﷽
📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️
📌راجع به امام(ره) یک قضیّهای نقل کنم که در تلویزیون هم پخش شد، ممکن است شما هم یادتان باشد. موقع بررسی حکم قصاص یک عدّه شعار دادند که این تحجّر است، ارتجاع است و امثال آن. ولی آن مرد الهی گفت اگر همۀ شما یک طرف بایستید و من تنها باشم، من خودم در مقابل همۀ شما می ایستم، یعنی همان کسی که گفت معیار رأی مردم است، اینجا می گوید حکم الله به شما واگذار نشده است. خداوند کی حرام را واگذار به مردم کرده است؟ امام(ره) فرمود آنجایی که خدا واگذار کرده، نظر توست امّا آنجایی که واگذار نکرده نظر تو نیست.
اینجا تذکّری را به دوستان عرض کنم: سه سال قبل در همین ایّام محرّم بود که مطلبی را طبق وظیفۀ شرعی ام گفتم. گفتم احساسم این است که یک جریان و حرکتی از ناحیۀ دشمنان اسلام در جامعۀ ما شروع شده است، به خصوص نسبت به نسل جوان و به خصوص در مراکز آموزشی و گفتم که وظیفۀ شرعی ام می دانم که به شما بگویم و همان جا فریاد زدم و یک سنخ مسائلی را گفتم که نمی خواهم تکرار کنم.
همان وقت گفتم که از طریق دنیا وارد شده اند، امّا بدانید که نه تنها «دنیا» به شما نخواهند داد، بلکه «دینِ» شما را هم می خواهند از بین ببرند.
اگر ضربه نزدند نتوانستند. امّا راجع به دین، می خواهم باز هم بگویم که تکلیف شرعی ام می دانم و خدا را شاهد می گیرم که فقط برای رضای خدا می گویم که این جریان و این حرکت که از ناحیۀ دشمنان اسلام به سمت جامعۀ ما آمده است، تأییدش به هر شکل که باشد، چه لفظاً، چه کتباً و چه عملاً، مُسلّماً حرام است و در حکم محاربه با امام زمان(عج) است. من به «شخص» هم کاری ندارم. مراد من این حرکت و این جریان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
18.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 ناکامی دشمن از دستیابی به اهداف شومش در باره جوانان❗️
📌این را هم بگویم که مؤمن، کَیّس و فطن است؛ فریب یک سنخ عقب نشینی مقطعی و تاکتیکی دشمن را برای اینکه در دراز مدت به اهداف شومشان برسند را نخورید؛ زرنگ باشید! البتّه از چیزی هم خوشحالم و آن، اینکه این ها نتوانستند به اهدافشان برسند. به خدا قسم نتوانستند. این ها فکر می کردند که طبقۀ جوان ما و به خصوص مراکز آموزشی ما را زودتر می توانند فریب دهند؛ چون جوان ها صافی ضمیر هستند و اهل فریب نیستند. این ها گفتند سَرِ جوان ها را زودتر می شود کلاه گذاشت؛ برای همین از این راه وارد شدند. ولی اعتقاد من این است که نتوانستند، گرچه می خواهند به ما تحمیل کنند و بباورانند که توانسته اند، ولی نتوانستند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 ناکامی دشمن از دستیابی به اهداف شومش در باره جوانان❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تعاون و حمایت غلط در زمان جاهلیّت و همچنین به صورت نوین در امروز ❗️
📌امّا آنچه در اینجا مورد نظر آیۀ تعاون بوده و در آیه مهمّ است، این است که اصلِ همکاری به صورت مطلق نیست. مشارکتِ مطلق، همکاریِ مطلق و حمایتِ مطلق مورد تأیید اسلام نیست. این آیه می خواهد روش جاهلیّت را بکوبد؛ چون در جاهلیّت برای تعاون و همکاری و حمایت محورهایی درست کرده بودند؛ مثلاً عشیره و نژاد. قرآن می گوید: تعاون بر محور نسب و نژاد نیست. در جاهلیّت یک قبیله با قبیلۀ دیگر متّحد می شد و افراد قبیله کاری نداشتند که حق با این ها است یا با آن ها. قرآن این شیوه را می کوبد. قرآن حمایتِ به طور مطلق یا حمایت بر محورهای پوچ و جاهلانه است را می کوبد. یک نمونه اش هم این است که بچّه ام خلاف کرده است؛ ولی چون بچّۀ خودم است از او حمایت می کنم. یا مثلاً فلانی چون رفیقم است، با اینکه مرتکب خلاف شده، مطلقاً از او حمایت می کنم. این شیوه اشتباه و مورد نهی است.همین طور بروید در مسائل سیاسی؛ مثلاً هم حزبی هستند یا قراردادهای دفاعی و منطقه ای با هم می بندند؛ چون الآن هم بشر در کمال جاهلیّت است، همان کاری که در جاهلیّت می کردند، به طور کاملش الآن هم هست. آن موقع عشیره و نژاد بود، حالا بدتر از آن است. این حکومت با آن حکومت در می افتد؛ چرا؟ می گوید: چون با او قرارداد دفاعی دارم، از او حمایت می کنم! آیا این جاهلیت نیست؟ چه جاهلیتی از این بالاتر؟ الآن این شیوه های جاهلانه در سطح دنیا مطرح است و ظاهراً خیلی هم پسندیده است. این یک جاهلیّت کبری است؛ آن موقع جاهلیّت صُغری بود و این جاهلیّت کبری است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 تعاون و حمایت غلط در زمان جاهلیّت و همچنین به صورت نوین در امروز ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دو رکنی که برای اصلاح جامعه لازم است❗️
📌در آیۀ شریفه هر دو عملِ زشت را مطرح کرده است؛ چه سیّئه ای که در آن تعدّی به غیر نباشد و چه عملِ سیّئه ای که متعدّی به غیر هم باشد. یک وقت نعوذ بالله شخصی نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد که این در محیط تشریعی، «سیّئه» است، در حالی که متعدّی به غیر نیست. امّا یک وقت مالِ مردم را می خورد که این کار، هم زشت و اثم است و هم متعدّی به غیر است. آیۀ شریفه هر دو را می گوید. (وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ)؛ حمایت و کمک نکن نسبت به عملِ ناروا و زشت، چه مربوط به خودش باشد و چه تجاوز به غیر هم باشد.
پس آیۀ (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ)؛ می گوید اگر به خواهید جامعه را اصلاح کنید این دو رکن لازم است:یکی تعاون، حمایت و همکاری در برّ و تقوا است و از آن طرف، عدم حمایت و کمک و مساعدت و شرکت در اثم و عدوان است. این است که موجب صلاح جامعه است و اگر این نباشد، آنجا است که روابط اجتماعی روابط فاسدی خواهد بود و این اجتماع سالم نخواهد بود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 دو رکنی که برای اصلاح جامعه لازم است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 معنای اثم و عدوان و تهیّه وسایل برای تحقّق آن ها❗️
📌عرض کردم که «اثم» از نظر لغت، همان اسائه و عمل ناروا است و از نظر شرع، گناه و معصیت است. «عدوان» هم عبارت است از تجاوز و ستم؛ یعنی اسائه ای است که تجاوز به دیگران هم باشد؛ لذا مفهوم اثم، عدوان را هم در بر می گیرد. امّا چون در اینجا کنار هم آمده اند هر کدام معنای جداگانه پیدا می کند؛ یعنی مراد از اثم در اینجا عمل زشتی است که انسان انجام می دهد و تجاوز به غیر نمی کند؛ ولی عدوان عبارت از عمل زشتی است که تجاوز به غیر هم می کند.
پس رکن دوّم تعاون برای سالم سازی جامعه این است که تو هیچ گاه دیگری را کمک و مساعدت بر معصیت و عمل ناروا نکن! چه بخواهد عمل زشتی انجام دهد که تجاوز به غیر نیست و چه آنجا که می خواهد عمل زشتی انجام دهد که تجاوز به غیر هم هست. یک مثال ساده بزنم؛ مثلاً شخصی می خواهد شُرب خَمر کند و به کسی هم کاری ندارد. تو اسبابش را برای او فراهم نکن! این مثال برای اثم بود. مثال ساده برای عدوان هم مثل آنجا که شخصی می خواهد دزدی کند؛ تو نردبان برای او تهیّه نکن!
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 معنای اثم و عدوان و تهیّه وسایل برای تحقّق آن ها❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کمک به هر کس که ظلم میکند حرام و گناه کبیره است❗️
📌در باب عدم تعاون به عدوان در فقه، عنوانی داریم که در مجالس و منابر هم زیاد شنیده اید و آن بحث «معونۀ ظالمین» است. «عدوان»، یعنی ظلم؛ خیلی روشن است. ظلم هم که می گوییم، از نظر تداعی به ذهن، ابتدا ظلم به غیر و تجاوز به حقوق غیر، متبادر می شود. بله، ظلم به نفس هم داریم؛ نه اینکه نداریم. «الظّلم ثلاثه...» امّا حالا نمی خواهم بحث های اخلاقی را مطرح کنم؛ بلکه می خواهم بروم در جنبه های فقهی اش.
آیۀ شریفه در اینجا می فرماید: «کمک نکن به عدوان!»؛ یعنی به «ظلم» کمک نکن! این همان بحثی است که در فقه ما مطرح است و فُقها تحت عنوان «معونۀ ظالمین» بحث می کنند؛ معونۀ ظالمین به همین معنا است که انسان به ظالم کمک کند. تا می گویند ظالم، «امیر لشکر» یا «حاکم جبّار» به ذهنتان نیاید؛ هرکسی به حقّ غیر تجاوز کند، «ظالم» است. فُقهای عامّه و خاصّه می گویند: معونۀ ظالمین بدون تردید حرام است و حتّی از معاصی کبیره است؛ قابل انکار هم نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 کمک به هر کس که ظلم میکند حرام و گناه کبیره است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ:
«مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ»
ترجمه: هرکی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد. هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد. هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد.
شرح: روایت از امام باقر صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هرکس راستگویی پیشه کند، عمل او پاکیزه می شود. این را خوب دقّت کنید، چه رابطه ای است. آدم های راستگو، این ها خلاف کاریشان خیلی کم است. این هایی که خلاف کاری می کنند، دورغگویند. خیلی همچنین ساده اش کردم. آن کس که راستگویی پیشه کند، مقیّد باشد، راست حرف بزند، این عملش پاکیزه می شود. ببینید چه رابطه ای بین گفتار و کردار حضرت برقرار می کند؛ این خیلی مسئله دقیقی هم هست؛ یعنی اگر انسان، مقید بشود گفتارش راست باشد، عملش هم به تبع آن درست می شود. می فهمید چه می خواهم بگویم؟ «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ»؛ عملش پاکیزه می شود.
«وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ اگر کسی از نظر درون، همیشه نیّتش این باشد که عمل نیک و خیر انجام بدهد؛ عمل خارجی را نمی گوید حضرت! این تو دلت هست. آدم این جوری است. یک آدمی است، دلش می خواهد همیشه چیه؟ کار خوب انجام بدهد. همین تو دلی ات،ها! خوب دقّت کن! عمل تو دلی ات، می فهمی؟ «زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ روزیت زیاد می شود. توجّه کردی؟! انسان اگر از نظر درونش، این طور خودش را تربیت کند که دلش بخواهد همیشه کار خوب و خیر انجام بدهد، نیک، این موجب می شود که روزی اش زیاد بشود. اثر وضعی اش است.
سوم: «وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ»؛ کسی که به خویشاوندانش نیکی می کند؛ آن جا درونی بود، این بیرونی است. نگاه کنید. نیکی به آن نیّت خیر بود؛ اما این عمل خیر است. خوب دقّت کن. که بریزد بیرون، آن جا نیّت خیر همیشه دارد، این موجب می شود، روزی اش زیاد بشود. حالا روزی ات زیاد شد، خب بده دیگر. به کی؟ خویشاوندان. «وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ»؛ کسی که به خویشاوندانش نیکی بکند، خیر به آن ها برساند؛ یعنی عملاً، «زِيدَ فِي عُمُرِهِ»؛ طول عمر پیدا می کند. البتّه شما در صله رحم شنیده بودید این را، به این که صله رحم، طول عمر می آورد. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ خواستم تطبییق بدهم با آن روایات.
1- بحارالأنوار ،جلد 75 ، صفحه 175
مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
19.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ:
«مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ»
ترجمه: هرکی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد. هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد. هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 عقوبت ظالم و کمک کنندۀ بهظالم ❗️
📌در این زمینه روایات متعدّدی داریم که تعبیرات مختلفی در آن ها هست. روایت معروفی از پیغمبر اکرم(ص) است که حضرت فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِذَا كَانَ یَوْمُ الْقِیَامَة نَادَى مُنَادٍ أَیْنَ الظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ الظَّلَمَة وَ أَشْبَاهُ الظَّلَمَة حَتَّى مَنْ بَرَى لَهُمْ قَلَماً وَ لَاقَ لَهُمْ دَوَاةً قَالَ فَیَجْتَمِعُونَ فِی تَابُوتٍ مِنْ حَدِیدٍ ثُمَّ یُرْمَى بِهِمْ فِی جَهَنَّمَ»1️⃣؛ روز قیامت که می شود، آن هایی که مستقیماً وارد شدند به حقوق دیگران، تجاوز کردند و کسانی که به این ها کمک کردند، این ها را در تابوتی از آهن جمع می کنند و بعد همه را با هم در جهنّم می اندازند. از این روایت می فهمیم که این دو در اسلام از نظر حُکمی مشترک هستند؛ چون عقوبتشان عقوبتِ مشترک است؛ لذا فُقها می گویند هم ظلم و هم معونۀ ظالمین هر دو معصیت کبیره است.
1️⃣وسائل الشیعه، ج 17، ص 182
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 عقوبت ظالم و کمک کنندۀ بهظالم ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کمک کننده بهظالم و کسی که راضی باشد به ظلم، عقوبتشان یکی است❗️
📌امام صادق(ع) از پدران بزرگوارشان نقل می کنند: «كَانَ عَلِیٌّ(ع) یَقُولُ: الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الْمُعِینُ عَلَیْهِ وَ الرَّاضِی بِهِ شُرَكَاءُ ثَلَاثَةُ»1️⃣؛ آن کسی که مرتکب تجاوز می شود و کسی که کمکش می کند و آن کسی که راضی است به این، هر سه با هم شریک اند. این ها در چه چیزی شرکت دارند؟ در اینجا باید شرکت از نظر عقوبتی مورد نظر حضرت باشد. شرکت در فعل که نیست؛ چون فعل ها از یکدیگر جدا است. فعلِ یکی اصلِ جرم است، یکی کمک کرده است و فعلِ دیگری که راضی به جرم شده درونی است. پس این روایت نمی خواهد شرکت در فعل را بفرماید؛ بلکه می خواهد بفرماید این ها از نظر کیفری با هم مشترک اند؛ بنابراین (وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) راجع به عدوانش مسلّماً نهی تحریمی است؛ یعنی حرام است که انسان مساعدت کند و کمک کند به کسی که دارد اسائه ای می کند و سیئه ای مرتکب می شود که تجاوز به حقّ مشروع غیر است.
1️⃣بحارالأنوار، ج 72، ص 312
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 کمک کننده بهظالم و کسی که راضی باشد به ظلم، عقوبتشان یکی است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حمایت از ظالم حرام است❗️
📌امّا صورت سوّم در باب عدوان، از این هم بالاتر است و این است که اگر کسی مرتکب عدوان یا ظلمی شد و بعد شما بخواهید او را حمایت کنید، این هم حرام است. یک وقت شرکت در ظلم است که همان صورت اوّل بود؛ مثل آنجایی که دو نفری با هم بروید دزدی کنید. یک وقت کمک به ظالم است؛ یعنی هنوز ظلم را انجام نداده و تو مقدّماتش را داری تهیّه می کنی؛ مثل آنجایی که نردبان می دهی که او برود دزدی؛ که این صورت دوّم بود. امّا یک وقت جرم انجام شده و ظلم انجام شده است و تو می خواهی او را حمایت کنی که این، صورت سوّم است.
یک مثال ساده بزنم: طرف، وکیل دادگستری است و پرونده می آید جلویش و او هم می داند که این موکّلش خلاف و تجاوز کرده است؛ امّا با این حال قبول می کند که از او دفاع کند. پول هم می گیرد و از او دفاع و حمایت می کند. پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: «مَنْ تَوَلَّى خُصُومَةَ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَهُ عَلَیْهَا»؛ کسی که وکالت ظالمی را قبول کرده تا به نفعش اقدام کند، «نَزَلَ بِهِ مَلَكُ الْمَوْتِ بِالْبُشْرَى بِلَعْنِهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیر»1️⃣. این تعبیر «مَنْ تَوَلَّی» را در روایات متعدّدی هم داریم؛ حالا اینجا یک مثالی زدم که متداول بود.
1️⃣ وسائل الشیعه، ج 17، ص 312
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حمایت از ظالم حرام است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 جاهلیت مدرن و حمایت از ظلم❗️
📌این مسئلۀ حمایت کردن از ظلمی که واقع شده، مربوط به همه جا است. مثلاً کسی بچّه اش بد کرده و به حقوق دیگران تجاوز کرده است و چون بچّۀ خودش است از او حمایت می کند؛ یا مثلاً رفیقش است که باز هم همین است. گفتم که علاقه ها و پیوندها در روابط اجتماعی مختلف است. پیوند خویشاوندی داریم؛ پیوند دوستی و رفاقتی داریم؛ پیوند محبّتی داریم؛ پیوند شغلی داریم؛ پیوندهای منطقه ای داریم؛ پیوندهای سیاسی و بین المللی داریم و... بعد می آیند به خاطر این پیوندها از یکدیگر حمایت می کنند.ظلم هم واقع شده است، امّا باز هم حمایت می کنند. سؤال می کنیم چرا حمایت می کنید؟ می گویند: چون قرارداد داریم! چه جاهلیتی بالاتر از این؟ بعد هم می گویند تمام دنیا این طور عمل می کنند؛ خِرَد جمعی این طور می گوید.بعداً در مورد «خِرد جمعی» هم بحث می کنیم. ما قرارداد داشتیم با این ها! گروه یا ملّتی تجاوز کرده به گروه یا ملّتی دیگر، دولتی به دولت دیگری تجاوز کرده؛ با این حال می آیند و از متجاوز حمایت می کنند. چرا؟ چون قرارداد حمایتی داریم! اگر بخواهی جامعه اصلاح شود و روابط مجتمع سالم شود، این دو رُکن باید اجرا شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 جاهلیت مدرن و حمایت از ظلم❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 لزوم اجرای همزمان دو رکن تعاون برای اصلاح جامعه❗️
📌اگر بخواهی جامعه اصلاح شود و روابط مجتمع سالم شود، این دو رُکن باید اجرا شود. (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ)؛ یکی اش هم به تنهایی کافی نیست. حالا من یک مثال بزنم؛ ممکن است کسی هم مسجد بسازد و هم در کنارش میخانه درست کند. چنین کسی (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى) را درست کرده است؛ ولی به (لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) عمل نکرده است. این طوری جامعه سالم نمی شود. مسجد و در کنارش میخانه، جامعه را اصلاح نمی کند. می خواهی جامعه را اصلاح کنی؟ باید این دو رُکن با هم باشد.
لذا در روایات از آن طرف داریم که نه تنها از ظالم حمایت نکن، بلکه برو مظلوم را اعانه کن! برو از او طرف داری کن! از کسی حمایت کن که ظلم بر او واقع شده، نه آن کسی که ظلم را واقع کرده است. امام علی(ع) می فرماید: «إذَا رَأَیْتَ مَظْلُومَاً فَأَعِنْهُ عَلَی الظَّالِم»؛ وقتی مظلومی را دیدی، او را در مقابل ظالم کمک کن. یا مراجعه کنید به نهج البلاغه سفارش های امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که حضرت فرمودند: «وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»1️⃣؛ گفتار شما حق باشد و عملتان بر محور پاداش الهی و خالصانه باشد. اوّل گفتار، بعد کردار و بعد می آید سراغ روابط اجتماعی به صورت خاصّ و می گوید: دشمنِ ظالم و یاورِ مظلوم باشید. این قانون کلّی الهی و غیر قابل نسخ است.
1️⃣ غررالحکم و دررالکلم، ص 450 - نهجالبلاغه، حکمت 47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 لزوم اجرای همزمان دو رکن تعاون برای اصلاح جامعه❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 بپرهیزید از مصاحبت و مساعدت به متجاوز به حقوق دیگران❗️
📌روایت صحیحۀ مفصّلی است از حضرت زین العابدین(ع) که فرمودند: «إِیَّاكُمْ وَ صُحْبَةَ الْعَاصِینَ وَ مَعُونَةَ الظَّالِمِینَ وَ مُجَاوَرَةَ الْفَاسِقِینَ احْذَرُوا فِتْنَتَهُمْ وَ تَبَاعَدُوا مِنْ سَاحَتِهِم»؛ بپرهیزید از مصاحبت با کسانی که فرورفتگان در معصیت اند و برحذر باشید از اینکه مساعدت کنید کسانی را که می خواهند مرتکب تجاوز به حقوق مشروع دیگران شوند! یعنی همان سیّئه ای که تعدّی به غیر می کند و بپرهیزید از اینکه با فاسقین؛ یعنی کسانی که حریم الهی را می شکنند رابطۀ تنگاتنگ پیدا کنید و از فتنۀ آن ها بر حذر باشید. به این معنی، که اثر مجاورت و معاونت و مصاحبت با گناهکاران این است که انسان آلوده می شود و در دام فتنۀ آن ها قرار می گیرد؛ لذا فاصله بگیرید از اینکه چنین روابطی با آن ها داشته باشید.
مصاحبت و معاونت و مجاورت، همه اش رابطه است. رابطه با این افراد موجب می شود که روابط تو با دیگران خراب شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 بپرهیزید از مصاحبت و مساعدت به متجاوز به حقوق دیگران❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی
📕 #تعاون_و_همیاری
📝 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللهُ عَلَيْهِمَاقَالَ:
«عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»
ترجمه: علامات و نشانه های مؤمن پنج چیز است. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! آن علامت ها کدام است؟
اجتناب و پرهیز از گناهان و شبهات در جای خلوت که هیچ کس او را نمی بیند. در هنگام تنگدستی و شدّت، انفاق کردن. در هنگام بلا و مصیبت صبر می کند. در هنگام خشم و غضب، بردباری و صبوری به خرج می دهد. در هنگام ترس هم، راستی و درستی را ترک نمی کند.
شرح: در روایتی است از زین العابدین صلوات الله علیه، که حضرت فرمودند: نشانه های مؤمن پنج چیز است که حالا من عرض می کنم. ما در روایات، راجع به علامات مؤمن خیلی داریم. توجّه کردید؟! حالا توی این روایت؛ در این روایت، زین العابدین صلوات الله علیه، پنج تا از نشانه های مؤمن را می فرماید. «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ»
اوّل: «الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ»؛ یعنی، آن گاه که هیچ کس به اصطلاح ما، شاهد عمل او نیست جز خدا، در آن جا گناه را ترک کند. «الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ»؛ معنایش این است: شاهدی، ناظری غیر خدا ندارد، درست؟ در آن جاست که گناه را ترک می کند؛ چون خدا را شاهد و ناظر خود می داند؛ مؤمن یک همچنین کسی است.
دوّم: «وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ»؛ آنگاهی که دست تنگ شده است، انفاق مالی را ترک نمی کند. توجّه کنید. یعنی دست تنگی موجب نمی شود که انفاق فی سبیل الله را در حد امکانش که دارد انفاق کند، ترک نمی کند.
سوّم: «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ»؛ آن گاه که حادثه ای برای او می آید ناگوار، به تعبیر خودمان، شکیباست. جزع و فزع به تعبیر ما نمی کند، چه رسد که زبان به شکوه بگشاید نعوذبالله، از خدا. این را همچنین بگویم«وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ».
«وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»؛ آن گاه که خشمگین می شود، بردبار است. البتّه بردباری یکی از شاخه های صبر است، که ازش تعبیر به... حلم مثلاً از شاخه های صبر است و این مربوط به آن جایی است که نیروی خشم برانگیخته بشود، اسمش را می گذارند، هان؟ حلم؛ که قرآن اسمش را می گذارد کظم غیظ.
«وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»؛ پنجم آن جایی را که بیمناک می شود، شد؟ آن جا راست گویی را و راستی را ترک نمی کند. یعنی چی؟ حالا می گویم . غالباً انسانی را که از نظر ایمانیش سست است، او این طور است که چه بیم نسبت به جنبه های مالی داشته باشد که از دستش برود،چه غیر مالی، امور مادّی؛ آن جاست که متوسّل به ابزار دروغ می شود. فهمیدی؟! توی کاسبی همین جوری است دیگر، خدمتتان عرض شود که می ترسد ضرر کند، دروغ می گوید توی معامله. نیست این جور؟ مبدأش همان است، خوف مالی است، این خوف مالی، موجب می شود که دروغ می گوید توی معامله، هیچ چیزی غیر از این نیست، می خواستم بگویم: چه رابطه ای است بین صدق با خوف که حضرت می خواهد بگوید. این رابطه اش را می خواستم بگویم. معمولاً این جوری است توجّه کنید. آن گاه که خائف می شود که نکند مثلاً فرض کنید، یک زیان مادّی به او برسد، متوسّل به دروغ نمی شود که آن ضرر را با دروغ چه کار بکند؟ از خودش دفع کند. فهمیدی؟ راست می گوید. توجّه کنید چه عرض کردم. و همه این ها منشأش آن ایمان به خداست. چرا؟ چون برای خاطر این که خدا را چی می داند، مدافع خودش می داند. نه دروغ ازش دفع ضرر کند. دروغ از تو دفع ضرر نمی کند، همین جور که دروغ، جلب منفعت هم برای تو نمی کند. این ها را اشتباه می کنی تو. نه دروغ، دفع ضرر از تو می کند، نه دروغ جلب منفعت به تو می کند. آنی که نافع است، خداست. توجّه می کنید چه می گویم؟! آن که دافع ضرر است، الله تعالی است.
بحارالأنوار، جلد 64، صفحه293
عَنِ الطَّاوُسِ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع) يَقُولُ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir