمّا المرأة المسلمة فلا یجوز لها مزاوجة أهل الکتاب باتفاق الآراء. 🔸و منها: أنّ الرجل المؤمن یجوز له التزویج من المخالفین ما عدا الناصبیّ منهم علی المشهور و أمّا المرأة المؤمنة فلا یجوز لها مزاوجتهم. 🔹و منها: أنّ الرجل یحلّ له ما ملکت یمینه من النساء و أمّا المرأة فلا یحلّ لها ما ملکت یمینها من الرجال. 🔸و منها: أنّ الرجل لو عقد النکاح فی مرض موته و مات قبل الدخول ینفسخ العقد و أمّا المرأة فانّها لو عقد علیها فی مرض موتها لم ینفسخ العقد و لو ماتت قبل الدخول. ⏺این اثر گرانقدر برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (علیه السلام) منتشر شده است. 🔰مرکز پخش: کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314 (تلفن: 02537848326 ) ✳️فروش اینترنتی: http://dinook.ir ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🌷زی طلبگی 🔷آرام باش! آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: از حاج میرزا فخرالدین جزایری شنیدم، می‌گفت: سابقاً در تکیه دولت تعزیه برپا می‌شد. بعضی نعش می‌شدند و شیربان، شیری را تربیت می‌کرد تا تیرهایی را که به نعش متصل شده بود، از تن نعش بکند. در آن تاریخ (زمان ناصرالدین شاه) کسی که نعش می‌شد، صد تومان می‌گرفت! یک بار شیر خودش را از دست شیربان رها کرد و به مردم حمله کرد و مردم وحشت‌زده فرار کردند. آسید صادق طباطبایی هم آنجا بود. چون آسید صادق تنومند بود، نمی‌توانست بدود. شیر به سمت آسید صادق آمد. آسید صادق به شیر خطاب کرد: حیوان، آرام! آرام!... شیر آرام گرفت. همین قضیه سبب شد موقف آسید صادق در بین مردم محکم‌تر شود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۲۹۷ __ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟 🔰 نکاتی در باب تفسیر آیه ۷ سوره حجرات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹منبر آقا شیخ ابراهیم آیتی خیلی قابل استفاده بود. من پای منبر ایشان بودم که ایشان گفتند: بر طبق آیه «إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللّٰهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهٰالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولٰئِکَ یَتُوبُ اللّٰهُ عَلَیْهِمْ وَ کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً» (الحجرات، ۷)، توبه مختص کسانی است که از روی جهالت مرتکب کار سوء شده باشند. 🔸ایشان سپس گفتند: در اینجا اشکال شده که توبه در قبال معصیت است؛ اگر معصیت محقق شود، موضوع برای توبه وجود دارد و شرط تحقق معصیت این است که انسان یک مطلبی را بداند که خلاف شرع و امر الهی است و مرتکب شود اما اگر از روی علم نباشد معصیت نیست و بالتبع موضوع توبه نخواهد بود اما آیه به جای این که شرط توبه را ارتکاب از روی علم قرار دهد، نقطه مقابل آن که ارتکاب از روی جهل است قرار داده است. 🔹ایشان بعد از طرح این اشکال در جواب آن فرمود: جهل، مشترک بین دو معناست؛ یک معنای آن عدم العلم می‌باشد که در مقابل علم است و معنای دیگر آن در مقابل عقل است. مرحوم کلینی در کافی شریف، کتاب العقل و الجهل دارد که جهل را مقابل عقل قرار داده است. در آیه مورد نظر نیز مراد از جهالت، عدم العلم نیست بلکه مراد این است که توبه برای جایی است که انسان کاری را که عقل اجازه نمی‌دهد و بر خلاف فطرت عقلیه شخص هست به خاطر غلبه هوی و هوس انجام دهد و مرتکب معصیت و مستحق عقوبت شود. 🔸ایشان سپس فرمود: بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا عدالت خداوند اقتضا می‌کند که توبه را قبول کند؟ یا تفضل خداوند؟ آیا اگر توبه را قبول نکند خلاف عدالت الهی است؟ ایشان در جواب از این سوال گفتند: نظریه محققین این است که این کار مقتضای تفضل الهی است؛ کسی که خداوند به او قدرت و علم و انواع نعمت‌ها را داده، انبیاء را فرستاده، همه مقدمات فراهم شده، حجت را تمام کرده است و او علی رغم همه این امور، مرتکب معصیت شده است، اگر خداوند توبه‌اش را نپذیرد ذاتا و ابتداءاً خلاف عدل نیست و تنها خلاف فضل الهی است چون متفضل است می‌پذیرد اما به یک معنا خلاف عدل می‌شود. به این معنا که خداوند چون متفضل است وعده داده به اینکه من توبه را می‌پذیرم. منشأ نفس این وعده‌ دادن تفضل و متفضل بودن او است ولی بعد که این وعده را داد خلف وعده کردن خلاف عدل الهی است. بنابراین عدم پذیرش توبه مستقیماً خلاف عدل نیست بلکه مقدمه‌اش فضل است و بعد بالواسطه عدل می‌شود و تعبیر قرآن نیز خاص است «لله علیّ» دارد. خداوند متعال خودش را به این کار الزام می‌کند که یک مرحله بالاتر از تفضّل است. ▪️خارج اصول فقه، جلسه اول، ۹۵/۹/۱۴ ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
📚کتابشناسی 📝اهمیت «خاتمة مستدرک الوسائل» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸مرحوم حاج میرزا حسین صاحب مستدرک بسیار محقق و عظیم الشأن بود. «» ایشان در علم رجال بسیار پر فایده است. نزد اهل تحقیق، این کتاب بسیار ارزشمند است. 🔹ممکن است منشأ قضاوت مخالفان، کتاب «» ایشان باشد که آن نیز درست فهم نشده است. استناد فصل الخطاب به حاجی نوری قطعی است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۳۳۵ ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi📚کتابشناسی 📝اهمیت «خاتمة مستدرک الوسائل» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸مرحوم حاج میرزا حسین صاحب مستدرک بسیار محقق و عظیم الشأن بود. «» ایشان در علم رجال بسیار پر فایده است. نزد اهل تحقیق، این کتاب بسیار ارزشمند است. 🔹ممکن است منشأ قضاوت مخالفان، کتاب «» ایشان باشد که آن نیز درست فهم نشده است. استناد فصل الخطاب به حاجی نوری قطعی است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۳۳۵ ____ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🔰 یادداشت محقق 🔆ماهیت و حکم استیجار بدون تعیین اجرت و اجرای صیغه استیجار بدون تعیین اجرت و اجرای صیغه از جهات متعددی قابل بحث است؛ یکی از جهت ماهیت این استیجار که آیا إجاره معاطاتی است یا إجاره فاسد است یا اینکه جعاله است؟ و دوم از جهت مضمون بودن عمل در این اجاره و سبب ضمان است و سومین بحث درباره حکم آن است. 🔸بررسی معاطاتی بودن استیجار مذکور وجه معاطاتی نبودن : مرحوم سید اين اجاره را معاطاتى ندانسته است؛ زیرا اجاره معاطاتى اجاره‏اى است كه تمام شرايط اجاره غیر از إنشاء لفظی را دارا باشد، در حالی‌که در اينجا علاوه بر صیغه لفظی، دو یا سه شرط دیگر نیز مفقود است. اولین شرط که در اجاره مورد بحث وجود ندارد، تعیین أجرت یا بنای طرفین بر اجرت متعارف و مشخص است. دومین شرط مفقود، قصد انشاء تملیک است، یعنی طرفین با لفظ یا عمل خود تملیک به دیگری را إنشاء کنند، در اجاره، باید ملکیت نسبت عمل مورد اجاره، قبل از عمل حاصل باشد تا مستأجر حق مطالبه آن را داشته باشد، لذا صحیح نیست با خود عمل، تملیک عمل بشود. شرط سوم در معاطات إعطاء طرفینی است، یعنی دو طرف عوض و معوض را به یکدیگر اعطاء کنند، در حالی‌که در اینجا إعطاء فقط از طرف أجیر انجام گرفته و مستأجر فعلى انجام نداده است. البته کلام مرحوم سید را به‌گونه دیگری هم می‌توان تبیین کرد که شرط دوم و سوم یک شرط محسوب شوند و آن عبارت از این است که نه تنها قصد انشاء تملیک از طرفین وجود ندارد، بلکه از طرف مستأجر فعلی وجود ندارد تا با آن قصد انشاء کند. ✳️اشکال به معاطاتی نبودن استیجار مذکور 1️⃣اشکال اول: وجود قصد انشاء از طرفین در مقام مرحوم آقاى حكيم به منتفی بودن شرط وجود قصد انشاء تملیک از أجیر و مستأجر اشکال کرده است که: «بعد أن كان كل منهما قاصداً للأجر، و أنهما قد تبانيا على أمر واحد، كيف لا يكونان قد قصدا الإنشاء؟!» و در ادامه هم به کلام خود مرحوم سید استشهاد می‌کند که در اینجا قصد انشاء موجود است؛ چرا‌که مرحوم سید فرموده است: «و لا يكون حينئذ من الإجارة المعاطاتية... بل يكون من باب العمل بالضمان»، در حالی‌که عمل به ضمان چیزی غير از انشاء نيست. 2️⃣اشکال دوم: اثبات صدور فعل از مستأجر مرحوم آقاى حكيم به این کلام مرحوم سید که فعلی از مستأجر صادر نشده است تا با آن قصد إنشاء تملیک کند، اشکال می‌کند که طلب عمل فعلی است که از مستأجر صادر شده است، لذا امر به عمل از قبيل فعل دالّ بر انشاء معامله است، علاوه بر اینکه مرحوم سید عنوان مسأله را «استعمال الأجير» ذکر کرده است، و استعمال الاجير وقتی صادق است كه قول يا فعلى از مستأجر سر زده باشد كه درخواست خود را اظهار كند، پس قول و فعلى كه سر زده، همان انشاء معامله است. 3️⃣اشکال سوم: وجود قصد انشاء از مستأجر بنابر برخی مبانی در باب عقود، ايجاب و قبول معتبر است و صرف رضایت متعاقدین کفایت نمی‌کند، یعنی اگر موجب انشاء تملیک کرد، رضایت قابل به تنهایی کافی نیست، بلکه باید رضایتش را ابراز کند. اما در اعتبار تأخر مبرِز رضایت اختلاف است، برخی تقدم قبول بر ایجاب را فی الجمله قبول دارند، لذا طبق مبنای آنان، درخواست عمل در حکم قبول است. 4️⃣اشکال چهارم: أخصّ بودن دلیل از مدعی به طور کلی نمی‌توان ادعا کرد که در این‎گونه استیجارها، انشاء اجاره منتفی است؛ زیرا گاهی أجیر قبل از انجام عمل، مقدماتی را انجام می‌دهد که ابرازکننده رضایت او به معاوضه و انجام عمل است، مثلاً بناء وسایل خود را به محل بنایی می‌آورد و معنای این کار موافقت با معامله و اجرةالمثل متعارف است، لذا دليل مرحوم سید بر معاطاتی نبودن استیجار مذکور، اخص از مدعاست و فقط مواردی را شامل می‌شود که أجیر عمل را بخواهد بدون مقدمه بیاورد، در این صورت گفتیم که خود عمل نمی‌تواند مملّک باشد؛ زیرا در اجاره معتبر است عمل، قبل از شروع تملیک شده باشد. 5️⃣اشکال پنجم: کفایت اعطای یک طرفی در معاطات اين كبراى كلى که در معاطات باید دو فعل وجود داشته باشد؛ يكی به عنوان ايجاب و دیگری به عنوان قبول، وجهى ندارد، قطع نظر از صاحب شرع، بناى عقلاء و قوانين اولى طبيعى بشر قبل از روی کار آمدن الفاظ، موافق معاطات بوده است، در گذشته این‌گونه نبوده که اگر مثمنی در مقابل ثمنی داده می‌شده است، پرداخت کننده به قصد گرفتن ثمن بدهد و گیرنده به قصد مجانیت بگیرد، بی‌شک گيرنده هم به همان قصد پرداخت‌كننده، مثمن را قبول مى‏كند، پس با نفس اعطای یک طرف و أخذ دیگری مبادله بين ثمن و مثمن واقع می‌شود و نیازی به این نیست که گیرنده علاوه بر أخذ، عمل دیگری را انجام دهد، البته بعد از اینکه عقد منعقد شد، از باب وفای به عقد باید ثمن را پرداخت کند. 👈پاسخ به این اشکالات و متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: 🔳https://bit.ly/2pKBwl9 ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
🌷زی طلبگی 🔷المؤمن کیّس آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای آشیخ محمد حسین کلباسی (رحمة الله علیه) نقل می‌کرد: 🔸شخصی بازاری نزد مرحوم حجةالاسلام شفتی آمد و گفت: من هر سال خمس اموالم را خارج می‌کنم ولی دلم نمی‌آید به مصرف برسانم لذا در زیر درخت در منزل دفن کرده‌ام. شما کسی را بفرستید تا کَتِ من را ببندد و پول‌ها را از آنجا دربیاورد. 🔹آسید محمد باقر قدری ناراحت شد و گفت: این چه پیشنهادی است؟ این کار حاکم است که پول به زور می‌گیرد. این وظیفه دینی خودت است که این پول را با طیب نفس بدهی، و آن شخص را ردّ کرد. 🔸آسید محمدباقر اهل تهجّد بود و فعالیت‌هایش نیز قبل از اذان صبح آغاز می‌شد. بین الطلوعین درِ منزل آن شخص بازاری زده شد. وقتی در را باز کرد، دید آسید محمدباقر است با اصحابش. 🔹آسید محمدباقر به اصحابش گفت که کَتِ او را ببندید. کَتِ او را بستند. سپس دستور داد پول‌ها را از آنجا بیرون آورند. آن شخص گفت: اگر دیروز مرا ردّ نمی‌کردید، من جای پول‌ها را عوض می‌کردم! 👈معلوم شد برخورد روز قبل آسید محمدباقر حساب شده بود. آسید محمدباقر دیده بود آن شخص موقّتاً شیطان را ردّ کرده است ولی معلوم نیست بر آن حال باقی بماند، لذا او را ردّ کرد تا وسوسه نشود و جای پول‌ها را عوض نکند. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۲۸۲ 👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟 🔰 احتمال تصحیف در «اهل سواد» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹اهل سواد به ده نشینان و کسانی که در امکنه سبز و آباد سکونت دارند، گفته می‏‌شود و به اهالی شهرها اهل سواد نمی‏‌گویند. ولی اهل بوادی و نیز اعراب به بادیه نشین اطلاق می‏شود و مراد از هل تهامه ساکنان مکانی در حجاز می‏‌باشد. 🔸(در روایت حَسن بنِ مَحبوب از عبّاد بنِ صهیب که می‌فرماید: لابَأس بِالنَّظر إلی شُعور نِساء أهل تهامه وَالأعراب و أهلِ البَوادی مِن أهلِ الذمّه وَالعَلوج، لانَّهُنَّ إذا نهین لایَنتَهین...) احتمال قوی وجود دارد که «سواد» که بسیار با «بواد» شباهت نوشتاری دارد، به بواد تصحیف شده باشد و بعدها توسط تصحیح کنندگان به بوادی تغیییر یافته باشد. زیرا «اهل بواد» نامتعارف و نامأنوس بوده است. ▪️خارج نکاح، جلسه ۲۶، به تاریخ ۷۷/۸/۴؛ قابل دسترسی در كتاب النكاح (نرم افزار نور)؛ ج۱، ص ۲۰۵ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام @@mfeqhi
📚کتابشناسی 📝اهمیت اعداد در تألیفات دوره صفویه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸در دوره صفویه در تألیفات به اعداد توجّه ویژه‌ای می‌شده است. اثناعشریه‌های شیخ بهائی نمونه‌هایی از ده‌ها کتاب با موضوع اثنا عشریه است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۳۶ ____ 🌐 کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🔰 یادداشت محقق 🔆ماهیت و حکم استیجار بدون تعیین اجرت و اجرای صیغه- بخش دوم در قسمت اول این مقاله اشاره شد که درباره استیجار بدون تعیین اجرت از سه جهت می‌توان بحث نمود. در این قسمت بحث از حکم این شکل از استیجار و ادلّه کراهت آن بحث خواهد شد. 🔹وجه کراهت استیجار بدون تعيين اجرت فقهاء با استناد به دو روایتی که ظاهر در حرمت هستند حکم به کراهت چنین استیجاری کرده‌اند که در ذیل، بررسی این دو روایت می‌آید؛ 🔸صحیحه مسعدة بن صدقة عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَسْتَعْمِلَنَّ أَجِيراً حَتَّى يُعْلِمَهُ مَا أَجْرُهُ وَ مَنِ اسْتَأْجَرَ أَجِيراً ثُمَّ حَبَسَهُ عَنِ الْجُمُعَةِ يَبُوءُ بِإِثْمِهِ وَ إِنْ هُوَ لَمْ يَحْبِسْهُ اشْتَرَكَا فِي الْأَجْرِ». 1️⃣بررسی سند روایت برای عنوان «مسعدة بن صدقه» در کتب رجال و حدیث توثیقی ذکر نشده است، منتهی مرحوم آقاى بروجردى با استشهاد به سند روایتی در کافی که «مسعدة بن صدقه بن زياد» در آن ذکر شده است، مى‏فرمود «زیاد» جدّ «مسعدة» است که مسعده گاهی به پدر منسوب شده است و گاهی به جدّ، لذا عنوان «مسعدة بن صدقة» با «مسعدة بن زياد» که توثيق دارد متحد است. ولى این مطلب نمی‌تواند شاهد اتحاد باشد؛ زیرا در نسخه‏هاى صحيح و معتمد، «صدقة» و «زیاد» در کنار یکدیگر نیامده است و یکی از این دو عنوان آمده است، در محاسن برقی هم عنوان «مسعدة بن زیاد» در این روایت ذکر شده است. جمع بين دو عنوان در بعضى نسخه‌های كافى جزو تصحيفات شايع است، بدین بیان که در نسخه‌ای، «مسعدة» به تنهایی نوشته شده است و برخی محشین زیر آن به عنوان حاشيه، «مسعدة» را «ابن زیاد» معرفی کرده و برخی دیگر «ابن صدقة» و چون تشخیص حاشیه از متن اصلی در نسخه‌های خطی، نیاز به تخصص بالایی دارد، نساخ بعدی دچار اشتباه شده و به گمان اینکه سقطی صورت گرفته و بعداً اضافه گردیده است، بين دو نسخه جمع کرده و اضافه را در متن داخل کرده‌اند. ولکن وثاقت مسعدة بن صدقة را می‌توان از راه دیگری اثبات کرد، بدین بیان که از کثرت روایات هارون بن مسلم از مسعده دانسته می‌شود که مسعده از مشایخ هارون است و چون اصل بر این است که راویان، افراد ضعیف را به عنوان شیخ مورد اعتماد خود انتخاب نکنند، اگر راوی موثقی از این اصل تخلف می‌کرد در شرح حالش ذکر می‌کردند که «يروى عن الضعفاء و يعتمد المراسيل»، در حالی‌که درباره هارون بن مسلم که از ثقات است چنین مطلبی ذکر نشده است، پس مسعده بن صدقه ثقه است، خواه با مسعده بن زیاد متحد باشد یا خیر. 2️⃣بررسی دلالت روايت اما از جهت دلالی، ظاهر ابتدائى روایت این است که اگر مستأجر أجرت تعیین نکند به خدا و روز قیامت ايمان ندارد و در نتيجه احكام كفر بر او بار می‌شود، ولی قطعاً این ظاهر اراده نشده است و وجه اين‌گونه تعبيرات اين است كه اگر کسی باور کامل به مسأله معاد و آخرت داشته باشد نه تنها حرام مرتکب نمی‌شود، اعمال مکروه را هم مرتکب نمی‌شود. شاهد عدم اراده چنین ظهوری این است که این تعبیرات در مورد معاصی و مکروهاتی واقع شده است که ارتکاب آنها یقیناً کفرآور نیست، در وسائل چهارده مورد از آنها ذکر شده است و به گمان قویی ‏اين تعبيرات منحصراً در مواردى آمده است كه كفرآور نيست، مثل «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ- فَلَا يَتْرُكْ حَلْقَ عَانَتِهِ فَوْقَ الْأَرْبَعِينَ»، «فَلْيَكْتَحِلْ»، «فَلَا يَدَعْ- أَنْ يَقْرَأَ فِي دُبُرِ الْفَرِيضَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»، «فَلَا يَبِتْ فِي مَوْضِعٍ يَسْمَعُ نَفَسَ امْرَأَةٍ لَيْسَتْ لَهُ بِمَحْرَم»، «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يُؤْذِ جَارَهُ- وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ- وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ- فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ لِيَسْكُتْ» و «فَلَا يَدْخُلِ الْحَمَّامَ إِلَّا بِمِئْزَرٍ»، البته برخی از این موارد مثل مورد أخیر و «فَلَا يُؤْذِ جَارَهُ» حرام هستند، در هر صورت این لسان نه دلیل بر كراهت است و نه حرمت، بلکه فقط بر مرجوحیت دلالت می‌کند. ✅نتیجه‌گیری اجیر گرفتن بدون تعیین اجرت و بدون خواندن صیغه به دليل بناء عقلاء و سيره متشرعه در جایی که اجرت معین و مشخص و معینی وجود دارد جایز است و از آن جهت که صیغه ندارد اجاره معاطاتی محسوب می شود، أما روايت، آن را مکروه شمرده است، از نظر فتوا هم مخالفى در مسأله وجود ندارد. 👈متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 🔳https://bit.ly/2CydWuU ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
☀️ زنان و مردان چه تفاوت‌هایی در احکام شرعی دارند؟ 📋این اختلافات در «کتاب النکاح» عبارتند از: 🔹منها: أنّه لو تجدّد للرجل الجنون فلزوجته فسخ النکاح و أّما لو تجدّد للمرأة فلیس لزوجها ذلک. 🔸و منها: أنّ الرجل لو قذف زوجته المسالمة عن الصمّ و الخرس یحکم باللعان و أمّا العکس فلیس فیه حکم اللعان. 🔹و منها: أنّه لو قذف الرجل زوجته الصمّاء أو الخرساء فتحرم علیه أبدا و أمّا العکس بأن قذفت المرأة زوجها الأصمّ أو الاخرس فلا تحرم. 🔸و منها: أنّه یستحبّ فی اللعان، أن یقف الرجل عن یمین الحاکم و المرأة عن یساره. ▪️منبع: الهدی الی الفرق بین الرجال و النساء، تألیف مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید احمد زنجانی، ص ۵۹. ⏺این اثر گرانقدر برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (علیه السلام) منتشر شده است. 🔰مرکز پخش: کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314 (تلفن: 02537848326 ) ✳️فروش اینترنتی: http://dinook.ir ____ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🌷زی طلبگی 🔷الرجل یحشر مع من أحبّ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: رابطه میرزای قمی با فتحعلی شاه خوب بود. فتحعلی شاه مقلد میرزا بود و خیلی در مقابل میرزا اظهار کوچکی می‌کرد. معروف است میزا به فتحعلی شاه گفته بود: من به تو محبت داشتم ولی خدا را شکر می‌کنم که در فلان قضیة این محبت از دل من خارج شد، چون «الرجل یحشر مع من أحبّ» و من از این جهت نگران بودم که با تو محشور شوم. فتحعلی شاه در جواب نوشته بود: من خدا را شاکرم که به شما محبت دارم و امیدوارم با شما محشور شوم. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۲۶۸ __ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi