#دستورالعمل
□○بسیاری از افراد برای شروع حرکت در مسیر تکامل و خودسازی خواستار دستورالعمل هستند
□○حضرت علامه حسن زاده روحی فداه در درس سیزدهم از کتاب شریف دروس معرفت نفس برنامه ایی عملی مطرح کرده اند که بسیار مفید است
ایشان میفرمایند:
" در تنهایی ، به ویژه در پاره ایی از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است ، در بود خود و دیگر هستی ها ، بدو و ختم آنها ، تدبیر و تعیش ، آمد و شد ، حرکت و جنب و جوش آنها،...مقداری به فکر بنشینید ، که این نشستن سفرها می آورد و این فکر بهره ها می دهد "
□○این دستورالعمل تفکر بسیار نیکوست البته نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت شود ، باید در حقیقت خود تفکر کنیم که چگونه یک قطره آب بینا ، شنوا ، خوانا ، و نویسا شده است؟ چگونه ناخن ، انگشت ، رگ ، و استخوان شده است؟
بسیار عجیب و با ارزش هستیم به هیچ عنوان خود را بی ارزش ندانیم زیرا مادر دهر فرزندی همانند انسان نزاییده است.
□○حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در غزلی به نام "من کیستم؟ " و همینطور در " قصیده ی اطواریه " نحوه ی تفکر در حقیقت خود و سائر موجودات را آموزش میدهند.
#عصاره_ی_عالم | ص۸۴
□○استاد صمدی آملی حفظه الله○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شرح غزل «در هوایت بی قرارم روز و شب»●■
■این غزل کاملا از عشق سرشار است؛ مستی و انتظار و طلب وصال و بیان حال عاشق را در فراق، در خود جمع کرده است.
■«در هوایت»؛ یعنی در عشق و تمنایت، خطابش به معشوق است که همواره درباره آن سخن گفته ایم. می گوید: در آرزوی وصالت، شب و روز بی قرارم. معلوم است که تمنای وصال و در هوای معشوق بودن، قراری برای انسان باقی نمی گذارد و انسان، در این صورت همیشه بی قرار است.
■وقتی در چنین شرایطی هستم و چنین آرزویی دارم: سر ز پایت برندارم روز و شب، سرم را به پایت میگذارم.
■سَر انسان، عالی ترین و مرتفع ترین جای اوست و پای معشوق، پایین ترین نقطه وجودی وی است. وقتی میگوییم: سر ز پایت برندارم روز و شب، نظر ما به این است که من سرم را که بالاترین نقطه هستی من است، در پای تو که پایین ترین نقطه هستی توست، قرار میدهم.
■و از این نکته این بیت، می توان یک مطلب فلسفی هم استخراج کرد و آن است که: وقتی آرزوی وصال معشوق را داریم و می خواهیم به معشوق برسیم، منتهای آرزوی ما، دست یافتن به پایین ترین مرتبه وجودی معشوق است. و در نهایت، معشوق را می خواهیم.
#یاعلی
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش هشتم
● وزن و موقعيت اجتماعى زن در اسلام
اسلام بین زن و مرد از نظر تدبير شئون اجتماع و دخالت اراده و عمل آن دو در اين تدبير، تساوى برقرار كرده ، علتش هم اين است كه همانطور كه مرد مى خواهد بخورد و بنوشد و بپوشد، و ساير حوائجى كه در زنده ماندن خود به آنها محتاج است به دست آورد، زن نيز همينطور است ، و لذا قرآن كريم مى فرمايد: ((بعضكم من بعض )).
پس همانطور كه مرد مى تواند خودش در سرنوشت خويش تصميم بگيرد و خودش مستقلا عمل كند و نتيجه عمل خود را مالك شود، همچنين زن چنين حقى را دارد بدون هيچ تفاوت : ((لها ما كسبت و عليها ما اكتسبت )). پس زن و مرد در آنچه كه اسلام آن را حق مى داند برابرند، و به حكم آيه : ((و يحق الله الحق ))، چيزى كه هست خداى تعالى در آفرينش زن دو خصلت قرار داده كه به آن دو خصلت ، زن از مرد امتياز پيدا مى كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیةالله حاج شیخ محمدتقی بهجت قدّس سرّه●■
■هر مبحث عقلی که به نصّی منتهی نمی شود، موجب تقویتِ بسیاری از مهمّات می شود.
■در مسائل اصول (فقه) هم مباحثی که ربطی به کتاب و سنّت و اجماع ندارد، بسیار است که شاید مساسی (ربطی) به عقل داشته باشد.
■●«در محضر آیةالله بهجت» ج ۳ ص ۴۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و اصل در معناى #صمد همان معنايى است كه از #ابى جعفر دوم (علیه السلام) نقل كرديم، چون در معناى آن #لغتى از مفهوم قصد گرفته شده بود، و بنابراين، معانى ديگر و #مختلفه اى كه از #ساير_ائمه (علیهم السلام) نقل شد تفسير به #لازمه معناى اصلى است، چون همه آنها از لوازم #مقصود بودن خداى تعالى است، آرى خداى تعالى #مقصودى است كه هر موجودى در هر #حاجتى كه دارد به سوى او رجوع دارد، و خود او دچار #هيچ حاجتى نمى شود.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □و اصل در معناى #صمد همان معنايى است كه از #ابى جعفر دوم (عل
□بحث روایتی سوره توحید□
#تفسیرالمیزان
□و در كتاب #توحيد از #وهب بن وهب قرشى از امام #صادق (علیه السلام) از آباى گرامى اش (علیه السلام) روايت آورده كه اهل #بصره به #حسين بن على (علیه السلام) #نامه اى نوشته، و در آن از كلمه(#صمد) پرسيدند، حضرت در پاسخشان اين نامه را به ايشان نوشت:
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
اما بعد، مبادا در #قرآن كريم #خوض كنيد. و در آن #جدال راه نيندازيد، و بدون #علم و از روى #مظنه و #سليقه درباره آن چيزى مگوييد، كه از #جدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدم كه مى فرمود:
كسى كه بدون #علم در باره قرآن سخن بگويد، #نشيمنگاه او پر از #آتش خواهد بود، و خداى سبحان #خودش كلمه (#صمد) را تفسير كرده، بعد از آنكه فرمود: (الله احد الله الصمد)، آن را با #دو آيه بعد تفسير نموده، فرمود:
(لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد).(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلا
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□
□اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۳)
☑️ما باید حق شناس، حق مدار و حق محور باشیم و بدانیم که حق چیست و بعد آن را در یک کفه بگذاریم، آنگاه عقیده، اخلاق و اعمال خود را بین خود و خدای خود در کفه دیگر بگذاریم و ببینیم آیا نافع است یا ضارّ؟!
□●اگر چنانچه انسان سنجید و وزین بود، خدا را شاکر باشد و اگر ـ خدای ناکرده ـ وزین نبود، بداند که وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفین دامنگیر اوست. چرا که تنها کم فروشیِ پارچه و گوشت و نان مقصود نیست، کم فروشی عقیده، اخلاق، رفتار و گفتار هم هست.
#درس_اخلاق ۹۴/۰۶/۰۲
#دماوند
@mohamad_hosein_tabatabaei