eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅ جمع بین روایات تنصیف مهر در عین مهر و در قیمت آن 📌 برخی روایات فقهی در جوامع احادیثی وارد شده است که در نگاه نخست معارض به نظر می رسند، ولی در کتب فقهی به درستی به آنها پرداخته نشده و تعارض باقی مانده است. از جمله این روایات، روایاتی است که می گوید زوج مهریه را وصیف یا غنم یا امثال آنها قرار داده و قبل از دخول، همسر خود را طلاق داده است و باید مهر نصف شود، اما در اینکه چه چیزی باید نصف شود، با هم اختلاف دارند؛ برخی گفته‌اند قیمت زمان عقد را باید لحاظ، و آن را تنصیف کرد؛ برخی دیگر نیز عین را لحاظ کرده‌اند که قهرا شرکت حاصل می شود. در این نوشتار درصدد جمع بین این روایات هستیم. 1️⃣در دسته اول، دو روایت است که به شکل سه روایت ذکر شده است؛ یکی روایت العمرکی از حضرت موسی بن جعفر(علیه‌السلام) و یکی هم روایت سکونی از امام صادق(علیه‌السلام). 2️⃣ در مقابل این دسته از روایات، دو قسم روایت است که در دو باب ذکر شده است. 🔆 متن روایات و جمع این دو دسته را اینجا بخوانید: B2n.ir/h86232 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔔 پذیرش مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 📆 زمان آزمون: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۹ صبح ❗️ مهلت ثبت نام: ۱۱ اردیبهشت ◻️ثبت‌نام و اطلاع از شرایط: 🌐 https://paziresh.ismc.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال معاونت پژوهش 🆔️ @pajoohesh_mfeb
🔆 مسابقۀ نگارش مقالات فقه اقتصاد در نجف برگزار می‌شود 👈 برای مشاهدۀ موضوعات پیشنهادی و کسب اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید: B2n.ir/r51550 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ قَوما كانوا سِراجا وَمَنارا؛ كانوا دُعاةً إلَينا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم» خداوند رحمت كند آن گروهی را كه چراغ و مناره (هدايت)اند و مردم را با اعمال خود و با نهايت توان‌شان به سوى ما فرا مى‌خوانند. تحف العقول؛ ص301 ▪️سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب، ششمین حجت بالغۀ الهی، حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت علیهم‌السلام، تسلیت می‌گوییم. @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅شمول یک روایت نسبت به متعارضین 📌 از جمله روایاتی که شاید گفته شود مربوط به باب تعارض است، روایت «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ وَ كُلُّهُمْ ثِقَةٌ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْكَ حَتَّى تَرَى الْقَائِمَ فَتَرُدَّهُ عَلَيْهِ»‌ است، به این بیان که اگر احادیث رسیده از ثقات با یکدیگر تعارض کرد مردم مخیرند به هر کدام از آنها عمل کنند تا امام را ملاقات کنند و حکم را از او بپرسند. آقای خوئی بر این عقیده است که این روایت مربوط به حجیت خبر ثقه است. در این نوشتار درصدد بررسی ارتباط این روایت به باب تعارض هستیم. 🖌 اولین قرینه که به مجرد ملاحظه روایت به ذهن خطور می کند که مربوط به باب تعارض است، تعبیر «فموسع علیک» است، بدین بیان که دست شما باز است و می توانید به هر کدام از آنها عمل کنید. و لکن این قرینه ناتمام است؛ چه اینکه شاید توسعه از جهت فحص و ملاقات با امام باشد، یعنی نیاز به فحص و ملاقات امام نیست، بلکه قبل از فحص هم می توان به روایت عمل کرد و لازم نیست صبر کنید تا وقتی امام را ملاقات کنید. ✳️ عمده شاهد که شاید بدان استدلال شود بر اینکه روایت مربوط به باب تعارض است، ظاهر روایت است، بدین بیان که اگر همه اصحاب یک حدیث را بگویند و همه هم از ثقات باشند جای شک نیست تا حضرت بفرماید بعدا از امام سوال کنید، لذا ظاهر حدیث مربوط به جایی است که اصحاب با یکدیگر اختلاف دارند، یعنی اصحاب با اینکه ثقه هستند روایاتی مخالف هم نقل کرده‌اند. 🔆 این شاهد هم به نظر ناتمام است؛ زیرا چه‌بسا صدور روایتی مسلم باشد، ولی جهت صدور آن مشکوک باشد؛ لذا همین مسئله موجب شبهه و سوال شده که آیا اگر حدیثی را همه اصحاب ثقات نقل کرده باشند و احتمال تقیه‌ای بودن آن داده شود، عمل به آن جایز است یا خیر؟ حضرت می فرماید عمل به آن جایز است تا زمانی که امام را ملاقات کنید و از او سوال کنید. بنابراین ظاهر ابتدایی روایت این است که همه یک حرف را می زنند، نه اینکه متعارض حرف می زنند، منتهی چون از ناحیه صدور مشکوک است، از امام حکم مسئله را پرسیدند، مخصوصا که در فراز «إِذَا سَمِعْتَ مِنْ أَصْحَابِكَ الْحَدِيثَ»، کلمه حدیث به صورت مفرد استعمال شده، نه الاحادیث. ✅ حق این است که اختصاص روایت نه به صورت فرض تعارض صحیح است و نه به خصوص فرض تقیه بودن روایت؛ زیرا ظاهر روایت این است که حدیثی از اصحاب ثقات به دست ما رسیده و به جهتی از جهات، مثل احتمال تقیه‌ای بودن، یا معارض داشتن، یا مخالفتش با ارتکاز یا شهرت عملی بین اصحاب یا موافقتش با عامه نمی دانیم به آن عمل کنیم یا دست نگه داریم تا امام را ملاقات کنیم و حکم مسئله را از او سوال کنیم، حضرت می فرماید نیاز نیست منتظر بمانید تا ما امام را ملاقات کنید، مجاز هستید عمل کنید، وقتی امام را دیدید از او سوال کنید. بنابراین روایت مطلق است و صورت تعارض را نیز شامل است. 👈 متن این یادداشت را اینجا بخوانید: B2n.ir/t97100 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🌟نکات و اشارات🌟 ✅وحید بهبهانی توجه ویژه‌ای به منابع اولیه داشت استاد معظّم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی: ✴️ اساسا در نهضت اخباری‌گری، اخباری‌ها برخی امتیازات نفسی مانند زهد و تقوا و امثال اینها را داشتند. این مسأله معمولا غیر قابل انکار بوده است و اخباری‌ها، علمای بسیار با ورعی بودند و حتی از این جهت ضرب المثل‌هایی بودند. مثل سید هاشم بحرانی که از معروفین است و صاحب حدائق می‌گوید که اگر عدالت قرار باشد ملکه باشد، فقط احراز عدالت دو نفر می‌شود، مقدس اردبیلی و سید هاشم بحرانی. ❎ اما اگر جنبه‌های شخصی‌ این موضوع را کنار بگذاریم، یکی از تأثیراتی که این اخباری‌ها در فرهنگ شیعه گذاشته‌اند که بسیار مهم و مثبت است، توجه به منابع اصلی است. التفات دادن به منابع اصلی و تأکید بر اینکه باید مطالب را از روایات بیرون بکشیم و بحث‌های عقلیِ بیخود را کم کنیم نتیجه همین جریان است. این تنبیه بسیار خوبی بود که در اثر حرکت اخباری گری ایجاد شد و واقعا هم مثمر ثمر است. 🔹 اخباری‌ها در عین تأکید بر لزوم مراجعه به منابع اولیه، زمینه‌های آن را هم خودشان فراهم نمودند. اگر دقت کنید، همهء مؤلّفین کتب حدیثی و جوامع حدیث متأخر، یا اخباری هستند و یا تمایل به اخباریگری دارند. شیخ حر عاملی، ملا محسن فیض اخباری هستند؛ و مرحوم مجلسی هم تمایلات اخباری داشته است. 🔸من در مجموع نهضت اخباری‌گری را نهضتی بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. برخلاف بعضی تصورات که از اخباری‌گری، همیشه به عنوان یک واپس‌گرایی یاد می‌شود، به نظر من اصلا اینطور نیست. ✳️ اما در عین حال نباید از یاد برد که نهضت اخباری‌گری، نهضتی بود که عمق نداشت. یعنی این نهضت اگر چه مراجعه به منابع را به ارمغان آورد، ولی نه با عمق. بعدا وحید بهبهانی و امثال ایشان که جریان اصولی را بازسازی کردند، از اخباری‌گری، توجه به منابع را گرفتند. از این جهت، وحید بهبهانی و امثال ایشان که خیلی اهل تتبع هستند به منابع اولیّه توجه ویژه‌ و عمیقی دارند و این امتیاز وجود دارد.🔺 ▪️درس خارج اصول فقه استاد معظّم حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی، به تاریخ سی‌ام آبان‌ماه ۱۳۸۶ —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتظرتان هستیم 📚مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام وابسته به دفتر آیه الله العظمی شبیری زنجانی 📌مصلی تهران - شبستان، سالن 4 - راهروی 22 - غرفه 534 (روبرو ستون 103) 📆19 الی 29 اردیبهشت ماه 1403 ⏱از ساعت 10 الی 20 @zanjanibooks
🔔 ثبت نام بُن کتاب طلاب و دانشجویان آغاز شد. ◻️ یارانه خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۷۰۰هزار تومان است که از این مقدار۴۲۰هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ◻️برای ثبت‌نام بن کتاب اینجا را کلیک کنید ◻️سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.
🔸انتشارات مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه‌السلام عرضه کننده تألیفات مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (ره) و آثار علمی آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه فیزیکی:🔻 شبستان، سالن ۴ - راهروی ۲۲ - غرفه ۵۳۴ (روبروی ستون ۱۰۳) غرفه مجازی:🔻 http://B2n.ir/u09695 @zanjani_net
شماره 61 نشست علمی با موضوع: ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری» 🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا 📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403 ⏱ساعت 17/30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
مدیر حوزه های علمیه: مدرسۀ فقهی امام محمد باقر(ع) حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی است 📌آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین شبیری فرزند آیت الله العظمی شبیری زنجانی و اعضای هیئت مدیره انجمن دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد با تمجید از فعالیت ها و اقدامات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اظهار کرد: این مدرسه از امتیازات بالایی برخوردار است و حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی می باشد که برکات زیادی داشته است. 🔆 آیت الله اعرافی گفت: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با همین هویت حوزوی یک کار منضبط و منطبق بر اصول حوزوی دارد و تحت زعامت مرجعیت، فارغ التحصیلان و تجربیات بالایی دارد. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: http://www.B2n.ir/r67759 —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi