کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 2⃣ ☘ولایت مبارک است☘ ☘«إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم
#چشمه_غدیر 3⃣
☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘
☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (قصص، ۲۴).
☘ربِّ حضرت موسی و جمیع انبیاء و مرسلین غیر از حضرت ختمی صلی الله علیه و آله، حقیقت خلافت کبرای الهی و ولایت کلیه ی شمسیه ی علویه و محمدیه صلی الله علیه و آله که همان «الظل» است، میباشد؛ «أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ» (فرقان، ۴۵) «والحقيقة المحمدية البیضاء ای الانسان الکامل هو ظل الله فی خلقه من خلقه».
☘این حقیقت نوریه، منبع و مصدر تمام خیرات و علوم و کمالات الهی میباشد و جمله ی خلائق فقیر به فیوضات او و بل اضافات اشراقیه ی او و عین الربط بدو میباشند و خود آن حقیقت برزخ بین ذات ربوبی و کلمات و آیات الهی است لذا حضرت موسی بدان حقیقت ظلّی که ظلّ ذات احدی است پناه برد و به او توجه نمود که او غوث اقطاب انسی و کهف نفوس قدسی است و مطابق با عین ثابته و از حصه ی وجودیاش از آن مقام ربوبی استدعای نزول خیر نمود. این استدعا توأم با ادب تمام میباشد بدان روی که عرضه نداشت که خدایا بر من خیر نازل کن بلکه فرمود: «رب من! همانا من فقیر محض به نزول خیرات تو هستم».
☘خدا در پاسخ تقاضای موسی او را همنشین پیامبر خود حضرت شعیب کرد. پس معلوم میشود آن خیر ربوبی، اولیای الهی هستند و جمیع اولیاء و انبیاء خدا خیراتی هستند که از حقیقت محمدیه و علویه صادر و نازل میشوند.
☘حضرت موسی در کوه طور و در وادی مقدس طوی نیز به واسطه ی همین خیر ربوبی مرزوق از کلام الهی بوده است لذا در روایت است که آن نور مقدسی که حضرت موسی در وادی طوی از درخت شهود فرمود و کلام خدا را از آن استماع کرد، نور یکی از شیعیان کروبی حضرت علی وصی علیه السلام بوده است و آن شیعه ی کروبی خیر تنزل یافته ی علی علیهالسلام است!
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۶۵ و ۶۶☘
#ح_م
◾️نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر◾️
▪️شب هجدهم ذیالحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یومالغدیر و شب خلوتهای عبادی است.
▪️برای این شب جمالالسّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است:
☑️این نماز دوازده رکعت پی در پی و بعد از هر دو رکعت یک تشهد و فقط با یک قنوت و سلام در رکعت دوازدهم است.
▪️در یازده رکعت اوّل، در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» ده بار
▪️«آیت الکرسی»(تا هُوَالعَلِیُّ العَظِیم) یک بار
#و_در_رکعت_دوازدهم_بخواند:
▪️سوره «حمد» هفت بار
▪️سوره «توحید» هفت بار
▪️و سپس دست به قنوت بردارد و بگوید:
▪️ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ
▪️بعد از رکوع به سجده رفته و در سجدۀ آخر ده بار این ذکر را بخواند:
▪️سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ.
▪️منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمتها، منزّه است خداى تفضلكننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاههای سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگترين نام و سخنان كاملت، از تو میخواهم كه بر فرستادهات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزۀ او درود فرستى و خواستۀ مرا دربارۀ . . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابتكنندهاى.
▪️و پس از سجدۀ آخر، ششمین تشهّد و سپس سلام را بخواند.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_دوم) ☘۷)صَوَّرَ مَا ابْتَدَعَ عَلی غَیرِ مِثالٍ، وَخَلَقَ ما
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_سوم)
☘١١) أَحْمَدُهُ کَثیرا وَأَشْکُرُهُ دائِما عَلَی السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ وَالشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، وَأُومِنُ بِهِ وَبِمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ. أَسْمَعُ لاِءَمْرِهِ وَأُطیعُ وَأُبادِرُ إلی کُلِّ ما یرْضاهُ وَأَسْتَسْلِمُ لِما قَضاهُ، رَغْبَةً فی طاعَتِهِ وَخَوْفا مِنْ عُقُوبَتِهِ، لاِءَنَّهُ اللهُ الَّذی لا یؤْمَنُ مَکْرُهُ وَلا یخافُ جَوْرُهُ.
☘او را سپاس بسیار میگویم و دائما شکر مینمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در حال شدت و چه در حال آرامش. و به او و ملائکه اش و کتابها و پیامبرانش ایمان میآورم. دستور او را گوش میدهم و اطاعت مینمایم و به آنچه او را راضی میکند مبادرت میورزم و در مقابل مقدّرات او تسلیم میشوم به عنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او، چرا که اوست خدایی که نمیتوان از مکر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم (یعنی ظلم نمیکند).
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘تأمّلی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین عليهالسّلام (بخش اول)☘
☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خم را به محضر حضرت بقیّةاللهالأعظمأرواحُنالِتُرابِمَقدَمِهِالفِداء و دوستداران و سرسپردگان آستان ولایت علوی تبریک و تهنیت عرض میکنم. امیدوارم خدای متعال عیدانهی ما را در این عید عظیم، صدور امر فرج حجّت خدا، و نیز تشرّف ما و سرسپردن ما در جنبهی ظاهری به محضر آن حضرت قرار دهد. اعمال روز عید غدیر متعدّد و فراوان است؛ اینکه انسان جشن بگیرد؛ وقتی به مؤمنین میرسد تبریک بگوید؛ شاکر باشد؛ و از خدا که نعمت ولایت را به او موهبت کرده است تشکّر کند.
ما نبودیم و تقاضامان نبود
لطف حق ناگفتهی ما میشنود
☘ما مستحقّ این مقام نیستیم. الآن متوجّه چیزی که به ما عنایت شده است، نمیشویم. گرچه شعاع کوچکی از آن خورشید عظیم است؛ امّا این را که خود آن شعاع کوچک، چه عظمتی دارد، نمیشناسیم. ولی هرکس در حدّی که خدا به او معرفت داده، شاکر این نعمت باشد. لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. اگر انسان شاکر باشد، خدا به سطح معرفت و شناخت او گسترش میدهد، وسعت میدهد؛ و راه او را به سمت شناخت بیشتر میگشاید. یکی از وظایف ما در روز عید غدیر خم، تشکّر است.
☘دو رکعت نماز خیلی ساده، قبل از نماز ظهر روز #عید_غدیر وارد شده است. در رکعت اوّل سورهی حمد و سورهی قدر، و در رکعت دوم سورهی حمد و سورهی قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ خوانده میشود و بعد از نماز، سر به سجدهی شکر میگذارد و صد بار میگوید: شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّه؛ بعد سر از سجده بر میدارد و دو صفحه دعا میخواند که آن هم تشکّر همین نعمت ولایت است. اقرار به این است که: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْاِیمانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَامَنّٰا. تشکّر از خداست برای نعمت توحید و نعمت نبوّت و نعمت ولایت. تشکّر از خدا و حمد و شکر او، یکی از آداب روز عید غدیر است.
#استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأمّلی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین عليهالسّلام (بخش اول)☘ ☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خ
☘تأملی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش دوم)☘
☘گفتیم برای عید غدیر، آداب و اعمالی وارد شده است. یکی از اعمال برجستهی این روز، زیارت مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. متون زیارتی متعدّدی برای این روز نقل شده است. یکی از این زیارتنامهها، زیارت امینالله است که ظاهراً عبارات کوتاهی دارد امّا خدا میداند چه اقیانوس عظیمی است! فقط خدا میداند! خیلی عظیم است. خیلی عظیم!
☘دیگری زیارتی است که از وجود مقدّس امام هادی علیهالسّلام نقل شده و خدا میداند این زیارت چیست! پس یکی از آداب، زیارت است. زیارت یعنی دیدار؛ یعنی ملاقات؛ خواندن عبارات زیارتنامه، زیارت نیست. زیارت خود دیدار و ملاقات است. زائر کسی است که به دیدار نائل میشود. زائر امیرالمؤمنین علیهالسّلام کسی است که امیرالمؤمنین علیهالسّلام را میبیند؛ زیارت میکند؛ به دیدار حضرت نائل میشود. لذا یکی از اعمال برجستهی امروز زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. امیدواریم راه پیدا کنیم. ما محجوبیم! خورشید ولایت علوی همهی عالم را روشن کرده است؛ ما محجوبیم. اگر از این حجاب درآییم، امیرالمؤمنین علیهالسّلام را میبینیم.
☘زیارت مرقد مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسّلام در نجف خیلی عظیم است؛ امّا اعظم از آن، اعظم از آن، اعظم از آن، زیارت وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیهالسّلام در حرم دل است. امیدواریم خدا نشان دهد که خیلی از این صحن و سرایی که امروز میبینید بزرگتر است، ولو اینکه الحمدلله توسعهی زیادی هم به آن دادهاند. انشاءالله خدا نشانتان دهد که در سینهی خودِ شماست! در سینهی تکتک دوستان امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. صحن و سرای امیرالمؤمنین علیهالسّلام آنجاست. فِی قُلُوبِ مَنْ والاهُ قَبْرُه.
☘انشاءالله این دیدار و زیارت حاصل شود. در محضر امیرالمؤمنین علیهالسّلام حاضر شویم و خدمت حضرت سلام کنیم؛ سلام، مقام حضور است! شما به کسی که اینجا نیست سلام میکنید؟! خیر! کسی که از در وارد میشود، به جمع سلام میکند، یا جمع به او سلام میکنند. سلام برای مقام حضور است. زیارتنامههای ما با سلام شروع میشوند. یعنی کسی زائر است که به مقام حضور راه پیدا کرده است؛ در محضر حاضر است، ولذااَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللهِ فی أَرضِهِ.
#استاد_مهدی_طَیِّبْ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه_غدیر 3⃣ ☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘ ☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَ
#چشمه_غدیر 4⃣
☘امام، کون جامع☘
☘«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده، ۵۵).
☘انسان کامل یعنی امام معصومِ دارای مقام ولایت مطلقه، کون جامع و مظهر اتمّ «لَايَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ» است. حضور در حضرتی از حضرات خمس او را از حضرت دیگر غافل نمیکند. هر چند شدّت حضورش در هر حضرت که اتمّ حضور است حافظ دیگر حضرات میباشد اما او خود حضرت جامع حضرات خمس است؛ یعنی در عین آن که در حضرت غیب مطلقه مستغرق و فانی است، در همان حال در حضرت غیب مضاف و شهادت مطلقه نیز حضور دارد و در تمام حضرات، حقیقتِ «كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (يس، ۱۲) جاری است. از این رو استغراق در ذات حق متعال و توجّه تام به حضرتش در نماز او را از توجه به نشئه ی شهادت باز نمیدارد؛ و این توجه براساس ارادهی امام باذن الله تعالی صورت میپذیرد؛ «إنَّ الإمَامَ إذَا شاءَ اَنْ یَعْلَمَ اُعْلِمَ».
☘گاهی اراده میفرماید تمام عوالم وجودی در پیش او حاضر میشوند؛ «انا الذی نظرت فی عالم الملکوت فلم نجد غیری شیء و قد غاب، انا الذی اعلم ما یحدث آناً بعد آن و ساعة بعد ساعة؛ انا الذی اعلم خطرات القلوب و لمح العیون و ما تخفی الصدور، انا الذی اری اعمال العباد لایعزب عنّی شیء فی الارض و لا فی السماء»... و گاه بنا به مصالحی او خود چنین ارادهای را اراده نمیفرماید.
گهی بر طارم اعلی نشینم
گهی تا پشت پای خود نبینم
☘بیان دیگر آن که: توحید امام توحید ناب و مطلق صمدی قرآنی است. در این توحید، ذات اقدس اله حقیقتی جدای از مخلوقات و در کنار آنها نمیباشد بلکه «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» (حديد، ۴). «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ» (توحید، ۳)، در عین آنکه در مرتبهی ذات، ذات اقدس احدیت هیچ کدام از صفات هیچ یک از مخلوقاتش را ندارد و حقیقتی بحت و لااسم و لارسم است، در همان حال در موطن ظهورش در صورت جمیع مخلوقاتش تجلّی فرموده است؛ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (شوري، ۱۱). لذا تمام عوالم وجودی شئون و رسول اویند و از باب «عَظِّمْ يَا مُحَمَّدُ اِسْمَائِي»، در تمام عوالم سؤال هر سائلی، سؤال و درخواست رسولان حق و بلکه سؤال و امر حق میباشد. «وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ» (صافات، ۹۶)؛ و «مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللهَ رَمَىٰ» (انفال، ۱۷)؛ «يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (فتح، ۱۰).
☘انسان کامل مستغرق در توحید صمدی، سؤال سائل در نماز را سؤال رسول حق دیده و با اجابت درخواست او امر حق را اجابت مینماید و این حقیقت تعظیم حق و اسماء اوست. چون او جلّ جلاله و عظم شأنه «الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوِّهِ» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷) میباشد و این نماز، نماز حقیقی است. نمازی که در آن حق با تمام شئونش تعظیم و تکریم میشود و در متن واقع ساری است نه نمازی که صرف توغل در الفاظ و یا نهایتاً اوهام و خیال مصلّی است که همه مخلوق خود نماز گزارند. و اینکه در نماز گاهاً طوری است که از نشئه ی شهادت منصرف میشود و یا نیزه از پای او بیرون میآورند معلوم او نمیشود و یا در جنگ از شدت غلبه ی عشق الم حدید و شمشیر را در نمییابد، دو وجه میتوان گفت؛ وجهی که گذشت اعنی اراده مینماید که در توجه تامّ به مراتب مافوق ظاهر باشد و وجه دیگر شدت استیلای نفس کلی ولوی امام بر مرتبهی بدن طبیعی او است چون احکام بدن مادّی مقهور احکام نفس ناطقه ی اوست لذا بدن از روح تبعیت مینماید.
#عید_غدیر #عیدالله_الاکبر
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۳۰ و ۳۱
☘
#ح_م
☑️معنای عید و دلایل برتری عید غدیرخم در بین اعیاد
▪️عید بهمعنای فرصتی برای عود و بازگشت به خویشتن است. انسانی که در روزمرّگیها خود را فراموش میکند و اسیر آمدوشدها، دادوستدها، گفتگوها و فعّالیتهای روزمرّهی زندگی مادّی و دنیوی میشود و از خویشتن خویش غافل میگردد، به فرصتی برای برگشتن، اندیشیدن و پرداختن به خود نیاز دارد.
▪️یک هفته کالاهای صنعتی را میسازد، ساختمان، ماشین و وسایل میسازد؛ امّا متأسّفانه خودش رها میشود. انسان باید در پایان هفته به خودسازی بپردازد و نباید خود را رها و فراموش کند.
▪️عید فرصتی برای عود به خویشتن است. با این معنا، اگر برترین عید این امّت عید غدیرخم است، پس بزرگترین و مناسبترین فرصت و مساعدترین شرایط برای بازگشت به خویشتن خویش عید غدیر خم است.
▪️انسانی که خلیفةالله و تجلّیگاه همهی اسماء و صفات الهی است، انسانی که همهی علم و قدرت الهی در خمیرهی او به ودیعت نهاده شده است، با فراموشی خویشتن، اسیر زندان محدودی به نام عالم طبیعت و زندگی منحطّی بهنام زندگی دنیوی و حیات حیوانی شده است.
▪️این انسان برای بازگشت به خویشتن و رسیدن به قلّهی بلند خلیفةاللّهی، برترین و مساعدترین فرصتی که در اختیار دارد، سرسپردن به آستان ولایت است؛ یعنی با دست بیعت سپردن به ولیّاعظم خداست که انسان میتواند به خویشتن خویش بازگردد.
▪️در مکاتب عرفانی بحث سرسپردن و دست بیعت دادن به ولیّ در مسیر سلوک، جایگاه ویژهای دارد؛ منتها از روایات بهخوبی میتوان دریافت که اگر انسان بخواهد به خویشتن خویش بازگردد، خود بیگانگی را ترک کند و به خودآگاهی منتقل شود، باید به ولیّ اعظم خدا سر بسپرد.
▪️بیعت با ولیّ اعظم خدا و انسان کامل، بهترین و سرنوشتسازترین فرصت است برای اینکه انسان بتواند به تمامیّت ظرفیّت خویشتن دست پیدا کند و همهی استعداد به ودیعت نهادهشده در خویش را فعلیّت ببخشد.
▪️در عید قربان، انسان در راه عشق حقّ متعال، در سرزمین منای عشق و آرزو، نفس خویش و انّیت، انانیّت، خودبینی، خودپرستی و خودپسندی خود را ذبح و قربانی میکند.
▪️قبل از عید فطر یک ماه دورهی کنترل نفس را از طریق روزه و پراختن به عبادات طی میکند. در روز جمعه دست از کار، فعالیت، تلاشهای مادّی و دنیوی میکشد و فراغتی برای خود تعبیه میکند.
▪️همهی این اعیاد فرصتهای خوب و مناسبی برای بازگشت به خویشتن است.
▪️امّا مناسبترین و مؤثّرترین فرصت، عید غدیرخمّ است. به همین دلیل همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند و عید میدانستند.
ادامه دارد...
◾️استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘نامهای مختلف عید غدیر بین اهل آسمان و زمین☘
☘عید غدیر هم در بین اهل آسمان و هم در بین زمینیان بزرگ داشته میشود.
☘بنابه روایات، این روز در آسمان و در میان ملائکه به نام روز «عهد معهود» روز پیمانِ گرفتهشده، شناخته میشود.
☘روز عید غدیر در زمین به «ميثاق مأخوذ» یعنی پیمان اخذشده، «جمع مشهود» جمعی که مورد شهود و شهادت است و «جمع مسؤول» جمعی که مورد سؤال است و از آن سؤال خواهد شد، نامیده شده است.
☘اگر در این احادیث آسمان و زمین را بهمعنای آسمان ملکوت و زمین مادّه در نظر بگیریم، روشن میشود که حقیقت عید غدیرخم، در جنبهی باطنی و درونی هر انسان وجود دارد.
☘در عالم دل، جان و روح «يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ» است؛ [یعنی عهد و پیمان ولایت در باطن و در روح و فطرت هر انسانی وجود دارد.]
☘و در عالم ظاهر و خودآگاه، یعنی بُعد هشیار و بعد ظاهری وجود انسان، همان «يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَاْخُوذِ»، «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَسْؤُولِ» و «يَوْمُ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ» است.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘جایگاه عید غدیرخم در روایات☘
☘به تعبیری که در روایات معصومین علیهمالسّلام وارد شده، عید غدیرخم برترین اعیاد امّت است.
☘امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
اِنَّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ بَيْنَ الْفِطَرِ وَ اْلاَضْحىٰ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ
روز غدیرخم بین اعیاد بزرگ اسلامی، یعنی بین عید فطر، عید قربان و روز جمعه، چنان برجستگی دارد که همچون ماه بین ستارگان شاخص و برجسته است.
☘پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ اَفْضَلُ اَعْيادِ اُمَّتِى:
برترین عیدهای امّت من عید غدیرخم است.
☘امام صادق علیهالسّلام در روایتی دیگر، عید غدیرخم را روز عید بزرگ خدا نامیدهاند:
عِيدُ اللهِ اْلاكْبَرُ!
☘و بنابه روایات، همهی انبیاء الهی این روز را جشن میگرفتند. در همهی ادیان روز هجدهم ماه ذیالحجّه روز برجسته و عید بوده است.
☘بسیاری از انبیاء تعیین وصیّ و نصب جانشین خود را در همین روز انجام دادند.
☘بنابه روایات حضرت موسایکلیم علیهالسّلام، وصیّ خویش یوشعبننون را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی خویش منصوب کردند.
☘عیسیبنمریم علیهالسّلام، شمعونالصّفا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به جانشینی و وصایت خویش منصوب کردند.
☘سلیمان نبی علیهالسّلام، عاصفبنبرخیا را در روز هجدهم ماه ذیالحجّه به وصایت و جانشینی گماردند.
☘و پیغمبراکرم حضرت محمّدمصطفی صلّی الله علیه و آله در روز هجدهم ماه ذیالحجّه امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب علیهالسّلام را به وصایت و جانشینی خود منصوب فرمودند.
☘استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️درباره محبت از جنید پرسیدند، گفت: محبت درست نشود مگر میان دو تن که یکی دیگری را گوید: "ای من". محبت عبارت است از دخول صفات محبوب به جای صفات محب.
▪️و این همان قول خداوند است که هنگامی که او را دوست داشتم چشم او میشوم که با آن میبیند و گوشش میشوم که با آن میشنود و دستش که با آن عمل میکند.
◾️#ابونصر_سراج
(اللمع فی التصوف، ص ۱۸۸) ◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خدایا ما را به آنچه شایسته و پسند توست هدایت فرما، و از متمسکین به ولایت حضرت دلبر مولانا امیرالمومنین علیه السلام خضر وادی حب و قرب قرار بده بحق محمد وال محمد علیهم السلام ان شاء الله !!!
آمین یا رب العالمین
#بندگی_خدا_روزیتون
#یا_علی✋
#مراقبات_روز_عید_غدیر_خم
☘۱- روزه
کفارۀ ۶۰ سال گناه و بنابه روایات معادل روزۀ همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است
☘۲- غسل
☘۳- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است
☘۴- تعویذی که سیّد بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده است:
▪️بسمِ الله الرّحمنِ الرَّحيمِ، بِسمِ اللّه خَيرِ الْأَسماءِ، بِسمِ اللّه رَبِّ الاخِرَةِ وَ الأُولى، وَ رَبِّ الارضِ وَ السّماءِ، الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ، وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ، وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى
▪️اللّهُمَّ انتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ، وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ، وَ مُحصِي كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ، وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ، وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ، وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ، لَيسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعانِدُكَ، وَ لا نِدٌّ فَيُقاوِمُكَ، وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُكَ، تَعالَيتَ عَنْ ذلكَِ عُلُوّاً كَبِيراً
▪️اللّهُمَّ بِكَ اعتَصَمتُ وَ استَقَمْتُ وَ الَيكَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيكَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ احكَمَ حاكِمٍ وَ اعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِكَ عَصَمتَهُ، وَ مَنِ استَرحَمَكَ رَحِمْتَهُ، وَ مَنِ اسْتَكْفاكَ كَفَيتَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكَِ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِكَ
▪️اللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِكَ أَقُولُ، وَ عَلى كِفايَتِكَ أُعَوِّلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ، وَ بِكَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَ اعصِمنی وَ عافِنِی، وَ امنَع مِنِّی وَ خُذ لِی وَ كُن لِی بِعَينِكَ وَ لا تَكُن عَلَيَّ، اللّهُمَّ انتَ رَبِّي عَلَيكَ تَوَكَّلتُ وَ الَيكَ انَبتُ وَ الَيكَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
☘۵- دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده میشود:
▪️در رکعت اوّل «حمد» و سوره «قدر»
▪️در رکعت دوّم «حمد» و سوره «توحید»
#پس_از_سلام_سر_به_سجده _گذارده و ۱۰۰ بار بگوید:
▪️«شکراً لله»
☘سپس سر از سجده بردارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیحالجنان نقل شده است:
▪️اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُكَ بِانَّ لَكَ الحَمدَ، وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ،...
#و_باز_سر_به_سجده_گذارده_و_بگوید:
▪️«الحمدلله» ۱۰۰ بار
▪️«شکراًلله» ۱۰۰ بار
☘در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بیعت کرده است
☘۶- دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر
این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده میشود، بدین کیفیت:
#در_هر_رکعت :
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» ده بار
▪️«آیتالکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده بار
▪️سوره «قدر» ده بار
☘براساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت میشود، انشاءالله
☘۷- دعای ندبه
☘۸- دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است:
☘اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّكَ، وَعَلِی وَلِيِّكَ، وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِكَ، اَن...
☘۹- هرگاه به مؤمنی میرسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به جا آورده و بگویند:
☘الْحَمْدُ للهِِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام☘
#و_نیز_بگویند:
☘الحَمدُ للهِِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ، وَجَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا، وَميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ، وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ، وَلَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين
☘۱۰- صد بار گفتن این ذکر:
☘الحَمدُ للهِِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَتَمامَ نِعمَتِهِ، بِوِلايَةِ اَميرِ المُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبی طالِب عَلَيهِ السَّلامُ☘
☘۱۱- صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش
☘۱۲- صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق
هر درهم احسان و انفاق در این روز، برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود
☘۱۳- اطعام
کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است
☘۱۴- عقد اخوت با برادران مؤمن
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
زین سبب پیغامبر با اجتهاد
نام خود وان علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست
ابن عم من علی مولای اوست
کیست مولا آنک آزادت کند
بند رقیت ز پایت بر کند
چون به آزادی نبوت هادیست
مؤمنان را ز انبیا آزادیست
ای گروه مؤمنان شادی کنید
همچو سرو و سوسن آزادی کنید
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مولیٰنا أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ وَ أَولادِهِ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَمُ☘
☘برکات عیدالله الاکبر بر یکایک عاشقان ولایت و شیعیان مولا امیرالمؤمنین علیه السلام صد افزون باد
#غدیر
#عیدالله_الاکبر
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘برکات میلاد موفور السرور حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام بر شیعیان و محبان آلالله صد افزون باد☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رويداد مباهله - بخش اوّل◾️
▪️هنگامى كه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم مكه را فتح كردند و عرب تحت فرمان ایشان درآمد، نمايندگان و نامههايى از سوى خود به مناطق مختلف جهان فرستاده و مردم را به اسلام دعوت كردند.
▪️«عقبه بن غزوان»، «عبدالله بن ابى اميه»، «هدير بن عبدالله» و «حبيب بن سنان» نمايندگان پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم بودند كه به «نجران» اعزام شده تا مسيحيان آنجا را به اسلام دعوت نمايند و به آنان پيشنهاد كنند يا اسلام را پذيرفته و با مسلمانان برادر شوند، يا در صورت نپذيرفتن اسلام جزيه پرداخته و در صورت رد هر دو پيشنهاد آماده جنگ باشند.
▪️در نامه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده بود:
▪️بگو: اى اهل كتاب بياييد از سخن حقّى كه ما و شما آن را قبول داريم پيروى كنيم، كه به جز خداى يكتا هيچكس را نپرستيده، چيزى را شريک او قرار نداده، و برخى را به جاى خدا به خدايى تعظيم نكنيم. اگر آنها از حق روى گرداندند، بگوييد شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم.
▪️پس از رسيدن پيام پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم، در معبد بزرگ خود گرد آمدند. عده ديگرى نيز از «مذحج»، «عک»، «حمير»، «انمار» و خويشان و همسايگان آنها از قبايل «سبأ» - كه همگى بجهت سرنوشت مشترک خود و شرايطى كه براى آنان بوجود آمده بود خشمگين بودند - به آنان پيوستند.
▪️اسقف بزرگ آنان كه انسان موّحدى بود، علاوه بر مسيح به پيامبر عليه السّلام نيز ايمان داشت ولى اين مطلب را پنهان مىكرد. وقتى ديد مىخواهند به مدينه رفته و با پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به مشاجره برخيزند، آنان را پند و اندرز داده و به تأمل و تأنى دعوت كرد. «كرز بن سبره حارثى» - كه در آن زمان سرپرست قبيله «بنى حارث بن كعب» و فرمانده نظامى آنان و از اشراف و بزرگان آنان محسوب مىشد - از سخنان او خشمگين شده و به مقابله با او برخاست ولى اسقف بزرگ، «سيد» و «عاقب» كه آنان نيز از بزرگان قوم خود بودند، به مقابله با او برخاستند.
▪️و به اين ترتيب گفتگوى آنان طول كشيد تا جايى كه براى تطبيق صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم با آنچه پيامبران گذشته در مورد او گفته بودند، كتاب «جامعه» را آورده و ديدند سخنان اسقف بزرگ درست است. در اين جا بود كه «سيد» و «عاقب» مضطرب شده و تصميم گرفتند براى مشاهدهی صفات پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق بشارتهاى پيامبران گذشته با او به مدينه بروند.
▪️«سيد» و «عاقب» به همراه چهارده نفر از بزرگان و علماى مسيحى نجران و هفتاد نفر از اشراف و بزرگان «بنى حارث بن كعب» براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم به طرف مدينه حركت كردند. آنان داراى چهرههاى زيبا و بدنى متناسب بودند و هنگامى كه نزديک مدينه رسيدند، براى اين كه با همراهان خود به مسلمين و مردم مدينه فخر فروشى كنند، سيد و عاقب سفارش كردند كه از مركبهاى خود پياده شده، خود را آرايش كرده، لباسهاى معمولى خود را از تن در آورده، لباسهاى ابريشمى و زيباترين و بهترين لباسهاى خود را بپوشند، خود را خوشبو نموده و با شكلى زيبا و صفى منظم به سوى مدينه حركت نمايند. وقتى در مسجد رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم بر آن حضرت وارد شدند، وقت نماز آنان بود. به طرف مشرق مشغول نماز شدند.
▪️مسلمانان خواستند مانع اين عمل شوند ولى پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم نگذاشتند.
▪️تا سه روز نه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم آنان را دعوت به اسلام كرد و نه آنان از پيامبر سئوالى كردند، تا بدين ترتيب آنان فرصت كافى براى ديدن پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم و تطبيق صفات او با آنچه در كتابهاى خود درباره پيامبر ديده بودند، داشته باشند.
ادامه دارد ...
◾️المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
#مباهله
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سیر زمانی و تاریخی غدیر و نصب امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام به خلافت - ۱◾️
▪️هجدهم ذیالحجّۀ سال دهم هجری قمری روز برپایی جمع عظیم غدیرخم و بیعت مردم با امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام است.
▪️امّا دقیقاً بیست و پنج سال پس از آن، هجدهم ذیالحجّۀ سال سی و پنج، عثمان بهدست معترضین کشته میشود و مردم مجدّداً با امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام بیعت میکنند و آن حضرت امر خلافت امّت اسلامی را عهدهدار میشوند.
▪️مطابق تقویم شمسی ما ایرانیان، واقعۀ غدیرخم در آستانۀ عید نوروز، یعنی روز دوشنبه بیست و هشتم اسفند ماه بوده است.
▪️زمینههای پیش آمدن واقعۀ عظیم غدیرخم را از حدود بیست و چند روز قبل از آن مرور میکنیم. روز به روز جلو میآییم تا ببینیم از نظر تاریخی چه اتّفاقاتی افتاده است.
#بیست_و_پنجم_ماه_ذیالقعده:
▪️حدوداً بیست و سه روز قبل از عید غدیرخم پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم اعلان کردند که درصدد هستند سفر حجّی را که آخرین حج در عمر مبارکشان است، برگزار کنند و تمام احکام حج را بهدقّت به امّت اسلامی بیاموزند. (پیامبر صلّی الله علیه و آله در سال آخر عمرشان بارها نزدیک بودن رحلتشان را اعلام کردند.)
▪️این خبر در شهر مدینه پیچید و به مناطق مجاور منتقل شد و همۀ مردم جز بیمارها، معلولین، بچّههای خردسال و افراد خیلی کهنسالی که امکان سفر نداشتند، حرکت کردند.
#بیست_و_ششم_ذیالقعده:
▪️روز دوشنبه، بیست و ششم ذیالقعده، جمعیت همراه با پیامبر صلّی الله علیه و آله مدینه را ترک کردند.
#بیست_و_هشتم_ذیالقعده:
▪️دو روز بعد، یعنی روز چهارشنبه، کاروان حج به محلّی به نام "عَرج" رسید و به مسیر خود ادامه داد.
#بیست_و_نهم_ذیالقعده:
▪️در این روز کاروان حج به محلّی به نام "سُقیا" رسید.
#اوّل_ذیالحجّه:
▪️کاروان حجّ همراه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله با عبور از منطقهای که "جُحفه" نام دارد و غدیرخم در نزدیکی آن است، به محلّی به نام "قُدَید" رسید. کاروان در قُدَید توقّف میکند.
#دوّم_ذیالحجّه:
▪️کاروان در قُدَید مکث میکند. در این روز امیرالمؤمنین علیهالسّلام که در سفر دیگری در مأموریّت بودند، بهسمت مکّه حرکت کردند.
▪️قبل از اعلام حجّةالوداع در مدینه، پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هیأتهایی را به مناطق مختلف برای جمعآوری مالیاتها و جزیهها اعزام کرده بودند.
▪️از جمله امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام در رأس یک گروه دوازده نفره برای دو مأموریّت به منطقۀ یمن اعزام شدند. یک مأموریّت حل اختلاف بین دو طایفۀ اهل یمن بود، و دیگری دریافت جزیه یا مالیات از نصارای نجران.
▪️بعد از انجام هر دو مأموریت، خبر رسید که پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به قصد حج و بهسمت مکّه در حرکتند. امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام و افراد تحت امر ایشان همه مشتاق بودند که در آخرین حجّ پیامبر حضور داشته باشند.
▪️لذا حضرت یک نفر را به سرپرستی گروه منصوب فرمودند و خود به تاخت بهسمت مکّه آمدند، تا از پیامبر اجازه بگیرند که برای تحویل مالیات به مدینه نروند و مستقیم به مکّه بیایند.
▪️امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام در روز دوّم ماه ذیالحجّه برای رسیدن به پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و کسب اجازه عازم میشوند.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب
#عید_غدیرخم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️رويداد مباهله - بخش اوّل◾️ ▪️هنگامى كه پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم مكه را فتح كردند و عرب
◾️رويداد مباهله - بخش دوّم◾️
▪️پس از سه روز پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم آنان را به اسلام دعوت نمود.
▪️گفتند: اباالقاسم تمام نشانیهايى را كه در كتابهاى آسمانى دربارهی پيامبر بعد از عيسى عليه السّلام گفته شده، در تو يافتيم، مگر يک علامت كه بزرگترين آنهاست.
▪️حضرت صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: چه نشانهاى؟
▪️گفتند: در انجيل آمده است كه او مسيح را تصديق كرده و به او ايمان دارد ولى تو به او ناسزا گفته و او را دروغگو مىدانى و مىپندارى او بندهی خداست.
▪️پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: خير. من او را تصديق كرده و به او ايمان دارم و گواهى مىدهم او پيامبرى است كه از جانب پروردگارش فرستاده شده و بندهاى است كه سود و زيان و مرگ و زندگى و برانگيختن او بدست خودش نمىباشد.
▪️آنان گفتند: آيا بندگان خدا مىتوانند كارهايى را كه او انجام مىداد، انجام دهند؟ و آيا پيامبران توانايى فوقالعاده او را داشتند؟ آيا او مردگان را زنده، كورها را بينا نكرده و پيسیها را شفا نداده است؟ آيا مكنونات قلبى و آنچه در خانههايشان ذخيره كرده بودند را به آنان نمىگفت؟ آيا كسى جز خدا يا پسر خدا توان چنين كارهايى را دارد؟ و درباره مسيح عليه السّلام خيلى غلو كردند.
▪️پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: برادرم عيسى، همانگونه كه گفتيد، بود. مردگان را زنده، كور و پيسی را شفا داده و آنچه را كه در ذهن قوم خود بود و نيز چيزهايى را كه در خانههايشان ذخيره كرده بودند به آنان مىگفت. ولى تمام اينها با اذن خداى عزوجل بود. او بنده خدا بود و اين مطلب براى او ننگ نيست و او نيز از آن ابايى نداشت. او داراى گوشت، خون، مو، استخوان، عصب و آميختهاى از اعضاى بدن بود. غذا مىخورد، تشنه مىشد و سفره مىگستراند. پروردگارش يگانه حقّى بود كه هيچ مثل و مانندى ندارد.
▪️گفتند: كسى را به ما نشان بده كه بدون پدر بوجود آمده باشد.
▪️فرمود: آفرينش آدم از او شگفت انگيزتر است، او بدون پدر و مادر به وجود آمد، و هيچ كارى براى خدا سختتر يا آسانتر از كار ديگرى نيست. و هر وقت خدا بخواهد چيزى را بوجود آورد، فقط به آن مىگويد بوجود بيا، او نيز بوجود مىآيد. و اين آيه را براى آنان خواند:
▪️إنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون (آل عمران. آیه ۵۹)
▪️«خلقت عيسى نزد خدا مانند خلقت آدم است كه آن را از خاک آفريد، آنگاه به او فرمود: بوجود بيا. او نيز بوجود آمد.»
▪️سيد و عاقب گفتند: سخنان تو ما را قانع نكرده و به آنچه تو مىخواهى اقرار نمىكنيم. بنا بر اين مباهله كرده و لعنت خدا را بر دروغگو قرار مىدهيم. و به اين ترتيب حق به زودى آشكار مىگردد.
▪️در اين جا بود كه خداوند آيه مباهله را بر پيامبر صلّى الله عليه و آله و سلّم نازل فرمود:
▪️فمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين (آلعمران. آیه ۶۱)
▪️«اگر بعد از اين كه آگاه شدى، كسى در مورد او (عيسى) با تو مجادله نمايد، بگو: بياييد هر كدام از ما و شما خودمان و زنان و فرزندانمان را گرد آورده، مباهله نموده و دروغگو را گرفتار لعنت و عذاب خدا نماييم.»
ادامه دارد ...
◾️المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
#مباهله
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_سوم) ☘١١) أَحْمَدُهُ کَثیرا وَأَشْکُرُهُ دائِما عَلَی السَّرّ
#خطبه_غدیر_بخش_دوم: فرمان الهی برای مطلبی مهم
☘وَأُقِرُّلَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ
- لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاَِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ.
☘و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهم. و وظیفه خود را در آن چه وحی شده انجام می دهم مباد که از سوی او عذابی فرود آید که کسی یاری دورساختن آن از من نباشد. هر چند توانش بسیار و دوستی اش (با من) خالص باشد.- معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده که اگر آن چه (درباره ی علی) نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از [آزار] مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است.
☘فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
☘مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
☘وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.
☘پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
☘هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
☘و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأملی در #زیارت_امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش دوم)☘ ☘گفتیم برای عید غدیر، آداب
☘تأملی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش سوم)☘
☘گفتیم زیارتنامههای ما با سلام شروع میشوند. یعنی کسی زائر است که به مقام حضور راه پیدا کرده باشد. اینکه خودِ سلام یعنی چه، خدا میداند. آن هم خیلی وسیع است. وقتی میگوییم: السّلامُ عَلَیْکَ این الف و لامِ اوّل، معانی زیادی به سلام میدهد. الف و لام در زبان عربی، به یک اعتبار حرف تعریف است؛ یعنی نه هر سلامی. آن سلام ویژه؛ سلامی که خدا میکند. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أمینَ اللهِ فی أَرْضِهِ: سلامی که خدا میکند بر تو ای امینالله در روی زمین!
☘معنای دیگر سلام، تسلیم کردن است. مثلاً میگویند فلان مدرک را ببرید به فلان جا تسلیم کنید؛ تحویل دهید. این سلام بهمعنای تسلیم است. این یعنی چه؟ یعنی خدا همهی هستی را به امیرالمؤمنین علیهالسّلام تسلیم کرده است. همهی دستگاه قلمرو حکومت خود را به امیرالمؤمنین علیهالسّلام تسلیم کرده است. شاید یک معنای اَلسّلامُ عَلَیْکَ، این باشد.
☘سلام صلح است؛ صفاست. اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرالمؤمنین یعنی یا امیرالمؤمنین! من با شما از درِ صلح وارد شدم. از درِ سِلم و صفا وارد شدم. وجود من با شما در صلح است. هم اندیشه و افکارم، هم روحیّاتم، هم خلقیّاتم، هم رفتارهایم، با شما در سلم است. ببینید اینجا چه معنای عظیمی دارد! اینکه انسان با امیرالمؤمنین علیهالسّلام در سلم باشد. انشاءالله که باشیم. سلام دادن به امیرالمؤمنین علیهالسّلام یعنی اخلاق، افکار، روحیّات، عملکرد و رفتارهای من با اخلاق، افکار، روحیّات، عملکرد و رفتارهای شما هیچ تعارضی ندارد. مقام سلام این است؛ مقام سلم است.
☘به یک تعبیر دیگر، مقام سلام مقام تسلیم است. مقام تبعیّت مطلق است. اَلسّلام عَلَیکَ یا امیرالمؤمنین یعنی من آمدم تسلیم شما باشم. خودم را به شما تحویل دادم. تسلیم شما شدم. نه خواستهای غیر از خواستهی شما دارم، و نه سلیقهای غیر از سلیقهی شما. هیچچیز از خودم ندارم. قَلْبی لِقَلبِکُم سِلْم: قلب من با قلب شما در سلم است. در زیارت جامعهی کبیره میخوانیم: و أَمْری لِأمْرِکُم مُتَّبَع. این مقام سلام است. این هم یک معناست.
#استاد_مهدی_طَیِّب
ْ@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأملی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش سوم)☘ ☘گفتیم زیارتنامههای ما با س
☘تأملی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش چهارم)☘
☘در زیارت امینالله میگوییم: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ الله: سلام بر تو ای امین خدا. خدا چه امانتی را به امیرالمؤمنین علیهالسّلام سپرد؟ البتّه زیارت امینالله به یک تعبیر زیارت جامعه است. نسبت به هر امامی از دوازده امام، قابل خواندن است. لذا شما در حرم علیّبنموسیالرّضا علیهالسّلام هم که مشرّف میشوید همین زیارت را خطاب به علیّبنموسیالرّضا علیهالسّلام میخوانید. امّا اصل این زیارت در مورد امیرالمؤمنین علیهالسّلام صادر شده است. امام علیهالسّلام در مقام زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام این زیارت را خواندهاند. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ الله.
☘خدا چه چیزی به علیّبنابیطالب علیهالسّلام سپرده است که او را امین خود قرار داد و این امانت را به او داد. ببینید امانت یک چیز است؛ امانت سپارنده یک چیز است؛ امانتدار هم چیز دیگری است. سه چیز داریم. شخصی چیزی را به کسی امانت میدهد. امیرالمؤمنین علیهالسّلام، امینالله است. امانتدهنده، خداست. امانتدار یا امانتگیرنده کیست؟ امیرالمؤمنین علیهالسّلام. آن امانتی که به امیرالمؤمنین علیهالسّلام سپرده شده، چیست؟ همهی خلقت است! همهی خلقت! از عالم امر گرفته تا عالم خلق! یعنی از فوق خلقت هم بالاتر بروید؛ یعنی از ناسوت و ملکوت و جبروت هم پر بکشید و بالاتر از عالم لاهوت بروید. چون مقام ولایت، اعظم از مقام لاهوت است.
☘مقام ولایت اعظم از مقام اسماء و صفات و اعیان ثابته است. ولیّالله، آن حقیقتی است که با حقیقت ولایت حقّ متعال یکی شده است. در او مُندک شده است. چیزی جز او نیست. یکی است. شخصیّت علیحدهای ندارد. دو تا نیستند. یکی است. این فانی در آن حقیقت است. او عین ولایت حقّ متعال است. او امانتدار است. کلّ مراتب مادون او امانتی است که به او سپرده شده است. یعنی همهی اسماء و صفات حقّ متعال، همهی اعیان ثابته، و همهی مخلوقات در همهی مراتب جهان خلقت به او سپرده شدهاند.
#استاد_مهدی_طَیِّبْ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأملی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام (بخش چهارم)☘ ☘در زیارت امینالله میگوی
☘تأمّلی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (بخش پنجم)☘
☘در حال مرور فرازهای زیارت امینالله بودیم. أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمِینَ اللهِ فِی أَرْضِهِ. در تعبیر فِی أَرْضِهِ هم این به ذهن ما نیاید که امیرالمؤمنین علیهالسّلام در واقع حاکم کرهی زمین است؛ از طرف خدا بر روی زمین خلیفه است. اینگونه نیست! کما اینکه راجع به حضرت آدم علیهالسّلام قرآن فرمود: به ملائکه گفتیم: إِنّی جاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلیفَةً: من میخواهم در روی زمین خلیفهای قرار دهم. این به این معنا نیست که قلمرو خلافت حضرت آدم علیهالسّلام کرهی زمین بود. خیر!کرهی زمین، پایتخت حکومت حضرت آدم علیهالسّلام بود، نه قلمرو آن!
☘برای مثال فردی الان حاکم ایران است، ولی پایتختش تهران است. لذا مقصود از أَرْضِ در أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمِینَ اللهِ فِی أَرْضِهِ ، پایتخت خلافت علوی است، نه قلمرو حکومت علی علیهالسّلام. قلمرو حکومت علی علیهالسّلام هم عالم خلق است، هم عالم امر. هم جبروت و ملکوت و ناسوت زیر نگین فرمانروایی امیرالمؤمنین علیهالسّلام است، و هم عالم امر، و عالم اسماء و صفات حقّ متعال! نه فقط موجودات عالم طبیعت، نه فقط موجودات عالم ملکوت، نه فقط ملائکهی مقرّب حقّ متعال.
☘امیرالمؤمنین علیهالسّلام هم برای اینکه این مطلب را به بقیّه بفهمانند، از رسولالله صلّیاللهعلیهوآله سؤال کردند: یا رسولالله! ما برتریم یا ملائکهی مقرّب خدا؟ رسولالله صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: ملائکهی مقرّب خدا خُدّامُ شِیعَتِنا: اینها خادمان شیعیان ما هستند! کجا با ما قابل مقایسهاند. دربارهی جبرئیل، با همهی عظمتش فرمودند: وَ رُوحُ الْقُدُسِ فِی جِنانِ الصّاقُورَةِ ذاقَ مِنْ حَدائِقِنَا الْباكُورَةِ: روح القدس، جبرئیل، در آن باغ و بهشت کوچک ما، یک دانه غورهی نرسیده را خورد و شد جبرئیل! ائمّه علیهمالسّلام فرمودند ما این هستیم. گفت:
تو به تاریکی علی را دیدهای
زان سبب غیری بر او بُگزیدهای
☘در عالم نور راه پیدا نکردهای؛ به عالم نورانیّت راه پیدا نکردهای؛ لذا علی علیهالسّلام را با غیر مقایسه کردی. لذا به بیراهه رفتی و غیر را بر علی علیهالسّلام ترجیح دادی. غیری هم که اینجا مطرح است، فقط ابوبکر، عمر، و عثمان نیستند. غیر، در باطن ما هم هست. یعنی خودمان را بر علی علیهالسّلام ترجیح دهیم؛ سلیقهی خودمان را بر علی علیهالسّلام ترجیح دهیم؛ ابوبکر، عمر و عثمان در باطن ماست. اوّلی، وهم است؛ دومی غضب است؛ سومی هم شهوت است. این چهار تا در باطن ما هستند. امیرالمؤمنین علیهالسّلام عقل است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️قال بعض العلماء: علم الحروف من معجزات ابراهیم علیه السلام ثم الامام علی رضی الله عنه ورث علم الحروف من سیدنا رسول الله صلی الله علیه و سلم...◾️
▪️برخی دانشمندان علم حروف میگویند: علم حروف از معجزات حضرت ابراهیم (علیه السلام) است و امام علی (علیه السلام) آنرا از سرورمان پیامبر (صلی الله علیه وآله) به ارث برد و این سخنِ پیامبر که فرمود: من شهر علم هستم و علی دروازه آن است، اشاره به این مطلب دارد. پس هرکس علم میخواهد باید به سمت درب برود.
▪️علی (علیه السلام) آخرینِ خلفاء است همچنانکه محمد (صلی الله علیه وآله) آخرینِ پیامبران میباشد. او وارث علم اولین و آخرین است و من در بین کسانیکه با آنها همنشین بودهام هیچکس را که از او داناتر باشد ندیدهام.
▪️او اول کسی است که مربع صد در صد را در اسلام وضع نمود و کتاب جفر جامع را تصنیف فرمود که در آن کتاب هر آنچه بر پیشینیان گذشته و بر آیندگان خواهد گذشت وجود دارد و در آن، اسم اعظم خداوند و تاج حضرت آدم و خاتم سلیمان و حجابِ حضرت آصف است.
▪️پیوسته اهل تحقیق از گذشتگان از دریای اسرارِ علی (علیه السلام) مینوشیدهاند و صاحبان تحقیق از عارفان، همچون ذوالنون مصری و عبدالله تستری از چراغ انوارِ علی (علیه السلام) نور میگرفتهاند. امامان از اولاد علی (علیه السلام) نیز آگاهترین مردم از اسرار آن کتاب هستند.
◾️ #محییالدین_عربی
(الدر المکنون و السر المصون)◾️
#مقام_امیرالمومنین
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالک باید فکر [خیالات مزاحم] را بهگونه کامل از خویشتن بزداید؛ زیرا همتش را پراکنده میسازد.
▪️باید بر درگاه پروردگارش به مراقبهٔ قلبش به اعتکاف بنشیند تا اینکه خداوند در را به روی او باز کند و آنچه از آموزشهای انبیا و اهلالله نمیتوانست دریابد، دریابد؛ یعنی همان اموری که عقل نمیتوانست مستقلا آنها را ادراک نماید بلکه [گاه] آنها را محال میشمارد.
◾️ #محییالدین_عربی
(فتوحات مکیه، ج۲، ص۳۷۵)◾️
#نفی_خواطر
@mohamad_hosein_tabatabaei