هدایت شده از 📹 پخش زنده مرکز تحقیقات اسلامی 📹
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
23.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (3)
(انتشار بمناسبت دهم فروردین، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعیان آیتاللهالعظمی بروجردی رضوان الله علیه)
🔸آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
«آیت الله العظمی بروجردی به رعایت آداب مقیّد بودند»
#صد_سالگی #حوزه_علمیه
#آیت_الله_بروجردی
#مرکز_فقهی #امام_محمد_باقر علیه السلام
@zanjani_net
S.Javad1.Shobeiri4020109.mp3
18.81M
#فایل_صوتی
💠نقش حمل بر متعارف در استنباط فقهی (1)
🔹استاد سید جواد شبیری زنجانی
🔸 نیازمند به استخراج قواعد اصولی از مباحث فقهی فقهای بزرگ هستیم و باید اصول ما از طریق فقه ما غنی شود.
🔹 گاهی مباحث مختلف اصولی ما، یک رشتۀ اتصال دارند که اینها را هم باید بشناسیم تا ارتباطات مباحث مختلف اصولی را بیابیم.
🔸مطلقات ذاتاً به افراد متعارف انصراف نداشته، بلکه افراد نادر را هم شاملند.
🔹گاهی قیود غالبی مفهوم به نحو سالبۀ جزئیه هم ندارند.
🔸 میتوانید متن این بحث را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/e42550
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تبریک #میلاد
🔹قال رسول اللّه صلّیالله علیه وآله:
«الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ وَ إِنَّ رَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ»
فرزند شايسته، دسته گلى از جانب خداوند است كه ميان بندگانش قسمت مى كند و همانا دو گل خوشبوی من از دنیا، حسن و حسين هستند.
🔺 الكافي، ج6، ص2، ح1
🔸فرخنده عید ولادت با سعادت کریم اهلبیت، سید جوانان اهل بهشت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) را محضر مبارک امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و همۀ موالیان و محبین خاندان عصمت (علیهم السلام) تبریک میگوییم.
@zanjani_net
🔰یادداشت محقق
✅ وظیفه هنگام شک در اتیان یکی از عقبههای سهگانه
🔸 اگر کسی رمی یکی از جمرات را انجام نداده است، ولی نمی داند که کدام یک است، آیا فقط باید رمی جمره ثالثه را انجام بدهد؟ یا رمی جمره وسطی را نیز باید قضا کند؟ نسبت به عقبه اولی بی شک قضا ندارد، چون هم بعد از وقت است و هم قاعده تجاوز نسبت به آن جاری است، نسبت به جمره ثالثه هم شکی نیست که باید انجام دهد؛ زیرا یا این را نیاورده یا قبلیها را نیاورده است که بالتبع ثالثه باطل می شود، پس قطعا امر جمره ثالثه باقی است، مگر اینکه قاعده تجاوز را شامل آن بدانیم که در این صورت چیزی بر عهده او نیست.
🔹 توضیح اینکه جواب از این سوال که وظیفه شاک در اتیان یکی از جمرات ثلاث چیست را طبق مبانی متعدد می توان به سه شکل بیان کرد که:
1️⃣ اول: بنابر اینکه قاعده شک بعد از وقت مختص به نماز نباشد -که مختار ما چنین است-، شک نسبت به عقبه اول و دوم شک بعد از وقت است و حکم به صحت آن دو می شود و باید جمره ثالثه را انجام دهد.
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
👉 https://b2n.ir/w04304
#یادداشت_محقق
#فقه
#حج
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
✅نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق ره درباره #شب_قدر
🔹 شیخ #صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
💬 آیت الله شبیری زنجانی
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
🔰نقد و نظر
✅ نقد کلام شیخ در ملازمۀ تلف مأخوذ معاطاتی با ملیکت آخذ آن
🔸مرحوم شیخ در بحث معاطات مکاسب – بنابر قول به حصول اباحه تصرف با معاطاه- فرمودهاند که اگر جنس معاطاتی در نزد شخص تلف شود لازمهاش این است که به ملکیت او در آمده است.
🔹تقریب کلام ایشان این است که آخذ معاطاتی اجماعاً هنگام تلف، ضامن مثل و قیمت نیست، و از طرفی علی الید اثبات ضمان آخذ به مثل یا قیمت را می کند، و برای اینکه دلیل «علی الید» تخصیص نخورده باشد حکم می کنیم که مأخوذ معاطاتی در ملک آخذ تلف شده، نه در ملک دافع؛ در نتیجه ایشان می گوید استصحاب اقتضا می کند که تا زمان تلف، ملک آخذ نشده و زمان تلف یقین میکنیم که ملک شده.
🔆 یک بحث اختلافی بین مرحوم شیخ و آخوند مطرح است که اگر حکم فردی معلوم باشد، ولی ندانیم مصداق عامی است که از آن تخصیص خورده یا اصلا مصداق آن نیست، آیا برای محفوظ ماندن عموم عام می توان کشف کرد که مصداق آن عام نبوده است؟ برای مثال خطابی وارد شده که «العلماء یجب اکرامهم»، و می دانیم زید اکرامش واجب نیست، اما نمیدانیم عالم است و تخصیص خورده، یا جاهل است و به تخصص از عموم وجوب اکرام خارج است.
🔹 مرحوم شیخ در اینگونه موارد می فرماید به جهت حفظ عموم عام کشف میکنیم که مصداق آن عام نبوده است. به این بیان که عکس نقیض «العلماء یجب اکرامهم» این است که «من لایجب اکرامه لیس بعالم، زید لایجب اکرامه فلیس بعالم»، پس در موارد دیگر هم حکم زید روشن می شود که حکم عالم را ندارد.
🔸 ولی مرحوم آخوند معتقد است در چیزهایی که خودش قطعی است، عکس نقیضش هم قطعی میشود، مثل مسائل ریاضیات و مقطوعات. لذا در مثل أصالة العموم که عقلا در موارد شک در مراد مقنن به آن تمسک میکنند عکس نقیضش قطعی نیست و چون در طرف نقیض، شک در مراد نداریم مشمول بنای عقلا هم نیست، یعنی اصلی عقلایی نداریم که اثبات کند زید تخصصا خارج است.
👈 متن کامل این بحث را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/d28436
#نقد_نظر
——
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
S.Javad-Shobeiri14020110.mp3
12.85M
#فایل_صوتی
💠نقش حمل بر متعارف در استنباط فقهی (2)
🔹استاد سید جواد شبیری زنجانی
🔸 جایگاه «حکمت و علت» در بحث حمل بر متعارف
🔹 جاایگاه «مطلق و مقید» در بحث حمل بر متعارف
🔸دو تطبیق روایی از این بحث
🔹 میتوانید متن این بحث را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/s25218
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ اشکال به کلام شیخ مبنی بر عدم نظارت آیه نبأ به جریان اصل عدم خطا
🔸از عبارت شیخ در بعضی مواضع فهمیده می شود که ایشان «صدّق العادل»(آیه نبأ) را ناظر به احتمال تعمد خلاف می داند، نه احتمال خطا؛ زیرا عادل و فاسق از جهت احتمال خطا مشترکند و شرط جریان اصل عدم خطا ضابط بودن مخبر است، نه عدالت وی.
🔹با توجه به این مطلب این سؤال پیش می آید که «صدق العادل» اگر تنها به تعمد ناظر باشد، در جایی که احتمال داده می شود عادل با همین خبری که می دهد فاسق شده باشد، مشمول صدق العادل نیست؛ زیرا برای جریان اصل عدم تعمد، موضوع که عدالت است باید احراز شده باشد.
🔸 گویا شیخ برای حل این مشکل، موضوع را «عادل لولا هذا الخبر» دانسته است. یعنی اگر مخبر با قطع نظر از این جمله، عادل باشد، شارع او را ملحق به قبلش می کند. پس موضوع در اینجا ولو بالقرینه عبارت از «عادل لولا هذا الخبر» است.
🔹 به نظر می رسد کلام شیخ تمام نیست و از دو جهت قابل مناقشه است:
1️⃣ اولا: به چه دلیل آیه ناظر به نفی احتمال خطا در عادل نباشد؟
2️⃣ ثانیاً: عادل با فرض عدالتش می تواند تعمد کذب داشته باشد؛ زیرا کذب مثل ظلم نیست که محرّم ذاتی باشد. کذب گاهی به عناوین ثانویه جایز می شود. از اینرو شاید شک کنیم که عادل بخاطر تزاحم عناوین ثانویه با عناوین اولیه، کذب گفته باشد؛ ولی چون این احتمال نادر است، شارع آن را الغا کرده است.
👈 متن کامل این بحث را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/e20502
#نقد_نظر
——
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
25.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (4)
🔻جایگاه علمی مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی (م29رمضان 1393ق)
(بهمناسبت ایام سالگرد رحلت ایشان)
🔸 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مرحوم آیتاللهالعظمی اراکی از حضور ذهنی مرحوم والد نسبت به ابواب مختلف فقهی اعجاب میکرد.
ایشان به گونهای مسائل مختلف فقهی را به همراه مدارک و ادلّه و موقعیت فقهی آن (از نظر اجماع و شهرت و ..) در ذهن داشت، که گویا بهتازگی آنها را مطالعه کرده باشد.
#صد_سالگی #حوزه_علمیه
#آیت_الله_زنجانی #سید_احمد_زنجانی
#مرکز_فقهی #امام_محمد_باقر علیه السلام
@zanjani_Net
🔆 باب الأئمه علیهم السلام
🔰به مناسبت 27 رمضان، سالروز ارتحال مرحوم علامه مجلسی(ره)
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی: از مرحوم شیخ عباس قمی نقل شده است که مرحوم مجلسی را در عالم رؤیا دیدهاند که دارای مقام رفیع و استثنائی است و «باب الأئمه» است. دربارۀ وجه این تعبیر گفتهاند که چون ایشان خودش را سپر بلا قرار داده است و اشخاصی که جرأت نمیکنند به امام معصوم(ع) جسارت کنند، مرحوم مجلسی را هدف قرار میدهند. در حقیقت او خودش را سپر قرار داده است تا امام معصوم(ع) محفوظ بماند.
✅جرعهای از دریا، ج2، ص 322
#پوستر
——
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ یک استثناء در قنوت نماز جماعت
اصل دعا مستحب است و قنوت، نیز مستحبی است که به عنوان بخشی مجزا برای دعا در نماز در نظر گرفته شده است و محدودیتی هم در دعا وجود ندارد. انسان میتواند تمام حوائج مشروعش را در قنوت نماز، از خداوند بخواهد.
🔹استثنا در جماعت
اگرچه این قاعده در نماز فرادی یا جماعت، تفاوتی ندارد، اما در عین حال با یک استثنا روبرو است: مکروه است که امام جماعت فقط برای خودش دعا کند. امام جعفر صادق علیهالسلام از پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم، در روایتی، این کار را نوعی خیانت به نمازگزاران دانستهاند. در حقیقت امام جماعت، به نیابت از مأمومین با خدا سخن میگوید. دقت در ادبیات سورۀ حمد نیز مؤید همین نکته است؛ چراکه خداوند میفرماید: «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین».
🔸استثنا از حکم
ممکن است یک حکم را از این قاعده مستثنا بدانیم و آن هم در ادعیۀ مأثوری است که از معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است. برای نمونه در روایتی از امام باقر علیهالسلام نقل شده است که در قنوت نمازت اینگونه میگویی: «أللهم إغفر لی و عافنی إنّک علی کلّ شیء قدیر». البته در صورتی که اطلاق این روایات را شامل امام جماعت نیز بدانیم، میتوانیم به این استثنا حکم نماییم. در غیر این صورت، باید قائل به کراهت چنین شکل از دعا شویم.
👈در هر حال فقهایی چون سید یزدی این روایت را مربوط به ادعیۀ غیر مأثور دانستهاند. اما در مورد ادعیه مأثور، اطلاق استحباب دعا را شامل مورد جماعت نیز دانستهاند.
🔹 میتوانید متن این بحث را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/b96313
#نقد_نظر
#فقه
#صلوة
#قنوت
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi