eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○آیت الله جوادی آملی○□ □وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. □مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است. □به ما گفته‌اند کم حرف بزن و وقتی هم که می‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می ‌کنی و فرشته‌ها دارند می‌نويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد. □درس اخلاق ۹۴□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - مقدمه●■ ■یکی از القاب اما
■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - قسمت پایانی●■ ■بارها به عزیزان تأکید کرده‌ام که آرزوی من این است که تک‌تک شما چنان به بحث‌های اعتقادی مسلّط شوید که بتوانید در مقابله‌ی با همه‌ی فرقه‌هایی که علیه باورهای اسلامی شبهه‌افکنی می‌کنند؛ رادمردانه بایستید و توانمند بر آنها غلبه کنید و حقّانیّت اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام را اثبات کنید. ■این همه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای عقاید وهّابیّت و سنّی‌گری را ترویج می‌کنند و علیه امامت، تشیّع و باورهای جامعه‌ی شیعی کارهای تخریبی می‌کنند؛ این همه سایت‌های اینترنتی علیه قرآن و اسلام کار می‌کنند. من و شما موظّفیم. ■این عرصه، عرصه‌ای نیست که مثل جنگ نظامی بگوییم خانم‌ها از آن معافند. خانم ها از حضور و نبرد در میدان جنگ نظامی معافند؛ مگر اینکه خودشان مورد تعدّی قرار گیرند که باید از خودشان دفاع کنند. امّا عرصه‌ی اعتقادات، زن و مرد نمی‌شناسد؛ همه‌ی ما باید در عرصه‌ی دفاع از مرزهای اعتقادات و باورهای اسلامی و شیعی، سردار نیرومندِ توانمندی شویم. ■و این را به صورت جدّی تأکید می‌کنم که عزیزان شروع کنند به کار کردنِ روی خودشان. از ما به هیچ وجه پذیرفته نیست که سرمان را در لاک فردیّت خودمان کنیم و مشغول دعا و ذکر و عبادات فردی و حالات معنوی و عرفانی خود شویم و در برابر این هجمه‌ی عظیم فرهنگی و اعتقادی، عکس العملی نشان ندهیم. ■فردای قیامت تک‌تک ما باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم. ■لذاست که تأکید می‌کنم از این بُعدِ شخصیّت علیّ بن موسی الرضا (علیه السلام) درس بیاموزیم. امام ما صاحب حجج رضویّه است. ما هم باید خود را به دانشی که قدرت احتجاج در مسیر اثبات حقّانیّت دین را به ما می‌دهد، مجهّز کنیم. باید برای رسیدن به این توانمندی، زمان بگذاریم؛ مطالعه کنیم؛ تلاش کنیم. ■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۶ مهر ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" در صحبت بزرگان "○□ گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس سنگِ دل را سُرمه کن در آسیای رنج و درد دیده را زین سُرمه بینا کن کمال این است و بس هم نشینی با خدا خواهی اگر در عرشِ رب در درونِ اهلِ دل جا کن کمال این است و بس هر دو عالم را به نامت یک معمّا کرده اند ای پسر حلِ معمّا کن کمال این است و بس دل چو سنگِ خاره شد ای پور عمران با عصا چشمه ها زین سنگِ خارا کن کمال این است و بس پندِ من بشنو، به جز با نفسِ شومِ بد سرشت با همه عالم مدارا کن کمال این است و بس ای معلم زاده از آدم اگر داری نژاد چون پدر تعلیم اسما کن کمال این است و بس کوریِ چشمِ عدو را روی در رویِ " حبیب " خاکِ ره بر فرقِ اعدا کن کمال این است و بس □○حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
#یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
□آمدم ای شاه پناهم بده□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش اول1⃣ ● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش اول2⃣ ● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندی و اما مساله پول دارى ، اگر كسى آن را هم دخيل در اين مساله بداند، و از اركان اين كار بشمارد، از جهل و بى خبرى است ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 436 پيامبر اسرائيلى سپس هر دو پاسخ را يك جا و به صورت يك دليل در آورده و مى گويد: ((و الله يوتى ملكه من يشاء))، و خلاصه آن اين است كه ملك تنها از آن خدا است و احدى را در آن نصيبى نيست ، مگر آن مقدارى كه خدا به هر كسى داده باشد، و در آن هم با اينكه تمليكش كرده باز خود او مالك است ، همچنان كه از اضافه در (ملكه ) اين معنا به خوبى استفاده مى شود، خوب وقتى داستان از اين قرار باشد پس خداى تعالى در ملكش هر جور بخواهد و اراده كند تصرف مى كند، و احدى قادر نيست بگويد چرا و به چه جهت ؟ (يعنى كسى را نمى رسد كه از علت تصرف خدا پرسش كند، براى اينكه تنها خداى تعالى سبب مطلق است ، و نيز كسى قادر نيست كه از متمم عليت و ابزار كار او بپرسد، براى اينكه خداى تعالى خودش به تنهائى سبب تام است ، او نيازى به متمم ندارد) پس ديگر جاى اين سؤال نيست كه چرا ملك و سلطنت را از دودمانى به دودمان ديگر منتقل كرد؟ و يا چرا آن را به كسى داد كه اسباب ظاهرى و ابزار آن كه همان ثروت و نفرات باشد ندارد؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●میلاد پرخیر برکت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام مبارک باد●□ #حضرت_آیت‌الله_بهجت_قدس‌سره: □حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام نعمت بزرگ و گران‌قدری است که در اختیار ایرانی‌هاست، عظمتش را خدا می‌داند. □●(در محضر بهجت، ج٢، ص٣٢٨)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد. می‌گفت: «مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او می‌شدیم. پنجره‌ را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیه‌السلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیه‌السلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد. ■گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم. گفت: خب به سلامتی! تو استعدادت(استعداد معنوی)خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی. ■[با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت خارج کرد وگفت: ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند.» بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیه‌السلام] است. میت و حی بودن در پیش‌گاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] این‌ها (اهل‌بیت) نیست، در غیر اینهاست. ■●(درس خارج فقه، کتاب صلات، ١٣٧٧/١٢/٠۴)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره کافرون□ □در آمده كه جرير، ابن ابى حاتم، و ابن انبارى در كتاب ()، از سعيد بن ميناء مولاى ابى البخترى روايت كرده اند كه گفت: بن مغيره و بن وائل و بن مطلب و بن خلف رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را ديدند و گفتند: اى محمد بيا را روى هم بريزيم، ما خداى تو را بپرستيم و تو خدايان ما را در نتيجه و كدورت بين ما بر طرف شود، همه در پرستش معبودها باشيم، و بالاخره يا معبود ما حق است و يا معبود تو، اگر معبود ما حق و تر بود سر تو بى كلاه نمانده، و از عبادت آنها برده اى، و اگر معبود تو حق و صحيح تر از معبود ما باشد سر ما نمانده، از پرستش او بهره مند شده ايم. در پاسخ اين پيشنهاد خداى تعالى اين کافرون را نازل كرد كه بگو: هان اى كفار! من نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد، تا آخر سوره. □: مرحوم شيخ در به سند خود از از عده اى از اصحاب قريب به اين معنا را روايت كرده(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره کافرون□ #تفسیرالمیزان □در #الدرالمنثور آمده كه #ابن جرير، ابن ابى حاتم، و ابن انب
□بحث روایتی سوره کافرون□ □و در تفسير از پدرش از ابى عمير روايت كرده كه گفت: از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤال كرد، كه مگر يك سخنگوى اينطور حرف مى زند كه در يك سطر مطلبى را بگويد و تكرار كند؟ ابى جعفر احول جوابى از اين اشكال نداشت. به طرف روان شد، و در مدينه از امام (عليه السلام) پرسيد حضرت فرمود: نزول اين سوره و مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) كرده بود، بيا تا بر سر پرستش خدايان اى كنيم، تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان سخن آنان را يعنى را بكار برد، آنها گفته بودند يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: (لا اعبد ما تعبدون) آنها گفته بودند و يك سال ما خدای تو را. در پاسخشان فرمود: (و لا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لى دين ) □ احول وقتى اين پاسخ را شنيد نزد شاكر رفت، و جواب را بدو گفت. ابوشاكر گفت: اين جواب مال تو نيست اين را از بدينجا حمل كرده، (يعنى تو نزد بن محمد رفته اى و را از او گرفته اى). : تكرار در كلام قريش اين است كه بيا تا به يك سال تو خدايان ما را و يك سال ما خداى تو را بپرستيم.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○از شما خواهش می کنم همه ی عزیزان با زبان پند و نصیحت ، لین و نرم ،تن به گناه ندهید در جلسات خلاف حاضر نشوید ،در عروسی هایی که خلاف می شود حاضر نشوید. □○زنها در عروسی جدا باشند خوشحالی و شادی هم باشد، جداگانه خیلی خوب است، اما آنچه را که شرع مقدس اجازه نمی دهد انجام ندهیم . سروران من دین خدا معیارتان باشد با خدا بازی نکنید دین خدا ناموس خداست حریم ناموس خدا حفظ بشود هر کجا این حریم شکسته شده تبعات دارد. □○ان شاء الله شادی کنید ، عروسی بفرمایید ،برای فرزندانتان عروسی بگیرید اما حدود شرعی مراعات شود بین خانم ها کفی هم بزنند،خوشحال باشند ، اما پیش مرد نه، مردها پیش زنها نروند ،زنها نروند پیش مردها برقصند، حالا اگر احیاناً اگر چیزی باشد مرد ها با مردها ، زنها با زنها ،شادی داشته باشید ،کمال داشته باشید ، □○انسان الهی باشید ، لا یمسه الا المطهرون ، خودتان را تطهیر کنید ، ابد در پیش دارید ،می خواهید با صورت انسانی در ماوراء طبیعت محشور بشوید □○ما از شما انتظار داریم، از خانواده شهید انتظار داریم ، از فرزندان شهید ، برادران شهید ، جانباز ،سپاه ، بسیج ، پاسدار ، مداح ،روحانی ، از هم انتظار داریم من و شما دین خدا را حفظ نکنیم که می خواهد حفظ کند ؟ □○استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○"حضرت رضا سلام الله عليه می‌فرمایند○□ □لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتّیٰٰ تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصالٍ□ □○عقل انسان مسلمان به مرحله‌ی کمال نمی‌رسد، مگر اینکه ده خصلت و خصوصیت در او وجود داشته باشد. آن ده خصوصیت که در انسان مسلمان نشاندهنده‌ی کمال است؛ چیست؟ ۱- الْخَيْرُ مِنْهُ مَاْمُولٌ انسانی است که همه امید به خیررسانی او دارند؛ او را فرد خیّری می‌دانند و به چشم خیر به او نگاه می‌کنند. این اوّلین خصوصیت، که انسان به‌گونه‌ای باشد که مردم به او امید خیر ببندند؛ اگر مشکلی دارند، امید داشته باشند که او کمکشان کند و اگر نیازی دارند، امید داشته باشند که او نیاز آنها را برطرف کند. □○با اینها خودمان را محک بزنیم؛ در خلوت دل خودمان ببینیم به‌راستی این‌گونه هستیم یا نه؟ وآن‌وقت ببینیم با محکی که علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا سلام الله عليه دستمان دادند، آیا می‌توانیم خودمان را انسانی کامل‌العقل و دارای کمال عقلانی بدانیم یا خیر؟" □○استاد مهدی طيب _ جلسه ١٢ دی ٩٢ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●ظاهراً میرزا حبیب‌‌الله خراسانی که عالم و مجتهد بود و دیوان شعری هم از او باقی است، در حرم امام رضا علیه السّلام رو به ضریح نماز خواند. پس از نماز کسی به او گفت: آقا قبله این طرف نبود، اشتباه نماز خواندید. میرزا حبیب پاسخ داد همهی نمازهای یقینی که خواندهام، فدای این اشتباه. □●هر وقت از خدا راضی شدی، حضرت رضا علیه السّلام را زیارت کردهای و اگر امام رضا علیه السّلام را زیارت کنی، از خدا راضی میشوی. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□میلاد علیّ بن موسی الرّضا (علیه السلام) را به محضر فرزند برومند آن حضرت، حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا‌لتراب‌ مقدمه‌الفداء و همه‌ی دلدادگان و سرسپردگان آستان رضوی تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش دوم1⃣ ● افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال باريتعالى محكوم و مقهور مصالح نيست و ((ايتاء)) و افاضه الهيه هر چند كه گفتيم به هر جور كه او بخواهد و به هر كس كه اراده كند صورت مى گيرد، الا اينكه در عين حال بطور بيهوده وگزاف و بدون حكمت و رعايت مصالح صورت نمى گيرد، چون مقصود ما از اينكه مى گوئيم خداى تعالى هر چه بخواهد مى كند و ملك را به هر كس كه بخواهد مى دهد و از اين قبيل مطالب اين نيست كه خدا در كارهايش جانب مصلحت را رعايت نمى كند، و يا خدا كارى را كه مى كند نظير تيرى است كه به تاريكى بيندازد، اگر تصادفا مطابق مصلحت صورت بگيرد كه گرفته ، و اگر نگيرد جزافى مى شود و محذورى هم پيش نمى آيد براى اينكه ملك ، ملك او است ، هر چه بخواهد مى كند، نه منظور ما اين نيست زيرا كه اين را ادله دينى و براهين عقلى باطل مى كند (وقتى جزاف از خدا صحيح باشد، ديگر عقل ما را ملزم به انجام تكاليف دينى او نمى كند، زيرا در يك يك احكام احتمال جزاف مى دهد) و اين معنا را هم ظواهر دينى باطل مى داند و هم براهين عقلى . بلكه مقصود ما اين است كه خداى سبحان از آنجا كه هر خلق و امرى به او بازگشت دارد قهرا مصالح و جهات خير هم ، مانند ساير موجودات مخلوق او هستند پس اگر مى گوئيم خدا هر كارى را طبق مصلحت انجام مى دهد معنايش اين نيست كه در كارهاى خود مقهور مصلحت و محكوم به حكم آن است ، بر خلاف ما كه در كارهايمان محكوم به آنيم ، پس وقتى خداى سبحان كارى مى كند يا خلقى مى آفريند (و جز خوب و جميل نمى كند) قهرا فعل او داراى مصلحت است ، و صلاح بندگانش در آن رعايت شده ، و در عين حال محكوم و مقهور مصلحت هم نيست . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 437 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■برگی از سالنامه ی آیت الله بهجت رصوان الله @mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره در □ □به نام اللّه كه به نيك و بد بخشنده، و به نيكان مهربان است□ محققا ما به تو خير كثير (فاطمه عليها السلام) داديم(۱) پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن(۲) و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei