☘مراقبات شب عید قربان☘
☘۱- احياى شب دهم ذىالحجّه كه از شبهاى با بركت و ارزشمند است. نقل شده است كه حضرت امير مؤمنان على علیه السّلام اين شب را احيا میداشتند.
☘۲- غسل كردن در اين شب مستحب است.
☘۳- در اين شب زيارت امام حسین علیه السّلام مستحب است و در روايتى از امام صادق علیه السّلام آمده است كه هر كس در چنين شبى امام حسین علیه السّلام را زيارت كند، گناهانش آمرزيده مىشود.
☘۴- این دعا را كه در شب جمعه نیز وارد شده است بخواند:
☘يا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَاالْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِيَّةِ☘
☘اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دو دست عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است، اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمّد و خاندان او كه در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند. اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
#چشمه_غدیر 1⃣
☘ولایت، امر واحده☘
☘«وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ» (قمر، ۵۰) ؛ امر مذکور در آیه، همان صادر اول اعنی تجلّی اعظم است که ساری در کلیه ی موجودات است. این امر که به تعبیری دیگر همان ولایت کبری الهیه است، مقام واحده اعنی وحدانیت میباشد؛ قال صاحب الأمر علی علیهالسلام: «أنا أمرُ الله و الرُّوح». «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» (کهف، ۱۱۰)
☘امر واحده همان إله واحد که قبله ی جمیع مخلوقات دون صادر اول است میباشد؛ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ» (سبأ، ۴۶) اَیْ بولاية علوية.
☘مرتبه ی بشریت انسان کامل واصل به مقام صادر اول، مرتبه ی حقیقت روحانی انسانهاست لذا فرمود «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»؛ «کُم» اشاره به حقیقت نفسانی مردم دارد اعنی من در مرتبه ی بشریتم مثل مرتبه ی روحانیت شمایم. و اینکه؛ بر من وحی میشود که إله شما إله واحد است نه إله خود من، که خود صاحب مقام واحدیت هستم، بلکه إله حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله، إله احد و بلکه ذات احدی است.
☘واحدیت به معنای همان ولایت است که در آن موطن همه ی اسماء حسنای لایتناهی الهی ظهور دارند. در مقام احدیت، اسماء و صفات عین ذاتند لذا احد بحت بسیط محض است و ذات فوق احد است که آنجا اسماء و صفات ذوب در ذاتند یعنی ذات لا إسمَ لَه و لا رَسمَ لَه است.
☘اما احدیت، ظهور و تجلّی ظلّیه ذات غیب الغیوبی است که آنجا اسماء حسنا و صفات علیای الهی تجلی کردهاند اما به نحو اجمال و بسیط لذا احدیت علّت واحدیت است و واحدیت موطن تکثر علمی اسماء الله میباشد، لذا آنجا آغاز خلقت است و حجت که قبل الخلق و بعد الخلق و مع الخلق میباشد، مقام احدیت یا مقام واحدیت است که برزخ کبرای بین ذات و اسماء الله میباشد. واحدیت امر احدیت و ذات اقدس إله است لذا شاید ضمیر جمع «نا» مشیر بدان باشد و الله اعلم.
☘«تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» (قدر، ۴) ؛ ملائکه که اسماء الله هستند و روح که اعظم مخلوقات الهی است تنزلات امر ذات الوهی میباشند پس امر، اصل و امّ مطلق خلائق الهی است.
☘«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» . (دخان، ۳ و ۴)
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۵۱☘
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 1⃣ ☘ولایت، امر واحده☘ ☘«وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ» (قمر، ۵۰) ؛ امر مذکور در آ
#چشمه_غدیر 2⃣
☘ولایت مبارک است☘
☘«إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ، فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، يَا مُوسَىٰ إِنَّهُ أَنَا اللهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» (نمل، ۷ تا ۹)
☘مبارک است آنکه در آتش و آنکه در حول آتش است. آتش، آتش عشق بل خود حضرت عشق است و آنکه فی النّار است انسان کامل است که آتش عشق الهی است پس مَن فی النار هم، نار است لذا از آتش ندا برخاست:
«إِنِّي أَنَا رَبُّكَ... إِنَّنِي أَنَا اللهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» (طه، ۱۲ تا ۱۴) و فرمود: «أَنَا اللهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» (نمل، ۹)
☘ربّ موسی، ولایت الهیه است که ممسوس فی ذات الله است و چون در آتش ذات احدی سوخته است، آتش شده اس و آتش مبارکترین حقیقت هستی است و آنکه در اوست، یعنی حقیقت ولایت مطلقه ی ذات الوهی، به مبارکی او، مبارک ترین حقیقت وجود است و آنکه حول این عشق سوزان قرار گیرد به صبغه ی او در آید و اثر او را پذیرد و به مبارکی او باشد. «صِبْغَةَ اللهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللهِ صِبْغَةً» (بقره، ۱۳۸)
☘این آتش که رب جمیع خلائق است، در سرّ همه انبیاء و مرسلین به ودیعه نهاده شده است و بلکه سرّ هستی است: «كُنْتَُ مَعَ الأنْبياء سِرًّاً و معی جَهراً»، از این رو حضرت عیسی بن مریم علیهماالسلام فرمود: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ» (مریم، ۳۱)
☘حول آتش، ظهور آتش است که به مبارکی مُظهر خود است. چون «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ» (اسراء، ۸۴) ؛ ز نيكو هرچه صادرگشت نيكوست...
☘پس دریاب که همهی موجودات مبارکند؛ «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور، ۳۵). واعلم «مَنْ فِي النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَها» هی النار «وَ سُبْحانَ اللهِ رَبِّ الْعالَمِينَ». یعنی حول نار، نار است به وجهی و غیر اوست به وجه دیگر (تشبیه و تنزیه). پس هرکس خود را بدین آتش افکند و بسوزد و عین او آتش شود، مبارک میگردد و آنانکه به حول و حلقه ی او درآیند به مبارکی او مبارک شوند چونان انبیاء و اولیاء الهی، همان مستان میخانهای که در نار محبت نارالله سوختند و صاف و بی نقش شدند و قابل پذیرش نقوش گردیدند. چون به نور پیوستند خود نور شدند و به دیگران نور عطا کردند.
☘سلام و صلوات بی پایان خدا و رسولان و ملائکه و مؤمنین و مؤمنات و جمیع خلق بر مبارک ترین حقیقت بعد از ذات احدی، مجمع جمال و جمال جمیع و منشأ کمال و کمال نشئات، تنها عبد مطلق ذات احدی حضرت حجة بن الحسن العسکری، بقيةالله الاعظم روحی فداه و بر اوتاد و ابدال و صلحا و نجبا و نقبای مبارک حولِ حضرتش سلامی به جوامع سلام...
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۹۶ و ۹۷☘
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️باطن مناسک حج - #بخش_هفتم ▪️بعد فرمود: إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ این ماجرای ذبح اس
☑️باطن مناسک حج - #بخش _هشتم
▪️حال، اگر انسان بخواهد به کمال برسد، چه؟
▪️کمال خاک، در قربانی کردن خودش در برابر گیاه بود. کمال گیاه، در قربانی کردن خودش در برابر حیوان بود. کمال حیوان، در قربانی کردن خودش در برابر انسان بود. کمال انسان در چیست؟
▪️کمال انسان در این است که در برابر ولیّ خدا قربانی شود؛ در برابر حجّت خدا قربانی شود. اصحاب اباعبدالله الحسین علیه السّلام را نگاه کنید! هر موجودی در راه موجود بزرگتر قربانی شود، میشود جزء وجود او؛ لذا در واقعۀ کربلا، هفتاد و دو تن و یک تن نداریم؛ هفتاد و سه نفر نداریم؛ در واقعۀ کربلا یک نفر بیشتر نداریم و او اباعبدالله الحسین علیه السّلام است. همه فانی در او هستند؛ همه فانی در اباعبدالله علیه السّلام هستند؛ و به کمال خودشان رسیدهاند. چه کمالی بالاتر از اینکه انسان، در حجّت خدا فانی شود؛ قربان حجّت خدا شود؛ قربانی ولیّ خدا شود؟!
▪️حال، کمال ولیّ خدا در چیست؟ در این است که قربان خود خدا شود؛ لذا اباعبدالله علیه السّلام هم قربان خود خدا شد..
▪️صحنۀ عاشورا، جلوۀ یک قربانگاه بزرگ است؛ برای اینکه از آن درس تکامل را یاد بگیریم؛ ببینیم چگونه میشود برای بالا رفتن، از تعلّقات بُرید؛ همه چیز را، همۀ تعلّقات را قطع کرد. اصحاب اباعبدالله علیه السّلام، در راه امام حسین از زن، از بچه، از سلامتی، از خانه، از راحت، از عنوان، از شهرت، از مقام، و بالاخره از جانشان گذشتند؛ و امام حسین علیه السّلام در راه خدا از همه چیزش گذشت.
▪️اگر در ماجرای حضرت ابراهیم، ذبح حضرت اسماعیل را داریم، در ماجرای اباعبدالله علیه السّلام، به میدان فرستادن علی اکبرِ امام حسین علیهما السّلام را داریم.
▪️دیدید چگونه حضرت، علی اکبر را به میدان فرستاد! حالا بوی محرّم هم میآید. اولین قربانیهای کربلا، یکی دو روز پیش به شهادت رسیدند: مسلم بن عقیل و هانی بن عروه، پیش قراولان سپاه شهادت و قربانی اباعبدالله علیه السّلام.
▪️لذا شما دیدید؛ هر یک از اصحاب و حتّی اهل بیت علیهم السّلام که آمدند خدمت اباعبدالله برای اینکه اذنِ میدان رفتن بگیرند، حضرت آنها را کمی معطّل کردند؛ نگهشان داشتند؛ با هرکدام به صورتی صحبت کردند؛ هر کس را خواستند به گونهای معاف کنند؛ لااقل کمی معطّلش کردند که دیرتر برود.
▪️به حر که خواست بلافاصله برود، فرمودند: نه! تو مهمان مایی. از اسبت پیاده شو؛ بیا کمی پیش ما بنشین. از همان حر شروع کردند. یک یک اصحاب، هرکدام که خواستند بروند، کمی معطّلشان کردند؛ کمی نگهشان داشتند. حتّی وقتی آن غلام سیاه آمد و خواست اجازه بگیرد که به میدان برود، حضرت فرمودند: تو یک عمر به خانوادۀ ما خدمت کردهای. بنا نیست که جانت را هم بدهی؛ برو؛ من تو را در راه خدا آزاد کردم؛ کسی هم کاری به کار تو ندارد. آن غلام گریست؛ خیلی گریه کرد. گفت: یا اباعبدالله! میدانم؛ من مثل اصحاب شما نیستم؛ پوستم سیاه است؛ بدنم بدبوست ... به هرحال، هر کدام را به گونهای کمی معطّل میکردند؛ نگاهشان میداشتند. قاسم بن الحسن آمد، به یک صورت؛ برادر کوچک قاسم آمد، به یک صورت دیگر. هرکدام را به نحوی معطّل کردند.
▪️امّا علی اکبر که به قلب اباعبدالله وصل بود، وقتی علی اکبر خدمت پدر آمد تا اذن میدان رفتن بگیرد، حضرت یک لحظه هم تأمّل نکردند؛ بلافاصله حضرت فرمودند: برو؛ مأذونی. فقط وقتی میرفت، فرمودند: کمی آهسته برو.
▪️نمیدانم چرا امروز از اینجاها سر درآوردیم! به هرحال، وادی کمال، وادی قربان شدن است؛ و هر که طالب سیر و سلوک به سوی کمال است، باید خودش را برای قربان شدن آماده کند؛ چون این راه، راهی است که با کَرب و بلا توأم است. گفت:
▪️نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست
▪️عاشقی شیوۀ رندان بلاکش باشد
▪️کسی میتواند به قرب دوست برسد که قربانی دوست شود. راه دیگری وجود ندارد. تنها راه، همین است. و عجیب اینجاست که در این عالم، همه دارند خودشان را قربانی میکنند. شما یک نفر را پیدا کنید که قربان نشود؛ منتها مشکل این است که چیزی که خودشان را قربانی آن میکنند، غالباً ارزش آن را ندارد.
▪️خدای متعال در حدیث قدسی فرمود: خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک، وَ خَلَقْتُک لِأَجْلی: ای بشر! همه چیز را برای تو آفریدم؛ همه چیز باید قربانی تو شود؛ تو باید قربانی من شوی. تو را برای خودم آفریدم.
▪️همۀ خلق دارند خودشان را قربانی میکنند؛ یکی خودش را در راه پول قربانی میکند، یکی در راه مقام، یکی در راه شهرت، یکی در راه شهوت. کیست که خودش را قربانی نکند؟ همه دارند در راه محبوبشان جان میدهند. انشاءالله انسان به معرفت برسد؛ به شعور برسد و از وادی معرفت و شعور، به سرزمین عشق و منا سر در بیاورد، تا بفهمد چه چیزی ارزش دارد که انسان خودش را قربانی آن کند.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب ،۸۴/۱۰/۲۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️باطن مناسک حج - #بخش _هشتم ▪️حال، اگر انسان بخواهد به کمال برسد، چه؟ ▪️کمال خاک، در قربانی کردن
☑️باطن مناسک حج - #بخش_نهم
▪️حاجی بعد از قربانی، سر میتراشد. به این عمل، حلق گفته میشود. آقایان خصوصاً در سفر اوّل سرشان را میتراشند. غالب مراجع معتقدند در سفر اوّل، سر باید تراشیده شود و حَلق انجام گیرد. در سفرهای بعد هم مستحب است که سر را بتراشند؛ امّا فرد میتواند به جای حلق، تقصیر کند؛ یعنی مقدار کمی از مویش را بزند یا مقداری از ناخن را بگیرد. خانمها هم همین کار را میکنند؛ تقصیر میکنند؛ مو یا ناخن را کوتاه میکنند. تراشیدن سر هم خیلی معنا دارد؛ یعنی ته ماندۀ تشخّص و تعیّن خودت را ببُر؛ دیگر هیچ چیز از خودت باقی نگذار. شیطان را که با سنگ زدی؛ نفست را هم که سر بریدی؛ حالا ته ماندۀ تعیّنات و تشخّصات خودت را هم بریز. همۀ چیزهایی که به تو جلوه میداد، همه را بریز؛ سرت را بتراش و عبد شو.
▪️میدانید؛ تراشیدن سر، یک نوع توهین است. سر افرادی را که مجرم و زندانی هستند، میتراشند؛ مویشان را کوتاه میکنند. سر تراشیدن، نوعی حقارت است. حاجی بعد از قربانی، میرود سرش را میتراشد؛ یعنی دیگر به عبودیّت مطلق حضرت حقّ، تن میدهد؛ یعنی خدایا تمام عیار بندۀ تو هستم؛ دیگر هیچ تعیّنی از خودم ندارم؛ هیچ تشخّصی از خودم ندارم؛ هیچ شخصیّتی از خودم ندارم؛ هیچ چیز از خودم ندارم. هیچ کس نیستم؛ دیگر نیستم؛ من نیستم.
▪️مقام عبودیّت مطلق، اینجاست؛ آنجایی است که دیگر فرد، وجود خودش را هم نمیبیند؛ و الاّ تا وقتی وجود و هستی خودش را میبیند، هنوز به معنای مطلق، عبد نشده است؛ هنوز آلوده به گناه است.
▪️فرمود:
وُجُودُکَ ذَنْبٌ لا یُقاسُ بهِ ذَنْبٌ وجود تو، گناهی است که هیچ گناهی با آن قابل مقایسه نیست. همین که احساس میکنی هستم، وجود دارم، این، گناه است؛ امّا وقتی حاجی رفت سرش را تراشید، دیگر آخرین ته ماندههای تعیّن و تشخّص را هم از وجود خودش زدود و شد عبد مطلق خدا. عبد که شد، دیگر رسید؛ به دوست رسید.
▪️حالا خدای متعال او را مهمان خود میکند؛ حالا مهمان حضرت دوست میشود؛ حالا خدای متعال، سه شب او را مهمان میکند؛ در سرزمین عشق، در سرزمین منا، در سرزمین آمال و آرزوهای بلند معنوی. او سه شب مهمان خداست؛ باید در منا بیتوته کند. آن سه شب هیچ کاری هم ندارد؛ هیچ عملی هم ندارد؛ نه نمازی، نه ذکری، نه دعایی؛ هیچ چیز؛ فقط سه شب بیتوته در منا. یعنی چه؟ یعنی سه شب مهمان منی. عبد من شدی؛ حالا بیا؛ حالا دیگر دوست دارم پیش من باشی.
▪️بعد از این سه شب میهمانی، برای انجام طواف حج و بقیّۀ اعمالی که در پیش دارد، به مکّه برمیگردد. حالا که عبد شد، طوافی که این بار میکند، با طوافی که بار اوّل کرد، فرق میکند. بار اوّل، عمرۀ تمتّع به جا آورد؛ امّا حالا حج به جا میآورد. خیلی فاصله است. بار اوّل، خانه را زیارت کرد، حالا می رود صاحبخانه را طواف میکند؛ صاحبخانه را زیارت میکند.
▪️به هرحال، امیدواریم خدای متعال، به همۀ ما توفیق درک این حقایق را بدهد؛ هم به معنای فهمیدنش، هم به معنای دست یافتنش. چون لغت درک دو معنا دارد. درک، هم به معنای فهمیدن و دستیابی به فهم است؛ هم به معنای دستیابی به خود آن حقیقت. ان شاءالله به هر دو معنا، توفیق درک این حقایقی که در واقع شریعتی است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای ما آوردند و ارمغان بزرگ رسالت نبوی است، بدانیم.
▪️انشاءالله قدر این شریعت را بدانیم. این گوهرهایی که در این دین هست، در هیچ آیینی نیست؛ هیچ آیینی آنها را ندارد. انبیاء الهی حسرت خیلی از اینها را میخوردند؛ خیلی از پیامبران حسرت اینهایی که به برکت وجود پیغمبر خاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم، اینگونه به راحتی و سهولت در دسترس ما قرار گرفته و به یُمن پاسداری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام، سالم و ناب و زلال به دست ما رسیده است، میخوردند. انشاءالله قدر اینها را بدانیم و بتوانیم از آموزههای بزرگ این مکتب و این شریعت، بهره ببریم.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب ،۸۴/۱۰/۲۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در حجّ باطنی که سیر به سوی خدا و لقاءالله است نیز کسی که به معرفت نرسد، سیرش باطل است. بعد از وقوف در مشعر، وقتی حاجی روز عید قربان وارد مِنیٰ شد و شیطان را رمی کرد و گوسفند را به نشانهی نفس خودش سر برید، که مستحب است اگر خودش هم ذبح بلد نیست، دستش را روی دست کسی بگذارد که ذبح میکند، به نیّت اینکه خودش دارد ذبح میکند، و بعد از اینکه سرش را به نشانهی اینکه من عبد و بندهی توأم تراشید، خدا سه شب او را در مِنیٰ مهمان میکند. اگر کسی این سه شب را در مسجدالحرام تا صبح احیا بگیرد و نخوابد، گرچه حجّش باطل نیست، ولی این تنها جریمهی غیبت از مهمانی خداست و به پای فضیلت در مِنیٰ بودن نمیرسد.
☘مرحوم حاج اسماعیل دولابی☘
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️باطن مناسک حج - #بخش_نهم ▪️حاجی بعد از قربانی، سر میتراشد. به این عمل، حلق گفته میشود. آقایان خ
☑️باطن مناسک حج - #بخش_دهم
▪️راه رسیدن به کمالات عرفانی، جز شریعت نیست. این بحث را بارها عرض کردهام و در کتاب سرّ حقّ هم نوشتهام؛ و روی این قضیّه تأکید کردهام. کسی فکر نکند که میتوان بدون تقیّد و پایبندی به شریعت، به مقامات عرفانی راه پیدا کرد. جز از راه شریعت، نمیتوان به منزل مقصود راه پیدا کرد.
▪️منتها انشاءالله به شریعت، توأم با درک آداب و اسرارش بپردازیم؛ یعنی وقتی نماز میخوانیم، روزه میگیریم، حج به جا میآوریم، هر عمل از اعمال عبادی را که انجام میدهیم، سعی کنیم اسرار آن را هم بدانیم و آن عمل را از روی محبّت انجام دهیم.
▪️هرچه شناخت ما عمیقتر باشد و اسرار آن را بیشتر بشناسیم و هرچه محبّت ما، محبّت خالصتری باشد و آن عمل، در وجود ما از انگیزۀ عاشقانهای برخیزد،سریعتر ما را به مقصد میرساند. هیچ چیز دیگری لازم ندارد.
▪️بیهوده این سو و آن سو نرویم که فلان دستور را از فلان قطب بگیریم. بهترین دستورات را در کاملترین صورتها، پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام در اختیار ما قرار دادهاند.
▪️انشاءالله باید سعی کنیم عیار اینها را بالا ببریم. به لطف و عنایت الهی، هم پایبندیمان را بیشتر کنیم و هم این اعمال را با توجّه، با حال، با شناخت، با معرفت و با عشق، به جا آوریم.
▪️اگر این گونه شود، دیگر هیچ جایی نیست که انسان به آن نرسد؛ هیچ مرتبهای از مراتب کمالی نیست که انسان به آن نرسد. از قول بزرگان سیروسلوک این حرف را میزنم. من خودم هیچ چیز ندارم؛ فقط یک تکرارکننده هستم؛ مثل یک دستگاه ضبط صوت؛ این حرف را از قول بزرگانی که به مقصد رسیدهاند عرض میکنم. بسیاری از بزرگان، حرفشان همین است؛ مثل مرحوم آیت الله قاضی، مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی و حضرت آیت الله العظمی بهجت. بپرسید! در کتابهایی که از قول اینها نوشتهاند، ببینید! همۀ تأکیدشان بر همین است.
▪️فرمودهاند: شما حلال و حرام را مراعات کنید؛ نماز اوّل وقتتان را هم ترک نکنید؛ به هر جایی که نرسیدید، بیایید از ما گِله کنید. پایبندی به شریعت، منتها توأم با فهم و توأم با احساس، توأم با معرفت و توأم با عشق، ما را به هرجا که بخواهیم، میرساند؛ انشاءالله. امیدواریم خدا توفیق این را به همۀ ما نصیب کند.
◾️استاد مهدی طیّب ،۸۴/۱۰/۲۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘حقیقت هر شخصی اندیشه اوست. و اندیشه حضرت سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه تبیین گشته و در صحرای کربلا نمودار شده است.
☘بنابراین زیارت حقیقت سیدالشهدا (علیه السلام) توجه به دعای عرفه و نمودهای آن در صحرای کربلاست.
☘حضرت در دعای عرفه میفرماید: «الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شیء» ؛ خدایا، از جابجایی آثار [انوار]، و دگرگونی اطوار دانستم، که مراد تو از من، این است که در همه چیز برای من نمایان شوی، تا در هیچ جایگاهی به تو جاهل نباشم.
☘اگر کسی این حقیقت را دریافت و در خود پیاده کرد، او حقیقت سیدالشهدا (علیه السلام) را زیارت نموده است.
#استاد_محمود_امامی
#دعای_عرفه
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد مسعود حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان آلالله مبارک و فرخنده باد.
☘صلوات خاصهی حضرت امام هادی علیه السلام
☘اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘تاجری همراه با غلامش برای سفر تجاری به کشتی سوار شدند. وقتی کشتی به وسط دریا رسید و در اثر موج دریا به تکان خوردن افتاد، غلامِ دریاندیده شیون و بیقراری کرد و هر چه به او گفتند کشتی امن است و جای ترس و نگرانی نیست، اثر نکرد. حکیمی که در کشتی بود، به بازرگان گفت: اجازه بده تا او را آرام کنم. تاجر هم موافقت کرد. حکیم دستور داد دست و پای غلام را بگیرند و او را به دریا بیندازند. مقداری که غلام در آب دریا بالا و پایین رفت، حکیم دستور داد او را گرفتند و به کشتی آوردند. غلام وقتی به کشتی بازگشت، قدر کشتی را فهمید و آرام و راضی در گوشهای ساکت نشست.
☘اهل بیت علیهم السّلام کشتیهای الهیاند و در دریای متلاطم دنیا مایهی نجات ما میباشند. کُلُّنا سُفُنُ النَّجَاةِ: همهی ما اهل بیت کشتیهای نجاتیم. اگر قدر این نعمت را ندانیم، خدای حکیم ما را از کشتی تسلیم و رضای اهل بیت علیهم السّلام به دریای ابتلائات دنیوی میاندازد و وقتی طعم تلخ غوطهور شدن در دنیا و جدایی از اهل بیت علیهم السّلام را چشیدیم، دوباره ما را به این کشتی نجات باز میگرداند. آنوقت قدر نعمت محبّت و ولایت اهل بیت علیهم السّلام را خواهیم دانست و دیگر تکانهای ناشی از امواج ابتلائات دنیوی ما را بیقرار و ناآرام نمیکند.
☘مرحوم حاج اسماعیل دولابی☘
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شقّالقمر با اعجاز پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم
▪️سیزدهم ماه ذیالحجّه سال نهم بعثت معجزه دو نیم شدن کره ماه توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در برابر کفار مکّه
☑️تفاوت معجزه با سِحر...
◾️استاد مهدی طیّب ،۹۱/۰۸/۰۵◾️
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘بخشیدن فدک به حضرت زهرا علیهاالسّلام- ۱۴ ذیالحجّه سال ۷ ه.ق
☘دفاع از فدک، دفاع از کلیت حقّانیت اهل بیت علیهمالسّلام
☘استاد مهدی طیّب
#مناسبات_ماه_ذیالحجه☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘ #ﺧﺪﺍﻳﺎ!
☘ﺍﺯ ﺑﺪﮐﺮﺩﻥ ﺁﺩمهاﻳﺖ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ. ﺍﻣﺎ ﺷﮑﺎﻳﺘﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ میگیرﻡ.
☘ﻣﻦ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ. ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩی ﺗﺎ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺯ ﺁﺩمهاﻳﺖ، ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ.
☘ﮔﺎهی ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ میکنم ﮐﻪ ﻭقتی کسی ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻢ. ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍین است ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩی ﺗﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ...
#شهید_چمران
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_اول)
☘۱) الْحَمْدُ للهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَدَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی أَرْکانِهِ، وَأَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْما وَهُوَ فی مَکانِهِ، وَقَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَبُرْهانِهِ، حَمیدا لَمْ یَزَلْ، مَحْمُودا لا یزالُ وَمَجیدا لا یزُولُ، وَمُبْدِئا وَمُعیدا وَکُلُّ أَمْرٍ إلَیهِ یعُودُ.
☘حمد و سپاس خدایی را که در یگانگی خود بلندمرتبه، و در تنهایی و فرد بودنش نزدیک است. در قدرت و سلطه خود با جلالت و در ارکان خود عظیم است. علم او به همه چیز احاطه دارد در حالی که در جای خود است، و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد. همیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود. صاحب عظمتی که از بین رفتنی نیست. ابتداکننده و بازگرداننده اوست و هر کاری به سوی او باز میگردد.
☘(۲) بارِئُ الْمَسْمُوکاتِ وَداحِی الْمَدْحُوّاتِ وَجَبّارُ الْأرَضینَ وَالسَّماواتِ، قُدُّوسٌ سُبُّوحٌ، رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ،بی مُتَفَضِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ بَرَأَهُ، مُتَطَوِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ أَنْشَأَهُ.یلْحَظُ کُلَّ عَینٍ وَالْعُیونُ لا تَراهُ.
☘به وجودآورنده بالابرده شدهها (آسمانها و افلاک) و پهنکننده گستردهها (زمین)، یگانه حکمران زمینها و آسمانها، پاک و منزّه و تسبیح شده، پروردگار ملائکه و روح، تفضّلکننده بر همه آنچه خلق کرده، و لطفکننده بر هر آنچه به وجود آورده است. هر چشمی زیر نظر اوست ولی چشمها او را نمیبینند.
☘(۳) کَریمٌ حَلیمٌ ذُو أَناةٍ، قَدْ وَسِعَ کُلَّ شَیءٍ رَحْمَتُهُ وَمَنَّ عَلَیهِمْ بِنِعْمَتِهِ. لا یعْجَلُ بِانْتِقامِهِ، وَلا یبادِرُ إلَیهِمْ بِمَا اسْتَحَقُّوا مِنْ عَذابِهِ.
☘کَرمکننده و بردبار و تحمّلکننده است. رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه آنها منّت گذارده است. در انتقام گرفتن خود عجله نمیکند، و به آنچه از عذابش که مستحقّ آنند مبادرت نمیورزد.
☘۴) قَدْ فَهِمَ السَّرائِرَ وَعَلِمَ الضَّمائِرَ، وَلَمْ تَخْفَ عَلَیهِ الْمَکْنُوناتُ وَلاَ اشْتَبَهَتْ عَلَیهِ الْخَفِیاتُ. لَهُ الإحاطَةُ بِکُلِّ شَیءٍ وَالْغَلَبَةُ عَلی کُلِّ شَیءٍ وَالْقُوَّةُ فی کُلِّ شَیءٍ وَالْقُدْرَةُ عَلی کُلِّ شَیءٍ، وَلَیسَ مِثْلَهُ شَیءٌ. وَهُوَ مُنْشِئُ الشَّیءِ حینَ لا شَیءَ، دائِمٌ حَیٌّ وَقائِمٌ بِالْقِسْطِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ.
☘باطنها و سریرهها را میفهمد و ضمایر را میداند، و پنهانها بر او مخفی نمیماند و مخفیها بر او مشتبه نمیشود. او راست احاطه بر هر چیزی و غلبه بر همه چیز و قوّت در هر چیزی و قدرت بر هر چیزی، و مانند او شیئی نیست. اوست به وجودآورنده شیئ (چیز) هنگامی که چیزی نبود. دائم و زنده است، و به قسط و عدل قائم است. نیست خدایی جز او که با عزّت و حکیم است.
☘۵) جَلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِکَهُ الأبْصارُ وَهُوَ یدْرِکُ الأبْصارَ وَهُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ. لا یلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعاینَةٍ، وَلا یجِدُ أَحَدٌ کَیفَ هُوَ مِنْ سِرٍّ وَعَلانِیةٍ، إلاّ بِما دَلَّ عَزَّ وَجَلَّ عَلی نَفْسِهِ.
☘بالاتر از آن است که چشمها او را درک کنند ولی او چشمها را درک میکند و اواز اسرار دقیق با خبر وآگاه است. هیچکس نمیتواند با دیدن به صفت او راه یابد، و کسی به چگونگی او از سرّ و آشکار دست نمییابد مگر به آنچه خود خداوند عزوجل راهنمایی کرده است.
☘۶)وَأَشْهَدُ أَنَّهُ اللّهُ الَّذی مَلاَءَ الدَّهْرَ قُدْسُهُ، وَالَّذی یغْشَی الاْءَبَدَ نُورُهُ، وَالَّذی ینْفِذُ أَمْرَهُ بِلا مُشاوَرَةِ مُشیرٍ، وَلا مَعَهُ شَریکٌ فی تَقْدیرِهِ، وَلا یعاوَنُ فی تَدْبیرِهِ.
☘گواهی میدهم برای او که اوست خدایی که قُدس و پاکی و منزّه بودن او روزگار را پر کرده است. او که نورش ابدیت را فرا گرفته است. او که دستورش را بدون مشورتِ مشورتکنندهای اجرا میکند و در تقدیرش شریک ندارد و در تدبیرش کمک نمیشود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_اول) ☘۱) الْحَمْدُ للهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَدَنا فی
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_دوم)
☘۷)صَوَّرَ مَا ابْتَدَعَ عَلی غَیرِ مِثالٍ، وَخَلَقَ ما خَلَقَ بِلا مَعُونَةٍ مِنْ أَحَدٍ وَلا تَکَلُّفٍ وَلاَ احْتِیالٍ. أَنْشَأَها فَکانَتْ، وَبَرَأَها فَبانَتْ. فَهُوَ اللّهُ الَّذی لا إلهَ إلاّ هُوَ الْمُتْقِنُ الصَّنْعَةَ، الْحَسَنُ الصَّنیعَةُ، الْعَدْلُ الَّذی لا یجُورُ، وَالاْءَکْرَمُ الَّذی تَرْجِعُ إلَیهِ الاْءُمُورُ.
☘آنچه ایجاد کرده بدون نمونه و مثالی تصویر نموده و آنچه خلق کرده بدون کمک از کسی و بدون زحمت و بدون احتیاج به فکر و حیله خلق کرده است. آنها را ایجاد کرد پس به وجود آمدند و خلق کرد پس ظاهر شدند. پس اوست خدایی که جز او خدایی نیست. صنعت او محکم و کار او زیباست. عادلی که ظلم نمیکند و کَرمکنندهای که کارها به سوی او باز میگردد.
☘۸)وَأَشْهَدُ أَنَّهُ اللهُ الَّذی تَواضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِعَظَمَتِهِ، وَذَلَّ کُلُّ شَیءٍ لِعِزَّتِهِ، وَاسْتَسْلَمَ کُلُّ شَیءٍ لِقُدْرَتِهِ، وَخَضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِهَیبَتِهِ. مَلِکُ الاْءَمْلاکِ وَمُفَلِّکُ الاْءَفْلاکِ وَمُسَخِّرُ الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ، کُلٌّ یجْری لاِءَجَلٍ مُسَمّی، یُکَوِّرُ اللَّیلَ عَلَی النَّهارِ وَیُکَوِّرُ النَّهارَ عَلی اللَّیلِ یطْلُبُهُ حَثیثا. قاصِمُ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ، وَمُهْلِکُ کُلِّ شَیطانٍ مَریدٍ.
☘شهادت میدهم اوست خدایی که همه چیز در مقابل عظمت او تواضع کرده و همه چیز در مقابل عزّت او ذلیل شده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شدهاند. پادشاهِ پادشاهان و گرداننده افلاک و مسخّرکننده آفتاب و ماه، که همه با زمانِ تعیین شده در حرکت هستند. شب را بر روی روز و روز را بر روی شب میگرداند، که به سرعت در پی آن میرود. در هم شکننده هر زورگوی با عناد، و هلاککننده هر شیطان سر پیچ و متمرّد.
☘۹) لَمْ یکُنْ لَهُ ضِدٌّ وَلا مَعَهُ نِدٌّ، أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ وَلَمْ یکُنْ لَهُ کُفْوا أَحَدٌ. إلهٌ واحِدٌ وَرَبُّ ماجِدٌ، یشاءُ فَیمْضی، وَیریدُ فَیقْضی، وَیعْلَمُ فَیحْصی، وَیمیتُ وَیحْیی، وَیفْقِرُ وَیغْنی، وَیضْحِکُ وَیبْکی، وَیدْنی وَیقْصی، وَیمْنَعُ وَیعْطی، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیدِهِ الْخَیرُ وَهُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ.
☘برای او ضدّی و همراه او معارضی نبوده است. یکتا و بینیاز است.هرگز نزاده و زاییده نشده، و برای او هیچ همتایی نیست. خدای یگانه و پروردگار با عظمت میخواهد پس به انجام میرساند، و اراده میکند پس مقدّر مینماید، و میداند پس به شماره میآورد. میمیراند و زنده میکند، فقیر میکند و غنی مینماید، میخنداند و میگریاند، نزدیک میکند و دور مینماید، منع میکند و عطا مینماید. پادشاهی از آن او و حمد و سپاس برای اوست. خیر به دست اوست و او بر هر چیزی قادر است.
☘۱۰)یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهارِ وَیولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیلِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفّارُ. مُسْتَجیبُ الدُّعاءِ وَمُجْزِلُ الْعَطاءِ، مُحْصِی الاْءَنْفاسِ وَرَبُّ الْجِنَّةِ وَالنّاسِ ؛ الَّذی لا یشْکِلُ عَلَیهِ شَیءٌ، وَلا یضْجِرُهُ صُراخُ الْمُسْتَصْرِخینَ، وَلا یبْرِمُهُ إلْحاحُ الْمُلِحّینَ. الْعاصِمُ لِلصّالِحینَ، وَالْمُوَفِّقُ لِلْمُفْلِحینَ، وَمَوْلَی الْمُؤْمِنینَ وَرَبُّ الْعالَمینَ ؛ الَّذی اسْتَحَقَّ مِنْ کُلِّ مَنْ خَلَقَ أَنْ یشْکُرَهُ وَیحْمَدَهُ عَلی کُلِّ حالٍ.
☘شب را در روز و روز را در شب فرو میبرد. نیست خدایی جز او که با عزّت و آمرزنده است. اجابتکننده دعا، بسیار عطاکننده، شمارنده نَفَسها و پروردگار جنّ و بشر، که هیچ امری بر او مشکل نمیشود، و فریاد دادخواهان او را خسته و ناراحت نمیکند، و اصرار اصرارکنندگانش او را خسته نمینماید. نگهدارنده صالحین و موفّقکننده رستگاران و صاحباختیار مؤمنان و پروردگار عالمیان. خدایی که از آنچه خلق کرده مستحق است که او را در هر حالی شکر و سپاس گویند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام هادی علیه السلام فرمودند: «الْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ فِی الطِّباعِ الْفاسِدَةِ» دانش و حکمت و معرفت در طبعها و وجودهای فاسد جایگیر نمی شود؛
▪️یعنی تا انسان وجودش را تطهیر و پاک نکند، این ظرف شایستگی آن مظروف را پیدا نمی کند. اگر انسان بخواهد اهل معرفت و کمالات عارفانه شود، شرطش این است که اوّل ظرف وجودی اش را پاک کند. اگر انسان با لقمه های حرام، سخنان پلید، اندیشه های آلوده، افکار انحرافی و کارهای معصیت آمیز وجودش را فاسد کند، این طبع فاسد، پذیرای حکمت و حقایق نورانی نخواهد بود. هر چند هم شما برایش بگویید، اصلاً به دلش نمینشیند و برایش چیزهای بی معنا و بی مزه ای است.
▪️بنابراین اگر کسی بخواهد حکمت در وجودش جایگزین شود، لازمه اش این است که وجودش را تزکیه و پاک و از فساد مبرّا کند.
◾️در محضر استاد مهدی طیّب◾️
#امام_هادی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 2⃣ ☘ولایت مبارک است☘ ☘«إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم
#چشمه_غدیر 3⃣
☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘
☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (قصص، ۲۴).
☘ربِّ حضرت موسی و جمیع انبیاء و مرسلین غیر از حضرت ختمی صلی الله علیه و آله، حقیقت خلافت کبرای الهی و ولایت کلیه ی شمسیه ی علویه و محمدیه صلی الله علیه و آله که همان «الظل» است، میباشد؛ «أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ» (فرقان، ۴۵) «والحقيقة المحمدية البیضاء ای الانسان الکامل هو ظل الله فی خلقه من خلقه».
☘این حقیقت نوریه، منبع و مصدر تمام خیرات و علوم و کمالات الهی میباشد و جمله ی خلائق فقیر به فیوضات او و بل اضافات اشراقیه ی او و عین الربط بدو میباشند و خود آن حقیقت برزخ بین ذات ربوبی و کلمات و آیات الهی است لذا حضرت موسی بدان حقیقت ظلّی که ظلّ ذات احدی است پناه برد و به او توجه نمود که او غوث اقطاب انسی و کهف نفوس قدسی است و مطابق با عین ثابته و از حصه ی وجودیاش از آن مقام ربوبی استدعای نزول خیر نمود. این استدعا توأم با ادب تمام میباشد بدان روی که عرضه نداشت که خدایا بر من خیر نازل کن بلکه فرمود: «رب من! همانا من فقیر محض به نزول خیرات تو هستم».
☘خدا در پاسخ تقاضای موسی او را همنشین پیامبر خود حضرت شعیب کرد. پس معلوم میشود آن خیر ربوبی، اولیای الهی هستند و جمیع اولیاء و انبیاء خدا خیراتی هستند که از حقیقت محمدیه و علویه صادر و نازل میشوند.
☘حضرت موسی در کوه طور و در وادی مقدس طوی نیز به واسطه ی همین خیر ربوبی مرزوق از کلام الهی بوده است لذا در روایت است که آن نور مقدسی که حضرت موسی در وادی طوی از درخت شهود فرمود و کلام خدا را از آن استماع کرد، نور یکی از شیعیان کروبی حضرت علی وصی علیه السلام بوده است و آن شیعه ی کروبی خیر تنزل یافته ی علی علیهالسلام است!
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۶۵ و ۶۶☘
#ح_م
◾️نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر◾️
▪️شب هجدهم ذیالحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یومالغدیر و شب خلوتهای عبادی است.
▪️برای این شب جمالالسّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است:
☑️این نماز دوازده رکعت پی در پی و بعد از هر دو رکعت یک تشهد و فقط با یک قنوت و سلام در رکعت دوازدهم است.
▪️در یازده رکعت اوّل، در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» ده بار
▪️«آیت الکرسی»(تا هُوَالعَلِیُّ العَظِیم) یک بار
#و_در_رکعت_دوازدهم_بخواند:
▪️سوره «حمد» هفت بار
▪️سوره «توحید» هفت بار
▪️و سپس دست به قنوت بردارد و بگوید:
▪️ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ
▪️بعد از رکوع به سجده رفته و در سجدۀ آخر ده بار این ذکر را بخواند:
▪️سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ.
▪️منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمتها، منزّه است خداى تفضلكننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاههای سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگترين نام و سخنان كاملت، از تو میخواهم كه بر فرستادهات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزۀ او درود فرستى و خواستۀ مرا دربارۀ . . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابتكنندهاى.
▪️و پس از سجدۀ آخر، ششمین تشهّد و سپس سلام را بخواند.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_دوم) ☘۷)صَوَّرَ مَا ابْتَدَعَ عَلی غَیرِ مِثالٍ، وَخَلَقَ ما
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_سوم)
☘١١) أَحْمَدُهُ کَثیرا وَأَشْکُرُهُ دائِما عَلَی السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ وَالشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، وَأُومِنُ بِهِ وَبِمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ. أَسْمَعُ لاِءَمْرِهِ وَأُطیعُ وَأُبادِرُ إلی کُلِّ ما یرْضاهُ وَأَسْتَسْلِمُ لِما قَضاهُ، رَغْبَةً فی طاعَتِهِ وَخَوْفا مِنْ عُقُوبَتِهِ، لاِءَنَّهُ اللهُ الَّذی لا یؤْمَنُ مَکْرُهُ وَلا یخافُ جَوْرُهُ.
☘او را سپاس بسیار میگویم و دائما شکر مینمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در حال شدت و چه در حال آرامش. و به او و ملائکه اش و کتابها و پیامبرانش ایمان میآورم. دستور او را گوش میدهم و اطاعت مینمایم و به آنچه او را راضی میکند مبادرت میورزم و در مقابل مقدّرات او تسلیم میشوم به عنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او، چرا که اوست خدایی که نمیتوان از مکر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم (یعنی ظلم نمیکند).
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘تأمّلی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین عليهالسّلام (بخش اول)☘
☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خم را به محضر حضرت بقیّةاللهالأعظمأرواحُنالِتُرابِمَقدَمِهِالفِداء و دوستداران و سرسپردگان آستان ولایت علوی تبریک و تهنیت عرض میکنم. امیدوارم خدای متعال عیدانهی ما را در این عید عظیم، صدور امر فرج حجّت خدا، و نیز تشرّف ما و سرسپردن ما در جنبهی ظاهری به محضر آن حضرت قرار دهد. اعمال روز عید غدیر متعدّد و فراوان است؛ اینکه انسان جشن بگیرد؛ وقتی به مؤمنین میرسد تبریک بگوید؛ شاکر باشد؛ و از خدا که نعمت ولایت را به او موهبت کرده است تشکّر کند.
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف حق ناگفتهی ما میشنود
☘ما مستحقّ این مقام نیستیم. الآن متوجّه چیزی که به ما عنایت شده است، نمیشویم. گرچه شعاع کوچکی از آن خورشید عظیم است؛ امّا این را که خود آن شعاع کوچک، چه عظمتی دارد، نمیشناسیم. ولی هرکس در حدّی که خدا به او معرفت داده، شاکر این نعمت باشد. لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. اگر انسان شاکر باشد، خدا به سطح معرفت و شناخت او گسترش میدهد، وسعت میدهد؛ و راه او را به سمت شناخت بیشتر میگشاید. یکی از وظایف ما در روز عید غدیر خم، تشکّر است.
☘دو رکعت نماز خیلی ساده، قبل از نماز ظهر روز #عید_غدیر وارد شده است. در رکعت اوّل سورهی حمد و سورهی قدر، و در رکعت دوم سورهی حمد و سورهی قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ خوانده میشود و بعد از نماز، سر به سجدهی شکر میگذارد و صد بار میگوید: شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّه؛ بعد سر از سجده بر میدارد و دو صفحه دعا میخواند که آن هم تشکّر همین نعمت ولایت است. اقرار به این است که: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْاِیمانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَامَنّٰا. تشکّر از خداست برای نعمت توحید و نعمت نبوّت و نعمت ولایت. تشکّر از خدا و حمد و شکر او، یکی از آداب روز عید غدیر است.
#استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأمّلی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین عليهالسّلام (بخش اول)☘ ☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خ
☘تأملی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش دوم)☘
☘گفتیم برای عید غدیر، آداب و اعمالی وارد شده است. یکی از اعمال برجستهی این روز، زیارت مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. متون زیارتی متعدّدی برای این روز نقل شده است. یکی از این زیارتنامهها، زیارت امینالله است که ظاهراً عبارات کوتاهی دارد امّا خدا میداند چه اقیانوس عظیمی است! فقط خدا میداند! خیلی عظیم است. خیلی عظیم!
☘دیگری زیارتی است که از وجود مقدّس امام هادی علیهالسّلام نقل شده و خدا میداند این زیارت چیست! پس یکی از آداب، زیارت است. زیارت یعنی دیدار؛ یعنی ملاقات؛ خواندن عبارات زیارتنامه، زیارت نیست. زیارت خود دیدار و ملاقات است. زائر کسی است که به دیدار نائل میشود. زائر امیرالمؤمنین علیهالسّلام کسی است که امیرالمؤمنین علیهالسّلام را میبیند؛ زیارت میکند؛ به دیدار حضرت نائل میشود. لذا یکی از اعمال برجستهی امروز زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. امیدواریم راه پیدا کنیم. ما محجوبیم! خورشید ولایت علوی همهی عالم را روشن کرده است؛ ما محجوبیم. اگر از این حجاب درآییم، امیرالمؤمنین علیهالسّلام را میبینیم.
☘زیارت مرقد مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسّلام در نجف خیلی عظیم است؛ امّا اعظم از آن، اعظم از آن، اعظم از آن، زیارت وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیهالسّلام در حرم دل است. امیدواریم خدا نشان دهد که خیلی از این صحن و سرایی که امروز میبینید بزرگتر است، ولو اینکه الحمدلله توسعهی زیادی هم به آن دادهاند. انشاءالله خدا نشانتان دهد که در سینهی خودِ شماست! در سینهی تکتک دوستان امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. صحن و سرای امیرالمؤمنین علیهالسّلام آنجاست. فِی قُلُوبِ مَنْ والاهُ قَبْرُه.
☘انشاءالله این دیدار و زیارت حاصل شود. در محضر امیرالمؤمنین علیهالسّلام حاضر شویم و خدمت حضرت سلام کنیم؛ سلام، مقام حضور است! شما به کسی که اینجا نیست سلام میکنید؟! خیر! کسی که از در وارد میشود، به جمع سلام میکند، یا جمع به او سلام میکنند. سلام برای مقام حضور است. زیارتنامههای ما با سلام شروع میشوند. یعنی کسی زائر است که به مقام حضور راه پیدا کرده است؛ در محضر حاضر است، ولذااَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللهِ فی أَرضِهِ.
#استاد_مهدی_طَیِّبْ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 3⃣ ☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘ ☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَ
#چشمه_غدیر 4⃣
☘امام، کون جامع☘
☘«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده، ۵۵).
☘انسان کامل یعنی امام معصومِ دارای مقام ولایت مطلقه، کون جامع و مظهر اتمّ «لَايَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ» است. حضور در حضرتی از حضرات خمس او را از حضرت دیگر غافل نمیکند. هر چند شدّت حضورش در هر حضرت که اتمّ حضور است حافظ دیگر حضرات میباشد اما او خود حضرت جامع حضرات خمس است؛ یعنی در عین آن که در حضرت غیب مطلقه مستغرق و فانی است، در همان حال در حضرت غیب مضاف و شهادت مطلقه نیز حضور دارد و در تمام حضرات، حقیقتِ «كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (يس، ۱۲) جاری است. از این رو استغراق در ذات حق متعال و توجّه تام به حضرتش در نماز او را از توجه به نشئه ی شهادت باز نمیدارد؛ و این توجه براساس ارادهی امام باذن الله تعالی صورت میپذیرد؛ «إنَّ الإمَامَ إذَا شاءَ اَنْ یَعْلَمَ اُعْلِمَ».
☘گاهی اراده میفرماید تمام عوالم وجودی در پیش او حاضر میشوند؛ «انا الذی نظرت فی عالم الملکوت فلم نجد غیری شیء و قد غاب، انا الذی اعلم ما یحدث آناً بعد آن و ساعة بعد ساعة؛ انا الذی اعلم خطرات القلوب و لمح العیون و ما تخفی الصدور، انا الذی اری اعمال العباد لایعزب عنّی شیء فی الارض و لا فی السماء»... و گاه بنا به مصالحی او خود چنین ارادهای را اراده نمیفرماید.
گهی بر طارم اعلی نشینم
گهی تا پشت پای خود نبینم
☘بیان دیگر آن که: توحید امام توحید ناب و مطلق صمدی قرآنی است. در این توحید، ذات اقدس اله حقیقتی جدای از مخلوقات و در کنار آنها نمیباشد بلکه «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» (حديد، ۴). «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ» (توحید، ۳)، در عین آنکه در مرتبهی ذات، ذات اقدس احدیت هیچ کدام از صفات هیچ یک از مخلوقاتش را ندارد و حقیقتی بحت و لااسم و لارسم است، در همان حال در موطن ظهورش در صورت جمیع مخلوقاتش تجلّی فرموده است؛ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (شوري، ۱۱). لذا تمام عوالم وجودی شئون و رسول اویند و از باب «عَظِّمْ يَا مُحَمَّدُ اِسْمَائِي»، در تمام عوالم سؤال هر سائلی، سؤال و درخواست رسولان حق و بلکه سؤال و امر حق میباشد. «وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ» (صافات، ۹۶)؛ و «مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللهَ رَمَىٰ» (انفال، ۱۷)؛ «يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (فتح، ۱۰).
☘انسان کامل مستغرق در توحید صمدی، سؤال سائل در نماز را سؤال رسول حق دیده و با اجابت درخواست او امر حق را اجابت مینماید و این حقیقت تعظیم حق و اسماء اوست. چون او جلّ جلاله و عظم شأنه «الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوِّهِ» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷) میباشد و این نماز، نماز حقیقی است. نمازی که در آن حق با تمام شئونش تعظیم و تکریم میشود و در متن واقع ساری است نه نمازی که صرف توغل در الفاظ و یا نهایتاً اوهام و خیال مصلّی است که همه مخلوق خود نماز گزارند. و اینکه در نماز گاهاً طوری است که از نشئه ی شهادت منصرف میشود و یا نیزه از پای او بیرون میآورند معلوم او نمیشود و یا در جنگ از شدت غلبه ی عشق الم حدید و شمشیر را در نمییابد، دو وجه میتوان گفت؛ وجهی که گذشت اعنی اراده مینماید که در توجه تامّ به مراتب مافوق ظاهر باشد و وجه دیگر شدت استیلای نفس کلی ولوی امام بر مرتبهی بدن طبیعی او است چون احکام بدن مادّی مقهور احکام نفس ناطقه ی اوست لذا بدن از روح تبعیت مینماید.
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۳۰ و ۳۱
☘
#ح_م
☑️معنای عید و دلایل برتری عید غدیرخم در بین اعیاد
▪️عید بهمعنای فرصتی برای عود و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرّگیها خود را فراموش میکند و اسیر آمدوشدها، دادوستدها، گفتگوها و فعّالیتهای روزمرّهی زندگی مادّی و دنیوی میشود و از خویشتن خویش غافل میگردد، به فرصتی برای برگشتن، اندیشیدن و پرداختن به خود نیاز دارد.
▪️یک هفته کالاهای صنعتی را میسازد، ساختمان، ماشین و وسایل میسازد؛ امّا متأسّفانه خودش رها میشود. انسان باید در پایان هفته به خودسازی بپردازد و نباید خود را رها و فراموش کند.
▪️عید فرصتی برای عود به خویشتن است. با این معنا، اگر برترین عید این امّت عید غدیرخم است، پس بزرگترین و مناسبترین فرصت و مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش عید غدیر خم است.
▪️انسانی که خلیفةالله و تجلّیگاه همهی اسماء و صفات الهی است، انسانی که همهی علم و قدرت الهی در خمیرهی او به ودیعت نهاده شده است، با فراموشی خویشتن، اسیر زندان محدودی به نام عالم طبیعت و زندگی منحطّی بهنام زندگی دنیوی و حیات حیوانی شده است.
▪️این انسان برای بازگشت به خویشتن و رسیدن به قلّهی بلند خلیفةاللّهی، برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد، سرسپردن به آستان ولایت است؛ یعنی با دست بیعت سپردن به ولیّاعظم خداست که انسان میتواند به خویشتن خویش بازگردد.
▪️در مکاتب عرفانی بحث سرسپردن و دست بیعت دادن به ولیّ در مسیر سلوک، جایگاه ویژهای دارد؛ منتها از روایات بهخوبی میتوان دریافت که اگر انسان بخواهد به خویشتن خویش بازگردد، خود بیگانگی را ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود، باید به ولیّ اعظم خدا سر بسپرد.
▪️بیعت با ولیّ اعظم خدا و انسان کامل، بهترین و سرنوشتسازترین فرصت است برای اینکه انسان بتواند به تمامیّت ظرفیّت خویشتن دست پیدا کند و همهی استعداد به ودیعت نهادهشده در خویش را فعلیّت ببخشد.
▪️در عید قربان، انسان در راه عشق حقّ متعال، در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خویش و انّیت، انانیّت، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی خود را ذبح و قربانی میکند.
▪️قبل از عید فطر یک ماه دورهی کنترل نفس را از طریق روزه و پراختن به عبادات طی میکند. در روز جمعه دست از کار، فعالیت، تلاشهای مادّی و دنیوی میکشد و فراغتی برای خود تعبیه میکند.
▪️همهی این اعیاد فرصتهای خوب و مناسبی برای بازگشت به خویشتن است.
▪️امّا مناسبترین و مؤثّرترین فرصت، عید غدیرخمّ است. به همین دلیل همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند و عید میدانستند.
ادامه دارد...
◾️استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘نامهای مختلف عید غدیر بین اهل آسمان و زمین☘
☘عید غدیر هم در بین اهل آسمان و هم در بین زمینیان بزرگ داشته میشود.
☘بنابه روایات، این روز در آسمان و در میان ملائکه به نام روز «عهد معهود» روز پیمانِ گرفتهشده، شناخته میشود.
☘روز عید غدیر در زمین به «ميثاق مأخوذ» یعنی پیمان اخذشده، «جمع مشهود» جمعی که مورد شهود و شهادت است و «جمع مسؤول» جمعی که مورد سؤال است و از آن سؤال خواهد شد، نامیده شده است.
☘اگر در این احادیث آسمان و زمین را بهمعنای آسمان ملکوت و زمین مادّه در نظر بگیریم، روشن میشود که حقیقت عید غدیرخم، در جنبهی باطنی و درونی هر انسان وجود دارد.
☘در عالم دل، جان و روح «يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ» است؛ [یعنی عهد و پیمان ولایت در باطن و در روح و فطرت هر انسانی وجود دارد.]
☘و در عالم ظاهر و خودآگاه، یعنی بُعد هشیار و بعد ظاهری وجود انسان، همان «يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَاْخُوذِ»، «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَسْؤُولِ» و «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ» است.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘جایگاه عید غدیرخم در روایات☘
☘به تعبیری که در روایات معصومین علیهمالسّلام وارد شده، عید غدیرخم برترین اعیاد امّت است.
☘امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
اِنَّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ بَيْنَ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ
روز غدیرخم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است.
☘پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ اَفْضَلُ اَعْيادِ اُمَّتِى:
برترین عیدهای امّت من عید غدیرخم است.
☘امام صادق علیهالسّلام در روایتی دیگر، عید غدیرخم را روز عید بزرگ خدا نامیدهاند:
عِيدُ اللهِ اْلاكْبَرُ!
☘و بنابه روایات، همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند. در همهی ادیان روز هجدهم ماه ذیالحجّه روز برجسته و عید بوده است.
☘بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند.
☘بنابه روایات حضرت موسایکلیم علیهالسّلام، وصیّ خویش یوشعبننون را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند.
☘عیسیبنمریم علیهالسّلام، شمعونالصّفا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند.
☘سلیمان نبی علیهالسّلام، عاصفبنبرخیا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به وصایت و جانشینی گماردند.
☘و پیغمبراکرم حضرت محمّدمصطفی صلّی الله علیه و آله در روز هجدهم ماه ذیالحجّه امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب علیهالسّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei