eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 معنای اصل و بررسی توثیق حاصل از آن 👤 این که راوی، کتاب باشد و کتابش جزء اصول و مصنفات حساب شده، یکی از راه‌های به حساب آمده است، در حالی که داشتن کتاب و یا جزء مصنفات بودن باعث توثیق نمی‌شود. اما این‌که داشتن باعث توثیق باشد مبتنی بر دانستن معنای «اصل» است. در یونان قدیم و اهل سنت چیزی مثل اصل داشتند که همان چرک‌نویس بود؛ آنچه از استاد فراگرفته بود اصل بود، بعد در کتاب گزینش می‌کرد.... 📚درس خارج فقه، ۶ مهر ۱۳۹۸ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3553 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔺شوق طلبگی! ▫️حجت الاسلام نائینی: 🔹️توفیق داشتم گاهی وقت‌ها بعد از درس خدمت مرحوم آیت الله می‌رسیدم و سوالاتی را در محضر ایشان مطرح می‌کردم. گاهی ایشان از خاطرات دوران تحصیل در نجف اشرف سخن می‌گفتند و می‌فرمودند: 🔹️ما وقتی در بودیم، توفیق داشتیم صبح‌ها به درس استاد الفقهاء سید خوئی (رحمه الله) حاضر شویم و خدا می‌داند، نمی‌دانستم که برای ظهر غذا داشتیم یا خیر؟ 🔹️با ذوق و شوق در درس حاضر می‌شدیم و فقط فکر و ذکرمان استفاده کردن از محضر و تلاش جهت نشر آن بود. 🔹️به اینکه وضع خوراک‌مان چطور باشد، اصلا فکر نمی‌کردیم! لکن عنایت ولی عصر (سلام الله علیه) به در آن زمان مشهود بود و هیچ گاه پیش نیامد که مشکل حل نشود. فشار در زندگی بود و مشکلات طلاب را احاطه می‌کرد،‌ لکن حل می‌شد. 📚سیره آیت الله میرزا جواد تبریزی، ص۱۷۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جریان لا حرج در محرمات و بحث سقط جنین 👤 در لا حرج یک اختلافی وجود دارد که خیلی هم در کلمات فقها متعرض نشده، در اینکه آیا لا حرج در هم جریان دارد یا نه؟ جمعی به ضرس قاطع می‌گویند که لا حرج در محرمات جریان ندارد. از مرحوم والدمان من همان زمان که ایشان قاعده لا حرج را بحث می‌کردند، پرسیدم که به نظر شما لا حرج در محرمات جریان دارد یا نه؟ فرمود جریان ندارد، لا حرج چون عنوان امتنانی است.... 📚درس خارج فقه، ۹ خرداد ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3555 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 آیا اضلال از امور قصدیه است؟ 👤 دیگران از امور نیست. ممکن است زید شبهه ای را که مطرح می‌کند خودش نمی‌داند القاء این سبب انحراف عن الحق است و قصد این کار را هم ندارد اما با إلقاء کلامش، شبهه در خارج محقق می‌شود. در این موارد قبول داریم اگر علم به نداشته باشد یا احتمال اضلال ندهد تکلیف نسبت به او منجّز نشده است.... 📚درس خارج فقه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3560 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 ارتباطات علمی و فکری برخی علما با یکدیگر 👤 🔻 زمانی به فرمایشات مرحوم آقای و فرمایشات مرحوم آقای حاج آقا رضا ، مراجعه می‌کردم. وقتی این حرف‌ها جوهرشان یکی می‌شد احساس می‌کردم که از میرزای گرفتند؛ نوعاً چنین بود. ولی اخذ از میرزای شیرازی به معنای آن نیست که عین حرف میرزای شیرازی است، بلکه اصل ایده برای میرزای شیرازی بوده ولی محقق خراسانی آن را در قالب فکری خویش پرورانده و ساماندهی کرده است. همان را حاج آقا رضا به گونه‌ای دیگر ساماندهی کرده است. اساساً ممکن است حرف نهایی خود میرزای شیرازی هم متفاوت باشد ولی چهارچوب، و شاکلۀ حاکم بر آن، از یک ایدۀ واحد سرچشمه می‌گیرد. این ایدۀ واحد در نظام‌های فکری مختلف ... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️ أفقه فقها بودن شهید اول(ره)☘️ 🔹️آیت الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله العالی: 🔹️ مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را می‌دانند... 🔹️ شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. 🔹️ كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. 🔹️شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند! اینها شاهد بر فوق العاده شهيد بر است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص ۳۰۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠توبۀ قاذف شرط پذیرش شهادت او 👤 شهادت مردود است به اقتضای آیات و روایات و اجماع. آیۀ ۴ سورۀ نور و روایت ابی کنانی و روایات دیگری بر این مطلب دلالت دارند. همچنین این ادله بر پذیرش قاذف در صورت دلالت دارند. اما کدام است و چه حکمی دارد؟ اگر حدّ دارد، چگونه می توان آن حدّ را دفع کرد؟ سوال مهمتر: آیا قاذف به عنوان شرط پذیرش او، لزوما موجب سقوط حدّ از او است؟ پاسخ به این سوالات به همراه یک نکتۀ رجالی از علامه مجلسی در مورد روایت ابی در ادامۀ مطلب قابل استفاده است. 📚درس خارج فقه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3562 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه 👤 مد ظله العالی در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‏ مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب‏ از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز می­‌شود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است. اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است. 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 خلط بین انطباق و حکایت در کلام مرحوم آخوند 👤 🔻مرحوم در مورد لا بشرط قسمی نبودن موضوع له اسم جنس می گویند که چون موطن لا بشرطیت ذهن است و در خارج امکان لا بشرطیت یک قید نیست بنابراین اگر موضوع له لا بشرط باشد امکان انطباقش در خارج نیست و حال آنکه قضیه زید انسان صحیح است. جواب: اگر به معنای است، صحیح است اما حکایت، وحدت موطن نمی خواهد. حکایت امر از امر ، اشکالی ندارد و همه این گونه اند. اگر هم منظور شما انطباق بر امر خارج است، اول الکلام است. در اسم جنس هایی که هستند (اعم از و ) انطباق هم هست اما در اسم جنس هایی که عرضیات و انتزاعیات (معقول ثانی) هستند، دیگر انطباق نیست و فقط منشأ انتزاعشان در خارج است. 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3566 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجیت اطلاق معقد اجماع 👤 بعضی می‌گویند «اطلاق معقد حجت است». این کلام طبق مبنای مرحوم که اجماع را از وجود معتبر می‌داند قابل توجیه است زیرا نص اطلاق دارد چون اجماع حاکی از نص معتبر دارد، لذا اطلاق آن معتبر خواهد بود. ولی بنا بر اینکه منشأ حجیت اجماع، کشف متشرعه باشد این تعبیر درست نیست و اطلاق معقد اجماع حجت نخواهد بود زیرا اجماع کاشف از ارتکاز متشرعه است و ارتکاز متشرعه دلیل است و اطلاق ندارد.... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
اطلاق معقد اجماع.mp3
614.3K
🔰 💠 حجیت اطلاق معقد اجماع 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir