🔰 #اصول
💠دو مبنا در تشخیص مدعی و منکر
👤 #استاد_شهیدی
در نحوهی تشخصیص مدعی و منکر بین علماء اختلاف است:
قول اول: برای تشخیص مدعی و منکر باید مصب الدعوی لحاظ شود یعنی شکل دعوی ملاحظه میشود. مرحوم شیخ انصاری و صاحب عروه رحمهم الله قائل به این قول هستند.
قول دوم: برای تشخیص مدعی و منکر باید غرض الدعوی و نتیجة الدعوی لحاظ شود لذا هدف از دعوی ملاحظه میشود. مرحوم خویی (در تکمله منهاج) و تبریزی و شهید صدر رحمهم الله قائل به این قول هستند.
و ظاهر کلام شهید صدر و مرحوم خویی رحمهما الله لحاظ غرض شخصی است.
باید توجه داشت که نزاع در اینجا نزاع در یک حکم شرعی نیست زیرا......
📚 درس خارج اصول، ۳۰ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3140
#مدعی
#منکر #تداعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شرطیت وجود ذمّه مالی مستقل برای تشکیل شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
دارا بودن ذمّه مالی مستقل یکی دیگر از مقوماتی است در کلام حقوقدانان مطرح شده است و بر اساس این ادعا، اگر شخص اعتباری ذمه مالی مستقل نداشته باشد، اساساً تشکیل نخواهد شد.
روشن شدن این مقوم منوط به این است که کلماتی همچون ذمه، ذمه مالی و استقلال تبیین گردند.
بعد از اشاره به این مقدمات، این مقوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ادعا شده است که این امر جزء ارکان شخص حقوقی نیست بلکه شخص حقوقی تابع جعل و اعتباری است که برای او صورت میگیرد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۴
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ مطالعه زندگی بزرگان...
🔻 آیت الله شبیری زنجانی:
✍ انسان به تفریح نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم، مطالعه شرح حال #علماء است.
زندگی بزرگان را مطالعه کنید ببینید آنان چه کردند که به این #مقامات رسیدند.
مطالعه شرح حال علماء، در هدایت و تربیت انسان بسیار تأثیر دارد.
می توان از ارواح این بزرگواران برای رسیدن به #کمالات_معنوی کمک گرفت.
#جرعه_ای_از_دریا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #رجال
💠 واقفی نبودن سماعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583
#واقفی
#سماعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
❇️ راهی برای #کنترل_عصبانیت:
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹️ مرحوم والد ما میفرمود: من راهی برای کنترل عصبانیتم پیدا کرده بودم و آن این بود که تا عصبانی میشدم، ذهنم زود منتقل میشد که اگر آقای حاج #سید_احمد_خوانساری و آقای #گلپایگانی بودند، آیا آنها هم عصبانی میشدند؟
🔹️ و وقتی متوجه میشدم که آنها اگر در این مقام بودند، تندی نمیکردند، عصبانتیم را کنترل و از بروز آن جلوگیری میکردم.
#جرعه_ای_از_دریا
#کنترل_خشم
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص544
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت
👤#استاد_قائینی
مرحوم نراقی ره در مورد شروط پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، ذکر کردن شرطی را به برخی از علما مثل مرحوم شیخ ره در نهایه و مرحوم صاحب مفاتیح ره نسبت میدهد به نام «ضرورت» یعنی شهادت کافر ذمی بر وصیت در صورتی پذیرفته میشود و حجت است که حالت اضطرار برای موصی وجود داشته باشد. مرحوم نراقی ره این شرط را رد میکند به این بیان که این شرط یا ذیل شروط سابق است و یا در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن وجود ندارد. اما به نظر استاد قائنی حفظه الله، این شرط به یک معنا صحیح و لازم الذکر است حتی اگر مراد علما از ذکر شرط «ضرورت» این مطلب نباشد.
اما اشتراط «ضرورت» به چه معنا صحیح است و تحت سایر شروط قرار نمیگیرد؟....
📚درس خارج فقه، پانزدهم آذر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3191
#ضرورت
#شهادت #ذمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 شرط اعلمیت در حاکم شرع
👤#استاد_علیدوست
آیا حاکم شرع باید اعلم باشد؟ استاد علیدوست در این رابطه تفصیلی را بیان کردند بین مجتهد عادل و بین زعیم. در زعیم هم تفصیل دادند بین اعلمیت در فقه و بین حوزه کاری خودش...
📚درس خارج فقه، جلسه ۴۱، ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حاکم #شرط #اعملیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 آیا شارع باید در هر ملاک الزامی تکلیف داشته باشد؟
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
استاد فرمودند: لازم نیست هر موضوعی که ملاک الزامی داشته باشد شارع هم تکلیف داشته باشد. نکته ای که تذکر آن لازم است این است که تکلیف حق است برای خداوند بر عباد نه این که حقی برای عباد بر خداوند باشد. لذا خداوند میتواند از این حق خودش در بعضی از موارد رفع ید کند.....
📚 درس خارج اصول، جلسه۷. ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ملاک
#تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 دو قسم بودن تنزیل از منظر مرحوم خویی
👤#استاد_گنجی
در جعل علمیت برای امارات یک اشکال عدم معقولیت مطرح میشود که مرحوم خویی با دو قسم قرار دادن تنزیل در صدد رفع این اشکال است. ایشان میفرماید:......
📚درس خارج اصول، جلسه ۵۲. ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#جعل_علمیت
#تنزیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
❇️ #نام_زهراعلیها_السلام و نزول آب بهشتی
🔹️امام صادق علیه السلام فرمود:
🔹️ از #ام_ایمن نقل شده، که در راه مکه به جحفه به #عطش شدیدی دچار شدم تا آنجا که جانم به خطر افتاد، پس رو به آسمان نموده عرض کردم: ای پروردگار من، مرا دچار تشنگی نموده ای در حالی که من #خادمه دختر پیغمبرت می باشم؟
🔹️ آن گاه دیدم که سطلی از آب بهشتی ظاهر شد، از آن نوشیدم. قسم به خانمم فاطمه زهراعلیها السلام که بعد از آن تا هفت سال گرسنگی و تشنگی بر من عارض نشد.
📚بحارالانوار، ج 62، ص 102; مستدرک الوسائل، ج 5، ص 135، ح 41
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir