eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□بحث روایتی سوره توحید□ □در اصول به سند خود از بن قاسم جعفرى روايت آورده كه گفت: به امام ابى جعفر دوم الائمه (علیهم السلام) عرضه داشتم: كلمه چه معنايى دارد، فرمود به معناى است، يعنى كه موجودات عالم در كوچك و بزرگ به او ميكنند و اويند. : و در كلمه (صمد) معانى ديگرى از اهل بيت (علیهم السلام) روايت شده، از آن جمله امام (علیه السلام) فرمود: به معناى و است كه سايرين او را كنند، سيدى كه او هيچ آمر و ناهى نباشد.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلا
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۲) □●به ما گفتند قبل از اینکه شما را به محکمه الهی دعوت کنند، خودتان حسابرس خود باشید «وَزِنُوا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»؛ حال اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟ □●قرآن کریم که از سخن گفته است، در سوره مبارکه «اعراف» فرمود که ترازو و وزن « » است؛ اعمال و عقاید ما را که بخواهند بسنجند، ترازو در قیامت هست که میزان بهشت است، و آن واحد سنجش در آن کفه ای که وزن را میگذارند، آنگاه در کفه دیگر عقاید، را با آن می سنجند پس طبق بیان قرآن کریم اعمال را با می سنجند. ۹۴/۰۶/۰۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □در اصول #كافى به سند خود از #داوود بن قاسم جعفرى روايت آورد
□بحث روایتی سوره توحید□ □و از بن على (علیه السلام) روايت شده كه فرموده است: كسى و چيزى را گويند كه ندارد، و نيز به كسى گويند كه ، و همچنين به كسى گفته مى شود كه بوده و لا يزال خواهد بود. و از امام (علیه السلام) نقل شده كه فرمود: كسى است كه هر گاه چيزى را كند تنها بگويد: آن چيز موجود شود. و باز صمد به معناى كسى است كه موجودات را الگوى قبلى خلق كرده، آنها را و به مختلف و ازواج خلق كرده، كسى است كه در و نداشتن يگانه است، و نيز در نداشتن شكل و مثل و شريك است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بسیاری از افراد برای شروع حرکت در مسیر تکامل و خودسازی خواستار دستورالعمل هستند □○حضرت علامه حسن زاده روحی فداه در درس سیزدهم از کتاب شریف دروس معرفت نفس برنامه ایی عملی مطرح کرده اند که بسیار مفید است ایشان میفرمایند: " در تنهایی ، به ویژه در پاره ایی از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است ، در بود خود و دیگر هستی ها ، بدو و ختم آنها ، تدبیر و تعیش ، آمد و شد ، حرکت و جنب و جوش آنها،...مقداری به فکر بنشینید ، که این نشستن سفرها می آورد و این فکر بهره ها می دهد " □○این دستورالعمل تفکر بسیار نیکوست البته نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت شود ، باید در حقیقت خود تفکر کنیم که چگونه یک قطره آب بینا ، شنوا ، خوانا ، و نویسا شده است؟ چگونه ناخن ، انگشت ، رگ ، و استخوان شده است؟ بسیار عجیب و با ارزش هستیم به هیچ عنوان خود را بی ارزش ندانیم زیرا مادر دهر فرزندی همانند انسان نزاییده است. □○حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در غزلی به نام "من کیستم؟ " و همینطور در " قصیده ی اطواریه " نحوه ی تفکر در حقیقت خود و سائر موجودات را آموزش میدهند. | ص۸۴ □○استاد صمدی آملی حفظه الله○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●شرح غزل «در هوایت بی قرارم روز و شب»●■ ■این غزل کاملا از عشق سرشار است؛ مستی و انتظار و طلب وصال و بیان حال عاشق را در فراق، در خود جمع کرده است. ■«در هوایت»؛ یعنی در عشق و تمنایت، خطابش به معشوق است که همواره درباره آن سخن گفته ایم. می گوید: در آرزوی وصالت، شب و روز بی قرارم. معلوم است که تمنای وصال و در هوای معشوق بودن، قراری برای انسان باقی نمی گذارد و انسان، در این صورت همیشه بی قرار است. ■وقتی در چنین شرایطی هستم و چنین آرزویی دارم: سر ز پایت برندارم روز و شب، سرم را به پایت میگذارم. ■سَر انسان، عالی ترین و مرتفع ترین جای اوست و پای معشوق، پایین ترین نقطه وجودی وی است. وقتی میگوییم: سر ز پایت برندارم روز و شب، نظر ما به این است که من سرم را که بالاترین نقطه هستی من است، در پای تو که پایین ترین نقطه هستی توست، قرار میدهم. ■و از این نکته این بیت، می توان یک مطلب فلسفی هم استخراج کرد و آن است که: وقتی آرزوی وصال معشوق را داریم و می خواهیم به معشوق برسیم، منتهای آرزوی ما، دست یافتن به پایین ترین مرتبه وجودی معشوق است. و در نهایت، معشوق را می خواهیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش هشتم ● وزن و موقعيت اجتماعى زن در اسلام اسلام بین زن و مرد از نظر تدبير شئون اجتماع و دخالت اراده و عمل آن دو در اين تدبير، تساوى برقرار كرده ، علتش هم اين است كه همانطور كه مرد مى خواهد بخورد و بنوشد و بپوشد، و ساير حوائجى كه در زنده ماندن خود به آنها محتاج است به دست آورد، زن نيز همينطور است ، و لذا قرآن كريم مى فرمايد: ((بعضكم من بعض )). پس همانطور كه مرد مى تواند خودش در سرنوشت خويش تصميم بگيرد و خودش مستقلا عمل كند و نتيجه عمل خود را مالك شود، همچنين زن چنين حقى را دارد بدون هيچ تفاوت : ((لها ما كسبت و عليها ما اكتسبت )). پس زن و مرد در آنچه كه اسلام آن را حق مى داند برابرند، و به حكم آيه : ((و يحق الله الحق ))، چيزى كه هست خداى تعالى در آفرينش زن دو خصلت قرار داده كه به آن دو خصلت ، زن از مرد امتياز پيدا مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیةالله حاج شیخ محمدتقی بهجت قدّس سرّه●■ ■هر مبحث عقلی که به نصّی منتهی نمی شود، موجب تقویتِ بسیاری از مهمّات می شود. ■در مسائل اصول (فقه) هم مباحثی که ربطی به کتاب و سنّت و اجماع ندارد، بسیار است که شاید مساسی (ربطی) به عقل داشته باشد. ■●«در محضر آیةالله بهجت» ج ۳ ص ۴۴●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ □و اصل در معناى همان معنايى است كه از جعفر دوم (علیه السلام) نقل كرديم، چون در معناى آن از مفهوم قصد گرفته شده بود، و بنابراين، معانى ديگر و اى كه از (علیهم السلام) نقل شد تفسير به معناى اصلى است، چون همه آنها از لوازم بودن خداى تعالى است، آرى خداى تعالى است كه هر موجودى در هر كه دارد به سوى او رجوع دارد، و خود او دچار حاجتى نمى شود.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره توحید□ #تفسیرالمیزان □و اصل در معناى #صمد همان معنايى است كه از #ابى جعفر دوم (عل
□بحث روایتی سوره توحید□ □و در كتاب از بن وهب قرشى از امام (علیه السلام) از آباى گرامى اش (علیه السلام) روايت آورده كه اهل به بن على (علیه السلام) اى نوشته، و در آن از كلمه() پرسيدند، حضرت در پاسخشان اين نامه را به ايشان نوشت: اما بعد، مبادا در كريم كنيد. و در آن راه نيندازيد، و بدون و از روى و درباره آن چيزى مگوييد، كه از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدم كه مى فرمود: كسى كه بدون در باره قرآن سخن بگويد، او پر از خواهد بود، و خداى سبحان كلمه () را تفسير كرده، بعد از آنكه فرمود: (الله احد الله الصمد)، آن را با آيه بعد تفسير نموده، فرمود: (لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد).(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلا
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟□(۳) ☑️ما باید حق شناس، حق مدار و حق محور باشیم و بدانیم که حق چیست و بعد آن را در یک کفه بگذاریم، آنگاه عقیده، اخلاق و اعمال خود را بین خود و خدای خود در کفه دیگر بگذاریم و ببینیم آیا نافع است یا ضارّ؟! □●اگر چنانچه انسان سنجید و وزین بود، خدا را شاکر باشد و اگر ـ خدای ناکرده ـ وزین نبود، بداند که وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفین دامنگیر اوست. چرا که تنها کم فروشیِ پارچه و گوشت و نان مقصود نیست، کم فروشی عقیده، اخلاق، رفتار و گفتار هم هست. ۹۴/۰۶/۰۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلطان اسم شریف " آه " در حضرت مریم_سلام الله علیها●□ □●در سوره ی مریم که خواهران سعی نمایند با این سوره حشر بیشتری داشته باشند آمده است: " واذکر فی الکتاب مریم اذ انتبذت من اهلها مکانا شرقیا" یعنی و دراین کتاب مریم را یاد آر آن هنگام که از خانواده اش جدا شد و درناحیه ی شرقی قرارگرفت □●معلوم میشود یک تنهایی و گوشه گیری بسیار سنگینی عاید حضرت مریم _سلام الله علیها شده بود که حتی از خانواده ی خود نیز جدا شد واین گونه گوشه گیری و عزلت نشینی چه شیرین است اگر روی حساب و برنامه باشد □●غرض این که بعد از آن گوشه گیری و انقطاع از مردم ، وقتی که مراقبت تام و حضور تام به حضرتش دست داد " فأجاءها المخاض الی جذع النخله " درد شدید او را به قلق و اضطراب فراوان کشید تا اندازه ایی این درد گل کرد که فرمود:" خدایا کاش پیش از این مرده بودم و بطور کلی فراموش شده بودم" □●این درد ، درد زایمان نیست ، بلکه این درد متولد شدن خود مریم است و الا این درد زایمان متعارف را که همه ی زن های عالم دارند پس چرا قرآن فقط از حضرت مریم یاد کرده است و سوره ایی را بدان اختصاص داده است. □●غرض اینکه آن دردی که در قران یاد شده فقط این درد متعارف زایمان فرزند نیست بلکه دردی فوق این دردهای روزمره ی زندگی است این درد تولد خود مریم است او خودش میخواهد زاییده شود و آدم دیگری شود و الا قرآن این یگانه کتاب نظام هستی هیچ گاه وقت خود را فقط برای ذکر یک قضیه ی متعارف به دنیا آمدن کودک نمی گیرد, اگر چه برای آن بخش هم که مورد نیاز همه است بیاناتی دارد. در این آیات اسرار و حقائق بیشماری است که باید به مغزای آن ها رسید. □●شرح دروس معرفت نفس جلد دوم /ص۲۷۳ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال🏴 ■این فرزند پاک از سلاله‌ی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی. ■مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام■ ■یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمده‌ام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند: ■«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام»■ ■اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است. ■در زیارتنامه‌ای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار می‌خوانید، هم این جمله را می‌بینید: ■«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى»■ ■سلام بر کسی‌ که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد. ■عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم‌ القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است. ■امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان می‌دهد. ■آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت می‌کرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی می‌کرد. ■بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی می‌کرده است. ■امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است. ■امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همین‌طور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلاله‌های امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد فاطمی نيا○□ □خداوند میفرماید: "ان ربک لبالمرصاد" " حقا که پروردگار تو درکمینگاه ستمکاران است" □مرصاد یعنی کمینگاه. مرصاد فقط برای فرعون و امثال او نیست. بلکه هرکس دارای مرصاد میباشد! حتی نماز شب خوان هم دارای مرصاد است! □صاحب دلی فرمود : "ان ربک لبالمرصاد" از کنار تخت فرعون شروع میشود تا کنار سجاده ی آدم می آید! یعنی گوشمالی و تادیب یا عقاب خداوند دارای مراتب است؛ برای هرکس به تناسب خودش؛ مثلا نماز شب خوان اگر عجب پیدا کند، برای نماز شب بیدار نمیشود یا آن حال را از او میگیرند. خیلی باید مراقب اعمال خود باشیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش اول1⃣ ● دو خصلت ويژه در آفرينش زن اول اينكه : زن را در مثل به منزله كشتزارى براى تكون و پيدايش نوع بشر قرار داده ، تا نوع بشر در داخل اين صدف تكون يافته و نمو كند، تا به حد ولادت برسد، پس بقاى نوع بشر بستگى به وجود زن دارد، و به همين جهت كه او كشتزار است مانند كشتزارهاى ديگر احكامى مخصوص به خود دارد و با همان احكام از مرد ممتاز مى شود. دوم اينكه : از آنجا كه بايد اين موجود، جنس مخالف خود يعنى مرد را مجذوب خود كند، و مرد براى اين كه نسل بشر باقى بماند به طرف او و ازدواج با او و تحمل مشقت هاى خانه و خانواده جذب شود، خداوند در آفرينش ، خلقت زن را لطيف قرار داد، و براى اينكه زن مشقت بچه دارى و رنج اداره منزل را تحمل كند، شعور و احساس او را لطيف و رقيق كرد، و همين دو خصوصيت ، كه يكى در جسم او است و ديگرى در روح او، تأثيرى در وظائف اجتماعى محول به او دارد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 410 اين بود مقام و موقعيت اجتماعى زن ، و با اين بيان موقعيت اجتماعى مرد نيز معلوم مى شود و نيز پيچيدگى و اشكالى كه در احكام مشترك بين آن دو و احكام مخصوص به هر يك از آن دو، در اسلام هست حل مى گردد، همچنان كه قرآن كريم مى فرمايد: ((و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض ، للرجال نصيب مما اكتسبوا، و للنساء نصيب مما اكتسبن ، و اسئلوا الله من فضله ، ان الله كان بكل شى ء علیما)) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei