eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.7هزار ویدیو
174 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم سینمایی شکارچی شنبه امروز ساعت ۱۷ شبکه افق سیما ▫️این فیلم فرایند شست‌وشوی مغزی که رهبران صهیونیسم برای موجه جلوه دادن جنایات خود انجام می‌دهند را به تصویر کشیده است. ▫️در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ زنی یهودی که پس از مرگ همسرش، با یک مرد مسیحی ازدواج کرده‌ است، کودک 8-7 ساله خود را در پی اقدامات حقوقی و اصرارهای زیاد پدربزرگ برای مدت کوتاهی به وی می‌سپارد. پدر بزرگ کودک که یکی از سران جریان فکری رژیم صهیونیستی است در جواب نگرانی‌های مادر، وعده می‌دهد که او یک ماه بیشتر اینجا نمی‌ماند و پس از آن، کودک با اراده خود هر کجا که خواست می‌تواند برود اما... @mola_amiralmomenin_as
💠 از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدند: وقتی سفیانی خروج می‌کند، ما چه کار کنیم؟ 🔹حضرت فرمودند: 🔷 مردان چهره خود را پنهان کنند. بر زنان و فرزندان مشکلی نیست و چون بر پنج شهر شام مسلط شد، شما به سوی ولی امر خود حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) کوچ کنید. 🔹سپس کافران آن‌قدر هم‌دیگر را می‌کشند تا اینکه سرانجام سفیانی بر همه آنها غلبه می‌کند و حکومت پنج شهر از شام (فلسطین، اردن، دمشق، قنسرین و حمص) را به دست می‌گیرد و در اثر جنگ بین این سه دسته، شام به ویرانه مبدل خواهد شد. 📚 مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۰۶، بیروت، مؤسسة الوفا، ۱۴۰۴. 🔆تعجیل در ظهور: @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و نوزده قرآن کریم سوره مبارکه المائدة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
چه جمعه ها که یک به یک غروب شد، نیامدی چه اشکها که در گلو، رسوب شد نیامدی خلیل آتشین سخن، تبر به دوش بت شکن خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی برای ما که خسته ایم و دل شکسته ایم، نه برای عده‌ای، ولی چه خوب شد نیامدی تمام طول هفته را در انتظار جمعه ام دوباره صبح، ظهر، نه، غروب شد نیامدی @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ بكَثرَةِ الصَّمتِ تَكونُ الهَيبَةُ. سكوتِ بسيار، هيبت مى آورد. حکمت ٢٢۴ @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) #بخش_دوازدهم 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در ک
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه 🔘یکی از مواردی که در خطبه حضرت زینب (س) مشاهده می شود؛ به کارگیری اسم نکره، برای نشان دادن شدّت عمل و استفاده از تقدیم و تأخیرهای بلاغی، برای هماهنگی پایان جملات و آهنگین کردن آنها که خود در افزودن بر تأثیر خطبه، مؤثّر است. ✔️«وَبُؤْتُمْ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ: خود را به خشم خدا گرفتار نموده اید...» 📎«غَضَبٍ» نکره است و در بلاغت عربی، «یکی از کاربردهای بلاغی اسم نکره نشان دادن شدّت و بزرگی چیزی است.» حضرت برای نشان دادن میزان و شدت خشم خداوند از واژه ی نکره ی «غَضَبٍ» استفاده نموده است. ✔️«أَ تَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ (ص) فَرَيْتُمْ وَأَيَّ عَهْدٍ نَكَثْتُمْ وَأَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَبْرَزْتُمْ وَأَيَّ حُرْمَةٍ لَهُ هَتَكْتُمْ وَأَيَّ دَمٍ لَهُ سَفَكْتُمْ؛ وای بر شما‌ای مردم کوفه! آیا می‌دانید چه جگری از رسول خدا دریده‌اید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشانده‌اید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریخته‌اید؟! و چه حرمتی از او شکسته‌اید؟! » 📎در اینجا برای هماهنگی آهنگ، کلمات «کبد»، «کریمة»، «دم» و «حرمة» (که همگی مفعول هستند) مقدّم شده اند- از منظر بلاغت عربی، یکی از دلایل تقدیم و تأخیرها، ایجاد هماهنگی در موسیقی آخر جملات است. اما نکته مهمتر در مقدم شدن مفعول (یعنی واژگان یاد شده) بر اهمیت و برجسته سازی آن دلالت دارد... ✔️استفاده از کلماتی که خود به تنهایی، برانگیزانندۀ عاطفه هستند. در خطبۀ حضرت زینب(س)در کوفه کلماتی همچون: «البکاء: گریه»، «الدَّمْعَة: اشک»، «الرَنَّة: ناله»، «دم: خون»؛ به تنهایی دارای بار عاطفی اند. 🔘شاید همان فریاد دردناک و لرزه برانداز آن حضرت و خطاب او به اهل کوفه، با عنوان اهل نیرنگ و فریب که یادآور فریادهای «یا أشباه الرجال و لا رجال» پدر بزرگوارشان امیر المؤمنین(ع) است-بتوان به عنوان نقطۀ اوج این عاطفه دانست. @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) #بخش_سیزدهم 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کو
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه ✔️«أَ تَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ (ص) فَرَيْتُمْ وَأَيَّ عَهْدٍ نَكَثْتُمْ وَأَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَبْرَزْتُمْ وَأَيَّ حُرْمَةٍ لَهُ هَتَكْتُمْ وَأَيَّ دَمٍ لَهُ سَفَكْتُمْ؛ وای بر شما‌ای مردم کوفه! آیا می‌دانید چه جگری از رسول خدا دریده‌اید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشانده‌اید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریخته‌اید؟! و چه حرمتی از او شکسته‌اید؟! » 🔘«کبد» کنایه از فرزند انسان است که پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده است: «أولادنا أكبادنا: فرزندان ما به منزله جگرهای ما هستند. 🔘«فَرَیْ» به معنی بریدن و تکه تکه کردن گوشت است. ✔️حضرت زینب(س)؛ حضرت امام حسین(ع) را به جگر پیامبر اکرم(ص)، و جنایت قتل آن حضرت را به پاره پاره کردن جگر رسول خدا(ص) تشبیه نموده است و این تشبیه از لحاظ بلاغت معانی بسیاری را در خود داشته و مشتمل بر حقایقی روحانی است چرا که همه می دانند جگر در بدن انسان از چه جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس انسانی که مدعی مسلمانی نیز هست تا چه اندازه باید منحرف شده باشد که امامی را به قتل برساند که به منزله جگر رسول خدا است؟ 🔘«و أي كريمة لَهُ أَبْرَرْتُم ؛ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان پیامبر به کوچه و بازار کشانده اید ؟!». ✔️کریمه ی یک مرد؛ به دختر او اطلاق میشود. زینب کبری(س) نوه پیامبر است و نوه نیز حکم فرزند را دارد؛ پیامبر اکرم نیز از زمان کودکی او را با کلمه «بنتی» یعنی دخترم مورد خطاب قرار می داده است. این دختر محترمه و مکرمه، همواره در پشت پرده عفت و عصمت، در خانه خود زندگی کرده و بیشتر از آنکه مراقب جان خود باشد مراقب و مواظب حیا و حجاب خود بوده است، اما کوفیان به خیمه ی او هجوم آورده حجابش را ربوده اسیرش کرده و در انظار آشکارا پیدایش ساختند و این مصیبت بعد از مصیبت قتل برادرش امام حسین(ع) بیشتر از هر مصیبت دیگری بر قلب شکسته او چنگ میزد.😭 ✔️خصوصاً که این جنایت منحصر به حضرت زینب(س) نبوده و شامل همه زنانی که به همراه آنان در قید اسارت بودند از جمله خواهران پاک حضرت زینب(س) از آل رسول خدا(ص) نیز گردیده است. @mola_amiralmomenin_as
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه ✔️«أَ تَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِدٍ لِمُحَمَّدٍ (ص) فَرَيْتُمْ وَأَيَّ عَهْدٍ نَكَثْتُمْ وَأَيَّ كَرِيمَةٍ لَهُ أَبْرَزْتُمْ وَأَيَّ حُرْمَةٍ لَهُ هَتَكْتُمْ وَأَيَّ دَمٍ لَهُ سَفَكْتُمْ؛ وای بر شما‌ای مردم کوفه! آیا می‌دانید چه جگری از رسول خدا دریده‌اید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشانده‌اید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریخته‌اید؟! و چه حرمتی از او شکسته‌اید؟! » 🔘«و أيَّ دَم له سَفَكْتُم؟؛ چه خونی از آن حضرت بر زمین ریخته اید؟!». ای مردم کوفه آیا میدانید که چه خونی از پیامبر اکرم(ص) ریختید؟! ✔️حضرت زینب(س) در این جمله خونی که از بدن مطهر حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا بر زمین ریخته شد را خون شخص رسول خدا(ص) به حساب آورده است؛ چرا که پرواضح است، خونی که در رگهای امام حسین(ع) جاری بوده مانند خون سایر مردمان نبوده است؛ چون خود او شخصی عادی و مانند سایر افراد بشر نبوده، هر قطره از خون پاک او قسمتی از خون رسول خدا(ص) است؛ او از جمله اهل بیت بوده و همه افراد اهل بیت از یک سرچشمه نشأت گرفته اند؛ آنجا که پیامبر اکرم فرموده است: «خدايا اينها اهل بيت من، خاصان و خویشان من هستند؛ گوشت آنان گوشت من و خون آنان خون من است، آنچه برای آنان دردناک باشد برای من نیز دردناک خواهد بود و آنچه آنان را اندوهگین نماید مرا نیز اندوهگین نموده است. من با هر کس که با آنان از در دوستی و سازش در آید دوست و با هر کس که با آنان دشمنی ورزد دشمن هستم. آنان از من و من از آنان هستم.» 🔘پس آنان که خون حضرت امام حسین(ع) را ریختند در واقع خون رسول خدا(ص) را ریخته و در عین حال ادعای مسلمانی نیز داشتند! 🔘«و أيَّ حُرْمَةٍ له هَتَكْتُم؛ و چه حرمتی از او شکسته اید؟!». ✔️حرمت یک مرد عبارت از مسائلی است که زیر پا نهادن آن برای دیگران جایز نیست و حرم یک مرد اهل و عیال او هستند. و «هتک حرمت» در اینجا یعنی اهانت کردن به پیامبر اکرم با کشتن فرزندش حسين(ع) و اسیر کردن دختران آن حضرت و هجوم وحشیانه به خیمه های آنان ! چه اهانتی بزرگتر از این؟😔😭 زن در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به شکل خاصی مورد صیانت قرار گرفته است و هر کس زنی را مورد اهانت قرار دهد در نزد همگان مستحق سرزنش و نکوهش می گردد، اما مردم کوفه به فرمان یزید ستمگر و ابن زیاد ملعون در زمینه اهانت به رسول خدا و بر باد دادن حرمت آن حضرت به شنیع ترین جرایم دست زدند... @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️#شرح_نوین_زیارت_عاشورا #بخش_دوازدهم 🔘 يا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‌ لَقَدْ عَظُمَتِ‌ الرَّزِيَّةُ‌
✔️ 🔘 فَلَعَنَ‌(از رحمت خدا دور شدن) اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ أَسَّسَتْ‌(بنيان گذارد) أَسَاسَ‌ الظُّلْمِ‌ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ‌ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ دَفَعَتْكُمْ‌ عَنْ‌ مَقَامِكُمْ‌ وَ أَزَالَتْكُمْ‌(كنارتان گذاشت) عَنْ‌ مَرَاتِبِكُمُ(مقام و جايگاهتان) الَّتِي رَتَّبَكُمُ‌ اللَّهُ‌ فِيهَا وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ قَتَلَتْكُمْ‌ وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ الْمُمَهِّدِينَ‌(مهيا كنندگان) لَهُمْ‌ بِالتَّمْكِينِ‌(قدرتمند ساختن) مِنْ‌ قِتَالِكُمْ‌ بَرِئْتُ‌(بيزارى مى‌جویم) إِلَى اللَّهِ‌ وَ إِلَيْكُمْ‌ مِنْهُمْ‌ وَ مِنْ‌ أَشْيَاعِهِمْ‌ وَ أَتْبَاعِهِمْ‌(دنباله روهايشان) وَ أَوْلِيَائِهِمْ‌. ✔️ترجمه: پس خداوند آن گروهى را لعنت كند كه ريشه ظلم و ستم را بر شما اهلبيت پيامبر(ص) بنيانگذاردند و خدا لعنت كند آن گروهى را كه شما امامان معصوم را از مقام آسمانيتان دور ساختند و از جايگاه و مراتبى كه خداوند بر شما معين و مرتب كرده بود كنار گذاشتند و خدا لعنت كند آن گروهى كه شما را به شهادت رساندند و خدا لعنت كند آنهائى را كه دشمنانتان را بر چنين ظلم و جنايت و كشتن شما با يارى و كمك هايشان قدرتمند ساختند من از همه آنها و جناياتشان در پيشگاه خدا و شما ائمه هدى(صلوات الله عليهم) بيزارى و نفرت مى‌كنم و نيز از پشتيبانى و دنباله كنندگان و از پيروان و از دوستانشان تبرى و بيزارى دارم. ⁉️لعنت در فرهنگ قرآن و احاديث چه تعريفى دارد؟ ✔️كلمه (لعن) چنانچه در آيات و روايات آمده به معناى : با خشم و غضب دور كردن كسى از رحمت الهى و طرد نمودن از درگاه اوست خداوند كسانى را لعن مى‌كند كه از حريم ديندارى بطور كامل خارج شده و زمينه‌هاى دريافت توفيقات الهى را به روى خود بسته اند. 🔰در قرآن کریم آمده است: ▪️( أَلاَ لَعْنَةُ‌ اللّهِ‌ عَلَى الظَّالِمِينَ‌ :‌«هود: 18») آگاه باشيد لعنت خدا بر ستمكاران است ▪️در مورد شيطان فرمود: ( وَإِنَّ‌ عَلَيْكَ‌ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ‌ الدِّينِ‌: «غافر: 78») و لعنت من تا روز قيامت بر توست ▪️و در آيات ديگر آمده خداوند كافران را لعنت كرده و ... و بعد فرمود: ( إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ يُؤْذُونَ‌ اللَّهَ‌ وَرَسُولَهُ‌ لَعَنَهُمُ‌ اللَّهُ‌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ‌ ) كسانى كه خدا و پيامبرش را آزار و اذيت مى‌دهند خداوند آنها را در دنيا و آخرت لعنت نموده است.(احزاب: 57) 🔘از اين آيات روشن مى‌شود: ➖اولاً: ظالمين، مستكبران، كافران و مشركين، آزاردهندگان خدا و پيامبر، تهمت و افتراء زنندگان، مفسدين، فاسقين، كتمان كنندگان حق و ... مشمول لعنت خدا هستند و هر كسى به چنين اعمال مبغوض خدا مرتكب شود گرفتار لعنت او مى‌گردد. ➖ثانياً: خاصيت دردناك لعن خدا اينست كه فرد ملعون از همه جا رانده شده و هيچ نوع يارى رسانى برايش پيدا نمى‌شود.(نساء: 57) ▪️أوْلَئِكَ‌ الَّذِينَ‌ لَعَنَهُمُ‌ اللَّهُ‌ فَأَصَمَّهُمْ‌ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ‌ ، آنها كسانى هستند كه مورد لعن خدا واقع شده‌اند پس حس شنوائيشان را، كر و چشمانشان را نابينا كرده است. (محمد: 22) 🔘بنابراين لعنت از ناحيه خداوند دور ساختن و طرد كردن كسى از رحمت خويش است و از طرف ما انسانها نفرين است از خدا مى‌خواهيم آنها را لعنت كند و اگر پيامبر و امام معصوم(ع) كسانى را لعنت كنند قطعاً لعن شدگان از همان لحظه كه ملعون حجت خدا واقع شدند از رحمت خدا طرد شده و گرفتار عذاب مى‌شوند چون كه آنها مجرى فرمان خدايند. ✔️(لَا يَسْبِقُونَهُ‌ بِالْقَوْلِ‌ وَهُم بِأَمْرِهِ‌ يَعْمَلُونَ‌) آنها در سخن از خدا پيشى نمى‌گيرند و در هر حال بفرمان او عمل مى‌كنند. (زیارت جامعه) @mola_amiralmomenin_as
✔️ 🔘 فَلَعَنَ‌(از رحمت خدا دور شدن) اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ أَسَّسَتْ‌(بنيان گذارد) أَسَاسَ‌ الظُّلْمِ‌ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ‌ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ دَفَعَتْكُمْ‌ عَنْ‌ مَقَامِكُمْ‌ وَ أَزَالَتْكُمْ‌(كنارتان گذاشت) عَنْ‌ مَرَاتِبِكُمُ(مقام و جايگاهتان) الَّتِي رَتَّبَكُمُ‌ اللَّهُ‌ فِيهَا وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ أُمَّةً‌ قَتَلَتْكُمْ‌ وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ الْمُمَهِّدِينَ‌(مهيا كنندگان) لَهُمْ‌ بِالتَّمْكِينِ‌(قدرتمند ساختن) مِنْ‌ قِتَالِكُمْ‌ بَرِئْتُ‌(بيزارى مى‌جویم) إِلَى اللَّهِ‌ وَ إِلَيْكُمْ‌ مِنْهُمْ‌ وَ مِنْ‌ أَشْيَاعِهِمْ‌ وَ أَتْبَاعِهِمْ‌(دنباله روهايشان) وَ أَوْلِيَائِهِمْ‌. ⁉️ بنيانگذاران ظلم و ستم به اهل بيت(صلوات الله عليهم) چه كسانى هستند؟ ✔️وقتى كه جمله تاسيس ظلم با قيد (عليكم اهل البيت) آمده معلوم مى‌شود كه مراد بعد از رحلت پيامبر(ص) است زيرا در حيات ايشان هيچكس جرأت نداشت كه به اهلبيت(صلوات الله عليهم) بطور آشكار ستم كند با اينكه بر طبق شواهد و قرائن اغلب آنها نسبت به اميرالمومنين(ع) بغض و عداوت از دوران جاهليت داشتند و در مواردى با گوشه و كنايه آن را مى‌رساندند. در اينجا كلمات ( أَسَّسَتْ‌ و أَسَاسَ‌ ) تمام مطالب را روشن مى‌سازند. (اسَّسَتْ‌) تاسيس كرد، بنيانگذارد، يعنى تا به امروز كسى براى ظلم و ستم به اهل بيت (صلوات الله عليهم) پا به ميدان نگذاشته بود پس او كيست و با كدام گروه‌ها هماهنگ شده كه ريشه اصلى ظلم و ستم به اهل بيت (صلوات الله عليهم) را بنا نهاد؟ ✔️ اگر با همكارى تمام مسلمانان و بر طبق اسناد و مدارك قطعى و روشن از ميان جريانات تاريخ پرونده او را بيرون بياوريم و با دقت مطالعه كنيم بدون هيچ ترديدى اغلب مشكلات جامعه اسلامى حل خواهد شد ولى شياطين از مطرح شدن اين پرونده براى خود نگران هستند چون موقعيت و جايگاهشان را از دست مى‌دهند و براى اينكه در مقام خويش ماندگار شوند سعى و تلاش را با تحريك افراد نادان و جاهل و بى خبر از حقايق بكار مى‌گيرند تا پرونده بنيانگذاران ظلم و ستم به اهل بيت (صلوات الله عليهم) باز نشود و ناشناخته بمانند اگر چه آنها در موارد متعددى به جنايات خويش اعتراف كرده‌اند و از پرونده سياه و ظالمانه خود پرده برداشته‌اند ولى تا انسانها بدرك و فهم لازم نرسند جايگاه اولياى خدا را به اولياى شيطان سپرده و بنام دين از آنها پيروى مى‌كنند و اين بزرگترين و كمر شكن ترين مصيبت قرآن و اهل بيت (صلوات الله عليهم) است. 🔘بر طبق نقل مورخان و محدثان اهل سنت، "عمر بن خطاب" و "ابوبكر" بنيانگذاران ظلم و ستم به اهل بيت (صلوات الله عليهم) هستند چون بعد از رحلت پيامبر اسلام(ص) كه هنوز جنازه مطهر آن حضرت دفن نشده بود انقلاب سياه سقيفه رونمائى شد ✔️آنها به خانه حضرت فاطمه(س) هجوم آوردند و در آن را آتش زدند و ايشان را بوسيله تازيانه و مشت و لگد و ... چنان در زير فشار قرار دادند كه فرزند شش ماهه‌اش سقط‍‌ شد و خودش براى هميشه بيمار گرديد تا اينكه بعد از مدت كوتاهى به شهادت رسيد. 😭 ✔️بيست و پنج سال يگانه تاريخ ساز اسلام يعنى على(ع) را خانه نشين كردند و ... و اين سياست ضد قرآن و اهل بيت (صلوات الله عليهم) همچنان ادامه يافت و هر امام معصوم و پيروان خالصشان و حتى دوستانشان را قتل عام كرده و در زندانها محبوس و از همه حق و حقوق محرومشان كردند ✔️و بنابر احاديث فراوان حتى غيبت وجود نازنين امام عصر (عج) به اين موضوع باز مى‌گردد در اثر ستمكارى آنها حريم قرآن و عترت(صلوات الله عليهم) شكسته شد و هر ناكس و نفهميده‌اى جرات يافت كه حجت خدا را شهيد كند و ... 🔘و لذا خداى متعال حجت خويش را از دسترس عموم دور نگهداشت تا بلكه مردم بخود آمده و بفهمند بدون وجود امام زمان (عج) زندگى براى نسل بشر جهنم سوزان مى‌شود. 🔰روى اين قاعده در هر كجاى جهان ظلم و ستم و حق كشى صورت بگيرد بدون ترديد سهمى از لعن و عذابش به بنيانگذاران شان خواهد رسيد و هر جا عمل خير و خداپسندى انجام شود از پاداش نيكش به بانيان اوليه آن مى‌رسد و اين حقيقت در احاديث بيان گرديده است. 🔘امام باقر(ع) از امام سجاد(ع) نقل مى‌كند: (بخدا سوگند كسى از ما اهل بيت از دنيا نرفته مگر اينكه به اين دو نفر (ابوبكر و عمر) خشمناك بود و كسى امروز از ما نيست مگر اينكه به اين دو نفر خشمناك باشد و اين موضوع را بزرگان ما به كوچكترها وصيت مى‌كردند پس لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر آنها باد.) «کافی، ج 8، ص 245» @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ امام خمینی رحمة الله علیه: عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا نه به این معناست که هر روز بنشینید و گریه کنید... 🔘تدبر و تدقق در مفاهیم و معارف دینی، ادعیه و زیارات و همچنین تفکر در کلام معصوم عليهم السلام، راهی برای رسیدن به اهداف متعالی است که در دین اسلام بیان شده است... @mola_amiralmomenin_as
🔘جايگاه و اهميت بررسى خارجيگرى، آشوب و ماجراى شكل‌گيرى و عملكرد آنان از موضوعات مهم و اساسى تاريخ صدر اسلام و حكومت امام على (ع) است. شكل‌گيرى رسمى در اوج پيكار و رويارويى تمام‌عيار سپاه عراق به فرماندهى امام على (ع) و سپاه شام به فرماندهى معاويه بود؛ آن هنگام كه قرآن‌ها به حيله عمرو بن عاص و معاويه بر سر نيزه‌ها شد و جمعى بسيار از سپاه عراق خواهان توقف نبردِ در آستانه پيروزى شدند و كار نبردى را كه شاميان تحميل كرده بودند و چاره‌اى جز به‌پايان بردن آن نبود به بدترين وجه ممكن متوقف كردند؛ و پس از آن حكميت پيش آمد و اين گروه نظر امام را نپذيرفتند و حَكَم پيشنهادى خود يعنى را به امام تحميل كردند و كار حكميت را نيز به بدترين صورت ممكن ختم نمودند. ولى همينان بعد از نوشته شدن پيمانِ‌ ترك جنگ و مخاصمه، پشيمان شدند و از امام خواهان نقض آن گشتند و چون امام را نپذيرفت، اعلام جدايى كردند و هنگامى كه سپاه عراق در بازگشت از به نزديك كوفه رسيد، به‌طور رسمى از سپاه امام جدا شدند و در روستايى به‌نام حَروراء اقامت گزيدند. پس از آن به كوفه درآمدند و به سازماندهى براى مخالفت و مقابله با امام و حكومت وى پرداختند. در ابتدا امام را تكفير كردند و با سردادن شعارهاى تند به مخالفت با او و حكومتش واكنش نشان دادند. آنان تحت شعار امر به معروف و نهى از منكر به تبليغ عقايد خود پرداختند و رفته رفته اقدامات تندترى نشان دادند: تكفيرگرى، برهم زدن مجلس سخنان امام و دشنام دادن به وى در جمع مردمان، خشونت‌ورزى و تهديد علنى به كشتن وى. در تمام اين مدت هرچه تندى مى‌كردند و زشتى مى‌نمودند، امام با آنان مدارا مى‌كرد و حقوق‌مدارانه رفتار مى‌نمود. جمعيت رو به فزونى گذاشت و آنان گروهى ديگر را نيز جذب خود كردند، ولى امام آزادى آنان را سلب نكرد. به سرعت به‌سوى براندازى حكومت امام گام برداشتند. ✔️مداراى امام و رفتار حقوق‌مدارانۀ وى سبب شد كه بخشى عمده از خود را كنار بكشند و جمعى حدود چهار هزار نفر تصميم به جنگ با امام گرفتند. اين گروه مقابله با امام را با آلوده كردن دست خود به خون بى‌گناهان آغاز كردند و كسانى چند را پس از تفتيش عقايد كشتند. امام كه با سپاه خود عازم بود، با شنيدن اخبار ترورهاى ناچار به بازگشت به‌سوى آنان شد. با اعلام جنگ در منطقه اردو زدند. امام به‌سوى آنان رفت و به‌تنهايى به اردوى وارد شد و با آنان سخن گفت. جمعى بسيار از چهار هزار نفرى كه براى جنگ آمده بودند از جدا شدند. عده كمى باقى ماندند كه شعارشان قتل و جنايت بود. امام اجازه آغاز نبرد با آنان را نداد تا اين‌كه باقيمانده به سپاه امام حمله آوردند و امام اجازه دفع آنان را داد و در مدتى كوتاه غائله ختم شد و تار و مار گشتند. ✔️ولى خارجيگرى با مجموعه‌اى شاخصه شكل گرفته بود و باقى ماند. هرچند در ميدان از صحنه روزگار محو شدند ولى جمعى با مميزات خارجيگرى بقا يافتند و تفكر و راه و رسم را ادامه دادند. ✔️ امام على (ع) در اين‌باره هشدارى اساسى داده است؛ آن‌گاه كه در از پا درآمدند، گفته شد: اى اميرمؤمنان! همگى كشته شدند. فرمود: «هرگز! به خدا سوگند كه آنان نطفه‌هايند در پشت مردان و زهدان‌هاى زنان، هرگاه مهترى از آنان سر برآرد، از پايش دراندازند، چندان‌كه آخر كار مال مردم ربايند و دست به دزدى يازند.» (نهج البلاغه: کلام 60) 🔘موضوع و انديشه و راه و رسم آنان، و نيز رفتارشناسى امام درباره ايشان از موضوعات مهم تاريخى، كلامى و فقهى بوده و از سده‌هاى نخست آثارى مستقل در اين‌باره به نگارش درآمده است. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ. از دست دادن باعث انسان مى‌شود‌. حکمت۶۵ @mola_amiralmomenin_as
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
🔘اشاراتى به حكمت غيبت حضرت مهدى (عج) ✔️آزمودن همۀ حكومت‌ها الإرشاد -به نقل از على بن عقبه،از پدرش-:[امام عليه السلام ] فرمود: «هنگامى كه قائم قيام كند،به عدالت حكم مى‌راند و ستم در روزگار او از ميان مى‌رود و راه‌ها امن مى‌شوند و زمين،بركت‌هايش را بيرون مى‌آورد و هر حقّى به صاحبش باز گردانده مى‌شود و گروندگان به هيچ دينى،باقى نمى‌مانند،مگر آن كه اظهار اسلام كنند و به ايمان [به آن] اقرار آورند. آيا سخن خداوند متعال را نشنيده‌اى كه مى‌فرمايد: «وَ لَهُ‌ أَسْلَمَ‌ مَنْ‌ فِي السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ‌ يُرْجَعُونَ‌» (آل عمران: 83) «و هر كه در آسمان‌ها و زمين است،خواه ناخواه،تسليم او خواهد شد و [همه] به سوى او باز گردانده مى‌شوند» ؟! و ميان مردم به حكم داوود عليه السلام و محمّد صلى الله عليه و آله قضاوت مى‌كند و اين هنگام است كه زمين،گنج‌هايش را آشكار و بركت‌هايش را نمايان مى‌كند و آن هنگام، كسى از شما،جايى براى دادن صدقه و احسان خويش نمى‌يابد؛ زيرا بى‌نيازى،همۀ مؤمنان را فرا مى‌گيرد». سپس فرمود: «حكومت ما،آخرين حكومت خواهد بود و هيچ خاندانى نخواهند بود،جز آن كه پيش از ما حاكم خواهد شد تا چون شيوۀ ما را ديدند، نگويند:اگر ما نيز حاكم مى‌شديم،مانند همين‌ها رفتار مى‌كرديم ! و اين،همان سخن خداى متعال است كه: «وَ الْعٰاقِبَةُ‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» (اعراف: 128)؛ «و فرجام،از آنِ‌ پرهيزگاران است» 📓الإرشاد:ج 2 ص 384، 📓إعلام الورىٰ‌:ج 2 ص 290، 📓كشف الغمّة:ج 3 ص 255، 📓بحار الأنوار:ج 52 ص 338 ح 83. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#پرتوى_از_دانش_امیرالمؤمنین_علی_(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: راه‌هاى خداشناسى؛ خِرد ✔️خودشناسى(معرف
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: راه‌هاى خداشناسى؛ قلب ✔️دريده شدن حجاب‌هاى نور 🔘إمام علي عليه السلام: 🍃در مناجات شعبانيه -: ▪️خداى من! پيوستن كامل به خودت را به من عطا كن، و ديده دل‌هاى ما را با نورِ نگريستنش به سوى خودت، روشنى بخش تا ديده دل‌ها، حجاب‌هاى نور را بدرَد و به معدن عظمت برسد، و روح‌هايمان به عزّت قُدس تو درآويزد.... خداى من! مرا به نور درخشان عزّت خود، ملحق‌كن تا تو را بشناسم و از غير تو روى گردانم، و از تو ترس داشته باشم و تو را مراقب خويش بدانم، اى شكوهمند و ارجمند! ▪️إلهي هَب لي كَمالَ الاِنقِطاعِ إلَيكَ‌، و أنِر أبصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ‌، حَتّى تَخرِقَ أبصارُ القُلوبِ حُجبَ النّورِ، فَتَصِلَ إلى مَعدِنِ العَظَمَةِ‌، وتَصيرَ أرواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ‌... إلهي و ألحِقني بِنورِ عِزِّكَ الأَبهَجِ‌؛ فَأَكونَ لَكَ عارِفا، وعَن سِواكَ مُنحَرِفا، ومِنكَ خائِفا مُراقبا، يا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ‌. 📓الإقبال: ج 3 ص 299، بحار الأنوار: ج 94 ص 99 ح 13 نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي وفيه «أتحفني» بدل «ألحقني» وكلاهما عن ابن خالويه. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#تفسير_امیرالمومنین_عليه_السلام_از_قرآن_كريم #سوره_مبارکه_آل‌عمران (فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ ب
✔️(إِنَّ أَوْلَى النّٰاسِ بِإِبْرٰاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هٰذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اللّٰهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ) (آل عمران: 68) 🖊سزاوارترين آن‌ها به ابراهيم كسانى‌اند كه از او پيروى كرده‌اند. پيامبر و كسانى كه به او ايمان آوردند از همه سزاوارترند وخداوند ولى و سرپرست مؤمنان است. ✔️اميرالمؤمنين عليه السلام در تفسير اين آيه فرموده است: «سزاوارترين مردم به انبيا، اعلم آن‌ها است به آنچه كه براى آن آمده‌اند». سپس اين آيه را تلاوت كرد: (إِنَّ أَوْلَى النّٰاسِ بِإِبْرٰاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هٰذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا). و فرمود: همانا دوست محمد كسى است كه از او پيروى كند، و اگرچه از او بسيار دور باشد. و دشمن محمد كسى است كه او را نافرمانى كند، اگرچه از خويشاوندان او باشد» (تفسیر مجمع البيان: 770/2.) 📓دانشنامه امام اميرالمؤمنين علی ‌بن ابی‌ طالب علیه السلام - 3، صفحه 407 @mola_amiralmomenin_as
✔️(وَ إِذْ أَخَذَ اللّٰهُ مِيثٰاقَ النَّبِيِّينَ لَمٰا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتٰابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جٰاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قٰالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلىٰ ذٰلِكُمْ إِصْرِي قٰالُوا أَقْرَرْنٰا قٰالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشّٰاهِدِينَ) (آل عمران: 81) 🖊و به ياد آوريد هنگامى كه خداوند از پيامبران، پيمان مؤكد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد و آن چيزهايى را كه به شما دادم تصديق كرد. به آن ايمان بياوريد، و او را يارى كنيد. سپس به آن‌ها گفت: آيا به اين موضوع اقرار داريد؟ و بر آن پيمان مؤكد بستيد، گفتند: آرى اقرار داريم، خداوند به آن‌ها گفت: پس گواه باشيد و من نيز با شما از گواهانم. ✔️اميرالمؤمنين عليه السلام در تفسير اين آيه فرموده است: «آدم را خدا به پيامبرى مبعوث نكرد، مگر اينكه از او درباره محمد صلى الله عليه و آله عهد و پيمان گرفت كه اگر او را مبعوث كرد و آدم زنده بود به او ايمان بياوريد و او را يارى دهد و به او دستور داد كه از قومش نيز پيمان بگيرد»، سپس اين آيه را تلاوت كرد. ✔️و همچنين از امام عليه السلام روايت شده است كه در تفسير اين آيه فرمود: «خداى متعال از انبيا قبل از پيامبر ما پيمان و تعهد گرفت كه به امت شان خبر بعثت پيامبر و صفات آن حضرت را بدهند براى بعثت با او، و صفات او را به مردم بگويند و آمدن او را بشارت دهند، و به تصديق كردن او، دستور بدهند» . و اين تفسير نزديك به تفسير اول است. 📓دانشنامه امام اميرالمؤمنين علی ‌بن ابی‌ طالب علیه السلام - 3، صفحه 408 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘جايگاه و اهميت بررسى خارجيگرى، آشوب #خوارج و #جنگ_نهروان #بخش_اول ماجراى شكل‌گيرى #خوارج و عملك
🔘ويژگى‌هاى ✔️تاريخ حكومت اميرمؤمنان على (ع) لوح بينايى، و راه و رسم، سبك زندگى و حكومتش، ميزانى روشن براى هميشه تاريخ است كه او به‌واقع «ميزانِ‌ ميزان‌ها» است. ✔️امام على (ع) در تبيين حركت و عملكرد تنگ‌نظرانه و خشونت‌بار آنان است، چنان‌كه فرمود: «همانا شما بدترين مردم‌ايد. شما تيرهايى هستيد در دست شيطان كه از وجود شما براى زدن نشانۀ خود استفاده مى‌كند، و به‌وسيلۀ شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى‌افكند.» (نهج‌البلاغه، كلام 127) ✔️همچنين پس از فرونشستن نبرد نهروان، امام (ع) دربارۀ آنان فرمود: «بدا به حال شما! آن‌كه شما را فريفته گرداند، زيانتان رساند. [گفته شد: اى اميرمؤمنان! كه آنان را فريفت‌؟ گفت:] شيطانِ‌ گمراه‌كننده، و نفس‌هاى به بدى فرمان‌دهنده؛ آنان را فريفتۀ آرزوها ساخت، و راه را براى نافرمانى‌شان بپرداخت؛ به پيروز كردنشان وعده داد، و به آتش‌شان درآورد.» (نهج‌البلاغه، حکمت 323) 🔘آن‌چه موجب پيدايش خارجيگرى و رفتار و اقدامات شد، مجموعه‌اى ويژگى در گروهى از مسلمانان بود كه آنان را از ديگران جدا مى‌ساخت و در جايگاهى قرار مى‌داد كه تا آن روز مردمانى با چنين مميزاتى در يك گروه گسترده ديده نشده بودند؛ نابخردى، بى‌بصيرتى، تعصب و لجبازى و ستيزه‌گرى، جمود و خشك مغزى، كج‌فهمى و بدفهمى، جهالت و نادانى، تنگ‌نظرى و كوته‌بينى، ظاهربينى و قشريگرايى، مبارزه‌گرى و فداكارى، تهوّر و بى‌باكى، تنسّك و عبادت پيشگى، خودپسندى و خودشيفتگى، تندروى و افراطگرى، و شرارت‌طلبى و خشونت‌ورزى، مجموعه ويژگى‌هايى بود كه از مردمانى سخت خطرناك و بى‌محابا مى‌ساخت كه در راه اهداف خود از هيچ مبارزه‌گرى و فداكارى دريغ نداشتند و به سبب نابخردى و جهالت و نادانى و بى‌بصيرتى، نادرست‌ها را درست مى‌ديدند و بر آن تا پاى جان پافشارى مى‌كردند و از هيچ‌گونه تندروى باكى نداشتند. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_دوم ✔️تاريخ حكومت اميرمؤمنان على (ع) لوح بينايى، و راه و رسم، سبك زندگى و
🔘ويژگى‌هاى 1️⃣نابخردى ▪️ چونان بَدَويان و صحرانشينان عرب، نابخردانه زيست مى‌كردند و به خرد خويش در امور ميدان نمى‌دادند. ▪️آنان مردمانى خردگريز بودند و فهمى غيرخردمندانه از دين داشتند و بر اين مبنا ديندارى مى‌كردند و بر همين اساس خود را و رفتار خويش را عين حق مى‌دانستند. ▪️نابخردى، آنان را به بدفهمى و زشت رفتارى مى‌كشاند، ولى به سبب ضعف قدرتِ‌ تميز امور، بازنمى‌گشتند يا به سختى بازمى‌گشتند. ✔️ اميرمؤمنان على(ع) در آخرين سفارش‌هاى خود در لحظات پايان زندگى، دربارۀ خطر چنين مردمانى گفت: «وَ لَاتَكُونُوا كَجُفَاةِ‌ الْجَاهِلِيَّةِ‌، لَافِي الدِّينِ‌ يَتَفَقَّهُونَ‌، وَ لَاعَنِ‌ اللّٰهِ‌ يَعْقِلُونَ‌؛ كَقَيْضِ‌ بَيْضِ‌ فِي أَدَاحِ‌، يَكُونُ‌ كَسْرُهَا وِزْرًا، وَ يَخْرُجُ‌ حِضَانُهَا شَرًّا.» (نهج البلاغه: خطبه 166)؛ همچون مردمان درشت‌خوى و سخت دلان روزگار جاهليت مباشيد كه نه در دين ژرف مى‌نگرند، و نه دربارۀ خدا خرد خود را به كار مى‌گيرند. [به صورت انسان، و در درون پست‌تر از جانوران]، همانند تخم شترمرغى در گودالى در ريگستان كه شكستن آن گناه باشد، و اگر نشكنندش بسا از درون آن مارى زايد. ▪️ نابخردى و نفهميدن دين يا بد فهميدن دين چنان خطرناك و مصيبت‌زا است كه اميرمؤمنان على(ع) اين‌گونه دربارۀ آن هشدار داده است و آنان را كه از دين فهمى نابخردانه و بدون ژرف‌نگرى دارند، چنين تشبيه نموده است؛ چونان تخم افعى در لانۀ پرندگان كه شكستن آن گناه است، زيرا گمان مى‌رود تخم پرنده باشد. امّا جوجۀ آن شرّ و زيانبار است، زيرا در حقيقت تخم افعى است. ✔️ امام(ع) مردمانى را كه به ظاهر اهل ديانت‌اند ولى به سبب نابخردى و نافهمى دين بر هستند، چنين دانسته است. ▪️ يعنى چون اظهار اسلام مى‌كنند و ديندارى مى‌نمايند، برخورد با آنان و مجازات كردنشان جايز نيست، ولى به سبب نابخردى و نفهمى‌شان هزار گونه شرّ و فساد به بار مى‌آورند. ✔️امام على(ع) در آخرين سخنان خود با بر اين ويژگى آنان تأكيد كرد و بديشان گفت: «أَنْتُمْ‌ مَعَاشِرُ أَخِفَّاءُ الْهَامِ‌، سُفَهَاءُ الْأَحْلَامِ‌.» شما گروه سبك مغزان و نابخردانيد. (نهج البلاغه: خطبه 36)؛ ✔️شريف رضى آورده است كه امام(ع) شنيد كه يكى از بيدار است و به نماز و خواندن قرآن مشغول، پس فرمود: «نَوْمٌ‌ عَلَىٰ‌ يَقِينٍ‌ خَيْرٌ مِنْ‌ صَلَاةٍ‌ فِي شَكٍ‌ّ.» خوابى كه بر پايۀ باورى ژرف باشد، بهتر از نمازى است كه با ترديد گزارند. (نهج البلاغه: حکمت 97)؛ 🔘 به دليل ، از يقين عقلى بى‌بهره بودند و در ترديد به سر مى‌بردند و محرّك ايشان در آن همه تندروى و مبارزه‌گرى، چيزى جز احساسات نابخردانه نبود. 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_سوم 1️⃣نابخردى ▪️#خوارج چونان بَدَويان و صحرانشينان عرب، نابخردانه زيست
🔘خردپذيرى و خردپرورى ✔️از جمله امتيازات مهم اسلام، عقلانيت و خردپذيرى آموزه‌هاى آن است. اين مسأله در امور مختلفى نمودار است؛ از جمله: 1- نظام فكرى و عقيدتى اسلام: (مانند خداشناسى، هستى‌شناسى، انسان‌شناسى، راهنماشناسى و فرجام‌شناسى)؛ 2- نظام اخلاقى اسلام؛ 3- نظام رفتارى و قوانين و دستورات عملى؛ 4- دعوت به تحقيق و پرسش گرى در انتخاب دين. 🔘خردپذيرى آموزه‌هاى اسلام، از چنان وضوح و روشنى برخوردار است كه قرآن مجيد، آدميان را به بررسى هوشمندانه و انتخاب خردمندانه دين دعوت كرده و هر گونه تحميل و اجبار و پذيرش كوركورانه دين را نهى مى‌كند: ✔️«فَبَشِّرْ عِبٰادِ. اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر: 17- 18)؛ «پس بشارت ده بندگانم را، آنان كه به سخنان [مختلف] گوش فراداده و برترين را بر مى‌گزينند» و ✔️«لاٰ إِكْرٰاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» (بقره: 256)؛ «هيچ‌گونه تحميل و اجبار در امر دين روا نيست [؛ زيرا] به خوبى راه هدايت از ضلالت روشن شد». 🔘اصول معارف و مفاهيم قرآن بر پايۀ عقل و منطق مشترك و همگانى انسان استوار است. ✔️اساس تعاليم اسلام بر مدار جهل ستيزى و عقل‌انگيزى،(فصلت/37، يونس/100)، تقليدزدايى و تحقيق‌پرورى،(مائده/104، نحل/43)، پندار سوزى و دانش‌سازى (انعام/116، مجادله/11) مى‌چرخد. ✔️ توحيد و يكتا باورى كه ام القضايا و بيت الغزل دعوت تمام انبيا و شرايع آسمانى است، تبيين‌كنندۀ عقلانى و بنياد استوار نظامهاى تشريعى و ارزشى قرآن است. 🔘 بايدها و مسئوليت آفرينى نظامهاى ارزشى و رفتارى كه در فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق مورد كاوش و تحليل است، مبناى خلل‌ناپذير خويش را تنها مى‌تواند در پرتو نگرش توحيدى معنا يابد. 📣یکی از قلمروهای اعجاز قرآن کریم، علم گستری، خردپروری و خرد پذیری است. @mola_amiralmomenin_as