🔰 #فقه
💠 جواز غرر در مهر عقد دائم
👤 #استاد_شهیدی
در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ»
ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ...
📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705
#مهر
#غرر #عقد #دائم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی»
👤 #استاد_فرحانی
اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است...
📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704
#دلالت
#التزامی #تطبیق_فقهی #معاطات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی مشاهده میشود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا میتوان از این تعبیر #تشیّع و همچنین #وثاقت آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر میرسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط #مصنف استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط #نسّاخ و #کتّاب، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود....
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921
#تحیّات
#ترضّی #ترحیم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 من سنم بالا رفته است، نمیتوانم استنباط کنم…
شنیدهام که وحید بهبهانی در اواخر عمر، خودشان را مجتهد نمیدانستند و میگفتند: سن من بالا و قوای فکریام تحلیل رفته است و نمیتوانم استنباط کنم. لذا از شاگرد خود بحرالعلوم میپرسیدند و میگفتند: شما فقط فتوا را بدون ذکر دلیل نقل کنید تا در آن شبهه پیدا نکنم!
مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی هم در اواخر عمر رسالهشان را جمع کردند و گفتند: من حافظهام را از دست دادهام و نمیتوانم فکر کنم و به مراجعهکنندگان میگفتند: کسی که از او تقلید میکردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد میکرد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZJore
#وحید_بهبهانی #رضا_همدانی #تقوا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز از نظر حاج شیخ اصفهانی
👤#استاد_گنجی
در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی راههایی گفته شده است که یکی از انها را مرحوم حاج شیخ اصفهانی فرموده است. ایشان قائل شده است که مرتبه فعلیت و تنجز دو مرحله نیست بلکه یک مرحله است زیرا قوام حکم به وصول است چرا که حکم باید امکان داعویت داشته باشد و تا زمانی که واصل نشد امکان داعویت ندارد. لذا در ظرف جهل که امکان داعویت ندارد انشائی است با وصول و علم هم به فعلیت میرسد و هم منجز شده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۴، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#فعلیت
#تنجز #حکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استفاده از مناسبت حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 حضرت در روایت غیاث بن ابراهیم می فرمایند: لا بأس أن یغسل الدم بالبصاق. مناسبات حکم و موضوع و غسل دم را در کنار هم بگذارید. وقتی احتمالات راجع به آب دهان و خون را در نظر بگیرید، احتمالی به ذهنتان می آید که روایت مربوط به خون در دهان بوده است و چون دهن از بواطن است، در بواطن چیزی نجس نمی شود. پس اگر خون....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۲۴ ، دوم آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2696
#نجاست
#حکم #موضوع #خون #دهان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 اصالة الفساد در معاملات و عبادات
👤 #استاد_شهیدی
🔻مشهور است که اصل در معاملات بر فساد می باشد که این همان استصحاب عدم اثر است که استصحاب در شبهات حکمیه می باشد.
بنابراین طبق نظر کسانی که استصحاب در شبهات حکمیه را مطلقا یا در خصوص وجودیات نمی پذیرند؛ جریان اصاله الفساد دچار مشکل خواهد شد
باید دید راه جایگزینی وجود دارد؟؟
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2557
#استصحاب
#اصاله_الفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت ماهوی اصل محرز و غیر محرز در کلام شهید صدر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#محرز
#غیرمحرز #مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 تفصیل مرحوم شهید صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه
👤#استاد_گنجی
مرحوم شهید #صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه تفصیل میدهد. ایشان می فرماید اگر شبهه در قیدی باشد که در خطاب واضح است و شک در منطبق علیه است باید احتیاط کرد مثلا می داند اکرام عالم واجب است ولی نمی داند زید عالم است یا عمرو. در این جا باید احتیاط کند. ولی اگر قید معلوم نبود در خطاب اینجا احتیاط لازم نیست. مثلا می داند یا ظهر و یا جمعه واجب است اینجا وجوب احدهما را میداند ولی ظهر و جمعه که قید است واضح نیست و احتیاط لازم نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 چگونگی احراز در مقام بیان بودن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
برای تمسک به اطلاق لازم است احراز شود که متکلم در مقام بیان بوده است. سؤال مهمی که باید بدان پاسخ داد، این است که از کجا میتوان فهمید که متکلم در مقام بیان قیود تکلیف بوده است؟ سه پاسخ به این سؤال داده شده است:........
📚 درس خارج اصول، ۳ خرداد ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2551
#مطلق
#مقدمات_حکمت #مقام_بیان #قرائن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 معنای روایت «القرآن نزل علی سبعة احرف»
👤 #استاد_شهیدی
اهل سنت در روایات متعددی نقل کرده اند که «القرآن نزل علی #سبعة احرف» و در روایات شیعی نیز این مضمون نقل شده اما در روایات دیگری ائمه این معنا را به شدت تکذیب کرده اند
به نظر می رسد روایات شیعی نزول بر هفت حرف می تواند معنای صحیحی داشته باشند...
📚 درس خارج فقه، تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2768
#قرائت
#قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اهمیت قلائد الفرائد شیخ غلامرضای قمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بیحالی رسائل را به سبک سطح تدریس میکردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان میکردند و توضیح میدادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا میروند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت میکردند ، مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی میفرماید مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر میدهیم که من در نسخهای که از رسائل داشتم نقل به لفظهای ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود.
بحث قطع و ظن قلائد ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قمی
#قلائد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa