eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول غیرقابل انکار.docx
33.3K
اصول غیرقابل انکار؛ تغایر فی الجمله تغییر فی الجمله هماهنگی فی الجمله
| اصول غیرقابل‌انکار | اصل واقعیت حکایتگر از امور واقعی است اما اصول‌ غیرقابل‌انکار هستند. اصل واقعیت ثمره علم حصولی است و اصول غیرقابل‌انکار ثمره علم حضوری. @monir_ol_din
3جلسه سوم؛ 1398،9،6[1].mp3
42.57M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: اصول غیرقابل انکار 🔸تاریخ:۹۸/۹/۶ https://eitaa.com/monir_ol_din/1190
🔸استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔺 «تغایرفی‌الجمله» آن است که انکارش ممتنع است. یعنی از بدیهیاتی است که کسی نمی‌تواند برایش تعریف ارائه کند، تکیه به قدر متیقن اطلاع است. یقین عمومی است نه یقین فردی. 🔺 می‌گویید اینکه این لیوان فی‌الجمله با این قلم مختلف است، مختلف با این ضبط است، این یا مورد تأیید است یا مورد تأیید نیست. اگر بگویید مورد تأیید نیست فی‌الجمله هم مختلف نیست،‌ یعنی یکسانی محض است، اگر یکسانی محض است با حرکت ممتنع می‌شود، مقابله ممتنع می‌شود. حرف من با حرف خاص اگر یکسان محض باشد, پس باید از حرف من تبعیت کنید. اما اگر گفتید که تغایرفی‌الجمله قبول شد آن وقت باید رفت دنبال اینکه مورد تغایر به چه چیز برمی‌گردد تا رسید به اینکه سه تا روش می‌خواهیم. ➖دوره پژوهشی «بحث منطق» @monir_ol_din
🔸استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔺 ما اول کار در فلسفه می‌آمدیم «تغایر فی الجمله» را ملاحظه‌می‌کردیم، اینجا صحبت از «تغییر فی الجمله» است. تغییر فی الجمله یعنی اجمالا از هر فلسفه‌ای که باشد، مادی یا الهی باشد، این اطلاع باید برای بشر روشن شود که تغییراتی در انسان در توانایی مادی انسان هست به نحو فی الجمله. ➖دوره پژوهشی «مقایسه مبنایی سیستمهای اقتصادی شرق و غرب با اسلام» 🔺در اینجا «تغایرفی‌الجمله» امری است که سوفیست هم نمی‌تواند به آن اشکال کند. و غیر سوفیست هم نمی‌تواند در آن اشکال کند. سنگ اولیه‌ی استدلال شروع از «تغایرفی‌الجمله» است و ما وارد نشدیم در اینکه بگوییم بدیهیات چنین و چنان است تا تردید بکنند و بگویند مصداق بداهت چیست، بلکه از مصداق خاصی شروع کردیم که اساس مفاهمه بر آن قرار دارد. 🔺 بعد از این قسمت عرض می‌کنیم که «تغییرفی‌الجمله» هم قابل انکار نیست. اگرتغییر‌فی‌الجمله قابل انکار باشد حرکت ممتنع است، البته همانگونه که گفتیم تغایرفی‌الجمله ضروری است جهت زمینهی اختلاف پتانسیل. 🔺 اگر اشیاء را در مرحله‌ی تغایر ملاحظه کنیم آن اساسی است که تغییر می‌تواند بر آن اساس بنا بشود، ولی اگر یکسانی محض بود تغییر نمی‌توانست در آن واقع شود. در یکسانی محض هیچگونه تغییری قابل قابل تصور نیست. ➖دوره پژوهشی «فلسفه ربط» @monir_ol_din
قابل توجه عزیزانی که بنا دارند در فلسفه چگونگی اسلامی شرکت نمایند؛ موضوع جلسه چهارم؛ "مراحل سلبی فلسفه تعین" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
اصالت شیء و اصالت شرایط.docx
33.5K
مراحل سلبی فلسفه تعین؛ اصالت شیء اصالت شرایط
4جلسه چهارم؛ 1398،9،13[1].mp3
34.06M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: مراحل سلبی فلسفه تعین؛ اصالت شیء و اصالت شرایط 🔸تاریخ؛ ۱۳۹۸/۹/۱۳ https://eitaa.com/monir_ol_din/1195
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#دوره‌سوم‌کلیات‌فلسفه‌چگونگی‌اسلامی 🔉 #صوت‌جلسه‌چهارم 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: مراحل سلبی
🔺سلام و عرض ادب محضر دوستان و همراهان گرامی؛ 🔸 یکی از مباحث بسیار مهم استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره) تبیین غلط بودن دیدگاه و است. 🔸در غالب موارد، بیشتر افراد به دیدگاه اصالت شیء مبتلا هستند و همین امر موانعی را در مسیر تفکر و تحقیق ایجاد می کند. پیرامون این دیدگاه بیشتر گفتگو خواهیم کرد.ان شاءالله.🌹 @monir_ol_din
| گره کور مطالعات و تحقیقات | نگرش ، گره کور مطالعات و تحقیقات حوزوی است. اصالت‌شیء یعنی، هر موضوعی، بدون ملاحظه روابط و ارتباطات آن و مورد بررسی قرار گیرد. @monir_ol_din
| وقوع در غلط | نگرش یعنی ملاحظه حیثی موضوعات و پدیده‌ها. نمی‌توان ملاحظه حیثی را کنار گذاشت اما تمرکز بر ملاحظه حیثی و اصالت دادن به آن با اغماض از اشیاء و موضوعات، وقوع در است. @monir_ol_din
اصالت شیء و نقد آن.docx
33.2K
🔸اصالت شیء و نقد آن 🔸اقتباس از کتاب «اصالت ربط» استاد معلمی(زیدعزه)
موضوع جلسه پنجم؛ "اولین مرحله ایجابی(اصالت ربط)" می‌باشد. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
اصالت ربط.docx
23.8K
🔸جلسه پنجم؛ اولین مرحله ایجابی؛ نسبت بین درون و بیرون اصالت ربط
5جلسه پنجم؛ 98،9،20[1].mp3
27.01M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: اولین مرحله ایجابی؛ اصالت ربط 🔸تاریخ؛ ۱۳۹۸/۹/۲۰ https://eitaa.com/monir_ol_din/1202
| اَصالت ربط | در نگرش ، اشیاء و موضوعات و پدیده‌ها به همدیگر اِنضمام نمی‌یابند، در کنار هم تالیف نمی‌گردند، به همدیگر مُلصَق نمی‌شوند، بلکه اَصالت ربط به این معناست که؛ قوام یک پدیده وابسته به قوام پدیده دیگر است و این یعنی و . @monir_ol_din
💥اَصالت ربط ♻ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 🔺 آیا اینکه می‌گویید این کیفیت مختلف است، یعنی هستی این کیفیت - در مرتبه کیفیت و نه در مرتبه هستی و اصل وجود- غیر از کیفیت دیگر است، آیا این غیریت را جز به به چیزی می‌توانید نسبت دهید؟ اگر رابطه‌ای نداشته باشد چگونه می‌توانید بگویید غیر است؟ این که می‌گویید: ماقضیه را اینگونه بحث می‌کنیم که «اگر ربط پیدا کند غیر از آن رابطه‌ها است و آن را فرض می‌کنیم» در این صورت می‌گوییم که «تاوقتی رابطه پیدا نکند شما چگونه می‌توانید بگویید غیر است؟» ✔ دوره پژوهشی فلسفه اصول روش تنظیم، دوره اول، کد جلسه؛ ۸۰۶ 🔺رابطه چیست؟ آن موقعی که هویت شیء هنوز تحت رابطه قرار نداشت و در دید ما اصل قرار می‌گرفت می‌گفتیم؛ دو تا شیء داریم و بین اینها انفصال و اتصال مطلق نیست و رابطه هست و اگر رابطه هم بخواهد شیء باشد تسلسل پیدا می‌کند؛ زیرا بعد سه تا شیء خواهیم داشت که شیء «الف» و شیء «ب» و ربط آنها «ج» مطرح است و در این صورت سه تا چیز داریم و دوباره بین اینها حداقل دو تا رابطه لازم دارد و باز اگر بین آنها هم شیء باشد، این مرتباً تا آخر ادامه پیدا می‌کند و تسلسل حاصل می‌شود. اما حالا که می‌گوییم تعین شیء، شیئیت شیء به وسیله رابطه هست بدان معنی است که «کجایی» شیء تحت رابطه هست و حاصل حرف را علی فرض دنبال می‌کنیم. ✔ دوره پژوهشی فلسفه اصول روش تنظیم، دوره اول، کد جلسه؛ ۸۱۰ @monir_ol_din
موضوع جلسه ششم؛ "نظریه وحدت ترکیبی" است. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صلای‌اندیشه 🔺دعای مأیوس کننده 🔅 استاد‌سیدمنیرالدین‌حسینی (ره): آیا دعایی که ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به قدرت سیاسی نظام بکند در عداد #نفرین نمی‌باشد؟ برادران دقت کنند که دعا فقط در پستو آن هم نیمه شب صورت نمی‌گیرد، بلکه گاهی اوقات دعا در زمینه #تفاهم‌اجتماعی بیان می‌شود و لذا وقتی می‌گویید مشکلاتی هست که الا به آمدن حضرت حل نمی‌شود، به نظرتان می.آید که کدام مشکلات در نظر مخاطبان شما می‌آید؟ وقتی که با این دعا معنای یأس را در قلوب مسلمین می‌دمید این یأس، #یأس‌از‌اسلام است یادمان نرود، برعکس می‌فهمید که یأس از فلان کارمند دولتی می باشد، مگر اسلام قدرت اداره ندارد؟ برگردان به فارسی این حرف این می باشد که کفر #قدرت‌اداره دارد. یعنی اگر بناست کسی زیر پرچم کسی سینه بزند زیر پرچم کفر باید سینه بزند. از گناهان بسیار بزرگ ایجاد شایعه‌ای است که، دل مسلمین را سرد کند. اگر دل مسلمین از قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تضعیف شود، معنایش این است که، #عزت‌کفار در خانه مسلمین آورده شود. کسی که با دست و زبانش عزت کفار را در خانه مسلمین و کشور اسلامی می‌آورد، آیا این دعا برای حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام می‌دهد؟ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6جلسه ششم؛ 98،9،27.MP3
18.85M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: نظریه وحدت ترکیبی 🔸تاریخ: ۹۸/۹/۲۷ https://eitaa.com/monir_ol_din/1214
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع جلسه هفتم؛ "دومین مرحله ایجابی (اصالت تعلق)" است. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️وحدت و کثرت_۱ 🔺هر مکتب فلسفی که داعیه هستی‌شناسی داشته باشد، باید در مقام پاسخ به پرسش «وحدت و کثرت» باشد. 4 پاسخ به این پرسش مطرح شده است؛ اول؛ وحدت محض. همه چیز یک چیز است و یک چیز بیشتر موجود نیست. وحدت حقیقی است و کثرت اعتباری. دوم؛ کثرت محض. همه چیز همه چیز است و هیچ وحدتی موجود نیست و انفصال مطلق میان اشیاء حاکم است. سوم؛ هم وحدت اصیل و حقیقی است و هم کثرت اصیل و حقیقی است. چهارم؛ نسبت بین وحدت و کثرت یا همان نظریه . 🔺چهار پاسخ فوق، در یک فرآیند تاریخی سیر کرده و به نظریه وحدت ترکیبی منتهی شده‌اند. پاسخ اول؛ در دوران یونان باستان افرادی نظیر منکر هرگونه صیرورت و تغییر بوده و آن را وهم می‌دانستند، و وجود را مساوی با وحدت می‌گرفتند. و در جهان اسلام نیز از کسانی هستند که ملاصدرا آنها را به عنوان وحدت‌گرایان نام می‌برد. پاسخ دوم؛ در مقابل وحدت‌گرایی، در سوی دیگر با دعوی سیلان مطلق قرار دارد که منکر هرگونه ثباتی است. و در جهان اسلام نیز بنابر تفسیری که از تباین وجودات در صورت می‌گیرد و یا دیدگاه را می‌توان در چارچوب کثرت‌گرایی قرار داد. ادامه دارد.... @monir_ol_din
✔وحدت و کثرت_۲ 🔺پاسخ سوم؛ نظریه است. این نظریه، ابداع حکیم بزرگ مسلمان است. او در پاسخ به سؤال از وحدت و کثرت، مبتنی بر مبنای به نظریه تشکیک دست یافته است. برخی به اشتباه نظر او را «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تقریر می‌کنند، در حالی‌که این تعبیر صرفاً عبور از وحدت محض و کثرت محض است و نمی‌تواند پاسخی به مسئله پیش‌روی باشد. آنگاه که او عینیت وحدت و کثرت را در نظریه تشکیک وجودی توضیح می‌دهد، توانسته است پاسخی را ارائه نماید. 🔺این نظریه دارای نقاط قوت متعددی است. یکی از آنها این است که، صدرا پایگاه امتیاز و اشتراک موجودات را «وجود» می‌داند و از همین روی، با دومبنایی‌شدن در تحلیل وحدت و کثرت عالم هستی مخالفت می‌ورزد. نقطه قوت دیگر این نظریه آن است که، هم وحدت را حقیقی می‌داند و هم کثرت را حقیقی می‌داند. اینگونه نیست که، از یکی از طرفین به نفع دیگری اعراض کند. به عبارت دیگر، صدرا با عبور از وحدت محض و کثرت محض به گونه‌ای از عبور کرده است. اطلاقی که در وحدت محض و کثرت محض وجود دارد و به تعبیری دیگر، صدرا از سخن می‌گوید و این همان نکته مهمی است که در اندیشه او تحقق یافته است. ادامه دارد...... @monir_ol_din