eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
182 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه دویست و سه قرآن کریم سوره مبارکه التوبة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلّم: روز جمعه ، سرور روزهاست . در اين روز خداوند ، خوبى ها را چند برابر مى كند و بدى ها و گناهان را پاك مى كند و درجات را افزايش مى دهد و دعاها را مستجاب مى نمايد و رنج و اندوه ها را برطرف مى سازد و حاجت هاى بزرگ را برآورده مى كند، روز افزونى و فراوانى است . در اين روز ، خداوند بسيارى را از آتش مى رهانَدو آزاد مى كند . اَحَدى از مردم در اين روز دعا نكند ، به شرط آن كه حق و حرمت آن را بشناسد ، مگر آن كه بر عهده خداوند عزّوجلّ است كه او را از رها و آزادشدگان از آتش ، قرار دهد. 🗞كافى ، ج 3، ص 414، ح 5 @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى مبحث اراده و اختیار يكى از مهم‌ترين اركان ، مسأله اراده و اختيار است. مى‌توان مدعى شد كه تمامى سطوح و مراتب اراده‌اى كه در زندگى انسانى حضور دارند، به نوعى در مسأله نقش‌آفرينى مى‌كنند. چنان‌كه در جدول فوق مشاهده مى‌كنيد: 👆 بر مبناى همين گستردگىِ در است كه اين مبحث مى‌تواند يكى از مطالعه‌هاى ارزنده باشد و دستاوردهاى تربيتى قابل استفاده‌اى در مباحث به ارمغان بياورد. با اين پيش درآمد به نسبت‌سنجى بحث اراده و اختيار با كليد واژه‌هاى مى‌پردازيم: 1- کمال و نجات 2- انسان کامل 3- آرمان‌شهر ظهور 4- فلسفه تاریخ @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى مبحث اراده و اختیار 1️⃣كمال و نجات بالاترين مرتبه در نظريه‌هاى جبرگرايانه دينى، تسليم بودن است تا بدان‌جا كه مداخله غيب، زندگى انسان‌ها را تغيير دهد و آرمان‌شهر موعود را محقق سازد. در نظرات اختيارگرايانه هم كمال امرى زمينى و محصول سعى و تلاش آدمى است و طبيعتاً اين تلاش، امرى و تك بعدى خواهد بود. ✅اما بر اساس نظريه ، انسان اگرچه عقلاً و شرعاً مأمور به حركت به سوى كمال است، ولى بايد جايگاه اراده و اختيارش را در ميان اراده‌هاى تشريعى و تكوينى خدا، اراده انسان كامل و اراده ابليس پيدا كند. ✳️بدين معنا كه اگر بر اساس شريعت و در مسير اراده تكوينى گام بردارد و اراده خود را هماهنگ با اراده و در مقابل اراده ابليس قرار دهد، به كمال و نجات دست مى‌يابد. 🔰البته بايد دانست كه ظرف تحقق اين كمال و نجات، اراده‌هاى فردى نيست؛ زيرا اگر چنين بود، اراده انسان كامل - كه در بردارنده اراده تشريعى و تكوينى است - براى ايجاد بهشت موعود كافى بود. بلكه تحقق آن وابسته به اراده اكثر انسان‌هاست. ♻️بدين جهت در نظام دينى هر فرد دو مسئوليت دارد؛ اول، رشددهى و تعالى‌بخشى به اراده خود، و دوم، تلاش براى جذب و همراه‌سازى حداكثرى اراده‌هاى جمعى به سوى خير و كمال. 2️⃣انسان كامل در متعالى‌ترين مرتبۀ وجودى قرار دارد و اين امتياز به جهت كمال روحانى اوست. از سوى ديگر، اراده و اختيار از اوصاف و خصوصيات نفسانى و روحانى انسان است. در اين صورت، روح انسان كامل نه تنها ظرفيت و شايستگى دريافت اراده تشريعى را مى‌يابد، بلكه برتر از ملائكه، تبديل به برترين مظهر اراده تكوينى خداوند مى‌شود. انسان كامل، چون در امتداد است، منطبق با معيار و ميزان الهى عمل مى‌كند. بدين معنا كه اصل اول در اراده معصوم بر و اشاعۀ رحمت و رحمانيت است و اراده معطوف به عذاب در آخرين مرتبه قرار دارد. اين اراده و اختيار در دوران و دو نمود مختلف مى‌يابد. 👇 ✅در دوران غيبت، ناظر به اتمام حجتى كه بايد با عموم انسان‌ها صورت بگيرد، اين اراده به پس پرده غيب مى‌رود. اما اين مسأله به معنى تعطيلى اراده‌هاى او نيست؛ زيرا تدبير كلان جهان به دست او صورت مى‌گيرد. از اين رو، انسان كامل، نقش واسطه تكوينى بالفعل يا بالقوه را نسبت به عوالم و موجودات ديگر دارد و بدين‌گونه است كه اعتقاد به ولايت تكوينى از ضروريات قول به وجود انسان كامل است. بدين معنا كه نمى‌شود كسى انسان كامل و معصوم مطلق باشد، ولى اراده تكوينى و قدرت تصرف بر عوالم وجود را نداشته نباشد. 🍃اما در دوران ظهور تمامى اراده‌ها حول محور اراده تكوينى و تشريعى انسان كامل تجميع مى‌شوند
. 

🔰پس از معبر همراهى اراده‌هاى انسانى با اراده معصومانه موعود محقق مى‌شود و چون چنين شد، نه تنها در عالم انسان، بلكه در ملك و ملكوت هم فضاى بهشتى حاكم خواهد شد. @mola_amiralmomenin_as
✔️بازخوانى بر مبناى مبحث اراده و اختیار 3️⃣آرمان‌شهر ظهور آرمان‌شهر جامعه‌اى خواهد بود كه در آن هيچ‌گونه اراده‌اى معطوف به شر يا ظلم نشود و هيچ انگيزه‌اى براى تجاوزگرى وجود نداشته باشد. بديهى است كه براى تحقق اين جامعه، خواست برخى از افراد كافى نخواهد بود؛ چراكه تحقق محصول اراده‌هاى است. ✅پس آرمان‌شهر در گام اول، نيازمند جمع شدن اراده انسان‌هاى كمال جو بر محور اراده انسان كامل است. ✅گام دوم براى ساختن اين آرمان‌شهر، حذف اراده‌هاى باطل و مزاحم است. ✔️شايد به نظر برسد كه اين مرحله بسيار سخت و دشوار است، ولى بايد به ياد داشت كه اگر مبانى اراده آدمى رشد يابد، احتمال معطوف شدن آن‌ها به سوى شر بسيار كم خواهد شد. بنابراين بايد به ارتقاى مبانى معرفتى و ارزشى اراده‌ها اهتمام كرد تا با رشد عقلى، اخلاقى و علمى، زمينه براى به و فراهم شود. 🍃اين تحول اراده‌ها علاوه بر ايجاد جامعه ايده‌آل انسانى، بر اراده تكوينى خداوند در عالم طبيعت هم اثر مى‌گذارد؛ چراكه طبيعت، مظهر و معبر رحمت و بركت و خيرات است و از طريق آن، بسترها براى ايجاد بهشت زمينى فراهم مى‌گردد. 🔰بنابراين، آرمان‌شهر از معبر اراده‌هاى جمعى انسان‌ها محقق مى‌شود و بر تمامى اراده‌هاى مثبت در جهان هستى اثر مى‌گذارد و در نهايت منجر به بهشتى ماندگار (تا امتداد رجعت) بر روى زمين شود. 4️⃣فلسفه تاريخ بازخوانى تاريخ يكى از اصول و در فرهنگ شيعى است. در اين بازخوانى روشن مى‌شود كه پس از هبوط حضرت آدم عليه السلام تنها راه رسيدن به عاقبت خوش زمينى يعنى ، ايمان آوردن و عمل به شريعت است؛ ولى هم‌چنان اين بهشت موعود محقق نشده است. ⁉️بدين جهت اين سؤال پيش مى‌آيد كه چه عامل يا عواملى باعث اين تأخير شده است‌؟ ✔️در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه از ابتداى تاريخ، دو جريان حق و باطل در قالب اراده‌هاى اجتماعى شكل گرفته است. اين اراده‌ها مستقيماً در جريان نقش دارند و مقاطع اصلى تاريخ را رقم زده‌اند. براى فهم بهتر اين مطلب بايد كليدواژه‌هاى زير را از اين منظر بررسى كنيم: : نتيجۀ گرايش اكثريت اراده‌هاى انسانى به سوى باطل : چشم به راهى براى تحقق بهشت موعود زمينى : افزايش گرايش اراده‌ها به جبهۀ باطل و بازتاب پيامدهاى منفى آن بر مُلك و ملكوت : درگيرى نهايى، بزرگ و پايانى اراده‌هاى خير و شر و پيروزى هميشگى اراده‌هاى حق بر اراده‌هاى باطل ✅مطابق اين تحليل، ابليس چون مى‌داند هيچ‌گاه حريف اراده معصوم نمى‌شود - چرا كه او نمود ارادۀ تكوينى و تشريعى خداوند است - سعى مى‌كند با منحرف‌سازى اراده‌هاى انسانى به مقابله با معصوم برود. ✔️بنابراين، در اين ديدگاه به معنى شديدترين هجوم تاريخى ابليس بر جبهه حق با كمك اراده‌هاى انسانى باطل، و هم به معنى واكنش نهايى و به موقع براى نابودى اراده‌هاى ابليسى و آن‌گاه خود ابليس است. @mola_amiralmomenin_as
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AC%D8%A8%D8%B1_%D9%88_%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1 📣مسئله‌شناسی جبر و اختیار👆را در این سایت مطالعه بفرمایید.
▫️انسان شناسي و مهدويت: بازخواني و تبيين مهدويت شيعي از رهيافت انسان شناسي فطري▫️ نویسنده: محمد رضايي آدرياني ✔️معرفی کتاب: كتاب حاضر، پژوهشی در زمینه ابعاد مختلف انسان‌شناسی و ارتباط آن با مبحث است. در ابتدای این اثر به اهمیت مقوله انسان و شناخت زوایای مختلف وجود او در آموزه‌های دینی و علوم مختلف بشری پرداخته شده و فواید این علم و پیشینه تاریخی آن به ویژه در میان شیعیان، بیان شده است. سپس به شناخت بعد جسمانی انسان پرداخته شده و ترکیب طبیعی و تجربی بدن انسان و نیز طینتی که او از ان خلق شده است، با استناد به آموزه‌های دینی بیان شده است. در ادامه نویسنده از منظری روحی، جنسیتی، روان‌شناختی، فلسفی و عرفانی به تبیین مسایل مربوط به شناخت انسان پرداخته و ارتباط همه انواع انسان‌شناسی نام برده شده با مسأله را بیان کرده است. از دیدگاه وی انسان موجودی است که همواره و بر اساس فطرت انسانی خویش رو به حرکت می‌کند و کمال و رشد او و نیز نجات وی در حرکت به سوی و است. 📚شما می‌توانید کتاب «» را در پایگاه «بازار کتاب قائمیه» مشاهده و بارگیری نمایید:👇 https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=12363&lang=fa ------------------------------------------------------------ 📖همچنین می توانید در «کتابخانه دیجیتال نور» مطالعه بفرمایید:👇 https://noorlib.ir/ @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
مراسم استغاثه به امام زمان علیه‌السلام در شهر بابل با سخنرانی استاد محمد شجاعی ※ پخش زنده تصویری از: آپارات | یوتیوب @ostad_shojae