❇️نشستهای تخصصی فقه پژوهی به صورت آنلاین به مناسبت هفته پژوهش
✳️متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/007716
#خبرنامه_پژوهشی
—-
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹اولین نشست تخصصی مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در هفته پژوهش
🔸با موضوع: جایگاه مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی
🔸با ارائه استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن حسینی فقیه
(مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
▪️امشب (شنبه 22 آذر) از ساعت 18
▪️آدرس وبینار:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh1
eitaa.com/masathe4
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
#هفته_پژوهش
#نشست_تخصصی
🔹 هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند:
نشست های تخصصی فقه سلامت
🕰 یکشنبه ۹۹/۹/۲۳ ساعت ۱۲
📝 موضوع: ضرورت پژوهش های فقهی در روشهای درمان ناباروری
اساتید:
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مروارید
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 دوشنبه ۹۹/۹/۲۴ ساعت ۱۰
📝 موضوع: فقه سلامت در پژوهشهای معاصر جهان عرب
استاد: حجت الاسلام مهدی عصمتی
🕰 سه شنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۹
📝 موضوع: گام به گام مقالات فقه سلامت از تألیف تا چاپ
استاد: حجتالاسلام محمد عربشاهی
🕰 سهشنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بررسی ابعاد پژوهش های فقهی در دانش ژنتیک
استاد: حجتالاسلام دکتر محمدعلی قاسمی
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بایسته های پژوهش در فقه سلامت
استاد: دکتر سعید نظری توکلی
☑️ حضور در نشست با استفاده لینک زیر:
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید.
اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید:
کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo
سایت اینترنتی: www.salamngo.ir
کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo
صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag
✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🗓تقویم شیعه؛
☑️ 27ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری "ره" (27 ربیعالثانی 1405 برابر با 30 دی 1363)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» (ج3، ص 625) درباره تقوای خارقالعاده آن فقیه عالیمقام گفتهاند:🔻
«آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی میپرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان میکرد. مثلاً میفرمود:
«شیخ مرتضی انصاری چنین میفرماید، صاحب جواهر چنین عقیدهای دارد و ...»، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول میکرد، مثلاً: آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده میکرد با اینکه خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود.»
@zanjani_net
۲۸ ربیع الثانی؛ سالروز ارتحال مرحوم علامه امینی(۱۳۹۰ه.ق)
دقّت در انتخاب عنوان کتاب
🔸آقای آذری قمی از آمیرزا محمد تقی قمی(مؤسس دار التقریب در مصر) سؤال کرد: آیا «الغدیر» در مصر جا افتاده است یا نه؟ ایشان گفت: نه. علتش نام «الغدیر» است که مانع نزدیک شدن اهل سنت به کتاب است.
🔹اگر آقای امینی نام و موضوع کتابش را «رحلة النبی(ص)» یا «حجة الوداع» میگذاشت و در ضمن نقل تاریخ مربوط به حجة الوداع، مسأله غدیر را مطرح میکرد، ممکن بود کتاب ایشان در مصر جا بیفتد، ولی چون علمای سنّی به نام «غدیر» حساسیت دارند، اصلا به سمت کتاب ایشان نمیروند تا آن را مطالعه کنند.
🔸عنوان کتاب و نام در اقبال اهل سنّت دخیل است. یکی از فرقهای مرحوم امینی با سید شرفالدین در نحوه نامگذاری کتابهایشان بود.
سید مرتضی فیروز آبادی مؤلّف کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة» انتخاب نام کتابش را به آقای آسید مرتضی عسکری واگذار کرد؛ چون ایشان با اهل سنت مناظره میکرد و با مذاقشان آشنا بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۶۰۴
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉@mfeqhi
🔰تطبیقات
✅طهارت آب حمام و بیان روایات بر اساس موارد غالب در زمان صدور
🔸اشاره
حمامهای قدیم دارای منبعی برای ذخیره آب قنات یا چاه بودند که آب آن پس از گرم شدن به داخل حوضچههای کوچک و یا حوضچهای بزرگ که خزینه نام داشت هدایت میشد. بحث طهارت آب حمام از این رو مطرح شد که گاهی میزان آب حوضچهها، کمتر از کر بود. ضمن اینکه افراد مختلفی از این آب برای طهارت از حدث یا خبث استفاده میکردند. از همین رو، تعدادی از روایات رسیده از معصومین علیهمالسلام و بخشی از مباحث فقهی کتاب طهارت به بحث طهارت آب حمام اختصاص یافته است.
🔹بحث فقهی
درباب طهارت آب حمام، چهار قول مطرح است.(ن.ک: التنقیح فی شرح العروة،آیةالله خوئی، ج۲، ص ۲۲۷) صاحب جواهر بر این باور است که با توجه به اطلاق ادلّهی پاک بودن آب حمام، حتی اگر آب حوضچهها به منبع متصل نباشد و مجموع آب به اندازه کرّ نباشد، باز هم به واسطه اطلاق روایات، آب حمام پاک است.(جواهر الکلام، ج۱، ص ۹۵-۱۰۰)
🔸اما مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی تمسّک به اطلاق را در اینجا صحیح ندانسته و میفرماید: « دلیل اطلاق که صاحب جواهر ادعای آن را دارد، ضعیف است، چرا که دلیل بر اساس مورد غالب وارد شده است؛ از این رو که غالبا آب حمام شامل کر است.»
🔹ایشان همچنین ذکر آب حمام در روایاتی همچون روایت بکر بن حبیب را (عن ابی جعفر علیهالسلام: «ماء الحمّام لابأس به اذا کان له مادّة» وسائل الشیعة، ج۱، ص ۱۴۹،ح۴) به واسطه خصوصیت در محل ابتلا دانسته و میفرمایند: «تخصیص به ذکر حمام در دلیل، به واسطه خصوصیت در حکم نبوده، بلکه به واسطه خصوصیت در ابتلاء است؛ چرا که در آن زمان حوضهایی که منبع داشتند تنها در حمامها پیدا میشدند. در حقیقت آب حمام با اتصال به منبع آب، داخل در مستثنی منه نمیشود و با انفصال از آن، استثنا از کلیّت مذکور نخواهد بود.»
👈بنابراین حکم آب حمام، تفاوتی با آبهای دیگر نخواهد داشت.
✅ آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی نیز در رساله توضیح المسائل خود همین حکم را بیان نموده و در مسأله ۳۶ میفرمایند: «در حمامهایی که به آب لولهکشی متّصل نیست، آبی که از شیرها و دوشهای آن میریزد، اگر با آب لولهها و حوض که متّصل به آن است، به قدر کرّ باشد، کر محسوب میشود.»
▪️در این زمینه نگاه کنید به: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیةالله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص۱۶۷
#تطبیقات
#طهارت
#آب_حمام
#مستنبطات
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
نگاهی به مقالات شماره پاییز «پژوهشهای فقهی» و «فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی»
#تازههای_نشر
#نشریه
#فقه
#خبرنامه_پژوهشی
اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/934535
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از شبکه نوآوریهای فقهی صراط
سومین نشست شبکه نوآوریهای فقهی صراط
قرارداد ریپو و شرط باز خرید در بیع
ارائه: فاضل مكرم حجةالاسلام و المسلمین محمد عشایری
زمان: یکشنبه ۷ دی ماه، ساعت ۱۲:۴۵
مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام
ثبت نام با ارسال پیامک : ۰۹۱۰۲۸۲۸۵۲۷
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
۹ جمادی الاولی: شهادت شیخ محمد بن مکی عاملی (شهید اول) سال۷۸۶ه.ق
📝نظر حضرتعالی در باب کتاب دروس شهید اول چیست؟
📚آیتالله العظمی شبیری زنجانی: کتاب دروس شهید اول که ناتمام ماند، بعد از مراجعه به جواهر و همه کتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زیادی در آن وجود دارد که در این کتابها نیامده است. کتاب دروس کتاب تازهای است و بر فقیه لازم است که حتی بعد از مطالعه جواهر الکلام به دروس مراجعه کند و از مطالب ابتکاری آن بهره ببرد.
#پوستر
#استفتائات
—
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰آثار پژوهشی
✅دلالت صیغه نهی بر حرمت
✳️ آیتالله العظمی شبیری زنجانی دلالت نهی بر حرمت را از چه باب میدانند؟
🔅به نظر ما هیئت «لا تفعل» دلالت بر حرمت دارد؛ امّا در مورد تقریب دلالت این هیئت بر حرمت، دیدگاهای متعددی وجود دارد که در ذیل به بررسی آنها پرداخته میشود:
🔹اوّل. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، وضعی است
🔸دوم. دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت، اطلاقی است.
🔹سوم. برخی مانند مرحوم آقای خوئی دلالت هیئت «لا تفعل» بر حرمت را از باب حکم عقل یا عقلاء، میدانند.
🔆نظر حضرت استاد در این باره را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/140582
#اصول
#دلالت
#دلالت_نهی
#آثار_پژوهشی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
🏴
مجلس عزاداری شهادت جانسوز امّ الائمةالنجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
▪️سخنرانان: حجج اسلام آقایان حائری قزوینی، میردامادی و رفیعی
▪️مداح: آقای حاج عباس حیدرزاده
▫️زمان: دوشنبه تا چهارشنبه(13 تا 15جماديالأول) - ساعت 10:30
▫️مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه6، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر پخش خواهد شد.
@zanjani_net
🔰تطبیقات
✅ تنزیل اطلاقات بر مرتکزات عقلائیه
🔸اشاره
بعضی از فقها غساله را پاک میدانند. استدلال این گروه بعد از اصل و روایات (وسائل الشیعه، ج۱، ص ۲۲۲) به این دلیل است که اگر غساله در اثر نجاستی که در لباس است منفعل شود، هرگز نمیتوان لباس نجس را با آب قلیل آب کشید.(المسائل الناصریات، ص ۷۳)
🔹نقد دلیل
اما دلیل این دسته از فقها مورد نقد مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی قرار گرفته است. ایشان میفرماید: «بین نجاست آبی که از لباس بیرون آمده و نجاست آبی که در آن باقی مانده، ملازمهای نیست؛ چرا که مرتکز ذهنی، انتقال آلودگی از لباس به آب است، مانند آلودگیهای صوری. گویی آب، کثافات لباس را به خود میگیرد و آن را میبرد، و از همین رو آب، آلوده و لباس، طاهر خواهد شد. بنابراین اطلاقات ادله تطهیر بر همین ارتکاز منزّل شده است؛ اطلاقاتی که حکم میکند که آب نجس است و محل پاک؛ و از همین رو مشهور قائل به نجاست غساله شدهاند.»
البته ایشان آبی را که برای استنجا استفاده شده است مستثنی میدانند، آن هم به دلیل دستهای از اخبار که به نجس نشدن چنین آبی تصریح نمودهاند.
✅توضیح المسائل
در مسأله ۲۷ رساله آیتالله شبیری زنجانی درباره «غساله آب قلیل» میخوانیم:
آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است، بلکه بنابر احتیاط از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاسات برای آب کشیدن چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود، باید اجتناب کرد، حتی بنابر احتیاط در صورتی که محلّ به مجرّد شستن با آن آب پاک شود، باید از آن اجتناب کرد.
ولی آبی که با آن مخرج بول یا غائط را میشویند با پنج شرط پاک است:
اول: بو، رنگ یا مزه ان به سبب ملاقات با نجاست تغییر نکرده باشد.
دوم: نجاستی از جای دیگر به آن نرسیده باشد.
سوم: با بول یا غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون نیامده باشد.
چهارم: ذرّههای غائط در آب نباشد.
پنجم: بیشتر از معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
▪️برای بحث بیشتر ن.ک: مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام، آیتالله حاج سید احمد زنجانی، ج۱، ص ۱۶۸
#تطبیقات
#طهارت
#غساله
#مستنبطات
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi