eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●اعمال ماه مبارک رمضان●■ ■۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر که باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماری‌ها در تمام سال است. ■۲- کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام] ایمن شود. ■۳- دو رکعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد. ■۴- دو رکعت نماز کند: ■در رکعت اول حمد و سوره فتح ■در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند ■تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد. ■۵- بعد از طلوع فجر این دعا را بخواند: ■اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. ■۶- بخواند دعاى چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است. ■۷- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کرده‌اند که حضرت امام موسى کاظم علیه السّلام فرمود که: در ماه مبارک رمضان در اوّل سال یعنى روز اوّل ماه چنانچه علما فهمیده‌اند این دعا را بخوان و فرمود که هر که این دعا را از براى رضاى خدا و بى شائبه اغراض فاسده و ریا بخواند در آن سال به او نرسد فتنه و گمراهى و نه آفتى که ضرر رساند به دین او یا بدن او و حق تعالى او را حفظ کند از شر آنچه در آن سال واقع می‌شود از بلاها، و دعا این است: ■اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ ... (برای خواندن دعای کامل به مفاتیح ‌الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۲) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند □سه طلبه، شاگرد مرحوم نائینی بودند، یکی علامه_امینی شد که الغدیر نوشت و شیعه و غدیر را زنده کرد، شاگرد دیگر شد که در قرآن و تفسیر کار کرد و دیگری شد، این شاگردان مرحوم نائینی در قرآن، عترت و فقه کار کردند؛ امروز کدام یک از ما حکیم مستمسک نویس شده و کدام یک از ما علامه امینی و علامه طباطبایی شده است؟ اگر حوزه ما توانست این سه شاگرد را در هر ۵۰ سال تربیت کند و این آثار را خلق کند کار بزرگی کرده است؛ شیخ اشراق بیان کرده است که علم، وقف نامه خاصی ندارد؛ و ما وقف نامه ای ندیدیم که علم برای زمان خاص و زمین مخصوص باشد، حال چرا ما استفاده نکنیم و به بالا نرویم، مردان بزرگ همیشه با تلاش و کوشش به دنبال علم آموزی بودند. □●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■● و دو توصیه‌ برای قنوت و دعای پس از نماز●■ ■●در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت: ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحید» سه مرتبه : ■●«سبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ، سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ قآئِمٌ لا يَسْهُو، سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو» ■●منزّه است آن كه نگهبان است و غفلت نمی‌كند، منزّه است آن كه مهربان است و شتاب نمی‌ورزد، منزّه است آن كه برپا است و از ياد نمی‌برد، منزّه است آن كه هميشگى است و سرگرم نمی‌شود. : ■سُبحانَ الله وَالحَمدُلله وَلا اله الا الله وَاللهُ اکبَر : ■سبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ، يا عَظيمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ ■●منزّهى تو منزّهى تو، منزّهى تو، اى بزرگ، گناه بزرگ مرا بيامرز. ■●سپس ده مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او عليهم السّلام بفرستد. ■●کسی که این دو رکعت نماز را شب‌های این ماه بجا آورد حق تعالی هفتاد هزار گناه او را بيامرزد. ■● : در قنوت این نماز دعای «ااَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ ....» را قرائت نمائید. ■● : بعد از نماز و ذکرهای آن این دعا را بخوانید: ■●«أعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضانَ أوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ» ■●خدایا پناه می‌برم به جلال وجه کریم تو از این که ماه مبارک رمضان بر من بگذرد، یا همین امشب صبح شود و هنوز در نامه‌ی عملِ من گناهی یا تبعاتی باقی مانده باشد که مشمول مغفرت و رحمت و بخشش تو قرار نگرفته باشد ■دعای «اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضان ...» ■●هر كس این دعا را در شب‌های ماه رمضان بخواند، گناهان چهل سال او آمرزیده شود: ■●«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ علي عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَارْزُقْنی حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ، في عامی هذا وَفي كُلِّ عام، وَاغْفِرْ لی تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ، يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ» ■●خدایا! ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادی و واجب کردی بر بندگان روزه را در این ماه. درود فرست بر محمّد و آل محمّد و روزی‌ام گردان حجّ خانه‌ی محترم خود کعبه را در این سال و در هر سال و بیامرز برایم این گناهان بزرگ را که براستی نیامرزد آن‌ها را جز تو ای بخشاینده و ای بسیار دانا. ■●امیدوارم عزیزان این دو رکعت نماز و ذکرهای بعدش را که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، ترک نکنند. خیلی معجون عجیبی است و آثارِ فوق‌العاده‌‌ای دارد. حتماً هر شب از این نماز عظیم با آن قنوت و اذکار بعدی‌ بهره بگیرید. ۹۱/۰۵/۱۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز اول ماه مبارک□ □ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻗِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻗِﻴَﺎمَ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻧَﺒِّﻬْﻨِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻋَﻦْ ﻧَﻮْﻣَﺔِ ﺍﻟْﻐَﺎﻓِﻠِﻴﻦَ ﻭَ ﻫَﺐْ ﻟِﻲ ﺟُﺮْﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻳَﺎ ﺇِﻟَﻪَ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﺍُﻋْﻒُ ﻋَﻨِّﻲ ﻳَﺎ ﻋَﺎﻓِﻴﺎً ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺠْﺮِﻣِﻴﻦَ □ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯم ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻣﻘﺮّﺭ ﻓﺮﻣﺎ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﺎﻓﻠﺎﻥ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺟﺮم ﻭ ﮔﻨﺎﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺶ ﺍﻯ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻴﻬﺎﻳﻢ ﻋﻔﻮ ﻓﺮﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻔﻮ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﻋﺎﻟﻢ. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز اول ماه مبارک□ □ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ ﻭَ ﻗِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪ
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ سہ نوع  روزہ داریم؛ ۱- روزہ عام ۲- روزہ خاص ۳- روزہ خاص الخاص    □روزہ عام: همان روزہ اے است ڪہ عموم مردم مے گیرند؛ روزہ عام روزہ اے هست ڪہ انسان تنها از امورے ڪہ روزہ را باطل مے ڪند خوددارے مے نماید.     □روزہ خاص: روزہ اے است ڪہ روزہ دار علاوہ بر اینڪہ از خوردن و آشامیدن خوددارے مے ڪند اعضاء و جوارحش هم روزہ دارد؛ چشمش را هم از معصیت مے بندد؛ سحر ڪہ روزہ مے گیرد نیت مے ڪند ڪہ خدایا من همہ اعضاء و جوارحم روزہ است؛ گوشم غیبت نمے شنود، زبانم غیبت نمے ڪند، و ... این روزہ خاص است.    □روزہ خاص الخاص: این روزہ، روزہ اے است ڪہ غیر از خدا هیچ چیز دیگرے در دل روزہ دار نباشد؛  □اگر در ماہ رمضان همہ ڪارها براے خدا باشد؛ روزہ خاص الخاص تحقق مے یابد و از این رو در دعا از خدا مے خواهے اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِے فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ یعنے خداوندا روزہ مرا روزہ خاص الخاص قرار بدہ    □باید دل هاے خود را براے خدا خالے ڪنیم، ملائڪہ شب احیاء فرود مے آیند، ولے فرودگاہ دلمان را پیدا نمے ڪنند؛ تعلقات بہ مال، زن، بچہ و دنیا جایے براے نزول ملائڪہ باقے نگذاشتہ است دل اگر خالے باشد آن وقت «تنزل الملائڪة و الروح» تحقق مے یابد و اگر این گونہ نباشد ملائڪہ در شب احیاء بر دل شما فرود نمے آیند؛ در ماہ رمضان ڪارے بڪنیم ڪہ جا براے نزول ملائڪہ داشتہ باشیم.  □خلاصہ این ڪہ روزہ صحیح و ڪاملے ڪہ خدا براے ڪامل نمودن روزہ دار مقرر فرمودہ، قطعا شامل خوددارے اعضاے بدن از گناہ مے باشد، و روزہ ڪاملتر این است ڪہ علاوہ بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشتہ و از هر چہ غیر اوست روزہ بگیرد. □هنگامے ڪہ انسان ماهیت روزہ، درجات و فلسفہ تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناہ و حرامے، بخاطر قبول روزہ اش خوددارے ڪند. و الا مسئول بودہ و بخاطر اینڪہ اعضاے بدنش روزہ نگرفتہ اند، مجازات مے شود        □وَ قِیَامِے فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ خدایا در ماہ رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بدہ؛ یعنے شب ڪہ نماز شب مے خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایے هستند ڪہ در نماز از خوف خدا گریہ و زارے مے ڪنند. یعنے نماز مرا نماز عاشقانہ قرار بدہ؛ براے نماز شب از خواب باید بپریم نہ اینڪہ ساعت ڪوڪ ڪنیم تا بیدار شویم.     'از_غفلت_بپرهیزیم   □وَ نَبِّهْنِے فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ  و در این روز اول ماہ رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بڪن؛ این هم دعاے خوبے است، گناہ نڪنیم هر لحظہ ممڪن است مرگ از راہ برسد.    □وَ هَبْ لِے جُرْمِے فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّے یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ    خدایا در این ماہ رمضان مرا ببخش اے خدایے ڪہ از گنهڪاران مے گذرے @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●..حقیقت صوم برمی گردد به تجرد نفس. منتهی تجرد نفسی که نه به طور کلی از عالم طبیعت جدا شود برود، بل
□●اما اگر آمدیم ارتباط نفس را در این مقام برزخیت بین او و ظاهر که بدن است، این ارتباط را کم کردیم ،از آن طرف اگر نفس قوتی هم دارد بیکار هم نیست □●و لذا به تعبیر جناب مولوی می گوید که به محض اینکه شکم را از طعام و از نان خالی کردی، یعنی توجه ات را از اینسوی عالم کم کردی می بینی آن دهن دیگرت باز می شود آن حقیقت دیگرت دهن باز می فرماید. □●گزیده ایی از جلسات _اسرار_روزه استاد صمدی آملی حفظه الله●□(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۲) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۳) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند □صاحب جواهر در آخرین صفحه جواهر بیان می کند که خدا را شکر که در شب ۲۳ ماه رمضان این کتاب تمام شد؛ این مساله به این معنی است که علمای ما در این شبها به دنبال سواد می رفتند، اما گاهی برخی خیال می کنند با سواد شدن و علم آموزی معصیت کبیره است و از آن فرار می کنند!! □امروزه هم شبهاتی که بیان می شود که قرآن، رویای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و قرائت شخص پیامبر از جهان است؛ این شبهات در گذشته نیز وجود داشته و مطلب جدیدی نیست ولی بر فضلا و مفسران واجب عینی است که در مقابل حمله جدی به دین بایستند. □خود قرآن کریم پاسخگوی همه این تهمت ها و هذیان گویی ها است؛ کتابی در ظرف ۲۳ سال نازل شده است و مفسر گویا و توانمندی آن را شبانه روز همراهی می کند و در این ۲۳ سال قدم به قدم در جنگ و صلح و دفاع و جهاد آن را تفسیر کرده است و در این بین سخنی از هرمونیتیک نیست. □●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□به صَد جان میخرم گَردی که خیزَد از سَرِ راهت□ 🍀السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○ماه مبارک رمضان اسم الله است. رحمت رحیمیه‌ی حق متعال تجلی می کند. منتها خدا است دیگر... در این ماه، رحمت رحیمیه خدا رحمانی می‌شود. رحمت رحیمیه و سفره خاص خدا که باز و بسته نمی‌شود. ○بر ضیــافتخانه‌ فیــض نوالــت مـــنع نیــست ○در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته □○خدا خیلی مهربان است. خیلی بندگانش را دوست دارد. لَو عَلِمَ المُدبِرونَ کَیفَ اشتیاقی بِهِم لَماتوا شَوقاً. اگر این کسانی که به من پشت کرده‌اند بدانند که چه شوقی به آنها دارم می‌مُردند... شما اگر فرزندی داشته باشی، اگر خدایی نکرده یکی از بچه هایت اهل نباشد او را دوست نداری؟! شوق به بازگشتش نداری؟! □○بچه ای که نقاشی نه چندان زیبایی کشیده و برای شما آورده باشد اگر به او بگویی که نقاشی تو زشت است، او ناراحت می‌شود چون هنرش را دوست دارد. خدا هم هنرش را دوست دارد. به هر بهانه ای آنها را می‌خواند... تَعالَوا! تَعالَوا! سفره رجب را پهن می‌کند، سفره شعبان را پهن می‌کند. می‌گوید در سحر های رجب اگر چنین و چنان کنی شما را می‌بخشم! عده ای از رجب به سادگی می‌گذرند. □○در شعبان می‌گوید اگر اهل مناجات شعبانیه باشی چنین و چنان می‌کنم، عده ای باز هم جا می‌مانند و یا نمی‌آیند. اما در رمضان می‌گوید چه بخواهی چه نخواهی باید وارد مهمانی من شوی. حتی اگر بخوابی عبادت برایت می‌نویسند، حتی نفس کشیدن هم عبادت است یعنی رحمت رحیمیه حق متعال ناگهان رحمانی می‌شود. □○حالا این مهمانی خدا شرایطی دارد. باید ادب را رعایت کرد. مگر ادب حضور خدا را به جا آوردن به این راحتی است؟! مهمانی خداست! غیبت نکن، دروغ نگو، گناه نکن،... اینها همگی سخت و دشوارند. چه کنیم که به ما نگویند مهمان بدی بود؟ هر چرتکه ای بیندازیم یک جای کار می‌لنگد و کار ما بسیار سخت است اما این صاحبخانه یک کُد دارد که به آن حساس است. ○لنگ و لوک و خفته شکل و بی ادب ○سـوی او می غیژ و او را میــطــلب  □○هرگونه هستی، برو و بگو ... دست و پای این میزبان شل می‌شود... این سخن برای تداعی معنی است و الا خدایا، شما منزه از دست و پا و شل شدن هستی.... بر امام حسین علیه‌السلام مؤمنین است. بر امام حسین که گریه کنی دلت پاک می‌شود. اگر بخواهی به مهمانی بروی غسل می‌کنی و لباس تمیز می‌پوشی، این مهمانی خدا هم غسل می‌خواهد. چه غسلی قشنگ تر از گریه بر اباعبدالله؟! این شبها با امام حسین محشور باشید، لحظه افطار و سحر با امام حسین ... @mohamad_hosein_tabatabaei
○اَللهُم رَبَّ شَهرِ رَمَضان ○اَلَّذی اَنزَلتَ فیه القُرآن ... ○باز «ماه رمـضـان» آمد و بر بام فلک ○می‌زند بانگ منادی که گنه‌کار کجاست #ژولیده_نیشابوری @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم1⃣ بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق) در سنن ابى داود از اسماء انصاريه بنت يزيد بن سكن روايت كرده كه گفت : در زمان رسول خدا همسرم مرا طلاق داد، و تا آن ايام زن مطلقه عده نداشت ، در همان روزهائى كه من مطلقه شدم حكم عده طلاق نازل شد، كه مى فرمود: ((والمطلقات يتربصن بانفسهن ثلاثه قروء))، پس به حكم اين حديث ((اسماء انصاريه )) اولين زنى است كه بر آيه مربوط به عده طلاق عمل كرده است . و در تفسير عياشى در ذيل آيه ((والمطلقات يتربصن بانفسه ن ثلاثه قروء))، از زراره روايت آمده كه گفت : من از ربيعة الراى شنيدم كه مى گفت : يكى از نظرات من اين است كه منظور از قرء هايى كه خداى تعالى در قرآن نام برده همان طهر و پاكى بين دو حيض است نه خود حيض ، من وقتى اين را از ربيعه شنيدم به خدمت امام ابى جعفر (عليه السلام ) شرفياب شده جريان را به عرض آن حضرت رساندم . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 377 فرمود: ربيعه اين حرف را به راى خود نزده بلكه از على (عليه السلام ) به او رسيده ، عرضه داشتم : خدا شايسته ات بدارد مگر راى على (عليه السلام ) اين بوده ؟ فرمود بله آن جناب قرء را طهر و پاكى از حيض مى دانسته كه در آن حال خون در رحم جمع مى شود چون قرء به معناى جمع شدن است . و اين جمع شدن خون همچنان ادامه دارد تا ناگهان سرازير مى شود و حالت حيض پديد مى آورد. عرضه داشتم خدا شايسته ات بدارد، اگر مردى همسر خود را قبل از آنكه با او جماع كرده باشد در حالت طهارت زن و در حضور دو شاهد عادل طلاق دهد آيا او نيز بايد عده نگه دارد؟ با اينكه شوهر به او نزديكى نكرده ؟ فرمود بله ، وقتى داخل حيض سوم شد عده اش تمام شده و مى تواند شوهر كند... 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۳) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۴) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند □قرآن کریم نفوذ ناپذیر است و به همین دلیل از هیچ جهتی نمی توان به قرآن کریم نفوذ کرد؛ هیچ کسی نمی توان به قرآن اشکال کند؛ قرآن کریم به دلیل اتقان، «حکیم» و به دلیل نفوذ ناپذیری، «عزیز» است؛ قرآن نه ضدی دارد که در آن نفوذ کرده و از درون پوک کند نه مثلی دارد که هماورد او باشد و حیثیت او را از بین ببرد، به همین دلیل هیچ مثل و همانندی برای قرآن نمی آید؛ اگر قرآن، مثل و مانندی داشت از بین رفته بود، زیرا قرآن داعیه اعجاز دارد. □تمام نزول های از آسمان مانند باران به معنای انداختن است اما نزول قرآن به معنای آویختن است، خداوند متعال، قرآن را آویخت که یک طرف آن به دست متکلم و طرف دیگر آن در اختیار مخاطب قرار دارد، باید قرآن را بگیریم، بخوانیم و بالا برویم. □امروز مبلغان و مفسران وظیفه دارند دست به قلم شوند و سخن بگویند و به شبهات پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند و بتوانند نظام، حوزه و جامعه را در سایه وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کنند، مفسران و اساتید باید اساس قرآن را با بیانات و تفاسیر تحکیم کنند. □●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●بنا به روایات، یکی از مراقبه هایی که توفیق را به انسان می دهد، خواندن هزار بار سوره قدر در هر شب ماه مبارک رمضان از آغاز تا شب بیست و سوم است. لازم نیست این هزار پیاپی و بدون فاصله خوانده شود؛ کسانی را می شناسم که سالهاست به انجام این عمل موفقند؛ شبی هزار سوره ی قدر می خوانند. قطعاً چیزی نصیبشان شده است که بر انجام این عمل مداومت می کنند. □●استاد مهدی طيب_ جلسه ٤ شهریور ٨٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○كسانى که در صفات و اخلاق رو به سوی انبیا و خوبان دارند، خوشبو و سخاوتمندند. همه ی عشق و محبّتی که در این دنیاست، همه ی زیبایی ها و جمال خوبان، تجلّى جمال خداست. □○وقتى كه جمال همسر يا فرزندت از جمال خدا تجلّى مى كند، به كلّى از همه جا راحت مى شوى، تا آخر عمر راحت مى شوى. اميدوارم همه ى شما اين مطلب را چشيده باشيد. با شرح و بيان نمى توان درك كرد. □○من هرچه بخواهم آن شيرينى كه از خدا مى خورم تعريف كنم، نمى شود. اما اگر خودت درك كردى خوب است؛ يافتنى و چشيدنى است. ان شاءالله قند را خورده اى و شيرينى آن را هم چشيده اى كه تعريف كردنى نيست. اميدوارم از آن مواظبت كنى كه قيمتى است، مال خود شماست؛ هرچه هم كم باشد ارزش دارد. □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى ١٦٧○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●اما اگر آمدیم ارتباط نفس را در این مقام برزخیت بین او و ظاهر که بدن است، این ارتباط را کم کردیم ،ا
□●و لذا تا نفس توجه به بدن دارد احساس ادراکات او و تشرف او به عالم غیب کم می شود. و لذا کانه مثل اینکه از آن طرف دهن بسته ای دارد دهن باز نیست . این اشتغالات به عالم ماده آنچنان کرد که او از عالم غیب منصرف شد. اما به محض اینکه با روزه توانست این دهن ظاهری را ببندد و غذای جسمی را منقطع کند از آن طرف می بینید دهن باطنی اش باز می شود. □●جناب مولوی فرمودند که گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی این گوهر های اجلالی کدام گوهر است؟ آنان گوهرهایی هستند که از عالم غیب در نفس اجلال نزول می فرمایند. فقط کافی است این انبان شکم از اینسوئی ها تخلیه شود، که تا جهنم شکم ،آتش او خاموش شد آتش دل افروخته می شود.. □●گزیده ایی از جلسات _اسرار_روزه استاد صمدی آملی حفظه الله●□(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز دوّم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ قَرِّبْنی فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَ جَنِّبْنی فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ، وَ وَفِّقْنی فيهِ لِقِرآئِةِ ايـاتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. □خدايا مرا در اين ماه به خشنودی‌ات نزديك كن، و از خشم و انتقامت بركنار دار، و به قرائت آياتت موفق كن، ای مهربان‌ترين مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز دوّم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ قَرِّبْنی فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَ جَنِّبْنی فيهِ م
(ره): □چگونہ بدانیم خدا از ما راضے است؟ □اگر می‌خواهے بدانے خدا از تو راضے است یا نہ، بہ دلت مراجعہ كن! ببین در زندگے از خدا راضے هستے؟ اگر راضے هستے؛ بدان كہ خدا هم از تو راضے است و اگر در گوشہ دلت از خدا ناراضے هستے. متوجہ باش كہ خدا هم از تو نا‌راضے است. □خداوند از سہ گروہ تعجب می‌كند. □۱. كسے كہ نماز می‌خواند و می‌داند مقابل چہ خدایے ایستادہ است، ولے در نماز حضور قلب ندارد و حواسش بہ نماز نیست. □۲. كسے كہ عمرے است روزے خدا را می‌خورد و غصہ روزے فردا را دارد. □۳. كسے كہ می‌خندد در حالے كہ نمی‌داند خدا از او راضے هست یا نہ! □'وَجَنِّبْنِے فِیهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ' خدایا یك كارے كن كہ از غضب تو اجتناب كنم؛ و كارے نكنم كہ در ماہ رمضان از من ناراضے باشے. □'وَ وَفِّقْنِے فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِكَ بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین' یعنے؛ خدایا مرا موفق بہ خواندن قرآن كن. □كسے كہ در ماہ رمضان موفق بہ یك ختم قرآن نمی‌شود، دچار خسارت بزرگے می‌شود، □ماہ رمضان ماہ قرآن است و باید قرآن خواند؛ □اگر كسے مے خواهد زنگار دلش پاك بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند. □خدایا در روز دوم ماہ رمضان ما را موفق كن كہ آیات تو را بخوانیم. اے خدایے كہ از همہ رحم‌كننده‌ها رحمتت بیشتر است!  @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○مناجات زیبای امام سجّاد در سحرگاهان ماه رمضان که ابوحمزه‌ی ثُمالی از محضر امام روایت کرده است ، بهترین برنامه‌ی تحوّل و تعالی و تکامل و بهترین انگیزه و محرّک برای انسانِ نو شدن است. بکوشیم اهل این مناجات شویم. □○وقت بگذاریم و با تأمّل بیشتر از این دعا بهره ببریم. اگر نمی‌توانیم زیاد بیدار بمانیم، هر سحر سه یا چهار صفحه از آن را بخوانیم تا ظرف ده شب یک دور دعا را ختم کرده باشیم و درطول روز دوباره مطالعه کنیم تا ببینیم این دعا چه می‌گوید. فقط عبارات آن را بی‌توجّه و صرفاً برای ثواب و پاداش نخوانیم؛ بلکه با کلمه کلمه‌ و جمله جمله‌ی آن بسوزیم و آب شویم. با آن مأنوس شویم و عاشقانه بخوانیم تا ببینیم چه آتشی بر جان انسان می زند و چه موجی در روح انسان برمی‌انگیزاند! □○اگر دعای نبود، فراق مناجات شعبانیّه قابل تحمّل نبود. مناجات شعبانیّه انسان را بسیار شیفته‌ی خود می‌کند ؛ امّا دعای ابوحمزه عجیب و فوق‌العاده‌ است؛ گرچه تمام دعاهای ماه رمضان ارزشمندند؛ مثل دعای افتتاح، دعای سحری که از امام رضا روایت شده و سایر دعاها که برخی از آنها را مرحوم محدّث قمی در کتاب مفاتیح الجنان نقل کرده است. □○اگر کسی در ماه مبارک رمضان با همین دعاها و معانی آنها مأنوس باشد و با توجّه به ترجمه و معنا، از دعاها بهره ببرد، یک دوره‌ی کامل آموزش معارف دینی و اخلاق و عرفان را خواهد گذراند و بدون اغراق هیچ کمبود و کاستی در آموزه‌ها نخواهد دید. □○در محضر استاد مهدی طیب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei