🔰 #فقه
💠 فارق بین حجیت خبر حسّی و عدم حجیت خبر حدسی
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مهم ترین فرقی که بین بین خبر حسّی و خبر حدسی وجود دارد، بگونه ای که موجب حجیت خبر حسّی و عدم حجیت حدسی می گردد، این است؛ که در خبر حسی مقتضی برای حجیت خبر وجود دارد و اگر مانعی مثل علم به خلاف واقع بودن آن خبر یا بطلان آن و...، وجود نداشته باشد، حجت است.
اما در خبر حدسی، فارغ از علم و اطمینان به وجود یا عدم مانع، اصلاً...
📚درس خارج فقه 1400/12/18
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2495
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 استدلال بر حجیت شهرت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 برخی آقایان همچون مرحوم شهید صدر تمام الملاک برای حجیت امارات را کاشفیت و غلبه مصادفت با واقع دانسته اند.
عده ای خواستند با این بیان سایر ظنونی که در دزجه کاشفیت با امارات معتبره یکسان هستند را با استناد به وجود ملاک کاشفیت حجیت بخشند و مثلا بگویند شهرت هم در درجه کشف همانند خبر ثقه است پس شهرت هم حجت است.
یکی از جواب هایی که به این استدلال داده شده ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2510
#حجیت_شهرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدول مرحوم صدوق از مقدمه فقیه!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻مرحوم صدوق در مقدمه ی فقیه فرموده: همه ی آنچه در این کتاب آوردم بر طبق آن فتوا می دهم و حکم به صحت آن می کنم و معتقدم حجت بین من و خداست.
مرحوم محمد تقی مجلسی در روضه المتقین فرموده: مرحوم صدوق در موارد فراوانی روایات معارض را در فقیه آورده و کثیرا از ضعفاء نقل کرده است.لذا ایشان از مقدمه فقیه عدول کرده.
مرحوم وحید بهبهانی هم معتقد است که صدوق در موارد فراوانی روایت را در فقیه آورده و به مضمون آن فتوا نداده بلکه به خلاف آن فتوا داده است....
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2518&pid=9030#pid9030
#عدول_صدوق
#مقدمه_فقیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 فنای عنوان در معنون و توضیح «بالنظر التصوری» و «بالنظر التصدیقی» در کلام شهید صدر
👤 #استاد_معتمدی
📝 در قضیه «النارُ کلیٌ»، آن چیزی که واقعا موضوع است، همین تصویر نار است و ما خود آن موضوع واقعی را در ذهن احضار کرده ایم و حکم را واقعا بر همان موضوع حمل نموده ایم و لذا آقای صدر تعبیر می کنند «النار بالنظر التصدیقی کلیٌ» در واقع تصدیق می شود که این موضوعی که احضار شده است، همان موضوع واقعیست که حکم بر آن حمل می شود. اما در قضیه «النار محرقه»....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2503
#بالنظرالتصوری #بالنظرالتصدیقی #شهید_صدر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻گاهی ملاک ثبوتی حکم شیئی است ولی مولا عنوان دیگری که احیانا با عنوان اصلی مغایر است را در موضوع تکلیف اخذ می کند.
فرض کنید قانونگذار می خواهد به منظور جلوگیری از دزدی قانون دستگیری دزد ها توسط پلیس را جعل کند اما اگر ملاک ثبوتی را موضوع قرار دهد و مثلا بگوید هر پلیسی موظف است دزد ها را دستگیر کند و تشخیص دزد را به خود پلیس واگذار کند هم تشخیص دزد از غیر دزد مشکل است و هم زمینه سوء استفاده برخی پلیس ها را فراهم میکند لذا برای ضابطه مند شدن ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2509
#تغایر_ملاک_ثبوتی
#موضوع_تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠حد فحص از مخصص برای تمسک به عام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مشهور بین علما این است که عام قبل از فحص از مخصص حجت نیست و باید از مخصص فحص کرد. اما چه مقدار باید در بین آیات یا روایات فحص کرد تا بتوان به عام تمسک کرد؟ برخی اطمینان و برخی خروج مخصص از معرضیت را معیار دانستهاند اما نظر مختار این است که........
📚 درس خارج اصول، 17 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2520
#عام_و_خاص
#فحص
#خوف
#احتمال_عقلائی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 برداشتی اشتباه از وثاقت یونس بن عبدالرحمن!!
🔻
یکی از روایاتی که در بحث حجیت خبر واحد بدان استناد می شود سوال راوی از حضرت راجع به وثاقت یونس بن عبدالرحمن است. به این تقریب که در نزد راوی حجیت خبر ثقه مفروغ بوده فقط از امام راجع به صغرای آن که یونس باشد سوال پرسیده است و امام کبرای مفروغ در ذهن او راتخطئه نکردند
اما این برداشت درست نیست زیرا.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2523&pid=9051#pid9051
#انکار_خبر
#وثاقت_یونس
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 صحت انتساب کتاب "المسائل الصاغانية" موجود به شیخ مفید
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از تالیفاتی که در کلام دانشمندان رجالی از کتب شیخ مفید دانسته شده است، کتاب "المسائل الصاغانیة" می باشد. ولکن آقای خوئی معتقد است که این کتابی که دست ما هست ، معلوم نیست آن کتابی باشد که شیخ مفید به نام المسائل الصاغانیة تالیف کرده است، چرا که گاهی مستنسخین کتابهای دیگران را به اسم کتاب یک بزرگی به صورت اشتباهی مطرح میکردند.
و ایشان می فرماید: علائم وضع بر شیخ مفید هم در این کتاب محسوس است. "فی الکتاب اماراة تدل علی انه موضوع علیه".
استاد در پاسخ از این تشکیک می فرماید : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2514&pid=9012#pid9012
#المسائل_الصاغانیة
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، #احتمال_تأثیر است.
حال سوال این است که آیا احتمال تأثیر شرط واجب نیز هست یا خیر؟
مقتضای اطلاق این است که بگوییم، شرط واجب نمی باشد و بلکه شرط وجوب می باشد. کلام فقهاء هم موافق با شرطیت آن برای اصل وجوب است نه واجب.
سوالی که اینجا ممکن است بشود این است که آیا یک چیزی می تواند هم شرط واجب و هم شرط وجوب باشد؟
پاسخ این است که بله چنین صورتی امکان دارد به این بیان که اگر آن شیء در اصل وجود مصلحت دخیل باشد، شرط وجوب است و اگر....
📚درس خارج فقه
۱۳۹۵/۱۲/۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2526
#احتمال_تاثیر
#امر_به_معروف
#شرط_واجب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست
👤 #استاد_شوپایی
📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم.
گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که....
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463
#عموم_خصوص_من_وجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اقسام مخالفت روایات با کتاب
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
مخالفت آیه با روایت به چهار صورت قابل تصور است: مخالفت به تباین، مخالفت به تفسیر، مخالفت به تطبیق و ........
📚 درس خارج اصول، 25 اسفند 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2527
#قرآن
#روایات
#مخالفت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠عدم دلالت فقرۀ«رضیً منه» بر رضای متأخر از بیع فضولی و رد دیدگاه مرحوم خوئی (ره)
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 از جمله ادلۀ منکرین صحت بیع فضولی، توقیع حمیری است به این بیان که در آن توقیع بیان شده است، که جواز ابتیاع کالا، فقط در سه صورت است:
الف: خرید از مالک
ب: خرید با رضایت مالک
ج: خرید به أمر مالک
و از آنجایی که بیع فضولی مشمول هیچ کدام از این موارد نمی شود، لذا باطل می باشد.
مرحوم خوئی به این استدلال پاسخ داده اند و اتفاقاً این توقیع را از جمله ادلۀ مثبته صحت بیع فضولی شمرده اند.
استاد شب زنده دار به پاسخ مرحوم خوئی دو اشکال اساسی وارد نموده اند به این بیان که....
📚درس خارج فقه 1400/12/17
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2496
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir