☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکته_ناب ○رمضان، #اسمالله(۲)○ ○اسماءالله بدون مظهر نیستند. اسم بدون مظهر نداریم. حتی اسم مستأث
#نکته_ناب
○رمضان، اسمالله(۳)○
○رمضان همیشه هست چون اسماء باقی و دائمی اند و امام مظهر اتم این اسم است. در مفاتیح دیدهاید، اول ماه رمضان چه دستوری داریم؟ زیارت الحسین... نیمه ماه رمضان؟! زیارت الحسین... لیالی قدر؟ زیارت الحسین... شب آخر؟ زیارت الحسین...شب اول شعبان؟ سوم شعبان؟ نیمهی شعبان؟! آخر شعبان؟ رجب چطور؟! عرفه؟! دیگر ماهها چطور؟! در همهی این ایام و لیالی، #زیارت_الحسین... نَحنُ ایّام الله. پس رمضان اسم الله است و محل تجلی این اسم که غافر و ذوب کردن گناهان است، قلب انسان است.
○این اسم، از اسماء رحیمیه حق متعال است و گناه را میبخشد و فقط انسان است که گناه میکند. شما بگو چقدر بد است که انسان گناه میکند، در و دیوار و گاو و گوسفند که گناه نمیکنند، نه از قضا! خیلی خوب است که تو گناه میکنی! اگر این گناه تو نبود که تو به کمال نمیرسیدی! این حرفم به معنی تایید گناه نیست، بالاخره ما عصمت نداریم اما همین که گناه میکنی و بعد میفهمی که گناه کردی و پشیمان میشوی و آه میکشی، بالا میروی، تو میفهمی که گناه بد است و میگویی یا غفار و...
○رمضان اسمالله است، اسمی است که اثرش در عالم عین خارجی، تطهیر باطن و قلوب و ذوب کردن گناهان است همانگونه که گرمای آفتاب برف را ذوب میکند، رمضان نیز گناه را ذوب میکند. همانگونه که باران آخر تابستان، گرمای تابستان را میگیرد، او هم گرمای نفسانیت و هوا و هوس را از تو میگیرد. جلوهاش را ببین... میگوید اگر صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را جلوی نفس سر ببری تسلیم نمیشود مگر به جوع و گرسنگی! پس ببین این چه اسم شریفی است و چه اسراری دارد که مولا علی بن ابیطالب علیهماالسلام میفرماید که لَا تَقُولُوا رَمَضان وَلكِن قُولُوا شَهرُ رَمَضان فَإنَّكُم لا تَدرُونَ مَا رَمَضان... نگویید رمضان بلکه بگویید ماه رمضان، چرا؟ چون شما اصلا نمیدانید رمضان چیست!! درک نمیکنید کما اینکه قلب ماه رمضان که لیلةالقدر است را درک نمیکنید! ما که قدرت درک اسمالله را نداریم! آیا میتوانیم مثلا اسم رحیم یا قادر یا ودود و... را درک کنیم؟! ما چه میدانیم که کنه این اسماء چیست؟!!
○محل تجلی رمضان، قلب شماست و این شهر رمضان، تجلی آن اسم در موطن خارج است وگرنه در باطن او باقی و برقرار است، نه میآید و نه میرود. متصل به رمضان شو و با او باش. اگر آن رمضان در دل تو تجلی کند، چون معنایش غفاریت و مبدل السیئات بالحسنات بودن و ماحی السیئات بودن است، لذا شیاطین در غل و زنجیر هستند... شیطان چطور میخواهد به حریم اسم خدا وارد شود؟!! اگر تجلی این رمضان را در دیوار و کوچه و خیابان و مکان بدانی، هیچ هم در غل و زنجیر نیستند! از قضا خیلی هم فعال هستند، در این ماه بالاتر از گناه که تجرّی به گناه است بیشترانجام میشود! شیاطین در غل و زنجیر هستند فقط برای کسانی که اسم مبارک رمضان در دل و جان آنها جلوه کرده باشد... خدایا شکرت که این ماه رمضان را نیز درک کردیم و دیدیم... خدایا شکرت... رمضان آمدنی و رفتنی نیست بلکه همه هستی را از خودش پر کرده است و در قلب انسان کامل حضور دارد و قائم به اوست.
○امام سجاد علیهالسلام میفرماید که السَّلامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ. چرا روز آخر بخوانیم؟! الان بخوانیم... سلام بر آن شهری که چقدر برای دوستانش شیرین بود و زود گذشت اما برای کسانی که دوست خدا نبودند دیر و سخت گذشت... سلام بر آن شهری که اوقاتش بهترین اوقاتاند...
○الصّومُ لي. روزه برای من است... شب برای دنیاست. در شب بخورید و بیاشامید و با زنانتان باشید اما وقتی که اذان صبح گفته شد و آفتاب توحید که طلوع کرد، خدا میگوید که تو دیگر باید مشابهت به من داشته باشی. باید شبیه من باشی. چطور؟ من عبادتی قرار داده ام که در او عمل نیست، صیام... همهاش عمل نکردن است؛ نخور، ننوش، این فعل را انجام نده... این ماه مظهر يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَم شدن است. چرا میگویند افطار دادن خوب است؟ اگر افطار ندهی ناقصی، مظهر لَا يُطْعَم هستی ولی يُطْعِمُ نیستی. حالا که نخوردی افطار هم بده تا تشبه به اله پیدا کنی... چون تشبه به من پیدا کردی؛ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ. روزه برای من است. دیگر اعمال برای شماست اما الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي. من خودم جزای روزه هستم....
○اگر میخواهیم در این ماه، با اسم رمضان مرتبط باشیم، فقط باید به یاد #امام باشیم و به او توجه کنیم. هر چقدر اتصال و ارتباط باطنیمان را با امام بیشتر کنیم، هم رمضانی هستیم، هم لیلةالقدری و شعبانی و رجبی... هم حاجی و نمازخوان حقیقی هستیم و هم صائم حقیقی...
#ح_م
□●حاج میرزا اسماعیل دولابی (علیه الرحمه)●□
□●در روایات هست که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که ظاهر می شوند، اشخاص میبینند که قبلا ایشان را بسیار دیده اند. مثلا میبینی ایشان همان همسایه شما، پسر مشهدی علی است. امام زمان همه خلق است اما همه خلق امام زمان نیستند. آنکه میبینی دیگر پسر مشهدی علی که تو می شناسی نیست. حضرت چون او را قبول کرد، عوضش کرد. تبدیلش کرد و از ابدال، یعنی تبدیل شدگان، شد. حالا پسر مشهدی علی، یعنی پسر علی امیرالمؤمنین. وقتی حضرت تشریف آوردند همه شمایل حضرت را نشان می دهند و هرکس به آنها نگاه کند حواسش پیش حضرت می رود. مربّا را که ببینند، مربّی را یاد می کنند. در رجعت هم همه ی خلق محمد نما و علی نما سلام الله علیهما می شوند. امروز هم اگر خدا بیدارمان کند هرکه را نگاه کنیم رب را می بینیم و از او یاد میکنیم و از او حرف میزنیم.
□●این که در روایت آمده است که هرکس که ادعای مشاهده امام زمان را کرد تکذیبش کنید، به این معناست که آنچه دیده است فقط پرتو مختصری از امام زمان است و مطلب خیلی بالاتر از این است. از طرف دیگر، کسی که چیزی را دید، نباید به دیگران بگوید. لذا ما وظیفه ی تکذیب داریم، گرچه ممکن است راست بگوید.
□●مصباح الهدی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□امام صادق علیهالسلام فرمود: هنگامی که نوح از کشتی فرود آمد شیطان بنزدش آمده و گفت: در روی زمین بزرگترین منّت را تو بر من داری زیرا این بد کرداران را نفرین کردی و مرا از زحمت گمراه ساختنشان راحت کردی میخواهی دو نکته بیاموزمت؟:
❗️□زنهار از حسد، که آن با من کرد آنچه کرد، و
❗️□زنهار از حرص، که آن با آدم کرد آنچه کرد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #وجود است که #مشهود ماست.
ما موجودیم و جز ما، همه #موجودند.
ما جز وجود نداریم و جز وجود نمی یابیم و جز #وجود را نمی بینیم.
□هرکس از راه #حواس_خمسه اش اولین چیزی را که می یابد، می بیند، می شنود، می چشد، موجود است.
در عالمِ وجودیم؛ و با وجودیم و در وجود غرقیم.
□اولین #ادراک انسان، ادراک وجود است. اولین مرتبه ی #شهود و #ادراک انسانی در متن وجود قرار می گیرد که می بیند خودش هست؛ دیگران هستند و می فهمد که دیگران هستند.
□و این سه رکن اساسی #علم برای هر عالِمی در همان مرحله ی اول مورد ادراک است.
□شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی□(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات274-261 بقره قسمت سوم
بخش اول
● كيفيت مالى كه بايد انفاق بشود
و معناى آيه روشن است ، نكته اى كه بايد به آن توجه كرد اين است كه خداى تعالى در اين آيه كيفيت مالى را كه انفاق مى شود بيان نموده و مى فرمايد: بايد از اموال طيب باشد، نه خبيث ، يعنى مالى باشد كه فقير به رغبت آن را بگيرد نه به كراهت و اغماض ، براى اينكه كسى كه نخواهد با بذل مال طيب ، خويشتن را به صفت بخشنده متصف سازد، و بخواهد مال خبيث خود را از سر باز كند، و زندگى خود را از چنين آلودگيها رها سازد، چنين كسى دوستدار كار نيك نمى شود، و چنين انفاقى نفس او را به كمالى نمى رساند،
و به همين جهت است كه مى بينيم آيه شريفه با جمله : ((و اعلموا ان الله غنى حميد)) شروع شده است چون اين جمله به ما مى فهماند كه بايد در انفاق خود بى نيازى و حمد خداى را در نظر بگيريم ، كه خدا در عين اينكه احتياجى به انفاق ما ندارد، مع ذلك انفاق طيب ما را مى ستايد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 604
پس از مال طيب خود انفاق كنيد. و نيز ممكن است جمله را چنين معنا كنيم : كه چون خدا غنى و محمود است نبايد با او طورى سودا كرد كه لايق به جلال او (جل جلاله ) نبوده باشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○فرمایشات حضرت آیتالله بهجت:
«خواندن ختم سوره واقعه؛○□
□ #سؤال: [دستورالعملی برای] ازدیاد روزی [بفرمایید]، مسبب ازدیاد [روزی چیست]؟
□آقا: بله! گفتهاند، تجربه کردهاند همین ختم واقعه را در غیر دوشنبه اول ماه به جا آوردهاند، دیدهاند همان آثار را دارد.
□ #سؤال:[منظورتان از] واقعه همان[ختم] شب شنبه است؟ ختم واقعهای که شب شنبه میخوانند؟
□آقا:[خیر!]ختم دوشنبه[منظور است]!
[بهطوریکه چنین استکه] اگر اول ماه قمری[مصادف با روز] دوشنبه شد، درآنجا وارد شده است؛ اما تجربه کردهاند که نهخیر![چنین شرایطی ضروری نیست]، اصلاً ۱۴ روز هم لازم نیست، عوض دوشنبه، شنبه خواندن هم لازم نیست! [حتی]در یک مجلس جمع شدهاند و این عدد (یعنی تعداد مجموع سورهها در چهارده روز) را خواندهاند و دیدهاند مؤثر است.
□ #سؤال: آقا عددش چه تعداد است؟
آقا: [مجموع] عدد تا چهارده[روز] چقدر میشود؟[جمع] اعداد از یک تا چهارده روز [یعنی ١٠۵ سوره واقعه].
□○درس خارج فقه، کتاب حج، ٢۶ آذر ١٣٨۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●تیترهایی از سخنرانی آیت الله دکتر احمد عابدی●□
□اگر کسی به من بگوید بعد از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه کسی را بیشتر دوست دارید می گویم علامه طباطبایی.
□علامه طباطبایی هر روز یک ساعت به مغرب به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) مشرف می شد و من معمولا همراه ایشان بودم؛ ایشان دو مسیر را طی می کرد چون در روایت داریم که شایسته است مومن از یک مسیر برود و از یک مسیر برگردد و ثانیا به دلیل تعریض خیابان بهار در زمان پهلوی، علامه احتمال غصبی بودن خیابان بهار را می داد و لذا از وسط خیابان که قبل از تعریض، کوچه بود، عبور می کرد.
□علامه طباطبایی ماه مبارک رمضان به گونه ای به حرم می آمد که اول اذان ماه مبارک بوسه ای به ضریح کریمه اهل بیت(علیهم السلام) می زد و سپس به خانه بر می گشت.
□همانطور که می دانید آن مرحوم رعشه داشت با این همه نشد کودک بالای ۷ سال کنار ایشان بیاید و ایشان تمام قد بلند نشوند؛ به همین دلیل بود که در اواخر عمر ایشان، به خاطر اینکه به زحمت نیفتند، کمتر به دیدار ایشان می رفتند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ #وجود است که #مشهود ماست. ما موجودیم و جز ما، همه #موجودند. ما جز وجود نداریم و جز وجود نمی یابی
□خیلی مشکل است که انسان به #حقیقت_وجود برسد. معلوم است که هر چه می بینید همه، او می بینید؛ یعنی وقتی که می گویید من وجودم؛ یعنی همان او هستم. و جز من و غیر از من همه وجودند؛ یعنی همه همان او هستند. و من جز وجود را نمی یابم؛ یعنی فقط او را می یابم و من جز وجود را نمی بینم؛ یعنی فقط او را می بینم.
□گر بشکافند سراپای من
□جز تو نیابند در اعضای من
□از این امر در قرآن به #مقام_خُلّت تعبیر می فرمایند.
مقام خلّت چیست ک حضرت ابراهیم سلام الله علیه اسمشان هست #خلیل_الرحمن.
□خلیل الرحمن، #خلیل_الله.
می فرمایی ابراهیم خلیل، #خلیل، کیست؟ آنکه حق، وجود، #حقیقت، #واقعیت در سراسر وجودش تخلّل پیدا کرده؛ در متن وجود او قرار گرفته است.
اگر فرمودند ابراهیم، خلیل الله است، یعنی یکی از مقامات انسانی که مقام خلّت است، در ایشان #متجلی است.
□جنابعالی هم می توانی خلیل الله شوی.
□شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی□(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□فصل پنجم□
□○ #ای_نفس، نیست عقل الا یافتن و دیدن خود، و هر نفس که خود را نیافت مرده است، و یافتن و دیدن آن زندگی ابدیست، و ناز و لذت جستنْ مرگ ابدیست؛ پس مفارقت زندگی ابدی مگزین بر مفارقت مرگ ابدی.
□○ #ای_نفس، من اندیشه کردم در جملهٔ راحات و لذّات، نیافتم خوشتر از سه چیز، و آن سه چیز #امن است و #دانش و #توانگری، و هر یک را از این سه اصلیست و عنصری محرک آنک هر که جویندهٔ دانش است روی بتوحید آرد، که توحید بود شناخت و دانش، و بانباز گرفتن بود نادانی و ناشناسی و شک؛ و هر که توانگری جوید بخرسندی گراید، که هر جا که خرسندی نیست توانگری نباشد؛ و هر که امن میطلبد باید که آرزوی مفارقت و رحلت کند از عالم طبیعت، و آن مرگ طبیعی است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●بهره مندى از رزق هاى عظيم
استاد علی صفایی حائری●□
□●وقتى كه اين ماه شروع مى شود، ماهى كه ميهمانى خدا در آن است و بهره هاى زيادى دارد و رزق هاى عظيمی مى خواهند به ما بدهند، ما هم بايد به دلمان و به روحمان برسيم.
□●چه كنيم كه #روح ما به آن وسعتى برسد كه از يك سلام و يك عليك! و يا از يك بارك الله و يك فحش، طوفان نگيرد؟!
□●و چه كنيم كه #دل ما به آن وسعتى برسد كه بت ها در آن گم بشوند و دلدار در آن، خانه بگيرد؟!
□●و چه كنيم كه #عقل ما بسنجد: سنجشى كه به عشق او منتهى بشود؟!
□●و چه كنيم كه #فكر ما به شناخت برسد: شناختى كه يقين را در ما به وجود بياورد؟!
□●و چه كنيم كه #وجود ما غذايى را بخواهد و به دنبال رزقى باشد كه اين تفكر و اين سنجش و اين عشق را تقويت كند؟!
□● #بهاررويش ، ص ۱۰۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" دعاهای ارزشمند و متعالی "●□
□●دعاهای ارزنده و متعالی در ادب دینی جهان بسیار است اما شاید بهترین و کاربردی ترین آنها دعایی است که در این قطعه آمده است بدین مضمون که:
خدایا ما را چنان خُلق و خو و رفتاری عطا کن که انسانهای پرهیزگار و حق پرست بتوانند ما را سرمشق زندگی خود قرار دهند.
□●در حلقه خطاطان اگر خطاطی را به حسن خط ستایش کنند می پرسند که آیا می توان از روی خط او مشق کرد؟ و این سوال را هر انسان صادقی می تواند از خویشتن بکند که آیا زندگی من می تواند سرمشق طالبان کمال باشد و آیا من راضی هستم که دیگران از من پیروی کنند و اگر پاسخ به این سوال منفی است بر آدمی واجب است که در اندیشه ها و رفتارهای خود از نو بنگرد و آنچه را به صواب نمی بیند اصلاح کند تا شایسته پیروی گردد.
□●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
نوشته و خوشنویسی: حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■سالروز شهادت محبوبةالرسول (صلی الله علیه وآله)، ام البتول، حضرت امالمؤمنین، بانو خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجت بن الحسن (عجل الله)، و مسلمانان جهان تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بیغرض تماشا میکند، دل نمیبندد، نه قصد مالکیت میکند و نه در دعواها دخالت میکند، اعتراض ندارد، نگاه میکند و عبور میکند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است.
■اهلالله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا میگردند و تماشا میکنند. چون ذینفع نیستند، بیغرض تماشا میکنند، قشنگ تماشا میکنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح میشوی.
#یاعلی
■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
#افطارى
□○بسمه تعالى شأنه○□
□از شکر نعمت درک ماه مبارک #رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله.
معنای لغوی #صوم هم #امساک است و هم #رفعت و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، #عروج میگویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا میکند.
□«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»
روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه است.
□ماه مبارک دو شأن دارد:
۱- #شأن_امساکی ۲- #شأن_افطاری
□شأن اول که هنگام افطار است فرح دارد زیرا به #نفس_حیوانی خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان میکند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا میدهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمیشناسد، شاید بدلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم.
□افطاری دهنده مظهر يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ میشود...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطارى □○بسمه تعالى شأنه○□ □از شکر نعمت درک ماه مبارک #رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هس
□○افطاری ۲○□
□اقتضاء #نفس_حیوانی این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی که این میشود جلوه ای از مقام تشبیه. اعنی به سبب اینکه قوای نباتی وحیوانی واعضاء وجوارح برای نفس ناطقه انسانی در مرتبه طبیعت و ماده مَظهریت دارند لازم است نفس به اقتضای طلب ذاتی آنها کمالات مناسب با این مطالبه را به ایشان اعطا کند. در اینصورت انسان در مقام تشبیه مظهر خدا در رزاقیت و طعام دادن میشود . لذا به تلبس به اسم شریف رزاق و تخلق به آیه" ویطعمون الطعام علی حبه..." عند الافطار فرحناک میشود.
□سپس میفرماید: " فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ " بصومه.
اینجا هم صائم فرحناک میشود به لقاء ربش در مقام صوم و روزه . اعنی فرحناک است به وصول به مقام #تنزیه ؛ چون چیزی نمیخورد .
□روزه عملی است که درآن ترک است برخلاف همه عبادات که فعل و انجام عملی است در #روزه ترک هست ؛ نخور !نیاشام ! فلان برنامه را نداشته باش !
در روزه نه ذکری هست و نه فعلی . فقط نباید بخوری و بیاشامی .باید ترک این افعال کنی .
لذا پیامبر فرمودند که #روزه عبادتی است که مثل ندارد.
□انسان در روزه مظهر #تنزیه حق متعال میشود. البته #تنزیه مقید ، چون ما به تنزیه مطلق راه نداریم ، تنزیه مطلق فقط #شان خود حق متعال هست.
وقتی انسان به مرتبه ی #تنزیه میرسد خوشحال میشود همینطور وقتی به مرتبه #تشبیه میرسد حمد خدا را میخواهد جاری کند که در #تشبیه به مرتبه ای رسیده که همه کمالات را مال او میداند.
□حالا میخواهد به اعضا و جوارحش رزق بدهد .
" ازمة الامور طراً بیده و مصادرها عن قضائه."
حالا همه امور را از خدا میبیند همه مخلوقات را عیال الله میداند کما اینکه خدا به همه مخلوقاتش رزق میدهد یرزق و لایرزق ،خودش چیزی نمیخورد.
شما هم مظهر یرزق و یطعم میشوید مظهر حق متعال میشوید .
□دهش دارید و به اعضا و جوارح خودتون عندالافطار رزق میدهید ، به جناب جسم غذا میدهید.
خدای متعال انسان را برزخ قرار داده است. از آن طرف انسان در حالی که در مقام حمد قرار گرفته و مظهریت خدا میشود در طعام دادن ، از طرفی در طول روز مظهر #تنزیه حق متعال میشود .
"لیس کمثله شی..."
یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِیمُ
الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر
مظهر "لیس کمثله شی "در طول روز و "هو السمیع البصیر" از افطار تا سحر.
□لذا در این دو موطن روزه دار خوشحال است و چون روزه دار به مقام #تنزیه میرسد حق متعال میفرماید : الصوم لی ...
دیگه مال من هستی و انا اجزی به .
□چرا ؟ چون جزای کسی که مظهر "لیس کمثله شی" شده باید از جنس خودش باشد پس خدای منزه که" لیس کمثله شی" است خودش پاداش #روزه میشود .....
#ح_م
□انتشارات علّامه طباطبائی در نمایشگاه قرآن کریم تهران میزبان علاقمندان به «علوم و معارف اسلام» است.
□شبستان، راهرو ۱، بین ستون ۴۶ و ۴۷
۶ تا ۱۹ ماه رمضان ساعت ۱۷ تا ۲۴□