eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» 👤 در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند.... 📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد: «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبی‌حمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل می‌کنند.... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
تسلیم در برابر حق 🔹️ از بیانات آیت‌الله‌ در مورد والدشان آیت الله : 🔺️ مرحوم ، ویژگی‌های ممتازی داشت، از جمله این‌که در برابر حق تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج می‌رسید و صداها بلند می‌شد، در آن وقت هم اگر می‌دید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش می‌شد و به راحتی تصدیق می‌کرد. اگر می‌دید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان می‌کرد و آن را ترجیح می‌داد. 🔺️ مرحوم والد بسیار بود و مطالب را نیز خوب می‌فهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل می‌کرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت. 🔺️ ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی می‌دانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمی‌شد. ایشان به ما نیز سفارش می‌کرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامه‌اش نیز بر این امر تأکید کرده است. آیت الله العظمی سید احمد زنجانی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 استناد به مفهوم وصف فی الجمله در مکاسب 👤 🔻شیخ انصاری در مکاسب محرمه ذیل روایت ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ نتیجه می گرفت که پس ثمن مطلق کلاب سحت نیست. این همان وصف فی الجملة است. یعنی وقتی شما وصف فی الجملة قائل بودید، درست است که سحت را به خصوص لایصید منحصر نمی کنید و ممکن است ثمن چند کلب دیگر هم باشد مانند کلب هراش. اما این که ثمن همه کلاب ها سحت باشند را نمی پذیرید. لذا متوجه می شوید اشکالی که خیلی ها در مکاسب محرمه به شیخ می کنند که تو در مطارح الأنظار مفهوم وصف را انکار کردی پس چرا از "ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ "نتیجه می گیری که ثمن همه کلاب ها سحت نیست، این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ انصاری مفهوم بالجملة را انکار کرده است و آن چیزی که اینجا از آن استفاده می کند، مفهوم فی الجملة است و اینها منافاتی ندارند. پس مفهوم وصف فی الجملة اطلاق یا عموم را رد می کند اما انحصار را اثبات نمی کند و لذا این که حکم ما چند حصه دیگر از طبیعت را هم بگیرد اشکال ندارد. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۵۳، ۱۱ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3223 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 حقیقت تلفظ در قرائت نماز 👤 در بحث قرائت اذکار نماز این بحث مطرح است که باید تلفظ صدق کند. سوال این است که حقیقت و قوام تلفظ چیست؟ بعضی می‌گویند ملاک تلفظ این است که خود مصلی تحقیقا یا تقدیرا بشنود .... 📚درس خارج فقه، جلسه ۴۶، ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث 👤 بعضی مثل آیت الله زنجانی فرموده‌اند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر می‌‌تواند نظر خود در مورد این سیره‌ها را به نحوی بیان کند که عرف آن زمان متوجه شود ولی سکوت کند از سکوت ایشان امضای این سیره و ارتکاز کشف می‌شود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته می‌شود دین اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام(ع) می‌دانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض شارع است اگر در مقابل آن‌ها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است. به نظر ما این بیان تمام نیست.... 📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3250 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 ❇️ آیت الله (ملا علی معصومی) : 🔹️ خوشا به حال کسانی که مثل علمای اخلاق دارند و به خویش مشغول هستند و ضرر و منفعت خود را می‌نویسند. 🔹️ یکی از منادیان، مرگ و موت اقران و امثال است، و منادی دیگر موی سفید؛ خوشا به حال کسی که وقتی موی سفید خود را دید متنبه شود... 📚 کتاب حکایات نورانی و فروغ فقاهت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جایگاه حکومت و دولت در رسمیت یافتن اشخاص اعتباری 👤 یکی از قیودی که از طرف حقوقدانان برای رسمیت یافتن اشخاص اعتباری مطرح شده، این است که باید شخص حقوقی از سوی دولت مورد تأیید قرار گرفته شده و به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر طبق قوانین هم لازم است که شرکت‌های تأسیس شده، ثبت رسمی‌شوند و شخص حقوقی آنها بعد از ثبت رسمی، می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اشکال در ادعای حقوقدانان این است که منوط کردن تحقق شخص حقوقی در همه موارد به امضای آن از سوی دولت، صحیح نیست و در این مسأله تفصیل وجود دارد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۷ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بيان ثمره‌ی مسئله‌ی «اقتضاء النهی للفساد» 👤 تصور شده است که مساله اقتضاء النهی للفساد در مقام اثبات ‌ای ندارد هر چند ثبوتا برای آن ثمره قابل تصوّر است؛ از این جهت که ظهور نهی از حصه در فساد و حرمت وضعی است و لذا در مواردی که از حصه نهی شده باشد بر اساس دلالت نهی عمل باطل است (ظاهر نهی ارشاد به مانعیت است) و اصلا مهم نیست که نهی از عبادت نیز مستلزم فساد باشد یا نباشد، و حداکثر این است که اگر حرمت هم مستلزم فساد باشد مانعیت از دو جهت خواهد بود و غیر از این موارد، موردی که حرمت تکلیفی حصه از دلیل غیر لفظی استفاده شده باشد یا در شریعت وجود ندارد یا خیلی کم است. برای دفع این اشکال گفتیم که این بحث در مقام اثبات ثمرات متعددی دارد و موارد وجوب وفای به شرط یا نذر و عهد و قسم و ... همه از مصادیق این بحث خواهند بود. یعنی مخالفت با شرط یا نذر و ... تکلیفا حرام است در عین اینکه این نهی ارشاد به فساد و بطلان نیست... 📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲ ✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Osul-064-1402-10-17.mp3
2.27M
🔸 💠 بيان ثمره‌ی مسئله‌ی «اقتضاء النهی للفساد» 👤 📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲ ✅✅مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله): 🔸️ آقای آخوند(همدانی) نقل می‌کرد: آقای که استاد ما در تهران بود و ما نزد او درس خارج می‌خواندیم و از اعلام درجه یک ایران بود می‌گفت: من طلبه بودم -گویا در مدرسه محمودیه تهران_ مقدمات _مثلاً سیوطی_ می‌خواندم. و بود که در حجره ساکن بود و کسی را بدان راه نمی‌داد. 🔸️ می‌گفتند او علم کیمیا می‌داند، من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجره‌اش راه داد؛ چندی بعد از او خواستم که از این علم به من یاد دهد. او گفت به دردت نمی‌خورد! من اصرار کردم او دستوراتی داد و چیزهایی را گفت که من تهیه کنم. 🔸️ در این هنگام برخی از اهالی نور به تهران آمده و به مدرسه ما آمدند، آن‌ها می‌خواستند مشرّف شوند؛ به من گفتند تو می‌آیی؟ گفتم نهایت آرزوی من است... با آن‌ها به سوی مشهد حرکت کردیم، به سبزوار که رسیدیم آن‌ها مایل شدند خدمت برسند، من هم در جمع آن‌ها خدمت حاجی رفتم. پس‌ از زیارت حاجی، آن‌ها برخاستند بروند من هم خواستم بروم که حاجی به من گفت تو بایست!! 🔸️ من از آن‌ها فاصله گرفتم، حاجی فرمود ، راه دیگر در پیش گیر!! من در شگفت شدم چون داستان آموزش کیمیا را به هیچ‌کس نگفته بودم! 📗 حکایات نورانی، ص۱۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات) 👤 گفتیم: یکی از ثمرات بحث «انشاءات طولی»، حل تعارض روایات نیت روزه است؛ برخی روایات برای هر روز روزه‌ی ماه مبارک نیت مستقلی را کافی دانسته‌اند و علما هم عمدتاً به این روایات فتوا داده‌اند ، و برخی روایات یک نیت برای کل ماه را در شب اول لازم دانسته‌اند و برخی علما هم بر اساس این روایات، به عدم کفایت نیت مستقل برای هر روز (بدون نیت کل ماه) فتوا داده‌اند . ما گفتیم با نگاه «انشاءات طولی» می‌بینیم که احتمال دارد اصلاً تعارضی بین این روایات نباشد. یکی از طلاب درس، به این ثمره اشکالی گرفته‌است؛ که این جمعی که شما بین این روایات ارائه می‌دهید، ربطی به انشاءات طولی ندارد، بلکه بستگی به استظهار شما دارد. ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه چهاردهم(یک‌‌شنبه۷آبان۱۴۰۲) ✅ ادامه‌ی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
انشاءات طولی قسمت سوم.mp3
3.85M
🔰 💠 انشاءات طولی (قسمت سوم: حل تعارض روایات) 👤 📚 درس خارج فقه، جلسه چهاردهم (۷آبان۱۴۰۲) ✅ ادامه‌ی این مطلب، تبیین اشکال و پاسخ استاد به آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3236 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1696
🔸 💠 اصطلاح کنایه 👤 🔻در معانی بیان اصطلاحی داریم به نام کنایه. اصطلاح کنایه به دو شکل تفسیر شده است: ۱- یک تفسیر از کنایه مربوط به مثال «زید کثیر الرماد» است. این مثال از قبیل مجاز در کلّ جمله است. ما یک مجاز در کلمه داریم که مثلاً کلمۀ اسد را در معنای رجل شجاع به کار می­‌بریم. اما یک موقع یک ترکیب را در ... . 📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث 👤 [در بحث سیره مستحدث که سیره عملی یا ارتکاز مورد نظر در زمان شارع نبوده و مستحدث می باشد.] شهید صدر فرموده‌اند: از عدم ردع کشف نمی‌شود که این سیره‌های مستحدثه مورد امضای شارع هستند بلکه اگر ظاهر یک خطابی این بود یعنی ظهور اطلاقی این بود که شارع بناء عقلاء را تا روز قیامت امضا کرده است در اینجا نیز باید آن را تقیید زد زیرا امضای شارع نسبت به بناء‌های عقلائیه به دو صورت ممکن است: صورت اول...... 📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ سید محمد باقر شفتی(ره) 🔸️ مراقبت و اهتمام زیادی به و شب‌زنده‌داری داشت و بسا که از خوف خداوند در دل شب در ضمن مناجات با خدا گریه کرده بود، جریان اشک چشم در اطراف چشم‌های او اثر کرده بود و هنگامی‌که به نماز برمی‌خاست لرزه در اعضا و اندامش می‌افتاد و اشک از چشم‌هایش سرازیر می‌گردید. 🔸️ در کتاب قصص العلماء می‌گوید: عبادت این بزرگوار به‌نحوی بود که از نصف شب تا به صبح به گریه و زاری و تضرع اشتغال داشته و در صحن کتابخانه‌اش مانند دیوانگان می‌گردید و دعا و مناجات می‌خواند و بر سر و سینه‌اش می‌زد تا صبح.. و همیشه مراقب بود که و ساده‌زیستی را از دست ندهد و در وضع خود تغییری به وجود نیاورد. 📚 فوائد رضویه ص۴۲۹، قصص العلما ص۱۳۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
جلسه 067= تاریخ 14021017.mp3
5.22M
🔰 💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث 👤 📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 استهجان نداشتن حمل بر فرد نادر در بعض موارد 👤 در بحث عموم و خصوص من وجه یک بحثی هست که اگر ماده اجتماع را به یک خطاب بدهیم خطاب دیگر حمل بر فرد نادر می‌شود و استهجان دارد لذا دلیل مذکور اظهر و کالنص می‌شود. استاد فرمود اگر مولا برای فرد نادر خطاب کلی صادر کند قبیح است ولی اگر با قطع نظر از خطاب، فردِ نادر نیست بلکه به خاطر خطاب، فرد نادر شد این استهجان ندارد.... 📚درس خارج فقه، جلسه ۷۶، ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠ماهیت اجتهاد در شیعه 👤 🔻ماهیت تفکر شیعی که «علینا إلقاء الأصول و علیکم التفرع» باشد، ثابت است و در مذاق دستکاری نشده است. اما نسبت به روش های تفریع، اگر ادعا کنید که روش های تفریع هم باید ثابت باشد، پاسخ این است که پس اصلا نباید مدارس فقهیه داشته باشیم نه الآن نه زمان اهل بیت. همین الآن هم روش های تفریع آقای خوئی و جواهر فرق دارد. مدرسه نائینی و آقا ضیاء و مرحوم اصفهانی و آقا شیخ عبدالکریم و آقای بروجردی هر کدام روش هایی دارند که با هم من وجه هستند. کما این که در عصر اهل بیت هم همین گونه است. مثلا کوفیین و اهل ری و قمی ها را با هم مقایسه کنید تا ببینید روش هایشان فرق دارد اما ائمه علیهم السلام همه را تمجید می کنند. یعنی ائمه همانطور که زراره‌ی نقل گرا را تمجید می کنند و می گویند علیک بهذا الجالس، فضل بن شاذان عقل گرا را هم تمجید می کنند که امام می گوید من به اهل خراسان غبطه می خورم که می توانند در کنار فضل بن شاذان باشند و حرف های او را بگیرند. اصلا سبک ائمه این گونه است که دسته بندی های مختلف با اختلاف روش ها در شیعه باشد و گرنه کاری نداشت که ائمه بگویند همه این گونه عمل کنید. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۴، ۳۰ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3272 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir