eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات274-261 بقره قسمت اول بخش چهارم ● از بين رفتن انفاق و شيوع ربا در بين مردم بزرگترين عامل فساد اجتماعى كنونى در جهان غرب است و نيز بزرگترين عامل اين فساد از طرفى از بين رفتن انفاق ، و از سوى ديگر شيوع ربا است كه به زودى به آيات آن خواهيم رسيد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 590 (ان شاء الله ) و خواهيم ديد كه خداى تعالى بعد از آيات مورد بحث در خلال هفت آيه پشت سرهم فظاعت و زشتى آن را بيان مى كند، و مى فرمايد: رواج آن ، فساد دنيا را به دنبال مى آورد، و اين خود يكى از پيشگوئيهاى قرآن كريم است ، كه در ايام نزول قرآن جنينى بود در رحم روزگار، و مادر روزگار اين جنين را در عهد ما زائيد، و ثمرات تلخش را بما چشانيد. و اگر بخواهيد اين گفته ما را تصديق كنيد در آيات سوره روم دقت فرمائيد آنجا كه خداوند مى فرمايد: ((فاقم وجهك للدين حنيفا - تا جمله يومئذ يصدعون )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 591 اين آيات نظائرى هم در سوره هاى هود، و يونس ، و اسراء، و انبياء، و غيره دارد كه در همين مقوله سخن گفته اند، و ان شاء الله به زودى بيانش ‍ خواهد آمد. و سخن كوتاه اينكه : علت تحريك و تشويق شديد و تاكيد بالغى كه در آيات مورد بحث درباره انفاق شده ، اينها بود كه از نظر خواننده محترم گذشت . مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ... منظور از ((سبيل الله ))، هر امرى است كه به رضايت خداى سبحان منتهى شود، و هر عملى كه براى حصول غرضى دينى انجام گيرد، براى اينكه كلمه ((سبيل الله )) در آيه شريفه مطلق آمده و قيدى ندارد، هر چندكه قبل از اين آيه ، آياتى قرار دارد كه در آن سخن از قتال در راه خدا رفته ، و در آياتى ديگر نيز اين كلمه مقارن با مساله جهاد آمده ، ليكن صرف اين مقارن بودن دليل نمى شود بر اينكه بگوئيم منظور از آيه ((فى سبيل الله )) تنها جهاد در راه خدا است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●از حرم حضرت امیر علیه‌السلام بیرون آمد، یک یا علی گفت و راه افتاد. تازه به نجف آمده بود. لحظۀ آخر که از حرم خارج می‌شد، رو به گنبد کرد و گفت: «مولا جان! یک زیبارو به ما نشان نمی‌دهی؟!» □●چپقش را چاق کرد و رفت به‌سوی بازار. نمی‌دانست کجا می‌رود، فقط می‌رفت... به مدرسۀ سید که رسید، رفت داخل؛ آنجا کاری نداشت، فقط رفت سرکی بکشد. مقابل یکی از حُجره‌ها نشست. درِ یکی از حُجره‌ها باز شد، جوانی بیرون آمد، او را به داخل دعوت کرد. □●همدیگر را نمی‌شناختند، اما بی‌اختیار هم را در آغوش گرفتند و گریه کردند! هیچ حرفی نزدند؛ بعد هیچ‌وقت همدیگر را ندیدند. سال‌ها بعد عکسی دید؛ صاحب عکس برایش آشنا بود؛ پرسید: «این کیست؟» گفتند: « » یاد آن روزِ مدرسۀ سید افتاد؛ آهی کشید و زیر لب گفت: «من آن روز از مولا یک چهرۀ زیبا خواسته بودم!» □●(بر اساس خاطرۀ حاج هادی ابهری؛ به‌نقل از مرحوم شیخ جواد کربلایی) ، ، ص١٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●خاطره استاد فاطمی نیا از اوج لطافت علامه●■ ■●من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می سوزد، یک کلمه می گویم: خانم ها، آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا (سلام الله علیها) قسم، اگر لطیف نباشید، چیزی گیرتان نمی آید، خودتان را معطل نکنید. هی روزی چند تا اوقات تلخی راه می اندازد، عصبانی می شود، از این طرف هم می خواهد بشود، زبده العارفین، عمده المکاشفین، یک بار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید. ■●آقای علامه طباطبایی (ره) سراسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش دعوا نکرده بود. زمانی که ما در قم بودیم این بچه های قم از هشت سالگی دوچرخه ٢٨ سوار می شدند، از بغل رکاب می زدند، یک بچه ای آمد، زد علامه را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه می گوییم، خیلی آدم خوبی باشیم یک چیزی می گوییم دیگر. این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه، گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمدلله، خداحافظ. ■●لطافت لازم است، تا لطافت حاصل نشده منتظر چیزی نباشی ها! ... @mohamad_hosein_tabatabaei
■●فیلسوف عرب یعقوب بن اسحاق کندی ,در رساله مینویسد: ارسطو نقل کرده است که در یونان پادشاهی بوده است اهل ریاضت و نفس ، این پادشاه برای مدت طولانی به حالی می افتد که گویی نه است و نه مدتی از خود بی خود می شده و سپس به خود می آمده و می گشته است. ■●پس چون به خود می آمد مردم را از و علوم خبر می داده ، وآنچه را که در انفس و سور و ملایکه می دیده ، بیان می نموده است مثلا خود را از میزان واین که چند سال خواهند بود و چه سالی خواهند مرد خبر می داده است. ■●چون زمانی می گذشت پیشگویی اش به حقیقت می پیوست او را در اموس پیشگویی کرد و وقوع آن را در یک سال بعد دانست همچنین از جاری شدن سیل در محلی دیگر خبر داده ، وقوع آن را دو سال بعد دانست ، چون مدت مذکور گذشت ، هر دو پیشگویی اش به وقوع پیوست. ■●ارسطو سبب سر زدن این امور از آن پادشاه را در این دانسته است که نفس او در از جسم بوده و حتی به جدایی و جزیی نیز دست یافته بوده است. حال اگر نفس به طور و از بدن جدا شود چگونه خواهد شد. ■●آیا توان نظاره ملکوت اعلی را نخواهد یافت. ■●داستانهای عارفانه در آثار علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●امام‌حسین(علیه السلام) شوق‌انگیزترین بخش دین ماست اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعتاً به گناه می‌افتد●□ □●بی‌تردید کربلا و عاشورای امام‌حسین(علیه السلام) شوق‌انگیزترین بخش دین ماست. هیچ بخش دیگری از دین این‌گونه نیست که بتواند در دل انسان‌ها، این‌قدر شوق ایجاد کند. □●گاهی می‌بینید که مردم در عاشورا بیشتر از شب‌های قدر، از خودشان مایه می‌گذارند. چون فعالیت‌ها در عاشورا، بیشتر از نوع شوق است نه خوف؛ مثل شب قدر نیست که از سرِ خوف بروند تا مبادا مقدراتشان خراب شود یا گناهانشان بخشیده نشود. البته خوف هم خوب است اما در مقابل شوق، کم می‌آورد! □●اگر شوق ما به نماز و سایر بخش‌های دین شبیه شوق ما به عزاداری و مجالس مربوط به امام‌حسین(علیه السلام) بشود واقعاً برنده خواهیم بود. □●اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعی است که انسان به گناه می‌افتد و زندگی‌اش خراب می‌شود. مردم برای چه گناه می‌کنند؟ برای اینکه یک‌ذره شوق گناه، آنها را سرِ حال بیاورد؛ همین! بالاخره انسان شوق خود را یک‌جایی باید مصرف کند؛ وقتی شوق خودش را صرف اباعبدالله(علیه السلام) نکرده باشد، آن را در گناه و سرگرمی‌های مبتذل صرف می‌کند. □●علیرضا پناهیان حسینیه ریحانه الحسین(علیه السلام) - ۹۳.۳.۱۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○یاقمرالعالمین نور الله ابافاضل العباس○□ □○"عین" عباس عشق است که عین الحسین است و اوست سرچشمه و مبدا عشق و عشاق و "باء" او باب الله سید و سالار شهیدان و "الف" قامت عباس قائمه خیام حسینی است که به شهادت اش در خیمه انکسار واقع شد و حسین علیه السلام چون قاب قوسین گردید و فرمود ألْآنَ إنْکَسَرَ ظَهْري. "سین" عباس مبین انسان کامل است و هو الکامل به جمل ابجدی ۱۳۳ است که برابر اسم مبارک و دلربای عباس می‌باشد و "سین" سرالله و باطن "سین" ولایت تامه مولانا امیرالمؤمنین سلام الله علیه است که حضرتش فرمود انا باطن السین و انا سرّ السین و "سین" هویت حسینی است که سرش بر بالای نیزه رفت و حسین سین شد... و در کلمه شریفه عباس حرف آخر آمد تا آشکار شود که آغاز کار عباس عشق به حسین است و انجام کارش فنای مطلق در او و بقای ازلی به حسین بن علی علیهماالسلام.
□○میلاد امام سجاد علیه‌السلام مبارک و فرخنده باد○□ □○حضرت سید الساجدین علی بن الحسین علیهما السلام را لقب زین العابدین نیز هست چه عبادت بدون و و اعتقاد به امام فاقد روح و معناست. عبادت که زینت نداشته باشد قالبی بیش نخواهد بود. وَ مَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً (أنفال/۳۵) زینت تکوین و تشریع است. بدون امام که حقیقتش روح ساری در موجودات است عالم معنای خود را از دست می دهد. □○حضرت سجاد علیه السلام را زینت عبادت کنندگان گفته اند تا آشکار شود اسلام منهای امامت است و توحید به علنی می‌شود، پس إِنِّي أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  
□●نکته ای معرفت آموز از علامه طباطبایی●□ □علامه حسینی طهرانی از شاگردان سلوکی و علمی علامه طباطبایی، در کتاب «لمعات الحسین» حدیثی را از حضرت امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند و در قولی دیگر در تفسیر آن چنین به بیان علامه طباطبایی استشهاد می‌کند: از جمله فرموده‌های حضرت سید الشهداء أباعبدالله الحسین(علیه السلام) است که روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند: أَیُّهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیَعْرِفُوهُ؛ فَإذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ، وَ استَغنَوا بعِبادَتهِ عَن عِبَادَة ما سِواهُ. فَقالَ رَجلٌ: یابنَ رسولِ اللَهِ! مَا مَعرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقالَ: مَعرِفَة أَهلِ کُلِّ زَمَانٍ، إمامَهُ الَّذِى یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ. «اى مردم! به درستی که خداوند خلق خود را نیافرید، مگر از براى آنکه به او معرفت و شناسایى پیدا کنند. پس زمانی که او را بشناسند، در مقام بندگى و عبودیت او بر مى‌آیند؛ و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مى‌شوند. □در این حال مردى گفت: اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عز و جل چیست؟ حضرت فرمود: معرفت و شناخت اهل هر زمان، خود را که واجب است از او اطاعت و پیروى کنند.» □علامه طهرانی می‌گوید: روزی به استاد خود، علامه طباطبایی گفتم: چگونه می‌توان به مغز و مراد این حدیث شریف حضرت سید الشهداء(علیه السلام) رسید؟ علامه طباطبایی پاسخ گفت: تنها راه منحصر به فردِ وصول به معرفت امام علیه‌السلام و ادراک مقام ولایت مطلقه ، عرفان است و بس! @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل(علیه السلام)●□ □●عظمت حضرت عباس بن اميرالمومنين (علیه السلام) از عقول ما خارج است. امام معصوم(علیه السلام) در مورد ايشان می‌فرمايد: «رَحمَ الله عمَّنا عباس کان نافذ البَصیرة»: خداوند عمویمان عباس را رحمت کند که چشمانش نافذ بود." یعنی چشمان قمر بنی‌هاشم پرده ها را می‌شکافت. □●تاریخ صحیح می‌نویسد امام حسين(علیه السلام) خطاب به او فرمودند : «بِنَفسی أنت»: عباس! جانم به قربانت. الله اكبر از اين عظمت كه امام معصوم (علیه السلام) اين تعبير را در مورد كسی استفاده كند! □●يكی از فضائل حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اين است كه امام معصوم در مورد او فرمودند: "برای عباس نزد خداوند مقامی است كه جميع شهداء به آن غبطه ميخورند! " این یک فضیلت را ما نمی‌توانیم هضم کنیم، این همه شهید در اسلام بودند اما جميع آنها به مقام و منزلت قمر بنی هاشم غبطه ميخورند! □●شفاعت حضرت عباس ،باب الحوائج ، بسيار قوی است ، از ايشان ميخواهيم كه شفيع ما باشند و مشكلاتمان حل شود ان شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش پنجم ● معناى (كمثل حبت انبتت ) و بررسى امثال قرآنى ديگر نظير آن مفسرين گفته اند: جمله ((كمثل حبة انبتت )) در واقع ((كمثل من زرع حبه انبتت سبع سنابل )) است ، چون اين درست نيست كه گفته شود: ((مثل كسانى كه در راه خدا انفاق مى كنند مثل حبه و دانه است ))، بلكه بايد گفت : ((مثل كسى است كه دانه اى را بكارد و آن دانه هفت سنبل بدهد...))، زيرا حبه نامبرده مثل آن مالى است كه در راه خدا انفاق شده ، نه مثل اشخاصى كه انفاق كرده اند، و اين روشن است . و ليكن گو اينكه حرف اينها در جاى خود، حرف درستى است ، اما اگر كمى در آيات مشابه آن دقت شود معلوم مى شود كه حاجتى به اين تقدير نيست ، چون مى بينيم بيشتر آياتى كه در قرآن مثلى را ذكر مى كند همين وضع را دارد، و اين صناعت و اين طرز سخن گفتن در قرآن كريم شايع است . در جائى ديگر نيز فرموده : ((و مثل الذين كفروا كمثل الذى ينعق بما لا يسمع الا دعاء و نداء)). با اينكه مثل نامبرده مثل كفار نيست بلكه مثل كسى است كه كفار را دعوت مى كند و نيز فرموده :((انما مثل الحيوة الدنيا كماء انزلناه )) با اينكه در آيه شريفه زندگى دنيا به گياهانى كه به وسيله باران مى رويند مثل زده شده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 592 و نيز فرموده : ((مثل نوره كمشكوه )) در ظاهر آيه نور خدا به مشكات تشبيه شده با اينكه در واقع نور خدا به نور مشكات مثل زده شده نه خود مشكات ، و نيز در آيات بعد از آيه مورد بحث فرموده : ((فمثله كمثل صفوان )) با اينكه در آيه ، بطلان صدقه به وسيله ريا به غبارى مثل زده شده كه روى سنگى صاف باشد، نه خود سنگ ، و نيز در آيات مورد بحث اشخاصى را كه در راه رضاى خدا انفاق مى كنند به جنت مثل زده ، مى فرمايد: ((مثل الذين ينفقون اموالهم ...)) با اينكه جنت مثل آن مالى است كه مى دهند، نه خود آنان ، و آياتى ديگر از اين قبيل بسيار است . و اين مثالها كه در اين آيات آورده شده ، از يك جهت مشتركند، و آن اين است كه در همه آنها به ماده تمثيل كه قوام مثل به آن است اكتفا شده ، و به منظور اختصار بقيه اجزاى كلام را مى اندازد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■خداکند ایمان ما تاوقت ظهور باقی بماند، وگرنه اگر ظهور هم نزدیک باشد، ولی ایمان ما زائل شده باشد، دیگرما را چه با ظهور آن حضرت و حضرت را چه[کار] با ما؟! ■●در محضر بهجت، ج١، ص۳۶۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
*{ }* □○هر مالى كه پيدا شود و صاحبش معلوم نباشد «لقطه» ناميده مى‌شود. ۱. مالى كه يافته مى‌شود و صاحبش معلوم نيست اگر در قيمت از يك مثقال نقره و كمتر باشد، بى مانع مى‌توان برداشت و تصرف نمود، و اگر قيمتش بيشتر از يك مثقال نقره باشد، نبايد برداشت و در صورت برداشتن، تا يك سال از راه‌هاى عادى بايد مالكش را جست‌وجو كرد، و پس از يافتن تسليمش نمود، و اگر پيدا نشد، بايد از طرف وى به عنوان «صدقه» به فقرا داده شود. ۲. اگر مالى در ويرانه‌ها كه سكنه آن‌ها منقرض شده‌اند، يا در بيغوله‌ها و زمين‌هاى باير بى‌مالك يافته شود، متعلق به يابنده است. و اگر در داخل زمين ملكى، پيدا شود از مالكين سابق استفسار مى‌شود اگر آنان پنهان كرده باشند با دادن نشانى تسليمشان مى‌شود وگرنه باز متعلق به يابنده است. ۳. اگر حيوان بى صاحب پيدا شود، حكم لقطه را دارد. ۴. اگر بچه بى‌صاحب در سر راه يافته شود، به همه مسلمانان واجب كفايى است كه او را برداشته و بزرگش كنند. ۵. اگر مال دزدى به عنوان امانت به كسى سپرده شود، حكم لقطه را دارد و بايد به مالك اصلى آن تسليم شود و نمى‌توان به دزد تحويل داد! ص: ۲۹۱} □○تعالیم اسلام ، ص اسلام ص۲۳۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●..برای اینکه انسان بتواند خود را از توهمات نجات دهد باید خیلی ریاضت بکشد ، ریاضت علمی. لذا هم شیخ و هم خواجه در منطق در این باب یعنی رهزنی وهم ، مفصل بحث کرده اند و خواجه در همین باب میفرماید:اگر نفس به امور حیوانی و شهوانی گرایش داشت به جایی نمی رسد. وهمیات همیشه او را احاطه کرده است. تعقل ، تعمق میخواهد تجمع میخواهد ، برای رسیدن به این مرحله باید نفس آرمیده باشد. اگر دنیا را آب ببرد او را خواب می برد.یک تجمع خاطر این طوری لازم است. ■●واگر نفس متعلق به این و آن باشد به همه چیز علاقه داشته باشد ، هر چیزی توجه او را جلب بکند ، می دانید که تعلق تفرقه می آورد و تفرق پریشانی است و پریشانی اضطراب است ، نفس انسانی می شود مضطربه و این نفس به جایی نمی رسد ، خصوصا در امور علمی. نفس مضطربه در نماز هم تجمع ندارد. در یک نماز هزار جا سر می زند، ولی همین که مطمئنه شد به همه جا می رسد. فاصله ندارد ، مطمئنه شدن همان و مخاطب به خطاب " یا ایّتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربّك راضیة مرضیة " همان. واینکه می بینی مخاطب نمی شود ، این است که قلابها او را فرا گرفته و به این سوی می کشاند: ●تن زده اندر زمین چنگالها ●جان گشاید سوی بالا بالها ■●و این قلابها نمی گذارد که نفس مطمئن شود و توحید و تجمع داشته باشد ، تا به خود بیاید و بگوید من کیستم. هنوز به ورطه ی من کیستم نیافتاده ایم ، لذا مشکل داریم.. ■●صد و ده اشاره | اشاره ی چهل و دوم علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □○سيره اخلاقی حضرت مهدی ارواحنافداه○□ □○سيره اخلاقی حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه يعنی خلق و خو و خطّ مشز و شيوه سلوك آن حضرت در زندگی، در روايات و احاديث بسياري بيان شده است. در اين بخش به بررسی برخي از اين خصوصيّات بر اساس روايات مي پردازيم. □○امام زمان عليه السّلام در مقابل جلال الهی به شدّت هستند؛ تا جايی كه به عُقابی تشبيه شده اند كه هنگام فرود و نشستن بر زمين سر به زير افكنده اند. آن حضرت در اوج جلال و شكوه، غرق خشوع و تواضعند. جلال خداوند در وجود حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه متجلّی است؛ زيرا وجود حجّت خدا مظهر تامّ و آيينه تمام نمای اسماء و صفات الهی است و تمامی اسماء و صفات حضرت حق يكپارچه در وجود ارواحنافداه تجلّی كرده و در نتيجه آن حضرت بسيار باشكوه و با عظمت رؤيت می شوند. حضرت مهدز عليه السّلام همواره _خشيت حضرت حقّ را در دل دارند و مقرّب ترين بنده خدا بودن، ذرّه اي غرور بر دل ايشان وارد نمی كند. □○پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: يَكونُ مِنَ الله علی حَذَرٍ لا يَغتَرُّ بِقَرابَته: او از خدا می ترسد و به دليل مقرّب بودن در نزد خداوند ( يا به خاطر قرابتي كه به پيامبر خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم دارد) مغرور نمی شود. □○حضرت مهدی عليه السّلام سنگينی و وقار خاصّي دارند. آرامش و متانت و وقار الهی در وجود ايشان موج مي زند و اثري از سبكي يا نا آرامي و تلاطم دروجودشان يافت نمی شود. □○رسول خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: بَعَثَ اللهُ رَجُلاً مِن اَطاءِبِ عِترَتي و أبرارِ ذُريَّتي عَدلاً مُبارَكاً زَكيّاً لا يُغادِرُ مِثقالَ ذرّةٍ: خداوند مردی را از پاكيزگان و بهترين فرزندان من برانگيزد كه عادل و مبارك و منزّه است و به اندازه ذرّه ای خيانت نمی كند. □○آن حضرت اندكی به دنيا دلبستگی ندارند و بعد از ظهور نيز براي خود بنايی برپا نمي كنند و به دنبال فراهم ساختن امكانات دنيوی برای خويشتن نيستند. □○پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: لا يَضَعُ حَجَراً علي حَجَرٍ: آن حضرت سنگی را بر سنگی نمی نهد. □○حضرت مهدی عليه السّلام در زمان ظهور نيز راه زهد را ادامه می دهند و جامه هايی سخت و درشت بافت وپشمين بر تن می كنند و از جامه های لطيف و راحت دوری مي گزينند. همانند جدّ بزرگوار خويش حضرت علی عليه السّلام نان جو مي خورند و حكمراني بر جهان ذرّه ای ايشان را به سوی رفاه در زندگی مادّی سوق نخواهد داد و اين در زماني است كه همه خلق در راحتي وآسايش كامل زندگی می كنند. □○امام رضا عليه السّلام فرمودند: وَ ما لِباسُ القاءِمِ الّا الغَليظُ وَ ما طَعامُه الّا الجَشِبُ: و قائم عليه السّلام را جز جامه درست بافت وغذای ناگوار نخواهد بود. □○ _حلم امام زمان عليه السّلام از تمامی خلق افزون تر است؛ چه در دانايی و آگاهی و چه در بردباری و مدارا پيشتاز عالميان خواهند بود. همچنين در روايات است كه خُلق حضرت مهدی ارواحنافداه همچون خُلق پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم است. □○رسول خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم خود می فرمايند: المّهديُّ مُن وُلدي... أشبَهُ النّاسِ بي خَلقاً و خُلقاً: عليه السّلام از فرزندان من و از لحاظ خلقت و اخلاق شبيه ترين مردم به من است. اخلاق رسول خدا صلّی الله عليه وآله و سلّم تجسّم قرآن و همان خُلقی است كه خداوند متعال آن را ستود و فرمود: وَ انَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عظيمٍ: همانا تو بر خُلقی عظيم استواری. اخلاق امام زمان عليه السّلام نيز همين گونه است. □○پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: لا يَقرَعُ اَحَداً في وِلايَتِه بِسَوْطٍ الّا في حَدٍّ: در زمان حكمفرمايی خود كسی را با تازيانه نمی زند؛ مگر اينكه بخواهد حدود الهی را جاری كند. عليه السّلام نسبت به افراد نيازمند، تهيدست ومستمند بی نهايت دل رحم و مهربان هستند. آنچنان باصفا و صميميّت با فقرا مواجه می شوند كه با دستان شريف خود لقمه در دهان مسكينان وبينوايان می گذارند. □○مشی امام زمان عليه السّلام است و با همگان به عدالت رفتار می كنند. آن حضرت حقّ هر مظلومی را می ستانند و اجازه نمي دهند فرد ضعيفي موردتعدّی قرار گيرد و حقّی از او ضايع شود. اگر به كسی ذرّه ای ظلم شود، حقّ او را تماماً از ظالم می ستانند. ، صفحه ١٣١-١٢٤ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حدیث کساء مربوط به قرب است. بهشت پایینتر از قرب است. با این حدیث قلوب شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام به قرب میرود و بر میگردد و با تکرار این حدیث آن‌قدر این رفت و برگشت تکرار میشود تا دیگر بر نگردد و برای همیشه در قرب باقی بماند. □○کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ؟ علامه طباطبایی؛ ●□ □گفتند: «قدم تو و همراهانت را نحس می دانیم!» گفت:«از نظر خدا علت نحسی‌تان کارهای زشت خودتان است! در واقع، دارید با این مشکلات امتحان می‌شوید» (نمل:۴۷| ترجمه علی ملکی) □نظر سیَّد مفسران ره: « فال بد زدن [تَطَیُّر] موثرتر از فال خیر زدن [تفأل] است (و این تاثیر مربوط به آن چیزى که با آن فال مى‌زنند نیست، مثلا صداى کلاغ و جغد نه اثر خیر دارد و نه اثر شر بلکه )، این تاثیر مربوط است به نفس فال زننده. شاهدش هم این روایت صادقی است که می‌فرماید: طَیْره و فال بد زدن را اگر سست بگیرى و به آن بى‌اعتنا باشى سست مى‌شود، و اگر آن را محکم بگیرى محکم مى‌گردد.» و این تایید حرف ماست که گفتیم فال چیزى نیست هر چه هست اثر نفس خود آدمى است. □●المیزان، ج۱۹، ص۷۸، با تلخیص●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری: یکی از عوامل تزلزل ( )○□ □○یکی از عوامل تزلزل که ما در خیلی ها می بینیم این است که مثلا امیرالمؤمنین(علیه السلام) می گویند: زبیر با ما بود تا عبدالله رشد کرد. فلانی با ولیّش هست تا هنگامی که ازدواج نکرده. فلانی هست، تا فقر نیامده. فلانی هست، تا درگیری ها برایش شکل نگرفته. این زندگی شما و فراز و نشیب های گوناگونش، این هم اضطرار به دین... . □○روابط متکامل زن و مرد| ص ۶۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● منتخبی از (برگرفته از کتاب شریف سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●□ □«امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود: آداب سر سفره دوازده چیز است ... چهارتای آنها واجب و چهار امر مستحب و چهار چیز جزو روش‌های پسندیده است. چهار امر واجب عبارت است از: شناخت خدا و خشنودی به داده او و بردن نام خدا و سپاس‌گزاری از او ...» (اقبال‌الاعمال، ج۱، ص ۳۱۰) @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوزادِ حیدر است ، زیباترین عموست دستانِ کوچکش ، سنگین ترین سبوست محوش شده علی ، پلکی نمیزند... زین پس مدارِ عشق ، دورِ نگاهِ اوست فطرس! بیا که او ، صدها پَرَت دهد... خرجش برای او ، یک قطعهْ تارِ موست اعجازِ خلقت است ، گلچین نموده اند... از چشمِ حیدریش ، تا نوعِ رنگِ پوست با دیدنش حسین ، دارد به لب نوا... چون بهرِ دخترش ، زیباترین عموست *بینِ دو ابروان ، دریای رحمت است از چهرهْ واضح است ، منشورِ غیرت است مشتاقِ دیدنش ، صدها نفر مَلَک از هم گسسته شد ، دروازه ی فَلَک از حق ندا رسید ، بهرِ فرشتگان: بوسیدنش فقط...، آرام ُ تک به تک مرآت حیدر است ، بس که شبیهِ اوست خالق به یادِ قبل ، بر خانهْ زد تَرَک... در خانه ی علی ، بزمی به پا شده اِستاده جبرئیل ، آماده ی کمک تنها نه مرتضی ، مشتاقِ روی او مشتاقِ دیدنش ، صدها نفر مَلَک *عباسِ مرتضاست ، لیلای مادر است بر سینه اش نوشت ، فرزندِ حیدر است @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای یا مَن‌‌ اَظهَرَ الجَمیل که در مفاتیح الجنان هم آمده است، خیلی گرانبهاست. □تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام خواطر را زایل میکند. □●کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei