eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 قبح معصیت به خاطر مخالفت مولاست یا به خاطر هتک مولا؟ 👤 برای پاسخ به این سؤال که «آیا تجری، عقلاً قبیح است؟» لازم است معلوم شود که معصیت مولا -که همه آن را عقلاً قبیح می‌دانند- از چه رو قبیح است؟ آیا نفس مخالفت و نافرمانی مولا، سبب قبحِ معصیت شده است یا قبح در واقع ناشی از مولاست و معصیت از آن رو که مصداقی از هتک مولاست، قبیح است؟ ثمرهٔ این بحث در قبح تجری روشن است....... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ مهر ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2734 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅پژوهشی پیرامون گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر ✔️محمد زنده دل / سید علی دلبری 🔹توضیحات: بخش وسیعی از روایات احکام، در پاسخ به پرسش‌هایی است که راویان یا حاضران از معصومین( پرسیده‌اند. این واقعیت به جهت کارکردی که در استنباط حکم شرعی دارد همواره مورد توجه فقها و اصولیان بوده است؛ اما مسئلۀ ناهمگونی پاسخ معصوم با پرسش پرسشگر، هیچ‌گاه مورد بحث قرار نگرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی می‌کوشد تا به اتکای مراجعه به کتب روایی، فقهی و اصولی و گردآوری اسناد کتابخانه‌ای، نخست، گونه‌های ناهمگونی پاسخ معصوم و پرسش پرسشگر را مورد نقد و بررسی قرار دهد و در ادامه به علل رخداد این ناهمگونی اشاره کند. ناهمگونی در توسعه و تضییق حکم، تکلیفی و وضعی بودن حکم و ظاهری و واقعی بودن آن، نمونه‌هایی از ناهمگونی پرسش و پاسخ است. تعلیم قواعد عمومی، اعتماد به اجتهاد و استنباط پرسشگر، اشاره به علت حکم، اشاره به معیار و ملاک حکم، عدم قابلیت پرسش، دانش معصوم به هدف پرسشگر، عدم قابلیت پرسشگر و تقیه از جمله علل صدور پاسخ ناهمگون با پرسش می‌باشد. 🔹واژگان کلیدی: حکم ظاهری و واقعی، حکم تکلیفی و وضعی،  تعلیم قواعد عمومی،  تقیه،  استنباط،  علت حکم 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_254626.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم اطلاق مستثنی در استثناء 👤 🔻روال رایج در مستثنی این است که لولا القرینة بحث روی حکم مستثنی منه است که همیشگی نیست مانند: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ (مائده: 5). در این آیه بحث روی بهیمة الأنعام است که حلال هستند اما این حلال بودن، همیشگی نیست و استثناء دارد. اما این که مستثنی دقیقا چیست، آیه در مقام بیانش نیست. و .... 📚 درس خارج فقه( جلسه57، 1401/10/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2738 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حقیقت تجری، اقدام بر معصیت است 👤 فرض کنید که در اینجا آبی وجود دارد که مکلف قطع به شراب بودنش دارد. لذا به حرمت شرب آن قطع دارد؛ اگر مکلف با قطعش مخالفت نماید و مایع را بنوشد، تجری کرده است. البته به این فرد عاصی نمی‌گویند؛ زیرا عاصی کسی است که با تکلیف منجز مخالفت کرده باشد، اینجا اصلاً تکلیف و حرمتی وجود نداشت. اما سؤالی که مطرح است این است که حقیقت تجری چیست؟....... 📚 درس خارج اصول، ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2727 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔶 خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت ♻️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزش‌های الهی، مرجعیت و به ویژه مقام منیع ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزه‌ای و تشکل ها‌ی مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بین‌المللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار می‌گردد. ♻️ لازم به ذکر است که بدین منظور دروس حوزه‌های علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود. :::::: روابط عمومی :::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
باسمه تعالی دشمنان اسلام در ادامه حرکات رذیلانه خود در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اکرم «صلی‌الله علیه و آله»، با زیر پا گذاشتن ارزش‌های اخلاقی و انسانی، جایگاه محترم و رفیع رهبری معظم انقلاب را مورد هتاکی و جسارت قرار داده‌اند و قلوب انسان‌های باورمند به ارزش‌های اخلاقی را در سراسر عالم آزرده‌اند. مدعیان دروغین حقوق بشر نیز در مقابل این حرکت زشت و جسارت به باورها و ارزشهای ادیان الهی سکوت نموده‌اند. امید است با عنایت خداوند متعال و هوشیاری و اتحاد مسلمانان، واکنش مؤثر و مناسب با این حرکت جاهلانه انجام گیرد و این توطئه شیطانی دشمنان با شکست روبرو گردد. از خداوند متعال ایجاد گشایش در امور مسلمین را با فرج حضرت صاحب‌الأمر امام زمان «عجل الله فرجه الشریف» خواستاریم. 🔸️مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
نظریه شیخ صدوق و مجلسی در مورد شهادت ثالثه در اذان و اقامه مرحوم شیخ صدوق بعد از روایتی که از ابی بکر حضرمی و کُلیب اسدی نقل کرده است، فرموده است اذان همین است که این بزرگواران به ما فرمودند نه کم نه زیاد. بعد در ادامه با کلام تندی فرموده است: « هَذَا هُوَ الْأَذَانُ الصَّحِيحُ لَا يُزَادُ فِيهِ وَ لَا يُنْقَصُ مِنْهُ.... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2744 📚 درس خارج فقه استاد گنجی جلسه 69 تاریخ12 دی ماه 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مراد از اخبار مخالف کتاب خدا 👤 مرحوم شهید صدر میفرمایند: "عرفا خبری که با ظاهر کتاب ناسازگار است مخالف با کتاب است حتی اگر حاکم باشد، "لاربا بین الوالد و الولد" مخالف با "حرم الربا" میباشد، ولو عرف در مقام جمع عرفی متحیر نباشد. ظهور این خبر مخالف با ظهور کتاب است. " این فرمایش به نظر صحیح نمیباشد. مخالف بودن دو معنا دارد: گاهی به این معنا است که ظاهرش با ظاهر قرآن مخالف است و لو جمع عرفی دارد. اما گاهی به معنای ناسازگاری است. در خبرینی که یکی از آنها با دیگری جمع عرفی دارد نمیگویند این دو خبر با هم ناسازگار هستند. احتمال اینکه مراد از ما خالف کتاب الله این معنای دوم باشد وجود دارد. اتفاقا آقای خویی میفرمایند ظاهر مخالف همین معنای دوم میباشد. حال یا معنای دوم متعین است یا اقلا معنای اول متعین نمیباشد. در نتیجه از حجیت افتادن اخبار اخص مطلق از کتاب ثابت نمیباشد. اما شهید صدر که مخالف به معنای مذکور گرفته اند چطور به اخبار واحد مخصص قرآن عمل میکنند؟... 📚 درس خارج اصول، 14 دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2745 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸# اصول 💠تقریب دلالت امر بر جواز بعد النسخ او التخصیص 👤 در بحث بقاء الجواز او الاستحباب بعد نسخ الوجوب که برخی معتقدند- بنا بر مبنای دلالت لفظی امر بروجوب- جواز باقی نیست، نظر استاد این است که دلالت امر بر جواز باقی است؛زیرا در نسخ دلیل بر رفع وجوب اقامه شده است و رفع امر دلیل ندارد ... 📚درس خارج اصول،29 آبان 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2743&pid=9549#pid9549 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کتب فقه شافعی، منابع کتاب مبسوط شیخ 👤 در مورد کتاب شیخ ، نکته‌ای که هست اینکه منابع مبسوط، غالبا کتب علمای است. عمدتا، کتابهایی که شروح و حواشی شافعی هستند، منابع اصلی مبسوط هستند. سُبکی در ، در مورد شیخ... 📚 درس خارج فقه، ۱۰ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2739 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مرجعیت عرف در تطبیقات 👤 استاد محمد جواد فاضل در نزاع بین مرحوم آیت الله خوئی و آخوند در مقابل مرحوم امام و مرحوم آیت الله فاضل در باب مرجعیت عرف در تطبیقات می فرمایند: اين دو مبنا درنتايج اجتهاد خيلی تأثيرگذار است، يک مبنا مثل مرحوم آخوند، مرحوم آقای خوئی و تلامذه آقای خوئی،من يادم هست استاد بزرگوار ما آيت الله العظمی وحيد دام ظله هم روی اين مبنا خيلی تکيه داشت و حتی ايشان می فرمود اين برهانی است و نمیشود کاری کرد. اينها قائلند به اينکه تطبيق به يد عرف نيست!تطبيق يک مفهوم بر يک مصداق خارجی به يد العقل است. اما مبنای امام و من تبع ايشان اين است که همان طوری که عرف مرجعيت در بيان مفاهيم را دارد تطبيق هم به يد العرف است. 📚 درس خارج اصول 19 دی 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2752 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تلفظ صحیح ضاد، روش عراقی یا روش مصری؟؟ 👤 عراقی ها ضاد را بدون شدت ادا میکنند به صورتی که کناره زبان با دندان های آسیا برخورد دارد اما مصر و لبنان و.. ضاد را به صورت دال مفخمه و با شدت ادا می کنند و هر کدام تلفظ ضاد را تنها بدین صورت صحیح می دانند و دیگری را غلط می دانند آیت الله سیستانی در این مورد فرموده اند اگر تشخیص ضاد صحیح ندادید احتیاط در تلفظ به هردو صورت بشود آیت الله زنجانی تلفظ هر ضادی را برای عرف خودش صحیح میداند به نظر می رسد تلفظ صحیح ضاد به صورت عراقی... 📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/10 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2747 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa