eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
991 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 شرعیت مرحله جعل و عقلی بودن مرحله فعلیت 👤 🔻 باید دانست آنچه شارع مقدس ایجاد می کند یک قضیۀ شرطیه است مبنی بر این که «اگر مکلف مستطیع شد، حج بر او واجب می شود» و این که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکمِ وجوب حج فعلی می شود یک امر عقلی است نه شرعی چون آنچه شارع ایجاد می کند حکم کلی وجوب حج بر مستطیع است اعم از این که خارجا استطاعت محقق بشود یا نشود و این عقل است که... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2627 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی وثاقت نوفلی و سکونی یکی از اسناد مشهور و مهم در کتاب کافی سند مشهور «علی بن ابراهیم عن ابیه عن النوفلی عن السکونی» می باشد. درباره‌ی وثاقت و جلالت «علی بن ابراهیم» تردیدی نیست و «ابراهیم بن هاشم» نیز توسط متأخران توثیق شده است و قدمای اصحاب نیز حداقل قائل به حسن او هستند. اما درباره دو نفر دیگر یعنی نوفلی و سکونی بحث‌های جدی‌تری صورت گرفته است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفصیل در سرایت حکم از کلی به فرد 👤 🔻سرایت حکم از کلی به فرد تنها در مواردی صحیح است که کلی به نحو مطلق الوجود ملاحظه شده باشد و الا اگر کلی به نحو صرف الوجود ملاحظه شده باشد اتحادی با افراد ندارد تا موجب سرایت حکم از کلی به فرد شود. یک وقت شارع مقدس می گوید اکرم العالم در این صورت به عدد افراد عالم وجوب اکرام داریم و این به معنای این است که کلی عالم به نحو مطلق الوجود ملاحظه شده است که در این صورت ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2633 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 إنَّ الناقِدَ بَصیرٌ روزی آقای بروجردی در اواخر عمر شریفشان با افسوس اظهار کرده بود که من دارم با دست خالی از این دنیا می‌روم و کاری نکرده‌ام. زمانی که کشف حجاب شد، من تصمیم گرفتم قیام کنم و حتی برای شهادت آماده بودم، ولی اطرافیام مانع شدند و مرا اغوا کردند که وجودتان برای اسلام ضروری‌تر است و من از این فیض محروم شدم. آقای شریعتمداری خطاب به آقای بروجردی عرض کرد که من اگر جای شما بودم، هیچ نگرانی نداشتم و سپس شروع کرد حدود ده دقیقه خدمات ایشان را برشمرد. آقای بروجردی فرمود: اگر ناقدین اعمال مثل شماها بودند، مسئله‌ای نبود، ولی چه باید کرد که «إنَّ الناقدَ بصیر». آقای گلپایگانی از آقای بروجردی پرسید: شما روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» را معتبر می‌دانید؟ ایشان فرمود: بله، معتبر است. آقای گلپایگانی عرض کرد: اگر هیچ یک از خدمات علمی و عملی شما را در نظر نگیریم، همین دستور شما بر جمع‌آوری احادیث فقهی اهل بیت علیهم السلام برای استنباط احکام، بی‌تردید یکی از مصادیق واضح این حدیث است. آقای بروجردی وقتی این را شنید، فرمود: بله، من تنها امیدم به همین است. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19426/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 ▪️زهرا به خانه و ملک الموت پشت در ◽️از بهر قبض روح شریف پیامبر ◾️از هیچ کس نکرده طلب اذن و ای عجب ▫️بی اذن فاطمه ننهد پای پیش تر 💎حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): محبوب‌ترین بندگان نزد خداوند کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای قدم او بگذارد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه160 🏴سالروز رحلت جانسوز حضرت خاتم‌الانبیاء، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی "صلی‌الله‌علیه وآله" و شهادت مظلومانه سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام تسلیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 بحار مستدرکی در قبال وافی و وسائل 👤 🔻تذکّر این نکته مفید است که صاحب بحار در عداد منابع کتاب خود، کتب اربعه را نام نبرده اند و در ضمن کتب کثیره­ ی صدوق و شیخ قدس سرهما فقیه و تهذیبین را ذکر نکرده اند و ظاهراً وجه آن این است که غرض از تألیف بحار یک نحو استدراکی برای کتب اربعه بوده است.در قبال وافی و وسائل که اوّلی تنها جمع کتب اربعه و دوّمی در صدر منابع کتاب خود، کتب اربعه را به ترتیب : الکافی ، من لایحضره الفقیه ، التهذیب ، الاستبصار ذکر نموده و پس از آن عیون الاخبار و غیر آن را آورده­ اند. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2641&pid=9308#pid9308 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اشکالات استصحاب عدم ازلی 👤 🔻 در مورد استصحاب عدم ازلی مشکلاتی وجود دارد: اشکال اول و اصلی ترین مشکل که توسط آیت الله والد نیز مطرح شده است آن است که قضیه به نحو سالبه به انتفای موضوع عرفی است یا نه؟ عمدۀ اشکال کسانی که استصحاب عدم ازلی را نمی پذیرند عرفیت نداشتن قضیه سالبه به انتفای موضوع است لذا در مفاد کان تامه چون قضیه سالبه به انتفای موضوع نیست اشکالی هم مطرح نمی شود. در بحث ارث زمانی به طبقۀ دوم ارث می رسد که وارثی از طبقۀ اول وجود نداشته باشد حال چنانچه شک داشته باشیم این میت، وارث از طبقۀ اول دارد یا ندارد می توان استصحاب عدم تحقق وارث طبقۀ اول را جاری کرد و ربطی به استصحاب عدم ازلی ندارد.. اشکال دوم... نکته سوم... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2640 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 خمس مؤونه بعد از گذشت سال 📝 در احکام خمس بیان شده است مؤونه (ما یحتاج زندگی) که از درآمد سال (مال غیر مخمس) خریداری شده، خمس ندارد؛ لکن سؤال این است که چنانچه سال بر این مؤونه بگذرد چه حکمی دارد؟ آیا پرداخت خمس آن واجب می‌شود؟ صورت‌های مختلف مؤونه..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZAhkam ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تقسیم شهادت به مقبول و مردود و مشروط 👤 🔻 ظاهرا امر شهادت دائر مدار بین مقبول و مردود نیست بلکه حالت سومی هم دارد که مشروط است معنای قسم سوم این است به نظر می رسد اصلی در بین عقلاء‌وجود دارد به نام اصل عدم رد یعنی نه شهادت قبول می شود و نه رد می شود این مطلب شواهد متعدد دارد ....... .http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2638 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 احترام به معاصر از بعضی از اصحاب آقای خویی نقل کردند که آقای بروجردی در بدرقه‌ی آقای خویی به طرف کفش ایشان خم می‌شوند. آقای خویی فوری می‌نشیند و دست آقای بروجردی را می‌بوسد و کفش خود را جفت می‌کند. این قضیه را یکی از دوستان موثق از یکی از علمای موجّه نجف که همراه آیة الله خویی به ایران آمده بود نقل کرد. من این جریان را از آقای سید محمدحسین علوی داماد آیة الله بروجردی پرسیدم. گفت: اطلاع ندارم ولی قضیه بعید نیست که واقع شده باشد و اظهار داشت: زمانی آیة الله آسید عبدالهادی شیرازی منزل آیة الله بروجردی آمد. وقت مراجعت، آقای بروجردی ایشان را بدرقه می‌کنند. مرحوم شیرازی که مشکل چشم داشته، ابتدا مطلع نمی‌شود، ولی بعد از مقداری بدرقه متوجه می‌شود و اظهار انفعال می‌کند و به طرف آقای بروجردی به منظور بوسیدن دست دراز می‌کند و آقای بروجردی نیز به همان منظور خم می‌شود به طوری که عمامه‌هایشان به هم می‌خورد و آقای شیرازی دست خود را می‌کشد. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اختصاص خفای واسطه به موارد تلازم دایمی 👤 🔻 یکی از مستثنیات ذکر شده برای اصل مثبت خفای واسطه است به این معنا که عرف اثر واسطه را اثر خود ذی واسطه می پندارد. استاد شبیری فرمودند ادعای خفای واسطه تنها در مواردی صحیح است که تلازم بین واسطه و ذی الواسطه دایمی باشد نه موردی. مثلا ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2639 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 فرق میان نقل با واسطه و بلا واسطه یکی از مباحث شایانِ دقت در علم رجال، نکاتی است که پیرامون بررسی کیفیت انتخاب «مروی عنه» توسط «راوی» وجود دارد؛ نکاتی مانند این که راوی برای نقل روایت از شیخ روایی خود، چه خصوصیاتی را مدّ نظر دارد؛ چه زمانی اقدام به نقل بلاواسطه از وی خواهد نمود؛ به چه سبب از نقل مستقیم از وی ممانعت می‌کند یا چرا احیاناً با وجود خودداری از نقلِ مستقیم، از نقل غیر مستقیم چشم‌پوشی نمی‌کند. نوشته ی پیشِ رو در مورد یکی از مصادیق مطلب پیش گفته، به نقل روایت نجاشی از ابن عیاش جوهری پرداخته است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 کیفیت سلام زیارت عاشورا 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری در قسمت سلام های زیارت عاشورا عبارت و علی اولاد الحسین را وارد نمی دانند ایشان فرمودند: در مصادر قدیمی این مطلب را دنبال کردم در مصباح المتهجد بنابر نسخ معتبر آن را نیافتم اولین بار در برخی نسخه‌های کتاب منهاج الصلاح علامه حلی این عبارت را دیدم و به نظر می رسد در اصل زیارت نبوده‌ است و به اشتباه افزوده شده باشد. توضیح این مطلب این که ظاهرا زیارت عاشورا در اصل زیارت در حرم حضرت ابا عبد الله علیه السلام است و خواندن آن در دیگر جاها از باب احساس حضور در آن مرقد شریف است، همچنانکه خواندن آن در غیر روز عاشورا هم از همین باب است.بسیاری از زیارات حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام (همچون زیارت وارث) سه قسمت دارد: ۱. سلام بر امام علیه السلام ۲. سلام بر حضرت علی اکبر آرمیده در ضریح امام علیه السلام ۳. سلام بر شهدا یاران امام علیه السلام سلام ‌های زیارت عاشورا نیز دقیقا به همین ترتیب است: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اصحاب الحسین افزودن" و علی اولاد الحسین" از سر عدم توجه به شأن صدور زیارت است. اما اگر..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2611 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اصل عدم قرینه نداریم 👤 یکی از مقدمات حکمت، نبود قرینه‌ی متصله در کلام گوینده است. اما از کجا می‌توان احراز کرد که قرینه‌ای در کلام ذکر شده است یا نه؟ قرینه را به دو شکل می‌توان احراز کرد: وجدانی و تعبدی........ 📚 درس خارج اصول، 4 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2568 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی شمول آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صبیان 👤 🔻خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها اگر آیه شریفه ظهور در اختصاص به کبار نداشته باشد، لا اقل ظهور در عمومیت نسبت به صغار ندارد زیرا معنای شایع «تطهیر» ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2626 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 فرق میان نقل با واسطه و بلا واسطه یکی از مباحث شایانِ دقت در علم رجال، نکاتی است که پیرامون بررسی کیفیت انتخاب «مروی عنه» توسط «راوی» وجود دارد؛ نکاتی مانند این که راوی برای نقل روایت از شیخ روایی خود، چه خصوصیاتی را مدّ نظر دارد؛ چه زمانی اقدام به نقل بلاواسطه از وی خواهد نمود؛ به چه سبب از نقل مستقیم از وی ممانعت می‌کند یا چرا احیاناً با وجود خودداری از نقلِ مستقیم، از نقل غیر مستقیم چشم‌پوشی نمی‌کند. نوشته ی پیشِ رو در مورد یکی از مصادیق مطلب پیش گفته، به نقل روایت نجاشی از ابن عیاش جوهری پرداخته است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی 👤 📝مرحوم صاحب حدائق می فرماید : رجوع به مرجحات باب تعارض مختص به مواردی که امکان جمع عرفی ندارد، نیست. بلکه تعبیر "خبرين مختلفين" که در اخبار علاجیه آمده است ، اطلاق دارد و شامل مواردی که جمع عرفی هم دارند ، می شود. استاد شهیدی در پاسخ از این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2567 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 آیا به ظاهر روایات قطعی السند غیرفقهی می توان اخذ نمود؟ 👤 📝 حجیت در غیر احتجاجیات اساسا بی معناست. معمولا به مسئله عدم حجیت خبر واحد در ابواب غیرفقهی دقت می شود ولی به عدم حجیت ظواهر و جمع های عرفی در ابواب غیرفقهی توجه نمی شود. یعنی فرض کنید یک روایت قطعی السند داریم که خوردن عسل دوای هر بیماریست. آیا برای کسی که دنبال استفاده استحباب یا وجوب از این خطاب نیست و صرفا به دنبال واقع و علاج بیماری خود است، از این خطاب، واقع کشف شده است؟!.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2543 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 ارزیابی تحقق موالات در معاملات اینترنتی 📝 از آن‌جا که کسب و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) و بنگاه‌های کسب درآمد بر بستر فناوری اطلاعات، فرآیند مورد نظر برای کسب درآمدشان را بر سامانه‌های خودکاری طراحی می‌کنند که از مباشرت انسانی بی‌نیاز است، ممکن است برخی شرایط معتبر در عقد و معامله در آن رعایت نشود. یکی از این شرایط، «لزوم رعایت موالات در معامله» است که به عنوان یک اشکال جدی در این معاملات مطرح است. برای حل این اشکال،‌ ابتدا دامنۀ اشتراط موالات را بررسی نموده و سپس تحقق آن را در مقام مورد مطالعه قرار می‌دهیم...... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19524/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
مجله_تااجتهاد: ✅ نشر خبـر فحشا ✔ سیدعبدالحسین آل‌یاسین 🔹 توضیحات: آن‌چه در مقاله پیش‌رو مطرح‌شده، بررسی حکم اشاعه فحشا - به معنای نشردادن خبر فحشا نه خود فحشا– به‌صورت یک عنوان مستقل از دیگر عنوانهای محرمه است؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر «نشر خبر فحشا» تحت ادله حرمت غیبت یا تهمت و ... نیز قرار نگیرد، به‌علت صدق همین عنوان یادشده حرام باشد و در اثنای بحث‌ها، به برخی از مسائل دیگر نیز پرداخته شده است؛ از جمله: آیا «نقل خبر فحشا» بدون این‌که اشاعه و نشر بر آن صادق باشد نیز حرام می‌باشد؟ آیا نقل و بازگوکردن گناهانی که فاحشه ـ گناهی که قباحتش بیّن و آشکار است یا شدیدتر است از دیگر گناهان‌ـ بر آن‌ها صادق نیست نیز حرام است؟ از مجموع ادله بیان‌شده در مقاله به این نتیجه می‌رسیم که اشاعه فحشا (نقل و بازگوکردن و نشر اخبار فواحش) به‌صورت یک عنوان مستقل حرام نیست؛ بلکه در صورتی حرام است که عنوان حرام دیگری بر آن صادق باشد؛ یعنی در قالب غیبت یا بهتان یا اذاعه سرّ مؤمن یا ایذای مؤمن یا تذلیل و تشویه چهره جامعه مؤمنان یا ترویج ابزار و آلت معصیت یا اعانه بر اثم یا پدیدساختن مفسده‌هایی مانند از بین رفتن حس اعتماد بین اشخاص و بدبین‌شدن به دین اسلام و ... قرار گیرد و البته با توجه به نتیجه پیش‌گفته، حکم حرمت «نقل خبر گناه» دائرمدار صدق «اشاعه» و صدق «فاحشه» نخواهد بود. 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_38681.html 🆔 @taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 جریان اشتغال در شک اصل تکلیف 👤 🔻شک در قدرت داشتن یا نداشتن به شک در اصل تکلیف باز می گردد ولی چنانچه اصل وجود ملاک معلوم باشد و شک در قابل استیفا بودن یا نبودنش داشته باشیم مجرای اشتغال است. بله ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2651 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفسیر جدید از حدیث لا تعاد 👤 🔻عده ای از فقهاء جزئیت یک واجب را مقوم واجب می دانند و معتقدند طبق قاعده اگر مکلف یک جزء واجب را اتیان نکرده باشد باید عمل را دوباره اعاده کند مگر اینکه خود شارع اعاده را لازم نداند مثل حدیث لا تعاد که طبق آن مثلا تشهد که واجب است اگر سهوا اتیان نشود نماز نیازمند اعاده نیست. به نظر ما ..... 📚 درس خارج http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2555 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir