eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
encode20241128205024.mp3
1.93M
💠 بررسی ظهور امر در روایت مشتمل بر مستحبات 👤 📚 درس خارج فقه، ۷ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3694 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم! 🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه: به حضرت زهرا صلوات الله علیها و به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم. و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید. 📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ تقرب به خدا بدون به حضرت زهرا (س) ممکن نیست.. 🔹️ مرحوم آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند: ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود. 🔹️ حتی در مقام ، تنها عبارتی که به زبان می‌آوردند این بود: «الهی به عصمتِ ، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمان‌شان جاری می‌شد و سپس استخاره می‌کردند. 🔹️ به عقیده ایشان الی الله، بدون ارتباط و به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا می‌فرمودند: همان طور که ائمه -علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم! 📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شهادت مبتنی بر شیاع در مورد نکاح و وقف 👤 مرحوم پذیرش مبتنی بر را در جایی که مفید باشد، مشکل می داند حتی در مورد موت و ملک و نسب که عده ای از فقها مبتنی بر را در مورد آنها معتبر می دانند. اما محقق در مورد و کلام متفاوتی دارد و مبتنی بر را در مورد و مطلقا معتبر می داند. بزرگان از جمله صاحب به این تفاوت اشکال کرده اند اما به نظر استاد قائنی این اشکال وارد نیست و وجه مناسبی برای این تفکیک و تفاوت وجود دارد به بیانی که در ادامۀ مطلب قابل مشاهده است... 📚درس خارج فقه، دهم آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3699 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 از استحالۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا تا مطابق ظاهر شمردن آن 👤 🔻 آیت الله والد پدیدۀ در از معنا را به لحاظ ثبوتی ممکن می‌دانند ولی می‌فرمودند این شیوۀ تکلم، به مقامات خاصی اختصاص دارد و در معمول گفت‌وگوهای بشر رخ نمی‌دهد زیرا فرایند افهام معنا در آن همراه با نوعی پیچیدگی است. بنابراین اگر در جایی متکلم قصد پیچیده‌گویی داشته باشد، از چنین شیوۀ تکلمی بهره می‌برد. برای مثال در لغزها و معمّاها یا ماده‌تاریخ‌ها که اساسشان با پیچیدگی همراه است، از شیوۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استفاده می‌شود ولی باید دانست در محاورات عادی بشر، عرف متعارف از آن استفاده نمی‌کند یا اگر استفاده کند بسیار نادر است. همین ندرت، سبب می‌شود چنین تکلمی خلاف ظاهر تلقی شود. مرحوم آقای بروجردی مطلبی دارند که قبل از آن در کلمات مرحوم شیخ ... 📚 درس خارج اصول،۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3704 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم حرمت قِران بین سورتین و نکته اصولی آن 👤 در بحث شده که امر در و ظاهر در است ولی این خیلی مستحکم نیست. لذا مثل مرحوم صاحب گفته در شریعت مقدس آنچنان امر در و نهی در شده که ظهوری برای امر در وجوب و نهی در حرمت باقی نمانده. اما به نظر ما امر در وجوب و نهی در حرمت ظهور دارد ولی ظهورش چندان قوی نیست. مرحوم شیخ الشریعة اصفهانی نیز در رساله گفته این ظهور اضعف الظهورات است..... 📚درس خارج فقه، ۷ آبان ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3659 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نحوه تحمل احادیث در کتاب تحف العقول 👤 شواهد موجود حاكی است كه اين كتاب ها و كه در اختيار صاحب بوده، به نحو به ايشان رسيده است، البته می شود به اين مطلب با مقدمه‌ای كه در اول كتاب آمده اشكال كرد؛ چون ايشان در مقدمه نوشته است: «واسقطت الأسانيد تخفيفاً و إيجازاً و إن كان أكثره لي سماعا» ايشان تعبير كرده كه اكثر اين كتاب را من به نحو كردم، و اين با وجاده نمي سازد، اما ظواهر نشان نمی دهد كه ايشان در حوزه های عليمه‌ی آن زمان حضور فعالی داشته اند.... 📚‏درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3635 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند 👤 تعویض از نظر هدفی که دنبال می‌کند دو گونه است گاه هدف از آن، سند است و گاه برای اهدافی دیگر انجام می‌شود. ۱- سند برای تصحیح آن گونه‌ای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده می‌شود تعویض سند برای تصحیح آن است. این گونه را صاحب در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رساله‌ی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله می‌تواند بیشتر احادیث کتاب‌های و را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از سند را به بیان‌های گوناگونی رد یا تأیید کردند. 📚 استناد، صفحه ۴۹۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3716 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ توسل عامه به 📖آیت الله بهجت(ره): 🔹️ در جریان ابتلای اهل به وبا، که آقا سید محمد به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت بخوانند، فوج‌ فوج از غیرشیعه می‏‌مردند و یک نفر شیعه از دنیا نمی‏‌رفت. 🔹️ ازاین‌رو، بعضی از در صحنِ مقابل ضریح می‏‌ایستادند و می‏‌گفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علی‌الهادی، همان‌گونه که شیعه به تو سلام می‏‌گویند، ما به تو سلام می‏‌گوییم». 🔹️ ملاحظه می‏‌کنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏‌آوردند و ریشه مطلب را که بود دنبال نمی‏‌کردند. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
صور تقدم عام بر مطلق .mp3
2.4M
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 صور تقدیم عام بر مطلق در محل اجتماع عامین من وجه 👤 🔻 در این مساله شش صورت وجود دارد، که فقط در صورتی که عام کل و ما شابهه باشند، و در مقدمات حکمت با اصاله البیان باشد و یا در صورتی که کل و ما شابهه نباشد، ولی مدخولش با احراز مقام بیان با باشد و در طرف مقابل مطلق با اصاله البیان، احراز شده باشد، که در این دو صورت عام مقدم می شود و الا در غیر این دو صورت یا می کنند و یا مطلق مقدم می شود. 📚 درس خارج اصول، ۵ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3714 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa