eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 سقطی در کتاب رجال شیخ و الحاق ترجمه ی شخصی به شخص دیگر 🔻در رجال شیخ طوسی طبق نسخه ی چاپ شده، در ترجمه ی زید بن محمد بن جعفر، اطلاعاتی آمده است که با توجه به قرائنی مشخص می شود این اطلاعات مربوط به راوی دیگر بوده و در اثر سقط، در ادامه ی ترجمه ی زید بن محمد آمده است... نمونه هایی از این دست، لزوم توجه به مصادر مختلف و مقارنه ی بین آنها را روشن می کند. 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2542 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸توصیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به طلاب و دانش پژوهان: بر تحصیل عاشقانه علم و کسب فضایل اخلاقی تمرکز کنید آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی تحصیل عاشقانه علم و کسب مکارم اخلاق را از ویژگی‌های بارز علما و فقهای شیعه در اعصار گذشته دانستند و بر تمرکز طلاب جوان بر درس و تهذیب نفس تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار بیت آیت الله مصباح یزدی -که برای قدردانی از ابراز تسلیت معظم له در دفتر ایشان حضور یافته بودند- از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی ابراز تاسف کردند و گفتند: امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزه های علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم. معظم له تصریح کردند: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می گیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی گفتند: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی (رضوان‌الله‌علیه) این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می آمدند اگر می دیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می خواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و می خواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او می خواستند که در حوزه قم بماند و سعی می کردند از آن طلبه حمایت کنند. ایشان توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته دانستند و فرمودند: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند. تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی و دینی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن توجه نمی شود. معظم له استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانستند و خطاب به فرزندان آیت الله مصباح فرمودند: الحمد لله که خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید. ایشان در این دیدار درباره اساتید فلسفه، فقه و اصول مرحوم آیت الله مصباح و همچنین آثار منتشر نشده ایشان، سوالاتی از فرزندانشان پرسیدند. @zanjani_net
🔸 💠 تفصیل بین موضوعات تقییدی و ترکیبی در جریان استصحاب 👤 🔻برخی آقایان در بحث استصحاب بین موضوعات تقییدی و ترکیبی تفصیل قایل شده اند. محل بحث جایی است که موضوع یک حکم متشکل از دو جزء باشد که یک جزء بالاستصحاب و جزء دیگر بالوجدان(یا بالاستصحاب) ثابت میشود. در این بحث برخی همچون مرحوم آقای صدر فرموده اند گاهی این دو جزء ترکیبی لحاظ می شوند در اینصورت مشکلی در جریان استصحاب وجود ندارد ولی گاهی این دو جزء به نحو تقییدی لحاظ می شوند در اینصورت اثبات یک جزء بالاصل و ضمیمه نمودنش به وجدان جزء دیگر، نمی تواند تقید این دو به یکدیگر را ثابت کند زیرا از قبیل اصل مثبت است... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۸/۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2327 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط اول استصحاب در کتب اصولی، برای جریان استصحاب، چند شرط ذکر شده است. در چیستی شرط اول، میان علماء اختلاف نظر وجود دارد. ثمره‌ی تبیین شرط اول، در نحوه‌ی استدلال برای اثبات این شرط ظاهر می‌شود، چنان که مرحوم امام، استدلال شیخ اعظم برای اثبات این شرط را نادرست دانسته و ناشی از خلط در تصویر شرط، دانسته‌اند. از نظر عملی، ثمره‌ای بر نحوه تبیین شرط اول یافت نشد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شیخ مفید و طراحی ولایت فقیه 👤 🔻شیخ مفید در جایی از مقنعه چنین می‌نگارد: و لا يجوز لأحد أن يختار النظر... این عبارت جزء قدیمی‌ترین منابع بحث ولایت فقیه است. در عبارت‌های شیخ مفید، بحث ولایت فقیه مطرح شده اما دایره‌اش محدود است. مقنعه شیخ مفید را کسی دقت بکند، طراحی‌اش برای کسی است که ولایت در دایره شیعی را می‌ پذیرد و طراحی این کتاب حکومتی است 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2546 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
|جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۰ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه بهمراه پرینت مقاله به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/festival_ismc 📞02532135608 | 609 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مولفه های دخیل در وثاقت راوی 🔻یکی از مباحث مهم و اثر گذار، تبیین مفهوم وثاقت و ضعف و مولفه های دخیل در هر یک است؛ به این معنی که وقتی در مصادر رجالی، یک راوی متصف به وثاقت یا ضعف می شود، چه اطلاعاتی درباره ی شخص راوی و روایات وی فهمیده می شود؟ در مورد وثاقت، دلالت آن بر راستگویی راوی، مسلّم است. همچنین با توجه به این که وثاقت به معنای معتمد و مورد اطمینان بودن است، دلالت آن بر ضبط نیز فهمیده می شود. علاوه بر این دو، دلالت وثاقت بر امور دیگری نیز ادعا شده است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2477 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
(شماره دهم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تااجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣ نگاهی نو به جمع میان روایات متعارض در حرمت ابدی ناشی از برخی ازدواج‌ها نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2⃣ تأملی در تحقق ارتداد با حصول شک نویسندگان:هادی محبی فردوئی، احمد حاجی ده‌آبادی 3⃣ مبانی فقهی مشروعیت اجمالی مقولۀ تشریفات و لزوم تنظیم و مدیریت اجرای آندر پرتو بایستۀ علوّ و ‌سیادت اسلامی نویسنده: مهدی درگاهی 4⃣ ساختار شناسی مباحث عمومی قراردادها در فقه امامیه و حقوق اسلامی نویسنده: محمدامین کبیری 5⃣ نقدی بر پندارۀ عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه‌های حرام نویسنده: محمد عربشاهی 6⃣ تجارت بدافزارها از منظر فقه امامی نویسندگان: فاطمه رضایی، حمیدرضا کامل نواب ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 محدوده ی اقتباس شیخ طوسی در کتاب رجال از رجال ابن عقده 🔻مرحوم شیخ در مقدمه ی رجال تصریح کرده اند که در مورد اصحاب امام صادق علیه السلام از رجال ابن عقده استفاده کرده اند: و لم أجد لأصحابنا كتابا جامعا في هذا المعنى إلا مختصرات قد ذكر كل إنسان طرفا منها، إلا ما ذكره ابن عقدة من رجال الصادق عليه السلام، فإنه قد بلغ الغاية في ذلك، و لم يذكر رجال باقي الأئمة عليهم السلام. و أنا أذكر ما ذكره و أورد من بعد ذلك من لم يورده (يذكره) آیا می توان محدوده ی اخذ از ابن عقده را مشخص کرد؟ به نظر می رسد که این امر با لحاظ ترتیب ذکر اسامی امکان پذیر است... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2541 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
▪️سالروز شهادت شیخ الائمه حضرت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد ... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال اساسی تمسک به اطلاقات در موضوعات جدید 👤 📝یکی از اشکالاتی که به تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه مطرح می شود این می باشد که انعقاد ظهور خطاب مطلق بلکه عام در کشف از عموم و اطلاق متوقف بر این است که مولی اگر نظرش به مطلق نبود امکان عرفی بیان مقید داشته باشد، اگر بیان مقید امکان عرفی نداشت ، از اطلاق‌گویی مولی نمی توانیم کشف بکنیم نظرش مطلق است و شامل همه مصادیق می‌‌شود. پاسخ اشکال این است که: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2549&pid=9109#pid9109 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم 👤 در ثمره بحث ضد اشکالی مطرح شده است که حتی اگر امر به شیء را مقتضی نهی از ضد هم ندانیم با این حال ضد عبادی باطل است چون امر ندارد. مرحوم آخوند از این اشکال این طور پاسخ داده‌اند که صحت ضد عبادی بر وجود امر متوقف نیست و وجود ملاک برای صحت آن کافی است. اما به نظر این بیان ایشان ناتمام است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2550 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir