#حکایت_خوبان
❇️ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره):
🔹️ «علت آمدن من به قم این بود که پدرم #سیدمحمود_مرعشی_نجفی (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم #حضرت_امیر_علیه_السلام بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید.
🔹️ شبی در(حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟
عرض می کند:می خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء علیها السلام کجاست؟ تا آن را #زیارت کنم.
🔹️ حضرت فرموده بود:من که نمی توانم«برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم.
عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟
🔹️ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه علیها السلام را به فاطمه معصومه علیها السلام عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت #حضرت_زهرا علیها السلام را درک کند به زیارت #فاطمه_معصومه علیها السلام.»
📚 بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 59
نشست علمی با موضوع:
حدود دخالت دولت در قراردادهای خصوصی با تاکید بر قراردادهای کار
🎤 ارائه توسط استاد محسن ملک افضلی اردکانی
📆زمان: دوشنبه 13 آذرماه
⏱ساعت 12:30ظهر
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰 #اصول
💠دو مبنا در تشخیص مدعی و منکر
👤 #استاد_شهیدی
در نحوهی تشخصیص مدعی و منکر بین علماء اختلاف است:
قول اول: برای تشخیص مدعی و منکر باید مصب الدعوی لحاظ شود یعنی شکل دعوی ملاحظه میشود. مرحوم شیخ انصاری و صاحب عروه رحمهم الله قائل به این قول هستند.
قول دوم: برای تشخیص مدعی و منکر باید غرض الدعوی و نتیجة الدعوی لحاظ شود لذا هدف از دعوی ملاحظه میشود. مرحوم خویی (در تکمله منهاج) و تبریزی و شهید صدر رحمهم الله قائل به این قول هستند.
و ظاهر کلام شهید صدر و مرحوم خویی رحمهما الله لحاظ غرض شخصی است.
باید توجه داشت که نزاع در اینجا نزاع در یک حکم شرعی نیست زیرا......
📚 درس خارج اصول، ۳۰ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3140
#مدعی
#منکر #تداعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شرطیت وجود ذمّه مالی مستقل برای تشکیل شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
دارا بودن ذمّه مالی مستقل یکی دیگر از مقوماتی است در کلام حقوقدانان مطرح شده است و بر اساس این ادعا، اگر شخص اعتباری ذمه مالی مستقل نداشته باشد، اساساً تشکیل نخواهد شد.
روشن شدن این مقوم منوط به این است که کلماتی همچون ذمه، ذمه مالی و استقلال تبیین گردند.
بعد از اشاره به این مقدمات، این مقوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ادعا شده است که این امر جزء ارکان شخص حقوقی نیست بلکه شخص حقوقی تابع جعل و اعتباری است که برای او صورت میگیرد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۴
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅ مطالعه زندگی بزرگان...
🔻 آیت الله شبیری زنجانی:
✍ انسان به تفریح نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم، مطالعه شرح حال #علماء است.
زندگی بزرگان را مطالعه کنید ببینید آنان چه کردند که به این #مقامات رسیدند.
مطالعه شرح حال علماء، در هدایت و تربیت انسان بسیار تأثیر دارد.
می توان از ارواح این بزرگواران برای رسیدن به #کمالات_معنوی کمک گرفت.
#جرعه_ای_از_دریا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #رجال
💠 واقفی نبودن سماعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583
#واقفی
#سماعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
❇️ راهی برای #کنترل_عصبانیت:
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹️ مرحوم والد ما میفرمود: من راهی برای کنترل عصبانیتم پیدا کرده بودم و آن این بود که تا عصبانی میشدم، ذهنم زود منتقل میشد که اگر آقای حاج #سید_احمد_خوانساری و آقای #گلپایگانی بودند، آیا آنها هم عصبانی میشدند؟
🔹️ و وقتی متوجه میشدم که آنها اگر در این مقام بودند، تندی نمیکردند، عصبانتیم را کنترل و از بروز آن جلوگیری میکردم.
#جرعه_ای_از_دریا
#کنترل_خشم
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص544
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت
👤#استاد_قائینی
مرحوم نراقی ره در مورد شروط پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، ذکر کردن شرطی را به برخی از علما مثل مرحوم شیخ ره در نهایه و مرحوم صاحب مفاتیح ره نسبت میدهد به نام «ضرورت» یعنی شهادت کافر ذمی بر وصیت در صورتی پذیرفته میشود و حجت است که حالت اضطرار برای موصی وجود داشته باشد. مرحوم نراقی ره این شرط را رد میکند به این بیان که این شرط یا ذیل شروط سابق است و یا در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن وجود ندارد. اما به نظر استاد قائنی حفظه الله، این شرط به یک معنا صحیح و لازم الذکر است حتی اگر مراد علما از ذکر شرط «ضرورت» این مطلب نباشد.
اما اشتراط «ضرورت» به چه معنا صحیح است و تحت سایر شروط قرار نمیگیرد؟....
📚درس خارج فقه، پانزدهم آذر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3191
#ضرورت
#شهادت #ذمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 شرط اعلمیت در حاکم شرع
👤#استاد_علیدوست
آیا حاکم شرع باید اعلم باشد؟ استاد علیدوست در این رابطه تفصیلی را بیان کردند بین مجتهد عادل و بین زعیم. در زعیم هم تفصیل دادند بین اعلمیت در فقه و بین حوزه کاری خودش...
📚درس خارج فقه، جلسه ۴۱، ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حاکم #شرط #اعملیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 آیا شارع باید در هر ملاک الزامی تکلیف داشته باشد؟
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
استاد فرمودند: لازم نیست هر موضوعی که ملاک الزامی داشته باشد شارع هم تکلیف داشته باشد. نکته ای که تذکر آن لازم است این است که تکلیف حق است برای خداوند بر عباد نه این که حقی برای عباد بر خداوند باشد. لذا خداوند میتواند از این حق خودش در بعضی از موارد رفع ید کند.....
📚 درس خارج اصول، جلسه۷. ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ملاک
#تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 دو قسم بودن تنزیل از منظر مرحوم خویی
👤#استاد_گنجی
در جعل علمیت برای امارات یک اشکال عدم معقولیت مطرح میشود که مرحوم خویی با دو قسم قرار دادن تنزیل در صدد رفع این اشکال است. ایشان میفرماید:......
📚درس خارج اصول، جلسه ۵۲. ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#جعل_علمیت
#تنزیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
❇️ #نام_زهراعلیها_السلام و نزول آب بهشتی
🔹️امام صادق علیه السلام فرمود:
🔹️ از #ام_ایمن نقل شده، که در راه مکه به جحفه به #عطش شدیدی دچار شدم تا آنجا که جانم به خطر افتاد، پس رو به آسمان نموده عرض کردم: ای پروردگار من، مرا دچار تشنگی نموده ای در حالی که من #خادمه دختر پیغمبرت می باشم؟
🔹️ آن گاه دیدم که سطلی از آب بهشتی ظاهر شد، از آن نوشیدم. قسم به خانمم فاطمه زهراعلیها السلام که بعد از آن تا هفت سال گرسنگی و تشنگی بر من عارض نشد.
📚بحارالانوار، ج 62، ص 102; مستدرک الوسائل، ج 5، ص 135، ح 41
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠افسانه غرانیق و نقد آن
👤 #استاد_شهیدی
در تاریخ طبری داستان سهو النبی(ص) در نماز را این گونه نقل میکند، میگوید: پیامبر(ص) نماز سوره نجم را شروع کردند و طبق این نقل نادرست، بعد از آیه «أ فرأيتم اللات و العزى و مناة الثالثة الأخرى» ناگهان فرمودند: «تلک الغرانیق العلی و ان شفاعتهن لترجی» بعد از نماز مشرکین از این عمل پیامبر(ص) که موجب وحدت بین اسلام و شرک شد، خوشحال شدند ولی روز بعد جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) عرض کرد: سوره به این نحو که قرائت کردید درست نیست و این مطالب اضافه است و در این هنگام آیه «و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته فينسخ الله ما يلقي الشيطان ثم يحكم الله آياته و الله عليم حكيم» نازل شد.
این نقل اولا: مخالف عصمت پیامبر(ص) است.
ثانیا: یک نقل مزخرف است زیرا مثل این میماند که کسی که تمام عمر خود را در حال مبارزه با رژیمی مانند رژیم شاه بوده است و همیشه شعار مرگ بر شاه می گفته است، بگوییم این فرد یک روز شعری گفت و در ضمن آن گفت:"جاوید شاه" فردای آن روز به او گفتند: اشتباه میکنی جاوید شاه اضافه است! میگوید: عجب!!! اصلا یک انسان کم استعداد و بسیار کم فهمی هم همچون اشتباهی را نمیکند.
[ثالثا: قطعا سند این روایت......
📚 درس خارج اصول، ۱۰ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3141
#غرانیق
#سهو
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 صحّت روایات علی بن ابیحمزه بطائنی قبل از وقف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
علی بن أبی حمزة و برخی دیگر از واقفه که قبل از وقف، امامی ثقه بودهاند، روایاتشان در آن زمان، صحیحه به شمار میرود؛ چرا که ملاک در صحیح یا موثّق بودن یک خبر، زمان اخذ حدیث است؛ نتیجه آنکه ممکن است روایاتی که از واقفه نقل شده است نیز در شرایطی، روایات صحیحه باشد. اما آنکه چگونه تشخیص داده شود که روایت ایشان مربوط به قبل از وقف است یا بعد از آن، نیازمند توضیح است...
📚 درس خارج فقه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3139
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه #حاجی_نوری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مناقشه در اشکال ثبوت مفهوم با اطلاق مقامی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻اشکال این است که آن چه اطلاق اقتضا می کند، نهایتا اطلاق واوی است اما این که اگر این شرط رفت، چیز دیگری هم نیاز نیست، اطلاق اقتضاء آن را ندارد و اصطلاحا اطلاق اوی ندارد، بنابراین مفهوم ثابت نیست.
مناقشه اول: این اشکال به کسی که ادعای اطلاق کلامی دارد، وارد است که آن چه در اینجا بیان شده است، خود لفظ است و خود کلام و لفظ، دلالت بر ترتب جزاء عند ترتب الشرط است و کلام دلالت نمی کند که اگر شرط نبود، تکلیف چیست اما کسی که مدعی اطلاق مقامی است اصلا نمی گوید این کلام دلالت دارد تا شما بگویید که این کلام سالبه به انتفاء موضوع است و به این حیثیت نگاهی ندارد بلکه می گوید عدم ذکر عدل دیگر دلالت بر مفهوم می کند حال چه تک دلیل باشد که از خود خطاب می گوید یا مجموع ادله است که مقتضای اطلاق مقامی مجموع ادله خواهد بود. پس دال، کلام نیست که شما بگویید کلام متعرض حالت انحصار و عدم حالت انحصار نیست بلکه دالش عدم بیان قید است. لذا این حرف ایشان به اطلاق مقامی ها وارد نیست.
مناقشه دوم: این اشکال در صورتی وارد است که مساله در جمله شرطیه در شخص الحکم باشد در حالی که مفروض این است که مساله در سنخ الحکم است چون همه کسانی که بحث مفهوم را مطرح می کنند محل بحث را سنخ الحکم می دانند.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۳۲، ۲۳ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3186
#مفهوم
#مقامی #شرط #اطلاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ #تواضع_آیت_الله_العظمی_صافی(ره)
🔹روزی از روزها، چند نفر از جوانان دانشجوی متدیّن از کرج آمده و به اتاق حقیر - که توفیق داشتم سالها بهعنوان مسئول استفتائات و اجازات دفتر آیت الله العظمی #صافی_گلپایگانی، در خدمت معظم له باشم- وارد شدند.
🔹️ اوراقی حدود ۱۵۰ برگ به همراه داشتند و میگفتند که اینها حدود ۱۹۰ #شبهه از طرف #وهابیت است که در کرج منتشر شده و هیچ کسی جواب نداده است که بعداً متوجه شدم این سؤالات، متن کتابی بنام «أسئلة قادت شباب الشیعة الی الحق» است که توسط وهابیها نوشته شده بود.
🔹️ حقیر گفتم چون استفتائات از داخل و خارج کشور بسیار زیاد است و معظمله خودشان مقید هستند که آنها را ملاحظه کنند، بعید است فرصت رؤیت و پاسخ به این سؤالات را داشته باشند.
🔹️ با اصرار زیاد آنها، قبول کردم که آن اوراق را عصر که حسبالمعمول خدمت آقا شرفیاب میشدم تقدیم کنم.
🔹عصر که مشرّف شدم و به آقا این قضیه را عرض کردم. فرمودند: حالا بگذارید تا نگاهی کنم.
آن شب گذشت. فردا صبح که برای درس تشریف آوردند، سررسیدی در دستشان بود و قضیه این سؤالات را سر درس مطرح نمودند.
🔹️ آقا فرمودند چون دیدم این شبهات بیپاسخ مانده است، از دیشب بعد از #نماز_عشا شروع به پاسخ دادن به اینها کردم و وقت و ساعت را با شنیدن صدای اذان صبح متوجه شدم!
🔹️ بعد از درس، سررسید را به حقیر دادند تا کارهای آن انجام شود. دیدم در آن شب، به سی و سه سؤال از آن اوراق، جوابهای مستدلّ و تحقیقی داده بودند. حتی بعضی جاها در متن، دستشان خط خورده بود و حاشیه زده بودند که #اینجا_داشت_خوابم_میبرد.
⬅️ چند روز دیگر هم بقیّه سؤالات را سریع و دقیق پاسخ دادند و پس از انجام کارهای شکلی، کتاب با عنوان «صراط مستقیم» چاپ شد.
✅ببینید یک عالم و فقیه غیور حتی در کهولت سن و عمر بیش از ۹۰ سالگی، چگونه با #غیرت_دینی و #نشاط_علمی، این چنین شب تا صبح را بیدار میماند و برای خدا انجام وظیفه مینماید. این، برای همه ما، روحانی و غیر روحانی، درس است.
📚 محضرِ آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) /محسن اکبری شاهرودی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠معنای اشتراط عدم شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی
👤#استاد_قائینی
از اشتراط اسلام در پذیرش شهادت بر وصیت، شهادت کافر ذمی تحت شرایطی استثنا شده است که یکی از شرایط مذکور در عبارات فقها، عدم وجود شاهد مسلمان است. اما مراد از این شرط چیست؟ آیا هیچ شاهد مسلمانی اعم از زن و مرد نباید وجود داشته باشد؟ اگر یک شاهد مرد وجود داشت، آیا دو شاهد کافر ذمی باید ضمیمه شوند یا یک شاهد کافر ذمی کفایت می کند؟ استاد قائنی استظهار خاصی از روایات در این زمینه دارند به این بیان که مراد از اشتراط عدم شاهد مسلمان در روایات، اشتراط عدم شاهد مسلمانی است که وصیت با شهادتش اثبات می شود. ایشان در توضیح می فرماید ... .
📚درس خارج فقه، چهارم آذر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3182
#ذمی
#شهادت #وصیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#نشست_علمی
#ویژه_مقطع_سطح
شماره 1
نشست علمی با موضوع:
در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول
🎤 ارائه توسط استاد معظم حضرت آیت الله سیّد محمد جواد شبیری زنجانی «دامت برکاته»
📆زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402
⏱ساعت 10:00 صبح
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 بررسی تخییر بین اقل و اکثر و تطبیق آن بر تکبیرات سبع اول نماز
👤#استاد_گنجی
در بحث تکبیرات سبع اول نماز بحث تخییر بین اقل و اکثر مطرح شده است. مرحوم خویی قائل به محال بودن تخییر بین اقل و اکثر شده و مرحوم آخوند قائل به ضروری بودن تخییر مذکور شده است و استاد به بررسی این دو نظریه پرداخته......
📚درس خارج فقه، جلسه ۵۲، ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تخییر
#اقل #اکثر #محال #ضروری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔰 اتمام حجت ملا صالح مازندرانی، شارح کتاب #اصول_کافی بر طالبان علم
🔹️ مرحوم #محدث_نوری در خاتمه مستدرکالوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد:
🔹️ من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من #فقیرتر نبود و گاه اوقاتی بر من میگذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
🔹️ ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم.
سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!!
📚خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح میکردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که میکردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است.
ما هم فی الجملة به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤالها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا میشود.
لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. میدانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟......
📚 درس خارج فقه، ۴ آذر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3204
#فقه_عامه
#حاشیه #فقه_شیعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
"#نقش علما در حفظ دین مردم"
❇️ الإمامُ الهاديُّ عليه السلام:
لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا (عليه السلام) مِنَ #العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّهِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّهِ، و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة، کما يمسک صاحب السفينة سکانها ، اولئک هم الأفضلون عند الله عزو جل.
◼️ ترجمه:
بعد از غیبت قائم ما اگر کسانی از #علماء باقی نمانند که مردم را به سوی آن حضرت بخوانند، و به ایشان #راهنمایی کنند و از دین او با دلائل الهی #دفاع کنند و ضعفاء بندگان خدا را از دام های شیطان و فاسقان و کمین گاه های دشمنان اهل بیت #نجات دهند، هیچ کس نمی ماند مگر آن که از دین خدا باز می گردد. لیکن این علماء هستند که سررشته قلوب ضعفاء شیعه را با جدیت نگاه می دارند همانگونه که ناخدای کشتی سکان آن را در چنگ می گیرد. تنها اینان نزد خداوند برترین اند.»
📚 بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 2، ص 6.
#حکایت_خوبان
#جرعه_معرفت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 مثالهایی برای انشاءات طولی
👤 #استاد_مفیدی
نگاه رایج، این است که: «شارع مقدس ملاکاتی دارد که آن ملاکات را در نظر میگیرد و در تزاحم ملاکات، با علم خودش، کسر و انکسار میکند و درنهایت انشاء میکند.»، اما احکام طولی ثبوتی، این دید را ندارد؛ در احکام طولی ثبوتی، اگرچه شارع کسر و انکسار میکند، اما مانعی ندارد حکمت تقنین اقتضا کند وقتی ملاکات را لحاظ میکند، انشاءاتی که در عرض هم تزاحم دارند را در طول هم انشاء کند بدون این که از انشاءات قبلی دست بردارد؛ یعنی انشاء جدید را روی انشاء قبلی سوار میکند بدون این که انشاء قبلی محو بشود و احکامش از بین برود. اگر این نگاه درست باشد و با شواهدی ثابت بشود، بسیار پرفایده است. این نگاه به تشریع، آیا مثالهای ملموسی هم در فقه دارد؟ ...
📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد مفیدی از جلسه سیزدهم (شنبه۶آبان۱۴۰۲) تا جلسه بیستم (یکشنبه۲۱آبان۱۴۰۲)
✅ ادامه این مطلب و نُه مثال برای این نگاه به تشریع را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3217
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1683
🔰#فقه
💠 تقیید بردار نبودن دو قضیه در رابطه با قضایای عقل عملی
👤#استاد_اعرافی
آیا همان طوری که در خطابات شرعیه و احکام آن بحث تزاحم وجود دارد، در قضایای عقل عملی هم این تزاحم هست؟ به عبارتی آیا در قضایای عقل عملی اهم قضایا داریم. یعنی قضایایی که تحت هیچ شرایطی حتی در فرض تزاحم مقید نشوند؟ دو نظریه وجود دارد....
📚درس خارج فقه، ۵ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ظلم
#عدل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت اقل و اکثر در شبهات وجوبیه و تحریمیه
👤#استاد_فاضل
استاد فرمودند اقل و اکثر در شبهات وجوبیه عکس اقل و اکثر در شبهات تحریمیه هستند. یعنی در شبهه وجوبیه اقل یقینی و اکثر مشکوک ولی در شبهه تحریمی اکثر یقینی و اقل مشکوک است...
📚درس خارج اصول، ۱۶فروردین ۱۳۹۰، جلسه ۱۹۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شبهات
#اقل #اکثر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 102 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20503
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 102.pdf
878.8K
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 102
✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa