■ #علامه_طباطبایی (ره)، نادره روزگار ماست که شاهکاری چون المیزان را آفرید که اهل تدقیق در تحقیق، تا قرنهای متمادی میتوانند از سفره رنگین آن، لقمه معرفت برگیرند.
■ #المیزان،درةالتاجِ تفاسیر قرآن در جهان اسلام است ولی حجاب معاصرت مانع شده از درک عظمت آن، لذا قرنها باید تا قدر و قیمتش، معلوم شود.
■مرحوم علامه در این اثر، به بیش از ۱۸۰ منبع علمی اعم از تفاسیر، مجامع روایی و حتی کتابهای دیگر ادیان آسمانی چون فصول تورات و الخ، مراجعه کردند که برخی از این منابع، مشتمل بر چندین مجلد قطور است.
المیزان بسان موسوعه و دایرةالمعارفی است که گستره انبوهی از اصطلاحات علمی و موضوعات فرعی را دربرگرفته است. به همین دلیل، کتابهایی چون "مفتاح المیزان" به رشته تحریر درآمده و فهارس عناوین و اصطلاحات و مباحث گوناگون را از پهنه دریای المیزان، استخراج نموده تا خوانندگان بتوانند با سهولت بیشتر، ماهی مقصود را از این بحر مواج، صید کند. با این همه، بسا هست که دیدگاه نهایی مولف در لابلای نقل و نقد سخنان دیگران، پنهان میماند.
در اینگونه موارد، چه باید کرد؟
■ #استاد_جوادی_آملی در این باره سخنی دارند نکتهآموز ■
■«همانطوری كه قرآن مخزن همه علوم است تفسیر استاد علامه نیز مخزن آراء و افكار علومی است كه این حكیم الهی از آن بهرهمند شده و به دیگران رسانده است و لذا عده زیادی از میوه های این شجره طوبی میگیرند منتهی باید این شاخه را تكان داد تا رطب علم و معرفت از آن فرو بریزد، كتابهای علامه را هم باید ورق زد و با نوشته های ایشان باید مأنوس شد و اگر تكانی به شاخه شجره طوبای تفسیر، حدیث و علوم عقلی ایشان داده شود نكته های تازه و ناب بدست میآید.»
☑️ #پیشنهاد:
اگر می خواهید کام جانتان را از زلال وحی، شکربار کنید، رطبهای تازه نخل المیزان را در پستهای دنبالهدار المیزان از دست ندهید!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبهی عبادی شب نیمهی شعبان○□
□○روز چهاردهم ماه شعبان، هنگامی که شب فرا میرسد، سالک الی الله و مؤمن اهل مراقبه به شب عظیمی وارد میشود. #شب_نیمه_شعبان، شب عظیمی است که پهلو به پهلوی #لیالی_قدر میزند و بنابه روایات بسیار متعدّد و متوافری که داریم، شبی است که بخشی از مقدّرات انسان در سال رقم میخورد و تقدیر میشود.
□○شب عبادت، احیا و مناجات با خداست. شب معاشقه با محبوب ازلی، دعای کمیل و صلوات شعبانیه است. شب دعاهای بسیار لطیف و عمیقی است که از پیامبرصلی الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام برای این شب روایت شده است. شب سجده های خالصانه و فوق العاده ای است که از پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله روایت شده است.
□○خوشا بر احوال کسانی که توفیق شب زنده داری و احیا در #شب_نیمه_شعبان نصیبشان میشود. امیدواریم خدا این توفیق را نصیب ما هم بفرماید و بتوانیم از فیوضات فوق العاده این شب بهره ببریم.
□○شب نیمه شعبان جدای از اینکه شب #میلاد_بقیّةالله_الأعظم _ارواحنافداه است، دارای منزلت بالایی است. مثل شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که جدای از اینکه شهادت حضرت امیر عليه السلام است، به عنوان لیلةُ القدر قدر و منزلت و جایگاه ویژه ای دارد.
#استاد_مهدی_طيب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل #دولابی●■
■نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانهنشین نشدهای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است.
■آیا خوب است آدم اینقدر بیرگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ میکنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل.
■البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانهات نشستی و چشم و گوش به در ماندی. از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه پهلویش نشستهاند و همهی ملائکه نگاهش میکنند. کسی که میتواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همهی وجودش را پر کرده است که میتواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد.
■او میبیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همهی وجودش را گرفته است. از اینجا میفهمد که آقا تشریف آوردهاند.
■● #مصباح_الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●■
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شهید_مطهری:
□انتظار فرج انسان را به صورت سربازی در می آورد که مطمئن است فرضا خودش از میان برود، ایده اش و هدفش قطعا در آینده پیروز است.
□○یادداشت های استاد مطهری، ج ۹، ص ۳۹۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شهید_مطهری: □انتظار فرج انسان را به صورت سربازی در می آورد که مطمئن است فرضا خودش از میان برود، ای
روز معلم بر شما معلمان فهیم همراه کیش مهری مبارک
عزتتان را آرزومندیم✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش چهارم2⃣ وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاح حَتى يَبْلُغَ الْكِتَ
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم
بخش چهارم3⃣
وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاح حَتى يَبْلُغَ الْكِتَب أَجَلَهُ
● معناى (عزم ) و وجه اينكه در آيه شريفه عقده نكاح به عزم وابسته شده است
لا جُنَاحَ عَلَيْكمْ إِن طلَّقْتُمُ النِّساءَ مَا لَمْ تَمَسوهُنَّ أَوْ تَفْرِضوا لَهُنَّ فَرِيضةً
كلمه مس كه در لغت به معناى تماس گرفتن دو چيز با يكديگر است و در اينجا كنايه است از عمل زناشوئى ، و منظور از فرض كردن فريضه اى براى زنان ، معين كردن مهريه است . و معناى آيه اين است كه انجام نگرفتن عمل زناشوئى و همچنين معين نكردن مهريه مانع از صحت طلاق نيست .
وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلى المُْوسِع قَدَرُهُ وَ عَلى الْمُقْترِ قَدَرُهُ مَتَعَا بِالْمَعْرُوفِ
كلمه ((تمتيع )) كه مصدر فعل امر ((متعوا)) است به معناى آن است كه به كسى چيزى دهى كه از آن بهره مند گردد، و كلمه متاع و نيز متعه عبارت از همان
چيز است ، و در آيه مورد بحث كلمه متاعا مفعول مطلق براى متعوهن است ، هر چند كه جمله ((على الموسع قدره و على المقتر قدره ))، بين اين مفعول و فعلش فاصله شده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#بحث_روايتى
(در ذيل آيات گذشته )
● رواياتى به نقل از ابن عباس در خصوص آيه (و عسى ان تكوهوا شيئا) و بيان مفاد روايت
#المیزان| در الدر المنثور است كه ابن جرير از ابن عباس روايت كرده كه گفت من پشت سر رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) سوار شده بودم ، فرمود: اى ابن عباس از خدا به آنچه برايت مقدر كرده راضى باش هر چند كه مخالف خواسته و آرزويت باشد، براى اينكه مقدرات تو از پيش در كتاب خدا ثبت شده ،
عرضه داشتم : يا رسول الله اين در كجاى قرآن است ، با اينكه من قرآن را خوانده ام (چنين چيزى بياد ندارم ؟) فرمود: آيه : ((و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم ، و عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم ، و الله يعلم و انتم لا تعلمون )).
#المیزان_جلد2_ص284
@mohamad_hosein_tabatabaei
#هجرت۱
□●به هر حال علامه طباطبایی بعد از مدتی اقامت در تبریز تصمیم می گیرد تا به قم عزیمت نماید و بالاخره این تصمیم خود را در سال ۱۳۲۵هـ.ش عملی می کند. فرزند علامه طباطبایی در این مورد می گوید:
□●« همزمان با آغاز سال ۱۳۲۵هـ.ش وارد شهر قم شدیم... در ابتدا به منزل یکی از بستگان که ساکن قم و مشغول تحصیل علوم دینی بود وارد شدیم، ولی به زودی در کوچه یخچال قاضی در منزل یکی از روحانیان که هنوز هم در قید حیات است اتاق دو قسمتی، که با نصب پرده قابل تفکیک بود اجاره کردیم، این دو اتاق قریب بیست متر مربع بود. طبقه زیر این اطاقها انبار آب شرب منزل بود که، در صورت لزوم بایستی از درب آن به داخل خم شده و ظرف آب شرب را پر کنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#هجرت۱ □●به هر حال علامه طباطبایی بعد از مدتی اقامت در تبریز تصمیم می گیرد تا به قم عزیمت نماید و
#هجرت۲
□●چون خانه فاقد آشپزخانه بود پخت و پز هم در داخل اطاق انجام می گرفت - در حالی که مادر ما به دو مطبخ (آشپزخانه) ۲۴ متر مربعی و ۳۵ متر مربعی عادت کرده بود که در میهمانیهای بزرگ از آنها به راحتی استفاده می کرد ـ پدر ما در شهر قم چند آشنای انگشت شمار داشت که یکی از آنها مرحوم آیت الله حجت بود. اولین رفت و آمد مرحوم علامه به منزل آقای حجت بود و کم کم با اطرافیان ایشان دوستی برقرار و رفت و آمد آغاز شد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#هجرت۲ □●چون خانه فاقد آشپزخانه بود پخت و پز هم در داخل اطاق انجام می گرفت - در حالی که مادر ما به
#هجرت۳
□●لازم به ذکر است که علامه طباطبایی در ابتدای ورودشان به قم به قاضی معروف بودند، چون از سلسه سادات طباطبایی هم بودند، خود ایشان ترجیح دادند، که به طباطبایی معروف شوند.
□●ایشان عمامه ای بسیار کوچک از کرباس آبی رنگ و دگمه های باز قبا و بدون جوراب با لباس کمتر از معمول، در کوچه های قم تردد داشت و در ضمن خانه بسیار محقر و ساده ای داشت. »
@mohamad_hosein_tabatabaei