اصالت شیء و اصالت شرایط.docx
33.5K
مراحل سلبی فلسفه تعین؛
اصالت شیء
اصالت شرایط
4جلسه چهارم؛ 1398،9،13[1].mp3
34.06M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسهچهارم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: مراحل سلبی فلسفه تعین؛ اصالت شیء و اصالت شرایط
🔸تاریخ؛ ۱۳۹۸/۹/۱۳
https://eitaa.com/monir_ol_din/1195
امتداد حکمت و فلسفه
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی 🔉 #صوتجلسهچهارم 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: مراحل سلبی
🔺سلام و عرض ادب محضر دوستان و همراهان گرامی؛
🔸 یکی از مباحث بسیار مهم استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره) تبیین غلط بودن دیدگاه #اصالتشیء و #اصالتشرایط است.
🔸در غالب موارد، بیشتر افراد به دیدگاه اصالت شیء مبتلا هستند و همین امر موانعی را در مسیر تفکر و تحقیق ایجاد می کند.
پیرامون این دیدگاه بیشتر گفتگو خواهیم کرد.ان شاءالله.🌹
@monir_ol_din
| گره کور مطالعات و تحقیقات |
نگرش #اصالتشیای، گره کور مطالعات و تحقیقات حوزوی است. اصالتشیء یعنی، هر موضوعی، بدون ملاحظه روابط و ارتباطات آن و #منحیثهوهو مورد بررسی قرار گیرد.
@monir_ol_din
| وقوع در غلط |
نگرش #اصالتشیای یعنی ملاحظه حیثی موضوعات و پدیدهها. نمیتوان ملاحظه حیثی را کنار گذاشت اما تمرکز بر ملاحظه حیثی و اصالت دادن به آن با اغماض از #روابطواقعی اشیاء و موضوعات، وقوع در #غلط است.
@monir_ol_din
اصالت شیء و نقد آن.docx
33.2K
🔸اصالت شیء و نقد آن
🔸اقتباس از کتاب «اصالت ربط» استاد معلمی(زیدعزه)
#چکیدهمتن
موضوع جلسه پنجم؛ "اولین مرحله ایجابی(اصالت ربط)" میباشد. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇
اصالت ربط.docx
23.8K
#چکیدهمتن
🔸جلسه پنجم؛
اولین مرحله ایجابی؛
نسبت بین درون و بیرون
اصالت ربط
5جلسه پنجم؛ 98،9،20[1].mp3
27.01M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسهپنجم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: اولین مرحله ایجابی؛ اصالت ربط
🔸تاریخ؛ ۱۳۹۸/۹/۲۰
https://eitaa.com/monir_ol_din/1202
| اَصالت ربط |
در نگرش #اَصالتربط، اشیاء و موضوعات و پدیدهها به همدیگر اِنضمام نمییابند، در کنار هم تالیف نمیگردند، به همدیگر مُلصَق نمیشوند، بلکه اَصالت ربط به این معناست که؛
قوام یک پدیده وابسته به قوام پدیده دیگر است و این یعنی #تقوم و #ربط.
@monir_ol_din
#گزیدهکلاماستاد
💥اَصالت ربط
♻ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
🔺 آیا اینکه میگویید این کیفیت مختلف است، یعنی هستی این کیفیت - در مرتبه کیفیت و نه در مرتبه هستی و اصل وجود- غیر از کیفیت دیگر است، آیا این غیریت را جز به #ارتباط به چیزی میتوانید نسبت دهید؟ اگر رابطهای نداشته باشد چگونه میتوانید بگویید غیر است؟ این که میگویید: ماقضیه را اینگونه بحث میکنیم که «اگر ربط پیدا کند غیر از آن رابطهها است و آن را فرض میکنیم» در این صورت میگوییم که «تاوقتی رابطه پیدا نکند شما چگونه میتوانید بگویید غیر است؟»
✔ دوره پژوهشی فلسفه اصول روش تنظیم، دوره اول، کد جلسه؛ ۸۰۶
🔺رابطه چیست؟ آن موقعی که هویت شیء هنوز تحت رابطه قرار نداشت و در دید ما اصل قرار میگرفت میگفتیم؛ دو تا شیء داریم و بین اینها انفصال و اتصال مطلق نیست و رابطه هست و اگر رابطه هم بخواهد شیء باشد تسلسل پیدا میکند؛ زیرا بعد سه تا شیء خواهیم داشت که شیء «الف» و شیء «ب» و ربط آنها «ج» مطرح است و در این صورت سه تا چیز داریم و دوباره بین اینها حداقل دو تا رابطه لازم دارد و باز اگر بین آنها هم شیء باشد، این مرتباً تا آخر ادامه پیدا میکند و تسلسل حاصل میشود. اما حالا که میگوییم تعین شیء، شیئیت شیء به وسیله رابطه هست بدان معنی است که «کجایی» شیء تحت رابطه هست و حاصل حرف را علی فرض دنبال میکنیم.
✔ دوره پژوهشی فلسفه اصول روش تنظیم، دوره اول، کد جلسه؛ ۸۱۰
#اصالترابطه
@monir_ol_din
#چکیدهمتن
موضوع جلسه ششم؛ "نظریه وحدت ترکیبی" است. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇
#صلایاندیشه
🔺دعای مأیوس کننده
🔅 استادسیدمنیرالدینحسینی (ره):
آیا دعایی که ایجاد بیتفاوتی نسبت به قدرت سیاسی نظام بکند در عداد #نفرین نمیباشد؟ برادران دقت کنند که دعا فقط در پستو آن هم نیمه شب صورت نمیگیرد، بلکه گاهی اوقات دعا در زمینه #تفاهماجتماعی بیان میشود و لذا وقتی میگویید مشکلاتی هست که الا به آمدن حضرت حل نمیشود، به نظرتان می.آید که کدام مشکلات در نظر مخاطبان شما میآید؟ وقتی که با این دعا معنای یأس را در قلوب مسلمین میدمید این یأس، #یأسازاسلام است یادمان نرود، برعکس میفهمید که یأس از فلان کارمند دولتی می باشد، مگر اسلام قدرت اداره ندارد؟ برگردان به فارسی این حرف این می باشد که کفر #قدرتاداره دارد. یعنی اگر بناست کسی زیر پرچم کسی سینه بزند زیر پرچم کفر باید سینه بزند. از گناهان بسیار بزرگ ایجاد شایعهای است که، دل مسلمین را سرد کند. اگر دل مسلمین از قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تضعیف شود، معنایش این است که، #عزتکفار در خانه مسلمین آورده شود. کسی که با دست و زبانش عزت کفار را در خانه مسلمین و کشور اسلامی میآورد، آیا این دعا برای حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام میدهد؟
@monir_ol_din
6جلسه ششم؛ 98،9،27.MP3
18.85M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسهششم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: نظریه وحدت ترکیبی
🔸تاریخ: ۹۸/۹/۲۷
https://eitaa.com/monir_ol_din/1214
#چکیدهمتن
موضوع جلسه هفتم؛ "دومین مرحله ایجابی (اصالت تعلق)" است. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#اشاره
✔️وحدت و کثرت_۱
🔺هر مکتب فلسفی که داعیه هستیشناسی داشته باشد، باید در مقام پاسخ به پرسش «وحدت و کثرت» باشد. 4 پاسخ به این پرسش مطرح شده است؛
اول؛ وحدت محض. همه چیز یک چیز است و یک چیز بیشتر موجود نیست. وحدت حقیقی است و کثرت اعتباری.
دوم؛ کثرت محض. همه چیز همه چیز است و هیچ وحدتی موجود نیست و انفصال مطلق میان اشیاء حاکم است.
سوم؛ هم وحدت اصیل و حقیقی است و هم کثرت اصیل و حقیقی است.
چهارم؛ نسبت بین وحدت و کثرت یا همان نظریه #وحدتترکیبی.
🔺چهار پاسخ فوق، در یک فرآیند تاریخی سیر کرده و به نظریه وحدت ترکیبی منتهی شدهاند.
پاسخ اول؛ در دوران یونان باستان افرادی نظیر #پارمنیدس منکر هرگونه صیرورت و تغییر بوده و آن را وهم میدانستند، و وجود را مساوی با وحدت میگرفتند. و در جهان اسلام نیز #جهلهصوفیه از کسانی هستند که ملاصدرا آنها را به عنوان وحدتگرایان نام میبرد.
پاسخ دوم؛ در مقابل وحدتگرایی، #هراکلیتوس در سوی دیگر با دعوی سیلان مطلق قرار دارد که منکر هرگونه ثباتی است. و در جهان اسلام نیز بنابر تفسیری که از تباین وجودات در #مکتبمشاء صورت میگیرد و یا دیدگاه #اصالتماهیت را میتوان در چارچوب کثرتگرایی قرار داد.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
#اشاره
✔وحدت و کثرت_۲
🔺پاسخ سوم؛ نظریه #وحدتتشکیکیوجودی است. این نظریه، ابداع حکیم بزرگ مسلمان #صدرالمتألهینشیرازی است. او در پاسخ به سؤال از وحدت و کثرت، مبتنی بر مبنای #اصالتوجود به نظریه تشکیک دست یافته است. برخی به اشتباه نظر او را «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تقریر میکنند، در حالیکه این تعبیر صرفاً عبور از وحدت محض و کثرت محض است و نمیتواند پاسخی به مسئله پیشروی باشد. آنگاه که او عینیت وحدت و کثرت را در نظریه تشکیک وجودی توضیح میدهد، توانسته است پاسخی را ارائه نماید.
🔺این نظریه دارای نقاط قوت متعددی است. یکی از آنها این است که، صدرا پایگاه امتیاز و اشتراک موجودات را «وجود» میداند و از همین روی، با دومبناییشدن در تحلیل وحدت و کثرت عالم هستی مخالفت میورزد. نقطه قوت دیگر این نظریه آن است که، هم وحدت را حقیقی میداند و هم کثرت را حقیقی میداند. اینگونه نیست که، از یکی از طرفین به نفع دیگری اعراض کند. به عبارت دیگر، صدرا با عبور از وحدت محض و کثرت محض به گونهای از #اطلاقاندیشی عبور کرده است. اطلاقی که در وحدت محض و کثرت محض وجود دارد و به تعبیری دیگر، صدرا از #نسبتبینوحدتوکثرت سخن میگوید و این همان نکته مهمی است که در اندیشه او تحقق یافته است.
ادامه دارد......
@monir_ol_din
#اشاره
✔وحدت و کثرت_۳
🔺علیرغم اینکه، پاسخ صدرا به مسئله «وحدت و کثرت» بسیار رو به پیش بود، لیکن نمیتواند در موضع «نسبت بین وحدت و کثرت» قرار بگیرد و تحلیل منطقی و صائبی از این نسبت ارائه کند. به عبارت دیگر، از آنجا که او مدعی عبور از دو اطلاق وحدت محض و کثرت محض بود، توقع آن میرفت که، بتواند در یک نظریه نسبت میان وحدت و کثرت را باهم ملاحظه نماید، لیکن نظریه تشکیک وجودی توان تبیین چنین نسبتی را ندارد.
🔺مبنایی که نظریه تشکیک وجودی بر آن تکیه میکند، #اصالتوجود است. اصالت وجود، راهی است که منتهی به وحدتگرایی میشود و در عین حال که در ابتدای فلسفه با پذیرش کثرت حقیقی آغاز می.کند اما در نهایت فلسفه - به قول ملاصدرا- منجر به وحدت شخصی وجود میگردد و کثرت اعتباری میشود. چنین رهاوردی در دستگاه صدرایی ریشه در مبنای فلسفی او دارد که، آثار خود را برجای میگذارد.
🔺پاسخ چهارم؛ نظریه #وحدتترکیبی است. این نظریه در پی نقصی که در تشکیک ملاحظه میشود به وجود میآید. استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) معتقد است، برای ملاحظه توأمان وحدت و کثرت، ابتدائاً ضرورت دارد، مفهوم وحدت و مفهوم کثرت در #حاقمفهومیشان به همدیگر پیوند بخورند. به نظر ایشان، ایده وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، از ناحیه صدرا ایده درستی است لیکن این ایده زمانی به یک نظریه معقول منتهی میشود که، تقوم وحدت و کثرت در حاق مفهومی آن دو نیز ملاحظه گردد و این همان نکته ای است که در دستگاه صدرا محقق نشد. به نظر استاد حسینی، تا زمانی که این دو مفهوم در حاق و ذات مفهومی به همدیگر پیوند نخورند نمیتوان به یک نظریه جامع و کامل که دربرگیرنده و شامل بر وحدت و کثرت باشد دست یافت، و در نتیجه یا کثرتگرایی یا وحدتگرایی به دست میآید.
🔺در وحدت ترکیبی، حتی در لحاظ ذهنی مفهوم وحدت، کثرت جریان دارد و در لحاظ ذهنی مفهوم کثرت، وحدت جریان دارد. یعنی وقتی به صورت ذهنیه وحدت در ذهن توجه میکنیم در آن تصور و صورت ذهنیه کثرت را میبینیم و همچنین در صورت ذهنیه کثرت. اینگونه میشود که، در ذهن خود به مفهومی میرسیم که حقیقتاً ترکیبی از وحدت و کثرت را ارائه مینماید، و میتواند تقوم وحدت و کثرت در متن عینیت را تفسیر نماید.
#وحدتترکیبی
@monir_ol_din
7جلسه هفتم؛98،10،4.mp3
26.63M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسههفتم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: دومین مرحله ایجابی- اصالت تعلق
🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۴
https://eitaa.com/monir_ol_din/1223
| اَصالت تعلق |
صیرورت و شدن در متن عالم خلقت معنا نمییابد، مگر اینکه عنصر #تعلق در نسبیت تعینات ملاحظه گردد. بلکه نسبیت و روابط موجود در متن عالم نیز به سبب تعلق و کششِ اطراف نسبت محقق میشود.
@monir_ol_din
#صلایاندیشه
🔺 شکست جبههکفر در توسعهرسانه
🔅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
زمانی که اطلاعات، سرعت جریان پیدا میکند کفر نمیتواند از عهده #هماهنگسازی آن برآید. لذا کنترل هماهنگسازی را از دست خواهد داد. شما تصور نکنید که با بالارفتن توسعه رسانههای جمعی کفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان، همپای توسعه مزبور اقدام کند. اصولاً #کلمهکفر دارای ظرفیت مشخصی است لذا زمانیکه در چنین شرایطی واقع میشود با همان ابزاری که ساخته نظام اوست، شکست خواهد خورد. به بیان بهتر، ناهماهنگی عملی او نیز همچون ناهماهنگی نظری اش ظهور پیدا میکند. و وقتی که چنین شد انفجار از درون آن نظام صورت میگیرد. لذا مطمئن باشید که پیروزی کامل از آن شماست.
@monir_ol_din
#چکیدهمتن
موضوع جلسه هشتم؛ "نظریه میلترکیبی" است. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇