eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □●" تعمیم عرفانی شب قدر "●□ ●آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است ●یا رب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است □سخن این است که باید هر شبی را قدر دانست و تبدیل به یک شب نورانی کرد زیرا خداوند از شب و روز بیرون است □و سرّ آنکه فرموده است قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم این است که وقتی انسان مدام نظر به طعام خاکی و نیاز جسمانی دارد، آمادگی برای دریافت مائدۀ آسمانی ندارد □اما وقتی دهان از این لقمه های خاکی بست لقمانی می شود که از لقمه های افلاکی حکمت نصیب می‌گیرد و به طور کلی باید گفت حال خوش روزه یعنی فراغت از نیاز های جسمانی بهترین زمان دریافت وحی و الهام است. □به خصوص روزه از سخن می تواند گوش جان را در شنیدن پیامهای غیبی یاری کند. □در چنین حالی است که فرشتگان بر آدمی نازل می شوند و بر حسب استعداد و قابلیت هر کس برای او ارمغان هایی از اندیشه های بدیع، شعر ها و موسیقی ها، نقش ها و صورت ها و الهامات و بشارتها می آورند و عاشقان را برات آزادی می بخشند. ●چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی ●آن شب قدر که این تازه براتم دادند ●یک دو نظر کردم از چهار جوانب ●قدر وجود مرا برات برآمد ●تو لیلة القبری برو، تا لیلة القدری شوی ●چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو ●ای خواجه چه جویی ز شب قدر نشانی ●هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی □●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن " به قلم حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●هست هر جا گفتگویت یا امیرالمومنین●■ ■اميرالمؤمنين عليه السّلام افتاد در محراب، امام است، قلب عالم امكان است، مصيبت آن حضرت در جمادات اثر كرد، درياها به خروش آمد، زمين لرزيد، بادهاى سياه مى وزيد، درهاى مسجد كوفه به هم مى خورد، جبرائيل صدا مى زند: ■تَهَدَّمَتْ وَ اللهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى؛ قسم به خدا كه ستونهاى ايمان متزلزل شد، ستاره درخشان مقام ولايت تاريك شد، ريسمان ولايت پاره شد ■قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، قُتِلَ الْوَصِىُّ الْمُجْتَبَى، قُتِلَ عَلِىٌّ الْمُرْتَضَى، قُتِلَ وَ اللهِ سَيِّدُ الأوْصِيَاءِ؛ قَتَلَهُ أَشْقَى الاشْقِيَاء اى اهل عالم، پسر عموى مصطفى را كشتند، وصى مجتبى را كشتند، على مرتضى را كشتند. ■اين صداى جبرائيل همه كوفه را گرفت، زن و مرد از خانه ها بيرون دويدند، همه رو به مسجد، در مسجد كوفه به فاصله چند لحظه، مملوّ از جمعيت و غوغا شد و همه لطمه به صورت مى زدند و با مشت به سرهاى خود مى كوبيدند و صدا مى زدند: وا اماماه وا علياه وا محمّداه ■حضرت امام حسن و امام حسين خود را به محراب رساندند ديدند پدرشان به روى خاك افتاده و خاك ها را بر مى دارد و بر فرق سر مى گذارد و مى گويد: ■مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِيها نُعِيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى حضرت امام حسن عليه السّلام سر پدر را با عبايى محكم بست كه باز از زير آن عبا، خون جارى بود. ■●متن سخنرانی مرحوم در رابطه با امیرالمومنین علیه السلام●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●امروز، روز بیستم ماه مبارک رمضان است. روز مصیبت و غم سنگینِ ضربت خوردن امیرالمؤمنین عليه السلام و در آستانه‌ی شهادت بودنِ آن بزرگوار است. ■●بنا به آنچه نقل شده است؛ شهادت علیه‌السّلام در شب بیست و یکم واقع شده است. بنابراین ساعاتی بیشتر از عمر شریف آن بزرگوار باقی نمانده است. ☑️آخرین ساعات عمر سرشار از ایثار و فداکاری حضرت است؛ عمر سرشار از مظلومیّت و آزار و اذیّتی که از جانب خلق به آن بزرگ‌ترین انسانِ دست‌پروده‌ی دستگاه ربوبیّت و همتای خاتم النّبییّن وارد شد؛ بیش از ساعاتی از عمر آن بزرگوار باقی نیست.... ■●استاد مهدی طيب _ ١٩ مرداد ٩١●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■در اعمال شب قدر چنین آمده است که قرآن مجید را بگشاید و بگذارد مقابل و بگوید: اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ.... سپس در دستور دیگر می‌فرماید قرآن را بر سر بگذارد و بگوید: اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ... آنگاه ده مرتبه بگوید بک یا الله الخ ❗️مطلبی که باید رعایت شود دو چیز است: ■۱- باید قرآن ۳۰ جزئی باشد یعنی قرآن کامل نه عم جزء و موبایل و امثالهم ■۲- قرآن گشوده شود و صفحات آن رو به آسمان بر سر گذاشته شود نه بصورت وارونه و یا قرآن بسته شده. ■ان شاء الله ادب حضور قرآن مد نظر باشد و قرآن را به سرّ و دل جانم کنیم که عمده همین است.✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش سوم1⃣ ● مراد از ((صلوة وسطى )) در ((حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى )) و در كافى و فقيه و تفسير عياشى و قمى در ذيل آيه شريفه ((حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى ...)) به طرق بسيارى از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمودند: منظور از صلوة وسطى ، نماز ظهر است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 390 مولف : اين معنا از ائمه اهل بيت در رواياتي كه از ايشان نقل شده به كلمه واحد آمده است ، و بين روايات ائمه ، هيچ اختلافى ديده نمى شود، بله ، در بعضى از آنها آمده است كه منظور از آن نماز جمعه است ولى چيزى كه هست اينكه : از همانها نيز استفاده مى شود كه ظهر و جمعه را يك نوع گرفته اند، و عبارت از نماز نيمه روز كه در جمعه به صورتى و در غير جمعه به صورتى ديگر خوانده مى شود دانسته اند، نه اينكه مانند نماز صبح و ظهر دو نوع نماز و مربوط به دو وقت باشد، همچنان كه اين معنا در كافى و تفسير عياشى از زراره از امام باقر(علیه السلام) آمده و عبارت روايت كافى چنين است : خداى تعالى فرموده : ((حافظوا على الصلوات و الصلوه الوسطى ))، و منظور از نماز وسطى نماز ظهر است ، يعنى اولين نمازى كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) خواند، كه از دو جهت وسطى ناميده شده ، يكى از اين جهت كه درست در وسط روز خوانده مى شود و دوم اينكه ، بين نماز صبح كه اول روز است ، و نماز عصر كه اواخر روز است قرار دارد. آنگاه فرمود: اين آيه وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در سفر بود و در سفر در ركعت دوم قنوت خواند، و آن دو ركعت را در سفر و حضر (غير سفر) به همان حال باقى گذاشت ، و براى شخص مقيم و غير مسافر دو ركعت ديگر اضافه كرد، و همين دو ركعت اضافى ظهر را در روز جمعه به خاطر دو خطبه اى كه در نماز جمعه واجب است ، و نيز براى اينكه بايد آن دو خطبه را امام بخواند از نماز ظهر روز جمعه برداشت ، از اين جهت كسى كه ظهر جمعه ، نماز را بدون جماعت بخواند، بايد مانند روزهاى ديگر چهار ركعت بخواند... 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □● رحمه‌الله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک می‌خواستند، می‌فرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس می‌کنید». □●بی‌غیرتی و بی‌حمیّتی، ... و آن، کوتاهی و اهمال (سهل‌انگاری) کردن است در محافظت آنچه نگاهبانی آن لازم است، از دین و عِرض (ناموس) و اولاد و اموال. و این مرض از مهلکات عظیمه و صفات خبیثه است و بسا باشد که به دیّوثی منجر شود. □●حضرت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند که «دل مرد بی‌غیرت سرنگون است». □●... و حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در وقتی که در عراق بودند، فرمودند: «ای اهل عراق! شنیده‌ام که زنان شما در راه‌ها با مردان مدافعه می‌کنند؛ یعنی: شانه به یکدیگر می‌زنند که راه بدهند، آیا حیا نمی‌کنید؟!». □●و باز فرمودند که «چرا حیا نمی‌کنید و به غیرت نمی‌آیید که زنان شما به بازارها می‌روند و با کفار شانه به هم می‌زنند که راه بیابند؟!». □●(معراج‌ السعادة، ص۲۲۰ و ۲۲۱)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●ضرورت #صله_رحم_و_حفظ_زبان در طول ماه مبارک رمضان●□(۱) □انسان نه تنها هنگامی که روزه هست، بلکه در
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □●ضرورت در طول ماه مبارک رمضان●□(۲) □كسى كه خدا را بشناسد و او را بزرگ بشمارد، در پیشگاه خداى عظیم، هر حرفى را نمى‌زند و شكم را هم با هر غذا، گرچه حرام باشد، آلوده نمى‌كند. لذّت خوردن چند لحظه‌اى است كه غذا در دهان است. كسى كه خدا را شناخت كنار هر سفره‌اى نمى‌نشیند. عنایت دارد كه خود را با روزه گرفتن بپروراند؛ خودش را فراموش نمى‌كند. □یكى از نصیحت‌طلبان به اباذر نوشت كه مرا نصیحت كن. هم در جواب مرقوم فرمود: «به عزیزترین دوستانت ستم نكن». دوباره آن شخص نوشت كه این مطلب روشنى بود، انسان كه به دوست عزیزش جفا نمى‌كند. □اباذر در جواب نوشت: عزیزترین افراد نسبت به آدم، خود «او» است. (هیچ كس به اندازه خود آدم پیش انسان عزیز نیست) فرمود: جان خود را نیازار، چون هر گناهى كه انسان مرتكب مى‌شود، فشارى است كه بر جان خود وارد می کند.(۲) □۱. اربعین شیخ بهایى، ص ۷۶، ح ۲. □۲. ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۳۴۵. □۳. كافى، ج ۲، ص ۲۳۷. □حكمت عبادات، صفحات ۱۵۵ ـ ۱۵۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □●ضرورت #صله_رحم_و_حفظ_زبان در طول ماه مبارک رمضان●□(۲) □كسى كه خد
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □●ضرورت در طول ماه مبارک رمضان●□(۳) □كسى كه تنها مواظب باشد هر حرفى را نزند، پرخورى نداشته باشد یا هر غذایى را نخورد، روزه‌اش را بگیرد، نمازش را بخواند، چنین كسى از مؤمنان معمولى است نه اولیاى خدا. اولیاى الهى اهل و و هستند. حرف مى‌زنند ولى حرف آنان یاد است. □قال رسول الله: «إنّ أولیاء الله سكتوا فكان سكوتهم ذِكْراً، ونظروا فكان نظرُهم عِبْرة، ونطقوا فكان نُطْقهم حكمةً، ومشوْا فكان مشْیهم بین النّاس بركةً، لولا الآجال التى قد كتب الله علیهم لم تستقرّ [لم تقرّ] أرواحهم فى أجسادهم خوْفاً من العذاب وشوقاً إلى الثواب»(۳). به مؤمن معمولى مى‌گویند: زیاد حرف نزن؛ به مؤمن عارف مى‌گویند: مرتب سخن بگو، مردم را هدایت و به یاد حق متذكر كن. □۱. اربعین شیخ بهایى، ص ۷۶، ح ۲. □۲. ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۳۴۵. □۳. كافى، ج ۲، ص ۲۳۷. □حكمت عبادات، صفحات ۱۵۵ ـ ۱۵۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ... : ■●در اين فرصت قدر كه از هزار ماه بهتر است و با اين عنايت و رعايت و محبت، هر عقب افتاده اى مى‌تواند آرزوى جلودارى داشته باشد، آن هم از خانواده‌اى كه مس وجود را فضۀ آنها طلا مى‌كند. ■●اى دل از دست رفته چه مى‌خواهى‌؟ اين فرصت و اين هم آغوش باز و اين هم انتظار بازگشت؛ «لَوْ عَلِمَ‌ الْمُدْبِرُونَ‌ عَنِّى كَيْفَ‌ انْتِظَارِى لَهُمْ‌ وَ اشْتِيَاقِى الَى تَرْكِ‌ مَعَاصِيهِمْ‌ لَمَاتُوا شَوْقاً بِىْ‌ وَ تَقَطَّعَتْ‌ أَوْصَالَهُمْ‌ عَنْ‌ مَوَدَّتِى ١» ■●اگر اینها که به من پشت کرده اند و از من بریده اند ، می دانستند که چگونه در انتظارشان هستم و چگونه مشتاق بازگشتشان هستم و چگونه می خواهم که عصیان ها را رها کنند، ازشوق من می مردند، و رگ های گردنشان از فشار عشق من پاره پاره می شد. ■●بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه )، صفحه ۱۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■حضرت موسی عليه السلام به خدای متعال عرض کرد: «اِلـٰـهي اُرِيْدُ قُرْبَكَ. قٰالَ: قُرْبِي لِمَنِ استَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»خدایا و نزدیکی تو را می‌خواهم. خداوند فرمود: قرب من برای کسی است که را بیدار بماند. ■«قٰالَ: اِلـٰـهي اُرِيْدُ رَحْمَتَكَ. قٰالَ: رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسٰاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ» گفت: خدایا رحمت و مهربانی تو را می خواهم. فرمود: من برای کسی است که به در شب قدر ترحّم و مهربانی کند. ■«قٰالَ: اِلـٰـهي اُرِيدُ الْجَوٰازَ عَلَى الصِّرٰاطِ. قٰالَ: ذٰلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ» گفت: خدایا عبور راحت و آسان از پل صراط را می‌خواهم. فرمود: این برای کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. (یادتان باشد امشب بدهید.) ■«قٰالَ: اِلـٰـهي اُرِيدُ مِنْ اَشْجٰارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمٰارِهٰا. قٰالَ: ذٰلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»: گفت: خدایا از درخت ها و میوه های بهشتی می‌خواهم. فرمود: این برای کسی است که در شب قدر خدا را بگوید. ■«قٰالَ: اِلـٰـهي اُرِيدُ النَّجٰاةَ مِنَ النّٰارِ. قٰالَ: ذٰلِكَ لِمَنِ اسْتَغفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» عرض کرد: خدایا میخواهم از آتش دوزخ نجات پیدا کنم. فرمود: این برای کسی است که در شب قدر کند. ■«قٰالَ: اِلـٰـهي اُرِيدُ رِضٰاكَ. قٰالَ: رِضٰايَ لِمَنْ صَلّىٰ رَكْعَتَينِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»گفت خدایا می خواهم به تو نائل شوم و تو از من راضی شوی. فرمود: رضایت من برای کسی است که دو رکعت در شب قدر بخواند. (شاید مقصود همین نماز دو رکعتی باشد که برای لیالی قدر وارد شده است که در هر رکعت آن یک حمد و هفت توحید خوانده می‌شود و بعد از پایان نماز هفتاد بار اَستَغفِرُ اللّٰهَ وَ اَتُوبُ اِلَيهِ؛ گفته می‌شود. که هم نماز است و هم استغفار) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■برخی افراد ساده اندیش گمان می کنند که برخی اولیای الهی مانند حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) تجسّد خداوند و خدای روی زمین است؛ این یک اشتباه بزرگ است! اگر کسی این طور فکر کند، این همان بُتی است که بُت پرستان عالم دچارش هستند. ■اولیای الهی «مظهر و تجلیِ خداوند» هستند. فرق بسیار زیادی بین «تجسُّد و تجلّی» هست که این فرق حتی مرز کفر و ایمان را مشخص می کند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●اميرالمومنين با ضربتی که عبدالرحمن ابن ملجم مرادی با شمشیری که آمیختۀ با هلاک آور ترین زهرها بود مجروح شدند. ■●خود عبدالرحمن ابن ملجم گفت اگر من این ضربت را به سر همۀ خلق می زدم، همه را یک جا خلاص می کرد، چگونه تنها علی را از پا در نیاورد؟! این ضربت درست بر نقطه ای فرود آمد که قبلا عمر ابن عبدود در آن کارزار و رویارویی در همین نقطه ضربتی به فرق علی زده بود. ■●فرق علی شکافت و شمشیر تا مغز نفوذ کرد. امیرالمومنین در حالی که در محراب افتاده بود و خون از فرق مبارکش فواره می زد، بنا به آنچه که نقل شده این آیه را تلاوت کرد، اول فرمود: «فزت و ربّ الکعبة» به خدای کعبه رستگار شدم، خلاص شدم، به مقصدی که داشتم نائل و واصل شدم. و بعد این آیه را تلاوت کرد: «منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری» (آیۀ ۵۵، سورۀ طه) «ما شما را از این خاک آفریدیم، به این خاک باز خواهید گشت و دوباره بار دیگر شما را از این خاک بیرون خواهیم آورد.» ■●عبدالرحمن ابن ملجم و یکی دو نفر از همراهانش خواستند بگریزند که اشاره کرد و نگذاشتند فرار کند. اول ابن ملجم هر کسی که طرفش می رفت را با شمشیر می زد. بالاخره قثم ابن عباس از پشت او را در بغل گرفت، بعد دستگیرش کردند و بستند و او را بردند. ■●امام مجتبی نماز صبح را تمام کردند و را از محراب برداشتند، زیر بغل های حضرت را گرفتند و حضرت را کشان کشان به سمت خانه بردند. نقل شده حضرت نزدیکی های خانۀ دختر بزرگوارشان که رسیدند فرمودند "زیر بغل من را رها کنید، بگذارید خودم با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت این که من را با این حال ببیند ندارد... @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●علامه حسینی طهرانی قدّس سرّه●■ ■ما به احترام بدن آن حضرت وبه احترام تعلّق نفس به آن بدن براى زيارت ودعا وتوسّل به نجف اشرف ميرويم، و گرنه روح ونفس آن حضرت همه جا را گرفته؛ لاشَرقیّةٍولاغَربیّة ■●معادشناسی ج۴ص۲۶۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)●■ ■●امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است و هم لیلة القدر است؛ یکی از سه شبی است که به لیلة القدر بودن محتمل است. ■●لیلة القدر، لیله‌ی پی بردن به قدر خویشتن و نیل به قدر انسانی است. لیلة القدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیه السلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است. چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیه السلام. ■●امیرالمؤمنین علیه السلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شود مشاهده کرد. ■●علی علیه السلام میزان الانسان است؛ میزان الکمال است و چقدر دنیای ما به لیلة القدری که لیله‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ و به شناخت آن حضرت محتاج است. ■●لیلة القدر لیله‌ی انسان کامل است. لیلة القدر، لیله‌ی حجّت خداست. .... ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد ۹۱●■ علیه السلام @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش سوم1⃣ ● مراد از ((صلوة وسطى )) در ((حافظوا على الصلوات و الصلوة الو
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش سوم2⃣ ● مراد از ((صلوة وسطى )) در ((حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى )) و اين روايت بطورى كه ملاحظه مى كنيد ظهر و جمعه را يك نماز دانسته و حكم مى كند به اينكه هر دو نماز وسطى هستند، ولى بيشتر اين روايات سندهايشان از وسط بريده است ، بعضى هم كه سندش تمام است متن آن خالى از تشويش و اضطراب نيست ، مانند همين روايت كافى كه از يك طرف مى گويد در نماز ظهر قنوت خواند، و آن دو ركعت را در سفر و حضر به همان حال گذاشت . و از طرف ديگر مى گويد: براى شخص مقيم دو ركعت ديگر اضافه كرد، به اينكه حضرى هم مقيم است ، و بايد چهار ركعت نماز بخواند، از همه اينها گذشته اصلا انطباق روايات بر آيه شريفه واضح نيست ، و خدا مى داند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 391 و در تفسير الدر المنثور است كه احمد و ابن منيع و نسائى و ابن جرير و شاشى و ضياء همگى از طريق زبرقان روايت كرده اند كه جمعى از قريش نشسته بودند كه زيد بن ثابت از كنارشان رد شد، دو جوان را نزدش فرستادند تا از وى معناى صلات وسطى را بپرسند. زيد گفت : نماز ظهر است . دو جوان برگشتند و نزد اسامة بن زيد شده و از او پرسيدند،او هم گفت : نماز ظهر است ، چون رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در هجير مشغول نماز بود و به جز يك صف و دو صف با او نبودند، مردم مشغول گفتگو و معامله شأن بودند، و به همين جهت اين آيه نازل شد كه : ((حافظوا على الصلوات و الصلوه الوسطى و قوموا لله قانتين ))، به دنبال نزول آيه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود مردمى كه در هنگام نماز مشغول گفتگو و معامله بودند، يا اينكه از اين عمل خود دست بر مى دارند و يا آنكه خانه هايشان را آتش مى زنم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد ●■ علیهم‌السلام ■●اهل‌بیت علیهم‌السلام هم عدیل قرآن، بلکه با قرآن متحدند. یکی از علائم اتحادشان با قرآن این است که قاعدتاً کلماتشان به قرآن شبیه است. منتهی تحدی و اعجازی که در قرآن است، در کلمات آنان نیست. ■●کلمات آنها دُونَ کلامِ الْخالِقِ وَ فَوْقَ کلامِ الْمَخْلُوقِ (پایین‌تر از کلام آفریدگار و بالاتر از سخن مخلوق) است. مانند نهج‌البلاغه، به‌خصوص بعضی از خطبه‌های آن که واقعاً شبیه به قرآن است، همچنین صحیفه‌ی سجادیه و ادعیه‌ای که یقیناً از اهل‌بیت علیهم‌السلام صادر شده است که گویی خود قرآن هستند، همچنین خطبه‌های مأثور از اهل‌بیت علیهم‌السلام. ■●در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■روحيه‌تان را خلوت كنيد تا بزرگ شود. دنيا را مى‌توان مهمان كرد. با دلتان مى‌توانيد براى همه روى زمين دعا كنيد. بگوييد خدايا! آن سفره‌اى را كه براى من انداخته‌اى براى اينها هم بينداز. ■ هرگاه خلوت كرديد و چيزى آمد، ريخت و پاش كنيد و براى ديگران هم بخواهيد. هر وقت اوضاع تنگ بود؛ چه از جهت مادى و چه از جهت معنوى، انفاق كنيد. اگر حال عبادتى، تجلّى نمازى و چيزهاى خوب ديگرى نصيب شما شد؛ ريخت و پاش كنيد. ■حتى التذاذ عبادات به اين بدن هم سر در مى‌آورد. در نماز، اين بدن شما هم التذاذى مى‌برد كه محال است در طبيعت به اين شدّت براى شما فراهم شود. آن لذّت ايمانى، مخصوص خود شماست. در جاى خلوتى كه مى‌نشينيد تجلّى خدا همه چيز را جواهر مى‌كند، سنگ را دُرّ مى‌كند. ■اينها همه بر اثر صبر است. دُرّها همه سنگ بوده‌اند. تجلّى خدا به كوهى كه هيچ شرط و مشكلى ندارد مى‌خورد، آن را آب مى‌كند و دُرّ پديد مى‌آيد. انسان هم همين‌طور است؛ ■ألنّاسُ مَعادِنُ كَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ*■ ■مردم همانند معدن‌هاى طلا و نقره هستند. پيغمبر خدا(صلى الله عليه و آله)مثال زده است، يعنى خدا از همين بشر معادنى را درست مى‌كند، شما را نورانى و قوى مى‌كند. ■مؤمن اين‌طور است. اول گوشت و خاك بود، او را با محبّت آب مى‌كنند و دوباره سفت مى‌كنند. بعد هم او را راه مى‌اندازند و خودش را نشانش مى‌دهند. ان‌شاءالله خداوند متعال با همه شما اين‌چنين كند تا مرتّب بگوييد خدا من را ساخته است. ■من لا يحضره الفقيه، ج٤،ص٣٨٠*■ ■● مجالس حاج محمّد اسماعيل كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى١٧٠●■ @mohamad_hosein_tabatabaei