eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️انسان اگر به‌حال خود رها شود سرکش می‌شود. یعنی از بندگی بیرون رفته و ادعای خدایی می‌کند؛ "ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" (علق، آیه ۶). ▪️ازاین‌رو بلاها، دردها و سختی‌های زندگی دنیا، رحمت رحیمیه خداست تا آدمی را از طغیان دور نگاه دارد. برای همین زندگی پیامبران (علیه السلام) و اولیای الهی پر از سختی و بلا بوده است. ▪️معمولا آنها که در رفاه غرق می‌شوند خوی فرعونی‌شان بیدار می‌شود و آتش نفس‌شان شعله‌ور می‌گردد. اما آنان‌كه به بلاها دچار می‌شوند دل شکسته‌ای دارند و گاه و بیگاه خدا را می‌خوانند. ▪️امام حسین (علیه السلام) در شب عاشورا به یاران باوفایش فرمود: خداوند منازل شریف را با تحمل مکروه به بندگانش می‌بخشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️افعال مادّی ، معدّ نفس برای انجام افعال خاص هستند ▪️انسان ناچار از زندگی در عالم طبیعت است. ولی نباید زندگی مادی او را از افعال خاص نفس باز دارد. افعال خاص نفس تعقل و ادراکات و مراقبت و ساختن خود برای ابد و مسافرت به عالم اله و فراموش نکردن احوال انسانی است. باید به افعال مادی بدان اندازه بپردازد که معدّ برای رسیدن به افعال خاص گردند. ◾️شرح اشارات و تنبیهات/نمط دهم/ص۱۲۹ استاد علامه حسن زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘خجسته سالروز میلاد موفور السرور گزین خلائق، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و صادق آل‌الله، حضرت امام جعفر بن محمد علیهما السلام مبارک و فرخنده باد.☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘خجسته سالروز میلاد موفور السرور گزین خلائق، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و صادق آ
☘شعری عاشقانه که شیدای امین حضرت خدیجه سلام الله علیها برای حضرت پیامبر صلوات الله علیه و آله سروده اند: ❤️فلو أنني أمسيت في كل نعمة ❤️و دامت لي الدنيا و ملك الأكاسرة ❤️فما سويت عندي جناح بعوضة ❤️إذا لم يكن عيني لعينك ناظرة : اگر همه نعمت های دنیا از آنِ من باشند و دنیا و سلطنت شاهان برای من باشد همه اینها به اندازه بالِ مگسی برایم ارزش نخواهند داشت وقتی چشمانم چشمانِ تو را نبینند ☘بحارالانوار،ج۱۶،ص۵۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️در ایام جوانی شبی در بیابان راه می‎رفتم و با خود فکر می‎کردم این چیست که یک ساعت علی علی می‎گوییم و ساعت بعد، عمر عمر می‎گوییم و از پول دنیا حرف می‎زنیم. (عُمرِ دنیا یعنی عُمَر. یک یا علی که گفتی، عُمَر و عُمر دنیا و دنیا و جهنّم، همه‎اش رفت که رفت.) به خودم می‎گفتم مگر قدّ علی و عمر، یکی در خوبی و دیگری در بدی، هم‎اندازه است که یک بار علی علی می‎گوییم و یک بار لعن به عُمَر می‎کنیم؟ به خودم گفتم آیا می‎شود ولو یک سر سوزن هم که هست، علی بلندتر باشد؟ گفتم خدایا می‎شود یک خرده هم که شده، علی بلندتر باشد؟ دیدم همه‎ی پیغمبران گفته‎اند علی بلندتر است. من عرض کردم خدایا من همان یک خورده را که عمر آنجا وجود ندارد، دوست دارم. آنجا صلواتی است که در مقابلش لعن نیست. اصلاً یاد غیر از علی را نمی‎کنی که لعنش کنی. این داغ را بر دل غیر می‎گذاری که حتّی با لعن کردن هم که شده، یادش کنی. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘نکاتی پیرامون لعن و برائت☘ ▪️ به معنای نفرین کردن فرد ملعون است تا از رحمت خاصه‌ی خدا دور باشد مانند شیطان که حق تعالی او را رجیم خواند و از بارگاه قربش مطرود ساخت. و دوری جستن از ملاعین است. ▪️این لعن به چند دلیل ذومراتب است: اینکه لعن و ملاعین در قرآن بیان شده است و هر آیه‌ی قرآن دارای بطون و تأویل است. نفس لعن کردن و ملعونین از جمله‌ی موجودات نظام وجود هستند و هر شیئی از اشیاء عالم نزد حق متعال خزینه‌ای دارد که از آن خزینه تنزل کرده است و در نشئه شهادت به قدر معلوم ظهور کرده است؛ «وَ إِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر، ۲۱) ▪️با این مقدمه‌ی مختصر برخی از مراتب لعن و برائت بدین شرح است: ▪️لعن لسانی و برائت از دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام در مقام اظهار به بیان و بنان. ▪️دوری جستن از رذائل اخلاقی و معاصی. این مرتبه روح لعن لسانی است چون دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام ریشه و آغاز و اصل و فرع و معدن همه‌ی گناهان و شرور هستند کما اینکه اهل‌بیت علیهم السلام معدن و اصل و فرع و اول و آخر هر خوبی هستند. ▪️لذا برائت حقیقی از دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام دوری از گناهان است. با نظر به این معنی، منقول است که ای بسا کسی بگوید: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ» و این لعن شامل خود او نیز به سبب انغمار در گناه و ارتکاب معاصی بشود! ▪️عارف کامل مرحوم حاج آقای دولابی می‌فرمود: لعن کردن دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام است. چنین لعنی که هم به لسان جاری شود و هم در عمل برائت از رفتار و اعمال و کردار ملعونین صورت بگیرد استغفار خواص است. ▪️مرتبه‌ی اُخری از لعن برائت از مظاهر دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام در هر عصری است به عنوان مثال امروز آمریکا و اسرائیل و داعش و امثال اینها... ▪️مرتبه دیگر از لعن این است که این معادن معاصی را حتی یاد نکنی چون چنان پست هستند که ارزش یاد کردن ندارند. شخصی به عارفی گفت: چه کنیم گناه نکنیم؟ آن عارف روشن ضمیر جواب داد: گناه چیه؟! اصلا حرفش را هم نزن! به اسم گناه هم فکر نکن چه برسد به اینکه انجامش بدهی! ▪️لذا چیز پست و ظلمانی را حتی یاد نکن تا به او وجود ندهی... . ❗️این سخن مغایر روایاتی که پیرامون لعن هستند نمی‌باشد بلکه روح لعن است. عرض شد لعن صرفاً لسانی نیست بلکه مراتب دارد. کما اینکه می‌گوییم ویژگی بنده خدا این است که همواره ذاکر به ذکر الهی باشد. بعد در تبیین آن قائلیم که ذکر حقیقی ذکر فعلی و قلبی است. این موضوع نفی ذکر لسانی نیست بلکه بیان روح ذکر است. پس ممکن است فردی به زبان ذکر نگوید اما قلبش مملو از محبت و یاد الهی باشد، چنین فردی ذاکر حقیقی است چون مذکور وجودش را از خود پر کرده است. و اما دیگری آنقدر ذکر بگوید که لب و دهانش خشک شود اما دل بهره‌ای از ذکر نبرده باشد هر چند فقط زبان او بهره‌اش را برده است، چنین کسی در نگاه عارف ذاکر حقیقی نیست بلکه خدا را فقط در مرتبه‌ی زبان یاد کرده است مثل ابوموسی اشعری ملعون که همواره و در هر حال ذکر می‌گفت، به طوری که پیرایشگر او نمی‌توانست ریش او را به سبب تکان‌های بی‌وقفه‌ی چانه‌اش منظم و مرتب کند!! ☑️پس مرتبه‌ی قلبی لعن این است که لاعن چنان از ملاعین دوری می‌گزیند که اجازه نمی‌دهد لحظه‌ای قلب او را اشغال کنند چون فضای سینه‌ی او سرشار از محبت و مهر گلرخان است. در ذکر خدا و اولیاء باید وجود ذاکر سرشار از یاد خدا و اولیاء او باشد و در لعن، وجود لاعن خالی از یاد ملعون و اعمال و کردار و صفات آنها باشد. ▪️پس عزیزان عنایت داشته باشند که بیان یک مرتبه به معنی نفی مراتب دیگر نیست کما اینکه در ذکر خدا هم اینگونه است. ▪️البته لعن و برائت اسرار بلند عرفانی دیگری هم دارد که مصلحت نیست پرده از رخ آنها در انظار عموم برداشته شود... 🔻 اَللَّهُمَّ الْعَنِ اَلْجِبْتَ وَ اَلطَّاغُوتَ بِعَدَدِ مَا أحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ 🔺 چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲
خدایا باظهور مولایمان حضرت حجت ارواحنا فداه بساط ظلم و ستم را ریشه کن بفرما و یاور مستضعفان و مظلومان باش. الهی آمین @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بروید کنار قبر آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی هدیه‌ای به ایشان بدهید و بخواهید خدمت حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشرف شوند و ایشان را مجاب کنند تا تربیت معنوی شما را برعهده بگیرند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در مسير جلب حكمت و آموزش آن نبايد شيعه و يا سنى بودن مأخذ آن‌را مورد توجّه قرار داد. بل‌كه بايستى فقط به حكيمانه بودن كلام نظر كرد. اين سيره و روش عالمان اخلاقى است‏... علّت ترغيب اولياى الهى عليهم السّلام [در روایات] به اخذ حكمت از هركجا كه بود [الحکمه ضاله المومن فخذ الحکمه ولو من اهل النفاق]، ممكن است اين باشد كه: ▪️نوع بشر، اعم از مؤمن و كافر و منافق و... همه بر فطرت توحيد خلق شده‌‏اند و هرچند بر چهرۀ نورانى فطرت غبار غفلت و گناه افكنده‏‌اند، ولى گاهى از اوقات به واسطه بعضى از اعمال، براى عدّه‌‏اى حجاب از فطرتشان كنار رفته و به امورى كه موافق آن است آگاه مى‏‌گردند و آن‌چه را كه مى‏‌بينند بر زبان جارى مى‌‏سازند. ◾️ (برگرفته از مقدمۀ کلمات عرفا)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
بسم الله الرحمن الرحیم ▪️یا کهیعص و یا حمعسق یا حافظا لاتنسی، یامن نعمه لا تحصی، انت قلت و قولک الحق: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون. ▪️پروردگارا مردمان ستم‌دیده فلسطین را از گزند ستم‌کاران نگاه دار، و پیروزی نهایی را با دست‌های پنهانی که در زمین داری، به‌جریان بیانداز. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️من در سال ۱۳۳۴ که به قم آمدم، شهرتی داشت. خدمتشان رسیدیم. هوا گرم بود که رفتیم خدمت ایشان. قبلاً اینگونه بود؛ الان اینطور نیست که مثلاً ۷۰ سال پیش هر کسی در منزلش چند عدد مرغ داشت؛ یعنی رسم بود و همه مرغ و خروس داشتند. ▪️آن زمان بازار مرغ فروشی نبود که مثلاً اگر مهمان می‌آمد از همین چیزهایی که در خانه است، استفاده می‌کردند و رسم بود. نمی‌خواهم بگویم که یک چیز کم نظیری است. به منزل او که رفتیم یک تراس داشت و در باز بود و این مرغ‌ها گاهی از حیاط می‌آمدند و گاهی که در باز بود، داخل می‌آمدند. آقا ورود مرغ‌ها را که دیدند گفتند اینها اینجا هستند و پیر می‌شوند و می‌میرند. ما این را در فقه خواندیم و در درس هم گفتیم ولی نه ما عمل کردیم نه اساتید ما. ▪️آن چیزی که ما در فقه خواندیم و در درس گفتیم و اساتید ما در درس گفتند، این است که حیوانی که خود آدم تربیت کرده است و بزرگ کرده و مواظبت کرده است را نکشید. چرا کارد می‌گذارید زیر گلویش؟ مرغ می‌خواهید از جای دیگر بخرید. این مصلحت نیست. عاطفه اجازه نمی‌دهد. ▪️این نهی در دین است و وظیفه رسمی ما است و فقه رسمی ماست. ما هیچ کس را ندیدیم که به این دستور فقهی عمل کند، جز علامه طباطبایی. ایشان فرمود اینها اینجا هستند، خودشان پیر می‌شوند و می‌میرند. آقاسید عبدالباقی پسر بزرگ ایشان بود. من این قصه را گفتم برای ایشان. ▪️گفتند بله ما یک خروسی داشتیم که ۲۰ سالش شده بود و بعد پیر شد و مرد. از این پیدا نمی‌شود. دستور دین این است که شما اگر رفتی به مکه و خواستی قربانی بکنی، آن گوسفندی که در خانه خودت بود را با دست خودت نکش. یک گوسفند بخر و قربانی کن. ؛ عاطفه خیلی مهم است. این دستور دین است. جوادی آملی ۱۴۰۲/۶/۱۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️۱. امام علی (علیه السلام) یک بیان نورانی دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» - «ضیم» همان معنی ظلم را می‌دهد - ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی‌کند. این کلمات است! اگر ملّتی فرومایه بود، بله ستم‌پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل بود، ظلم را نمی ‌پذیرد. ▪️۲. این بیان نورانی سیدالشهداء در روز است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ، پلی است زیر پای شما؛ مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به در آمدن است، مرگ را بترسانید! و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️واعلم ان کل ولی لله تعالی فانه یاخذ ما یاخذ بوساطه روحانیه نبیه الذی هو علی شریعته و من ذلک المقام یشهد. و منهم من یعرف ذلک و منهم من لایعرفه یقول قال لی الله و لیس غیر تلک الروحانیه. ▪️بدان که همه اولیای الهی، هرچه دریافت می‌کنند از روحانیت پیامبری است که بر دین اویند و بواسطه اوست. ▪️برخی اولیا این نکته را می‌دانند، و برخی نمی‌دانند و می‌گویند: خدا با من سخن گفت. اما در حقیقت آن‌چه را الله پنداشته‌اند روحانیت پیامبرشان است. (رساله الانوار) @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حکمت کشتن پسران ازسوی فرعون برای [یافتن] موسی این بود که: روح هریک از پسرانی که کشته شدند به موسی بازگشت کند تا او را در هلاک فرعون کمک کنند. پس موسی متولد نشد مگر این‌که مجموع ارواح کثیره و قوای فعاله بود. ▪️ارواح پسران کشته شده جمع شدند و متحد گردیدند و در صورت موسویه ظاهر شدند تا حقوقشان را استیفا کنند و پرورنده‌شان را اعانت کنند و پیامبرشان را مدد رسانند؛ زیرا بر طهارت ذاتی بودند و کاری نکرده بودند که بدان شایسته مرگ باشند. (شرح فصوص الحکم، فص موسوی، ص۴۴۶-۴۴۵) @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مرحوم جهانگيرخان قشقایی: برای تحصيل [حکمت و عرفان] خدمت علامه مرحوم میرزا محمدرضا قمشه‌ای به تهران آمدم. ديدم هيچ جنبه علمایی ندارد و به کرباس فروشان می‌ماند، اما در حال جذبه، از خدمتش طلب درس کردم، فرمود: فردا به خرابات آی! ▪️خرابات محلی بود بيرون خندق، و درويشی در آن قهوه‌خانه‌ای داشت که محل تردد اهل ذوق بود. فردا به آن‌جا رفتم و ديدم در خلوت‌گاهی بر حصير نشسته. ▪️کتاب اسفار ملاصدرا را گشودم، ولی استاد آن‌را از سينه برخواند و چنان تحقيقی [تبیین عالی] کرد که مرا به وجد آورد و از خود بی‌خود شدم و نمانده بود ديوانه شوم. استاد، آن حالت من دريافت و این مصرع مولوی را فرمود: قوّت می، بشکند ابريق را. ◾️ (تاريخ حکما و عرفای متأخر)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اینکه هنگام ورود به حرم ائمّه علیهم السّلام می‎گویی: رَبِّ اَدخِلنى مُدخَلَ صِدقٍ وَ اَخرِجنى مُخرَجَ صِدقٍ، یعنی خدایا کاری کن با صدق پیش این آقا بروم و از پیش ایشان هم با صدق پیش شما بیایم. ▪️ وقتی به حرم ائمّه علیهم السّلام مشرف می‎شوید، زود داخل نشوید. دم در توقّف کنید و اذن دخول بخوانید تا رغبتتان طلوع کند و قطره‌ی اشکی بر چشمتان بنشیند. اوّل دل را جلو بفرستید. اشک نشانه‎ی این است که اجازه‎ی ورود داده‎اند. بعد وارد شوید و همان‎طور که افرادی که در زمان حیات ظاهری امام علیه السّلام خدمت ایشان می‎رسیدند، سلام می‎کردند، به ایشان سلام کنید. زیارت‌نامه‎های طولانی گاهی اوقات انسان را از امامی که در محضرش ایستاده است، غافل می‎کند. در داخل صحن و حرم ائمّه علیهم السّلام هم احترام زائران و خدّام را نگه دارید، هر کس چیزی به شما گفت، آن را از جانب امام بدانید و ادب کنید و بپذیرید. صدای همهمه‎ای که بالای صدای تک تک زائران به گوش می‎رسد، صدای ملائکه را همراه دارد. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یکی از عجایب علامه‌ی طباطبایی این است که ایشان در سه شهر سنتی سکونت کرده بود؛ در تبریز متولد شده بود، در نجف درس خوانده بود، در قم هم تدریس کرده بود. در سه شهر سنتی زندگی کرده بود، در پاریس درس نخوانده بود، ولی روشنفکری ایشان از هانری کربن بیشتر بود. کربن به گرد او هم نمی‌رسید. این که می‌گویم آزادی، بیخودی نمی‌گویم؛ احساس وظیفه می‌کرد که این چیزی را که خداوند نصیبش کرده و این آزادی فکر را به دیگران برساند. ▪️نماز شب ایشان ترک نمی‌شد، حرم رفتن ایشان در قم ترک نمی‌شد، آخر جمعِ بین آن تقدس و آن آزادی فکری یک چیزی شبیه به کرامت است. این مرد این‌قدر آزاد بود در عین تدین و تقید به آداب اسلامی، حتی ترک مکروهات و انجام مستحبات را رعایت می‌کرد. ▪️نثار روح مطهر حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی (قدس الله سره) فاتحه و صلواتی هدیه بفرمایید. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ذوات مقدس اهل‌بیت علیهم السلام تنها کسانی هستند که توانستند نور اتمّ ولایت را در نفس خود ظهور دهند. با وجود این که ایشان صاحب مقام نور واحد هستند و همه‌ی حقایق را آن‌گونه که هست مشاهده می‌کنند، اما در مرتبه‌ی عالم ظهور و فعل، هر کدام به جهت غلبه صفت‌ها، مظهر صفتی هستند. اگر کسی در عالم فعل سرّی بخواهد باید به امیرالمؤمنین علیه السلام متوسل شود. اگر کسی در این عالم جود بخواهد باید از امام جواد علیه السلام طلب کند اما این به این معنی نیست که امام هادی علیه السلام جواد نیست. در عالم فعل، صفت جواد بودن بر امام جواد غلبه‌ی بیشتری دارد. ایشان در همه‌ی عوالم جواد مطلق هستند؛ در نشئه‌ی ظاهر، ملکوت، جبروت و لاهوت جوادند، آن هم جواد علی الاطلاق... یعنی هر جودی که در عالم به هر کسی می‌شود از خزینه‌ی انسان کامل است. حتی در عالم قیامت هم اینگونه است... قیامت مرتبه‌ی تجلی یافته از نور واحد اهل بیت علیهم السلام است، حال آنکه خود ایشان فوق قیامت و قیامت آفرین هستند، لذا علی رغم اینکه ائمه‌ی اطهار علیهم السلام نور واحد می‌باشند، در قیامت نیز همانند عالم ظاهر، حقیقت شبح نوریه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام برای هر یک از این ذوات مقدس، مظهریت متفاوتی دارد. ▪️پیغمبر می‌فرمایند: «أَنَا وَارِدُكُمْ، وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ اَلسَّاقِي، وَ اَلْحَسَنُ اَلذَّائِدُ، وَ اَلْحُسَيْنُ اَلْآمِرُ، وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْفَارِطُ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلنَّاشِرُ، وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلسَّائِقُ، وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِي اَلْمُحِبِّينَ وَ اَلْمُبْغِضِينَ وَ قَامِعُ اَلْمُنَافِقِينَ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى مُزَيِّنُ [مُرَتِّبُ] اَلْمُؤْمِنِينَ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مُنْزِلُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فِي دَرَجَاتِهِمْ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ خَطِيبُ شِيعَتِهِ وَ مُزَوِّجُهُمُ اَلْحُورَ اَلْعِينَ، وَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ سِرَاجُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ يَسْتَضِيئُونَ بِهِ، وَ اَلْهَادِي شَفِيعُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ حَيْثُ لاَ يَأْذَنُ اَللهُ إِلاَّ لِمَنْ يَشَاءُ وَ يَرْضَى»‌. کار امیرالمؤمنین علیه السلام در قیامت سقایت است. امام حسن علیه السلام دور کننده‌ی دشمنان از محبینشان است. اگر شخصی بخواهد در باطن عالم از شیاطین انسی و جنی تبری بجوید، به امام حسن مجتبی علیه السلام توسل کند. امام زین‌العابدین علیه السلام عطاکننده‌ی نعمت است. 👇👇👇👇
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#امیر_باطن ▪️ذوات مقدس اهل‌بیت علیهم السلام تنها کسانی هستند که توانستند نور اتمّ ولایت را در نفس خ
👆👆👆👆 ▪️اگر شخصی بخواهد در باطن عالم به نعم معنوی برسد باید از امام سجاد علیه السلام طلب کند، ایشان زینت بخش سجده‌کنندگان است. امام باقر علیه السلام نشردهنده‌ی معارف است و امام صادق علیه السلام سوق‌ دهنده به سوی بهشت می‌باشد. اگر می‌خواهی در عالم فعل اهل فقاهت شوی به در خانه‌ی امام صادق علیه السلام برو. امام موسی کاظم علیه السلام کسی است که شمارنده منافقین و محبین است، او قسیم النار و الجنة است. امام رضا علیه السلام کسی است که به مؤمنین رتبه می‌دهد و آنان را زینت می‌بخشد. امام جواد علیه السلام در قیامت منزلت مؤمنین را به آنها افاضه می‌کند. امام هادی علیه السلام خطیب و سخنران بهشت است. در بهشت ان شاءالله در سایه‌سار حقایق جامعه کبیره در محضر امام هادی علیه السلام خواهیم نشست. امام حسن عسكری علیه السلام نیز ما را در یک جا جمع می‌کند و هم جامع تمام این مقامات است. شفاعت مؤمنین نیز توسط حضرت حجة‌بن‌الحسن ارواحنا فداه انجام می‌شود. ▪️ظرف یوم القیامة بقیة الله الاعظم است. باید امام زمانمان را بشناسیم... ما به امامت دیگر معصومین اعتقاد داریم اما امام زمان ما، حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفدا هستند. ایشان امام الکل فی الکل است، یعنی حضرت، امام ائمه نیز هستند. اگر امروز حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام بخواهد به کسی عنایتی کند و فیضی به او برساند، باید امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پای آن را امضا کند؛ ایشان امام زمان ماست... ایشان بقیة الله است که مجمع الجمال و جمال الجمیع است. او کسی است که امام صادق علیه السلام در فراقش می‌گریست و می‌فرمود اگر درکش می‌کردم خادمش می‌شدم! او منتقم خون اباعبدالله الحسین علیه السلام است... ▪️ظرف تحقق یوم القیامة حضرت بقیة الله الاعظم است اما امام حسین علیه السلام چه نقشی در قیامت دارد؟ حسین علیه السلام در قیامت امیر است... هر چه او امر کند بقیه انجام می‌دهند. لذا فرمود اگر امروز بنا باشد هریک از ائمه علیهم السلام به کسی فیضی برسانند، این فیض از کانال امام زمان ارواحنا فداه افاضه می‌شود مگر فیضی که از ناحیه‌ی امام حسین باشد... تمام عالم امروز بر سر سفره‌ی رحمت رحمانیه و رحیمیه بقیة الله الاعظم هستند و خود امام زمان سر سفره‌ی حسین فاطمه است. هر مخلوقی رزقی دارد و رزق انسان کامل نیز اشک بر اباعبدالله الحسین علیه السلام است... اینگونه است که حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه می‌فرماید «و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً»‌. امام زمان صبح و شب بر مصائب جد غریبش خون گریه می‌کند. لذا آن عارف فرمود دیدم سفره‌ای پهن است و همه سر سفره نشسته‌اند و در رأس این سفره بقیةالله ارواحنا فداه است و این سفره، سفره‌ی نعمت اباعبدالله الحسین است. حسین علیه السلام در قیامت امیر است... لفظ و معنای امیرالمؤمنین، در این نشئه مستأثره‌ی مولا علی بن ابی طالب است. ما در عالم شهادت حق نداریم به غیر از امام علی علیه السلام احدی را امیرالمؤمنین اطلاق کنیم. چنین مولایی داریم که فرزند او در قیامت امیرالمؤمنین است؛ أَمیرِی حُسینٌ وَ نِعْمَ الأَمیرُ... اباعبدالله الحسین علیه السلام در باطن عالم امیر است. هر کسی که ایشان امر‌ کند را به بهشت می‌برند ولو آن شخص جهنمی باشد...
▪️شخصی از علامه طباطبایی (ره) پرسید: آقا! می‌شود بفرمایید از چه راه‌هایی به این مقام رسیدید؟ ▪️بسیار آرام و بی‌آلایش فرمود: راه‌های زیادی دارد اما از همه بهتر، نمازشب با اخلاص و گریه بر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) است. @mohamad_hosein_tabatabaei
☘ولادت مبارک حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر باهر النور حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبین آل الله تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم ☘🌷☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان موجودی ممتدّی به امتداد نظام هستی است مرتبت مادی آن به نام بدن ، مبدأ تكون او در تحت تدبیر متفرد به جبروت است ▪️هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يشاء ▪️و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دل خواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای به فعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود؛ چه این که بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی انسان شکار او علوم معارف و درک حقائق است ، نگاهداشت حدّ این آلت شکار و وسیله ی نیل به کمال به نعمت بود دانش پزشکی و وجود دانشمند پزشک است. ◾️طب و طبیب/ص۱۴ علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️علم با وجود غفلت سودی نمی‌رساند تا زمانی که انسان متذکّر شود. یادآوری نیز فایده‌اش دوام نخواهد داشت مگر آن‌که انسان در آن‌چه متذکّر شده دائماً فکر کند. ▪️نشانۀ فکر سودمند آن است که در تغییر حال او تأثیر داشته باشد. ◾️ (اسرار الصلوة، ص۲۲۱)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قسمتی از پرسش و پاسخ جوان ۲۲ ساله از علامه طباطبایی ▪️ : چنین تشخیص می دهدم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی می کنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می دارند. ▪️درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای ناصحیت فراوان دارند.دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. ▪️ : برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا – عز اسمه – را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. ▪️همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. @mohamad_hosein_tabatabaei