🔰#فقه
💠 جریان لا حرج در محرمات و بحث سقط جنین
👤#استاد_فاضل
در لا حرج یک اختلافی وجود دارد که خیلی هم در کلمات فقها متعرض نشده، در اینکه آیا لا حرج در #محرمات هم جریان دارد یا نه؟ جمعی به ضرس قاطع میگویند که لا حرج در محرمات جریان ندارد.
از مرحوم والدمان من همان زمان که ایشان قاعده لا حرج را بحث میکردند، پرسیدم که به نظر شما لا حرج در محرمات جریان دارد یا نه؟ فرمود جریان ندارد، لا حرج چون عنوان امتنانی است....
📚درس خارج فقه، ۹ خرداد ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3555
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 آیا اضلال از امور قصدیه است؟
👤#استاد_مروی
#انحراف دیگران از امور #قصدیه نیست. ممکن است زید شبهه ای را که مطرح میکند خودش نمیداند القاء این #شبهه سبب انحراف عن الحق است و قصد این کار را هم ندارد اما با إلقاء کلامش، شبهه در خارج محقق میشود. در این موارد قبول داریم اگر علم به #اضلال نداشته باشد یا احتمال اضلال ندهد تکلیف نسبت به او منجّز نشده است....
📚درس خارج فقه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3560
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ارتباطات علمی و فکری برخی علما با یکدیگر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 زمانی به فرمایشات مرحوم آقای #آخوند و فرمایشات مرحوم آقای حاج آقا رضا #همدانی، مراجعه میکردم. وقتی این حرفها جوهرشان یکی میشد احساس میکردم که از میرزای #شیرازی گرفتند؛ نوعاً چنین بود. ولی اخذ از میرزای شیرازی به معنای آن نیست که عین حرف میرزای شیرازی است، بلکه اصل ایده برای میرزای شیرازی بوده ولی محقق خراسانی آن را در قالب فکری خویش پرورانده و ساماندهی کرده است. همان را حاج آقا رضا به گونهای دیگر ساماندهی کرده است. اساساً ممکن است حرف نهایی خود میرزای شیرازی هم متفاوت باشد ولی چهارچوب، و شاکلۀ حاکم بر آن، از یک ایدۀ واحد سرچشمه میگیرد. این ایدۀ واحد در نظامهای فکری مختلف ...
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ أفقه فقها بودن شهید اول(ره)☘️
🔹️آیت الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله العالی:
🔹️ مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را #اعلم میدانند...
🔹️ شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
🔹️ كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر #فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
🔹️شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند! اینها شاهد بر #احاطه فوق العاده شهيد بر #فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل #موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص ۳۰۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠توبۀ قاذف شرط پذیرش شهادت او
👤#استاد_قائینی
شهادت #قاذف مردود است به اقتضای آیات و روایات و اجماع. آیۀ ۴ سورۀ نور و روایت ابی #الصباح کنانی و روایات دیگری بر این مطلب دلالت دارند. همچنین این ادله بر پذیرش #شهادت قاذف در صورت #توبه دلالت دارند. اما #قذف کدام است و چه حکمی دارد؟ اگر حدّ دارد، چگونه می توان آن حدّ را دفع کرد؟
سوال مهمتر: آیا #توبۀ قاذف به عنوان شرط پذیرش #شهادت او، لزوما موجب سقوط حدّ از او است؟ پاسخ به این سوالات به همراه یک نکتۀ رجالی از علامه مجلسی در مورد روایت ابی #الصباح در ادامۀ مطلب قابل استفاده است.
📚درس خارج فقه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3562
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است:
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب
از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز میشود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در #تهذیب و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است.
اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله #برقی است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است.
📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 خلط بین انطباق و حکایت در کلام مرحوم آخوند
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻مرحوم #آخوند در مورد لا بشرط قسمی نبودن موضوع له اسم جنس می گویند که چون موطن لا بشرطیت ذهن است و در خارج امکان لا بشرطیت یک قید نیست بنابراین اگر موضوع له لا بشرط باشد امکان انطباقش در خارج نیست و حال آنکه قضیه زید انسان صحیح است. جواب: اگر به معنای #حکایت است، صحیح است اما حکایت، وحدت موطن نمی خواهد. حکایت امر #ذهنی از امر #عینی، اشکالی ندارد و همه #مفاهیم این گونه اند. اگر هم منظور شما انطباق بر امر خارج است، اول الکلام است. در اسم جنس هایی که #ماهیت هستند (اعم از #جوهر و #عرض) انطباق هم هست اما در اسم جنس هایی که عرضیات و انتزاعیات (معقول ثانی) هستند، دیگر انطباق نیست و فقط منشأ انتزاعشان در خارج است.
📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3566
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 حجیت اطلاق معقد اجماع
👤 #استاد_شهیدی
بعضی میگویند «اطلاق معقد #اجماع حجت است». این کلام طبق مبنای مرحوم #بروجردی که اجماع را #کاشف از وجود #نص معتبر میداند قابل توجیه است زیرا نص #معتبر اطلاق دارد چون اجماع حاکی از نص معتبر #اطلاق دارد، لذا اطلاق آن معتبر خواهد بود. ولی بنا بر اینکه منشأ حجیت اجماع، کشف #ارتکاز متشرعه باشد این تعبیر درست نیست و اطلاق معقد اجماع حجت نخواهد بود زیرا اجماع کاشف از ارتکاز متشرعه است و ارتکاز متشرعه دلیل #لبی است و اطلاق ندارد....
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
اطلاق معقد اجماع.mp3
614.3K
🔰 #اصول
💠 حجیت اطلاق معقد اجماع
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344
#اجماع
#معقد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #رجال
💠 تعویض سند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 #تعویض سند قدمایی بر اساس مساله #اجازات عام انجام میشده است.
بر فرض مثال، شیخ #طوسی به #فهرست شیخ #صدوق مراجعه میکند و چنین عبارتی را مشاهده میکند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، #طریق خود را ذکر میکند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی #ثقه و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت میگردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر میکند. این جایگزینی به غرض کمکردن واسطه در نقل روایت انجام میشود....
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/1596960/3870
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ نقل قضیهای از درس مرحوم فاضل اردکانی☘️
🔹️ حاج شیخ مرتضی حائری(ره):
🔹️ مرحوم والد (آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ره) در آن زمان شرح لمعه و قوانین میخواندهاند، و شاخص کربلا در آن عصر مرحوم #فاضل_اردکانی بوده است.
مرحوم والد میفرمودند که مرحوم فاضل، در صحن مطهر روی صندلی که در صحن میگذاشتند مینشست و درس میفرمود.
🔹️ میفرمودند من یاد دارم که یک نفر از طلبه ها پای درس او اشکال کرد که عقلِ آینهی جهاننما چگونه در احکام شرعی اعتبار ندارد؟ (عقل به تنهایی نمیتواند احکام الهی را کشف کند)
مرحوم فاضل سرش را پایین آورد و گفت عقل من و شما آینهی جهاننما است؟!!
(به طور انکار) آینهی سوراخ نما هم نیست...
📚 سر دلبران(تالیف آیت الله حائری)، ص۷۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir