eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.9هزار ویدیو
181 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمومنین علی علیه‌السلام: فَإِنَّ مَعْصِيَةَ اَلنَّاصِحِ اَلشَّفِيقِ اَلْعَالِمِ اَلْمُجَرِّبِ تُورِثُ اَلْحَسْرَةَ وَ تُعْقِبُ اَلنَّدَامَةَ نافرمانى از دستور نصيحت كنندۀ مهربان دانا و با تجربه، مايۀ حسرت و سرگردانى و سرانجامش پشيمانى است. 📚خطبه۳۵ @mola_amiralmomenin_as
به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی ❤️ وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! سوره مبارکه القصص آیه ۵ @mola_amiralmomenin_as
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘بركات تكوينى امام غايب(عج) 🔘كمال الدين -با سندش به نقل از عبد العزيز بن مسلم،در بيان وصف امام-:امام رضا عليه السلام فرمود: «امام،رَواى خدا را روا و نارواى خدا را ناروا مى‌دارد و حدود خدا را برپا مى‌كند و از دين خدا دفاع مى‌نمايد و با حكمت و اندرز نيكو و حجّت و دلايل رسا،به راه پروردگارش فرا مى‌خواند. امام،به سانِ‌ خورشيد تابان است كه با نور خود،جهان را روشن مى‌كند و[خورشيد] در افق،چنان است كه دست‌ها و ديدگان به آن نمى‌رسند. امام،ماه تابان شب چهارده است،و چراغ فروزان و نور درخشان و ستارۀ راه‌نما در تاريكى‌هاى شب‌هاى تار و ميانه‌هاى آبادى‌ها و بيابان‌ها و اعماق درياها. امام،آب گوارا در هنگام تشنگى است،و نشان دهندۀ راه راست و نجات‌بخش از هلاكت. امام،آتش فراز تپّه [براى راه‌نمايىِ‌ مسافران و سالكان] است و گرمابخش گرماجويان،و راه‌نما در هلاكتگاه‌ها.هر كه از او جدا شود،به هلاكت مى‌افتد. امام،ابر بارنده است و باران سيل‌آسا و خورشيد فروزنده و آسمانِ‌ سايه‌افكن و زمين پهناور و چشمۀ جوشان و بركه و بوستان». 📓كمال الدين:ص 675 ح 31 📓معانى الأخبار:ص 96 ح 2 📓تحف العقول:ص 438 📓الغيبة،نعمانى:ص 216 ح 6، 📓بحار الأنوار:ج 25 ص 120 ح 4. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️آنچه در شناخت خدا ممكن نيست: ✔️شناخت كُنه ذات خدا 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: راه‌هاى ژرف انديشه، در قدرت ملكوتى او متحيّر گشته‌اند، و همه تفسيرها، در دستيابى به دانشش، از هم گسيخته‌اند، و در برابر غيبِ پوشيده‌اش، پرده‌هايى از ناديدنى‌ها افكنده شده است كه بالاترين خِردهاى به كار رفته در كارهاى ظريف، در پايين‌ترين حدّ آن پرده‌ها، پريشان شده‌اند. 📗الكافي: ج 1 ص 134 ح 1 📗التوحيد: ص 41 ح 3 📗بحار الأنوار: ج 4 ص 269 ح 15. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#تفسير_امیرالمومنین_عليه_السلام_از_قرآن_كريم #سوره_مبارکه_آل‌عمران ✔️(وَ إِذْ أَخَذَ اللّٰهُ مِي
✔️(إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّٰاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبٰارَكاً وَ هُدىً لِلْعٰالَمِينَ) (آل عمران: 96) 🖊نخستين خانه‌اى كه براى مردم قرار داده شد، در سرزمين مكه است كه پر از بركت و مايه هدايت جهانيان است. ✔️مردى از امام اميرالمؤمنين عليه السلام از اين آيه سؤال كرد، گفت: آيا او (كعبه) اولين خانه است‌؟ امام عليه السلام فرمود: «نه، قبل از آن خانه‌هايى بوده، ولى اين اولين خانه‌اى است كه براى مردم مبارك بوده، و در آن هدايت، رحمت و بركت است و اولين كسى كه آن را بنا كرد، ابراهيم بود. سپس قومى از عرب از «جرهم» آن را بنا كرد، سپس از بين رفت و خراب شد پس «عمالقه» آن را ساختند، سپس خراب شد، و قريش آن را بنا كرد» 📗مناقب ابن شهر آشوب: 53/2. تاريخ ابن كثير: 243/2. و از امام عليه السلام روايت شده كه فرمود: «خانه‌هايى قبل از آن بودند ولى اين اولين خانه‌اى است كه براى عبادت ساخته شده است» 📗الدرّ المنثور: 52/2. @mola_amiralmomenin_as
✔️(يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰاتِهِ وَ لاٰ تَمُوتُنَّ إِلاّٰ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) (آل عمران: 102) 🖊اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، آن گونه كه حق تقواست از خدا بپرهيزيد. و از دنيا نرويد مگر اينكه مسلمان باشيد. ✔️وارد شده است كه عبدالخير از تفسير اين آيه از امیرالمؤمنین علی عليه السلام سؤال كرد، امام در جواب فرمود: «واللّه به آن عمل نشد، مگر توسط خاندان رسول اللّه صلى الله عليه و آله. همان ما خدا را ذكر كرديم، و او را فراموش نمى‌كنيم او را شكرگذارى كرديم و هرگز او را كفران نكرديم، و ما از او پيروى كرده و نافرمانى نكرديم». و هنگامى كه اين آيه نازل شد صحابه گفتند: طاقت آن را نداريم، خداى متعال نازل كرد: (فَاتَّقُوا اللّٰهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ)، (تغابن: 16) «تا مى‌توانيد تقواى الهى را هر چقدر مى‌توانيد. پيشه كنيد.» @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#گفتگو_در_محضر_اميرالمؤمنين_(ع) 🔰تعصّب‌هاى نابجا ⁉️11- عرض كردم: اماما! آيا پيامبر صلى الله عليه
(ع) 🔰تعصّب‌هاى نابجا ⁉️13- عرض كردم: آيا موارد ديگرى هست كه تعصّب مذموم نباشد؟ 🍃فرمودند: اگر به‌ناچار بايد تعصّب داشته باشيد پس در مورد صفات نيك و كارهاى پسنديده و امور خوب تعصّب داشته باشيد. تعصّب ورزيدن در اخلاق نيك مانند: رعايت كردن حقوق همسايگان، و پاى‌بندى به عهد و پيمان‌ها، و اطاعت از نيكى، و نافرمانى از تكبر و خودخواهى، بخشش نمودن و دورى از ظلم، خونريزى را گناهِ‌ بزرگ شمردن، انصاف با مردم، فروبردن خشم و دورى از فساد در زمين. 📗(نهج البلاغه، خطبه 234.) شايسته است كه مردم در اعمال پسنديده تعصّب ورزيده و به آنها مباهات نمايند؛ و در امور ناپسند و صفات زشت جاهلى مانند تعصب روى جناح يا گروه خاص (هرچند باطل باشند) عملى ناپسند و كفر و شرك محض است. جامعۀ اسلامى بايد حق را بنگرد و تابع حق و حقيقت باشد؛ هرچند تلخ بوده، يا به ضرر و زيان خود و گروه خود باشد. قرآن كريم مى‌فرمايد: «يا ايُّهَا الَّذينَ‌ امَنُوا كُونُوا قَوّامينَ‌ بِالْقِسْطِ‍‌ شُهَداءَ لِلهِ‌ وَ لَوْ عَلي انْفُسِكُمْ‌ اوِالْوالِدينَ‌ وَ الْاَقْرَبينَ‌.» (نساء: 135)؛ «اى مؤمنين! از گروه اقامه‌كننده عدالت باشيد و براى خدا شهادت دهيد هر چند به زيان خود يا والدين و يا ساير خويشان شما باشد!» تعصّب كوركورانه بر قوميّت (مانند: عربيّت، كُرد، ترك، فارس بودن)، نژاد (سياه يا سفيد بودن، يا قبيله‌گرايى يا زبان و فرهنگ... همگى غلط‍‌، شرك و جاهليّت بوده و ضد فرهنگ اسلام و قرآن و مردود مى‌باشد. اوّل متعصبّى كه به نژاد خود باليد بود و خداوند درسى به او داد كه همۀ متعصبّين عالم عبرت گيرند. تنها معيار طرفدارى و حمايت از هر امرى بايد حق باشد و بس. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
♻️#توحيد و #يگانه_پرستى ⁉️اى اميرمؤمنان! آيا پروردگارت را ديده‌اى‌؟ 3 - ذعلب يمانى پرسيد: اى اميرم
♻️ و ⁉️از اميرمؤمنان على عليه السلام از قدرت خدا سؤال شد... 4 - زيد بن وهب گويد: از اميرمؤمنان على عليه السلام از قدرت خدا - جلّت عظمته - سؤال شد. حضرت برخاست و خطبه‌اى خواند و خدا را ستوده و بر او ثنا نمود. آنگاه فرمود: به راستى كه خدا را فرشتگانى است كه اگر فرشته‌اى از آنان به سوى زمين فرود آيد، به جهت بزرگى خلقت و بسيارى بالهايش، زمين گنجايش او را ندارد و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه اگر جن و انس مكلّف شوند كه او را توصيف كنند، آنان به جهت دورى ما بين مفاصل و بندهاى او و خوبى تركيب صورتش نمى‌توانند او را توصيف كنند و چگونه وصف شود از فرشتگانش، فرشته‌اى كه ما بين دو كتف و نرمۀ گوش‌هاى او هفتصد سال راه است‌؟ و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه افق آسمان را - قطع نظر از بزرگى بدنش - به بالى از بال‌هايش مى‌بندد و پر مى‌كند. و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه آسمان‌ها تا بند كمر اوست. و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه پايش بر چيزى قرار و آرام ندارد، بلكه در هواى پايين‌تر ايستاده و زمين‌ها تا زانوهاى اوست. و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه اگر همۀ آب‌ها در گودى انگشت ابهامش ريخته شود، گنجايش آنها را دارد. و از جملۀ آنان فرشته‌اى است كه اگر كشتى‌ها در اشك چشمهايش انداخته شود، روزگارهاى زيادى روان گردد. فتبارك اللّٰه احسن الخالقين. @mola_amiralmomenin_as
♻️ و ⁉️و از اميرمؤمنان علی علیه السلام در مورد سؤال شد... فرمود: حجاب‌ها هفت حجاب است كه بزرگى هر حجابى پانصد سال راه است كه ميان هر دو حجاب از آنها (از حجابى تا حجابى ديگر) پانصد سال راه است و حجاب دوّم هفتاد حجاب است كه ميان هر دو حجاب به مسافت پانصد سال راه و طولش پانصد سال راه است. حاجبان هر حجابى هفتاد هزار فرشته‌اند كه آن را دربانى مى‌كنند. نيروى هر فرشته از آنان با نيروى ثقلين (جن و انس) برابرى مى‌كند. از جملۀ آن حجابها، حجاب ظلمت و تاريكى، حجاب نور و روشنى، حجاب آتش، حجاب دود، حجاب ابر، حجاب برق، حجاب باران، حجاب رعد، حجاب ضوء و روشنى، حجاب ريگ، حجاب كوه، حجاب غبار، حجاب آب، حجاب جويهااست، اينها حجاب‌هاى گوناگونى هستند كه بزرگى هر حجابى هفتاد هزار سال راه است. بعد از آن، سراپرده‌هاى جلال است كه هفتاد سرا پرده است كه در هر سراپرده هفتاد هزار فرشته است و فاصلۀ ميان هر سرا پرده پانصد سال راه است. بعد از آن سراپردۀ عزّت، سپس سراپردۀ كبرياء، سپس سراپردۀ عظمت، سپس سراپردۀ قدس، سپس سراپردۀ جبروت، سپس سراپردۀ فخر، سپس [سراپردۀ] نور سفيد، سپس سراپردۀ وحدانيّت - كه آن مسافت هفتاد هزار سال راه در هفتاد هزار ساله راه است - سپس حجاب اعلى است. سخن آن حضرت در اينجا به پايان رسيد و حضرتش ساكت شد. در اين هنگام عمر به آن حضرت گفت: اى ابا الحسن! باقى نمانم روزى كه تو را در آن نبينم (!!!) شيخ صدوق رحمه الله در توضيح اين حديث شريف مى‌گويد: 🟢اين حجاب‌ها به خداوند متعال نسبت داده نمى‌شود، چرا كه او با مكان وصف نمى‌گردد، ولى اين‌ها به عظمت والايى از خلقش كه اندازۀ آن را جز حضرت حق نمى‌داند، نسبت داده مى‌شود. 📗الخصال: 400 الحديث 109. 📗التوحيد: 276 الحديث 3. @mola_amiralmomenin_as