کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۲) و سوره کوثر□ □فصل لربك و انحر(۲) #تفسیرالمیزان □از ظاهر #سياق و ظاهر اينكه حرف (فا
□بیان آیه(۳)سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□ان شانئك هو الابتر(۳)
□كلمه (شانى ء) به معناى #دشمن_خشمگين، و كلمه (ابتر) به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود #عاصى_بن_وائل بوده.
بعضى گفته اند: مراد از #ابتر منقطع از #خير، و يا منقطع از #قوم_خويش است، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات #شان_نزول نمى سازد.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراتب فکر و سیر و انشاء●□
□●در تحصیل علوم آن که بطئی است #فکر است که عقل نظری است،
و آن که سریع است #حدس است که انتقال دفعی است.
□●و در #مکاشفات آن که بطئی است #سلوک است و ان که سریع است #جذبه است.
□●و در ایجاد و ابداع و انشاء آن که بطئی است #همت است که العارف یخلق بهمته و آن که سریع است امر است.
پس سعی کن که #اول اهل فکر سپس صاحب حدس،
#بعد آن صاحب سلوک و تا به جذبه برسی و #بعد از آن اهل همت شوی
تا در نهایت صاحب الأمر شوی که به محضر محضر حضرت صاحب الأمر و الزمان و العصر و السیف که خاتم الأولیا علی الاطلاق است تشرف حاصل نمایی.
#إقرأ_و_ارقه
□●از تو حرکت از خدا برکت. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد .
□●طهارت را در همه مراتب را بدان نحوی که در کتاب #شرح_مراتب_طهارت مظبوط است، حفظ کن
□●و مداومت داشته باش که خواجه کائنات، خاتم الأنبیا فرمود:
بر طهارت مداومت داشته باش که روزی و رزق تو وسعت یابد.
#حامل_اسرار ص۵۲
□●استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●ملاك در اسراف چيست؟●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■●امام سجاد (علیه السلام) در دعايی ميفرمايند:
"وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ"
(خدایا، از اسراف به تو پناه میبریم.)
■●اسراف از اموری است كه خيلی در مورد آن صحبت ميشود ، ملاك اسراف چيست و چگونه آن را تشخيص دهيم؟
■●ملاك در اينكه گفته شود اين ماشين يا فلان لباس و يا اين مهمانی اسراف است، چيست؟
■●آيا مثلا چون گران است ، اسراف است ؟
خير ، گرانی ملاك در اسراف بودن نميباشد.
■●معيار برای تشخيص اسراف ، غير عاقلانه بودن خرج و هزينه است . یعنی هر خرج و مصرف غیر عاقلانه ای اسراف است.
حتی اگر یک کبریت هم بیجا کشیده شود، اسراف میباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علی_صفایی_حائری
#انتظار
■توجه به مهدى، تجربۀ بن بستها و احساس تنگناها را مىخواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمۀ مهدى جايى نيست.
■و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيّت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاهها، اسبها و مركبهاى آماده شده، ما را جايى مىخواند و به زندگى دعوت مىنمايد.
#تو_می_آيی ، صفحه ۲۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■مراقبات شب پانزدهم ماه ذیالقعده■ ■از كارهاى مهم اين ماه عمل شب نيمهی آن است. از پيامبر اکرم صلّى
□امشب شب پانزدهم ماه ذی القعده است ، همدیگر رو دعا کنیم البته افضل همه دعا برای فرج امام عصر ارواحنا فداه ان شاءالله✋
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش سوم1⃣
● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان
كلمه ((سكينة )) از ماده سكون است كه خلاف حركت است ، و اين كلمه در مورد سكون و آرامش قلب استعمال مى شود و معنايش قرار گرفتن دل و نداشتن اضطراب باطنى در تصميم و اراده است ، همچنان كه حال انسان حكيم اين چنين است ، (البته منظور ما از حكيم دارنده حكمت اخلاقى است ) كه هر كارى مى كند با عزم مى كند، و خداى سبحان اين حالت را از خواص ايمان كامل قرار داده و آن را از مواهب بزرگ خوانده است .
توضيح اينكه آدمى به غريره فطريش كارهائى كه مى كند ناشى از تعقل قبلى است ، يعنى قبل از انجام هر كارى در عقل خود مقدمات آنرا مى چيند، و طورى مى چيند كه وقتى عمل را انجام دهد مشتمل بر مصالح او باشد، و در سعادتش تأثر خوبى بگذارد، و سعادت اجتماعى او را به قدر خودش تأمين كند، آنگاه بعد از رديف كردن مقدمات در فكر و عقل عمل را طورى كه نقشه اش را كشيده انجام مى دهد، و در انجامش آنچه بايد بكند و آنچه نبايد بكند، رعايت مى نمايد.
و اين عمل فكرى وقتى بر طبق اسلوب فطرت آدمى صورت بگيرد، و با در نظر داشتن اينكه انسان نمى خواهد و نمى طلبد، مگر چيزى را كه نفع حقيقى در سعادتش داشته باشد، قهرا اين عمل فكرى طبق جريانى جارى مى شود كه منتهى به سكونت و آرامش خاطرش باشد، و خلاصه قبل از هر عمل نقشه آن را طورى مى چيند كه در هنگام انجام عمل بدون هيچ اضطراب و تزلزلى آن را انجام دهد.
اين وضع انسانى است داراى حكمت به معناى اخلاقيش ، و اما انسانی كه در زندگى خود در ماديات فرو رفته و تابع هوى و هوس خود باشد، چنين انسانى همواره در مقدمه چينى هاى فكريش دچار اشتباه مى شود، چون نافع واقعى و خيالى در دلش مختلط شده نمى تواند آن دو را از هم جدا كند، مسائل خيالى با آن زرق و برقى كه در خيالات هست در مسائل فكرى و جدى او مداخله مى كند، گاهى باعث انحراف او از سنن صواب مى شود، و گاهى باعث تردد و اضطرابش مى گردد، بطورى كه نتواند در اراده خود تصميم بگيرد، و بطور جدى اقدام نمايد و در نتيجه شدائد و گرفتارى هايش را تحمل كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei