🔰 #فقه
💠 مثالهایی برای انشاءات طولی
👤 #استاد_مفیدی
نگاه رایج، این است که: «شارع مقدس ملاکاتی دارد که آن ملاکات را در نظر میگیرد و در تزاحم ملاکات، با علم خودش، کسر و انکسار میکند و درنهایت انشاء میکند.»، اما احکام طولی ثبوتی، این دید را ندارد؛ در احکام طولی ثبوتی، اگرچه شارع کسر و انکسار میکند، اما مانعی ندارد حکمت تقنین اقتضا کند وقتی ملاکات را لحاظ میکند، انشاءاتی که در عرض هم تزاحم دارند را در طول هم انشاء کند بدون این که از انشاءات قبلی دست بردارد؛ یعنی انشاء جدید را روی انشاء قبلی سوار میکند بدون این که انشاء قبلی محو بشود و احکامش از بین برود. اگر این نگاه درست باشد و با شواهدی ثابت بشود، بسیار پرفایده است. این نگاه به تشریع، آیا مثالهای ملموسی هم در فقه دارد؟ ...
📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد مفیدی از جلسه سیزدهم (شنبه۶آبان۱۴۰۲) تا جلسه بیستم (یکشنبه۲۱آبان۱۴۰۲)
✅ ادامه این مطلب و نُه مثال برای این نگاه به تشریع را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3217
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1683
🔰#فقه
💠 تقیید بردار نبودن دو قضیه در رابطه با قضایای عقل عملی
👤#استاد_اعرافی
آیا همان طوری که در خطابات شرعیه و احکام آن بحث تزاحم وجود دارد، در قضایای عقل عملی هم این تزاحم هست؟ به عبارتی آیا در قضایای عقل عملی اهم قضایا داریم. یعنی قضایایی که تحت هیچ شرایطی حتی در فرض تزاحم مقید نشوند؟ دو نظریه وجود دارد....
📚درس خارج فقه، ۵ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ظلم
#عدل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت اقل و اکثر در شبهات وجوبیه و تحریمیه
👤#استاد_فاضل
استاد فرمودند اقل و اکثر در شبهات وجوبیه عکس اقل و اکثر در شبهات تحریمیه هستند. یعنی در شبهه وجوبیه اقل یقینی و اکثر مشکوک ولی در شبهه تحریمی اکثر یقینی و اقل مشکوک است...
📚درس خارج اصول، ۱۶فروردین ۱۳۹۰، جلسه ۱۹۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شبهات
#اقل #اکثر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
📌 شماره 102 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20503
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔 @mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 102.pdf
878.8K
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 102
✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 بررسی ضرورت حیات مستقل برای شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
در کلام حقوقدانان مطرح شده است که شخص حقوقی مجموعه سازمان یافتهای از اشخاص یا اموال است که دارای وجود و حیات مستقل از اشخاص تشکیل دهنده است.به نظر میرسد که این مطلب از تعریف شخص حقوقی گرفته شده است.
در بررسی این مطلب در کتاب شخص اعتباری بیان شده است که ادعای حقوقدانان دارای ابهام است. در صورتی که تأکید آنان بر این باشد که وجود مجموعهای از اموال و افراد برای تشکیل شخص حقوقی لازم است و شخص حقوقی نمیتواند قائم به یک شخص حقیقی یا مال باشد این ادعا قابل مناقشه است.
احتمال دیگر در کلام حقوقدانان این است که تمرکز بر متعدد بودن افراد نداشتهاند و از باب اینکه غالبا أشخاص حقوقی توسط مجموعهای از افراد تأسیس میشود، به این مطلب اشاره کردهاند .
📚 برگرفته از صفحه ۴۶
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🏴 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی به مناسبت شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
حادثه غمبار تروریستی در کرمان که به شهادت دهها تن از عزیزان هموطن انجامید موجب تأثر و تألم شدید گردید.
ضمن عرض تسلیت به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) و عموم مؤمنان داغدار به ویژه خانواده های سوگوار این عزیزان، از درگاه احدیت، پاداش و رحمت الهی را برای جانباختگان و ثواب صابرین را برای بازماندگان و صحت و شفای عاجل را برای مجروحان و آسیب دیدگان این حادثه تلخ مسالت داریم. امید است به لطف الهی، عوامل این جنایت خونین هرچه زودتر به أشد مجازات برسند.
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
🔰 #جرعه_معرفت
💠 #اهمیت_استاد_دیدن
🔹️ آیت الله شب زنده دار:
🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ و نقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر میکند، ولی آنها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم #رهبری بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود.
🔹️ اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون #استاد کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا میکنند، دارای حرفهای #شاذ_و_نادر میشوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پختههای در فن، حرف را نشنیدهاند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر میشوند.
📚 درس خارج فقه آیت الله شب زندهدار (سال۱۳۹۴)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 ثبت و ضبط سوء سابقهها
👤#استاد_عابدی
حکم ضبط و ثبت پروندههایی که در دادگاهها و دستگاههای اطلاعات نگهداری میکنند از دو جهت قابل بررسی است. چرا که یا پرونده منکراتی است و یا امثال ورشکستی و اینها است. اگر منکراتی باشد از باب اشاعه فحشا حرام است و اگر منکراتی نباشد از باب تعییر که در روایات آمده حرام است...
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳، ۷ مهر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#سوء_سابقه
#تعییر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل میکند با این تفسیر قمی اختلاف دارد.
آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمعآوری کرده، این مجموعهای از تفاسیر است.
[البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی میگوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این روایت در تفسیر قمی بوده است.
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
#قمی #تفسیر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
استاد شهیدی.mp3
2.28M
🔰 #رجال
💠 مشکل تفسیر قمی کنونی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲
✅ مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226
#قمی #تفسیر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حکم وضعی تعلق اجاره به تطفیف
👤#استاد_مروی
اگر خود تطفیف متعلق اجاره قرار بگیرد حکم وضعی آن چیست؟ این مساله دو صورت دارد. یکی این است که تطفیف به صورت شرط ذکر شود. این بحث داخل در افساد و عدم افساد شرط فاسد میشود. اگر نفس تطفیف متعلق اجاره باشد در این صورت عقد اجاره باطل است.....
📚درس خارج فقه. جلسه۳۶۵. ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجاره #تطفیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
👤#استاد_سیداحمد_مددی
در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند....
📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#النوادر #نوادر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبیحمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل میکنند....
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#تسلیم در برابر حق
🔹️ از بیانات آیتالله #شبیری_زنجانی در مورد والدشان آیت الله #سید_احمد_زنجانی:
🔺️ مرحوم #والد، ویژگیهای ممتازی داشت، از جمله اینکه در برابر حق #کاملاً تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج میرسید و صداها بلند میشد، در آن وقت هم اگر میدید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش میشد و به راحتی تصدیق میکرد. اگر میدید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان میکرد و آن را ترجیح میداد.
🔺️ مرحوم والد بسیار #خوش_قلم بود و مطالب را نیز خوب میفهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم #حاج_شیخ را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل میکرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت.
🔺️ ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی میدانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمیشد. ایشان به ما نیز سفارش میکرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامهاش نیز بر این امر تأکید کرده است.
#آیت الله العظمی سید احمد زنجانی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 استناد به مفهوم وصف فی الجمله در مکاسب
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻شیخ انصاری در مکاسب محرمه ذیل روایت ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ نتیجه می گرفت که پس ثمن مطلق کلاب سحت نیست. این همان وصف فی الجملة است. یعنی وقتی شما وصف فی الجملة قائل بودید، درست است که سحت را به خصوص لایصید منحصر نمی کنید و ممکن است ثمن چند کلب دیگر هم باشد مانند کلب هراش. اما این که ثمن همه کلاب ها سحت باشند را نمی پذیرید.
لذا متوجه می شوید اشکالی که خیلی ها در مکاسب محرمه به شیخ می کنند که تو در مطارح الأنظار مفهوم وصف را انکار کردی پس چرا از "ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ "نتیجه می گیری که ثمن همه کلاب ها سحت نیست، این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ انصاری مفهوم بالجملة را انکار کرده است و آن چیزی که اینجا از آن استفاده می کند، مفهوم فی الجملة است و اینها منافاتی ندارند. پس مفهوم وصف فی الجملة اطلاق یا عموم را رد می کند اما انحصار را اثبات نمی کند و لذا این که حکم ما چند حصه دیگر از طبیعت را هم بگیرد اشکال ندارد.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۵۳، ۱۱ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3223
#مفهوم
#وصف #کلب #لایصید #ثمن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حقیقت تلفظ در قرائت نماز
👤#استاد_گنجی
در بحث قرائت اذکار نماز این بحث مطرح است که باید تلفظ صدق کند. سوال این است که حقیقت و قوام تلفظ چیست؟ بعضی میگویند ملاک تلفظ این است که خود مصلی تحقیقا یا تقدیرا بشنود ....
📚درس خارج فقه، جلسه ۴۶، ۱۱ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تلفظ
#حقیقت #قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
بعضی مثل آیت الله زنجانی فرمودهاند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر میتواند نظر خود در مورد این سیرهها را به نحوی بیان کند که عرف آن زمان متوجه شود ولی سکوت کند از سکوت ایشان امضای این سیره و ارتکاز کشف میشود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته میشود دین اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام(ع) میدانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض شارع است اگر در مقابل آنها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است.
به نظر ما این بیان تمام نیست....
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3250
#سیره
#مستحدث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
💠#دفتر_اخلاق
❇️ آیت الله (ملا علی معصومی) #آخوند_همدانی:
🔹️ خوشا به حال کسانی که مثل علمای اخلاق #دفتری دارند و به #محاسبه_اعمال خویش مشغول هستند و ضرر و منفعت خود را مینویسند.
🔹️ یکی از منادیان، مرگ و موت اقران و امثال است، و منادی دیگر موی سفید؛ خوشا به حال کسی که وقتی موی سفید خود را دید متنبه شود...
📚 کتاب حکایات نورانی و فروغ فقاهت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جایگاه حکومت و دولت در رسمیت یافتن اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از قیودی که از طرف حقوقدانان برای رسمیت یافتن اشخاص اعتباری مطرح شده، این است که باید شخص حقوقی از سوی دولت مورد تأیید قرار گرفته شده و به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر طبق قوانین هم لازم است که شرکتهای تأسیس شده، ثبت رسمیشوند و شخص حقوقی آنها بعد از ثبت رسمی، میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
اشکال در ادعای حقوقدانان این است که منوط کردن تحقق شخص حقوقی در همه موارد به امضای آن از سوی دولت، صحیح نیست و در این مسأله تفصیل وجود دارد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
تصور شده است که مساله اقتضاء النهی للفساد در مقام اثبات #ثمره ای ندارد هر چند ثبوتا برای آن ثمره قابل تصوّر است؛ از این جهت که ظهور نهی از حصه در فساد و حرمت وضعی است و لذا در مواردی که از حصه نهی شده باشد بر اساس دلالت نهی عمل باطل است (ظاهر نهی ارشاد به مانعیت است) و اصلا مهم نیست که نهی از عبادت نیز مستلزم فساد باشد یا نباشد، و حداکثر این است که اگر حرمت هم مستلزم فساد باشد مانعیت از دو جهت خواهد بود و غیر از این موارد، موردی که حرمت تکلیفی حصه از دلیل غیر لفظی استفاده شده باشد یا در شریعت وجود ندارد یا خیلی کم است.
برای دفع این اشکال گفتیم که این بحث در مقام اثبات ثمرات متعددی دارد و موارد وجوب وفای به شرط یا نذر و عهد و قسم و ... همه از مصادیق این بحث خواهند بود. یعنی مخالفت با شرط یا نذر و ... تکلیفا حرام است در عین اینکه این نهی ارشاد به فساد و بطلان نیست...
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Osul-064-1402-10-17.mp3
2.27M
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی #اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله):
🔸️ آقای آخوند(همدانی) نقل میکرد: آقای #شیخ_عبدالنبی_نوری که استاد ما در تهران بود و ما نزد او درس خارج میخواندیم و از اعلام درجه یک ایران بود میگفت: من طلبه بودم -گویا در مدرسه محمودیه تهران_ مقدمات _مثلاً سیوطی_ میخواندم. و #طلبهای بود که در حجره ساکن بود و کسی را بدان راه نمیداد.
🔸️ میگفتند او علم کیمیا میداند، من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجرهاش راه داد؛ چندی بعد از او خواستم که از این علم به من یاد دهد. او گفت به دردت نمیخورد! من اصرار کردم او دستوراتی داد و چیزهایی را گفت که من تهیه کنم.
🔸️ در این هنگام برخی از اهالی نور به تهران آمده و به مدرسه ما آمدند، آنها میخواستند #مشهد مشرّف شوند؛ به من گفتند تو میآیی؟ گفتم نهایت آرزوی من است...
با آنها به سوی مشهد حرکت کردیم، به سبزوار که رسیدیم آنها مایل شدند خدمت #حاجی_سبزواری برسند، من هم در جمع آنها خدمت حاجی رفتم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند بروند من هم خواستم بروم که حاجی به من گفت تو بایست!!
🔸️ من از آنها فاصله گرفتم، حاجی فرمود #کیمیا_سعادت_نیست، راه دیگر در پیش گیر!!
من در شگفت شدم چون داستان آموزش کیمیا را به هیچکس نگفته بودم!
📗 حکایات نورانی، ص۱۷.
#سعادت
#کیمیا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات)
👤 #استاد_مفیدی
گفتیم: یکی از ثمرات بحث «انشاءات طولی»، حل تعارض روایات نیت روزه است؛ برخی روایات برای هر روز روزهی ماه مبارک نیت مستقلی را کافی دانستهاند و علما هم عمدتاً به این روایات فتوا دادهاند ، و برخی روایات یک نیت برای کل ماه را در شب اول لازم دانستهاند و برخی علما هم بر اساس این روایات، به عدم کفایت نیت مستقل برای هر روز (بدون نیت کل ماه) فتوا دادهاند . ما گفتیم با نگاه «انشاءات طولی» میبینیم که احتمال دارد اصلاً تعارضی بین این روایات نباشد. یکی از طلاب درس، به این ثمره اشکالی گرفتهاست؛ که این جمعی که شما بین این روایات ارائه میدهید، ربطی به انشاءات طولی ندارد، بلکه بستگی به استظهار شما دارد. ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه چهاردهم(یکشنبه۷آبان۱۴۰۲)
✅ ادامهی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
انشاءات طولی قسمت سوم.mp3
3.85M
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات)
👤 #استاد_مفیدی
📚 درس خارج فقه، جلسه چهاردهم (۷آبان۱۴۰۲)
✅ ادامهی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
🔸 #اصول
💠 اصطلاح کنایه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در معانی بیان اصطلاحی داریم به نام کنایه. اصطلاح کنایه به دو شکل تفسیر شده است:
۱- یک تفسیر از کنایه مربوط به مثال «زید کثیر الرماد» است. این مثال از قبیل مجاز در کلّ جمله است. ما یک مجاز در کلمه داریم که مثلاً کلمۀ اسد را در معنای رجل شجاع به کار میبریم. اما یک موقع یک ترکیب را در ... .
📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#کنایه
#تفهیمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa