▪️پندار ما این است که ما ماندهایم و شهیدان رفتهاند. اما حقیقت آن است که زمان، ما را با خود بردهاست و شهیدان، ماندهاند.
▪️باد زمان در این شهر زمینی میوزد و خس و خاشاک را با خود میبرد.
▪️زندگی ادامه دارد و حقیقت، جز در لحظههایی کوتاه، نقاب از چهره نمیافکند. شقایقها پژمرده میشوند اما عشق و زیبایی ماندگار است.
▪️جنگ، میآمد تا بهانهای برای ظهور آدمی باشد؛ همان سان که حجابهای ظلمت و نور نیز، بهانه تجلی حقیقتند.
#شهید_آوینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️راوى میگوید: زينب، دختر علی را [در ورودی شهر کوفه] ديدم... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَسها برگشت و زنگ [مركبها] از كار افتاد.
▪️سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگها، با اشاره حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»، جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه میتواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب (عليها السّلام) به آثار «حديث قرب نوافل» كه میفرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِه» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم میتواند برسد!
▪️شروع خطبه با جمله «أَلْحَمْدُ لله...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است...
▪️وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار میدهد، و خلاصه، همه چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده میكند، خواه امور به سود وى؛ و يا بهظاهر به ضررش باشد.
▪️به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگرچه بهظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادر شود، و يا اظهار ناراحتى كند.
◾️ #آیةالله_سعادتپرور
(کتاب فروغ شهادت)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چون خداوند خواهد که بنده را به درجه اولیاء رساند درب ذکر [یاد خدا] را بر وی گشاده گرداند و چون لذت ذکر را بیابد به قرب خویش راهش دهد.
◾️ #ابوسعید_خراز
(رساله قشیریه)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جناب علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) میفرمود: مشکلترین ریاضت دینداری است.
▪️آن ریاضتهایی که مثلا میشنوید، آنها یک وقت ِمحدودی دارد... یک وقت مشخص و معینی، به یک ریاضتی تن میدهد...
▪️لکن دینداری، مشکلترین ریاضت است چون در تمام حالات باید کشیک نفست را بکشی؛ همیشه، در همه حالات، در تمام شئون زندگی، در غیاب مردم، در حضور مردم، در خانهات، در بیرون؛ در همه احوال،
▪️باید کشیک ِنفْس بکشی، مراقبِ خود بوده باشی، مواظب ِخود بوده باشی و قلبِ خودت را بپایی، زبانت را بپایی، اعضاء و جوارحت، در اختیارت بوده باشد و در تمام شئون زندگی عرض کردیم.
#علامه_حسنزاده_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مادرها، چون مدادند؛ که فداکاری و کاهش سرمایه عمرشان را نیک میبینی. اما پدرها مانند خودکارند که تا آخرین لحظه، مهر خویش را فدایت میکنند. اما ناگهان روزی بیصدا تمام میشوند.
▪️پدرها، معمولا، حرفهای نامفهومی میزنند که روزگار آنها را برای ما توضیح میدهد. پدرها، خیلی چیزها را نیز نمیگویند، که چون میروند، زندگی آنها در گوش ما فریاد میزند.
▪️پدرها و مادرها، پشتوانه روییدن مایند؛ دستهای مهر پروردگارند که ما را، تا روز پرواز از آشیان، میپرورانند.
▪️هرکجا هستند، اینسو یا آنسو، ما را مینگرند. مهر صادقانهشان را سپاس و روزشان مبارک.
#بیاد_پدرم
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بهترین روز برای ما مبعث حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله) است؛ چون اگر این مبعث نبود ما از ضالین [گمراهان] بودیم.
▪️در سورۀ جمعه خداوند میفرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْاُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبينٍ».
▪️اگر انسان مبعث و حکمت که شناخت حقیقت اشیاست، را نداشته باشد و در همۀ مخلوقات، آیات خداوند را مشاهده نکند، در ضلال مبین است.
#استاد_محمود_امامی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘ما عادت کردهایم و آنها نیز، ما به رسیدن اخبار از آنها، و آنها به مرگ عزیزان و ریختن آوار خانهها
#غزه
#پیام_مناسبتی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیت الله سید احمد نجفی اعلی الله مقامه الشریف◾️
☘حضرت رقیه سلام الله علیها معراج ساز است
ایام ولادت آن دُردانه ولایت کبرای الهی مبارک باد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در بیان عشق یعقوب به مظهر جمال الهی◾️
▪️عشق زلیخا و یعقوب به جناب یوسف عشق به حق بود با این تفاوت که زلیخا حق را مقید در صورت ظاهری یوسف کرده بود اما یعقوب شیفته و دلباختهی جمال باطنی یوسف گردیده بود.
ای بسا کس را که صورت راه زد
قصد صورت کرد و بر الله زد
#مثنوی، دفتر دوم
▪️رهزن زلیخا صورت بود اما یعقوب عنایت داشت که جان یوسفی مظهر اسم الله است و این جان حرم و حریم خداوندی است که آسمان و زمین گنجايش آن را ندارند و او فقط در قلب بندگان مؤمنش جای میگیرد. بدین سبب شیفتگی او چنان از حد گذشت و عاشق یوسف شد که فرزندانش گفتند پدر ما در گمراهی آشکار است؛ «إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» (يوسف، ۸) و همین سخن بر زبان زنان مصر جاری شد که ما زلیخا را در گمراهی آشکار میبینیم؛ «إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» (يوسف، ۳۰)
▪️مرز تفکیک عشق مجازی از عشق حقیقی باریک است. عین القضات در نفحات الانس میگوید:
▪️اى عزيز! كارى كه با غيرى منسوب بينى به جز از خداى - تعالى - آن مجازى مىدان نه حقيقى. فاعل حقيقى خدا را دان! آنجا كه گفت: «قُلْ يَتَوَفّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ» (سجده، ۱۱)، مجازى مىدان! حقيقتش آن باشد كه: «اَللّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها» (زمر، ۴۲). راه نمودن محمّد - صلّى اللّه عليه و سلّم - مجازى مىدان! و گمراه كردن ابليس مجازى مىدان! «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» (نحل، ۹۳ يا فاطر، ۸) حقيقت مىدان! گيرم كه خلق را اضلال، ابليس مىكند، ابليس را بدين صفت كه آفريد؟ مگر موسى - عليه السّلام - از بهر اين مىگفت: «إِنْ هِيَ إِلاّ فِتْنَتُكَ» (اعراف، ۱۵۵).
همه جور من از بلغاريان است
كه مادامم همى بايد كشيدن
گنه بلغاريان را نيز هم نيست
بگويم گر تو بتوانى شنيدن
خدايا اين بلا و فتنه از تست
وليكن كس نمىيارد خجيدن
همىآرند تركان را ز بلغار
ز بهر پردۀ مردم دريدن
لب و دندان آن خوبان چون ماه
بدين خوبى نبايست آفريدن
#ناصر_خسرو_قباديانی
▪️نکته لطیف میان این دو نحو عاشقی بحث اطلاق و تقیید است. یعقوب حق را در خلق میبیند اما زلیخا خلق را در خلق میبیند. یعقوب برای یافتن یوسف امر به ورود از ابواب متفرقه میکند و زلیخا ابواب را میبندد. يعقوب در فراق یوسف دارالحزن بنا میکند و خود را محبوس و از اغیار دور میکند و زلیخا یوسف را به زندان میکند. یعقوب جنونوار بوی نفس رحمانی از پیرهن یوسف میشنود؛ «إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلَا أَنْ تُفَنِّدُونِ» (يوسف، ۹۴). زلیخا جنون وار آن پیراهن را از پس میدرد.
آه از این عشق که چها با عاشق نمی کند؟!
#ح_م
#تفسیر_قرآن
#سوره_یوسف
بسمه تعالی
#امام_ربیع_الانام
☘از اصل و معدن علم خدا حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء روایت است که: «فَصلُ الرَّبیع فَإنَّهُ روح الزَّمان». و در زیارت امام عصر روحی فداه خطاب به حضرتش عرض میشود «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ».
☘انسان کامل بهار انسانهاست کما آنکه روح زمان و صاحب و امام زمان نیز اوست.
☘زمان وعاء متغیرات است و روح زمان یعنی دهر وعاء ثابتات و مجردات محض میباشد و وعاء دهر را سرمد گویند لذا سرمد باطن دهر است و دهر باطن زمان میباشد. تمامی حوادث و متغیرات، زمانی هستند و مجردات، دهری و واجب تعالی، سرمدی است.
☘جان انسان کامل وعاء مجردات و ملائكة الله و روح و حقیقت مکوّنات میباشد بلکه همه ی موجودات عالم خیال، خیال اویند و تمامی حقائق عالم عقل، عقل و صور عقلی او هستند چون خیال متصل او با خیال منفصل عالم و عقل جزئی او با عقل کل اتّحاد وجودی یافته و از عقل کل نیز روح او فراتر رفته با صادر اول یکی شده است؛ لذا صور عقلیاش صور الهیه و ارباب انواع و یا همان مُثُل افلاطونی است که مربّی و مدبّر موجودات مادّی طبیعیاند و این موجودات اصنام و اظلال آن صور عقلیه ی نوریه میباشند. این صور به موجودات مادونشان تعلق تدبیری تکمیلی دارند و مُخرج آنها از نقص به کمال میباشند. لذا حیات و قدرت و علم و اراده و... ساری در اشیاء به یمن حیات و قدرت و علم و ارادهی اوست. و در حقیقت چون او حیّ و علیم و قادر است، سایه ی حیات و علم و قدرت او در موجودات ظهور کرده است از این رو تسبیح و تقدیس و نطق تمام اشیاء در واقع تسبیح و تقدیس و نطق اوست. و صور خیالیه انسان کامل تمثّل برزخی صور الهیه و مفارقات نوریه است که مثل و صور معلقه هستند.
☘سیر امام سیر انفسی در همه ی آفاق وجودی است که بدین سیر تمام کلمات الله معقول و مشهود او میگردد و بدین ادراک و تعقل صورت هر نوعی از انواع موجودات در خیال و عقل او نقش میبندد و این صور فاعل و غایت و علّت حسن و بها و حیات موجودات میباشد. ارباب انواع صور کلیه مرسله او و مُثُل معلقه، صور خیالیهاش میباشند.
☘«سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصلت/۵۳)
☘پس بدان که جان و قلب امام حرم خدا و حصن حصین مخلوقات خداست لذا این جان و روح حقیقتی سرمدی است و «السرمدیّ ما لا اول و لاآخر». او نسیم حیات بخش بهاری است که حیات را در جمیع ممکنات ساری کرده و بدو همه از کتم عدم به عرصه ی وجود قدم میگذارند.
پس به تأویل این بود کانفاس پاک
چون بهار است و حیات برگ و تاک
☘از انسان کامل بدین جهات به تعابیری چون «أزل الأبدیات و أبدالأزلیات»، «أول الأوائل»، «مبدأ الأنوار الأزلی»، «نقطة دائرة الأزل و الأبد»، «أزل الغیب و أبد الشهادة»، «البحر المواج الأزلی و السّراج الوهّاج الأبدی»، «طیّار جو الأزل و الأبد» نام بردهاند.
☘حقیقت ولایت در عالم غیب و شهادت ازلی و ابدی است و هیچگاه مظهر این حقیقت از نشئه ی عنصری منقطع نمیگردد: «الامام اصله قائم و نسله دائم» چون ولی از اسماء الله است و اسماء الهی تعطیل بردار نیستند و تجلّی حق متعال تکرارپذیر نیست؛ «لا تکرار فی التجّلی»، لذا حقیقت ولایت در عالم ازل و تعیّن علمی و نشئهی غیبی أزل الآزال بوده و در عالم شهادت أبدالآباد و لایزال خواهد بود.
☘ روح امام هیولای اولٰی لایتناهی نظام هستی است که ظرف ظهور حق میباشد؛ ظرفی که فوق مکان و زمان بوده و نهایتی برای او نیست چون او کون جامع و مظهر اتمّ جمیع اسماء الله است و اسماء را نهایتی نیست لاجرم روح او را هم نهایتی نیست. «لا يَسَعُني اَرْضي وَ لا سَمائي وَ لكِنْ يَسَعُني قَلْبُ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ».
☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۴۱ و ۴۲☘
#ح_م
◾️زیارتنامۀ حضرت خدیجه سلام الله علیها◾️
بِسمِ ٱلله ٱلرَّحمنِ ٱلرَّحِیمِ
▪️السَّلامُ عَلَیکِ یا اُمَّ المُؤمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا زَوجَةَ سَیّـِدِالمُرسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا اُمَّ فاطِمَةَالزَّهراءِ سَیِّدَةِ نِساءِالعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا أَوَّلَ المُؤمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصرَةِ سَیِّدِالانبِیاءِ، وَ نَصَرَتهُ مَااستَطاعَت وَدافَعَت عَنهُ الاْعداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا مَن سَلَّمَ عَلَیها جَبرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَولاکِ اللهُ مِنْ فَضل، وَالسَّلامُ عَلَیکِ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
▪️سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمۀ زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخستین بانوی مؤمن، سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیاء هزینه کرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو ای آنکه بر او جبرئیل درود فرستاد و سلام خدای بزرگ را به او ابلاغ کرد، این فضل الهی گوارایت باد و سلام و رحمت و برکاتش بر تو باد
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد موفور السرور صادر اول حقیقت فاطمی، میوه قلب امیرالمؤمنین، سبط المصطفی، کریم آل الله حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک باد
☘صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن بن علی المجتبی صلوات الله علیهما
☘صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الثّانی مِن شروطِ لا إلهَ إلّا الله، رَیحانةِ مُحمَّدٍ رَسولِ اللهِ، رابِعُ الخَمسةِ العبائیَّةِ، عارفِ الأسرارِ العِمائیَّة، مَوضِعِ سِرِّ الرَّسولِ، حاوی کلیّاتِ الأصولِ، حافظِ الدّین، و عَیبَة العِلْمِ، و مَعْدَن الفضائل، و بابِ السِّلمِ، و کَهْفِ المَعارِفِ، و عَین الشّهودِ، رُوح المَراتِبِ و قَلْبِ الوُجودِ، فِهْرِسِ العلومِ اللّدُنّی، لؤلؤِ صَدَفِ أنتَ مِنّی، النّور اللّامعُ مِن شجرةِ الأیمَنِ، جامِعِ الکمالَیْنِ، أبی محمّدٍ الحسنِ، علیه الصّلوةُ و السّلامُ
@mohamad_hosein_tabatabaei