eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀خاطره آیت الله بهجت از نماز مرحوم نائینی(ره)🍀 🔹️ ایشان(آیت الله بهجت ره) فرمودند جنبه تعبّد مرحوم آیت الله میرزا محمد حسین از جنبه علمی ایشان بالاتر بود و بعد فرمودند که من هنوز بالغ نشده بودم که به مشرّف شدم و در نماز جماعت ایشان شرکت می‌کردم. چه نمازی می خواند! چه نمازی می‌خواند! در نماز چه حرکاتی می‌کرد! 🔹️ من اول خیال می‌کردم که بقیۀ مردم این حالات او را می بینند ولی بعداً فهمیدم که آنها متوجه نیستند! 📚 العین الحلوة، ص۱۶۹. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 فضیلت ماه رجب 🔹 (ع): وقتی کشتی (ع) بر کوه قرار گرفت، نوح صدای دهشتناکی شنید. پس ترسید و سر خود را از کنار کشتی بیرون آورد و دستانش را بلند نمود و با انگشتانش اشاره می‌کرد و می‌گفت: «رهمان اتقن». معنای این سخنش آن بود که خداوندا به ما خیر برسان. 🔹 وقتی نوح (ع) بر کشتی سوار شد روز اول ماه بود پس امر کرد به تمامی کسانی که همراه با او بودند از انسان‌ها و که آن روز را بدارند و به ایشان فرمود: هر کسی از شما که این روز را روزه بدارد، خداوند آتش را به اندازه مسیر یک سال از او دور فرماید. 🔹 و هر کس هفت روز از ماه رجب را روزه بدارد، درب‌های هفت‌گانه بر او قفل شود، و هر کس هشت روز روزه بگیرد درب‌های هشت‌گانه بر او گشوده گردد. و هر کس ده روز روزه بگیرد حاجتش برآورده شود، و هر کس ۲۵ روز روزه بگیرد به او گفته شود: عمل خود را از سر بگیر که مورد بخشش قرار گرفتی. و هر کس بیشتر بگیرد خداوند برای او بیش گرداند. 📚 تهذیب الاحکام، ج۴، ص۳۰۶. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 معانی موضوع در بحث موضوع علم اصول 👤 چند در علم هست؛ معنای اول: گاهی علمای علم و موضوع را می‌کنند بر جوهر در مقابل عرض، معلوم است این معنا اینجا نیست، معنا ندارد بگوییم موضوع هر علمی جوهر است. لذا می‌بینید در بعضی از علوم موضوع، مقسم واقع می‌شود بین جوهر و عرض، در الهیات به معنی الاعم می‌گویند موضوعش وجود بما هو وجود است و وجود بر دو قسم است و ، لذا روشن است که موضوع به معنای جوهر نیست.... 📚درس خارج اصول، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3588 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
▪️با توسل به تو مشمولِ عنایت شده ایم ▪️ما به دستِ كلماتِ تو هدایت شده ایم ▪️ای به مانند علی جاذبه و دافعه ات ▪️چارده آینه جمع آمده در جامعه ات 🏴شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔶 💠 واکاوی معنای «صحیح الحدیث» در تعابیر رجالی در مورد راویان 📝 لفظ «حدیث»، مشترک میان دو معناست: معنای اعم که مطلق «گفتار» است و تعبیر «حدثناه» – به معنای «أخبرناه» – در کتاب‌های تاریخ برگرفته از این معناست. معنای اخص که مراد از آن، «متن روایت منسوب به معصوم» است. در تعبیر «صحیح الحدیث» نیز، دو معنای پیش گفته احتمال می‌رود: اگر «الحدیث» در معنای اعم به کار رفته باشد، معنای این تعبیر، «راست گفتار» بودن است که از آن، صادق و ضابط بودن راوی فهمیده می‌شود و بر صحت مذهب او دلالتی ندارد. اگر معنای اخص «الحدیث» مراد باشد، در منقولات او، متن روایت منسوب به معصوم در مقام فتوا و عمل قابل اعتماد و استناد است. با این معنای اخص، شاید ادعا شود از این تعبیر، «راست گفتار بودن راوی» را نمی‌توان فهمید؛ زیرا شاید رجالی با ملاحظه قرائن خارجی، قابل اعتماد بودن متن روایات منسوب به معصوم را احراز کرده باشد؛ اما به نظر می‌رسد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید.👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20737/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠معنای حجیت ذاتی قطع و خلط بزرگان 👤 مراد از بودن حجیت در باب قطع چیست ؟ مراد از ذاتی نمی‌تواند ذاتی باب خمس باشد؛ چرا که ، یک حالت نفسانی است و حجیت، جنس و فصل برای آن نیست و هم چنین مراد ذاتی باب هم نیست؛ چراکه ذاتی باب برهان است که با تحلیل موضوع به آن می رسیم در حالی که حجیت برای قطع چنین ویژگی ندارد... 📚درس خارج اصول،۸ مهر ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3768 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
حکایتی از آیت‌الله‌ بروجرودی «رضوان الله علیه» 🔹️ حضرت استاد "دام ظله": 🔹️ مرحوم آقای زاهدی که هم مباحثه‌ی حضرت امام و آیت‌الله‌ سید احمد زنجانی بودند و این‌ چند نفر با هم رفیق بودند، می‌بینند مرحوم آقای کنار کرسی زمستان نشسته‌اند و مغموم هستند. خدمت‌ ایشان عرض می‌کنند: چرا؟ ایشان می‌فرمایند که اواخر عمر من است و دستم خالی است و چیزی ندارم. این‌ آقایان عرض می‌کنند: آقا! شما این‌همه خدمات در و از ایران انجام دادید. ایشان می‌فرمایند «وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ»؛ آن کسی که بناست این اعمال را بپذیرد و ناقد این اعمال هست بصیر و دقیق است. 🔹️ همان است که فلزات را بررسی و عیارش را مشخص می‌کند که چقدر ناخالصی دارد. در روایات ‌‌هست‌ که‌ گاهی‌ اعمال انسان ‌تا آسمان هفتم می‌رود، ولی ملائکه‌ای که در آنجا هستند، آن‌ها را به‌ سبب ناخالصی که دارد، بر می‌گردانند. البته این‌ها مراتب عالیه‌ هست و دشواری کار نباید ما را مأیوس کند. 📚 کتاب پندهای سعادت، جلد۲، ص ۸۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم دقّت نظر ابن ادریس در فقه 👤 🔹 ابن‌ دانشمندی است که در متعدّدی کار کرده ولی اشتباهات عجیب و غریب نیز در آثار او مشاهده می‌شود. 🔹ابن ادریس برجسته‌ای نیست و قوت بالایی ندارد تا به ظرائف کلامش اهمیت داده شود. در کتاب از مرحوم شیخ محمود که معاصر ابن ادریس است، نقل کرده که ابن ادریس است و کتبش قابل اعتماد نیست. عبارت وی به شرح زیر است: 🔹«الشيخ محمد بن إدريس العجلي‏ بالحلة له تصانيف منها كتاب السرائر شاهدته بالحلة و قال شيخنا سديد الدين محمود الحمصي رفع الله درجته هو مخلط لا يعتمد على تصنيفه». این امر نیازمند توضیحی است ... 📚درس خارج فقه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3735 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 انواع احتیاط واجب و مورد جواز رجوع به دیگران 👤 احتیاط در کلمات علماء به دو گونه است: ۱- واجبی که منشأ آن نرسیدن به دلیل است. ۲- احتیاط واجبی که انسان با همه فحص و دقت در مسأله نیز مسئله برای او مورد تردید است. رجوع به دیگران در قسم دوم از احتیاط واجب‌ معلوم نیست. 📚درس خارج فقه، ۱۸ آذر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3753 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
دعای یا من ارجوه.mp3
4.32M
💠 عدم اشکال متنی در دعای یا من ارجوه 👤 آیا از دعای ماه رجب (یا من ارجوه ...) امن از مکر خدا استفاده می‌شود؟ و آمنُ سخطه عند کل شرّ (عَثْرَةٍ) جلسه‌ی حدیث خوانی، ۱۹ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت عدم الدلیل دلیل العدم با اطلاق مقامی 👤 🔻 در بحث عدم الدلیل دلیل العدم _البته لو کان لبان هم همینطور است_ باید نگاه کنید که این مسأله مبتلی به بوده یا خیر؟ دواعی بر نقل آن کم بوده یا زیاد؟ اما در مقامی اصلا به میزان محل ابتلاء و بر نقل، کاری نداریم. از طرف دیگر در اطلاق، به مقام بیان و مقدمات نیاز داریم اما در عدم الدلیل دلیل العدم کاری به مقام بیان نداریم. پس این ها دو قاعده متفاوت هستند ولو ممکن است بتوان در یک مثال مانند امر به و نهی از هر دو را ادعا کرد. توضیح قاعده عدم الدلیل دلیل العدم: اگر مسأله مبتلی به بین مردم باشد و دواعی بر نباشد، اگر شارع چیزی بیان نکرد، معلوم می شود که چیزی نبوده است. اما اگر مسأله مبتلی به نباشد یا مبتلی به باشد اما دواعی بر إخفاء قوی باشد، این جاری نمی شود. 📚 درس خارج اصول، ۵ آذر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3719 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir