🔰 #اصول
💠 بررسی قاعدهٔ ملازمه: ملازمه بین حسن و قبح عقلی با وجوب و حرمت شرعی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
طبق #قاعده_ملازمه، اگر فعلی عقلاً یا عقلائاً #قبح یا #حسن لزومی داشته باشد، شرعاً هم حرام یا واجب است. از قاعدهٔ ملازمه در دو فرض میتوان بحث کرد: ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلی با حکم شرعی و ملازمهٔ بین #حسن_و_قبح_عقلائی با حکم شرعی. بهترین دلیلی که برای ملازمهٔ حسن و قبح عقلی با حکم شرعی بیان شده است، این است که .....
📚 درس خارج اصول، ۱۱ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2846
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #رجال
💠 اجازات عام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مطالبی که در زمان قدیم مطرح بوده است، مساله اجازات عام است. مراد، #اجازه عام بدون #مناوله نسخه است. بر فرض مثال، حسین بن سعید به احمد بن محمّد بن عیسی، جمیع روایات خود را بدون آنکه نسخهای به او بدهد، اجازه میداده ، و به او بیان میکرده است که جمیع روایات من را میتوانی نقل کنی.
«اجزت لک بجمیع ما صحّ عندک من روایتی»
اینکه چه روایتی از حسین بن سعید است و چه روایتی از او نیست، طریق احرازش با خود احمد بن محمّد بن عیسی است.
اینکه مصداق روایت چیست، شاگرد باید احراز کند. استاد نسبت به آنکه چه روایتی از اوست، تضمینی نمیدهد؛ بلکه طریق احراز، با شاگرد است.
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3387
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تعریف شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
شخص اعتباری در دایرة المعارف فرانسه این چنین تعریف شده است: «شخصٌ اعتباريٌّ يتكوَّن من اجتماع جماعة من الأشخاص الطبيعيين؛ ابتغاء غرضٍ مشتركٍ ينشئون باجتماعهم شخصية ذات حقوق و واجبات متميزة عمّا لأفرادهم»
مصطفی زرقا نیز که از حقوقدانان معروف عرب است، در تعریف شخص اعتباری گفته است: «شخصٌ يتكوَّن من اجتماع عناصر أشخاصٍ أو أموالٍ يُقدِّر له التشريع كياناً قانونيّاً منتزعاً منها مستقلّاً عنها»
هر دو تعریف با این اشکال مواجه هستند که شامل مواردی که قطعا شخص حقیقی نیستند، نمی شوند. این موارد عبارتند از:
1- اعیان خارجی دارای حق وتکلیف چون معابد.
2-حیوانات.
3-عناوین کلی
4- جهات عمومی.
بنابراین تعریف صحیح برای شخص اعتباری این چنین است:«وجودٌ اعتباريٌّ مؤهَّلٌ لامتلاك الحقّ ويتعلَّق به الإلزام والالتزام، سواءً تَشَكَّل من مجموعة من الأموال أو الأشخاص الطبيعيين، أو لم يتشكَّل منها»
📚 برگرفته از صفحه ۳۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ #علامه_حلی و بوسه بر خاك پای #امام_زمان علیهالسلام ☘️
🔹️علامه حلی، هر هفته از حله با پای پیاده بسوی كربلا راه میافتاد تا فضیلت #زیارت امام حسین علیهالسلام را در شب جمعه درك نماید.
آن بزرگوار، طی سفری از حله بكربلا، به محضر نورانی امام عصر عجل الله فرجه میرسند، اما در ابتدا حضرت را نمیشناسند.
🔹️در طول مسیر، #عصا از دست علامه بزمین میافتد. امام زمان ارواحنافداه خم میشوند، عصای علامه را برمیدارند و بدست ایشان میدهند. در همین هنگام سؤالی در ذهن علامه القا میشود و از محضر امام روحی فداه میپرسد:
⬅️ آیا در این عصر و زمان كه #غیبت_كبریاست، میتوان حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه الشریف را دید یا نه؟
حضرت در پاسخ علامه میفرمایند:
چگونه صاحب الزمان را نمی توان دید وحال آن كه دست او هم اكنون در دست توست؟!
🔹️ بمحض اینكه علامه این پاسخ را میشنود، بیاختیار خود را بزمین میاندازد تا پای مبارك حضرت را ببوسد كه در این هنگام از كثرت شوق #مدهوش میشود.
📚 قصص العلماء ، ص۱۲۳.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نبود ثمره در منطوقی یا مفهومی بودن مفهوم حصر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻برخی برای بیان ثمره گفته اند اگر منطوقی باشد چون مقام بیان هست، اطلاق شکل می گیرد ولی اگر مفهومی باشد اطلاق شکل نمی گیرد. اما این ثمره درست نیست چون آن چه در منطوق و مفهوم موجب فرق است، تأثیری در اطلاق و عدم اطلاق ندارد و آن چه در اطلاق و عدم اطلاق باعث تفاوت است، فرقی بین منطوق و مفهوم ندارد. ممکن است مولی ضابطه را به صورت منطوقی بیان کند و یا به صورت مفهومی بیان کند که هیچ فرقی نمی کند. کما این که ممکن است مولی بیان حکم الله را ذکر کند یا ذکر نکند. خلاصه، ثمره اول ناشی از خلط اشتراک لفظی است. بیانی که فرق منطوق و مفهوم است، به معنای ابراز کردن حکم است مانند قبح تأخیر بیان از وقت حاجت و بیانی که در مقدمات حکمت مطرح است، ابراز حکم نیست بلکه اعطاء ضابطه است. لذا این ثمره، تمام نیست.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۱، ۲۴ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3261
#مفهوم
#منطوق #حصر #اطلاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
مراد از خبر واحد، خبری است که مفید علم نیست ولو از دو نفر نقل شده باشد.
مرحوم خویی فرمودهاند: عدم حجیت خبر ثقه مستلزم انسداد باب علم به احکام است .
ولی مرحوم روحانی و آیت الله سیستانی خبر ثقه را فقط در صورت وثوق شخصی به صدق خبر حجت میدانند ولی در عین حال ملتزم به انسداد باب علم نیز نشدند و معتقد هستند که انسان در صورت ممارست در فقه از اخبار ثقات وثوق به احکام پیدا میکند.
برای ما تصدیق این مطلب مشکل است. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
انسداد.mp3
1.44M
🔰 #اصول
💠 لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3354
#انسداد
#خبر #ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ خدمت آیت الله شیخ عبدالکریم(ره) به استادشان سید محمد فشارکی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️ مرحوم والد، آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) میفرمود:
من در ناخوشی سیّد استاد (یعنی #سید_محمد_فشارکی) برای پرستاری ایشان شبها نزدش میخوابیدم، و چون فرزندان ایشان کوچک بودند خود متکفل لگن بردن و آوردن بودم، تا ایشان فوت شدند و تا موقعی که در #نجف_اشرف بودم خدمت خانه ایشان را بر عهده داشتم و از بیرون نان و گوشت و لوازم برای اهل منزل میخریدم و میآوردم.
🔹️ در همان مواقع، ایشان را خواب دیدم که در دالان منزل خود بودند، دستشان را بوسیدم و گفتم آقا #نجات در چیست؟
فرمودند در #تزکیه_نفس و توجه به #بچههای من.
📚 کتاب سرّ دلبران، ص۳۹.
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تطبیق قاعده توسط امام بر موارد خاص و مانعیت از اطلاق
👤#استاد_گنجی
در قاعده تجاوز یک مطلب کلی مورد بررسی است که آیا تطبیق قاعده از طرف امام بر موارد خاصی مانع از اطلاق قاعده میشود یا نه؟ مرحوم خویی این مطلب را در ذیل فرع شک در قیام بعد از این که به سمت سجده میرود مطرح کرده و این مانعیت را قبول دارد. ولی استاد این مطلب را قبول نکرده و میفرماید تطبیق در موارد متعارف مانع نمیشود....
📚درس خارج فقه، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اطلاق
#مانع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir