□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□در كتاب توحید از ابن ابى عمير از موسى بن جعفر (عليه السلام) روايت آورده كه فرمود:
□و بدانكه خداى تعالى (واحد) و (احد)، و (صمد) است، نه فرزنددار مى شود تا فرزندش از او ارث ببرد، و نه خود از كسى متولد شده تا پدرش با او شريك باشد.
□○نورالثقلین، ج ۵، ص۷۱۵ به نقل از توحید○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۱)
□●حضرت در آن نامه هایی که برای مالک اشتر مرقوم فرمود، نوشته اند که شیطان هرگز دست از إضلال افراد بر نمی دارد و همیشه آماده و در حال حمله است. هر گناهی تیری از سوی شیطان است؛ ولی یک وقت است که شیطان با همه اعضا و جوارح حمله می کند!
□●حضرت در آن نامه فرمود وقتی که دارند از کسی تعریف می کنند، او اگر ـ خدایی ناکرده ـ خوش خیال بود و اینها را قبول کرد و تحویل گرفت، این فرد در معرض خطّ حمله شیطان قرار دارد که امیدواریم خدا همه ما را از این تیرهای شیطان حفظ کند!
#درس_اخلاق ۹۴/۰۶/۰۲
#دماوند
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□در اصول #كافى به سند خود از #داوود بن قاسم جعفرى روايت آورده كه گفت: به امام ابى جعفر دوم #جواد الائمه (علیهم السلام) عرضه داشتم: كلمه #صمد چه معنايى دارد، فرمود به معناى #سيد_مصمود_اليه است، يعنى #بزرگى كه #تمام موجودات عالم در #حوائج كوچك و بزرگ به او #مراجعه ميكنند و #محتاج اويند.
#مؤلف: و در #تفسير كلمه (صمد) معانى ديگرى از #ائمه اهل بيت (علیهم السلام) روايت شده، از آن جمله امام #باقر (علیه السلام) فرمود: #صمد به معناى #سيد و #بزرگى است كه سايرين او را #اطاعت كنند، سيدى كه #مافوق او هيچ آمر و ناهى نباشد.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلا
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۲)
□●به ما گفتند قبل از اینکه شما را به محکمه الهی دعوت کنند، خودتان حسابرس خود باشید «وَزِنُوا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»؛ حال اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟
□●قرآن کریم که از #ترازو سخن گفته است، در سوره مبارکه «اعراف» فرمود که ترازو و وزن « #حق» است؛ اعمال و عقاید ما را که بخواهند بسنجند، ترازو در قیامت هست که میزان بهشت است، و آن واحد سنجش در آن کفه ای که وزن را میگذارند، #حق_است آنگاه در کفه دیگر عقاید، #اخلاق_و_اعمال را با آن می سنجند پس طبق بیان قرآن کریم اعمال را با #حقیقت می سنجند.
#درس_اخلاق ۹۴/۰۶/۰۲
#دماوند
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □در اصول #كافى به سند خود از #داوود بن قاسم جعفرى روايت آورد
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و از #حسين بن على (علیه السلام) روايت شده كه فرموده است: #صمد كسى و چيزى را گويند كه #جوف ندارد، و نيز به كسى گويند كه #نمیخوابد، و همچنين به كسى گفته مى شود كه #لم_يزل بوده و لا يزال خواهد بود. و از امام #سجاد (علیه السلام) نقل شده كه فرمود: #صمد كسى است كه هر گاه #بخواهد چيزى را #ايجاد كند تنها بگويد: #باش آن چيز موجود شود. و باز صمد به معناى كسى است كه موجودات را #بدون الگوى قبلى خلق كرده، آنها را #اضداد و به #اشكال مختلف و ازواج خلق كرده، كسى است كه در #يكتايى و #ضد نداشتن يگانه است، و نيز در نداشتن شكل و مثل و شريك #يكتا است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#دستورالعمل
□○بسیاری از افراد برای شروع حرکت در مسیر تکامل و خودسازی خواستار دستورالعمل هستند
□○حضرت علامه حسن زاده روحی فداه در درس سیزدهم از کتاب شریف دروس معرفت نفس برنامه ایی عملی مطرح کرده اند که بسیار مفید است
ایشان میفرمایند:
" در تنهایی ، به ویژه در پاره ایی از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است ، در بود خود و دیگر هستی ها ، بدو و ختم آنها ، تدبیر و تعیش ، آمد و شد ، حرکت و جنب و جوش آنها،...مقداری به فکر بنشینید ، که این نشستن سفرها می آورد و این فکر بهره ها می دهد "
□○این دستورالعمل تفکر بسیار نیکوست البته نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت شود ، باید در حقیقت خود تفکر کنیم که چگونه یک قطره آب بینا ، شنوا ، خوانا ، و نویسا شده است؟ چگونه ناخن ، انگشت ، رگ ، و استخوان شده است؟
بسیار عجیب و با ارزش هستیم به هیچ عنوان خود را بی ارزش ندانیم زیرا مادر دهر فرزندی همانند انسان نزاییده است.
□○حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در غزلی به نام "من کیستم؟ " و همینطور در " قصیده ی اطواریه " نحوه ی تفکر در حقیقت خود و سائر موجودات را آموزش میدهند.
#عصاره_ی_عالم | ص۸۴
□○استاد صمدی آملی حفظه الله○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شرح غزل «در هوایت بی قرارم روز و شب»●■
■این غزل کاملا از عشق سرشار است؛ مستی و انتظار و طلب وصال و بیان حال عاشق را در فراق، در خود جمع کرده است.
■«در هوایت»؛ یعنی در عشق و تمنایت، خطابش به معشوق است که همواره درباره آن سخن گفته ایم. می گوید: در آرزوی وصالت، شب و روز بی قرارم. معلوم است که تمنای وصال و در هوای معشوق بودن، قراری برای انسان باقی نمی گذارد و انسان، در این صورت همیشه بی قرار است.
■وقتی در چنین شرایطی هستم و چنین آرزویی دارم: سر ز پایت برندارم روز و شب، سرم را به پایت میگذارم.
■سَر انسان، عالی ترین و مرتفع ترین جای اوست و پای معشوق، پایین ترین نقطه وجودی وی است. وقتی میگوییم: سر ز پایت برندارم روز و شب، نظر ما به این است که من سرم را که بالاترین نقطه هستی من است، در پای تو که پایین ترین نقطه هستی توست، قرار میدهم.
■و از این نکته این بیت، می توان یک مطلب فلسفی هم استخراج کرد و آن است که: وقتی آرزوی وصال معشوق را داریم و می خواهیم به معشوق برسیم، منتهای آرزوی ما، دست یافتن به پایین ترین مرتبه وجودی معشوق است. و در نهایت، معشوق را می خواهیم.
#یاعلی
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei