eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○خاطرات سید محمد علی الهی، برادرزاده علامه طباطبایی○□ □مرحوم علامه با پدرم در بقعه متبرکه سید حمزه (شادآباد تبریز) می‌نشستند و از روی خطوط اصیل نستعلیقی که بر در و دوار حرم نوشته شده، تمرین خطاطی می‌کردند □در تبریز، حجاب ممنوع بود، آقای طباطبایی، می‌رفت شادآباد تا خانواده آزاد رفت و آمد کنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□خیلی مشکل است که انسان به #حقیقت_وجود برسد. معلوم است که هر چه می بینید همه، او می بینید؛ یعنی وقتی
□از حضرت امیرالمؤمنین پرسیدند که: وجود چیست؟ آقا فرمودند: غیر از چیست؟ □و در جای دیگر از ایشان پرسیدند: چیست؟ آقا فرمودند: شما را با حقیقت چه کار؟ □وجود، روشن ترین روشن هاست. که اگر کسی سوال کند وجود چیست؟ جواب این است ک شما بفرمایید غیر از وجود چیست؟ تا من بگویم وجود چیست؟ □آنجا که سوال کرد حقیقت چیست؟ آقا فرمود تو را با حقیقت چکار؟ معلوم است آن طور که می خواهی وجود را بیابی نمی توانی. □آنچنان فیض وجود گسترده است که این الله، این ربّ، آنچنان که می گوییم « ألرحمن» است و دارد که حتی به نقیضش و آنچه که در مقابل وجود است یعنی ، بها داده و عدم را که هیچ است نیز در ذهن ما موجود کرده، که الآن شما در ذهن خود، یک معنایی و یک چیزی به نام را می فهمی. □چقدر بزرگوار است که حتی به خود میدان داد که بیاید در کشور وجود پا بگذارد. منتها عدم در متن حقیقت قدم نمی گذارد که یک جایی را پیدا کنی که آنجا هیچ باشد. □هیچگاه انسان شعورش و ادراکش و فهمش به تعلق نمی گیرد. □حتی عدم در ذهن ما هم مصداق نمی تواند داشته باشد. □اگر بحثی از عدم پیش آید به طفیل وجود است و در مقام آورده شده نه . □شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی□(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□طیّ مراتب عبودیت در سِیرِ ماه مبارک رمضان□ □سالک در مسیر بندگی حدّاقل سه منزل را طی می‌کند: (متعبّد) صیام □کسی که با سختی و دشواری خود را وادار به عبادت می‌کند و هنوز حلاوت و طعم شیرین عبادت در کام او ظاهر نشده است. (عابد) صبر □کسی که با عبادت انس می‌گیرد و عبادت برای او روان و آسان می‌گردد. (عبد) سیاحت □کسی که در اثر مداومت، به عبودیت رسیده و عبد شده است و اقتضای وجودش عبادت است و عطر عبادت به‌طور طبیعی و بدون تقلّا از او ساطع می‌شود... □استاد مهدی طیب ۹۱/۰۵/۰۵□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●مهمانی خداوند کریم و توانا استاد علی صفایی حائری●■ ■ميهمانى‌اى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاه‌تر به من و نيازهاى من باشد و كريم‌تر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مى‌گيرد. ■خدايى كه تمامى‌نيازهاى انسان را مى‌شناسد و تمامى‌ابعاد او را مى‌داند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود. ■● (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه ) صفحه ۱۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روایت آیت الله مهدوی کنی از تلاش تفسیری علامه طباطبایی●□ □●علامه با ۷۰۰ سوال به سراغ قرآن آمد و المیزان، حاصل تلاش او برای پاسخ به این سوالات است. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●" گناه بزرگ "●■ ●مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن ●که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست ■این منشور جهانی که از کمینگاه غیرت الهی بیرون جسته و در کلام حافظ شکل گرفته است فرمان عزت و پاس حرمت جمیع آفریدگان خدا است که هیچ کس را نشاید به قدر دانه خردلی نسبت به دیگری جور و ستم روا دارد. و اگر کسی به گستاخی این فرمان قدسی را بشکند چه کسی او را از صاعقه قهر الهی مصون خواهد داشت. این بیت تفسیری است بر آن کلام الهی که فرمود الکافرونَ هُمُ الظالِمون کافران همان ستمکاران اند (بقره: ۲۵۴)، از آنکه جوهر کفر همان ستمکاری و تجاوز به حقوق دیگران است و پرهیز از آن، فراغت از کفر و گناه خواهد بود. فرامین اصلی همه ادیان را می توان در دو اصل خلاصه کرد: یکی آنکه آدمی آزارش به کسی نرسد (گناه) و دیگر آنکه خیر و برکتی از او به مردمان برسد (ثواب). ■●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم حسین الهی قمشه ای●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○افطاری ۲○□ □اقتضاء #نفس_حیوانی این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی
□○افطاری ۳○□ □حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه وآله فرمود: " الصّوم جُنَّة مِنَ النّار" روزه سپر آتش است. "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ " در آیات مربوط به روزه به تقوا اشاره شده است زیرا تقوا همان وقایه و سپر است . □سپس میفرماید : بوی دهان روزه دار (خُلوف) نزد حق متعال از مشک اَذفر( خوشبو و تند و تیز ) بهتر تر است . دلیلش هم این است که نزد حق متعال بوی ظاهر ملاک نیست . ما بوی ظاهر را قضاوت میکنیم و خدا باطن را میپسندد لذا فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است. □بلال میگفت اسهد ان لا اله الا الله. برخی ایراد گرفتند ، پیامبر فرمود سین بلال نزد حق متعال شین است لذا ظاهرا بوی دهان روزه دار بدبو است ولی چون روزه به روح برمیگردد و اینجا تنفس است که بوی دهان را خارج میکند و مبداء این تنفس را چون روح میدانیم و روح، ریح و ریحان و خوشبوست لذا حق تبارک وتعالی وملائکه الهی خلوف را از مشک خوشبو بهتر میدانند. □یک معنای بسته شدن در دوزخ و زنجیر شدن شیاطین همان بسته شدن و به بند کشیده شدن قوای حیوانی است . هفت در جهنم همین پنج قوه حسی وخیال و وهم است، ولها سبعة ابواب. یکی از اهل معرفت میگفت در جهنم را ببندند آتش آن شدیدتر میشود بهمین دلیل روزه دار هم قوه درخواست و شهوتش بیشتر میشود. اعنی میلش به اطعمه و اشربه زیادتر میشود اما امساک میکند. □از طرفی هم شیطان در زنجیر شده است چون انسان در مقام است اگر انسان در مقام باشد در زنجیر نیست، چون در عالم حدود شیطان جولان دارد واغواگری میکند، لذا فرمود شیطان در بین خون انسان جریان دارد مجرای حضور او را به جوع وعطش مسدود کنید □" إن الشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم فسدوا مجاريه بالجوع والعطش" اگر انسان در مقام قرار بگیرد دیگر شیطان به آن مقام راه ندارد چون در خیال است، حد است نقص است ، هر جا حدود است هست . □وقتی شما از حد برهی به مقام رفته ای و بدانجا راه ندارد....  
●هر نفس نو می شود دنیا و ما ●بی خبر از نو شدن اندر بقا ●عمر همچون جوی نو نو میرسد ●مستمری می نماید در جسد □●هیچ اصل و قانون علمی و فلسفی نمی‌تواند اثبات کند که هر کس که لحظه پیشین را از حیات برخوردار بوده است، بایستی لحظه بعدی را هم بحیات خود ادامه بدهد. □●بنابراین همه لحظات زندگی آدمی منفعت هایی است که به او می رسد. و هر منفعت دیگری در سطوح زندگی مربوط بهمان اصل حیات مستمر باشد، در حقیقت بازگو کننده بعد یا ابعادی از همان منفعت می باشد. □●استاد ، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢ خطبه اول●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه○□ □○أ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ، تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون* □○تمام موجودات کلمۀ خدا هستند؛ منتهی به اختلاف گشایش و تنگی ماهیّتِ وجودشان. یک موجود، کلمۀ حسنه است، کلمۀ طیّبه، کلمۀ عالیه. □○مؤمنِ مطهّر طیّب، که مرحلۀ عالَم اخلاص را طیّ نموده و از مخلَصین شده است، مانند یک درخت طیّب و پاکیزه ای است که ریشۀ استوار آن در زمین، ثابت ولی شاخه هایش سر به آسمان کشیده است. □○اصلش ثابت است که همان ربط با خدای خود باشد. □○و امّا شاخه هایش که مُلک و ملکوت را فراگرفته است، دائماً میوه می دهد و از عالَم قدس بر این عالم افاضه می کند و واسطۀ خیر و رحمت و برکت میگردد. □○* سورۀ إبراهیم، آیۀ ۲۴ «معادشناسی» ج ۲ ص ۳۰۴ و ۳۰۵ با تلخیص ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei