eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مجموعه «اجتهاد و تقلید» حاصل پنج سال تقریر دروس خارج فقه استاد علیرضا اعرافی است که با ویرایش جدید در پنج مجلد از سوی انتشارات اشراق و عرفان چاپ و روانه بازار نشر شد. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/n53976 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔻درباره کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» : «علم رجال» از مهم‌ترین علوم اسلامی است که دانش‌های بسیاری مانند فقه و کلام و تفسیرِ روایی، به آن نیازی ویژه دارند، به گونه‌ای که اِفتای دینی و نظریه‌پردازی محقّقانه در این دانش‌ها، بدون تسلّط بر این علم و بهره‌گیری از آن، صحیح نیست. با توجه به نیاز جامعه علمی به تدوین کتابی جامع و کاربردی برای آموزش روشمند دانش «رجال» و «درایه» به طلاب و دانشجویان، مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه‌السلام با تحقیقات متعدد علمی و با بهره‌گیری از تحقیقات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف ایشان، کتاب «استناد» را تولید کرده‌است. 🔻ویژگی‌های این کتاب: 1. جمع بندی و سامان دهی به مباحث پراکندۀ علم رجال و درایه 2. نوآوری های متعدد؛ مانند مباحث: • ساختارهای اَسناد در کتب اربعه و وسائل الشیعه • مشیخۀ فقیه و تهذیبین • تحریف و تصحیف • نقض‌های مشایخ ثلاث • مبحث اِکثار، مشایخ جعفر بن بشیر، منصب وکالت • معرفی دقیق برخی از فِرَق و مذاهب مهم • تعویض سند 3. طرح مباحث کاربردی و پر فائده با ذکر مثال‌های عینی 4. شیوایی بیان مباحث با وجود اتقان علمی بالا 5. قرار دادن تمرین برای بیشتر مباحث جهت تثبیت مطالب ❖مراکز پخش:🔻 ✔️ انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 09206178209 09307444599 ✔️فروشگاه کتاب ما (قم. بلوار معلم. مجتمع ناشران. همکف. پلاک 11): 02537842443 09205382262 @zanjani_net
بعض من قارب عصرنا شیخ انصاری در کتاب البیع مکاسب، بعدا از اینکه بیع را به انشا و تملیک مال تفسیر می‌کند، دو نظریه از دو نفر از بزرگان نقل می‌کند و در تعبیر یکی از این دو بزرگ، عبارت «بعض من قارب عصرنا» را به کار برده است. منظور از این عبارت چه کسی است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آقای نائینی می‌فرماید مراد «کاشف الغطا» است ولی به احتمال قوی همانطور که در حاشیه مکاسب چاپ کنگره نیز آمده است، مراد ایشان نیست؛ بلکه مراد «شیخ اسدالله تستری» صاحب مقابس است. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 416 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
▪️ بیانیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر: بسم الله الرحمن الرحیم وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسان‌های آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است. بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند. از خداوند متعال می‌خواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکم‌فرما کند. دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ حل تهافت بین «قد أفطر» و «و هو صائم» در روایت سماعه 🔸 در روایتی از سماعه می‌‎خوانیم: «قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ كَذَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَقَالَ قَدْ أَفْطَرَ وَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ وَ هُوَ صَائِمٌ يَقْضِي صَوْمَهُ وَ وُضُوءَهُ إِذَا تَعَمَّدَ»، ابتدای روایت آمده است که: «قَدْ أَفْطَرَ وَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ»، یعنی روزه کسی که در ماه مبارک بر خدا کذب بسته صحیح نیست و باید آن را قضا کند، بعد در ادامه می‌گوید: «وَ هُوَ صَائِمٌ» که ظاهرش این است که روزه‌اش صحیح است و نیاز به قضا ندارد. این روایت به ظاهر جمع بین متناقضین کرده است که باید راه حلی برای رفع این تناقض ارائه کرد. 🔹 آقای خویی برای خروج از تناقض چهار توجیه برای جمله «و هو صائم» بیان کرده که در همۀ آنها مناقشه کرده و در نهایت فرموده: «كيفما كان، فلا يحتمل ظهور قوله: «و هو صائم» في صحّة الصوم، للزوم المناقضة، فإن تمّ الوجه الأوّل وإلّا فغاية الأمر أن تصبح الرواية مجملة فتسقط عن الحجّيّة ويردّ علمها إلى أهلها.» 👈 ادامۀ بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/w33189 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🖌حفظ حوزۀ علمیۀ قم 📍کرامتی از حضرت معصومه سلام الله علیها
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: (در دوره‌ای) آقای آسید ابوالحسن اصفهانی –مرجع کل– عقیده داشت که حوزه نجف که بیش از هزار سال قدمت دارد، باید محفوظ بماند و حوزه قم فرع نجف باشد. اشخاص با اجازه آسید ابوالحسن به آقای صدر وجوه می‌دادند. ولی در اواخر آقای آسید ابوالحسن «قدس سره» اجازه‌اش را پس می‌گیرد... (لذا مرحوم) آقای صدر نمی‌تواند حوزه را اداره کند. حوزه قم داشت سقوط می‌کرد... لذا آقای صدر برای اداره حوزه قم چند ماه قرض می‌کند. (مرحوم) آقای رمضانی که منشی آقای صدر بود، می‌گفت: آقای صدر دوازده هزار تومان مقروض می‌شود. در آن زمان دوازده هزار تومان پول بسیار زیادی بود. پس از چند ماه آقای صدر مجبور می‌شود بگوید که دیگر نمی‌توانیم شهریه بدهیم. (مرحوم) آقای رمضانی (نقل می‌کرد که) آقای صدر گفت:‌‌ همان ایام چند طلبه به منزل ما آمدند و گفتند: شنیده‌ایم که شما فرموده‌اید این دفعه شهریه ندهند. گفتم: بله، همین‌جور است. تا حالا هم این چند ماه را قرض کردم و شهریه دادم و قرض کردن حدی دارد و بیشتر از این در قدرت و توان ما نیست. آن طلبه‌ها گریه می‌کنند و می‌گویند که ما با این سختی به حوزه آمده‌ایم و به اقلِّ ضرورت اکتفا کرده‌ایم. الان حتی پول رفتن به وطن خود را نداریم که برگردیم. اگر شهریه ندهید، در این شهر چه کنیم؟ ایشان می‌فرمود: آن‌ها که گریه‌شان گرفت، من هم گریه کردم و گفتم: شما بروید، من شب فکری می‌کنم. آنها می‌روند. آقای صدر سحر بعد از اینکه نماز صبح را به جماعت می‌خوانند، به حرم می‌روند و به حضرت معصومه علیها السلام خطاب می‌کنند: عمه‌جان، اگر عُرضه دارید، ‌این طلبه‌ها را اداره کنید؛ اگر ندارید، به پدر یا برادر ارجاع بدهید و از آن‌ها کمک بگیرید. این طلبه‌ها که خدمت دین جدّت می‌کنند، آیا باید از گرسنگی بمیرند؟ و الّا من دیگر برای زیارت نمی‌آیم! و بیرون آمدم. ناگهان متوجه شدم که چرا باید چنین تعبیری کنم و این جور خلاف ادب برخورد کنم؟ خیلی ناراحت شدم. ولی کار از کار گذشته بود. خلاصه، از حال طبیعی خارج بودم و چنین حرفی زدم. با ناراحتی منزل آمدم و شروع کردم به خواندن قرآن؛ ولی دیدم که چشمم قرآن را درست نمی‌بیند. در آن هنگام مشهدی محمد خادم آمد و گفت که یک شخص کلاهی کیف به دست آمده و می‌گوید که می‌خواهم آقا را ببینم. چون آن وقتِ صبح وقتِ ملاقات نبود و گاهی برای دستگیری افراد در آن وقت می‌آمدند، خادم به تردید می‌افتد و احتیاط می‌کند و می‌گوید که آقا حرم رفته بودند، بروم ببینم آیا تشریف آورده‌اند یا نه که اگر قرار باشد آقا مخفی بشوند، فرصت باشد. آقای صدر می‌فرمود: گفتم که برو بگو بیاید، بلکه ما راحت بشویم! خادم می‌رود و به کلاهی اجازه ورود می‌دهد. آن شخص کلاهش را روی زمین گذاشت و دست آقا را بوسید و گفت: «من می‌دانم که الان وقتی نیست که خدمت آقا برسیم و مزاحم شویم، ولی من از شیراز می‌آمدم. به تپه سلام قم که رسیدم، به ذهنم آمد که من الان دارم می‌روم. اگر در این راه‌های مخوف که پر از چاله بود و با این ماشین‌های ناجور بمیرم، حقوق شرعی خودم را نداده و مدیون از این دنیا رفته‌ام. لذا به راننده‌ام گفتم که نیم ساعت به من وقت بدهید. شما بروید و زیارت کنید و در این مدت من هم کاری دارم، انجام می‌دهم و می‌آیم. راننده هم موافقت کرد. لذا وقت دیگری نبود؛ از این رو، الان مزاحم شدم.» کیف را باز کرد. چمدانش پر از پول بود. تمام قرض‌های ما و شهریه یک سال حوزه را پرداخت کرد و رفت. آقای صدر می‌گفت: بعد از آن رفتم حرم و از حضرت معصومه (س) عذرخواهی کردم و عرض کردم که شما عُرضه دارید و خوب هم عُرضه دارید! ❇️ برگرفته از: جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۵۶۸ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🖌«فقه تربیت جنسی» کتاب شد ◀️ کتاب «فقه تربیت جنسی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی، در هفت فصل و ۳۸۴ صفحه سامان یافته است. فصل اول: مقدمات فقه تربیت جنسی؛ فصل دوم: پیشینه فقه تربیت جنسی؛ فصل سوم: مسائل زیربنایی فقه تربیت جنسی؛ فصل چهارم: مبانی تربیت جنسی؛ فصل پنجم: عقل؛ فصل ششم: بهنجاری و نابهنجاری؛ فصل هفتم: مبانی تربیت جنسی و اصول مرتبط با آن. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: 👉 B2n.ir/y56033 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 🔹توضیحات استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»: کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمی‌آموزد. کسی که وارد «رجال» می‌شود باید پشتوانه‌ای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که می‌خواهند در رجال کار کنند، تدوین می‌شد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است. @mfeqhi
هدایت شده از پله پله تا اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣2️⃣ بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تورم و آثار آن 🎤با استفاده از محضر آیت الله نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 آبان 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
🛑فراخوان ✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855 ⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس. ❇️ارسال و مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar 📞تماس: 02537840071 🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
علم امام ❓در باب علم ائمه(علیهم السلام) دو نظر مطرح است: برخی می‌گویند ائمه علیهم السلام علم فعلی به اشیاء دارند و گروهی دیگری قائلند که زمانی که بخواهند می‌دانند. نظر حضرتعالی چیست؟ 🔆 آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در مجموع با مراجعه به ادلّه، قول «إن شاؤوا علموا» بر علم فعلی ترجیح دارد. معصومین علیهم السلام مستجاب الدعوه بودند و اگر از خداوند متعال می‌خواستند، خداوند استجابت می‌کرد. ❇️ منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۶۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi